کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

در واکنش به حلالیت طلبیدن احد جمالی معاون سیاسی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در مراسم معارفه استاندار جدید؛

فرماندار سابق گچساران خطاب به جمالی؛ بهتر بود به رسم عذرخواهی از مردم کناره گیری می‌کردی، پسندیده‌تر بود

7 مهر 1400 ساعت 15:14

احد جمالی معاون سیاسی استانداری استان کهگیلویه و بویراحمد روز گذشته  در آئین معارفه استاندار جدید این استان از همه حلالیت طلبید و شعری از سعدی خواند؛ هر چه هست از قامت ناساز بی‌اندام ماست/ ور نه تشریف تو بر بالای کس کوتاه نیست/ فرماندار سابق گچساران به این حلالیت طلبیدن جمالی واکنش نشان داد.


احد جمالی معاون سیاسی استانداری استان کهگیلویه و بویراحمد روز گذشته  در آئین معارفه استاندار جدید این استان از همه حلالیت طلبید و شعری از سعدی خواند؛ هر چه هست از قامت ناساز بی‌اندام ماست/ ور نه تشریف تو بر بالای کس کوتاه نیست/ فرماندار سابق گچساران با انتشار فیلمی در صفحه اینستاگرامش به حلالیت طلبیدن جمالی واکنش نشان داد.

بیشتر بخوانید:

معاون سیاسی استاندار کهگیلویه و بویراحمد خداحافظی کرد / اشعاری که جمالی خواند

 
به گزارش کبنا، علی خوان‌پایه فرماندار شهرستان گچساران در مطلبی به موضوع حلالیت طلبیدن احد جمالی معاون سیاسی استاندار کهگیلویه و بویراحمد اشاره کرد و نوشت:
همانطور که می‌دانیم و می‌دانید کناره گیری و یا استعفاء از یک پست یا مسئولیت انواع مختلفی دارد که مهم‌ترین آن‌ها به شرح ذیل می‌باشد.
۱-کناره گیری تحت فشار:
این نوع کناره گیری شخص تمایلی به کناره گیری از مسئولیت خود را ندارد اما با فشار مراکز قدرت خارج از اراده او از راههای قانونی و یا غیر قانونی با اعمال فشارهایی شخص را وادار به کناره گیری می‌کنند.
۲-کناره گیری داوطلبانه:
این نوع کناره گیری بدون اینکه تحت فشار از روشهای قانونی یا غیر قانونی قرار گیرد بصورت داوطلبانه اقدام به کناره گیری می‌نماید. مانند فشار کاری و استرس بالای کار و یا امکان دارد بخاطر تغییر شغل و یا بدست آوردن شغل بهتر یا درآمد مناسب‌تر و...
۳- کناره گیری اجباری:
این نوع کناره گیری دو حالت دارد:
۱- ممکن است بطور کلی یک فرد به استناد قوانین و مقررات مربوطه مجبور به کناره گیری شود. مانند قانون بازنشستگی کارکنان دولت که حداکثر با ۳۵ سال کارکنان بازنشسته می‌گردند.
۲- ممکن است به علت اشکالات ساختار مدیریتی که در آن قرار می‌گیرد و یا در آن مشغول است اجازه اجرای برنامه‌هایش را نمی‌دهند راهی جز کناره گیری برایش باقی نمی‌گذارد.
۴- کناره گیری فریبکارانه:
در این حالت شخص با توجه به دلایل قانونی مجبور به کناره گیری می‌شود، جهت فریب افکار عمومی گاهی برای کاستن از فشار بر خود و گاهی برای قهرمان سازی از خود اقدام به کناره گیری می‌نماید.
حال تا آنجائی که اینجانب اطلاع دارم ایشان در خرداد ماه سال جاری با حداکثر خدمت مجاز یعنی ۳۵ سال مشمول قانون بازنشستگی بوده و چند ماهی هم از مرز مجاز گذر کرده است.
در رابطه با کناره گیری جناب آقای جمالی با توجه با انواع کناره گیری و موارد مطرح شده قضاوت را به مردم می‌سپارم.
 حلالیت طلبیدن یک رسم پسندیده و مرسوم در هنگام جدا شدن فردی از یک مجموعه می‌باشد سنتی حسنه و قابل تقدیر می‌باشد قطعاً این رسم مورد پسند و استقبال مردم واقع خواهد شد.
چناچه از پیامبر (ص) اکرم نقل شده است:
هر کس در زمینه مال و یا حیثیت و آبرو به برادر دینی‌اش ستم روا داشته باشد. باید از او حلالیت بطلبد.
بطور کلی برای حلالیت دو نوع ستم ممکن است به مردم روا شود:
۱-خسارات و ضررهای مادی و حتی جبران ضررهای جسمی از طریق بازگرداندن حقوق مادی امکان پذیر و میسر می‌باشد.
۲-خسارات و ضررهای معنوی مانند توهین، تحقیر، استهزاء و...که اینگونه موارد بر خلاف ضرر و زیان‌های مادی از طریق ابزارهای مالی قابل جبران نیست و مساوی دانستن این دو مورد کار اشتباهی است. زیرا چه بسا آبروی شخصی یا جماعتی در این بین برده شده باشد. مواردی از این دست برای مردم، بعنوان حقوق اجتماعی و برای مسئولین، جزء اصول اخلاقی بشمار می‌رود.
لذا هر دو باید برای طرفین محترم شمرده شود بویژه برای مسئولین نسبت به رعایت اصول اخلاقی که هم به جهت مسائل انسانی که اخلاق مخرج مشترک تمامی خصلت‌های انسانی تلقی می‌شود و هم اینکه دین اسلام بسیار بر روی مسائل اخلاقی تاکید کرده است.
چناچه امام علی (ع) در مورد حقوق اجتماعی مردم و رعایت اصول اخلاقی به کارگزاران توصیه‌هایی نموده که لازم دانستم به چند نمونه اشاره نمایم:
امام علی (ع) در نامه‌ای به محمد ابن ابی بکر، شیوه‌های مردم داری و رعایت حقوق اجتماعی مردم را تذکر داده است.
«با مردم فروتن، نرم خو و مهربان و گشاده رو باش.» در فرازی دیگر به استانداران به حقوق اجتماعی مردم تاکید داشته است.
«اخلاق نقش محوری در اداره امور دارد و تائید صلاحیت اخلاقی افراد نیز نقشی به مراتب مؤثرتر دارد.»
لذا جناب آقای جمالی حداقل از باب ادای جملات بکار گرفته، حقوق اجتماعی مردم و مسائل اخلاقی را رعایت نکردند.
لازم است به دو مورد که متاسفانه در فضای مجازی دست به دست گردید اشاره نمایم.
الف: بکار بردن جمله معروف چرچیل در مورد بیماری کرونا نسبت به مردم دیشموک.
«سخت‌ترین کار محکوم کردن آدمهای احمق است»
   

فیلمی که خوان‌پایه مجدد آن را منتشر کرد.

ب: بکار بردن جمله تحقیر آمیز در بحران آتش سوزی کوه خائیز نسبت به مدیر کل بحران استانداری.
«دمشو بگیرید پرتش کنید بیرون»
لذا جناب آقای جمالی لابد از بابت این چنین مواردی که جبران آن از طریق ابزارهای مادی میسر نمی‌باشد طلب حلالیت کرده است که کار بسیار پسندیده‌ای از طرف ایشان می‌باشد قطعاً مردم حلال خواهند کرد.
البته هر چند در پایان دوره خدمت طلب حلالیت نموده است، اما بهتر بود به رسم عذرخواهی از مردم بعد از بیان این جملات کناره گیری می‌کرد، تا در نظر مردم پسندیده‌تر و دلنشین تر می‌گردید.


کد مطلب: 439568

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/439568/فرماندار-سابق-گچساران-خطاب-جمالی-بهتر-رسم-عذرخواهی-مردم-کناره-گیری-می-کردی-پسندیده-تر

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1