کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا گزارش می‌دهد

ابعاد جدیدی از سوءمدیریت در سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد؛ نارضایتی و گلایه مرغداران از عملکرد تاج‌الدینی

15 آذر 1400 ساعت 19:45

شرکت پشتیبانی استان، مجموعه کشتارگاهی و انبارهای عظیم وحتی ساختمان‌های اداری خود در تنگاری یاسوج را فروخته و از همان زمان انبارهای فروخته‌شده را اجاره نموده و ساختمانی در یاسوج برای بخش اداری نیز اجاره نموده است . گذشته از کم و کیف و انگیزه این واگذاری، هزینه اجاره هم جزء هزینه‌های تمام شده و باید مرغدار پرداخت نماید که این از عجایب این استان است


شرکت پشتیبانی استان، مجموعه کشتارگاهی و انبارهای عظیم وحتی ساختمان‌های اداری خود در تنگاری یاسوج را فروخته و از همان زمان انبارهای فروخته‌شده را اجاره نموده و ساختمانی در یاسوج برای بخش اداری نیز اجاره نموده است . گذشته از کم و کیف و انگیزه این واگذاری، هزینه اجاره هم جزء هزینه‌های تمام شده و باید مرغدار پرداخت نماید که این از عجایب این استان است.
به گزارش کبنا، اقدامات غیرقابل چشم‌پوشی و مدیریت ناکارآمد جهاد کشاورزی بر کسی پوشیده نیست. نارضایتی‌های مرغداران از عملکرد شرکت پشتیبانی امور دام به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های مدیریتی سازمان جهاد کشاورزی ابعاد تازه‌ای یافته است. پس از انتشار سلسله‌نقدهای کبنانیوز به عملکرد سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد، برخی از شهروندان در تماس با این سایت خبری انتقادات خود را نسبت به این سازمان مطرح کردند.

بیشتر بخوانید:

ضعف‌های آشکار مدیریتی در سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد / آقای استاندار لطفاً جهاد کشاورزی را از این بحران نجات دهید

رد پایی از رویکرد جهادی دیده نمی‌شود؛ مدیریت ناکارآمد جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در حوزه‌های دام و طیور

فرصت‌هایی که از دست رفتند؛ سهل‌انگاری سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در حوزه‌های باغبانی و زراعت

صدور پروانه‌های بی‌حساب و کتاب / حرکات پوپولیستی به جهاد کشاورزی ضربه می‌زند / اقداماتی که اکوسیستم زاگرس را تا ابد از بین می‌برد

با مطرح شدن اصل 44 قانون اساسی و برخی از واگذاری‌ها، شرکت پشتیبانی به طور کلی دست به واگذاری اموال، سرمایه‌ها و املاک و حتی ساختمان اداری خود زد و همه‌ی این املاک را به یک نفر واگذار کرد. با این اقدام، علاوه بر ضررهای هنگفتی که به خود شرکت پشتیبانی وارد شد، مرغداران در استان به ویژه در شهرستان‌های گچساران و دهدشت، بیشتری آسیب و ضرر را متحمل شدند.
در پی این اقدام، شرکت پشتیبانی استان، مجموعه کشتارگاهی و انبارهای عظیم وحتی ساختمان‌های اداری خود در تنگاری یاسوج را فروخته و از همان زمان انبارهای فروخته‌شده را اجاره نموده و ساختمانی در یاسوج برای بخش اداری نیز اجاره نموده است . گذشته از کم و کیف و انگیزه این واگذاری، هزینه اجاره هم جزء هزینه‌های تمام شده و باید مرغدار پرداخت نماید که این از عجایب این استان است. گفتنی است که این سطح از واگذاری در استان‌های دیگر دیده نمی‌شود. مثلاً در استان خوزستان چنین اتفاقی نیفتاده است.
بر اساس قانون شهرهایی که در فاصله‌ی 100 کیلومتری از مرکز استان قرار دارند باید سازمان جهاد کشاورزی از طریق شرکت پشتیبانی انبارهای استیجاری برای دپوی نهاده‌های دامی مثل ذرت و سویا تهیه کند. اما در کهگیلویه و بویراحمد تنها در مرکز استان، تنگاری یاسوج چنین انباری وجود دارد. در همین رابطه، یکی از مرغداران در گفت‌وگو با کبنا گفت: «من که در گچساران قرار دارم باید نهاده‌های دامی را از بندر سفارش دهم و مستقیم در گچساران به دستم برسد. اما به دلیل نبود انبار در گچساران، این نهاده‌ها از گچساران رد می‌شوند و در یاسوج تخلیه می‌گردند. سپس من باید از گچساران به یاسوج بروم و این نهادها را بار بزنم به سمت گچساران». خب در این میان چه اتفاقی برای مرغدار می‌افتد؟ همان‌طور که این مرغدار اشاره کرد باید  سه کرایه بابت بار خود پرداخت کند؛ یک) کرایه بندر تا گچساران، دو) کرایه گچساران تا یاسوج (به دلیل نبود انبار در گچساران)، سه) کرایه یاسوج تا گچساران. در حالی که اگر انبار در گچساران وجود داشت مرغداران در همان شهر خود بار را تحویل می‌گرفتند و این‌چنین به دردسر نمی‌افتادند و مهم‌تر از فقط همان یک کرایه را پرداخت می‌کردند. اما با پرداخت دو کرایه بیشتر چیزی حدود 15 میلیون تومان باید اضافه پرداخت کنند.
اما انگار مدیران این سازمان خود را به دردسر کرایه این انبارها نمی‌اندازند. بر اساس گفته‌های همین مرغداران، نداشتن انبار خلاف است. اما چرا تاکنون این سازمان به اجاره این انبارها اقدام نکرده است. بر اساس گفته‌های این مرغدار محترم، گویا شرکت پشتیبانی در تنگاری یاسوج ساختمانی داشته‌اند، سپس آن را به شخصی فروخته‌اند و الأن دوباره آن ساختمان را از همان شخص اجاره کرده‌اند. آیا این اقدام به معنای زد و بند اقتصادی نیست و بوی فساد سازمانی نمی‌دهد؟ اگر گفته‌های این مرغدار صحت ندارد، لطفاً سازمان محترم با ارائه‌ی سند، خلاف آن را ثابت کند.
علاوه بر موارد مذکور، به‌هم‌ریختگی و بی‌نظمی‌های مدیریتی نیز موجب انتقادات شهروندانی شده است که به نوعی کارشان مرتبط با این سازمان عریض و طویل است. یکی از جانبازان 60 درصد در استان کهگیلویه و بویراحمد در انتقادی که به عملکرد این سازمان داشت، در گفت‌وگو با کبنانیوز اظهار داشت:  من جانباز ۶۰ درصد هستم سال 1369 یک قطعه زمین کشاورزی خریدم و پروانه مرغداری گرفته و احداث نمودم البته با اخذ استعلام از تمام ادارات از جمله منابع طبیعی و کشاورزی که سند و پلاک را تایید کردند و سند در دفترخانه انتقال گرفتم و تغییر کاربری هم انجام شد. اما اکنون بعد از ۳۱ سال، جهاد کشاورزی اعلام نموده که این زمین در پلاک دیگری واقع شده و جزء اراضی مصادره ای منصورخان باشی قرار دارد و استعلامات قبلی را قبول نداریم و از صدور سند جلوگیری کردند.
این جانباز در ادامه افزود: آیا باید حتماً اتفاق مشابه چند روز قبل بنیاد شهید بیفتد تا صدای جانبازان شنیده شود؟ وی گفت: لطفا به جهاد کشاورزی بفرمایید اگر قرار باشد مشکل ۳۱ ساله تا آخر عمر من ادامه داشته باشد، تصمیمی خواهم گرفت که تا ماه‌ها سطر اول اخبار باشد.
آقای تاج‌الدینی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد بداند با چنین شیوه‌ی مدیریتی، نمی‌توان رضایت شهروندان و منافع اقتصادی و اجتماعی آن‌ها را تأمین کرد. پیامد ضروری چنین سبک مدیریتی، همین سطح از نارضایتی عمومی خواهد بود. در صورتی که شیوه‌ی مدیریت تغییر نکند، شاهد افزایش سطح گسترده‌تری از نارضایتی عمومی از عملکرد این سازمان خواهیم بود.
گفتنی است کبنانیوز صرفاً به دلیل مطالبه‌ی شفافیت و دفاع از حقوق شهروندان کهگیلویه و بویراحمدی، اقدام به انتشار این سلسله‌نقدها کرده است و تا زمان پایان دادن به چنین رویه‌های نادرستی دست از مطالبه‌گری برنخواهد داشت.


کد مطلب: 442072

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/442072/ابعاد-جدیدی-سوءمدیریت-سازمان-جهاد-کشاورزی-استان-کهگیلویه-بویراحمد-نارضایتی-گلایه-مرغداران-عملکرد-تاج-الدینی

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1