تاریخ انتشار
جمعه ۸ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۴۵
کد مطلب : ۴۴۴۰۲۳
دلایل افزایش قیمت خودرو در روزهای اخیر بررسی شد

خودرو ارزان شد/ جدول جدیدترین قیمت‌های خودرو /  شکاف عمیق قیمت خودرو از کارخانه تا بازار /  سود لاتاری خودروسازها در جیب دلالان

۱
۰
 شکاف عمیق قیمت خودرو از کارخانه تا بازار /  سود لاتاری خودروسازها در جیب دلالان
کبنا ؛با انتشار برخی اخبار مثبت از وین، درخصوص آمادگی ایران برای مذاکره با آمریکا و یا حتی احتمال آزادی زندانیان آمریکایی درصورت رفع تحریم‌ها، انتظار می‌رفت که قیمت‌ها در بازارهای داخلی ایران عقب‌نشینی کنند اما برخلاف انتظارات، بازار خودرو روز گذشته افزایش جزئی قیمت‌ها را تجربه کرد.
مذاکرات معاملات را به صفر رسانده و خریداران منتظر کاهش قیمت خودرو هستند. امید برای کاهش قیمت خودرو درحالی است که بازار برخلاف انتظارات تمایل به افزایش قیمت هر چند جزئی را از خود نشان می‌دهد. بر اساس گزارشی از اقتصاد آنلاین، ۲۰۶ تیپ ۲ که روز سه‌شنبه با قیمت ۲۶۸ میلیون تومان در بازار معامله شد، روز چهارشنبه با ۲ میلیون تومان دیگر افزایش با قیمت ۲۷۰ میلیون تومان در بازار معامله شد. این در حالی است که این خودرو روز سه‌شنبه هم افزایش قیمت ۲ میلیون تومانی را تجربه کرده بود و ظرف ۲ روز ۴ میلیون تومان گران‌تر شده است. همچنین تیبا صندوقدار روز سه‌شنبه ۱۸۱ میلیون تومان قیمت داشت و روز بعد با ۱ میلیون تومان افزایش با قیمت ۱۸۲ میلیون تومان در بازار به فروش رسید و تیبا ۲ که روز سه‌شنبه ۱۸۶ میلیون تومان قیمت داشت، روز چهارشنبه با ۲ میلیون افزایش قیمت یعنی ۱۸۸ میلیون تومان معامله شد. این در حالی است که خودروهای پر تیراژ سایپا مانند پراید، کوئیک و تیبا در روز سه‌شنبه هم افزایش یک تا ۳ میلیون تومانی قیمت را تجربه کرده‌اند.
چرا قیمت‌ها افزایشی شده است؟
امیرحسن کاکایی کارشناس صنعت خودرو اشاره به افزایش جزئی قیمت‌ها در بازار خودرو طی روزهای اخیر به «ابتکار» گفت: برآورد مجموعه بازیگران بازار خودرو از شرایط بازار این است که ما با تورم روبه‌رو هستیم و بازار خودرو پتانسیل افزایش قیمت را دارد.
وی افزود: این روزها ما در تناقض گیر کرده‌ایم از یک طرف امید برای به نتیجه رسیدن مذاکرات وجود دارد و از سوی دیگر اخبار ضد و نقیضی از وین می‌شنویم. اما بیایید فرض کنیم از همین لحظه برجام به نتیجه برسد، در آن شرایط یک بخشی از منابع مالی ایران آزاد خواهد شد و فروش نفت افزایش پیدا می‌کند که این اتفاق بسیار خوبی خواهد بود. اما مسئله اینجاست که ما مشکلات بسیاری در داخل داریم و منابع مالی آزاد شده و یا پول ناشی از فروش نفت را باید خرج عقب‌ماندگی زیرساخت‌های‌مان کنیم. اکنون اولویت کشور زیرساخت‌ها بوده و بهبود وضعیت آن زمان‌بر و هزینه‌بر است. بنابراین در کوتاه‌مدت چشم‌اندازای وجود ندارد که صنعتی همانند خودرو رشد چشمگیری داشته باشد که بتوان به واسطه آن تقاضای بازار را پوشش داد. این درحالی است که ما دائماً با پدیده خلق پول روبه‌رو هستیم که این به معنای تورم خواهد بود. به بیانی واضح‌تر ما از یک طرف پول چاپ می‌کنیم و از طرفی دیگر صنایع متناسب با این حجم از پول، ارزش‌آفرینی نمی‌کنند بنابراین در چنین شرایطی جامعه در انتظار تورم خواهد بود.
وی با بررسی وضعیت بازارهای داخلی ادامه داد: در شرایط فعلی سرمایه‌ها به سمت بازار بورس نخواهد رفت چراکه این بازار به شدت آشفته بوده و اعتماد برای سرمایه‌گذاری در این بخش وجود ندارد. از سوی دیگر صحبت‌ها در خصوص برجام این انتظار را به وجود آورده که قیمت دلار در ماه‌های آتی کاهشی است. بازار مسکن هم نیاز به سرمایه‌گذاری‌های سنگین داشته و افراد معمولی توان سرمایه‌گذاری در این بخش را ندارند، بازار طلا و سکه نیز رابطه مستقیمی با دلار دارد و دارای ثبات نیست، پس در این شرایط افراد برای حفظ ارزش سرمایه خود یا به سمت خرید لوازم خانگی می‌روند و یا به سمت بازار خودرو خواهند آمد. پس با این شرایط می‌توان گفت آن چیزی که در بازار رخ می‌دهد، نتیجه برآورد افراد از آن بازار است بنابراین اگر قیمت‌ها در بازار خودرو افزایشی شده به معنای این است که برآورد مجموعه بازیگران بازار خودرو این است که ما با تورم روبه‌رو هستیم و بازار خودرو پتانسیل افزایش قیمت را دارد.
خودرو
وی اظهار کرد: افزایش قیمت در بازار خودرو به این صورت نیست که به یکباره قیمت تمام خودروها بالا برود بلکه به این صورت است که چند خودرو افزایشی و چند خودرو کاهشی خواهد بود. اما در مجموع می‌توان گفت طی سال‌های اخیر قیمت خودروهای داخلی متناسب با کاهش ارزش پول افزایش پیدا نکرده بود، لذا من گمان می‌کنم که اکنون قیمت‌ها می‌خواهند آن عقب‌ماندگی را جبران کنند.
کاکایی با اشاره به افزایش قیمت مسکن نیز گفت: علاوه بر قیمت خودرو قیمت مسکن نیز تا حدودی افزایشی بوده است. هنگامی که همزمان دو بازار افزایشی می‌شوند به معنای این خواهد بود که ما با تورم روبه‌رو هستیم و جامعه امیدی به کنترل تورم ندارد.
پرداخت آسان وام، تورم را افزایش می‌دهد
این کارشناس صنعت خودرو در ادامه صحبت‌هایش به پرداخت وام‌های بدون ضامن اشاره کرد و در این باره گفت: اخیراً گفته شده است که می‌خواهند وام‌های بدون ضامن پرداخت کنند. این وام‌ها به معنای افزایش نقدینگی و تورم بوده و سبب افزایش قیمت کالاها می‌شود. هنگامی که پرداخت یک وام ۱۰۰ میلیون تومانی آسان باشد ما شاهد تورم در بخش‌های مختلف خواهیم بود و باید به این مسئله توجه شود. پرداخت وام‌های آسان موجب افزایش نقدینگی شده و توان خرید را بالا می‌برد این در حالی است که تولید کالا کم بوده و در این شرایط قیمت‌ها کشش افزایش پیدا خواهند کرد.
کاکایی با اشاره به معطل ماندن برخی از مسائل گفت: وقتی قرار است یک اتفاق همانند برجام رخ دهد جامعه در کوتاه‌مدت نسبت به آن حساس خواهند بود اما وقتی بلاتکلیفی‌ها در خصوص همان اتفاق چند ماه طول می‌کشد حساسیت‌ها از بین می‌رود و یک بی تفاوتی در جامعه به وجود می‌آید.
ارزیابی قیمت خودرو در ماه‌های آتی
وی با اشاره به وضعیت قیمت خودرو در ماه آتی گفت: اکنون به آخر سال نزدیک می‌شویم و این مسئله می‌تواند بر روند قیمت در بازار خودرو تاثیرگذار باشد. از سوی دیگر ما با مسئله حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نیز روبه‌رو هستیم اگر این اتفاق رخ دهد حتی اگر قیمت دلار آزاد به مرز ۲۵ هزار تومان برسد ما شاهد افزایش قیمت خودرو خواهیم بود.
کاکایی ادامه داد: اکنون مبنای محاسبات گمرک ارز ۴۲۰۰ تومان هست. اگر حتی ارز ۲۵ هزارتومان بشود عوارض پرداختی چند برابر خواهد شد، بنابراین شاید ظاهراً قیمت ارز در بازار آزاد پایین بیاید اما چون مبنای محاسبات، تولید، مالیات و... جهش پیدا می‌کند چه بخواهیم و چه نخواهیم قیمت بالا می‌رود.
برنامه دولت سیزدهم برای کنترل بازار خودرو با کاهش هزینه‌های تولید
 ایرنا نوشت: از سازمان بورس و اوراق بهادار، روند موفقیت‌آمیز حذف قیمت‌گذاری دستوری در خصوص کالای استراتژیکی مانند سیمان نشانگر عزم جدی در عملی ساختن این سیاست است. بررسی‌ها نشان می‌دهد در خصوص حذف قیمت‌گذاری دستوری فولاد و خودرو نیز پیگیری‌هایی در حال انجام است.
 با وجود منافعی که در حذف قیمت‌گذاری دستوری خودرو برای مصرف‌کننده نهایی ایجاد می‌شود، اما این موضع همچنان با پیچیدگی‌هایی همراه است.
 حذف قیمت‌گذاری دستوری؛ کاهش قیمت خودرو
 این در حالی است که حذف قیمت‌گذاری دستوری خودرو، تقاضای سرمایه‌ای (دلالی) را که بر اساس اختلاف قیمت کارخانه و بازار شکل گرفته، به شدت کاهش می‌دهد و از طرفی دیگر عرضه خودرو را به دلیل به صرفه بودن تولید برای تولید کننده، افزایش می‌دهد؛ موضوعی که برآیند آن در کاهش قیمت مصرف‌کننده خودرو تأثیر زیادی دارد.
 در چنین شرایطی، از آنجا که صنعت خودروسازی سود ده می‌شود، در بلندمدت نیز سرمایه‌گذاران را برای سرمایه‌گذاری در حوزه‌های خودرو، قطعات و توسعه صنایع تکمیلی مربوطه جذب می‌کند؛ در مجموع به افزایش بهره‌وری، کاهش هزینه‌ها و افزایش عرضه خودرو منجر می‌شود.
 روندی که تأمین مالی صنعت خودرو و قطعات توسط نظام بانکی و سایر واسطه‌های مالی را نیز برخلاف شرایط فعلی توجیه‌پذیر نمی‌کند.
 در مجموع می‌توان گفت حذف قیمت‌گذاری دستوری از آنجا که منجر به کاهش تقاضای کاذب و افزایش عرضه و ارتقا بهره‌وری و کارایی این صنعت می‌شود، کاهش قیمت خودرو را به دنبال خواهد داشت.
 یادآور می‌شود، مشابه تجربه حذف قیمت‌گذاری دستوری سیمان و عرضه آن در بورس کالا و کاهش قیمت سیمان برای مصرف‌کننده تجربه خوبی بوده است که به نظر می‌رسد می‌توان این روال را در خصوص خودرو هم شاهد باشیم.
 شکاف عمیق قیمت خودرو از کارخانه تا بازار
 افزایش قیمت خودروهای داخلی موضوع داغ این روزهای بازار خودروی کشور است. در آبان ماه گذشته مجوز افزایش قیمت خودروسازان توسط شخص رییس جمهور ابطال و قیمت‌ها به حالت قبل برگشتند.
 در آذر ماه امسال با روی کار آمدن ستاد تنظیم بازار به عنوان مسوول قیمت‌گذاری خودرو در کشور، دو خودروساز بزرگ کشور توانستند با تأیید وزارت صمت مجوز قطعی افزایش قیمت محصولاتشان در کارخانه را اخذ کنند. این اقدام خودروسازان باعث شد تا شاهد افزایش قیمت ۱۰ الی ۱۸ درصدی در محصولاتی مانند ساینا و پژو ۲۰۶ تیپ ۲ باشیم.
 با تأیید رسمی افزایش قیمت خودرو در هفته‌های گذشته، طرح‌های فروش و پیش‌فروش خودروسازان داخلی بلافاصله آغاز شد و اختلاف قیمت خودرو بین نمایندگی تا بازار آزاد باعث جذابیت این طرح‌ها برای سرمایه‌گذاران و مصرف‌کنندگان این خودروها شده که در این گزارش به بررسی اختلاف قیمت نمایندگی و بازار آزاد خودروهای حاضر در طرح فروش اخیر ایران خودرو و سایپا قابل ملاحظه بوده است.
 سود لاتاری خودروسازها در جیب دلالان
 در این زمینه «امیرحسن کاکایی»، کارشناس صنعت خودرو با لازم دانستن حذف قیمت‌گذاری دستوری خودرو، بیان‌داشت: قرار بود با قیمت‌گذاری دستوری و تزریق ارز ۴۲۰۰ تومانی (به میزان کافی) قیمت خودرو را در بازار ثابت نگه دارند، اما شواهد حاکی از آن است که طی سه سال و نیم گذشته این اتفاق نیفتاد.
 وی افزود: در این مدت خودروساز قیمت خودرو را کاهش داد اما این قیمت با قیمتی که خودرو در بازار معامله می‌شد اختلاف زیادی داشت، این بدان معناست که کسی که خودرو را از خودروساز می‌خرد، معادل ۵۰ درصد از آن قیمت سود کسب می‌کند، همچنین در این میان حدود ۱۵۰ درصد سود هم نصیب دلالان می‌شود.
خودرو
 کاکایی ادامه داد: در سال‌های بعد نیز سیاست‌گذار با درگیر کردن همه مردم، روش ثبت نام و قرعه کشی را برای خرید خودرو راه اندازی کرد، روالی که در باز شدن کلاف سردرگم قیمت خودرو نتیجه مطلوبی نداشته است.
 رایزنی سازمان بورس با وزارت صمت برای عرضه خودرو در بورس کالا
 در همین راستا، پیش‌تر رییس سازمان بورس نیز گفت: عرضه خودرو در بورس یکی از مباحثی است که در مورد آن با وزارت صمت در حال رایزنی هستیم. به نظر می‌رسد بهتر است، حداقل خودروهایی که اکنون شامل قیمت‌گذاری نمی‌شوند، در این بستر معامله شوند.
 «مجید عشقی» افزود: امیدوارم فهرست خودروهایی که مشمول قیمت‌گذاری می‌شوند با تدابیری که وزارت صمت دارد به‌تدریج کاهش پیدا کرده و بتوانیم این عرضه‌ها را در بورس کالا داشته باشیم، زیرا در این شرایط است که قیمت‌ها رقابتی شده و اختلاف قیمتی‌ها حذف می‌شود. 
وی با اعلام آمادگی در خصوص همکاری برای عرضه خودرو در بورس کالا، تصریح کرد: با توجه به این که سیاست گذاری در خصوص خودرو با ستاد تنظیم بازار و وزارت صمت است، اعلام می‌کنم که سازمان بورس و اوراق بهادار در این زمینه آمادگی دارد تا ضمن توافق با نهادهای مسوول، روش مورد نظر را برای عرضه خودرو در بورس عملی کند.
خودروهای ایرانی به موریتانی می‌روند؟
شرکت ایران‌خودرو در زمینه تأمین تاکسی‌های ناوگان موریتانی اعلام آمادگی کرد اما آیا ایران‌خودرو با زیان‌های انباشته می‌تواند خودرو صادر کند؟
تجارت‌نیوز آورده است، صادرات خودرو به موریتانی یکی از موضوعاتی است که در نشست مدیرعامل شرکت خودروسازی ایران‌خودرو با رئیس نمایندگی سفارت جمهوری اسلامی موریتانی مطرح شد. در این جلسه اعلام شد که شرکت ایران‌خودرو می‌تواند در زمینه تأمین تاکسی‌های ناوگان موریتانی اقدام کند تا روابط دوستانه میان کشور ایران و موریتانی گسترش یابد.
 راه‌اندازی خط تولید در موریتانی؟
با پیگیری‌ها از گروه صنعتی ایران‌خودرو مشخص شد که این شرکت تنها قصد صادرات خودروهای خود به این کشور را دارد و خبری از خط تولید ایران‌خودرو در موریتانی نیست.
 اما این اولین اقدام صادرات خودرو شرکت خودروسازی ایران‌خودرو نیست و صادرات خودرو به عراق نیز صورت می‌گرفت. رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق در گفتگویی اعلام کرد که خودروسازان کشور مدتی است اوضاع خوبی در صادرات ندارند.
 به گفته او شهروندان عراق به جای خرید خودروهای ایرانی که قیمت بالایی نسبت به کیفیت‌شان و همچنین خدمات پس از فروش ضعیفی دارند، می‌توانند خودروهای با کیفیت‌تری خریداری کنند. به همین دلیل میزان صادرات خودرو ایرانی به عراق نزولی شده است.
 طرح صادرات به موریتانی اجرایی می‌شود؟
ایران خودرو
فیروز نادری، کارشناس حوزه خودرو در این باره گفت: به نظر نمی‌رسد این طرح اجرایی شود. اما اگر خودروسازان در زمینه صادرات خودرو به این کشور، تصمیمی گرفته باشند، عملی شدن آن دو تا سه سال زمان می‌برد.
 او توضیح داد: اما اجرایی شدن این طرح تأثیر فوری در بازار خودروی ایران ندارد.
 دو شرکت بزرگ خودرسازی ایران ۲۰۰ هزار میلیارد تومان بدهی و زیان انباشته دارند.
خودرو ارزان شد/ جدول جدیدترین قیمت‌های خودرو
موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو نرخ معامله ای خودروهای داخلی و خارجی در بازار آزاد را اعلام کرد.
نام خودرو قیمت (تومان)
سمند ال ایکس ۲۵۹ میلیون
پژو پارس ۲۷۷ میلیون
پژو ۲۰۶ تیپ ۲ ۲۶۷ میلیون
هایما ۸۵۰ میلیون
سایپا ۱۱۱ ۱۸۵ میلیون
پراید ۱۳۱ ۱۷۰ میلیون
تیبا صندوقدار ۱۸۰ میلیون
تیبا ۲ ۱۸۵ میلیون
کوئیک ۱۹۵ میلیون
کوئیک آر ۱۹۸ میلیون
کوئیک اتومات ۲۸۳ میلیون
خودروهای وارداتی
نام خودرو قیمت(تومان)
پژو ۲۰۰۸ ۹۹۰ میلیون
پژو ۲۰۰۸-مدل ۹۹ یک میلیارد و ۱۲۰ میلیون
جک اس ۵ ۸۹۰ میلیون
فیدلیتی ۵ نفره یک میلیارد و ۴۵ میلیون
فیدلیتی ۷ نفره یک میلیارد و ۸۰ میلیون
اُپتیما صفرکیلومتر ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون
سورنتو ۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون
موتمنی گفت: با کنترل تورم و عرضه متناسب قیمت ها را کنترل و ریزشی خواهد کرد.
رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو در ۱۷ آبان ماه از افزایش قیمت بین خودروهای داخلی را متفاوت خبر داده و گفته بود در برخی خودروها شاهد افزایش ۲ میلیون تومانی و در برخی ۶ تا ۷ میلیون تومانی بوده ایم. خودروهای سایپا بین ۲ تا ۳ میلیون و خودروهای ایران خودرو بین ۴ تا ۵ میلیون تومان افزایش یافته است.
آنطور که نمایشگاه داران خودرو می‌گویند: قیمت خودرو در آخرین روزهای کاری این هفته اندکی عقب‌نشینی کرد و بیشتر خودروها در بازار امروز کاهش یک تا دو میلیون تومانی قیمت را تجربه کردند.
البته قیمت برخی خودروهای گران‌ قیمت‌ کاهش بیشتری را تجربه می‌کنند. در این میان خودروی دنا اتومات با ۶ میلیون تومان کاهش قیمت، نرخ ۴۹۸ میلیون تومان را تجربه می‌کند
نام شما

آدرس ايميل شما

محمدولایی
Romania
مردم دلال نیستند :::((خود مدیران خودروییها بصورت کاملا نامرعی وحفاظی شدید ::::دارند جیب ملت را به نفع منتفعین خالی میکنند )))) ماشین صفر وپلاک تازه دهها ودهها تازه بار کجا آمده ؟؟؟؟؟
 کنایه رئیسی به خاتمی / دلار 4200 تعیین تکلیف شد

 کنایه رئیسی به خاتمی / دلار 4200 تعیین تکلیف شد

به گفته ابراهیم رئیسی بخشی از کالاها از سبد 4200 حذف و در مقابل کارت اعتباری توزیع می‌شود....
‌زنان پاشنه آشیل‌دولت‌های سابق

‌زنان پاشنه آشیل‌دولت‌های سابق

بعد از دولت آقای هاشمی انحراف از دولت آقای خاتمی و با ورود به کنوانسیون رفع تبعیض علیه ...
ابهام در لايحه رتبه‌بندي معلمان

ابهام در لايحه رتبه‌بندي معلمان

سخنگوي شوراي نگهبان افزود: «در ماده ۶ نيز از آنجا كه مشخص نبود، چنانچه پس از اعمال رتبه‌بندي،...
1