کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

با افزایش تلفات جاده‌ای؛

با چند کشته دیگر، عزم مسئولین کهگیلویه و بویراحمد جزم می‌شود؟

3 فروردين 1401 ساعت 18:20

هر تصادف سه رکن اساسی دارد؛ جاده، وسیله نقلیه و راننده. اما هر وقت از تلفات جاده‌ای و سوانح رانندگی صحبت می‌شود، مسئولین بر دو رکن جاده و وسیله نقلیه خط می‌کشند و بار تمام اتفاقات را بر مفهوم نسبتاً مبهمی به نام فرهنگ رانندگی می‌گذارند. در حالی که اگر دو رکن دیگر مهیا نباشد، راننده نیز نمی‌تواند به درستی رانندگی کند. با این تفاصیل، جاده‌ها و محورهایی که به محور مرگ معروف شده‌اند، کشته می‌دهند و مسئولین کهگیلویه و بویراحمد هنوز در خواب هستند.


هر تصادف سه رکن اساسی دارد؛ جاده، وسیله نقلیه و راننده. اما هر وقت از تلفات جاده‌ای و سوانح رانندگی صحبت می‌شود، مسئولین بر دو رکن جاده و وسیله نقلیه خط می‌کشند و بار تمام اتفاقات را بر مفهوم نسبتاً مبهمی به نام فرهنگ رانندگی می‌گذارند. در حالی که اگر دو رکن دیگر مهیا نباشد، راننده نیز نمی‌تواند به درستی رانندگی کند. با این تفاصیل، جاده‌ها و محورهایی که به محور مرگ معروف شده‌اند، کشته می‌دهند و مسئولین کهگیلویه و بویراحمد هنوز در خواب هستند.
به گزارش کبنا، محور کمربندی یاسوج اصفهان یکی از حادثه‌خیزترین نقاط جاده‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد است. در شروع سال نو، همین نقطه 4 کشته در پی داشته است. این در حالی است که در دو هفته گذشته نیز حوادث جاده‌ای زیادی در این محور اتفاق افتاده است. تصادفات مرگبار در این محور در 13 اسفند 3 کشته و 7 زخمی و دقیقا سه روز پس از آن یعنی در 16 اسفند، یک کشته و 16 مصدوم در پی داشته است.
دقیقاً در همین محور بود که در روز نخست سال جاری، تصادفی با 4 کشته رخ داد. با وجود اینکه این نقطه بارها به عنوان نقطه حادثه‌خیز اعلام شده، اما تاکنون اقدام قابل توجهی برای رفع مشکلات آن دیده نشده است.
سرهنگ ویسی رئیس پلیس راه استان کهگیلویه و بویراحمد در همین رابطه در گفت‌وگو با کبنانیوز اظهار داشت:  از نظر ما این محور حادثه‌خیز است. ما این موارد را به دستگاه‌ها نیز اعلام کرده‌ایم.
وی گفت: تنها راهی هم که می‌شود این جاده را ایمن کرد، ایجاد جدا کننده فیزیکی در وسط آن است و هیچ راهی به جز این کار برای کم کردن این حوادث وجود ندارد.
به نظر می‌رسد که دستگاه‌های خدمات‌رسان در سال جاری توجه چندانی به جاده‌های استان کهگیلویه و بویراحمد ندارند.
وزارت خانه در ایام نوروز راهداری را موظف کرده است که اکیپ‌های آن‌ها در جاده مستقر باشند. اما متأسفانه اکیپی در این محور دیده نمی‌شود. گویی راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به خواب رفته است. پلیس راه نیز در این ایام باید نظارت بسیار بیشتری داشته باشد. اما معلوم نیست که این نظارت‌ها در این ایام بیشتر شده است یا نه.
کارشناسان وزارت‌خانه نیز حدود 6 ماه پیش اعلام کرده بودند در همین نقطه باید نیوجرسی یا همان جداکننده زده شود.
گفته می‌شود این جاده قبل از آن که تکمیل شود به راهداری تحویل داده شده است. در حالی که  راهداری جاده‌ای را که تکمیل نیست نباید تحویل بگیرد.
نیک اقبالی مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: 90 درصد این سوانح ناشی از تخلفات رانندگی است. اکثر تصادفات مربوط به خودروهای شوتی است.
وی در مورد اعتبارات نقاط حادثه خیز با بیان اینکه رفع نقاط حادثه خیز در حوزه راهداری و حمل و نقل جاده‌ای است، گفت: اعتبارات نقاط حادثه‌خیز به راهداری داده می‌شود.
وی گفت: البته این حوزه مربوط به زمان ما نیست. دوستان گذشته باید جوابگو باشند. ولی امسال گفتیم در جاده‌های جدید جدا کننده حتماً قرار داده شود.
نیک‌اقبالی عنوان کرد: محور یاسوج اصفهان برای سرعت حداکثر 90 کیلومتر طراحی شده است. بالاتر از این سرعت، حفظ تعادل خودرو خیلی سخت می‌شود. بیشتر این تصادفات مربوط به سرعت بالا است و گرنه این جاده نسبتاً استاندارد است.
وی در مورد نحوه جذب اعتبارات اظهار داشت: بنده در این اعتبارات هیچ نقشی نداشته‌ام. ما فقط می‌توانیم در وزارت خانه پیگیری کنیم. نقش کمیسیون و نمایندگان و ... مهم است نه مدیرکل راه و شهرسازی.
سرپرست اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد نیز گفته است: طی روزهای ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ تا اول فروردین امسال، میزان تردد در راه‌های استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۲۴ درصد افزایش داشته است.
با وجود رشد 24 درصدی تردد خودروها در این مسیر، روشن نیست که چرا از پیش برنامه‌ای برای حل این مشکل طراحی نشده است. در حالی که از پیش مشخص بود و گفته می‌شد که این محور یکی از نقاط اصلی حادثه خیز در استان است.
تصادفات در جاده‌های استان بسیار زیاد است. پلیس راه هم بارها به این نقاط حادثه‌خیز اشاره کرده است. راهداری نیز مدعی است که این جاده را ناقص تحویل گرفته است. نتیجه تمامیِ این موارد، آمار بالای تصادفات و تلفات ناشی از آن است.
خودروهای شوتی نیز از سوی دیگر در این جاده‌های ناایمن به آمار بالای تصادفات دامن زده‌اند. در حالی که احمدزاده استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز به این موضوع اشاره کرده بود. اما به نظر نمی‌رسد که هنوز در این زمینه اقدامی انجام صورت گرفته باشد. البته وضعیت بسیاری از جاده‌های استان مناسب نیست. در برخی از تونل‌های استان نیز تاریکی مطلق حاکم است. برخی از آنها نیز روشنایی کافی وجود ندارد.
معلوم نیست تا کی باید شهروندان این استان تلفات دهند تا مسئولین تلاشی کنند و اعتبار بگیرند و این جاده‌ها را به وضعیت مناسبی برسانند.
هر تصادف سه رکن اساسی دارد؛ جاده، وسیله نقلیه و راننده. اما هر وقت از تلفات جاده‌ای و سوانح رانندگی صحبت می‌شود، مسئولین بر دو رکن جاده و وسیله نقلیه خط می‌کشند و بار تمام اتفاقات را بر مفهوم نسبتاً مبهمی به نام فرهنگ رانندگی می‌گذارند. در حالی که اگر دو رکن دیگر مهیا نباشد، راننده نیز نمی‌تواند به درستی رانندگی کند.
علیرغم همه این تفاصیل، جاده‌ها و محورهایی که به محور مرگ معروف شده‌اند هنوز کشته می‌دهند و مسئولین کهگیلویه و بویراحمد در خواب فرورفته‌اند.


کد مطلب: 446129

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/446129/چند-کشته-دیگر-عزم-مسئولین-کهگیلویه-بویراحمد-جزم-می-شود

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1