تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۰ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۰۹
کد مطلب : ۴۴۵۲۲۳
کبنا فضای سیاسی شهرستان‌های باشت و گچساران را بررسی کرد

حرف های سیاسی که در گچساران شنیده می شود؛ از پشت پرده شهرداری باشت تا داستان بلند شهرداری دوگنبدان

۱۵
۳
حرف های سیاسی که در گچساران شنیده می شود؛ از پشت پرده شهرداری باشت تا داستان بلند شهرداری دوگنبدان
کبنا ؛دخالت در انتصابات یکی از آفت‌های حوزه سیاست است. رهبر انقلاب بارها بر عدم دخالت نمایندگان در مسائل اجرایی به خصوص انتخاب مدیران تذکر داده و گفته‌اند «ورود نمایندگان مجلس به کار اجرایی خطر دارد». اما دخالت‌ها در کار یکدیگر آنقدر زیاد شده که نه تنها نمایندگان در کار قوه مجریه دخالت می‌کنند، بلکه قوه مجریه هم برای نهادهای دیگری تعیین تکلیف‌هایی می‌کند. نهادهای رسمی و غیررسمی دیگری مثل ایل و طایفه هم اهرم فشار هستند. لابی‌ها آنقدر زیاد و علنی شده که هر کسی بیانیه‌ای می‌دهد و دیگری را رسوا می‌کند. هر چند شفافیت یک اصل مهم است که قطعاً مورد استقبال افکار عمومی است، ولی ناتوانی در مدیریت شرایط، ناپسند و مورد انتقاد است.
در دوره‌های قبل، انتصابات در گچساران و باشت بدین شکل نبود، بالاخره هر پستی تعیین تکلیف می‌شد، اما در دوره کنونی، حق و حقوق مردم بی ارزش شده، و سیاسیون از رأس تا زیل، رفتارهای بازی گونه‌ای را در خصوص انتصابات پیش گرفته‌اند. بعضاً انتصابات بسیار ضعیف است و افرادی انتخاب می‌شوند که توانایی مدیریتی و تجربه ندارند. 
در دوره قبل که تاجگردون نماینده مردم گچساران و باشت بود، هجمه‌های زیادی در خصوص دخالت در انتصابات به وی وارد می‌شد، اما در دوره کنونی سیاسیون با سکوت کردن کارهایی را پیش می‌برند که بلاتکلیفی مردم را خیلی بیشتر از قبل کرده است. متأسفانه همه می دانیم وقتی پای قدرت در میان باشد، اصلاح و اصول مطرح نیست؛ این جناح و آن جناح، این شخص و آن شخص مطرح نیست. بلکه این دو شق، دو روی یک سکه‌اند و همه به دنبال قدرت هستند. فقط عده کاملاً معدود و انگشت شماری منافع مردم را پیگیری می‌کنند که آنها از چشم مردم دور نمی‌مانند. 
چطور می‌شود که شهردار باشت، دو روزه انتخاب می‌شود، اما انتصاب شهردار دوگنبدان اندر خم یک کوچه است.
یکی از اعضای شورای شهر باشت در خصوص انتخاب سیدرضا حسینی و حواشی پیرامون این انتخاب گفت: آقای حسینی از طرف شورای شهر و بدون دخالت سیاسیون انتخاب شده، این حواشی و حرف و حدیث‌ها صحت ندارد، شورای شهر بله قربانگوی هیچکسی نیست.
همچنین در خصوص شهردار باشت حرف‌های شنیده شد که فرماندار شهرستان باشت جلسه‌ای را با اعضای شورای شهر برگزار کرده و نادر گرامی در این جلسه گفت: آقای استاندار از اعضای شورای شهر باشت خواسته که از معرفی حسینی به عنوان شهردار باشت خودداری شود چرا که مصحلت نیست. سید قدرت حسینی‌بحرینی هم در تماسی مخالفتش را با سید رضا حسینی مطرح کرده و گفته ایشان از نزدیکان و بستگان بنده است و به صلاح نیست. اما با این وجود اعضای شورای اسلامی شهر باشت بر انتخاب‌شان پافشاری کردند و سید رضا حسینی را به وزارت کشور معرفی کردند. حسینی برادر سید افضل حسینی رئیس دفتر استاندار کهگیلویه و بویراحمد است. در هر حال، انتخابی انجام گرفته و انتصاب انجام خواهد شد. اما انتخاب شهردار دوگنبدان، قطعاً لکه سیاهی بر ساحت مدیریتی این شهرستان وارد کرده، شهرستانی که غالباً به خاطر صنعت نفت و گاز، نام صنعتی بودن را یدک می‌کشد، این وضعیت مدیریتی را دارد که انتصابات در آن آنقدر به حاشیه می‌رود که الان که در آستانه سال جدید هستیم، هنوز شهردار انتخاب نشده است.
قبل از اینکه «آقایی» به عنوان گزینه شورای شهر بطور کامل رد صلاحیت شود، نام «رضا قشقایی» نیز به عنوان گزینه شهردار به میان آمد، اما با پس زدن او، مشخص شد این پیشکشی اسامی یک بازی است و حالا هیچ اسمی از او نمی‌آورند.
اما یکی از اعضای شورای شهر دوگنبدان در گفت و گو با خبرنگار کبنا، «عدم تشکیل جلسه برای انتخاب «رضا قشقایی» را ناهماهنگی و بدون برنامه بودن جلسات عنوان کرد و شبهاتی که به وی نسبت داده شده را رد کرده است.»
از طرف دیگر، بعد از رد صلاحیت «آقایی»، طایفه سادات شاهزینعلی به تشکیل نشدن جلسه شورا و عدم انتخاب وحید نشاطی واکنش نشان داده و به عنوان مدعی تصاحب پست شهردار، صدایشان درآمده است.
پیام تند سادات شاهزینعلی خطاب به علی محمد آقایی و سیدناصر حسینی پور به شرح زیر است:
بسمه تعالی
(عسی اَن تکرهوا شیئا و هو خیر لکم و عسی اَن تحبوا شیئا و هو شر لکم والله یعلم و انتم لاتعلمون)
بیانیه‌ی سادات امامزاده شاهزینعلی (ع) در خصوص موضوعات شورای شهر و شهرداری
با سلام و صلوات بر نبی مکرم اسلام در خصوص انتخاب شهردار شهر دوگنبدان لازم می‌دانیم مطالبی را جهت تنویر افکار عمومی محضر همشهریان عزیز عرضه بداریم و قضاوت را به شما می‌سپاریم
پس از کش و قوس‌های فراوان آقای علی محمد آقایی به عنوان شهردار شهر دوگنبدان توسط شورای شهرانتخاب گردید که صلاحیت ایشان مورد تأیید واقع نشد لذا در همان جلسه‌ای که ایشان را به عنوان شهردار انتخاب نمودند مقرر گردید در صورت عدم تأیید صلاحیت ایشان آقای مهندس وحید نشاطی مقدم از جوانان مستعد و محبوب این ایل و از لیدرهای طیف حاکم و نماینده‌ی محترم به عنوان شهردارانتخاب گرددکه متاسفانه جناب علی محمد آقایی پس از اینکه رسمٱ صلاحیت ایشان مورد تٱیید واقع نشد چشم بر عهد و پیمان خود بست و علیرغم اینکه در طول این سال‌ها خود را فردی مذهبی و ولایی مطرح نموده بود وبالاخره چهره‌ی واقعی ومنافقانه‌ی خود را نشان داد وازعهد خود عدول نمود که قطعاً این رفتار ایشون مورد تٱیید ایل بزرگ وبا اصالت قشقایی نیست چرا که قشقایی درطول تاریخ به عهد خود تاپای جان وفاداربوده است.
عدم حضور فرزند این ایل جناب سید محمد طاهری در جلسه‌ی شورای شهردر اعتراض به بد عهدی و خیانت این عضو منافق شورای شهر یعنی آقای علی محمد آقایی می باشدولا غیر. لذا این سادات غیورخطاب به این شخص عهد شکن اعلام می‌نماید حرمت ایل سترگ قشقایی را داشته و داریم و در جهت تکریم این ایل دوباره به شما رأی داده‌ایم و جهت آسایش و آرامش شهر سکوت کرده‌ایم و انشاالله به موقع پاسخ درخوری به ایشان خواهیم داد و اما خطاب به خانواده‌ی محترم حسینی
به ویژه نماینده محترم هم یادآوری می‌کنیم که ما سادات شاهزینعلی در سخت‌ترین شرایط که کسی جرات حمایت از شما را نداشت در صحنه بودیم و حمایت نمودیم واز هیچ کوششی درجهت موفقیت شما دریغ نورزیدیم و تا کنون مورد بی مهری شما قرار گرفته‌ایم و همچنان به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های این ایل غیور بی توجه بوده‌اید و چنانچه این رویه ادامه پیدا کند قطعاً در آینده در تصمیمات خود تجدید نظر خواهیم کرد.
در پایان خطاب به همشهریانم اعلام می‌نماییم فرزند این ایل در شورای شهر دوگنبدان همانطور که در قبل از انتخابات قول داده‌اند در جهت حفظ منافع مردم با هیچ شخصی رو در بایستی نخواهد داشت و در هر جایی که مصالح مردم به مخاطره بیفتد با جرآت وجسارت وبر طبق عهدی که باشما مردم فهیم بسته‌اند وارد خواهند شد. وسلام علیکم ورحمت الله وبرکاة.
از طرف سادات شاهزینعلی نهم اسفند ماه یکهزاروچهارصد
بدون برنامگی شورای شهر، میل به قدرت، پافشاری روی گزینه‌های شخصی، توجه به منافع شخصی، تاکنون موجب شده انتخاب شهردار تاکنون به تعویق بیفتد و گویا مسئولان بالادستی استان، هنوز گزینه‌های مورد نظر باب دلشان نیست که به این اوضاع مشوش شهرستان ورود نمی‌کنند.
در دوره قبل، گرچه انتقادات زیادی بر نماینده و مسئولان استان وارد بود، اما لااقل اقتدار در انتصابات وجود داشت، افرادی قوی انتخاب می‌شدند که رد آنها مشکل بود. نماینده سعی در راضی نگه داشتن اقشار مختلف داشت، اینطور نبود که بعد از ده ماه، همه برای نماینده خط و نشان بکشند. مدیر عامل نفت آنقدر ضعیف نبود که خبر استعفایش در رسانه‌ها پخش شود. هر چند که دخالت‌های زیادی صورت می‌گرفت، اما باب گفت و گو نیز باز بود.
شنیده‌ها حاکی از آن است که قشقایی به شدت از شرایط کنونی ناراضی‌اند و اخیراً پیام داود فولادی خطاب به سید ناصر حسینی پور انتشار داده شده مبنی بر اینکه: ما قشقایی‌ها در انتخابات آینده جبران خواهیم کرد شک نکنید حتی یک نفر قشقایی درستادشما نخواهد بود.
اما پس از برگزار نشدن جلسه شورا، مرادی مفرد عضو شورای شهر نیز به «آقایی» انتقاد وارد کرد و همراهی نکردن برای انتخاب شهردار را نمک نشناسی و ناسپاسی دانست.
مرادی نوشت: قبل از انتخابات در جمع تعدادی از بزرگان قشقایی قول دادم بعنوان یک فرد لر مدافع قشقائیها باشم واز حقوق نادیده گرفتن آنها دفاع کنم و همچنان هم چنین عقیده‌ای را دارم و در انتخاب آقای آقایی هم ثابت کردم هرچند جواب خوبی از این دفاع هم نگرفتم.
وقتی پیشنهاد آقای آقایی را به آقای شکوهی دادم اصلاً قبول نکرد و فرمودند اصلاً این حرف را نزن، چون ایشان توانایی این کار را ندارد و آبروی شورا بر باد خواهد رفت، ولی باز راه خودمان که حمایت از قشقایی بود انجام دادیم.
با رد صلاحیت احراز آقای آقایی افکار عمومی از طیفهای مختلف به سمت عزیزان قشقائی بخصوص شخص آقای آقایی بود و آینده خوبی برای قشقائیها پیش بینی می‌شد ولی متاسفانه با چرخش زشت و زننده آقای آقایی به سمت کسانی که به او خیانت کردند  ذهنیت بسیار بدی بوجود آمده است و تصور می‌کنم تا سال‌ها توان بسیار سختی و غیر قابل جبرانی برای قشقائیها خواهد بود.
معتقدم انسانهای آزاده در مقابل ظلم ایستادگی خواهند کرد، بعنوان فردی که سالهاست با افراد زیادی از قشقاییها ارتباط دارم و اطلاع و شناخت  کامل از آنها هم دارم و در تمام دوران گذشته و حال هیچوقت زیر بار ظلم نرفته و مبارزات آنها هم در تاریخ ثبت شده هست برایم غیر قابل باور هست که چرا الان چنین ظلمهایی را مورد استقبال قرار خواهند داد. هرچند به نمایندگی از عزیزان قشقایی جناب آقای آقایی تلافی کرد اما به چه قیمتی و چطوری، اگر نتوانست حق قانونی خود را از خیانتکاران بگیرد ولی بخاطر قول یه پست درجه ۳ به دوستان و حامیان خود خیانت کرد و از این بابت به ایشان تبریک میگویم.
از زمانیکه تصمیم به انتخاب آقای آقایی گرفتیم تا زمانیکه نامه عدم تأیید پایانی به دستمان رسید افراد زیادی هم سیاسی و هم وابستگان مختلف خواهان عبور از آقایی بودند ولی ما تحت هیچ شرایطی نپذیرفتیم و تنها گذاشتن ایشان را خیانت به قشقایی می‌دانستیم و تا آخر ماندیم حتی خانواده و اکثر طایفه اینجانب مرتب پیگیر و نگران تأیید نشدن آقای آقایی بودند غافل از اینکه ایشان خیانتی که به خودش و قشقایی شد نادیده می‌گیرد و خود را به حراج می‌گذارد.
امیدوارم این کار ناپسند فردی که ما آن را جز یاران امام زمان می‌پنداشتیم به عزیزان قشقایی خدشه‌ای وارد نکرده باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
جناب نشاطی شما و نماینده شهرستان و برادران بحرینی و استاندار حقوق همه را نادیده گرفتید. آقایی منافق نیست منافق کسانی هستند که مطامع خودشان را دنبال می کنند و شما حامی قشقایی نبودید هیچ جایی دفاع از آقایی نکردید و از پشت خنجر می زدید
Iran, Islamic Republic of
به ریسمان محکم وناگستنی خداوند سبحان چنگ بزنید که این دلخوشی های دنیوی زودگذر هست اگر هدف رضای پروردگار باشد در هر پستی که باشیم آنرا با جهانی معامله نخواهیم کرد واز آن لذت خواهیم برد بیاییم اندکی بر هوای نفسانی که عامل اصلی حسد کینه ودشمنی خود خواهی
منفعت طلبی است چیره شویم تا دنیای اطرافمان سراسر ر از ارامش و خوبی ومهربانی برادری گردد
Iran, Islamic Republic of
خدا لعنت کسی رو که اهل نفاقه ...بل تا هر که ایخوم بو
Romania
چه تحلیل آبکی وقتی استاندار و سید قدرت میگن که از فامیل خودشون کسی انتخاب نشه یعنی انسان های خوبی هستن
Iran, Islamic Republic of
. جنابعالی کی مدافع حقوق مردم بودی؟ چند روز مانده به پایان کار طفری پسرت رو بدون ضابته آوردی توی شهرداری و عوضش به ظفری رای دادی که بمونه..
Iran, Islamic Republic of
خوش بحال هر کی فامیلش حسینی و اصالتا باشی ست
نونش منه روغنه
هههه
Iran, Islamic Republic of
/آقای استاندار هم فک فامیلا خودشو آورده و برای سیاه نمایی گفته ما مخالفیم اره جون خوت اگر مخالف بودی جلوشون میگرفتی
Iran, Islamic Republic of
نهایتا استاندار باید شهردار را تایید کند اگر ناراضی هست تاییدش نکنه چون جوسازی علیه او شدت میگیرد وبه قول خودش صلاح نیست
Iran, Islamic Republic of
محضر مبارک مقام معظم رهبری عرض سلام ادب و احترام دارم از خداوند متعال صحت و سلامتی مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای را تا ظهور آقا امام زمان عج الله مسئلت دارم حضرت اقا ی عزیزتر از جانم صرف نام اصول یا اصلاح درمان دردها و فسادهای گسترده در این مملکت نمی باشد درد یکدست شدن جامعه به مدت هشت سال هشت سال گروها و عده ای خاص هست و اگر توجه فرماییدریشه فسادها به تظاهر و ریاکاری با شعار اصولگرایی و انقلابیگری اتفاق افتاده است لذا از محضر مبارک انتظار می رود که در این برهه حساس از زمان با درایت حضرتعالی به این معضل بزرگ پایان یابد سایه مقام معظم رهبری تا ظهور حضرت صاحب الزمان پایدار و مستدام باد
متخصص
Romania
واقعا" خجالت آور است
سیاست گذاران شهر داره میگه: من و طابفه ام گفتیم فلان کار باید بشه...فلانی چون از طایفه ماست....فلانی چون طایفه من ازش حمایت کردند باید باشه...
مردم گچساران
از ماست که بر ماست
Iran, Islamic Republic of
این اقایی که بعنوان شهردار باشت انتخاب شده برادر داماد سید قدرت هست
شورای شهرباشت که شورا نیست
بنظر من شهردار باشت انتصابی هست از طرف استاندار و سید قدرت نه انتخاب شورای شهر
کارمند بانک چه ربطی به شهردار شدن داره
همش فامیل بازی و رانت
Iran, Islamic Republic of
دکتر اقایی هیچ قولی به کسی برای شهردار شدن نداده ، واگر دوستانش گزینه بهتری بارزمه موفق داشتن حتما حمایت می کرد . لذا دکتر قشقایی گزینه مورد نظر اوست .
همشهری
Iran, Islamic Republic of
منافق کسی است که منافع شخصی وفامیلی را برمنافع شهر وکشورش ترجیح می دهد . منافق کسی است که در ظاهر به اقایی رای میداد ودرپشت سر برای ردصلاحیتش تلاش میکرد .
همشهری
Iran, Islamic Republic of
بله هرکه طایفه بیشتر صندلی بالاتر یعنی تواون شهرداری به اون بزرگی بغیر ازاین چند نفر که اسم بردن کس دیگری نمیتونه شهردار بشه مگه داریم مگه میشه البته فعلا که شده
برادران مسجد ودوستداران شما در بسیج
Iran, Islamic Republic of
جناب اقای اقایی ما شمارا دوست داریم اگر می خواهید از شر این گروه راحت وسربلند بشوید نباید هیچ پستی قبول کنی چون شندهایم که به شما پیشنهاد داده اند نهاینکه فکر کنید که اینها دوستدار شما هستند اینها میخواهند فقط از شورا استیعفا دهید بعد از چند ماه دیگر محلی نمیگزارند وهر کاری خواستند در شورا وشهرداری انجام دهند عاقل باش پیروزی نزدیک است
تورم 24 استان بالاتر از تورم كل كشور

تورم 24 استان بالاتر از تورم كل كشور

آخرين گزارش تورمي منتشره در سال 1400 حاكي از آن است كه در بهمن ماه نرخ تورم با كاهشي ...
حال و روز ايرانيان در اوكراين

حال و روز ايرانيان در اوكراين

چهارمين روز جنگ نيز براي روس‌ها روز پيروي نبود؛ جنگ شهري و مقاومت گسترده نيروهاي اوكرايني ...
رمزگشایی از مناقشه روسیه و اوکراین

رمزگشایی از مناقشه روسیه و اوکراین

عده‌ای در ایران معتقدند اگر آمریکا در اوکراین درگیر باشد، ما می‌توانیم مواضع قوی‌تری ...
1