کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

یادداشتی از سید کمال صالحیان‌فر؛

اقتداری که استاندار کهگیلویه و بویراحمد از خود نشان داد / نقطه عطف تاریخی در استان

1 اسفند 1400 ساعت 17:40

سید علی احمدزاده استاندار کهگیلویه و بویراحمد با انتصاب غلام‌نژاد، دو پیام مهم را به جامعه مخابره کرد؛ بیش از همه نشان داد که با ورود او به استانداری، اقتدار لازم به این نهاد برگردانده شده است و مهمتر اینکه، از این به بعد سهم شایستگان مناطق جغرافیایی مختلف استان نیز در نظر گرفته خواهد شد


سید کمال صالحیان‌فرد - سید علی احمدزاده استاندار کهگیلویه و بویراحمد با انتصاب غلام‌نژاد، دو پیام مهم را به جامعه مخابره کرد؛ بیش از همه نشان داد که با ورود او به استانداری، اقتدار لازم به این نهاد برگردانده شده است و مهمتر اینکه، از این به بعد سهم شایستگان مناطق جغرافیایی مختلف استان نیز در نظر گرفته خواهد شد.
بالاخره پس از کش و قوس‌های فراوان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج منصوب شد. هر چند این دانشگاه همیشه از اهمیت بالایی برخوردار بوده است، اما در دو سال اخیر با شیوع ویروس کرونا، نقش اجتماعی این دانشگاه بیش از پیش شد. به‌علاوه به دلیل برخورداری از نیروی انسانیِ بالایی که همگی به نوعی به این دانشگاه وصل هستند، می‌توان گفت پس از آموزش و پرورش، بیشترین حجم نیروی انسانی را دانشگاه علوم پزشکی دارد. هر چند پروژه‌های مختلف این دانشگاه را نیز نمی‌توان در اهمیت نقش اجتماعی و اقتصادی آن نادیده گرفت.
ولی به هر صورت ممکن رئیس این دانشگاه منصوب شد. محمد غلام‌نژاد که از متخصصان این حوزه است، با موانع بسیاری از جوانب مختلف روبه‌‎رو شده بود. هر جریانی به نوعی در پی آن بود که گزینه مورد نظر خود را در دانشگاه علوم پزشکی یاسوج به کار گیرد تا بتواند نفوذی در آن داشته باشد. شنیده می‌شد که برخی از نماینده‌های استان در مجلس شورای اسلامی و به ویژه برخی از سران طوایف، گزینه‌هایی را برای ریاست این دانشگاه در نظر گرفته بودند که نه از تخصص لازم برخوردار بودند و نه کمترین همسویی‌ای با دولت سیزدهم داشتند.
پس از اینکه غلام‌نژاد در کنار کسانی چون جاودان‌سیرت و خرامین مطرح شد، بنگاه‌های رسانه‌ای در کمترین زمان ممکن ماشین تخریب را به کار انداختند و تخریب غلام‌نژاد را کلید زدند. اما در این میان سید علی احمدزاده استاندار کهگیلویه و بویراحمد با شناختی که از این جریان‌ها داشت، مانع از دخالت سایر قوا در فرایند انتصاب رئیس دانشگاه علوم پزشکی شد. گاهاً گفته می‌شد که دولت مقهور قوه مققنه شده است و در نهایت کسی به عنوان رئیس دانشگاه مطرح خواهد شد که نمایندگان مجلس آن را انتخاب کرده‌ باشند. اما دیشب با انتشار خبر انتصاب غلام‌نژاد تمامی این گمانه‌زنی‌ها نقش بر آب شد و در نهایت کسی سکان ریاست این دانشگاه را بر عهده گرفت که استاندار انتخابش کرده بود. علیرغم حرف و حدیث‌های بسیاری که وجود داشت، در نهایت انتخاب این پست مهم مدیریتی، بر اساس اقتدار مقام عالی دولت در استان، انتخاب شد.
استمرار چنین رویه‌هایی بسیار پسندیده هستند؛ هر چند پیش از این نیز وجود داشته است. اما انتصاب غلام‌نژاد می‌تواند یکی از نقاط عطف تاریخی در تاریخ سیاست کهگیلویه و بویراحمد باشد که با به کارگیری اقتدار قانونی استاندار وقت صورت گرفت. در پیش گرفتن این رویه‌ها در دوره احمدزاده نوید روشنی برای آینده کهگیلویه و بویراحمد است. بیش از دو قرن از طرح نظریه تفکیک قوا می‌گذرد. اما در کهگیلویه و بویراحمد، نوعی خلط مدیریتی پیش آمده بود و هر نماینده‌ای بخشی از دستگاه‌های مدیریتی در استان کهگیلویه و بویراحمد را ملک طلق خود می‌دانست. حال با این انتصاب تاریخی، یکی از مهمترین دستگاه‌های استانی از زیر یوغ سیاسیون بیرون آمد.
می‌توان گفت احمدزاده با انتصاب غلام‌نژاد، دو پیام مهم را به جامعه مخابره کرد؛ بیش از همه نشان داد که با ورود او به استانداری، اقتدار لازم به این نهاد برگردانده شده است و دوم، از این به بعد سهم شایستگان مناطق جغرافیایی استان نیز در نظر گرفته خواهد شد. کوتاه کردن دست سیاسیون علیرغم فشارهای متعدد و استفاده از ظرفیت‌های نقاط مختلف استان دو رویه‌ای هستند که اگر استمرار یابند، می‌توان چشم‌انداز روشنی برای این منطقه از کشور پیش‌بینی کرد.   

بیشتر بخوانید:
 
یزدان‌پناه رفت / رئیس جدید دانشگاه علوم پزشکی یاسوج منصوب شد


کد مطلب: 444921

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/444921/اقتداری-استاندار-کهگیلویه-بویراحمد-خود-نشان-نقطه-عطف-تاریخی-استان

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1