تاریخ انتشار
شنبه ۲۷ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۴۰
کد مطلب : ۴۳۹۱۴۹
در کهگیلویه و بویراحمد؛

زاگرس داغدار بلوط‌ها

۰
زاگرس داغدار بلوط‌ها
کبنا ؛خسارت‌های جبران‌ناپذیر به منابع طبیعی و جنگل‌ها و سوختن هزاران درخت کهنسال بلوط، دردی است که هر ساله بر شانه‌های سترگ زاگرس و دنا سنگینی می‌کند.
به گزارش کبنا، مهر در این زمینه نوشت: رشته‌کوه‌های زاگرس، وسیع‌ترین و اصلی‌ترین رویشگاه گونه‌های مختلف بلوط در ایران بوده و به همین دلیل این منطقه از اهمیت بسیار ویژه‌ای برخوردار است و جنگل‌های زاگرس با گستردگی در ۱۱ استان کشور با شش میلیون هکتار مساحت، ۴۰ درصد جنگل‌های ایران را تشکیل می‌دهند.
 در سال‌های اخیر به دلیل افزایش دما، آتش سوزی‌ها در زاگرس افزایش یافته و سالانه بسیاری از بلوط‌ها و گونه‌های گیاهی در آتش خاکستر می‌شوند.

بیشتر بخوانید:

آتش در پارک جنگلی یاسوج

آتش کهگیلویه و بویراحمد را محاصره کرد / پیچاب باشت در آتش می‌سوزد

آتش سوزی کوه نیر + تصاویر


سووشون جنگل‌های زاگرس برای زخم‌های آتش

جنگل‌های بلوط منطقه زاگرس از منتهی‌الیه شمال غربی ایران آغاز و به جنوب غرب ایران می‌رسد و ۷۰ درصد تیپ گونه‌های جنگلی زاگرس را نیز بلوط‌ها شامل می‌شوند.



 در هر آتش سوزی که در گوشه و کنار زاگرس رخ می‌دهد، بسیاری از گونه‌های گیاهی طعمه حریق می‌شوند و بلوط‌هایی که ارزش هر کدام شش میلیارد ریال برآورد شده، افراها، کیکم، بنه، زبان گنجشک، گلابی وحشی، ولیک، ارغوان و انواع بادام در این آتش سوزی‌ها از بین می‌روند.
 بیش از ۲۰۰ هکتار جنگل و مرتع کوه نیر در آتش سوخته است
 در آخرین آتش سوزی که در جنگل‌های کوه نیر شهرستان بویراحمد به وقوع پیوسته و همچنان ادامه دارد، ۲۰۰ هکتار جنگل در آتش سوخت.
 مدیر کل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد در این راستا، گفت: آتش سوزی کوه نیر لوداب در شهرستان بویراحمد از سه شنبه آغاز شده و هنوز ادامه دارد.
غلامحسین حکمتیان افزود: نیروهای امدادی با وجود خستگی همچنان در تلاش برای مهار آتش هستند و تاکنون بیش از ۲۰۰ هکتار جنگل و مرتع کوه نیر در آتش سوخته است.
 وی با بیان اینکه بخش بسیاری از آتش سوزی‌ها عامل انسانی دارد، گفت: متأسفانه روشن کردن آتش در جنگل و خاموش نکردن آن تاکنون خسارات بسیاری به منابع طبیعی و جنگل‌های استان وارد کرده است.
 حکمتیان افزود: ۲۸ درصد از پوشش جنگلی و مرتعی زاگرس در کهگیلویه و بویراحمد بوده و این استان یکی از استان‌های شاخص حوزه زاگرس در پوشش جنگلی و مرتعی است.
  ۸۰ درصد عرصه جنگلی استان کهگیلویه و بویراحمد را درختان بلوط تشکیل می‌دهند



 وی تصریح کرد: ۸۰ درصد عرصه جنگلی استان را درختان بلوط تشکیل می‌دهند که متأسفانه هر ساله بخش زیادی از این درختان در آتش می‌سوزند.
 حکمتیان افزود: کوهستانی و صعب العبور بودن مناطق و کمبود تجهیزات و امکانات در استان، مهار آتش را سخت می‌کند و این امر خسارات آتش سوزی‌ها را افزایش می‌دهد. 
این روزها با افزایش قاچاق زغال در استان، بلوط‌ها از قاچاقچیان نیز در امان نیستند و کوره‌های زغال که در مناطق جنگلی توسط سودجویان ایجاد می‌شود گاه به آتش سوزی جنگل‌ها می‌انجامد.
 صدها هکتار از جنگل‌ها و مراتع کهگیلویه و بویراحمد سالانه در آتش می‌سوزد
 بر اساس آمار، صدها هکتار از جنگل‌ها و مراتع کهگیلویه و بویراحمد سالانه در آتش می‌سوزد و در ایران نیز در ۱۰ سال گذشته، آتش سوزی جنگل‌ها ۱۶۹ هزار میلیارد تومان خسارت در ۱۴۰ هزار هکتار از منابع طبیعی کشور بر جای گذاشته است.
 استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز در این راستا با بیان اینکه در آتش سوزی کوه نیر شهرستان بویراحمد بالگرد آبپاش اعزام شد، گفت: این آتش سوزی در چند مرحله مهار شد اما با وزش باد مجدد شعله ور شد.
 حسین کلانتری افزود: در سال جاری برای مهار آتش سوزی‌ها از بالگرد استفاده شد اما با توجه به سخت گذر منطقه، مهار آتش در جنگل‌های استان دشوار است.
 وی با بیان اینکه آتش سوزی جنگل‌ها در سال جاری در مناطق مختلف استان همچون کهگیلویه، جنگل‌های شهرستان‌های گچساران، بهمئی و بویراحمد، چرام، لنده و باشت اتفاق افتاد، گفت: بیشتر آتش سوزی‌ها عامل انسانی دارد و سهل انگاری افراد سبب خسارات فراوانی به جنگل‌ها می‌شود. 
استاندار تاکید کرد: متأسفانه در برخی نقاط افرادی غیر قانونی اقدام به زغال گیری و ایجاد کوره‌های زغال گیری در جنگل می‌کنند که این امر سبب ایجاد آتش سوزی می‌شود.



 نزدیک به ۴۰ فقره آتش سوزی در جنگل‌های استان از ابتدای سال جاری تاکنون به وقوع پیوسته است
 به گفته کارشناسان منابع طبیعی در کهگیلویه و بویراحمد، از ابتدای سال جاری تاکنون نزدیک به ۴۰ فقره آتش سوزی در جنگل‌ها به وقوع پیوسته که در آنها بیش از یکهزار هکتار جنگل و مرتع در آتش سوخته است.
 آتش سوزی‌هایی که گاه تا چندین روز مهار نشده و با تلاش امدادگران و مردم و همه نیروها آتش چندین روز جنگل‌ها را در نوردیده است.
 در سال جاری نیز آتش بر پهنه این رشته کوه سترگ تازیانه زد و جنگل‌های شهرستان بویراحمد، نارک، منطقه حفاظت شده کوه خامی و کوه پهن گچساران، ارتفاعات شاه بهرام و پیچاب در باشت و عرصه‌های طبیعی دیشموک در آتش سوختند.
 جنگل‌ها به عنوان تصفیه کننده‌های هوا به صورت سالانه هفت تن ریزگرد را دفع می‌کنند و با آتش سوزی جنگل‌ها، این ریزگردها به شهرها رسیده و برای مقابله با ریزگردها هزینه مضاعفی بر جامعه تحمیل می‌شود.
 این روزها که بیماری نفس مردم را به شماره انداخته، اهمیت ریه‌های زمین که جنگل‌ها هستند بیشتر نمایان می‌شود، برای نفس کشیدن انسان‌ها درختان باید نفس بکشند اما این روزها آتش‌سوزی‌ها عاملی شده‌اند که درختان یک به یک ایستاده در آتش بسوزند و اکوسیستمی که به انسان‌ها حیات بخشیده در آتش سهل انگاری‌ها بسوزد.
نام شما

آدرس ايميل شما

طرح عجيب براي پرداخت وام مسكن

طرح عجيب براي پرداخت وام مسكن

چندي پيش بانك مسكن خبر پرداخت وام يك ميليارد توماني تسهيلات خريد مسكن از محل حساب پس‌انداز ...
11 سپتامبر زیر سایه شرم

11 سپتامبر زیر سایه شرم

«در نبرد برای پاسداری از روح آمریکا، وحدت بزرگ‌ترین نقطه قوت ماست!». این جمله شاه‌بیت ...
‌‌ایران، همچنان در لیست سیاه

‌‌ایران، همچنان در لیست سیاه

اصولگرایان که قدرت را در حاکمیت میان خود تقسیم کرده‌اند، گویی فراموش کرده‌اند اکنون آنها ...
1