تاریخ انتشار
جمعه ۶ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۰۰:۵۴
کد مطلب : ۴۴۸۴۴۷
گزارش وزارت کشاورزی آمریکا از وضعیت گندم در سال آتی؛

قحطی نان در کمین جهان

۰
قحطی نان در کمین جهان
کبنا ؛بر اساس اعلام وزارت کشاورزی آمریکا ذخایر نهایی گندم جهانی برای سال 2022 تا 2023 تنها 267 میلیون تن خواهد بود، این مقدار پایین ترین رقم در چندین سال گذشته است
به گزارش کبنا؛ بنا به اعلام و پیش بینی وزارت کشاورزی آمریکا ذخایر گندم جهانی در سال آتی در پایین ترین حد خود در شش سال گذشته خواهد بود. این موضوع گویای این است که تا سال 2023 با افزایش قیمت جهانی گندم رو به رو خواهیم بود، این در حالیست که هم اکنون نیز قیمت جهانی گندم در سطح بسیاری بالایی قرار دارد. ادامه این روند باعث افزایش هرچه بیشتر قیمت مواد غذایی در سطح جهانی خواهد شد.
تشدید فشار جهانی گندم
بر اساس بررسی های صورت گرفته فشار جهانی گندم تا سال 2023 تشدید خواهد شد و ریسک قیمت در این بازار همچنان باقی خواهد ماند. با وجود اینکه در حال حاضر گندم در بالاترین قیمت خود معامله می شود، چنانچه پیش بینی های دولت آمریکا از وضعیت آتی گندم به حقیقت بپیوندد، وضعیت عرضه و بازار این کالای استراتژیک و اساسی وخیم تر نیز خواهد شد.
 بر اساس اعلام وزارت کشاورزی ایالات متحده آمریکا ذخیره نهایی گندم جهانی در یکسال آتی 267 میلیون تن خواهد بود که پایین ترین رقم در 6 سال گذشته است. این درحالیست که تحلیل گران این رقم را 272 میلیون تن برآورد کرده اند. به بیان دیگر عرضه گندم برای سال آینده نسبت به تقاضایی که برای آن وجود دارد، به طور خطرناکی نزدیک به پایین ترین سطح سالیان گذشته است.
گندم
چهارمین میزان پایین ذخایر گندم در تاریخ
ذخایر جهانی مصرفی گندم بدون در نظر گرفتن چین برای سال 2022 تا 2023 از 16.4 درصد در سال جاری به 14.9 درصد کاهش میابد که چهارمین مقدار پایین ذخایر گندم جهانی در تاریخ خواهد بود. این در حالی است که میانگین این رقم از اواسط دهه گذشته بالغ بر 19 درصد بوده است. کمترین مقدار ذخائر به ثبت رسیده در سالیان گذشته در سال های 2007 تا 2008 با 14.3 درصد بوده است. این موضوع به راحتی می تواند قیمت جهانی گندم را تا سال 2023 افزایش دهد که باعث افزایش قیمت مواد غذایی شده و کشور های وارد کننده را با مشکلات متعددی مواجه سازد.
جنگ اوکراین و روسیه و بحران غلات
روسیه و اوکراین بالغ بر یک چهارم تجارت جهانی غلات را به خود اختصاص داده اند و از همین رو از این کشور ها به عنوان سبد نان یاد می شود. یقینا اصلی ترین علت ایجاد وضع موجود و بحران گندم و غلات جنگ روسیه و اوکراین است. با توجه به اینکه روسیه و اوکراین به تنهایی بالغ بر 30 درصد گندم و بالغ بر 36 درصد جو جهان را تامین می کنند، بدیهی جنگ میان این دو کشور بازار کالا های اساسی را دچار ایراد و اختلال کند.
وزارت کشاورزی آمریکا میزان برداشت گندم اوکراین در سال 2022 تا 2023 که در پاییز گذشته کشت شده است را 21.5 میلیون تن تعین کرد که پایین ترین میزان در 10 سال اخیر است که نسبت به سال گذشته اش 35 درصد کاهش خواهد داشت. البته علاوه بر جنگ اوکراین و روسیه کاهش گندم بهاره ایالات متحده آمریکا نیز بر نگرانی ها افزوده که می تواند تولید گندم این کشور را محدود کند.
11111
 
نام شما

آدرس ايميل شما

کارنامه‌سازی میلیاردی زاکانی

کارنامه‌سازی میلیاردی زاکانی

اولین خروش رسانه‌ای شهرداری علی‌رضا زاکانی پر کردن بیلبوردهای تبلیغاتی شهر تهران با گزارش ...
وزش باد خیلی شدید در تهران/خیزش گرد و خاک و کاهش کیفیت هوا

وزش باد خیلی شدید در تهران/خیزش گرد و خاک و کاهش کیفیت هوا

بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان‌ تهران، وضعیت جوی استان تهران آسمانی صاف تا قسمتی ...
شوک روسی به فولاد ایران

شوک روسی به فولاد ایران

روسیه پس از نفت، بازار فولاد را هم از چنگ ایران درآورد. با تهاجم روسیه به اوکراین، آمریکا ...
1