تاریخ انتشار
جمعه ۱۹ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۰۲:۳۸
کد مطلب : ۴۳۸۸۱۶
کبنا بررسی کرد

مصائب سیب کاکان؛ از آفت دلالان تا سوء مدیریت

۲
۰
مصائب سیب کاکان؛ از آفت دلالان تا سوء مدیریت
کبنا ؛سیب کاکان یکی از محصولات باغی استان کهگیلویه و بویراحمد به شمار می‌رود و در واقع فرصت استثنایی برای این استان است که بیش از هر زمان دیگری نام استان کهگیلویه و بویراحمد در ایران و کشورهای همسایه بر سر زبان‌ها بیفتد. وقتی دلالان، سیب کاکان را با «لیبل»‌های دیگر به کشورهای خاورمیانه صادر می‌کنند، چرا این فرصت نباید در اختیار خود استان کهگیلویه و بویراحمد باشد. در منطقه کاکان شهرستان بویراحمد با وجود ظرفیت بالا در تولید سیب و بازار فروش آن در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد و کشور، متأسفانه زیرساخت‌های لازم برای استفاده بهینه از این محصول باغی وجود ندارد. (روز پنجشنبه 18 شهریور ماه 1400) با حضور معاون امور اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد و جمعی از مسئولان کلنگ سردخانه 3 هزار تنی هر چند به قول معروف؛ آمدی جانم به قربانت ولی حالا چرا، بر زمین کوبیده شد و این امید می‌رود که هر چه سریعتر مشکلات باغات و زمین‌های کشاورزی منطقه کاکان برطرف شود. هر چند در این سال‌ها به دلیل وعده‌های بی‌ثمر، آفت به جان باغات افتاده و حتی برخی کشاورزان درختان سیب را قطع کرده‌اند و بعضی هم زمین‌های کشاورزی را تغییر کاربری داده‌اند و ویلاها در این باغات از دور چشم‌ها را درگیر خود می‌کنند. برخی کشاورزان هم ناامید از وضعیت موجود زمین‌های کشاورزی و باغات خود را به حراج گذاشته‌اند. این مصیبت‌ها به هر دلیلی دامن‌گیر کشاورزان منطقه کاکان شده است. لازم است که مسئولان دولتی کهگیلویه و بویراحمد و کشور تدابیر بهتری برای تقویت کشاورزی در مناطقی همانند؛ کاکان بیندیشند. مشوق‌های در نظر گرفته شود که کشاورزان انگیزه بیشتری برای ادامه فعالیت‌شان داشته باشند. نباید کشاورزی در منطقه کاکان به حال خود رها شود. مسئولان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد باید کمی از صندلی‌ها جدا شوند و بین کشاورزان قرار بگیرند و مشکلات آنها قبل از اینکه بزرگتر شود، چاره‌ای بیندیشند. ناگفته نماند که صبح روز (پنجشنبه 18 شهریور ماه 1400) جلسه‌ای در خصوص مشکلات باغات کاکان و فروش محصولات آنها به ریاست سید حشمت‌الله صمیمی دوست معاون امور اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد برگزار و قرار شد که با دادن تسهیلات به سازمان تعاون روستایی برای خرید محصولات کشاورزان کاکان اقدام شود. باید ببینیم نتیجه کار چه می‌شود.

بیشتر بخوانید:

ریشه‌ی کاهش محصولات باغی در کاکان؛ سوءمدیریت یا خشکسالی؟ / مسئولین پاسخ دهند؟

( فیلم ) به سود دلالان / رنج بی‌پایان کشاورزان / سیب کاکان در مسیر زیان

ایرنا در این زمینه نوشت: منطقه کاکان به عنوان یکی از قطب‌های باغداری در کهگیلویه و بویراحمد که تولید سیب درختی سالم و ارگانیک آن در کشور زبانزد عام و خاص است به علت حمایت نشدن باغداران این منطقه هر ساله عمده محصول تولیدی‌شان با قیمت‌های پایین توسط دلالان خریداری می‌شود.
    



آب و هوای مطبوع و باغ‌های مملو از سیب هر ببیننده ای را در منطقه کاکان به وجد می‌آورد، طعم بسیار ملس، آبدار و خوشمزه سیب این منطقه را شاید نتوانی در هیچ جای کشور پیدا کنی.
این روزها که کم کم فصل سیب چینی و فروش از راه خواهید رسید و کشاورزان آن چنان رمقی ندارند زیرا که سیب دسترنج آن‌ها برسم هر ساله با قیمت‌های ناچیز توسط دلالان خریداری می‌شود.
 قیمت فروش سیب آن‌ها در مقابل هزینه‌ها، کود و رسیدگی به باغ مبلغ ناچیزی است که برای باغداران عوایدی را به دنبال نخواهد داشت.
از سوی دیگر، نه تنها محصول سیب بلکه بسیاری از محصولات زراعی و باغی استان کهگیلویه وبویراحمد با نام تجاری و در بسته بندی بندی‌ها و برند تجاری سایراستان ها با قیمت‌های آن چنانی به فروش می‌رسد.
 
هزینه کرد باغدار با فروش سیب برابری می‌کند



 یک کارشناس کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید: باغداران منطقه کاکان به ازای هر هکتار که معادل ۵۰ تن تولیدی سالیانه آن‌هاست هزینه‌هایی از جمله خرید نهاده‌های کشاورزی از جمله سم کود هزینه کارگر و سم پاشی و میزان حقابه پیش رو را متقبل می‌شوند.
عبداللهی افزود: امسال هزینه سردخانه هر کیلویی ۸۰۰ تومان، یک عدد سبد به قیمت ۱۲ هزار تومان، گراف یا پوشال کیلویی ۸۰ هزار تومان و کارگر روزانه ۲۰۰ هزار تومان است که باید تمامی این هزینه‌ها توسط کارگر پرداخت شود.
 وی تاکید کرد: چنانچه این هزینه‌ها توسط مسئولان متولی برای کشاورز پایین آورده شود و هزینه خرید اولیه برای نگهداری محصولات باغی از جمله سیب پایین بیاید دست مستأجر (اجاره کننده محصول باغ) برای خرید میوه کشاورزان باز می‌شود تا با قیمت مناسب‌تری محصول را از کشاورز خریداری کنند.
 این کارشناس ادامه داد: هزینه کرایه از تولید تا سردخانه به ازای هر تن حدود ۶۰۰ هزار تومان رقم می‌خورد چنانچه مسئولان همین هزینه‌های اولیه از جمله خرید سبد، میزان هزینه سردخانه، میزان کرایه، جایگاه مناسب برای مستاجرین در نظر بگیرند به راحتی می‌توانند در بحث خرید به کشاورزان و باغداران کمک ویژه‌ای داشته باشند.
 وی تصریح کرد: از مسئولان انتظار می‌رود از نزدیک با دغدغه‌های اصلی باغداران آشنا شوند و خود را یک باغدار در نظر بگیرند و ببینند که محصولات منطقه کاکان با برندهای دیگر در نقاط دیگر به فروش می‌رسد.
 عبداللهی گفت: هزینه یک کیلوگرم سیب یا یک تن سیب به ازای هزینه کامل در ۲ فصل زراعی، از پاییز در منطقه کاکان شروع به استفاده از نهاده‌های کشاورزی می‌شود و اولین سم پاشی‌ها در فصل پاییز و دومی قبل از عید است و همینطور ادامه می‌یابد تا محصولات به کیفیت مورد نظر برسند.
 وی بیان کرد: به ازای هر کیلو سیب چهارهزار و ۵۰۰ تومان هزینه می‌شود و این سیب نهایتاً کیلویی ۶ هزار تومان به فروش برسد کیلویی ۲ هزار تومان برای کشاورز خواهد داشت البته هزینه حقابه و دیگر هزینه‌ها نیز هست.
 کارشناس کشاورزی ابراز داشت: هزینه کرد با فروش سیب برابری می‌کند و باغداران ما هیچ سودی ندارند، چنانچه مسئولان نسبت به چیدن محصولات سیب در بحث نهاده‌ها و هزینه‌ها کمک کار باشند قطعاً این سود به دست کشاورزان خواهد شد.
 
 طمع دلالان سیب بر باغ‌های کاکان



 یکی از کشاورزان می‌گوید: تولید سیب استان بدون هیچگونه ضابطه و نظارتی و از طریق دلالان و واسطه گران از منطقه خارج می‌شود.
 وی ادامه داد: ما کشاورزان این منطقه که تنها راه معاش خود را از این طریق بدست می‌آوریم به دنبال تضمین برای فروش به موقع محصولاتمان هستیم. 
کشاورز کاکانی ادامه داد: هیچ مسئولی نظارتی بر قیمت گذاری ندارند و کشاورز هر چه زحمت می‌کشد تنها برای دلال هزینه می‌کند.
 وی تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلات عدیده باغداران این منطقه خروج سیب از استان و با برند دیگری در کشورهای امارات، بحرین و قطر به فروش می‌رسد به تعبیر دیگری با ریال از کشاورزان این منطقه خریداری می‌شود و با درهم به فروش می‌رسد.
 به گفته باغدار دیگری، کود تعاونی و سم تعاونی موجود نیست و سم و کود مورد نیاز کشاورزان باید از بازار سیاه تهیه شود.
 براین اساس برخی از باغداران به دلیل پایین بودن سود حاصل از محصولاتشان اقدام به قطع درختان باغ خود کرده‌اند و تبدیل به فروش و ویلا سازی کرده‌اند.
 کسی به داد کشاورز نمی‌رسد
 محمد رحیمی کشاورز کاکانی می‌گوید: نهاد مشخصی سیب را از کشاورزان این منطقه خریداری نمی‌کند و کشاورزان مجبورند با قیمت‌های بسیار پایین سیب خود را مفت بفروشند.
 وی ادامه داد: دلالان پس از باد و باران سیب را خریداری می‌کنند و تمام سود به جیب این مافیایی می‌رود که هر ساله منتظر سود خود هستند.
 رحیمی افزود: قیمت نهاده‌های کشاورزی در استان افزایش چشمگیری یافته و از طرف دیگر محصول ما ارزش قیمت آن چنانی ندارد و هیچ نهادی تاکنون در این باره ورود نکرده است.
 وی عنوان کرد: کود پتاس و یا ریز مغذی را با قیمت چند برابر تهیه می‌کنیم و دخل و خرج و هزینه‌هایی که می‌شود با هم نمی‌خواند.
 این کشاورز گفت: بیشتر جوانان این منطقه تحصیلکرده هستند اما ناامید از کشاورزی و محصول سیب باغ‌های خود شده‌اند.
 وی تاکید کرد: مجریان در اجرای طرح آبیاری قطره‌ای در ۶۰۰ هکتار از منطقه کاکان نیز نظارت جدی نداشتند و در باغی یک نفر لوله ۵۰ به کار برده و در باغی دیگر لوله ۱۲۵ استفاده کرده‌اند.
 رحیمی ابراز داشت: سیستم لوله کشی انجام شده هم آن چنان استاندارد نیست و آبیاری به خوبی انجام نمی‌شود که بدون شک دوام زیادی نخواهد داشت و جواب نخواهد داد.
 نبود سردخانه و صنایع تبدیلی دردی مضاعف در حمایت از باغداران سیب استان



 سیب بخش زیادی از تولید محصول باغی کهگیلویه وبویراحمد را به خوداختصاص می‌دهد با این وجود این محصول بدون فرآوری و به صورت خام به بازار عرضه می‌شود.
 نبود زیرساختها همچون سردخانه، صنایع تبدیلی و تکمیلی حلقه‌های مفقوده در توسعه این بخش بشمار رود.
 ساخت سردخانه در کنار باغ‌های سیب این استان و مکان‌های تولید این محصول موجب کاهش ضایعات محصول، تنظیم بازار قیمت آن، کم شدن هزینه‌های حمل و نقل، ایجاد اشتغال پایدار و افزایش سرمایه گذاری و رونق اقتصادی خواهد شد.
 این باغداران نیستند که به علت نبود سردخانه، صنایع تبدیلی و بازار میوه و تره بار ضرر می‌کنند بلکه مصرف کنندگان در استان هم متضرر از آن خواهند بود. 
به دلیل نبود مکان مناسب برای نگهداری میوه، محصولات استان با قیمت پایین یا به دلالان فروخته می‌شود و یا به استانهای همجوار صادر می‌شود و چند ماه بعد با قیمت‌های بسیار بالا در بازار کهگیلویه و بویراحمد به فروش می‌رسد.
 نقش صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی در ارائه تسهیلات
رئیس جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد از صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی خواست تا با رعایت اولویت‌ها، تسهیلات لازم را در اختیار تعاونی‌ها و تشکل‌های تعاون روستایی برای خرید محصولات باغی قرار دهد.
 الیاس تاج الدینی با اشاره به افزایش سطح باغ‌های استان در سال‌های اخیر گفت: امسال تولید سیب از ۱۲۰ هزار تن فراتر خواهد رفت.
 وی افزود: پیش بینی افزایش برداشت سیب و محصولات دیگر، ضرورت تنظیم بازار و جلوگیری از ضرر و زیان کشاورزان را بیشتر کرده است.
 تاج الدینی بیان کرد: جهاد کشاورزی و تعاون روستایی از اکنون آماده خرید سیب برای تنظیم بازار به ویژه در شب عید و ایام پایانی سال است اما برای انجام این هدف به تسهیلات بانک‌ها و صندوق حمایت نیاز است.
 وی اظهار داشت: معاونت باغبانی جهاد کشاورزی و تعاون روستایی از اکنون برای خرید محصولات کشاورزان در تلاش هستند و اقدامات قابل توجهی در این سال‌ها در این حوزه انجام شده است.
 تاج الدینی عنوان کرد: کشاورزان در سال‌های اخیر با چالش‌های گوناگونی از جمله خشکسالی مواجه بودند و جهاد کشاورزی امسال قوی‌تر از همیشه در کنار کشاورزان خواهد بود که مشکل فروش محصولات نداشته باشند.
 وی بیان کرد: کمبود و گرانی سبد از چالش‌های جدی چرخه بازاررسانی و فروش محصولات باغی از جمله سیب است که به همت تعاون روستایی، تمهیداتی در حال انجام است.
 
حمایت جدی از افرادی که قصد ایجاد سرد خانه دارند

ساخت ویلا در برخی باغات کاکان

 معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: افرادی که در استان خواهان سرمایه گذاری در ایجاد سردخانه هستند مورد حمایت جدی استان و سیستم بانکی قرار خواهند گرفت.
حشمت الله صمیمی تاکید کرد: در ۲ سال اخیر چندین سردخانه در استان ایجاد شده اما هنوز با نقطه مطلوب فاصله دارد.
وی عنوان کرد: ایجاد سردخانه در استان توسط بخش خصوصی انجام می‌گیرد و تلاش کرده‌ایم افرادی که قصد سرمایه گذاری دارند حمایت شوند. 
صمیمی تصریح کرد: کل ظرفیت سردخانه‌های استان کهگیلویه و بویراحمد بین ۱۵ تا ۱۷ هزار تن است. و این در حالی است که به گفته صمیمی‌دوست کل سیب درختی تولیدی استان کهگیلویه و بویراحمد بر اساس آخرین آمار ۱۳۰ هزار تن است.
 صمیمی افزود: کشاورزان این منطقه می‌توانند در قالب تعاونی و با سهم آورده اقدام به ایحاد سردخانه داشته باشند.
 معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: می‌طلبد اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان جهاد کشاورزی این مهم را دستور کار قرار دهند و کشاورزان را برای تشکیل تعاونی تشویق کنند.
 وی با اشاره به اینکه در ۲ سال اخیر ایجاد صنایع تبدیلی در اولویت استان قرار گرفته است اظهار داشت: صنایع تبدیلی بخش خصوصی توانمند را حمایت می‌کنیم.
مقدمات خرید سیب کاکان فراهم می‌شود



 معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: نشستی با تعاون روستایی استان کهگیلویه و بویراحمد برگزار کردیم که چنانچه نیاز به تسهیلات داشته باشند، تسهیلات بانکی لازم به ان ها ارائه خواهد شد تا حد توان بتوانند محصولات باغداران استان را خریداری کنند.
صمیمی‌دوست افزود: با بانک‌های استان صحبت می‌شود تا سرمایه در گردش در اختیار تعاون روستایی استان قرار دهد ضمن اینکه رسالت سازمان تعاون روستایی کشور است که محصولات باغی را در سراسر کشور خریداری کنند.
 وی تاکید کرد: سازمان تعاون روستایی به عنوان بازوان دولت در بخش کشاورزی باید بتوانند مستقیماً محصولات را خریداری و تا حدودی دست دلالان را قطع کنند.
صمیمی‌دوست ابراز داشت: این آمادگی را معاونت اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد دارد تا تسهیلات بانکی را فعال کنیم که اتحادیه‌ها بتوانند تسهیلات و وام بگیرند.
 وی تصریح کرد: چند واحد تولیدی فروش سبد میوه در استان وجود دارد که نرخ قیمت فروش سبد آن‌ها توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بررسی و با استان‌های همجوار مقایسه و قیمتی متناسب با میانگین سایر استان‌ها تعیین می‌شود.
صمیمی‌دوست عنوان کرد: با تعیین قیمت، کشاورزان می‌توانند نسبت به خرید سبد مورد نیاز محصولات سیبشان اقدام کنند.
 این استان در زمینه کشاورزی دارای استعدادهای چشمگیری است که ایجاد صنایع فرآوری، سردخانه، تجاری سازی و بسته بندی‌های مناسب محصولات مهمترین راهبرد در رونق این بخش خواهد بود. بازار فروش سیب کاکان در فصل برداشت نیارمند ساماندهی و حمایت جدی از سوی متولیان امر است.  با ورود بخش خصوصی و صادرات محصول سیب کاکان می‌توان به اقتصادی‌تر کردن تولید این محصول کمک زیادی کرد.
 هم اینک در سطح وسیعی از منطقه کاکان بویراحمد به دلیل کاستی‌های موجود در بخش کشاورزی و نارضایتی کشاورزان شاهد تغییر کاربری‌های زمین کشاورزی به املاک هستیم که با ادامه این روند تا حدود چهار سال آینده. دیگر باغی در این منطقه باقی نخواهد ماند.
 هم اکنون هزار و ۸۰۰ بهره بردار در زمینه تولید سیب درختی در کهگیلویه و بویراحمد فعالیت می‌کنند.
 سالیانه ۲۷۰ تا ۲۸۰ هزار تن انواع میوه شامل، سیب، مرکبات، میوه‌های تابستانه و سایر میوه‌ها در باغستان‌های کهگیلویه و بویراحمد تولید شود. کهگیلویه و بویراحمد ۲۷۰ هزار هکتار زمین کشاورزی دارد که ۸۰ هزار هکتار آن آبی است.
 این استان با یک درصد از مساحت خاک ایران هشت درصد منابع آبی کشور را در اختیار دارد. کهگیلویه و بویراحمد با مساحتی حدود ۱۶ هزار و ۲۴۹ کیلومترمربع، سرزمینی مرتفع و کوهستانی با اقلیم سردسیری و گرمسیری در جنوب غربی ایران قرار دارد. سالیانه ۹۱۰ هزار تن محصول کشاورزی در استان تولید و روانه بازارهای مصرف می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما

اسپر-گچساران
Iran, Islamic Republic of
فقط سیب کاکان نیست که دلالان این بلا رو سرش میارن خیلی محصولات دیگه هم هست مثلا انار روستای ما کیفیت خیلی خوبی داره این انار رو از باغدار کیلویی ۵۰۰۰ تا ۶۰۰۰ تومن خریداری میشه و فرستاده میشه اهواز ، توی اهواز همین انار باقیمت ۲۵۰۰۰ به دست مصرف کننده نهایی میرسه
Iran, Islamic Republic of
هر جا دس میزنی ویران
چین بزرگترین برنده سیاست آمریکا پس از ۱۱ سپتامبر

چین بزرگترین برنده سیاست آمریکا پس از ۱۱ سپتامبر

«نخبگان سیاسی آمریکا به جای اینکه در اتومبیل تاریخ روی صندلی راننده بنشینند، با گذشت ...
گلوله‌ها در پنجشير خون گريستند

گلوله‌ها در پنجشير خون گريستند

شهادت فهيم دشتي با واكنش‌هاي بسياري ميان كاربران افغان و ايراني روبه‌رو شد. فهيم دشتي ...
مبارزه با تورم، با دستان خالي

مبارزه با تورم، با دستان خالي

از آنجايي که تورم توليدکننده در فصل بهار سال جاري به بالاترين طي 5 سال اخير رسيده، مي‌توان ...
1