کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا گزارش می‌دهد

بخش سوم) وضعیت عجیب واحدهای صنعتی در کهگیلویه و بویراحمد / وقتی که ضایعاتی‌ها چشم طمع به کارخانه‌ها دوخته‌اند / 32 میلیارد سرمایه‌ که خوابید / آقای عسگری مشکلات صنعت استان با تئوری‌پردازی حل نمی‌شود

13 آذر 1400 ساعت 17:25

به گفته‌ی این صنعت‌گر به دلیل سوءمدیریت بیش از 32 میلیارد سرمایه در این واحد صنعتی خوابیده است. وی با اشاره به یک پدیده‌ی عجیب، از چشم طمع ضایعاتی‌ها به کارخانه‌هایی سخن گفت که خوابیده‌اند. وضعیت صنعت در استان کهگیلویه و بویراحمد به شرایطی دچار شده است که افرادی که در کار خرید و فروش ضایعات هستند چشم طمع به آهن و آلات این کارخانه‌ها دوخته‌اند. آن‌ها خط‌های تولید را می‌خرند که اوراق کنند و یا به کشورهای دیگر می‌فرستند.


به گفته‌ی این صنعت‌گر به دلیل سوءمدیریت بیش از 32 میلیارد سرمایه در این واحد صنعتی خوابیده است. وی با اشاره به یک پدیده‌ی عجیب، از چشم طمع ضایعاتی‌ها به کارخانه‌هایی سخن گفت که خوابیده‌اند. وضعیت صنعت در استان کهگیلویه و بویراحمد به شرایطی دچار شده است که افرادی که در کار خرید و فروش ضایعات هستند چشم طمع به آهن و آلات این کارخانه‌ها دوخته‌اند. آن‌ها خط‌های تولید را می‌خرند که اوراق کنند و یا به کشورهای دیگر می‌فرستند.
به گزارش کبنا وضعیت صنعت در استان کهگیلویه و بویراحمد مطلوب نیست. اگر متولیان شهرک‌های صنعتی و واحدهای صنعتی و تولیدی جدیت در رفع مشکلات سرمایه‌گذاران داشتند، شاید شرایط واحدهای صنعتی به گونه دیگری بود. اگر  رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی یک بار پای درد دل‌های صنعت‌گران می‌نشست ممکن بود در حال حاضر با چنین وضعیتی روبرو نمی‌بودیم. گفته‌های صنعت‌گران نشان‌دهنده‌ی عمق نارضایتی آنان از ناکارآمدی و ضعف مدیریتی حاکم بر واحدهای صنعتی در استان کهگیلویه و بویراحمد است. شرایط حاکم در شهرک‌های صنعتی، رها شدن زباله‌ها، خیابان‌های پُر از چاله و چوله و ... نشان از بی‌توجهی به صنعت و یک محیط اقتصادی است.

بیشتر بخوانید:

بخش اول) نگاهی انتقادی به عملکرد سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کهگیلویه و بویراحمد / چرا سخنان وزیر صنعت، معدن و تجارت در استان کهگیلویه و بویراحمد بیش از یک دقیقه طول نکشید؟

بخش دوم) ناامیدی کارآفرینان از سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد / علت تعطیلی واحدهای صنعتی چیست؟

برخی از صنعت‌گران برای بیش از دو دهه با کمبود قطعه مواجه هستند. چه کسی باید پاسخگوی این نیازها باشد. تا چنین نیازهایی رفع نشوند پیشرفت صنعتی نیز ممکن نیست. یکی از صنعت‌گران که در شهرک صنعتی یاسوج مشغول به کار بود با ابراز نارضایتی عمیق در مورد مدیریت سازمان صنعت و معدن اشاره کرد: بوروکراسی امان صنعت را بریده است؛ نه تنها صنعت و معدن، بلکه اغلب اداراتی که به کار صنعتی مربوط هستند و به ویژه بانک‌ها کم‌کاری می‌کنند. وی افزود: تا به حال یک بار نشده که استاندار از این شهرک‌ها بازدید کند و مشکلات واحدهای صنعتی را از زبان خود صنعت‌گران بشنود.
مشکلات و مسائلی که در این شهرک‌های صنعتی وجود دارند را نمی‌توان در یک یا حتی چند نوشتار به طور کامل منعکس کرد؛ اما از گفته‌های برخی از صنعت‌گران می‌توان به گوشه‌ای از این مشکلات پی برد. به گفته‌ی این صنعت‌گران، به واسطه کارشکنی‌های بسیاری که در این مسیر وجود دارد، برخی از شرکت‌های صنعتی خوابیده‌اند. یکی از همین افراد گفت: گویی دلسوزی در این استان وجود ندارد که فکری به حال صنعت استان کند. یکی از صنعت‌گران که عضو هیئت مدیره شرکت خدماتی در شهرک‌های صنعتی یاسوج نیز بوده است در گفت‌وگو با کبنانیوز گفت: یک بار استاندار در طول این چند سال حاضر نشده که بیاید و از نزدیک ببیند که درد کجاست و زد و بندها در کجا و به چه صورت اتفاق می‌افتند.
یکی دیگر از مواردی که صنعت‌گران نسبت به آن گلایه دارند، طول زمان فرسایشی دریافت وام است. یکی از صنعت‌گران در شهرک صنعتی یاسوج در همین خصوص گفت: متأسفانه بانک خیلی در پرداخت وام تعلل می‌کند. وی افزود: بنده زمانی که درخواست وام دادم، دلار 3700 تومان بود، اما زمانی که وام را دریافت کردم، دلار به مرز 17 هزار تومان رسیده بود. خب باید پرسید در این میان چه باید کرد؟ از زمان درخواست وام تا زمان دریافت آن، ارزش مبلغ دریافتی حدود یک ششم کاهش یافته است. در این وضعیت صنعتگر مظلوم باید یقه‌ی چه کسی را بگیرد؟ چه کسی باید پاسخگوی تعلل و کاهش ارزش پولی باشد که صنعت‌گران به عنوان سرمایه ثابت می‌خواهند از آن برای به کار افتادن چرخ تولید استفاده کنند؟
این صنعتگر ادامه داد: بعد از دو سال که سرمایه ثابت گرفتیم و با وجود کاهش ارزشی که پول دریافتی داشت، حتی سرمایه در گردش هم هنوز به ما نداده‌اند. وی می‌گوید: هنوز نتوانسته‌ام سرمایه در گردش بگیرم. در حالی که سند هم در گرو بانک است. واضح است چنین سنگ‌اندازی‌ها و مانع‌تراشی‌هایی نه تنها هیچ کمکی به صنعت استان نمی‌کند، بلکه کهگیلویه و بویراحمد را فرسخ‌ها از مسیر گشایش صنعتی دور می‌کند.
صنعت‌گرانی که در شهرک‌های صنعتی یاسوج مشغول به کار هستند گاهاً از اشکال تراشی‌های بی‌مورد سازمان صنعت و معدن گلایه دارند. گویی نه تنها بستری برای تولید آماده نمی‌کنند، بلکه مانع از تولید نیز می‌شوند. پس عملاً ضرورت وجودی این سازمان عریض و طویل در کهگیلویه و بویراحمد چیست که نمی‌تواند ابتدایی‌ترین نیازهای صنعت‌گران را رفع کند؟ علاوه بر مشکلات بر سر راه تولید، متأسفانه این صنعت‌گران در عرضه‌ی محصولات خود نیز با مشکلات جدی مواجه هستند که رفع آنها نیز از واجبات رونق صنعت و تولید در کهگیلویه و بویراحمد است.
یکی از صنعت‌گران در گفت‌وگو با کبنانیوز از خوابیدن سرمایه‌ی 32 میلیاردی خود در شهرک صنعتی یاسوج سخن گفت. به گفته‌ی این صنعت‌گر به دلیل سوءمدیریت بیش از 32 میلیارد سرمایه در این واحد صنعتی خوابیده است. وی با اشاره به یک پدیده‌ی عجیب، از چشم طمع ضایعاتی‌ها به کارخانه‌هایی سخن گفت که خوابیده‌اند. وضعیت صنعت در استان کهگیلویه و بویراحمد به شرایطی دچار شده است که افرادی که در کار خرید و فروش ضایعات هستند چشم طمع به آهن و آلات این کارخانه‌ها دوخته‌اند. آن‌ها خط‌های تولید را می‌خرند که اوراق کنند و یا به کشورهای دیگر می‌فرستند.
این صنعت‌گر در همین خصوص در ادامه گفت: من نیز به دلیل ناامیدی از ادامه کار صنعتی در کهگیلویه و بویراحمد قصد داشتم نزدیک به 6  تا 7 میلیارد تومان از آهن‌آلات را بفروشم و قید تولید را بزنم و ول کنم بروم.
متأسفانه صنعت‌گران در کهگیلویه و بویراحمد نه امنیت خاطر ندارند و نه احساس امنیت نسبت به سرمایه خود دارند. به گفته‌ی این صنعت‌گران اغلب اقدامات سازمان صنعت و معدن سلیقه‌ای است. نمی‌شود بر اساس گفته‌های آن‌ها دست به اقدام زند. چرا که زمانی تصمیم‌ها مبتنی بر سلیقه باشد و نه کار کارشناسی، امنیت خاطر صنعت‌گران و سرمایه‌گذاران از بین می‌رود.
در ادامه یکی از صنعت‌گران با اشاره پلمپ اشتباهی ناشی از سوءتفاهم کارخانه خود گفت: با اقدام یک غیرکارشناسانه 32 میلیارد سرمایه خوابیده است. در حالی که همین سرمایه حداقل می‌توانست 20 نفر را مشغول به کار کند. این سرمایه‌گذار از لحن و طرز رفتار مسئولین سازمان صنعت و معدن به شدت گلایه داشت. وی گفت: مسئولین سازمان صنعت و معدن و تعزیرات استان به من گفته‌اند که تو را بالای سر می‌بریم و دو نصفت می‌کنیم. حال باید پرسید آیا چنین شیوه‌ی رفتاری با یک سرمایه‌گذار که می‌تواند بخشی از جوانان جویای کار را مشغول کند، درست است یا خیر؟
به گزارش کبنا، در این میان نباید از اقدامات دستگاه قضا در حمایت از سرمایه‌گذاران غافل شد. متأسفانه برخی از بانک‌ها بدون توجه به سیاست‌های کلی نظام و ستاد رفع موانع تولید با سرمایه‌گذاران و صنعتگران همکاری لازم را ندارند.
با وضعیت موجود به نظر می‌رسد که مدیران چنین سازمان‌هایی هیچ سنخیتی با رویکرد دولت جدید ندارند. از استاندار محترم کهگیلویه و بویراحمد تقاضا می‌شود در تغییر این مدیران به طور جدی ورود کند. تا بیش از این صنعت در استان کهگیلویه و بویراحمد به گل ننشسته است، باید به طور جدی در تغییر مدیریت موجود دگرگونی ایجاد کرد. معاون اقتصادی استاندار بداند با تئوری‌پردازی این مشکلات حل نمی‌شوند. واضح است که چنین سبکی از مدیریت که پیامد آشکار آن نزول صنعت و نارضایتی صنعتگران است نباید ادامه یابد. گفتنی است کبنانیوز بدون هیچ قصد و غرضی و صرفاً جهت رونق تولید و صنعت در استان کهگیلویه و بویراحمد اقدام به انتشار سلسله‌نقدهای سازمان صنعت و معدن کرده است و هدف اساسی از این مطالب، صرفاً پایان دادن به رویه‌های نادرست است.


کد مطلب: 441813

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/441813/بخش-سوم-وضعیت-عجیب-واحدهای-صنعتی-کهگیلویه-بویراحمد-وقتی-ضایعاتی-ها-چشم-طمع-کارخانه-ها-دوخته-اند-32-میلیارد-سرمایه-خوابید-آقای-عسگری-مشکلات-صنعت-استان-تئوری-پردازی-حل-نمی-شود

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1