کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

سازمان هواشناسی اعلام کرد

پیش‌بینی بارش برف و باران تا 4 فروردین / هشدار بارش‌های سیل‌آسا در 5 استان

29 اسفند 1400 ساعت 9:00

سازمان هواشناسی با پیش‌بینی بارش باران، برف، وزش باد و رعدوبرق طی امروز تا آخر هفته در برخی مناطق کشور از افزایش ۵ تا ۸ درجه‌ای دما خبر داد.


سازمان هواشناسی با پیش‌بینی بارش باران، برف، وزش باد و رعدوبرق طی امروز تا آخر هفته در برخی مناطق کشور از افزایش ۵ تا ۸ درجه‌ای دما خبر داد.
به گزارش کبنا، بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز و فردا در برخی مناطق شمال غرب و غرب سواحل دریای خزر بارش باران و در ارتفاعات بارش برف روی می‌دهد و در سایر مناطق کشور جو آرام همراه با روند افزایش دما حاکم خواهد بود.
 روز دوشنبه در دامنه‌های جنوبی البرز واقع در قزوین، البرز، تهران و ارتفاعات زاگرس در استان‌های مرکزی، لرستان، چهارمحال و بختیاری و خوزستان بارش پراکنده پیش‌بینی شده است.
 در غرب و جنوب غرب کشور گردوغبار و کاهش کیفیت هوا دور از انتظار نیست.
 بر اساس اعلام سازمان هواشناسی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه علاوه بر شمال غرب و دامنه‌های جنوبی البرز در استان‌های قزوین، البرز و تهران در کل سواحل دریای خزر، خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی بارش برف، باران، وزش باد و گاهی رعدوبرق پیش‌بینی می‌شود، همچنین در غرب، جنوب غرب و مرکز کشور ابرناکی، بارش پراکنده، وزش باد و گاهی رعدوبرق روی می‌دهد.
 پنجشنبه 4 فروردین 1401 بارش‌ها در سواحل شمالی کاهش می‌یابد و در شمال غرب و غرب و دامنه‌های جنوبی البرز افزایش ابر، رگبار پراکنده باران، گاهی رعدوبرق و وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود.
 در این روز در نوار غربی کشور کاهش نسبی دما روی می‌دهد و افزایش وزش باد در کشور عراق باعث خیزش گردوخاک و نفوذ آن به غرب و جنوب غرب کشور می‌شود.
 امروز خلیج فارس و تنگه هرمز و طی 4 روز آینده غرب دریای خزر مواج و متلاطم است، همچنین تا روز دوشنبه افزایش 5 تا 8 درجه‌ای دما در دامنه‌های جنوبی البرز، مرکز، شرق و شمال شرق کشور پیش‌بینی شده است.
 به گزارش کبنا، امروز آسمان تهران قسمتی ابری گاهی همراه با وزش باد در جهت جنوب ـ جنوب شرقی با سرعت 11 تا 28 کیلومتر بر ساعت پیش‌بینی شده است. احتمال بارش باران در روز جاری 2 درصد و پوشش ابر 38 درصد است.

 توصیف سامانه: نفوذ سامانه جدید بارشی
 زمان پایان: بعدازظهر یکشنبه 1400/12/29
 نوع مخاطره: بارش برف و باران و وزش باد نسبتاً شدید
 منطقه اثر:
 یکشنبه 1400/12/29: اردبیل، گیلان، مازندران، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی.
 اثر مخاطره: اختلال در تردد، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها به‌ویژه در مسیرهای کوهستانی و گردنه‌ها، احتمال آب‌گرفتگی معابر شهری، احتمال بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها، تأخیر و احتمال لغو پرواز، احتمال آسیب به محصولات کشاورزی و سازه‌های موقت.
 توصیه: احتیاط در سفرهای برون‌شهری، عدم توقف در حاشیه رودخانه‌ها و احتیاط در عبور از کنار مسیل‌ها، به‌همراه داشتن تجهیزات زمستانی و سوخت کافی و آمادگی دستگاه اجرایی به‌منظور برف‌روبی در گردنه‌های برفگیر، احتیاط و محدودیت در فعالیت‌های کوهنوردی و احتیاط در جابه‌جایی عشایر کوچ‌رو.
کهگیلویه و بویراحمد تا پایان نیمه اول تعطیلات نوروز بارندگی ندارد
مدیرکل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد گفت: این استان تا پایان نیمه اول تعطیلات نوروز ۱۴۰۱ (پنج فروردین ماه) بارندگی ندارد.
 رضا کاکاوند در گفت‌وگو با رسانه‌ها اظهار داشت: بررسی نقشه‌های پیش یابی هواشناسی نشان می‌دهد که جو کهگیلویه و بویراحمد تا پنج فروردین ماه ۱۴۰۱ آرام بوده و گاهی اوقات در برخی نقاط این استان بارش‌های ناچیز و پراکنده پیش بینی می‌شود.
 وی افزود: مسائل بحرانی از قبیل آبگرفتگی معابر یا طغیان رودخانه‌ها تا پایان نیمه اول تعطیلات نوروز ۱۴۰۱ در کهگیلویه و بویراحمد وجود نخواهد داشت.
 مدیرکل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: بارش‌هایی در حد نرمال به مدت یک ماه و از ۱۵ فروردین تا ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ در این استان پیش بینی شده است.
 کاکاوند عنوان کرد: احتمال افزایش حدود ۳۰ درجه‌ای دمای هوا در مناطق گرمسیری کهگیلویه و بویراحمد در نیمه دوم فروردین ماه ۱۴۰۱ به دلیل کاهش بارندگی وجود دارد.
 وی ابراز داشت: چنین امری موجب خشکی مراتع در مناطق گرمسیری کهگیلویه و بویراحمد شده و شرایط را برای بروز آتش سوزی در آنها فراهم می‌کند.
 کاکاوند گفت: تمهیدات لازم از سوی متولیان امر برای مقابله با آتش سوزی مراتع در مناطق گرمسیری کهگیلویه و بویراحمد در نیمه دوم فروردین ماه ۱۴۰۱ و پس از آن اندیشیده شود.

 


کد مطلب: 446016

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/446016/پیش-بینی-بارش-برف-باران-4-فروردین-هشدار-بارش-های-سیل-آسا-5-استان

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1