تاریخ انتشار
جمعه ۲۴ دی ۱۴۰۰ ساعت ۲۳:۳۶
کد مطلب : ۴۴۳۵۱۲
یادداشتی از فتانه توحیدی؛

سنتی سیاه در کهگیلویه و بویراحمد

۴
۶
سنتی سیاه در کهگیلویه و بویراحمد
کبنا ؛مدتی است که شهرمان پر شده از اتفاقات تلخ و ناگواری که ذهن و روح و روان مردم را درگیر کرده است. استفاده از سلاح‌های سرد و قمه کشی توسط نوجوانان و جوانان و همچنین بدتر از آن استفاده از سلاح‌های گرم در ملأ عام و شلیک‌های خیابانی، جز ایجاد روحیه‌ی ناامنی برای مردم چیزی در پی ندارد. اینجاست که همه به فکر تهیه سلاح سرد و گرم برای دفاع از خود می افتند که تهیه و در دسترس قرار گرفتن آسان این ابزارها، آسیب‌های جدی بر جامعه وارد می‌کند و جامعه را دچار هرج و مرج و بی بند و باری می‌کند؛ و بدین گونه جامعه‌ای که باید جای فعالیت و تلاش برای رسیدن به هدف‌های مطلوب در جهت رشد و کمال انسانی باشد؛ جایی می‌شود برای ایجاد رعب و وحشت و خشونت که دیگر کسی در این جامعه احساس امنیت نمی‌کند و به ذهن شهروندان چنین القا می‌شود که علاوه بر داشتن سلاح سرد و گرم برای دفاع از خود، باید با زره و کلاه خود در خیابان‌های شهر رفت و آمد داشته باشند تا آسیبی متوجهشان نگردد!
 در جامعه‌ی کنونی و پایین آمدن آستانه‌ی تحمل مردم، داشتن اسلحه در خانه به صلاح نیست؛ متولیان این امر باید چاره اندیشی نموده و از به وجود آمدن حوادث ناگوار دیگر جلوگیری نمایند؛ چرا که گاهی علت قتل با اسلحه، عمدی نبوده؛ و به صورت اتفاقی، فرزندی پدر و مادر و یا یکی از اعضای خانواده‌ی خود را به قتل رسانده و یا بالعکس.
صدور مجوز سلاح گرم، به منزله‌ی صادر کردن قتل، خودکشی، و بروز معضلات خانوادگی و اجتماعی است. استفاده‌ی از سلاح‌های شکاری از سوی مردم، که در هنگام عصبانیت به سراغ آن رفته و بسیاری از جرائم خشن با اسلحه‌ی شکاری اتفاق می افتد. اما گذشته از اینکه اسلحه، کانون گرم خانواده و خیابان‌های شهر را ناامن می‌کند، طبیعت را نیز به کام مرگ می‌کشاند. با توجه به اهمیت این موضوع، نهادهای مرتبط باید در زمینه‌ی صدور مجوز و تحویل سلاح شکاری مجاز توجه ویژه‌ای داشته باشند و در قوانین این حوزه، بازنگری اصولی صورت بگیرد؛ چرا در این شرایط بحرانی محیط زیست و خطر انقراض گونه‌های جانوری، مجوز اسلحه‌ی شکاری صادر می‌شود؟!
استفاده از اسلحه در مراسم عروسی و عزا از سنت‌های غلطی است که موجب بروز اتفاقات ناگواری می‌شود که هیچ راه جبرانی ندارد. وقتی فرزندی خردسال به صورت اتفاقی، پدر خود را به قتل می‌رساند، و یا هزاران اتفاق ناگوار دیگر از این دست، راه جبران چیست؟؛
وضعیت بد اقتصادی کشور و در تنگنا قرار گرفتن مردم، و مشکلات معیشتی فراوان، بیکاری، قادر نبودن جوانان بر ازدواج و تشکیل خانواده، گرانی و ... آستانه‌ی تحمل مردم را پایین آورده و حتی با وجود قانون تشدید مجازات دارندگان و حمل کنندگان سلاح گرم، باز هم برخی، از این سلاح‌ها استفاده می‌کنند که باعث بروز اتفاقات ناگواری می‌گردند.
از راهکارهای کم کردن این معضلات، به آموزش مدیریت و کنترل رفتارهای هیجانی، آموزش عواقب شوم استفاده از سلاح‌های گرم و سرد به نوجوانان و جوانان می‌توان اشاره کرد، که برای رسیدن به این امر مهم، همت و تلاش دستگاه‌هایی همچون آموزش و پرورش، صدا و سیما، و نهادهای فرهنگی با حضور پررنگ در فضای مجازی را می‌طلبد.
که اگر آموزش و پرورش به انجام تکالیف خود در بعد تربیتی دانش آموزان و آشنایی آنها با آموزه‌های دینی و در یک کلام به انسان سازی عمل کند؛ قطعاً شاهد چنین رفتارهای زشت و به دور از شأن انسانی نخواهیم بود.
همچنین اگر صدا و سیما به جای ایجاد تناقض در رفتار برای نسل نوجوان و جوان، از ظرفیت رسانه‌ی ملی برای ایجاد نشاط اجتماعی و ارتقا سطح سواد و دانش افراد در زمینه‌ی مهارت‌های فردی و خانوادگی و آموزش شیوه‌های مدیریت خشم و تخلیه‌ی انرژی استفاده نماید، به کاهش بروز خشم در خانواده و اجتماع کمک زیادی خواهد کرد.



با همه‌ی این تفاصیل و آسیب‌های حاصل از این گونه رفتارهای خشن، که در این مجال نمی‌گنجد؛ چرا عده‌ای ناخواسته و یا متاسفانه خواسته، با فیلم گرفتن از این صحنه‌های سراسر رعب و وحشت، در پخش و ترویج این رفتارهای غیرانسانی قدم برمی دارند؟! انتشار این کلیپ‌ها جز گسترش فرهنگ خشونت و احساس ناامنی در شهروندان و مخابره‌ی چهره‌ای زشت از استان در ذهن گردشگران و سرمایه گذاران و رکود و پسرفت فعالیت‌های اقتصادی، چیز دیگری در پی نخواهد داشت. سرمایه گذران را فراری داده و می‌دهد و دیگر کسی حاضر نیست به دلیل فضای ناامن استان، در استان ما سرمایه گذاری کند.
همچنین قبح چنین رفتارهای زشتی شکسته خواهد شد و نوجوانان و جوانان که به اقتضای سن، به دنبال ماجراجویی هستند به طور ناخودآگاه و با الگو گیری از این رفتارها، آن را تکرار خواهند کرد و در نهایت انتشار این کلیپ‌ها صدمات جبران ناپذیری را بر کانون گرم خانواده و پیکره‌ی اجتماع وارد خواهد کرد؛ که ابتدا همه مردم باید از انتشار چنین کلیپ‌هایی در فضای مجازی خودداری نموده و در عوض این کلیپ‌ها را در اختیار مقامات قضایی قرار داده تا در مسیر تحقیقات و شناسایی مجرمین یاری گر آنها باشد، و در صورت انتشار در فضای عمومی و مجازی، نهادهای قضایی با انتشاردهندگان این کلیپ‌ها برخورد قانونی لازم را انجام داده تا در سایه‌ی اعمال قانون، به مرور زمان دیگر شاهد انجام چنین رفتارهای نادرست و پرهزینه در شهرمان نباشیم.
در جامعه چنین رفتارهایی نادرستی از هیچ کسی پذیرفته نیست و در وهله اول، مردم به عنوان کسانی که خواهان آرامش، امنیت، و عدالت هستند؛ باید در برابر این گونه رفتارها عکس العمل نشان داده و با مطالبه گری از دولت و مسئولین برای در نظر گرفتن اجرای قانون برای کسانی که مخلّ امنیت و آرامش جامعه می‌شوند، اجازه ندهند که چنین رفتارهایی تکرار شوند؛ که اگر مردم از جامعه و مطالبه گری و مهم‌تر از آن از فریضه امر به معروف و نهی از منکر که یک واجب همگانی است غافل شوند، دودش به چشم همگان خواهد رفت.
-----------------------------------------------
فتانه توحیدی
دبیرخانه عفاف و حجاب ستاد امر به معروف و نهی از منکر
فعال فرهنگی، اجتماعی
 
نام شما

آدرس ايميل شما

ندا
Iran, Islamic Republic of
درود بر شما... بسیار عالی. کلا چرا باید اسلحه در دست مردم باشه؟ واقعا خطرناکه باید جمع آوری بشن
ح
Iran, Islamic Republic of
حرف قشنگ همه میتونه بزنه ولی وقتی خود گوینده حرف خودش ناقض این ناامنی هاست چاره چیست
محمدرضا
Iran, Islamic Republic of
ای حالو(دایی)تو بگی کی گوش ایگره
دنا
Iran, Islamic Republic of
احسن !! واقعا بسیار بجا و بموقع بود
ناگفته‌های جنایت‌های هولناک خرمدین از زبان همسرش

ناگفته‌های جنایت‌های هولناک خرمدین از زبان همسرش

«من همیشه از اکبر می‌ترسیدم. وحشت داشتم که با او مخالفت کنم. برای همین مجبور بودم که ...
مجلس، شورای نگهبان و نظام رتبه‌بندی معلمان

مجلس، شورای نگهبان و نظام رتبه‌بندی معلمان

اجرای نادرست نظام رتبه‌بندی معلمان ضمن سوزاندن فرصت‌های اعتلای کیفیت نظام آموزشی و اعتلای ...
ازدواج به سبک خانواده‌های سیاسی

ازدواج به سبک خانواده‌های سیاسی

ازدواج در نسل اول سیاسی‌ها یا سنتی در قالب معرفی دوست و خانواده بوده یا در خلال مبارزه ...
1