کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا گزارش می‌دهد؛

دانشگاه علمی کاربردی کهگیلویه و بویراحمد؛ دانشگاه فراموش‌شده‌ی واقعی استان

8 اسفند 1400 ساعت 18:32

دانشگاه علمی کاربردی کهگیلویه و بویراحمد با این شیوه مدیریتی که در یک دهه گذشته بر آن حاکم بوده است، از ضعف‌های اساسی رنج می‌برد


دانشگاه جامع علمی-کاربردی یکی از دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم است. تأسیس دانشگاه جامع علمی-کاربردی در مهرماه سال ۱۳۷۰ به تصویب رسیده‌ است. در مرکز تمامی استان‌های کشور، یک واحد استانی وجود دارد.
به گزارش کبنا، وضعیت دانشگاه جامع علمی کاربردی کهگیلویه و بویراحمد به گونه‌ای است که گویی فراموش شده است. در سایت‌های محلی خبری منتشر شده بود با این عنوان که رئیس آخرین دانشگاه استان تغییر کرد. جالب آن‌که به همه دانشگاه‌های استان اشاره شده بود، اما نامی از دانشگاه جامع علمی کاربردی کهگیلویه و بویراحمد برده نشده بود.
گفتنی است که رئیس کنونی این دانشگاه مهدی نوری‌پور است؛ نوری‌پور دو سال است که ریاست این دانشگاه را بر عهده دارد. پیش از او امین موسایی 20 ماه ریاست این دانشگاه را بر عهده داشت. پیش از او نیز عباس ظریفی رئیس این دانشگاه بود که هفت سال صندلی ریاست را در دست داشت.
تفاوت دانشگاه علمی کاربردی با سایر دانشگاه‌ها در مهارت‌آموزی و آمادگی دانشجو برای ورود به شغل مرتبط با رشته‌ی تحصیلی و بازار کار است. در اهداف این دانشگاه چنین آمده است: «ایجاد بستر مناسب برای فعالیت همه‌جانبه در گسترش اعتلای دانش و پژوهش علمی-کاربردی کشور»، «ارتقای شاخص‌های کمی و کیفی آموزش‌های کاربردی در جامعه»، «فراهم‌سازی زیربنای مناسب به‌منظور به‌کارگیری توان دانش‌آموختگان دوره‌های نظری در حل مسائل کاربردی»، و «زمینه‌سازی زیربنای مناسب برای ایجاد انتقال فناوری نوین».
حال دانشگاه علمی کاربردی کهگیلویه و بویراحمد آنچنان در ایفای نقش خود بی‌تأثیر شده است، که حتی در خبرهای استانی نیز فراموش می‌شود و بدون آنکه اشاره‌ای به نام آن صورت بگیرد، از لیست دانشگاه‌های استان خط خورده است.
بارها شنیده شده است که این دانشگاه صرفاً تبدیل به یک بنگاه تجاری شده است و دانشجو در مقابل پرداخت وجه، از این دانشگاه، صرفاً یک مدرک دریافت می‌کند. در حالی که در فلسفه تأسیس این دانشگاه آمده است که دانشجو باید برای ورود به شغل آماده شود. اما گویی در دانشگاه علمی کاربردی استان فلسفه اصلی آن فراموش شده است.

وضعیت دانشگاه علمی کاربردی کهگیلویه و بویراحمد به گونه‌ای است که بارها از طرف دانشجویان شنیده شده است که چنانچه دانشگاه به حال خود رها هم شده بود، وضعیت آن تفاوتی نمی‌کرد. انگار رئیس دانشگاه نقش چندانی در تحول کمی و کیفی آن ندارد.
باید پرسید در طول یک دهه گذشته رؤسای دانشگاه جامع علمی کاربردی در استان کهگیلویه و بویراحمد چه تغییراتی در راستای تحولات آموزشی چه اقداماتی انجام داده‌اند؟
آیا این رؤسا اساساً طرح و برنامه‌ای برای پیش‌برد اهداف و منشور علمی و فلسفه‌ی ایجاد چنین دانشگاهی به سازمان مرکزی ارائه داده‌اند یا خیر؟
باید از آنها پرسید این دانشگاه را در شرایطی تحویل گرفته‌اند و پس از پایان دوره ریاست، دانشگاه را با چه شرایطی تحویل داده‌اند؟
دانشگاه علمی کاربردی کهگیلویه و بویراحمد با این شیوه مدیریتی که در یک دهه گذشته بر آن حاکم بوده است، از ضعف‌های اساسی رنج می‌برد. به گفته‌ی برخی از دانشجویان و مدرسین این دانشگاه، بعضی از زیرساخت‌های لازمِ آموزشی وجود ندارد؛ در جذب مدرسین، گویی استانداردهای لازم رعایت نشده است و هیچ تشکل دانشجویی فعالی در این دانشگاه وجود ندارد. به طور کلی این دانشگاه دچار روزمرگی شده است.
از این رو لزوم تغییر ریاست این دانشگاه جهت تحول جدی کیفی آن یک ضرورت اساسی است. ریاست این دانشگاه را باید کسی بر عهده بگیرد که طرح و برنامه‌ی اساسی و جدی برای برون‌رفت دانشگاه از این وضعیت رکود داشته باشد.


کد مطلب: 445183

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/445183/دانشگاه-علمی-کاربردی-کهگیلویه-بویراحمد-فراموش-شده-ی-واقعی-استان

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1