کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

با ارسال متنی مطرح شد

پاسخ مشاور به رئیس سازمان نظام‌مهندسی کهگیلویه و بویراحمد؛ با متروپل به جلو فرار نکن

6 خرداد 1401 ساعت 10:24

امیدواریم برگزاری جلسات هیئت چهارنفره صرفاً به منظور افزایش تعرفه یا افزایش درآمد نباشد و منتظر ارائه گزارش به رسانه‌های استان و در صورت نیاز، جوابیه مجدد به آمار ارائه شده هستیم.


رئیس سازمان نظام مهندسی کهگیلویه و بویراحمد در مصاحبه‌ای با رسانه‌ها تاکید داشته که ریزش ساختمان متروپل آبادان به دلیل بی‌توجهی به تذکرات نظام مهندسی استان خوزستان بوده و گفته است؛ «همواره تأکیدمان رعایت مقررات ملی ساختمان و نظارت سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان در وهله اول برای اطمینان از حفظ جان مردم و در وهله بعد حراست از مال آنها است. از طرفی اجرای درست فرامین مهندسی تضمین کننده عدم هدر رفت منابع بیت المال است. آنطور که این سازمان بررسی و همچنین از سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خوزستان جویا شدیم، این ساختمان دارای تأییدیه‌های کافی از سازمان نظام مهندسی نبوده و در گزارشات و مکاتبات متعدد مهندسین مسئول پروژه، خطرات این سازه و لزوم بررسی آن و همچنین اشکال جدی اضافه کردن چندسقف بدون مجوز به عنوان تخلف ساختمانی هشدار داده بودند که متأسفانه این گزارشات توسط شهرداری جدی گرفته نشده است.»
این مسئول در ادامه می‌گوید: «این حادثه تلخ و حوادث مشابه ساختمانی در دل خود یک حقیقت را آشکار می‌کند «عدم پایبندی به مقررات ساخت و ساز و آنچه اصول مهندسی ساختمان معین کرده و در مباحث ۲۲ گانه مقررات ملی ساختمان آمده است، در نهایت هم زیان جانی جبران ناپذیر در پی دارد و هم از دست رفتن مال و دارایی افراد را به همراه خواهد داشت». از طرفی نظام مهندسی وظیفه نظارت و گزارش دهی را داشت که انجام شده و در نهایت این بی توجهی‌ها به گزارشات مهندسان بوده که موجب این اتفاق شده است. باید بدانیم برخورد و اصلاح در حوزه اختیارات نظام مهندسی ساختمان نیست و مرتبط با حوزه اختیارات سایر دستگاه‌ها است.»
 او در ادامه گفت: «در کهگیلویه و بویراحمد هم از این دست سازه‌ها شاهدیم، بناهایی که به دور از توجه به ظوابط نظام مهندسی با همکاری شهرداری‌ها توسط مالکینی که آگاهی از مقررات ساخت و ساز ندارند درحاشیه شهرها و حتی در مرکز شهرها و بعضاً پروژه‌های بلندمرتبه ساخته می‌شوند و در نهایت با یک اتفاق و و یا زلزله و یا هر مورد آسیب رسان دیگر متوجه خسارت‌های جدی می‌شوند.»
 به گزارش کبنا، رحمان‌وفانژاد مشاور معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد به این اظهارات رئیس سازمان نظام مهندسی استان واکنش نشان داد و در مطلبی نوشت:
مدت‌هاست حضور کمرنگ رئیس سازمان نظام مهندسی استان کهگیلویه و بویراحمد در کمیته‌های تخصصی که به ریاست معاون حوزه عمرانی استانداری برگزار می‌گردد، عادی تلقی شده و در حادثه ساختمان مترو پل اهواز ایشان سعی در اعلام برائت بحرانهایی دارد که به گفته خودش در آینده نه چندان دور گریبانگیر شهرهای استان و خصوصاً یاسوج خواهد بود. در سازمانهایی که هیئت مدیره بر اساس رأی اعضاء و بدون دخالت دستگاههای ناظر انتخاب می‌شوند تا مدت‌ها کشمکش‌های درون سیستم مانع انجام وظایف ذاتی در قبال ارباب رجوع می‌گردد و در حادثه آبادان درخواست ایشان از استاندار محترم در خوشبینانه ترین حالت همان کلی واژه فرار رو به جلو تلقی می‌گردد. انتظار بود ایشان بر اساس سلسله مراتب اداری با تقدیم درخواست جلسه به اداره کل راه و شهرسازی جهت برگزاری جلسه هیئت چهار نفره اقدام و در صورت عدم همکاری دبیر هیئت (راه و شهرسازی) نسبت به مکاتبه مستقیم با معاون هماهنگی امور عمرانی، هر گونه مشکلات را مطرح و ضمن اخذ مصوبه جهت اجرایی و مرتفع نمودن مشکلات اقدام نماید اما در فضای رسانه چنین درخواستهایی خارج از اصول اداری قلمداد می‌گردد. لازم است ایشان بر اساس دو رکن آموزش و رعایت مقررات ملی به سوالهای ذکر شده که دغدغه ارباب رجوعهای حوزه عمرانی هم بوده، مستند و مستدل جهت تنویر افکار عمومی جواب دهد.
۱. تعداد جلسات برگزاری شده حوزه آموزش در مباحث مختلف مقررات ملی ساختمان جهت اعضاء محترم نظام مهندسی.
۲. دلایل عدم اجرای موضوعی مهم بنام مجریان ذیصلاح با توجه به تاکید قانون نظام مهندسی، مصوبه هیئت ۴ نفره و نظامات اداری برای جلوگیری از ساخت سازهای غیر اصولی چیست؟
۲. موضوع تعارض منافع در دو بعد قانون بودجه سالهای ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ مبنی بر ممنوعیت حضور همزمان مقامات در پستهای کارشناسی، هیئت مدیره و مدیرعاملی مادتین ۵ و ۷۱ قانون مدیریت خدمات کشوری و همچنین دستورالعمل ابلاغی وزارت راه و شهرسازی به آن سازمان را در خصوص قراردادهای منعقده با شاغلین کمیته‌های تخصصی، گروه‌های کنترل، بازرسین و شورای انتظامی تطبیق و نتیجه اعلام گردد.
۳. مستحضرید بخش عظیمی از ساخت و سازهای شهر یاسوج بدلیل تراکم بیش از سقف پروانه مشمول رأی کمیسیون ماده ۱۰۰ می‌گردد و جهت اصلاح نقشه به آن سازمان عودت داده می‌شود که عدم نظارت دقیق و عدم کنترل فنی نقشه‌های اجرایی مخصوصاً محاسبات سازه‌ای در این فرآیند به گواه ارباب رجوعها مشهود و سازمان صرفاً بدنبال اخذ تعرفه بوده که مهمترین مشکلات سازه‌های بحرانی در همین حوزه واقع گردیده و عدم پذیرش مسئولیت با توجه به رسالت سازمان مشهود می‌باشد. آیا در این خصوص مستنداتی جهت کنترل، عودت کلیت طرح و گزارش به منظور جلوگیری از اصلاح پروانه و... وجود دارد؟
۴. در صورتیکه بند ۳ مورد تأیید آن سازمان نمی‌باشد، لیست پروژه‌هایی که نیازمند بازنگری سازه و مقاوم سازی بوده‌اند را با ذکر مشاورین صلاحیت دار اعلام نمایید تا مردم تحت عنوان خریدار از مالکین (خصوصاً انبوه سازان) متوجه تخلفات ساخت آن ملک شوند.
۵. ضعف در کمیته نظارت عالیه نظام مهندسی و نداشتن خروجی مؤثر بر ساخت و سازها یکی دیگر از عواملیست که بدون پشتیبانی مالی سازمان هیچ گونه انگیزه‌ای برای آن مجموعه نظارتی ایجاد نخواهد شد و در مفاهیم بودجه‌ای بابت نظارت می‌بایست درصدی مشخص تخصیص یابد. آیا آن سازمان در انجام این مهم با رعایت سقف بودجه‌ای توانسته پشتیبانی مالی عوامل نظارت را انجام دهد تا بتوانند با آرامش خاطر در کار خود اهتمام ورزند یا فقط بسنده به حقوقهای کمتر از دومیلیون تومان‌نموده تا ضمن رفع تکلیف نظارتی از انجام تکالیف بودجه‌ای امتناع ورزد؟
۶. دلایل عدم تشکیل کمیته‌های تخصصی (همه رشته‌ها) خصوصاً جهت پروژه‌های مشابه متروپل در حوزه عمران (کارگروه محاسبات) چیست؟
۷. آیتمی تحت عنوان ۳٪ مصوبه هیئت چهار نفره بدون ارائه توضیحات در سرفصلهای پرداخت و الزام آور جهت مالک بوده و نیاز هست ضمن تشریح این آیتم نسبت به توضیح فعالیتهای صورت گرفته از بابت وصول مالی این مصوبه به مردم اطلاع رسانی گردد.
۸. موضوع شناسنامه فنی ساختمان مدتهاست از مالکین مبالغی دریافت می‌گردد و نیازمند ارائه گزارش جهت تعداد شناسنامه‌های صادره به مردم استان بوده، کما اینکه مشاهده گردیده روند اعلام قیمت در این خصوص بصورت سلیقه‌ای اعمال و مستندات آن موجود می‌باشد.
در پایان امیدواریم برگزاری جلسات هیئت چهارنفره صرفاً به منظور افزایش تعرفه یا افزایش درآمد نباشد و منتظر ارائه گزارش به رسانه‌های استان و در صورت نیاز، جوابیه مجدد به آمار ارائه شده هستیم.
با احترام
رحمان وفانژاد
مشاور حوزه عمرانی معاونت هماهنگی امور عمرانی
 


کد مطلب: 448453

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/448453/پاسخ-مشاور-رئیس-سازمان-نظام-مهندسی-کهگیلویه-بویراحمد-متروپل-جلو-فرار-نکن

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1