کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

سازمان هواشناسی اعلام کرد

هشدار بارش‌های سیل‌آسا و خسارت به محصولات کشاورزی ۱۵ استان / احتمال وقوع سیلاب وآب‌گرفتگی معابر

18 ارديبهشت 1401 ساعت 11:39

سازمان هواشناسی با اشاره به بارش باران طی ۵ روز آینده نسبت به احتمال وقوع سیلاب،‌آب‌گرفتگی معابر و خسارت به محصولات کشاورزی در ۱۵ استان هشدار داد.


سازمان هواشناسی با اشاره به بارش باران طی ۵ روز آینده نسبت به احتمال وقوع سیلاب،‌آب‌گرفتگی معابر و خسارت به محصولات کشاورزی در ۱۵ استان هشدار داد.
به گزارش کبنا، بر اساس نقشه‌های همدیدی و آینده نگری سازمان هواشناسی امروز در  نوار شمالی، شمال غرب، سواحل دریای خزر تا شمال شرف، مناطقی از شرق، مرکز و جنوب کشور باران گاهی همراه با وزش باد شدید،‌ رعدوبرق و در برخی مناطق ریزش تگرگ پیش‌بینی شده است
در دامنه‌های جنوبی البرز واقع در استان‌های قزوین، البرز،‌ سمنان، مرکزی،‌ قم و اصفهان علاوه بر رگبار باران وزش باد شدید نیز روی می‌دهد. روزهای دوشنبه و سه ‌شنبه در شمال شرق،‌شمال غرب،‌سواحل دریای خزر و ارتفاعات رشته کوه البرز رگبار باران،‌ وزش باد شدید،‌رعدوبرق و در برخی مناطق ریزش تگرگ پیش‌بینی می‌شود.
روز چهارشنبه در آذربایجان غربی،‌ آذربایجان شرقی، اردبیل، غرب گیلان، ارتفاعات البرز مرکزی، خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی رگبار باران،‌وزش باد شدید موقتی و رعدوبرق روی می‌دهد و در سایر مناطق کشور جو آرامی حاکم است.
پنجشنبه در شمال غرب، شمال شرق، سواحل دریای خزر،‌ ارتفاعات رشته کوه البرز رگبار باران گاهی رعدوبرق و وزش باد شدید پیش‌بینی شده است.
بر اساس اعلام سازمان هواشناسی طی 5 روز آینده در استان‌های غربی کشور به ویژه در ساعات بعدازظهر وزش بادشدید پدیده غالب است. طی 2 روز آینده همچنان به برخی مناطق استان‌های غرب و جنوب غرب کشور گردوخاک کشور عراق منتقل خواهد شد. فردا و روز سه‌شنبه کاهش 5 تا 10 درجه‌ای دما در شمال شرق کشور روی می‌دهد.
توصیف سامانه: افزایش میزان سرعت باد (شمال غربی - جنوب غربی)
زمان شروع: بعدازظهر دوشنبه 1401/02/19
زمان پایان: سه‌شنبه 1401/02/20
نوع مخاطره: افزایش ارتفاع مواج در ساحل و فراساحل بین 1.5 تا 2.5 متر
منطقه اثر:
دوشنبه 1401/02/19: شرق خلیج فارس و غرب تنگه هرمز، در مناطق ساحلی و دور از ساحل استانهای بوشهر و هرمزگان.
سه‌شنبه 1401/02/20: شرق خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان، در مناطق ساحلی و دور از ساحل استانهای جنوب بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان.
اثر مخاطره: خطر غرق شدن شناگران، آسیب به قایق های تفریحی و شناورهای سبک، اختلال در تردد شناورهای نیمه سنگین، خسارت به قفس‌ها و پاره شدن تورهای صیادی و خسارت به تاسیسات دریایی.
توصیه: ممنوعیت شنا، جمع آوری تورها و وسایل صیادی، اجتناب از تردد با قایق‌های تفریحی و شناورهای سبک، احتیاط تردد با شناورهای نیمه سنگین، محدودیت در فعالیت‌های دریایی و تمهیدات لازم جهت پیشگیری از هر گونه خسارت
توصیف سامانه اول: ادامه فعالیت سامانه بارشی
نوع مخاطره: رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید موقت، خیزش گردوخاک و در مناطق مستعد پدیده تگرگ
منطقه اثر:
یکشنبه 1401/02/18: آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان، مازندران، خراسان شمالی، خراسان رضوی، شرق سمنان و اصفهان، خراسان جنوبی، کرمان.
دوشنبه 1401/02/19: اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان رضوی و ارتفاعات سمنان.
سه‌شنبه 1401/02/20: آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان، زنجان، قزوین، البرز و ارتفاعات و دامنه در گیلان و مازندران.
اثر مخاطره: احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه ها و مسیل‌ها، احتمال برخورد صاعقه و ریزش تگرگ، احتمال آب‌گرفتگی معابر بطور محلی، کاهش دید، احتمال آسیب به سازه‌های موقت
توصیه: احتیاط در تردد و توقف در حاشیه رودخانه ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایر کوچ‌رو، احتیاط در چرای دام و عدم سم پاشی در مزارع
توصیف سامانه دوم: افزایش شیو فشاری
نوع مخاطره: خیزش گردوخاک، کاهش دید افقی، کاهش کیفیت هوا، اختلال در تردد و احتمال خسارت به صنعت کشاورزی
منطقه اثر:

یکشنبه 1401/02/18: مرکزی قم، اصفهان، فارس، یزد، البرز، تهران، سمنان.
دوشنبه 1401/02/19: سمنان، یزد، خراسان جنوبی.
اثر مخاطره: وزش باد شدید و خیزش گرد وخاک، کاهش کیفیت هوا، احتمال شکستن درختان فرسوده و احتمال آسیب به سازه های موقت.
توصیه: اجتناب از قرار گرفتن در فضای باز به ویژه برای افراد آسیب پذیر،استحکام سازه‌های موقت مانند تابلوهای تبلیغاتی و غیره، عدم پارک خودرو در کنار درختان فرسوده و ساختمانهای نیمه کاره.
توصیف سامانه سوم: نفوذ گرد و غبار
نوع مخاطره: کاهش دید، افزایش شاخص آلودگی و کاهش کیفیت هوا
منطقه اثر:
شنبه 1401/02/17: کرمانشاه، ایلام، خوزستان، بوشهر، نیمه غربی هرمزگان و جنوب فارس.
یکشنبه 1401/02/18: خوزستان و بوشهر.
اثر مخاطره: افزایش شاخص آلودگی هوا، کاهش دید و احتمال خسارت به صنایع حساس به گردوغبار.
توصیه: احتیاط در تردد، عدم فعالیت گروه‌های حساس در فضای باز و مدیریت در نگهداری صنایع حساس.
توصیف سامانه: تشدید فعالیت سامانه بارشی
نوع مخاطره: رگبار باران،رعد و برق، در مناطق مستعد تگرگ، وزش باد شدید موقت، خیزش گردو خاک
منطقه اثر:
یکشنبه 1401/02/18: شمال آذربایجان شرقی، شمال آذربایجان غربی، شمال اردبیل، خراسان شمالی، گلستان، نیمه شمالی خراسان رضوی و ارتفاعات شرق مازندران.
دوشنبه 1401/02/19: خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، ارتفاعات و دامنه گلستان، شمال آذربایجان شرقی و شمال آذربایجان غربی.
اثر مخاطره: اختلال در تردد جاده‌ای، آب‌گرفتگی معابر، بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها، جاری شدن روان‌آب، برخورد صاعقه، لغزندگی جاده‌ها و خسارت به صنعت کشاورزی.
توصیه: اجتناب از سفرهای غیرضروری، پرهیز از توقف در حاشیه رودخانه ها و مسیلها، اجتناب از فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایر کوچ‌رو، پاکسازی دهانه پل‌ها و آبروها، احتیاط در تردد بین شهری و محدودیت در فعالیت‌های کشاورزی.


کد مطلب: 447755

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/447755/هشدار-بارش-های-سیل-آسا-خسارت-محصولات-کشاورزی-۱۵-استان-احتمال-وقوع-سیلاب-وآب-گرفتگی-معابر

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1