تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۴ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۰۳
کد مطلب : ۴۴۶۹۱۰
بررسی‌ها نشان می‌دهد

رکود در هیئت‌رئیسه مجلس؛ از اشتباهات فاحش تا اعتراف دیرهنگام پیرامون تاجگردون و تخلف آشکار برای «بذرپاش»

۳
۰
رکود در هیئت‌رئیسه مجلس؛ از اشتباهات فاحش تا اعتراف دیرهنگام پیرامون تاجگردون و تخلف آشکار برای «بذرپاش»
کبنا ؛رأی مثبت 120 نماینده مجلس در جلسه غیرعلنی روز دوشنبه برای بررسی طرح صیانت از فضای مجازی در صحن علنی و پس‌گرفتنش از تندروهای کمیسیون مشترک، ظاهرا به مذاق آنها خوش نیامده و آن را امری حیثیتی تلقی می‌کنند. از این‌رو دست به کار شده و با شبهه‌افکنی و استمزاجی دانستن رأی‌گیری جلسه غیرعلنی، مدعی شده‌اند هیئت‌رئیسه مجلس در‌این‌باره تخلف کرده است. در عین حال به معاونت قوانین مجلس نامه نوشته‌اند که حق ایرادگرفتن از رأی آنها به کلیات این طرح را نداشته که هیئت‌رئیسه مجلس بخواهد با استناد به آن، مصوبه کمیسیون مشترک اصل 85 قانون اساسی را درباره فضای مجازی ابطال کند. حتی به گفته حسین فلاحی، عضو کمیسیون مشترک، آنها روند رأی‌گیری جلسه غیرعلنی توسط هیئت‌رئیسه را غلط می‌دانند به همین دلیل قصد ندارند طرح صیانت را برای بررسی به صحن علنی پس بدهند. او معتقد است کمیسیون مشترک برای بازگشت این طرح به صحن مجلس مجاب نشده و در نهایت هم مجاب نخواهد شد.

به عبارتی آنها طرح صیانت را گرو گرفته و به هر اصرار و اجباری می‌خواهند آن را در مجلس تصویب و برای اجرا به مردم تحمیل کنند! راهکارشان هم برای پیاده‌سازی این پروژه، دست‌گذاشتن روی ضعف عملکرد هیئت‌رئیسه مجلسی است که با هزار اگر و اما کرسی خود را تاکنون حفظ کرده است. این رویکرد دقیقا مشکلی را نشان می دهد که حالا تندروهای مجلس هم برای رسیدن به مقاصد خود دست روی آن گذاشته‌اند و از آن استفاده می کنند. اگر از دور به سناریوی ‌اتفاقات مجلس نگاه کنیم، بیراه نیست اگر بگوییم رکود در رفتار عملیاتی صدر مجلس‌ به یک هشدار برای عبور از گره‌ها و موانع تبدیل شده است. هیئت‌رئیسه مجلس باید بتواند خود را تقویت کند و از پتانسیل‌های مجلس نیز برای این امر بهره ببرد. در غیر این صورت سستی موجود در صدر خانه‌ ملت گوی رقابت را برای احقاق حقوق مردم در اختیار تندروها قرار خواهد داد. این انتقاد این روزها از سوی کارشناسان زیادی مطرح می شود و نشان می‌دهد که نمایندگان مجلس به تقویت هیئت‌رئیسه باید به عنوان یک راهبرد عملیاتی و اجرائی  اندیشه کنند. البته این مسئله همیشه وجود داشته است و این اولین بار نیست که عملکرد هیئت‌رئیسه مجلس یازدهم زیر سؤال می‌رود و به آن انتقاداتی مطرح می‌شود؛ چراکه مجلس یازدهم از‌جمله مجالسی است که اکثریت آن نمایندگان یک‌دوره‌ای و بی‌تجربه هستند و طبیعتا رئیس و هیئت‌رئیسه آن نیز به دلیل نداشتن تجربه کافی در اداره جلسه، بعضا اشتباهاتی را مرتکب می‌شوند که هرگز یک رئیس یا نایب‌رئیس باتجربه آنها را مرتکب نشده و نمی‌شوند. از‌ اشتباهات فاحشی که هیئت‌رئیسه مجلس یازدهم از زمان آغاز به کار خود تاکنون که نزدیک به اجلاسیه سوم است مرتکب شده و منجر به بروز حواشی زیادی شده است، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. ‌در بحث رأی اعتماد به بذرپاش و حواشی پیش‌آمده، الیاس نادران در تذکری صراحتا به ‌ رئیس مجلس اعلام کرد در انتصاب بذرپاش هیئت‌رئیسه تخلف کرده و این تخلف محرز است! علاوه بر آن، می‌توان به بررسی اعتبارنامه محمدرضا تاجگردون، منتخب مردم گچساران در مجلس یازدهم اشاره کرد؛ مسئله‌ای که با حواشی بسیار زیادی همراه بود و در نهایت مجلس تمام‌اصولگرای یازدهم حاضر نشد اعتبارنامه منتخب اصلاح‌طلب چند دوره مردم گچساران را امضا کند و از ورود به مجلس باز‌ماند! مسئله‌ای که می‌توانست توسط رئیس مجلس به‌درستی مدیریت و راستی‌آزمایی شود. اما بعد از چندی نظام‌الدین موسوی، سخنگوی هیئت‌رئیسه در برنامه‌ای تلویزیونی، اگرچه دیرهنگام و غیرقابل‌جبران، اعتراف کرد: «برخی از موارد درباره غلامرضا تاجگردون در جریان رد اعتبارنامه‌اش، مواردی بود که نادرست بود؛ مخصوصا مواردی که درباره مسائل شخصی ایشان مطرح شد، حقیقت و انصاف ایجاب می‌کند که بگوییم آنها صحت نداشت». ‌ قالیباف در یکی از جلسات علنی مجلس به اصل 194 قانون اساسی استناد کرد! در حالی که قانون اساسی صرفا 177 اصل دارد و این موضوع باز هم به چالشی در فضای مجازی بدل شد. ‌

همین تجربه ناکافی رئیس مجلس باعث شد که در جلسه رأی به کلیات بودجه 1400، نمایندگان ندانند به «کلیات بودجه رأی می‌دهند یا به گزارش کمیسیون تلفیق مجلس»؛ به همین دلیل برخی از نمایندگان اشتباهی رأی دادند. از موارد تخلفات جالب هیئت‌رئیسه مجلس یازدهم که بی‌سابقه است، می‌توaان به نشستن سه رئیس در یک روز بر کرسی ریاست مجلس اشاره کرد. در حالی که طبق آیین‌نامه داخلی مجلس، هر جلسه باید چهار ساعت باشد و اگر نمایندگان بخواهند جلسه را ادامه بدهند باید برای آن رأی‌گیری کنند، اما در آن جلسه سه رئیس بر کرسی نشستند و علی نیکزاد که ریاست پایانی جلسه را بر عهده داشت، نیم‌ساعت بعد از وقت قانونی، زنگ پایان جلسه را به صدا درآورد.‌ حالا باید دید مجلس کم‌تجربه‌ها در حالی که به سومین سال فعالیت خود نزدیک می‌شود، از خامی گذشته خارج شده و پخته‌تر عمل می‌کند یا باز هم قرار است تا روز آخر این روند را ادامه دهد و در میان ادوار مختلف، رکوردی در‌این‌باره به ثبت برساند.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
خیانت هئیت رئیسه ضعیف و ذلیل مجلس به مردم گچساران باشت فراموش نخواهد شد خدا به ذبروی پیامبر ص و علی مرتضی که در این ماه مبارک به دست شقی ترین ظالمان روزگار به شهادت که این هئت رئیسه ضعیف و ذلیل را از صحنه روزگار محو گرداند
یا حق
Iran, Islamic Republic of
بهترین کار این مجلس که اجر و ثواب کثیر در دنیا و آخرت براشون خواهد داشت رد اعتبارنامه تاجگردون و اخراج این فرد پر مسئله از مجلس بود.
Iran, Islamic Republic of
بله دیگه قابل جبران نیست
نماینده تبریز: مردم با قاشق روغن تهیه می‌کنند و نان قسطی می‌خرند

نماینده تبریز: مردم با قاشق روغن تهیه می‌کنند و نان قسطی می‌خرند

نماینده مردم تبریز در مجلس گفت: فقر در حاشیه‌های تبریز بی‌داد می‌کند بطوریکه امروز برخی ...
(ویدئو) جشن ازدواج دو عضو نیروهای داوطلب اوکراینی

(ویدئو) جشن ازدواج دو عضو نیروهای داوطلب اوکراینی

آناستازیا و ویاچسلاو در یک پارک در کی‌یف اوکراین با یکدیگر ازدواج کردند. این زوج از اعضای ...
سناریوهایی مهیب برای پایان جنگ اوکراین

سناریوهایی مهیب برای پایان جنگ اوکراین

تهاجم گسترده نظامی روسیه و خسارات مادی و تلفات انسانی ناشی از آن برای بسیاری از تحلیل‌گرانی ...
1