تاریخ انتشار
يکشنبه ۱ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۲۳:۱۳
کد مطلب : ۴۴۸۲۷۰
روند شتابان توسعه با احیای پنج طرح زیرساختی در کهگیلویه و بویراحمد؛

5 طرح و 5 زخم کهنه؛ تحول اقتصادی در انتظار کهگیلویه و بویراحمد

۰
5 طرح و 5 زخم کهنه؛ تحول اقتصادی در انتظار کهگیلویه و بویراحمد
کبنا ؛دولت و نظام اسلامی برای برون رفت مناطق کمتر برخوردار تدابیر ویژه‌ای اندیشیده‌اند که این مناطق و استان‌ها هر چه سریعتر به مدار توسعه و ترقی برگردند. در استان کهگیلویه و بویراحمد پروژه‌های بزرگی تعریف شده و با حمایت دولت دارای پیشرفت فیزیکی خوبی هستند. اما در این سال‌ها به دلایل متعدد از جمله عدم تخصیص اعتبار کافی و به موقع و بعضاً سوء مدیریت این پروژه‌ها به بهره‌برداری نرسیدند.  بلاتکلیفی پروژه‌های نیمه تمام در واقع سبب می‌شود که نیروهای جویای کار سرگردان بمانتد و از طرفی این پروژه‌ها که سرمایه‌های استان و مردم محسوب می‌شوند،به دلیل عدم بهره‌برداری دچار فرسودگی می‌شوند.
به گزارش کبنا، بدنبال سفر مهرماه 1400 رییس جمهور به کهگیلویه و بویراحمد، بر راه اندازی پروژه‌های زیرساختی نیمه تمام چون پتروشیمی، سدچمشیر و کارخانه گیاهان دارویی گچساران، جاده ترانزیتی پاتاوه به دهدشت و کارخانه قند یاسوج تا پایان ۱۴۰۱ بمنظور سرعت بخشی به روند توسعه این استان تاکید شد. متولیان این طرح‌های زیرساختی و اشتغال آفرین در گفت‌وگو با ایرنا از سرعت گیری روند اجرایی این طرحهای در دست اجرا پس از سفر سال گذشته رئیس جمهور و هیات دولت سیزدهم به استان کهگیلویه و بویراحمد سخن می‌گویند و بیان می‌کنند که با افتتاح و بهره برداری از طرحها تا پایان سال شاهد تحول اقتصادی خوبی در این استان رو به توسعه خواهیم بود.
 سال‌های متمادی بود که توسعه نامتوازن منطقه‌ای، کم توجهی و گاها چشم پوشی از ظرفیت‌ها و داشته‌های استان توام با سوء تدبیرها و سوء مدیریت‌ها در کهگیلویه و بویراحمد به زخم‌های کهنه‌ای مبدل شده بود که امید به خوب شدن آن در کوتاه مدت نبود.
 با وجودی که به کفته کارشناسان امر ۲۵ درصد نفت و گاز، ۱۰ درصد آب‌های سطحی، ۲۰ درصد جنگل‌های حوزه زاگرس، بیش از ۳۰۰ جاذبه کم نظیر گردشگری در کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد اما آنگونه که باید تاکنون از این ظرفیت‌ها در راستای تقویت زیرساخت‌ها و اشتغال پایدار استان بهره لازم برده نشده است.
 دولت سیزدهم از همان ابتدای شروع به کارش برنامه‌ها، خط و مشی و سیاست‌های راهبردی خود را در جهت محرومیت زدایی و توجه به استان‌های کم برخوردار در حوزه‌های گوناگون ترسیم کرد که اکنون آثار مثبت و امیدآفرین آن در جای جای کشورمان از جمله برای مردم قدرشناس کهگیلویه وبویراحمد ملموس و نمایان شده است.
 مسئولان و مدیران دستگاه‌های اجرایی در کهگیلویه و بویراحمد نیز از آغاز فعالیت دولت سیزدهم، اقدام به تهیه نقشه راهی برای خروج استان از محرومیت‌ها و مشکلات انباشت شده از گذشته کردند.
 ماحصل سفر رییس جمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد پر خیر و برکت بود و این سفر فشرده و کوتاه تنها به بررسی و پیگیری مشکلات ختم نشد بلکه راهکارهای اساسی برای به نتیجه رساندن طرح‌های مهم ارائه شد و لذا از قبل این رویکرد طرح‌های شاخص و بر زمین مانده استان جانی دوباره گرفتند. 
به گفته سید علی احمد زاده استاندار کهگیلویه و بویراحمد ارزش مصوبات سفر مهرماه سال گذشته رییس جمهور و هیات دولت سیزدهم به این استان ۲۱ هزار میلیارد تومان است که معادل ۹ سال بودجه استان است.
 احمد زاده معتقد است که با به ثمر رساندن طرح‌های کلیدی و زیربنایی بر زمین مانده این استان از جمله پتروشیمی و کارخانه گیاهان دارویی گچساران، جاده ترانزیتی پاتاوه به دهدشت، کارخانه قند و سد چمشیر، سد تنگ سرخ و چندین و چند طرح بزرگ دیگر شاهد انقلابی عظیم در زیرساخت‌ها و توسعه پایدار استان کم برخودار و در عین حال بهره مند از نعمات الهی خواهیم بود.
 گچساران در یک قدمی افتتاح مهم‌ترین طرح صنعت کشور 

پتروشیمی یکی از ارکان مهم صنعت نفت در زنجیره تولید و موتور محرک توسعه اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کشور است و نقش مهمی در تولید ناخالص ملی دارد.
 این صنعت یکی از پول سازترین صنایع کشور محسوب و افزون بر کاهش خام‌فروشی به ایجاد ارزش افزوده مضاعف اقتصادی، ثروت‌آفرینی و اشتغال‌زایی منجر می‌شود.
 معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در خصوص طرح پتروشیمی گچساران، گفت: در پی سفر رئیس جمهور به این استان منابع مالی طرح پتروشیمی گچساران افزایش پیدا کرد طوری که مقدمات کار برای افتتاح این طرح مهم در هفدهم اسفندماه امسال فراهم شده است.
 سید احسان عسکری افزود: هم اکنون طرح پتروشیمی گچساران ۹۱.۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با افتتاح و راه اندازی آن سبب ایجاد حداقل ۵۰۰ نفر اشتغال مستقیم خواهد شد.
 وی تاکید کرد: با پیگیری‌های انجام شده تکمیل خط انتقال آب آن در حال انجام است که با اقدامات انجام گرفته بزودی این زیرساخت هم فراهم شده و در مسیر تولید قرار خواهد گرفت.
 مدیرعامل پتروشیمی گچساران نیز گفت: این پروژه در زمینی به مساحت ۱۵۷ هکتار در دست اجراست و تاکنون بیش از ۷۰ هزار میلیارد ریال برای روند اجرایی طرح هزینه شده است.
 مصطفی حیدریان افزود: این طرح سالانه یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن خوراک اتان خود را از پالایشگاه بید بلند بهبهان با خط لوله‌ای بطول ۹۵ کیلومتر تأمین می‌کند.
 وی تاکید کرد: سرمایه گذاری اولیه این طرح صنعتی ۴۲۴.۷ میلیون یورو و هفت هزارو ۱۶۵ میلیارد ریال و تسهیلات ارزی از سوی صندوق توسعه ملی است.
 مدیرعامل پتروشیمی گچساران ابراز داشت: محصول مجتمع پتروشیمی گچساران یک‌میلیون تن اتیلن و نیز ۸۴ هزار تن +C۳ (برش پروپان و سنگین‌تر) در سال خواهد بود.
  فرآوری گیاهان دارویی کهگیلویه و بویراحمد با بهره برداری از کارخانه گیاهان دارویی گچساران

گیاهان دارویی کهگیلویه و بویراحمد به عنوان گنجینه‌ای رها شده در خطر انقراض و نابودی قرار گرفته و سالیان متمادی است که به تاراج می‌رود و دودش به چشم نسل‌های آینده خواهد رفت.
 وجود بیش از ۲ هزار و ۱۰۰ گونه گیاه دارویی و خوراکی در کهگیلویه و بویراحمد، یکی از ارزشمندترین ثروت‌های ناشناخته در این استان بشمار می‌رود که متولیان امر تاکنون برنامه صحیح و مشخصی برای نگهداری و استمرار این منبع عظیم درآمدزایی نداشته‌اند.
 کهگیلویه و بویراحمد با دارا بودن بیش از ۴۰۰ گونه گیاه دارویی یکی از متنوع‌ترین استان‌های کشور درزمینه تولید گیاهان دارویی است به گونه‌ای که به گفته کارشناسان به اندازه ۶۰ کشور دنیا در آن گیاه دارویی می‌روید.
 این استان دارای ۴۶ گونه گیاهی بومی و سه گیاه دارویی کمیاب دنیا شامل باریجه، آنغوزه و گزانگبین است که به وفور در ارتفاعات استان یافت می‌شود. 
در سفر سال گذشته رییس جمهور و تعدادی از اعضای هیات دولت استفاده از نعمت خدادادی گیاهان دارویی در این بخش از کشورمان در راستای ایجاد اشتغال پایدار و ارزآوری آن در دستور کار قرار گرفت و لذا یکی از مصوبات این سفر بهره برداری از این طرح بر زمین مانده در کوتاه‌ترین زمان ممکن یعنی سال ۱۴۰۱ بود که اینک در مرحله بهره برداری قرار گرفته است.
 مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام در کهگیلویه و بویراحمد در این ارتباط به گزارشگر ایرنا، گفت: ساخت کارخانه فرآوری گیاهان دارویی گچساران با ظرفیت سالیانه ۱۶۰ تن دست اجراست که در این واحد تولیدی فرآوری، بسته بندی مرکبات و دیگر محصولات تولیدی کشاورزان پیش بینی شده است.
 تأمین ۱۰۰ درصدی اعتبار تکمیلی کارخانه گیاهان دارویی گچساران
 شایان نادری مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام در کهگیلویه و بویراحمد افزود: تاکنون ۵۰ میلیاردتومان برای احداث کارخانه ۱۶۰ تنی فرآوری گیاهان دارویی گچساران هزینه شده و ۲۰ میلیارد تومان اعتبار تکمیلی آن هم تأمین شده است.
نادری ضمن اشاره به اینکه ساخت کارخانه گیاهان دارویی در ایجاد اشتغال و رونق منطقه بسیار تاثیرگذار است تصریح کرد: در این واحد تولیدی فرآوری، بسته بندی مرکبات و دیگر محصولات تولیدی کشاورزان پیش بینی شده است.
 وی ادامه داد: با تأمین اعتبار ۲۰ میلیارد تومانی یاد شده بزودی شاهد بهره برداری از این طرح خواهیم بود که برای سرعت بخشی به فرآیند تکمیلی طرح نیازمند همکاری دستگاههای خدمات رسان از جمله برق، آب، گاز و راه هستیم.
 نادری ابراز کرد: کارخانه گیاهان دارویی در زمینی به مساحت ۶ هزار متر مربع با زیر بنای چهارهزارو ۵۰۰ متر مربع در دست ساخت است که با بهره برداری از این طرح ۶۰ نفر به صورت مستقیم و ۲ هزار نفر به صورت غیرمستقیم مشغول به کار خواهند شد.
 او با بیان اینکه نخستین کارخانه فرآوری گیاهان دارویی کهگیلویه و بویراحمد در گچساران راه اندازی خواهد شد، گفت: مرحله اول کارخانه گیاهان دارویی در قالب تولید عصاره، اسانس و بسته بندی اجرا می‌شود.
 وی تصریح کرد: پروژه کشت گیاهان دارویی در منطقه سربیشه به منظور ترویج الگوی کشت در مهرماه ۹۶ به تصویب ستاد فرمان امام (ره) رسید و در سال ۹۷ در دستور کار شرکت هربی فارمد قرار گرفت.
 معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این ارتباط گفت: استان کهگیلویه و بویراحمد دارای بیش از ۴۰۰ گونه گیاه دارویی است و ظرفیت تبدیل شدن به قطب تولید گیاهان دارویی را دارد.
 سید احسان عسکری افزود: کارخانه در حال احداث گیاهان دارویی گچساران افزون بر ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در راستای توسعه تولید گیاهان دارویی و تسریع در روند اجرای این کارخانه، تلاش خواهیم کرد.
 عسکری افزود: تکمیل پروژه‌های اقتصادی یکی از اولویت‌های مهم در دست اجرا در استان می‌باشد و برای رفع معضل بیکاری طرح‌های اشتغال زا باید در استان افزایش یابد.
 ۱۱۰ هزار هکتار زمین در انتظار سیراب شدن از چمشیر گچساران

 کهگیلویه و بویراحمد معروف به سرزمین چشمه سارها و رودخانه‌های خروشان با وجود میزان بارندگی ۲ برابر میانگین کشوری مردم شهرهای مختلف آن با کم آبی و بی آبی دست و پنجه نرم می‌کنند.
 استان کهگیلویه و بویراحمد با بارشی معادل ۱۱ میلیارد مکعب و هشت و نیم میلیارد مکعب رواناب در رتبه سوم کشور قرار دارد. متوسط بارندگی از مهر ماه ۱۴۰۰ تاکنون حدود ۵۴۸ میلی متر بوده که نسبت به سال قبل پنج میلی متر بیشتر است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: برای نجات و عبور از کم آبی در استان به یک نسخه درمانگر چون سد سازی و اجرای طرحهای آبخیزداری نیاز است که باید تمام بارشی که تنها در چهار ماه از سال در استان اتفاق می افتد ذخیره شود برای هشت ماهی که بارندگی وجود ندارد. 
آرش مصلح افزود: پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی برای این نسخه در استان پر بارش کهگیلویه و بویراحمد طراحی و اجرا صورت گرفته که ما حاصل آن دو سد کوثر و شاه قاسم بوده و هم اینک نیز سد بزرگ چمشیر گچساران در حال ساخت است.
 به گفته مصلح تکمیل سد چمشیر گچساران با ظرفیت سه میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب از جمله طرحهای مرود تاکید سفر رییس جمهور دولت سیزدهم برود که با اقدامات انجام گرفته در اسفند ماه امسال شاهد بهره برداری از این سد خواهیم بود.
 وی به مزیت‌های بهره برداری از این سد که اینک حدود ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد اشاره کرد و گفت: تأمین آب آشامیدنی و صنعتی، بهره‌مند شدن ۱۱۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان و بوشهر، ذخیره و کنترل آب رودخانه زهره به میزان یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون متر مکعب، تولید ۴۸۲ مگاوات برق آبی، کنترل سیلاب‌های مخرب رودخانه زهره، اشتغال زایی در زمان اجرای طرح و زیر ساخت‌های صنعت گردشگری و پرورش ماهی از مهمترین مزایای این سد است.
 سد چمشیر بلندترین سد وزنی از نوع بتنی غلتکی (آر. سی. سی) ایران است و مطالعه احداث سد چم شیر در سال ۷۳ از سوی سازمان آب منطقه‌ای فارس، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد صورت گرفت.
 نیروگاه و سد چمشیر در ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر دوگنبدان در استان کهگیلویه و بویراحمد و بر روی رودخانه زهره ساخته می‌شود.
 معاون اجرایی طرح سد و نیروگاه چمشیر گچساران در این ارتباط گفت: این سد منافع زیادی برای استان و کشور دارد و انتظار توجه بیشتر مسئولان برای بحث منابع مالی و اعتباری‌اش وجود دارد.
 محمد رضا فاضل افزود: تاکنون ۲۵۰ میلیون یورو از محل فاینانس خارجی برای ساخت سد چم شیر گچساران هزینه شده است.
 جاده پاتاوه به دهدشت جزو خاص‌ترین طرح راهسازی در کشور

 طرح ملی جاده پاتاوه به دهدشت با توجه به وضعیت طبیعی منطقه جزو خاص‌ترین طرح‌های راهسازی در کشور است که عملیات اجرایی این طرح ملی در سال ۷۴ شروع شد اما با گذشت افزون بر ۲۵ سال هنوز افتتاح نشده است.
 معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این ارتباط گفت: در سفر مهرماه سال گذشته رییس جمهور و هیات دولت سیزدهم به این استان پنج هزار میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل نهایی طرح ملی پاتاوه به دهدشت تصویب شد که اعتبار یادشده هم اکنون تخصیص یافته است.
 کیامرث حاجی زاده با اشاره به اینکه بیش از ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی این پروژه در ۲ سال اخیر محقق شد، اظهارداشت: با تزریق و مصرف این میزان اعتبار محور یاد شده تکمیل و بصورت کامل زیر بار ترافیک خواهد رفت.
 وی علل تأخیر و کندی در اجرای این طرح را شرایط تحریمی کشور و افزایش قیمت مصالح دانست و بیان کرد: این طرح در نوع خود در کشور نادر بوده و به خاطر شرایط خاص طبیعی ساخت تونل‌های آن با مشکلات زیادی مواجه بوده است.
 معاون عمرانی استاندار اضافه کرد: پروژه ملی جاده پاتاوه به دهدشت به عنوان یکی از ۹ پروژه راهسازی کشور بوده که نقش راهبردی در توسعه استان دارد.
 حاجی زاده ارزش ریالی طرح ملی پاتاوه به دهدشت را افزون بر ۱۰ هزار میلیارد ریال دانست و گفت: با بهره‌برداری از این طرح بخش زیادی از ترافیک مرکز استان کاسته خواهد شد.
 وی اظهار داشت: ساخت محور پاتاوه - دهدشت تحولات شگرف ملی و محلی در پی خواهد داشت بطوری که با اتمام ساخت این مسیر، فاصله بندر امام خمینی (ره) تا اصفهان ۲۷۰ کیلومتر و زمان عبور از این مسیر نیز چهار ساعت کاهش خواهد یافت.
 حاجی زاده تاکید کرد: این مسیر علاوه بر کارکرد ملی آن، پنج بخش مهم و پرجمعیت استان کهگیلویه و بویراحمد شامل کبگیان در شهرستان دنا، شهرستان مارگون، بخش‌های چاروسا و دیشموک در کهگیلویه و بخشی از شهرستان لنده را از بن بست جاده‌ای و محرومیت خارج می‌کند.
 عملیات اجرایی این جاده ملی در سال ۷۴ شروع شد و برای سهولت کار به چهار قطعه تقسیم شد که طول قطعه‌های اول و سوم آن به ترتیب ۲۶ و ۲۰ کیلومتر و قطعه‌های دوم و چهارم نیز به ترتیب ۲۸ و ۶۳ کیلومتر است.
 ۱۳ تونل به طول هشت هزار و ۲۰۰ متر و تعداد ۱۸ دستگاه پل بزرگ بالای دهانه ۱۶ متری در این جاده طراحی شده است.
 قطعه نخست این جاده از روستای گندی خوری تا منطقه سرچنار در سال ۸۷ نیز به بهره برداری اولیه رسید.
  قطعه دوم جاده از سرچنار تا لوداب، قطعه سوم از لوداب تا دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه و قطعه چهارم نیز از کمربندی شهر دهدشت تا دهدشت غربی است.
 قطعه سوم جاده ملی پاتاوه - دهدشت ۶۳ کیلومتر طول دارد و دارای ۱۱ دهنه پل به طول سه هزار و ۱۶۰ متر است.
 قطعه دوم این جاده به طول ۲۸ کیلومتر اردیبهشت سال ۹۷ به بهره برداری رسید.
 جان دوباره در کالبد کارخانه قند یاسوج، نماد صنعت استان
 کارخانه قند یاسوج نماد صنعت، تولید و سرمایه گذاری در کهگیلویه و بویراحمد که با سابقه‌ای بیش از نیم قرن فعالیت در استان دستخوش چالش‌ها و مشکلات شده بود، اینک به همت دولت سیزدهم رونق گذشته خود را باز خواهد یافت.
 کارخانه قند یاسوج که روزی واژه صنعت مادر کهگیلویه و بویراحمد را یدک می‌کشید، عملیات اجرایی آن در سال ۱۳۴۴ و با ظرفیت اسمی تولید روزانه یکهزار تن قند و شکر آغاز شد و در سال ۱۳۴۶ به بهره برداری رسید.

 پس از مدتی این کارخانه با معضلات فراوانی دست و پنجه نرم کرد و سرانجام از سال ۱۳۸۷ فعالیت خود را به طور مجدد آغاز کرد. اما سایه مشکلاتی همچون معوق ماندن حقوق، مزایا و بیمه کارگران، قدیمی بودن تجهیزات، کمبود اعتبار برای نوسازی قطعات فنی کارخانه، نبود چغندرقند دست از سر این کارخانه برنداشت و تا توانست کمر این کارخانه را خم کرد.
 کارخانه قند یاسوج از دی ماه سال ۱۳۹۵ به سرمایه گذار بخش خصوصی و اهل کهگیلویه و بویراحمد واگذار شد که بنا به دلایلی راکد و یا نیمه فعال ماند. 
با تلاش و مساعدت مسئولان استانی و با صدور رأی قاطع قضات دادگستری استان، واگذاری کارخانه قند یاسوج به سرمایه گذار بومی ابطال و رأی به بازگشت آن صادر شد. 
مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام در کهگیلویه و بویراحمد در ارتباط گفت: کارخانه فند یاسوج نماد صنعت کهگیلویه و بویراحمد بوده و اینک ۵۱ درصد سهام این کارخانه متعلق به ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ه) است.
  نادری افزود: مراحل به صورت دقیق و کارشناسانه انجام شد و مشخص شد که بسیاری از قطعات مستهلک بوده و خیلی از قطعات نیز باید تعویض شود.
 مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام در کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: قطعاتی در کارخانه وجود ندارد برآورد قیمت دقیق و سرمایه در گردش لازم انجام شده و در مرحله بهسازی تجهیز و تعویض قطعات انجام می‌شود. 
وی عنوان کرد: در مرحله دوم نیز راه اندازی کامل و تولید محصول از جمله قند و شکر و سایر فراورده‌ها در این کارخانه انجام می‌شود.
 نادری ابراز داشت: تمام تلاش ما این است کارخانه قند در اواخر امسال و یا اوایل سال آینده راه‌اندازی شود و مردم در جشن بازگشایی آن شرکت کنند. 
بنابراین می‌توان گفت که تکمیل و در واقع احیای طرحهای زیرساختی که سالها بنا به دلایل مختلف در استان کهگیلویه و بویراحمد بر زمین مانده بود و امروز هم در قالب رویکرد محرومیت زدایی دولت سیزدهم از نقاط دور افتاده هستیم شاهد به سامان رسیدن تعدادی از طرحهای اولویت دار می‌باشیم که خود نوید بخش توسعه این استان غنی از هر گونه منابع و مواهب طبیعی و در عین حال کم برخوردار نسبت به دیگر استانهای کشور است.
نام شما

آدرس ايميل شما

شوک روسی به فولاد ایران

شوک روسی به فولاد ایران

روسیه پس از نفت، بازار فولاد را هم از چنگ ایران درآورد. با تهاجم روسیه به اوکراین، آمریکا ...
هشدار «اتحاد ملت» به دولت

هشدار «اتحاد ملت» به دولت

حزب اصلاح‌طلب اتحاد ملت در واكنش به برنامه‌ دولت در خصوص رهاسازي قيمت‌ها، بيانيه‌اي انتقادي ...
قوای سه‌گانه شفاف می‌شود

قوای سه‌گانه شفاف می‌شود

نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني، گزارش کميسيون امور داخلي کشور و شورا‌ها در ...
1