کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

بررسی حوزه معاونت عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد

بخش اول) از تونل‌های بحران‌زا تا سرنوشت نامعلوم طرح جامع گردشگری / دستاورد دو سال مدیریت حاجی‌زاده در کهگیلویه و بویراحمد چه بود؟

21 ارديبهشت 1401 ساعت 23:10

بارها در جلسات مختلف از زبان معاون عمرانی کهگیلویه و بویراحمد شنیده شده که پیش از حضور او در استان، اغلب پروژه‌های عمرانی راکد و نیمه‌فعال بوده‌اند، اما با حضور او فعال شده‌اند. این در حالی است که تجربه زیسته شهروندان کهگیلویه و بویراحمدی چنین چیزی را نشان نمی‌دهد. مرگ و میر و جراحات ناشی از سوانح رانندگی در جاده‌های کهگیلویه و بویراحمد نه تنها کم نشده، بلکه در نوروز امسال، رکورد زد. نه راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و نه راه شهرسازی استان، هیچکدام مسئولیت این حوادث را نپذیرفتند.


معاونت عمرانی یکی از مهمترین معاونت‌ها در استانداری است که در وظایفی از قبیل «تهیه و تنظیم طرح‌های زیربنایی اقتصادی و عمرانی»، «پیگیری انجام مطالعات در زمینه اجرای طرح‌ها و برنامه‌های عمرانی»، «مطالعه و بررسی وضع مناطق روستایی و شهری استان به منظور دستیابی به نیازهای زیربنایی و تسهیلات رفاهی»، «نظارت عالیه بر پروژه‌های عمرانی در مناطق شهری و روستایی از محل اعتبارات مختلف»، «نظارت و بررسی اعتبارات شهرداری‌ها»، نظارت، بررسی و اظهار نظر در خصوص برنامه‌ها، اعتبارات و مسائل مالی شهرداری‌ها و دهیاری‌ها که به تصویب شورای اسلامی شهر می‌رسد»، «نظارت و هماهنگی بین امور حمل و نقل و ترافیک درون‌شهری و برون‌شهری» و به طور کلی تمام طرح‌های عمرانی که در یک استان انجام می‌شود و یا نیاز است انجام شود در حوزه وظایف معاونت عمرانی استانداری قرار دارد.
در کهگیلویه و بویراحمد با وجود اینکه معاونت عمرانی بر سایر حوزه‌ها سایه انداخته است و گویی استانداری را معاونت عمرانی می‌چرخاند، اما حوزه‌های عمرانی اغلب در استان یا راکدند یا نیمه‌فعال هستند. در واقع اقتداری که در معاونت عمرانی استانداری با آمدن حاجی‌زاده بر سایر حوزه‌ها سایه انداخته است در خود حوزه عمرانی مشاهده نمی‌شود.
عملکرد معاونت عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد در سایت کبنانیوز در چند بخش مورد بررسی و نقد قرار می‌گیرد و در اینجا بخش نخست آن از نظر مخاطبان می‌گذرد.
بارها در جلسات مختلف از زبان معاون عمرانی کهگیلویه و بویراحمد شنیده شده که پیش از حضور او در استان، اغلب پروژه‌های عمرانی راکد و نیمه‌فعال بوده‌اند، اما با حضور او فعال شده‌اند. این در حالی است که تجربه زیسته شهروندان کهگیلویه و بویراحمدی چنین چیزی را نشان نمی‌دهد. مرگ و میر و جراحات ناشی از سوانح رانندگی در جاده‌های کهگیلویه و بویراحمد نه تنها کم نشده، بلکه در نوروز امسال، رکورد زد. نه راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و نه راه شهرسازی استان، هیچکدام مسئولیت این حوادث را نپذیرفتند [کلیک کنید].
یکی از محورهای ارتباطی در استان که چند روز پیش در نشست ستاد کرونا نیز پیرامون آن بحث شد، محور ارتباطی "یاسوج – بابامیدان" به طول ۴۷ کیلومتر  بوده که بعد از حدود ۲۱ سال در دولت نهم به بهره‌برداری رسید. در مسیر محور ۹ دهانه تونل به طول ۴.۵ کیلومتر وجود دارد که بزرگترین تونل آن با بیش از دو کیلومتر طول فاقد تهویه استاندارد و مناسب است.
این تونل با توجه به بار ترافیکی بالایی که دارد، نیازمند تهویه مناسب است.
عابد محمدی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کهگیلویه و بویراحمد در همین هفته گفته بود: یک مورد آتش‌سوزی خودرو در این تونل اتفاق افتاد که به سختی راهداران توانستند این خودرو را از تونل خارج کنند که با این وضعیت هر لحظه باید منتظر یک فاجعه در این تونل باشیم.
گفتنی است این تونل دو کیلومتری سال‌های سال است که در وضعیت نامطلوبی به سر می‌برد و در فصل تابستان که عبور و مرور با مشکلات جدی‌تری مواجه است که در صورت تصادف می‌تواند به بحران تبدیل شود.
از سوی دیگر، با توجه به بافت عشایری کهگیلویه و بویراحمد، بازگشایی راه‌های عشایری هر سال در این فصل، یکی از اقدامات مهمی است که معاونت عمرانی باید به آن ورود کرده و اعتبارات لازم را برای آن در نظر بگیرد. اما با وجود اهمیت این موضوع، آذرفر مدیرکل امور عشایر استان در نشست ستاد بحران گفت: بازگشایی این راه‌ها نیازمند اعتبار است. یعنی هنوز اعتبار لازم برای این اقدام آماده نشده است. گفتنی است 4 هزار کیلومتر راه عشایری در کهگیلویه و بویراحمد همچنان نیازمند اعتبار است و تاکنون اقدامی از سوی معاونت عمرانی استانداری برای ساماندهی به این وضعیت مشاهده نشده است.
معاون عمرانی به عنوان رئیس کارگروه گردشگری و رئیس شورای ترافیک نیز مسئولیت‌هایی برعهده دارد که باز هم در موارد زیادی کمیت آنها می‌لنگد. هنوز خبری از طرح جامع گردشگری استان نیست. این در حالی است که بر اساس گفته‌های مکرر کارشناسان، کهگیلویه و بویراحمد تنها از طریق ساماندهی به ظرفیت‌های گردشگری، می‌تواند تبدیل به یکی از قطب‌های کشور شود. این گفته‌ها را بارها از زبان مسئولین مختلف نیز شنیده‌ایم، اما رئیس کارگروه گردشگری کهگیلویه و بویراحمد با وجود ادعاهایی که در نشست‌های مختلف دارد و مداوماً بر سر مدیران استانی می‌کوبد، اقدام قابل توجهی در این زمینه نداشته است. حاجی‌زاده یک بار در یکی از نشست‌های مربوط به حوزه عمرانی خطاب به یکی از مدیران کل استان گفته بود که من خودم ملت را گفتاردرمانی می‌کنم [کلیک کنید]. در واقع باید گفت که کاملاً درست گفته است و حاجی‌زاده، معاونت عمرانی را به گفتاردرمانی تقلیل داده است.  
و اما یکی دیگر از حوزه‌هایی که مستقیماً با معاونت عمرانی در ارتباط است، وضعیت شهرداری‌های استان است که بارها از سوی مردم و مسئولین مورد نقدهای جدی قرار گرفته است. عملکرد شهرداری یاسوج در همین رسانه بارها مورد نقد و بررسی قرار گرفته است [کلیک کنید]. داستان نیروهای مازاد در این سازمان، داد بسیاری از مسئولین را درآورده است؛ تا جایی که یک بار احمدزاده استاندار کهگیلویه و بویراحمد شدیداً به نیروهایی که بی ضابطه به کار گرفته شده اند انتقاد کرده بود. شهرداری که یکی از سازمان‌های تخصصی محسوب می‌شود، بخش زیادی از درآمد آن صرف پرداخت همین افرادی می‌شود که بدون ضابطه به کار گرفته شده‌اند. ین در حالی است که این اعتبارات باید صرف مسائل عمرانی شهر می‌شد، نه آن که به جیب کسانی می‌رفت که هیچ کمکی در راستای بهبود وضعیت عمرانی شهر انجام نمی‌دهند. باید از حاجی‌زاده معاون عمرانی استاندار پرسید آیا اتفاق افتاده است که شهرداران استان را تنها برای یک بار بازخواست کند و پیامد مثبت آن را هم مردم دیده باشند؟ البته بارها در جلسات مختلف، صدای دادهای زاده بر سر مدیران استانی را همگان شنیده‌اند، اما تئوری‌های مدیریتی، داد و فریاد بر سر زیردستان را راه مدیریت یک مجموعه نمی‌دانند؛ هیچ مجموعه‌ای با چنین اقتدار عریانی مدیریت نمی‌شود. توصیه می‌شود که حاجی‌زاده اصول و تئوری‌های «مدیریت انسانی» و «مدیریت اقتضایی» را نیز نگاهی بیندازد.
گفتنی است پروژه‌های عمرانی و مسائل شهری خرد و کلان دیگری نیز در حوزه این معاونت قرار دارند که این پایگاه خبری در روزهای آینده، آنها را مورد نقد و بررسی قرار دهد.


کد مطلب: 447888

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/447888/بخش-اول-تونل-های-بحران-زا-سرنوشت-نامعلوم-طرح-جامع-گردشگری-دستاورد-دو-سال-مدیریت-حاجی-زاده-کهگیلویه-بویراحمد

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir