تاریخ انتشار
چهارشنبه ۳ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۰۲:۲۷
کد مطلب : ۴۳۸۲۱۵
بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم در مجلس؛

بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی / موافقان و مخالفان چه گفتند؟ / نظر ضرغامی در باره تخت جمشید / مردم دنبال کارهای تحولی و برهم زدن ساختارهای ناکارآمد هستند ( فیلم )

۰
بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی / موافقان و مخالفان چه گفتند؟ / نظر ضرغامی در باره تخت جمشید /  مردم دنبال کارهای تحولی و برهم زدن ساختارهای ناکارآمد هستند ( فیلم )
کبنا ؛نمایندگان مجلس شورای اسلامی به بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پرداختند.
به گزارش کبنا، بررسی صلاحیت سیدعزت الله ضرغامی  وزیر پیشنهادی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در دستور کار جلسه علنی نوبت عصر امروز (سه شنبه) مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.
طبق ماده ۲۰۲ آیین نامه داخلی مجلس، پیش از بیان نظرات نمایندگان مخالف و موافق درباره هر یک از وزرای پیشنهادی، گزارش کمیسیون های تخصصی مربوطه قرائت می شود.
سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی از موافقت کمیسیون متبوعش با برنامه‌های وزیر پیشنهادی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خبر داد.
مجید نصیرایی در نوبت سوم نشست علنی امروز (سه شنبه 2 شهریور ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت عزت الله ضرغامی وزیر پیشنهادی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دولت سیزدهم گزارش کمیسیون فرهنگی مجلس درخصوص برنامه‌های وزیر پیشنهادی را قرائت کرد.
متن گزارش کمیسیون فرهنگی مجلس بدین شرح است:
هیأت رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی با سلام احترام؛
مستند به ماده (۲۰۲) آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، به پیوست گزارش کمیسیون فرهنگی در خصوص بررسی صلاحیت و برنامه‌های ارائه شده آقای سید عزت الله ضرغامی وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به منظور قرائت در صحن علنی ارائه می‌شود.
مرتضی آقاطهرانی
رئیس کمیسیون فرهنگی
گزارش کمیسیون فرهنگی در خصوص بررسی صلاحیت و برنامه‌های ارائه شده آقای سید عزت الله ضرغامی وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری
مقدمه:
در راستای اجرای ماده (۲۰۲) آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی برنامه کاری بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی بر اساس برنامه ارائه شده از سوی هیأت رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی طی روزهای شنبه ۲۳ لغایت ۲۹ مرداد ماه طی ۲۲ ساعت کاری و ملاقات با ۱۹ نفر از وزرای محترم پیشنهادی به انجام رسید.
بر اساس مأموریت کمیسیون فرهنگی برای بررسی صلاحیت وزرای تخصصی، از وزارت خانه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی، ورزش و جوانان، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، ارتباطات و فناوری اطلاعات هر کدام ۲ ساعت و 16 وزارت خانه دیگر هر یک به میزان ساعت مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
مهم‌ترین موضوعات و محورهای مورد توجه اعضای کمیسیون فرهنگی در محورهای زیر صورت گرفت.
1- ارزیابی رابطه تحصیلات و تخصصی تجربی و میدانی وزرای پیشنهادی
۲- تخصص میدانی در حوزه پیشنهادی
۳- نگاه تحول خواه و انقلابی در حوزه وزارتی
4- میزان اطلاع وزیر پیشنهادی از اسناد بالادستی و توجه به منافع ملی و گام دوم انقلاب ۵
5- شناخت کافی از آسیب‌های موجود و ارائه راهکارهای لازم در حوزه وزارتی
 6- داشتن مدیریت و شجاعت لازم و انتصاب مدیران میانی و فعالیت در حوزه‌های مربوطه
شرح استعلامات: (مدرک، سابقه ایثارگری)
در راستای بررسی صحت مدرک تحصیلی آقای سید عزت الله ضرغامی وزیر محترم پیشنهادی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به استناد نامه شماره ۶۳۳۳۹ مورخ ۱4۰۰/۵/۲۳ از وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری استعلام گردید در پاسخ به نامه فوق الذکر وزارت متبوع طی نامه شماره ۶/۶۱۸۹۶ مورخ ۱4۰۰/۵/۲۶ مراتب فارغ التحصیلی مشارالیه در سوابق وزیر پیشنهادی، مقطع کارشناسی ارشد رشته مدیریت صنعتی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز مورد تأیید قرار گرفته است.
شرح توضیحات و تعهدات شفاهی وزیر پیشنهادی در کمیسیون
۱- تفکیک سه بخش فعلی، فرصت‌ها، تحولی، برنامه برای گردشگری خانواده محور در طی برنامه ۲۰ ساله
۲- تدوین لایحه اساسنامه وزارتخانه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری
۳- کسب در آمد متناسب از مراکز فرهنگی – سیاحتی
۴- گسترش تبلیغات گردشگری در فضای مجازی
5- استفاده از نیروهای علمی - فرهنگی برای تورگردانی و گردشگری
۶- فراهم کردن امکانات و سرویس دهی به گردشگران، اعم از داخلی و خارجی
۷- ارزان کردن گردشگری که موجب جذب گردشگران خواهد شد
۸- فساد ستیزی و برخورد با رانت خواری در آثار میراثی - هنری بررسی معیارهای عمومی
برنامه وزیر پیشنهادی:
1- رعایت ادبیات برنامه نویسی (انسجام) برنامه پیشنهادی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دارای ادبیات مورد انتظار برنامه‌ای می‌باشد و مبتنی بر تحلیل‌های صحیح و قابل اعتمادی تدوین شده است. اما حلقه مفقوده آن، نامشخص بودن اولویت برنامه‌ها و تعیین اقدامات به تفکیک این اولویت‌ها است. همچنین نیاز به برقراری ارتباط بین سه محور گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی به عنوان مجموعه‌ای از فعالیت‌های وابسته به هم در قالب برنامه همچنان وجود دارد. برنامه‌های وزیر پیشنهادی این انسجام و وابستگی را در خود ندارند و در حالی که بر مبنای خواسته‌ها و نیازهای کاملاً صحیح و به جا طرح شده‌اند اما نیازمند اتصال و انسجام درونی هستند. به طور مثال میراث فرهنگی به عنوان یکی از مهمترین فعالیت‌های مغفول مانده در جمهوری اسلامی نیازمند ساز و کارهای مالی و ارتباط دهنده با گردشگری است که پیشرفت هر کدام را به دیگری مرتبط سازد. چرا که ماهیت میراث فرهنگی برای حفاظت و بهره برداری به توسعه گردشگری وابسته است در حالی که رونق گردشگری نیز بر حفاظت از میراث فرهنگی تکیه دارد. بنابراین در این برنامه لازم است تا نقاط اتصال بین فعالیت‌های وزارتخانه ترسیم شود و فعالیت‌های از هم گسسته‌ی گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی به یکدیگر به صورت برنامه‌ای متصل و معنا پیدا کنند. بنابراین در حالی که شناخت صحیحی از واقعیت بخش‌های وزارتخانه موجب نگارش این برنامه شده است همچنین اصولی مثل انسجام داخلی برنامه و هم افزایی بین بخش‌های برنامه و اولویت دهی به صورت کمی در آن صورت گرفته است.
۲- قابلیت اجرا و امکان ارزیابی نتایج (سنجش پذیر بودن) هر چند برنامه‌های پیشنهادی، انتخاب‌های مناسب و صحیح در شرایط موجود را ارائه نموده است، اما سنجه‌های لازم برای ارزیابی دوره‌ای و محتوایی در اختیار مجلس شورای اسلامی و ناظران برنامه قرار نمی‌دهند. به طور مثال حمایت کردن از کسب و کارها یا ایجاد تحول کمی و کیفی، گزاره‌های کلی است که سنجش آن نیازمند تعریف شاخص و معیار است. هر چند برنامه‌های ارائه شده قابلیت تبدیل به برنامه سنجش پذیر را داراست اما تدوین برنامه و اقدامات لازم از سوی وزیر مربوطه ضرورت دارد.
۳- شفاف و فاقد ابهام بودن برنامه عموم برنامه‌های ارائه شده را می‌توان شفاف ارزیابی کرد چرا که هم اهداف ضمنی و هم عینی آن مشخص است و هم با واژگانی قابل فهم و ساده نگارش شده است. اما در بخش‌هایی که به طور مثال به جدیت در مورد اجرای قانون یا تکمیل نظام جامع آمار صحبت شده است، موضوعات اجرایی مطرح است که از وزیر در مقام اجرا انتظار عملیاتی کردن آن‌ها می‌رود. اجرای قانون با توجه به الزامات قانونی از وظایف و پیش زمینه‌هایی است که از وزیر انتظار مقید بودن به آن‌ها می‌رود.
۴- زمان بندی و رعایت اولویت: برنامه‌های ارائه شده به صورت تیتروار و بدون دسته بندی مشخصی تنظیم شده است در صورتی که برنامه‌های مطلوب پیشنهادی می‌توانست با محور قرار دادن هماهنگی بین بخشی ذی نفعان و تاکید بر لایحه اهداف و وظایف با سه دسته اولویت کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت با زیر شاخه فوری و عادی این مشکل را نداشته باشد. در بعد زمان بندی نیز برنامه ارائه شده دارای اشکال است. در حالی که، از برنامه وزارتخانه تازه تأسیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی انتظار می‌رفت که حداقل برای در بازه زمانی میان مدت و بلند مدت تنظیم برنامه نماید و با توجه به اولویت‌های مدنظر و کارهای برجای مانده از قبل تنظیم برنامه کند.
۵- مساله محور بودن برنامه، نقطه قوت برنامه حاضر، مساله محوری و توجه به گلوگاه‌های اصلی حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است. به روز بودن نگرش برنامه نسبت به شرایط موجود را می‌توان در آسیب‌های کرونا به کسب و کارهای مربوطه و برنامه حمایتی برای این مساله به حساب آورد، توجه به موضوع بین دستگاهی بودن فعالیت‌های وزارتخانه و لزوم توجه به هماهنگی بین بخشی دیگر امتیاز این برنامه است که مساله کلیدی این حوزه می‌باشد. انطباق برنامه‌های ارائه شده با اسناد بالادستی تطبیق برنامه وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات با اسناد بالادستی حکایت از آن دارد که ۳۹ درصد برنامه‌های پیشنهادی با احکام فوق الذکر «منطبق» و ۳۱ درصد موارد نیز «همسو» است. همچنین موردی مبنی بر مغایرت برنامه‌ها با اسناد بالادستی یافت نشد. از سوی دیگر در برنامه وزیر پیشنهادی به ۳۳ درصد احکام اشاره‌ای نشده است که این میزان به تفکیک اسناد بالادستی عبارتند از سیاست‌های کلی نظام ۵۲ درصد، شورای عالی انقلاب فرهنگی ادرصد، قانون برنامه ششم توسعه ۵ درصد، و در نهایت قانون احکام دائمی ۱ درصد.
بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی:
عملکرد اجرایی وی بر اساس تحقق اسناد بالا دستی و توجه به روحیه تحول خواهی، فساد ستیزی، برنامه محوری، نجات اقتصادی بخش گردشگری خواهد بود.
نتیجه گیری (نظر نهایی کمیسیون):
با توجه به اینکه ایشان سوابق اجرایی موفق در حوزه‌های فرهنگی را در کارنامه خود دارند لذا حضور ایشان در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می‌تواند منشأ اثر باشد. بر این اساس اکثریت قریب به اتفاق اعضای کمیسیون فرهنگی رأی به تأیید نامبرده دادند.
بخش هشتم ملاحظات ویژه (ابهامات، پیشنهادات، انتظارات و موارد لازم به توضیح در صحن علنی)
در حالی که از برنامه وزارتخانه تازه تأسیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی انتظار می‌رفت حداقل برای در بازه زمانی میان مدت و بلند مدت تنظیم برنامه نماید و با توجه به اولویت‌های مدنظر و کارهای برجای مانده از قبل تنظیم برنامه کند، معیار زمانی برنامه الزاماً باید دارای اولویت باشد. نکته مهم دیگری که وجود دارد این است که از دید ساختاری توسعه فعالیت‌های وزارتخانه به سایر وزارتخانه‌ها وابسته است و عملاً بعد سخت افزاری اقدامات میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در بستر فعالیت‌های وزارتخانه‌هایی مثل راه و شهرسازی و صمت تنظیم یا همیاری می‌شود.
به نظر می‌رسد توجه این برنامه به این بعد در سطح مطلوبی است اما لازم است که تاکید اصلی برنامه بر شفاف سازی نحوه حداکثرسازی برای هماهنگی بین بخشی و رفع مداخلات بین دستگاهی باشد، چرا که ماهیت بین بخشی این وزارتخانه، بین دستگاهی بودن فعالیت‌های آن را غیر قابل اجتناب می‌نماید و راه چاره رفع مداخله نیست، بلکه یکپارچگی و ایجاد هسته منسجم بین دستگاهی است.
از این جهت لازم است با تعیین ذی نفعان برای هر کدام از برنامه‌ها و تنظیم نحوه همکاری بین بخشی برای تحقق آنها، پیوست مشخصی ارائه شود. چرا که بخش مهمی از اختیارات برنامه‌ای حاضر بین دستگاهی یا بین بخشی است و لازم است قبل از هر اقدامی در مورد چگونگی آن نیز برنامه ریزی شود.

گزارش کمیسیون صنایع مجلس درخصوص برنامه‌های وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی/کمیسیون ضرغامی را برای تصدی وزارتخانه شایسته تشخیص داد
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی از موافقت کمیسیون متبوعش با برنامه‌های وزیر پیشنهادی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خبر داد.
روح الله عباسپور در نوبت سوم نشست علنی امروز (سه شنبه 2 شهریور ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت عزت الله ضرغامی وزیر پیشنهادی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دولت سیزدهم، گزارش کمیسیون صنایع و معادن مجلس درخصوص برنامه‌های وزیر پیشنهادی را قرائت کرد.
متن گزارش کمیسیون صنایع و معادن مجلس بدین شرح است:
هیأت رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی با سلام احترام؛
مستند به ماده (۲۰۲) آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، به پیوست گزارش کمیسیون صنایع و معادن در خصوص بررسی صلاحیت و برنامه‌های ارائه شده آقای سید عزت الله ضرغامی وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به منظور قرائت در صحن علنی ارائه می‌شود.
عزت الله اکبری تالارپشتی
رئیس کمیسیون صنایع و معادن
شرح توضیحات و برنامه‌های وزیر پیشنهادی این حوزه
رئوس برنامه‌های وزیر دارای نقاط قوت و قابل بهبود و فرصت‌های امیدآفرین است و مهم‌ترین برنامه‌ها و تعهدات در رابطه با موضوعات تخصصی کمیسیون عبارتند از:
- استفاده از تمامی ظرفیت‌ها برای تقویت جذب گردشگری
- حمایت از کسب و کارهای آسیب دیده از کرونا و برنامه ریزی برای مواجهه با موج گردشگری پساکرونا
- جدیت در قانون حمایت از هنرمندان، استادکاران و فعالان صنایع دستی
- اجرای برنامه‌های مؤثر و تشویقی برای چهره‌های ماندگار در حوزه هنرهای سنتی و صنایع دستی
- تسهیل عرضه و تقاضای محصولات صنایع دستی
بررسی معیارهای عمومی برنامه وزیر پیشنهادی با عنایت به تدوین برنامه‌های جامع حوزه میراث فرهنگی، گردشگری به ویژه صنایع دستی عملاً برنامه‌های ایشان از لحاظ تناسب واقع گرایی، صراحت انجام، جامعیت و آینده نگری مطلوب مورد ارزیابی قرار گرفت.
انطباق برنامه‌های ارائه شده با اسناد بالادستی، تطبیق برنامه‌های وزیر پیشنهادی با اسناد بالادستی حکایت از آن دارد که 36 درصد برنامه با احکام فوق الذکر منطبق است و 31 درصد با نتایج حاصله همسو است.
بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی
با توجه به سوابق و پیشینه اجرایی و همچنین برنامه‌های وزیر پیشنهادی، کمیسیون ایشان را درخصوص قانونمندی و قانونگرایی، بکارگیری مدیران کارآمد، مبارزه طلبی با فساد و سبک و شیوه مدیریت انقلابی و تعامل با نمایندگان مجلس، فردی توانمند و شایسته ارزیابی کرد.
نتیجه گیری:
کمیسیون ایشان را برای تصدی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، شایسته تشخیص داد.
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن خطاب به نمایندگان یادآور شد: همه شما با چهره و شخصیت فرهنگی، انقلابی و مردمی بودن ایشان آشنایی لازم را دارید. یکی از جاهایی که کارآمدی در آنجا تجلی پیدا کرده، صداوسیما است که شما می دانید اوج شکوفایی صداوسیما و توسعه آن در زمان مدیریت آقای ضرغامی صورت گرفت و شما به این مسئله واقف هستید.

صباغیان در مخالفت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی: ضرغامی برنامه تخصصی برای رونق صنعت گردشگری ندارد

نماینده مردم مهریز در مجلس گفت: هر چند آقای ضرغامی دارای شخصیتی فرهنگی و دانشمند است اما برنامه‌ای تخصصی و تجربه کافی برای موضوع گردشگری ندارد.
محمدرضا صباغیان بافقی در نشست علنی مجلس نوبت سوم امروز (سه شنبه، 2 شهریور ماه) شورای اسلامی در مخالفت با برنامه‌های عزت الله ضرغامی وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: من در این دوره انتخابات ریاست جمهوری به آیت‌الله رئیسی رأی دادم و در دوره قبلی نیز به آقای روحانی و انتقادات خود را نیز از رئیس جمهور قبلی مطرح می‌کردم.
نماینده مردم مهریز و بافق و بهاباد و خاتم و ابرکوه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به برنامه‌های وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی افزود: هر چند آقای ضرغامی دارای شخصیتی فرهنگی و دانشمند است اما برنامه‌ای تخصصی و تجربه کافی برای موضوع گردشگری ندارد.
وی اضافه کرد: مدرک کارشناسی وزیر پیشنهادی، مهندسی عمرانی و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی و مدیریت صنعتی است، از سوی دیگر وی سابقه اجرایی در وزارت دفاع، قوه قضائیه، امور مجلس، سازمان صدا و سیما و ... را دارد و با توجه به این سوابق انتظار می‌رفت که آقای ضرغامی به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد معرفی شود.
نایب رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها با بیان اینکه وزیر میراث فرهنگی باید سابقه حضور در حوزه‌های مربوط به آثار تاریخی، میراث فرهنگی و صنایع دستی داشته باشد ادامه داد: آقای ضرغامی سابقه لازم در این حوزه را ندارد.
صباغیان با اشاره به ظرفیت ایران در حوزه‌های آثار فرهنگی، مکان‌های زیبای طبیعی، تاریخی، تصریح کرد: کشور ما پتانسیل بالایی در گردشگری روستایی، کوهستانی، ورزشی، ساحلی، پزشکی و ... دارد. حال این سؤال مطرح است که وزیر پیشنهادی چه برنامه‌ای برای استفاده از این ظرفیت فراوان دارد.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه مشکل اساسی ما در حوزه گردشگری نبود برنامه است، گفت: چگونه گردشگران بسیاری به سمت کشور ترکیه روانه می‌شوند حال آن که 80 درصد گردشگران ما با وجود تمامی ظرفیت‌ها داخلی است.
نایب رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها با طرح این پرسش که چرا با وجود تمامی ظرفیت‌ها نمی‌توان گردشگر جذب کرد، تصریح کرد: با توجه به اینکه کشور ما اسلامی است و اعتقادات فرهنگی و اسلامی و ارزش‌های قابل احترام در آن وجود دارد، ممکن است مقاومت در برابر گردشگران نسبت به سایر کشورها بیشتر باشد که باید دید وزیر پیشنهادی چه برنامه‌ای برای آن دارد.
وی اضافه کرد: علیرغم اینکه بهترین ظرفیت در حوزه فرهنگی، تاریخی و ... وجود دارد اما برخی افراد در برابر گردشگران مقاومت می‌کنند و معتقدند ما شهید دادیم و اسلامی هستیم که حرف حقی می‌زنند.
صباغیان ادامه داد: در حال حاضر در مکان‌های تاریخی و فرهنگی شاهد نورافشانی و استفاده از موسیقی‌های تند برای جذب توریست هستیم، حال آن که می‌توان با نگاه قرآنی این مهم را محقق کرد.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم توضیح داد: به طور مثال می‌توان از تخت جمشید برای نمایش زندگی پادشاهان و سرنوشت آنها استفاده کرد. با این نگاه از یک سو مقاومت در برابر گردشگران از بین می‌رود و از سوی دیگر این صنعت رونق می‌یابد.
نایب رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها همچنین درباره ترمیم برخی آثار تاریخی گفت: مشاهده می‌شود که برخی آثار تاریخی با سلایق شخصی‌ترمیم می‌شود تا گردشگر جذب شود، نباید با این اهداف واقعیت‌ها را ذبح کنیم.
وی ادامه داد: آقای ضرغامی درباره نحوه رونق صنعت گردشگری کلی گویی کرده از سوی دیگر برنامه تحولی قابل اتکایی ندارد.
صباغیان با بیان اینکه باید برنامه آقای ضرغامی برای رفع مشکلات صنایع دستی مشخص شود، گفت: باید درباره استفاده از ظرفیت بخش خصوصی، بیمه راهنمایان گردشگری و فعالان حوزه صنایع دستی برنامه مناسبی ارائه شود.

سعیدی در مخالفت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی: ضرغامی مدیری در تراز انقلاب اسلامی و تحول گرا و خلاق است؛ اما هر کسی را بهر کاری ساختند
نماینده مردم چابهار با بیان اینکه ضرغامی مدیری در تراز انقلاب اسلامی و تحول گرا و خلاق است، گفت: هیچ نقطه خاکستری در کارنامه مالی ایشان وجود ندارد، اما هر کسی را بهر کاری ساختند.
معین الدین سعیدی در نشست علنی نوبت سوم امروز (سه شنبه 2 شهریورماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت عزت الله ضرغامی وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دولت سیزدهم در مخالفت با برنامه‌های وی، با بیان اینکه قدردان نعمت امنیتی هستیم که حاصل خون شهدا است، گفت: ضرغامی مدیری در تراز انقلاب اسلامی و تحول گرا و خلاق است و هیچ نقطه خاکستری در کارنامه مالی ایشان وجود ندارد، اما هر کسی را بهر کاری ساختند.
نماینده مرم چابهار در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر ایشان برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی می‌شد، اینجانب برای دفاع از ایشان ثبت نام می‌کردم اما اکنون به استناد برنامه‌ای که ارائه دادند، وی را مناسب این جایگاه نمی‌دانم.
سعیدی با استناد به گزارش معاونت قوانین مجلس خطاب به وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی گفت: میزان انطباق و همسویی برنامه‌های شما با اسناد بالادستی تنها 67 درصد و 33 درصد احکام ذکر نشده که شامل شرح وظایف وزارتخانه‌ها، قانون برنامه ششم، مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و قانون احکام دائمی است. در ارزیابی برنامه‌های ضرغامی براساس معیارهای عمومی که شامل شفافیت، انسجام، جامعیت، سنجش پذیری و نظارت است، از 9 مورد، 6 مورد ضعیف و متوسط براساس گزارش معاونت نظارت مجلس ارزیابی شده و فارغ از این غلط‌های املایی عجیب و غریب در برنامه‌هایتان را در نظر نگرفتید.
وی با یادآوری اینکه برنامه ضرغامی، به گزارش تولیدی ناقصی از حوزه گردشگری و صنایع دستی شبیه است، تصریح کرد: البته در حوزه میراث فرهنگی با توجه به سابقه فرهنگی از انسجام نسبی برخوردار است و عمده آمارها و مقایسه‌های تحقیقی مربوط به سال 2017 میلادی است و هیچ راهبردی مشخصی برای شرایط کرونا و پساکرونا ذکر نشده به جز اشاره‌ای گذرا به بسته‌های حمایتی از گردشگران که متاسفانه تأمین منابع آن ذکر نشده است؛ در مورد توریسم سلامت اشاره کردید به تولید گسترده واکسن در کشور و فرصت سوزی برای جذب توریسم سلامت، آقای ضرغامی شما دیگر چرا؟ باید قبول کرد که در زمینه تولید و توزیع واکسن به هیچ کدام از وعده‌ها عمل نشد و در 24 ساعت گذشته 709 نفر از هموطنانمان براثر بیماری کرونا جان باختند.
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس یادآور شد: نباید به این اعداد عادت کرد، این عددها هر کدام مادر، فرزند و پدر خانواده‌ای هستند، بنابراین نباید از تأمین واکسن دم زد، یکی از چالش‌های بزرگ کشور عدم توجه به بحث آمایش سرزمینی در حوزه گردشگری است، برای صیانت از پهنه‌های گردشگری چه برنامه‌ای دارید؟ در پهنه سواحل مکران که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است و همچنین بهترین پهنه‌های گردشگری را به عناصر آلاینده مانند پتروشیمی‌ها واگذار کردند و یا در حال واگذاری هستند، در این رابطه شما چه برنامه‌ای دارید؟
سعیدی خطاب به ضرغامی افزود: شما علی رغم سوابق درخشان در صداوسیما، توجه جدی به جذابیت‌های بی بدیل گردشگری نداشتید، در حالی که این رنگین کمان زیبا متشکل از جذابیت‌های متنوع، نژاد، لباس، اقوام و فرهنگ، زیر چتری زیبا به نام ایران، می‌تواند بزرگترین مزیت اقتصادی هر کشوری باشد.
نماینده مردم چابهار در مجلس یازدهم ادامه داد: شما و اغلب مسئولان در پلتفرم‌های مجازی مانند توئیتر و تلگرام حضور دارید، چرا مردم نباید دسترسی داشته باشند؟

رضایی در موافقت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی:ذضرغامی برای جبران خسارت کرونا در صنعت گردشگری برنامه‌های حمایتی دارد/ کمک تخصص و تجربه رسانه‌ای وزیر پیشنهادی به حوزه میراث فرهنگی
نماینده مردم کنگاور در مجلس با اشاره به برنامه‌های وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی در مقابله با کرونا و جبران خسارت آن در صنعت گردشگری گفت: تخصص و تجربه رسانه‌ای وزیر پیشنهادی به حوزه میراث فرهنگی کمک فراوانی می‌کند.
 علی رضایی در نوبت سوم نشست علنی امروز (سه شنبه 2 شهریورماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت عزت الله ضرغامی وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دولت سیزدهم در موافقت با برنامه‌های وی گفت: من کارمند صداوسیما بودم، بنابراین با ضرغامی آشنایی کامل دارم، وی نگاهی تخصصی و باتجربه در حوزه رسانه دارد و می‌تواند توانمندی را در ایجاد هماهنگی در دستگاه‌های حاکمیتی پیرامون مأموریت‌های این وزارتخانه ایجاد کند.
نماینده مردم هرسین و کنگاور در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: پاک دستی و سلامتی مالی در طول سنوات خدمت، توانمندی‌های مدیریتی، آشنایی با مبانی نظری و قرآنی برای کمک به مأموریت‌های این وزارتخانه، شجاعت در تصمیم گیری خصوصاً در موضوع فتنه، تعامل سازنده با مجلس در ادوار مختلف، سابقه موفق در صنایع دفاعی و حوزه تولید خصوصاً صنعت موشکی، تجربه موفق در ارتباط مستقیم با حوزه صف تا پایین‌ترین سطوح برای پیشبرد تصمیمات و روحیه جوان گرایی و اعتماد به شایستگی جوانان در مدیریت کشور از برنامه‌های وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی است.
وی تاکید کرد: همچنین قدرت تعامل با بخش خصوصی، رویکرد فراجناحی در استفاده از ظرفیت نخبگان و کارشناسان، تسلط بر فضای مجازی و آشنایی با کاربردهای آن در توسعه کسب و کارهای نوین، اعتقاد و توانمندی مقابله با بروکراسی زیانبار و بازدارنده، سابقه حضور متوالی در سه کابینه گذشته و توان انتقال تجربیات ملی به دولت جدید نیز از مهمترین محورهای برنامه‌های آقای ضرغامی برای وزارت میراث فرهنگی است.
رضایی با بیان اینکه امیدواریم ضرغامی با کسب رأی اعتماد از نمایندگان مجلس به چند مورد مهم توجه ویژه داشته باشد، تصریح کرد: تسهیل روادید گردشگری و سرمایه گذاری در حوزه هتلینگ و ساخت و توسعه هتل‌های ارزان قیمت و معرفی جذابیت‌ها و ظرفیت‌های گردشگری ایران در رسانه‌های بین المللی باید مدنظر وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی در آینده قرار گیرد.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: گردشگری بنا به ماهیت خود اثرات مثبت و منفی متعددی بر محیط فرهنگی، اجتماعی، طبیعی و اقتصادی ایران می‌گذارد. به لحاظ اقتصادی، سهم گردشگری در تولید ناخالص داخلی کشور 3.4 درصد و در اشتغالزایی در حدود 541 هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم و در صادرات غیرنفتی در حدود 14 درصد برآورد شده است. این وضعیت بیانگر ضعف عمومی این بخش از نظر مدیریت، تبلیغات، ساختار حقوقی و نیز ارتباط ضعیف آن با ساختار صنایع کشور است.
نماینده مردم هرسین و کنگاور در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: استفاده صحیح از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های گردشگری ایران می‌تواند سودی معادل دو برابر ذخایر نفتی را به کشور سرازیر کند. آمارها نشان می‌دهد که بین 400 تا 600 میلیارد دلار از درآمد کشورها از صنعت گردشگری تأمین می‌شود که متاسفانه علی رغم جایگاه تاریخی و ویژگی‌های طبیعی ایران، کشورمان در این کسب درآمد جایگاهی ندارد. اگر با توجه به مزایای صنعت گردشگری و تأثیر اقتصادی توسعه این صنعت در درآمدزایی و اشتغالزایی بتوانیم به ظرفیت کامل صنعیت گردشگری دست پیدا کنیم، می‌توانیم سالانه سودی دوبرابر ذخایر نفتی را به کشور وارد کنیم.
وی ادامه داد: نگاه اقتصادی به صنعت گردشگری می‌تواند تمامی جوانب فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و... را در برگیرد، زیرا لازمه توسعه این صنعت و چرخه اقتصادی آن در درجه اول مهیا کردن بسترها در ابعاد دیگر آن است. قرار دادن گردشگری در اولویت‌های اقتصادی کشور، تمامی ابعاد علمی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی را پوشش می‌دهد.
رضایی با اشاره به نقش صنعت گردشگری بر متغییرهای اقتصادی نیز گفت: امروزه توجه سیاستگذاران و برنامه ریزان کشورها به صنعت گردشگری به عنوان یک استراتژی، توسعه اقتصادی، فرهنگی، امنیتی و سیاسی بیش از پیش معطوف این موضوع شده و آثار مثبت اقتصادی و فرهنگی آن مورد توجه جدی دولت‌ها و ملل گواگون قرار گرفته است. بسیاری از کشورها با بهره گیری از این صنعت به نقطه اوج اهداف مورد نظر دست یافته، به نحوی که بیشترین درآمد خود را از طریق آن تأمین می‌کنند و در زمره کشورهای توسعه یافته جهان مطرح شده‌اند.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: صنعت گردشگری نوعی سرمایه گذاری غیرمستقیم خارجی در داخل کشور است و اثر انبساطی آن در کلیه بخش‌های اقتصادی، اثرهای توسعه‌ای دارد. اصلی‌ترین کارکرد این صنعت، کسب درآمدهای ارزی، توزیع مجدد درآمدها، ایجاد زمینه اشتغال، فروش کالاها و خدمات مورد نیاز گردشگران و به ویژه صنایع دستی و توسعه حمل و نقل و رونق اقتصادی است.
نماینده مردم هرسین و کنگاور در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ضرغامی فردی باتجربه، متخصص، ایده پرداز و دارای تفکر بوده و برای مدیریت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بسیار مناسب و مؤثر است. با عنایت به سوابق ضرغامی در صداوسیما، معاونت پارلمانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وی گزینه بسیار خوبی برای رفع دغدغه‌های ملی درخصوص میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بوده و با توجه به برنامه‌های ارائه شده می‌تواند گام‌های موثری در این حوزه بردارد.
وی تاکید کرد: برنامه‌ها و رویکردهای ضرغامی برای حفاظت از میراث فرهنگی، توسعه گردشگری و تولید و ترویج صنایع دستی و هنرهای سنتی، در کمیسیو های تخصی مجلس مورد تأیید واقع شده و اعتماد اکثریت نمایندگان را به خود جلب کرده است. برنامه‌هایی از جمله گردشگری سلامت، طبیعت گردی، بوم گردی، کشاورزی- گردشگری، گردشگری دریایی و گردشگری زیارتی و توسعه گردشگری داخلی مورد تاکید و توجه خاص وی است. همچنین در برنامه‌های ضرغامی درخصوص صنایع دستی هم شاخصه تحول و توسعه کاملاً محسوس است.
رضایی تصریح کرد: برای مقابله با کرونا و جبران خسارت آن در صنعت گردشگری و حوزه صنایع دستی که دچار آسیب‌های اقتصادی زیادی شده است و برای حمایت و جبران خسارت‌ها، نیاز به برنامه ریزی مناسب است که وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی برای این موضوع راهکارهایی را به عنوان برنامه حمایتی آماده کرده است.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: ضرغامی توانایی کاهش و برداشتن موانع و چالش‌های پیش روی وزارتخانه نوپای میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را دارد تا با مدیریت شایسته و با تعامل و همکاری دیگر دستگاه‌ها شاهد رشد و توسعه گردشگری و صنایع دستی کشور و حفظ و صیانت هر چه بیشتر از مواریث فرهنگی و معنوی ایران اسلامی باشیم.

قاضی زاده هاشمی در موافقت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی: وزارت میراث فرهنگی و گردشگری به فردی آشنا با تبلیغ و نمایش نیاز دارد
نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس گفت: ما به کسی نیاز داریم که تبلیغ و نمایش را بشناسد و بتواند با جهان و همه مذاهب، اقوام، گویش‌ها و زبان‌ها سخن بگوید و پیام کشور را منتقل کند.
سیدامیرحسین قاضی زاده هاشمی در نشست علنی نوبت سوم امروز (سه شنبه، 2 شهریورماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، گفت: آقای ضرغامی به معرفی و تعریف من نیاز ندارد، من از باب ادای احترام در این جلسه قصد دارم کلمات کوتاهی در موضوع مورد بحث صحبت کنم و نیز در خصوص وزیر پیشنهادی مباحثی را مطرح کنم. 200 نفر برای موافقت با آقای ضرغامی ثبت نام کرده بودند و این نشان از شناخت کافی نمایندگان دارد.
نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه سؤال مطرح می‌شد چرا چهره‌ای با سابقه کار فرهنگی و رسانه‌ای برای وزارتی اقتصادی معرفی شده، ادامه داد: علت اصلی که برای صحبت آمده‌ام پاسخ به مسئله مطرح شده است. چه کسی گفته است فرهنگ محصور در وزارت فرهنگ است و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نمی‌تواند آثار تمدنی و ملی بزرگ‌تری داشته باشد، این قل سیرو هایی که در قرآن آمده کارکرد تمدن سازی دارد.
وی ادامه داد: اگر قصد دارید فصل جدیدی در انقلاب اسلامی آغاز کنید لازمه آن نشان دادن بیش از پیش فرهنگ و تمدن ایرانی- اسلامی به دیگران است و ابزار ما تمدن باشکوه ما است. ایران سومین کشوری است که در یونسکو اماکن آن ثبت جهانی شده، چه میزان از این جایگاه استفاده کرده‌ایم.
قاضی زاده هاشمی با طرح این سؤال که می‌خواهند ما را منزوی کنند تا دیده نشویم ابزار ما برای دیده شدن چیست؟ ادامه داد: ظرفیت‌های بزرگ ما سفر است. امروز مسئله گردشگری در کشور تبلیغات است، ما به کسی نیاز داریم که تبلیغ و نمایش را بشناسد و بتواند با جهان و همه مذاهب، اقوام، گویش‌ها و زبان‌ها سخن بگوید و پیام کشور را منتقل کند، دقیقاً ما به فردی، رسانه‌ای برای وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیاز داریم.
وی افزود: ما را تحریم کرده‌اند و اجازه فروش نفت نمی‌دهند، مسیر گشایش کجاست الا سفر و گردشگری. ما به فردی استراتژیک برای این وزارتخانه نیاز داریم، کسی که مفهوم امنیت و روابط بین الملل را بشناسد، سابقه درازمدت آقای ضرغامی درعرصه های مختلف نظام که ما تنها با صدا و سیمای آن آشنا هستیم این ظرفیت را ایجاد می‌کند.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: ما به کسی نیاز داریم که چهره چند وجهی در حوزه دفاع، مسائل استراتژیک، رسانه داشته باشد و کار گروهی را بداند، با دولت‌های مختلف در وزارتخانه‌های مختلف کار کرده و پیشران فرهنگ و تمدن سازی و اقتصاد کشور در دهه اخیر باشد.
قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه بزرگ‌ترین حوزه‌ای که می‌توانیم به جهان ارائه کنیم، تمدن دینی، ایرانی و مذهبی است، گفت: باید استقبال کنیم از هوشی که به خرج داده شد در انتخاب چنین شخصیتی برای چنین وزارتخانه‌ای.
نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی افزود: به دلیل اینکه صرفاً افراد تک بعدی و سیاسی در این وزارتخانه به کار گرفته شده و به حیات خلوت سیاسی تبدیل شده بود علیرغم ظرفیت قابل عرضه در جهان این اتفاق صورت نگرفته است.

موسوی در مخالفت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی: ضرغامی انگیزه کافی برای کار جهادی را ندارد
نماینده مردم ملکان در مجلس خطاب به وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، عنوان کرد: به نظر می‌رسد شما انگیزه کافی برای کار جهادی با وزارتخانه‌ای که با بدنه آن تناسبی ندارید را نداشته باشید،
 سیدعلی موسویدر نشست علنی نوبت سوم امروز (سه شنبه، 2 شهریورماه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، عنوان کرد: در مقطع کنونی صنعت گردشگری با وضعیت دشواری مواجه است و علاقمندان به این صنعت خواستار این هستند که با انتخاب شایسته تحولی مهم در این عرصه محقق شود.
نماینده مردم ملکان در مجلس شورای اسلامی خطاب به ضرغامی با بیان اینکه برخی نگرانی‌ها وجود دارد که با توجه به سوابق شما اقدامات و شعارهای تحولی جنبه شعاری داشته باشد، افزود: همچنین نگرانی دیگر این است که انگیزه کافی برای تلاش جهادی در وزارتخانه‌ای که تناسب چندانی با بدنه آن ندارید، در شما وجود نداشته باشد.
وی، ضرورت اختصاص مشوق‌ها برای توسعه گردشگری را یک اصل برشمرد و ادامه داد: نگرانی دیگر این است که شما تخصص و تسلط کافی در این حوزه را نداشته باشید.
موسوی درباره حوزه صنایع دستی عنوان کرد: در خصوص صادرات فرش دستباف برنامه عملیاتی ویژه‌ای دیده نشده، این در حالی است که بیش از 2 میلیون نفر به صورت مستقیم با این هنر- صنعت درگیر هستند.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم تاکید کرد: وزارت گردشگری چطور می‌خواهد برای قشر روستایی که خانه‌های خود را به عنوان خانه‌های بوم گردی در اختیار وزارت گردشگری قرار داده و به این مسئله امید بسته‌اند، اقدام کند این یک فرصت است و وزارتخانه شما باید از این فرصت استفاده کند. ایران با استفاده از همین فرصت‌ها می‌تواند در رتبه‌های بالای گردشگری طبق قوانین برنامه قرار گیرد.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس از وزیر پیشنهادی گردشگری خواست تا در محضر نمایندگان و ملت ایران قول دهد تا چه سالی می‌تواند ایران را جزو رتبه‌های برتر گردشگری دنیا قرار دهد.
نماینده مردم ملکان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه گردشگری روستایی بیشترین اثر را در جذب گردشگر خواهد داشت، خطاب به ضرغامی گفت: شما برای حوزه صنایع دستی چه برنامه زود بازده و بلندمدتی دارید.
وی تاکید کرد: به عنوان عضوی از فراکسیون مناطق محروم از شما می‌خواهم عنوان کنید تا چه زمانی می‌خواهید ساماندهی خانه‌های بوم گردی را به نتیجه برسانید. این مسئله منجر به محرومیت زدایی از مناطق محروم خواهد شد.
موسوی با اشاره به سوابق ضرغامی در مناصب مختلف نظام، تصریح کرد: شما از منابع کشور مطلع هستید بنابراین برنامه شما باید برای توسعه مناطق محروم عملیاتی تدوین شود. همه این مباحث برای مخالفت با رأی اعتماد شما نبود چرا که می دانم از مجلس رأی اعتماد می‌گیرید، قرض من طرح دغدغه‌ها و بیان آن‌ها با شما بود.

توانگر در موافقت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی: ضرغامی مرد میدان و عمل است
نماینده مردم تهران با بیان اینکه ضرغامی مرد میدان و مرد عمل است، گفت: دوران معاونت سینمایی وی در ۴ دهه اخیر بی نظیر است. در صدا و سیما مدیری تحول گرا و توسعه گرا بوده است، توسعه کمی و کیفی شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی در دوره او اتفاق افتاد.
مجتبی توانگر در نشست علنی نوبت سوم امروز (سه شنبه، 2 شهریورماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با برنامه‌های عزت الله ضرغامی وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، گفت: پیش از ورود به بحث خدمت آقای احمدی بیغش عرض می‌کنم که در نطق خود اوصاف مثبت آقای ضرغامی را زیر سؤال بردید اما آقای ضرغامی بدانید عزت دست خدا است و ذلت هم دست خداست و مردم ایران و نمایندگان ملت خدمات شما را فراموش نمی‌کنند اگر بدنامی در دنیا به دلیل تحریم اتحادیه اروپا و استکبار جهانی با بهانه برخورد با حوادث فتنه 88 است، ما وجاهت نمی‌خواهیم و همه بدنام هستیم.
نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری وزارتخانه‌ای با 4 ضلع فرهنگ، رسانه، اقتصاد و دیپلماسی است و وزیر پیشنهادی از سوابق مدیریتی موفق در وزارت ارشاد، سازمان صدا و سیما و دارای برنامه برای گردشگری و صنایع دستی است.
وی اضافه کرد: آقای ضرغامی وزیر پیشنهادی به دلیل سوابق طولانی در معاونت مجلس و استان‌های صدا وسیما، وزارت ارشاد و وزارت دفاع و بیش از 10 سال ریاست سازمان صدا و سیما، ایران را به خوبی می‌شناسد که این لازمه وزیر میراث فرهنگی است.
توانگر ادامه داد: او دنیا را می‌شناسد و کشورهای مختلف در 5 قاره را از نزدیک دیده که نگاه جهانی برای این وزارتخانه مهم است.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه ضرغامی مرد میدان و مرد عمل است، تصریح کرد: دوران معاونت سینمایی وی در 4 دهه اخیر بی نظیر است. در صدا و سیما مدیری تحول گرا و توسعه گرا بوده است، توسعه کمی و کیفی شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی در دوره او اتفاق افتاد و شبکه نسیم را در مریوان و استان کردستان در کنار دریاچه زریوار راه اندازی کرد، شبکه‌ای که هم اکنون پربیننده‌ترین شبکه کشور است.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: برای نخستین بار در تاریخ رادیو و تلویزیون سریال 110 قسمتی کیمیا که روایت دوران انقلاب و جنگ بود و سریال‌های در چشم باد، مستند آخرین روزهای زمستان و بسیاری از سریال‌های فاخر و طنز، مفرح و سریال‌های خانواده محور در دوران او ساخته شد.
نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی گفت: او یک مدیر میدانی است، به هنگام پاره‌ای از برداشت‌ها درباره سریال سرزمین کهن که تاکنون هم پخش نشده است برای تبیین موضوع و برطرف شدن سوءتفاهم‌ها لباس بختیاری برتن کرد و به میان مردم بختیاری رفت ضمن اینکه ما می دانیم به خاطر روحیه ورزشی و کوهنوردی ایشان نقاط مختلف کشور را نیز رفته است.
وی اضافه کرد: برای نخستین بار جشنواره سینمایی ارشاد را به استان‌ها برد، برای معرفی ایران عزیز از ایل گلی در تبریز، از ارگ بم در کرمان، از میدان نقش جهان در اصفهان و بخش‌های دیگر از این قبیل. یاد شعر این دوست عزیز و بزرگوارم حامد عسگری عزیز افتادم که سروده است؛ من ارگ بمم خشت به خشتم متلاشی/تو نقش جهان هر وجبت ترمه و کاشی
توانگر اضافه کرد: ضرغامی تجربه کار با 3 دولت خاتمی، احمدی نژاد و روحانی با گرایش‌های مختلف را در کارنامه خود دارد که این بیانگر توانایی، تعامل و جایگاهی است که او دارد. ضرغامی به دلیل مسئولیت‌های مختلفی که داشته در هیات دولت، شورای امنیت ملی، شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی فضای مجازی حضور مؤثر داشته و بر برنامه‌ها، سیاست‌ها و اسناد بالادستی آگاهی و اشراف دارد. این‌ها تجارب ذی قیمتی است که در میان کابینه آقای رئیسی ایشان را چهره‌ای منحصر به فرد می‌کند.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم گفت: ضرغامی در هر دستگاه و سازمانی که خدمت کرده محبوب و مردمی بوده است، وزیر پیشنهادی به لحاظ ویژگی‌های شخصیتی ساده زیست، مردمی، فساد ستیز، کارآمد و تحول گرا است و معتقد به جوان گرایی و دارای برنامه جامع است.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه در بسیاری از کشورها گردشگری به عنوان یک صنعت بزرگ منبع نخست درآمد محسوب می‌شود و رونق اقتصادی در آن کشورها مشهود است، افزود: کشور ما در این حوزه دچار عقب ماندگی جدی است و لازمه آن این است که نهادهای مختلفی از جمله وزارتخانه‌های امور خارجه، راه و شهرسازی، فرودگاه‌ها، هتل‌ها و خدمات زیربنایی در کنار هم قرار گرفته و در هماهنگی کامل باشند.
نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: متاسفانه در همه سال‌های گذشته فردی که چهره ملی باشد در رأس این وزارتخانه نبود، اگر هم بود مساله اصلی او گردشگری نبود و متاسفانه در برخی موارد مسئله‌شان سیاسی بوده است.
وی با بیان اینکه ضرغامی چهره ملی، فرهنگی و به نوعی فرادستگاهی است، افزود: باید بابت اینکه آقای رئیسی با تکیه بر این موضوع ایشان را انتخاب کرده از رئیس جمهور سپاسگزار باشیم.
توانگر با بیان اینکه وزیر پیشنهادی اهل تحول است، گفت: وی هرجا مسئولیتی داشته تحول ایجاد کرده، با حضور در معاونت سینمایی شاهد رونق در سینما و اقبال وسیع هنرمندان بودیم.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به حضور ضرغامی در سازمان صدا و سیما گفت: سازمان صدا و سیما اگر ضرغامی نبود تنها 6 کانال آنالوگ داشت و باید هر روز و هر شب به پشت بام می‌رفتیم تا آنتن خود را تنظیم کنیم اما اکنون بیش از 30 کانال ملی و بیش از 30 کانال استانی داریم و شبکه‌های متعدد برون مرزی و ده‌ها شبکه رادیویی که در ادامه دیجیتالی شدن شبکه‌های تلویزیونی را شاهد بودیم که امروز تصاویر HD را در قاب تلویزیون می‌بینیم.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اضافه کرد: شاید اگر ضرغامی نیز مانند بسیاری از مدیران ناکارآمد و خسته دولت گذشته دست روی دست می‌گذاشت و مطرح می‌کرد که پول و امکانات نداریم و اقدامی نمی‌کرد امروز با همان 6 شبکه روبرو بودیم اما امروز هم از نظر تعداد و هم از منظر محتوا و تصویر دیجیتال تحول بزرگی را در بزرگ‌ترین رسانه کشور شاهد هستیم.
نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در برون مرزی نیز سال‌ها آرزو داشتیم پیاممان را به دنیا برسانیم، گفت: پرس تی وی به زبان انگلیسی، هیسپان تی وی به زبان اسپانیایی از دستاوردهای وزیر پیشنهادی در این حوزه است.
وی با اشاره به ویژگی‌های وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گفت: وی مردمی است. ضرغامی در این 30 سال چه مسئول بوده چه در جایگاه مدنی بوده رخ در رخ کنار مردم و هنرمندان و فعالان عرصه‌های علمی و اقتصادی بوده است.
توانگر تصریح کرد: یادتان هست آن سریال خاص که مورد اعتراض به حق مردم عزیز مسجد سلیمان قرار گرفت، آن زمان برخی توصیه به بگیر و ببند کردند، ضرغامی ایستاد و نپذیرفت. دقیق یادم هست بدون محافظ بلیط گرفت و به مسجد سلیمان رفت، وارد بازار شد و براساس تخمین دستگاه‌های امنیتی بیش از 2 هزار نفر از مردم گرد او آمدند تا مجبور شدند او را به داخل یکی از مساجد ببرند. 4 ساعت بعد هم او اعتراضات مردم را شنید و یک ساعت بعد نیز تصاویری که با موبایل‌های شخصی گرفته می‌شد در وب قابل مشاهده بود.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: این رفتار ضرغامی الگویی جدید از ارتباط با مسئولان شدند، الگویی که مورد تحسین فعالان فرهنگی، مدنی و نهادهای امنیتی درهمان مقطع شد. نهادهای امنیتی در گزارش‌های خود در همان زمان تصریح کردند که می‌توان از این اقدام ضرغامی برای پاسخ به اعتراضات مدنی و اجتماعی مردم پاسخ داد و شاهد هیچ برخورد امنیتی و چکشی نبود.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: تصاویر غیر رسمی ضرغامی در میان مردم مسجدسلیمان شبکه‌های ضد انقلاب را منفعل کرد که مردی بدون محافظ به میان مردم آمده و خود مردم امنیت او را حفظ کردند و خودشان اعتراضشان را منحل کردند.
وی گفت: از آقای رئیس جمهور باید تشکر کنیم که برای نخستین بار در دولت‌های مختلف یکی از باسابقه‌ترین و با تجربه ترین و کارآمدترین مدیران را برای این حوزه انتخاب کرده است که در گذشته از این مهم غفلت شده بود. رأی بالای شما نمایندگان محترم به وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی پشتوانه بزرگی برای عملی شدن برنامه‌ها و تحقق سیاست‌های کشور برای حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است./
رشیدی در موافقت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی: وزارت گردشگری می‌تواند به اندازه وزارت نفت پول ساز باشد
نماینده مردم مرودشت در مجلس تصریح کرد: اگر کسی بخواهد در حوزه فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تحول ایجاد کند، قطعاً آن فرد آقای ضرغامی است. این وزراتخانه می‌تواند به اندازه وزارت نفت پول ساز باشد.
 جلال رشیدی کوچی در نشست علنی نوبت سوم امروز (سه‌شنبه ۲ شهریور) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت ضرغامی وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دولت سیزدهم در مخالفت با برنامه‌های ارائه شده از سوی وی، عنوان کرد: حوزه انتخابی بنده جایی است که مهد تمدن ایران بوده و تخت جمشید، پاسارگاد و نقش رستم از جمله بناهایی است که در حوزه انتخابی بنده در استان فارس وجود دارد و به خوبی با مشکلات گردشگری، فرصت‌ها و تهدیدات آن آگاه هستیم.
نماینده مردم مرودشت در مجلس شورای اسلامی افزود: با قاطعیت می‍گویم، برنامه آقای ضرغامی کاملاً همسو با از بین بردن مشکلات است به شرط اینکه به درستی اجرا شود، برنامه آقای ضرغامی برای میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی جامع است، از شمال تا جنوب و شرق تا غرب این برنامه‌ها را در بر گرفته است.
وی با بیان اینکه ضرغامی ارتباط قوی با حوزه فرهنگ و تبلیغات دارد، تصریح کرد: این مهم لازمه کار گردشگری است. وی همچنین ارتباطی خوبی با جوانان داشته؛ متأسفم برای کسانی که سن بالای آقای ضرغامی را نقطه منفی می‌دانند در حالی که ایشان در فضای مجازی ارتباط خیلی خوبی با قشر جوان دارد.
وی افزود: اگر تمام این برنامه‌ها به درستی اجرا شود این برنامه‌ها می‌تواند تحول ایجاد کند. اگر کسی بخواهد در این حوزه تحول ایجاد کند قطعاً آن فرد آقای ضرغامی است. یک برنامه مردم پایه و دقیق با استفاده از تجربیات گذشته می‌تواند درآمدی سرشار در این حوزه ایجاد شود تا ما شاهد باشیم که این وزارتخانه نیز یکی از وزارتخانه‌های درآمدزا برای کشور باشد.
رشیدی با بیان اینکه برنامه آقای ضرغامی می‌تواند وزارت میراث فرهنگی را تبدیل به وزارتخانه‌ای مانند وزارت نفت کند، گفت: مردم امیدوارند که این اتفاق رخ دهد و قطعاً با حمایت دولت تحول خوبی در این حوزه رقم خواهد خورد.

احمدی بیغش در مخالفت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری: وزارت میراث فرهنگی یک وزارتخانه راهبردی است؛ در عجبم بر اساس چه فاکتوری شما را برای وزارتخانه معرفی کردند
نماینده مردم شازند در مجلس اظهار داشت: تا جایی که اطلاع داریم شما به عنوان مدعی ریاست جمهوری، آقای رئیسی را قبول هم نداشتید، در عجبم شما را بر اساس چه فاکتوری برای این وزارتخانه معرفی کرده‌اند.
 محمود احمدی بیغش در نشست علنی مجلس نوبت سوم امروز (سه شنبه، 2 شهریور ماه) شورای اسلامی در مخالفت با برنامه‌های سید عزت الله ضرغامی وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خاطر نشان کرد: وزارت میراث فرهنگی یک وزارتخانه راهبردی است و با سهم‌خواهی ناشیانه اداره‌اش میسر نخواهد شد و کارنامه شما نیز نشان می‌دهد در چینش مدیریتی اعتقادات چندانی به انتصابات تخصصی ندارید.
نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی افزود: شما هر فرصتی را برای تجمیع دوستان سیاسی و گروهی مغتنم دانسته و با توجه به سابقه مدیریت‌تان در صدا و سیما که آثار و تبعات اقدامات غیر کارشناسی و فله‌ای آن همچنان ادامه دارد، این وزارتخانه تخصصی را نیز تخریب خواهید کرد.
وی ادامه داد: لطفاً بفرمایید با کدام شاخص عیان در حوزه گردشگری و کدام تخصص علمی و فنی می‌خواهید این مجموعه مهم را مدیریت کنید؟ مهم‌ترین شاخص و برجستگی برای حوزه گردشگری که امروزه یکی از قطب‌های اصلی درآمدزایی ملی به شمار می‌آید، داشتن وجاهت ملی و اعتبار بین‌المللی شخصی است که می‌خواهد در مسند وزارت بنشیند اما شما این وجاهت را ندارید.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: شما نه از وجاهت ملی معقول و شایسته برخوردارید و نه فرد خوشنام در سطح بین‌المللی هستید؛ لذا تردیدی ندارم که اگر در رأس این وزارت قرار بگیرید حوزه گردشگری در دو سطح ملی و بین‌المللی از هم می‌پاشد؛ از سویی دیگر دوره پر تلاطم ریاست شما در صدا و سیما بویژه در مقاطعی خاص باعث دل‌چرکینی افکارعمومی علیه شما شده است و مجموع عملکردی مدیریتی شما، اصلاً بسترساز مطلوبی برای قرار گرفتن در رأس این وزارتخانه نبوده و نخواهد بود.
احمدی بیغش افزود: یکی از مهم‌ترین دلایل مخالفت من و تعدادی از همکاران در مجلس با وزارت شما این نکته کلیدی است که اولاً حضور شما در رأس این وزارت، اهانت جدی به بخش قابل توجهی از نخبگان حوزه میراث فرهنگی کشور و اساتید برجسته‌ای است که تمام عمر خود را صرف حفظ و نگهداری میراث ارزشمند تاریخی- تمدنی و هویتی ایران کرده‌اند و با یک انتخاب اشتباه نباید اجازه داد این سرمایه‌ها بر باد بروند.
 این نماینده مردم در مجلس یازدهم بیان کرد: جامعه هدف گردشگری بویژه جامعه گردشگری بین‌المللی جامعه خاصی هستند و ایجاد زمینه‌های رقابت جدی در این بخش به عنوان موتور محرکه اقتصاد ملی، چهره‌ای کاملاً موجه می‌خواهد و فردی که قدرت رایزنی بین‌المللی بالایی داشته باشد که با کمال تأسف شما هیچ کدام از این ویژگی‌ها را ندارید.
نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از سویی اساساً انگیزه‌های لازم و شور و نشاط مدیریتی در این سطح در شما دیده نمی‌شود و مدیرانی با ویژگی جنابعالی، دیگر به مشاغل مدیریتی نگاه تفننی و تفریحی دارند و این نوع نگرش برای وزارتخانه‌ای که می‌خواهد برای اقتصاد ملی پشتوانه باشد، آفتی بزرگ است.
وی افزود: یکی دیگر از نکات اساسی اینجانب در مخالفت با وزارت شما در شیوه انتخاب شماست که واقعاً آقای رئیسی دقیقاً بر مبنای کدام استدلال عقلی و حکم شرعی شما را برای این وزارتخانه معرفی کرده‌اند؟ آقای رئیسی به نظر شما برخی از اسامی معرفی شده، توهین آشکار به مجلس و نمایندگان ملت نبوده و لذا دولتی که با شعار عدالت و حذف ویژه‌خواری و ویژه‌پروری و مبارزه با فساد و تبعیض ورود به صحنه انتخابات داشتند.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: برخی از این انتصابات و انتخاب‌ها روند ناامیدکننده‌ای را شروع کرده‌اند و با دادن سهم به افراد و گروه‌های خاص، مردم و دلسوزان نظام آزرده خاطر شدند. می‌خواهم از آقای رئیسی سؤال کنم کدام شاخص عدالت محوری و شایسته گزینی ضد فساد را مصداق و ملاک عمل قرار دادند که ما از آن بی‌خبریم؟ یا شاید ما سطح سواد و درکمان نمی‌رسد؟
احمدی بیغش با انتقاد از بی‌توجهی به سایت مدیران در انتخاب وزرا گفت: شما بعد از پیروزی در انتخابات سایت مدیران راه انداختید، لطفاً بفرمایید چند نفر از افراد معرفی شده خروجی سامانه پر سر و صدای شما بوده‌اند؟
این نماینده مردم در مجلس یازدهم بیان کرد: جناب ضرغامی ظاهراً معرفی شما بعنوان وزیر میراث فرهنگی و گردشگری برای خود شما هم به حدی غافلگیر کننده بوده که در برنامه‌ها و گفتمان‌های عجولانه شما بیشتر گفتمان با ساختار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ترکیب شده است و برنامه‌های شما برای دست یافتن به جایگاه واقعی ایران در صنعت گردشگری ایران بسیار ناامید کننده است و هیچ گونه افق و چشم انداز مشخصی در آن دیده نمی‌شود، لذا به نظر می‌آید هیچ ذهنیت و باوری عمیق در نگاه شما به این سازمان بزرگ و تاریخی وجود نداشته است.
نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: قدر مسلم عزت الله ضرغامی با توجه به شرایط سنی و بی‌انگیزگی محسوس، نمی‌تواند ابتکار عمل را به دست بگیرد و کشور را در سطوح مختلف گردشگری به رونق برساند و خالق جذب درآمدهای سرشار از قبل صدها هزار آثار فاخر و بی نظیر ملی در حوزه میراث جاودان تاریخی و تمدنی و ارزشی باشد.
وی افزود: از دیگر نکاتی که ما را ترغیب می‌کند به طور جدی مخالفت خود را با عالیجناب در کسوت وزارت گردشگری اعلام کنیم این است که عدم توانمندی لازم به دلیل نداشتن شناخت کامل شما از حجم فعالیت‌ها و مأموریت‌های زیرساختی وزارت گردشگری و میراث فرهنگی است.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این وزارتخانه به دلیل نو تأسیس بودن و تجربه شرایط ادغامی برای ارتقاء کمی و کیفی نیاز به نیروی پخته و کار بلد از درون دارد که بدون سیاسی کاری و حساسیت‌های بی‌مورد بتواند امورات این وزارتخانه را در سطوح مختلف ارتقاء بخشد. ارتقاء کمی و کیفی چنین وزارتخانه‌ای توسط فردی صد در صد سیاسی و وابسته به دوستان خاص سیاسی هرگز میسر نخواهد شد و چه بسا که ممکن است حضور شما سبب خسارت‌های بی‌پایانی در آن بشود.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم در پایان گفت: به منظور صیانت از جایگاه ارزشمند میراث فرهنگی کشور و همچنین تحقق برنامه‌های کاربردی در گردشگری داخلی و خارجی از همکاران محترم تقاضا دارم از وزیری آقای ضرغامی عبور نموده تا رئیس جمهور محترم فردی معقول، شایسته، تخصصی، غیر سیاسی و برخوردار از وجاهت ملی و بین‌المللی را برای این وزارتخانه معرفی نماید.

رضایی در موافقت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی: ضرغامی برای جبران خسارت کرونا در صنعت گردشگری برنامه‌های حمایتی دارد/ کمک تخصص و تجربه رسانه‌ای وزیر پیشنهادی به حوزه میراث فرهنگی
نماینده مردم کنگاور در مجلس با اشاره به برنامه‌های وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی در مقابله با کرونا و جبران خسارت آن در صنعت گردشگری گفت: تخصص و تجربه رسانه‌ای وزیر پیشنهادی به حوزه میراث فرهنگی کمک فراوانی می‌کند.
علی رضایی در نوبت سوم نشست علنی امروز (سه شنبه 2 شهریورماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت عزت الله ضرغامی وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دولت سیزدهم در موافقت با برنامه‌های وی گفت: من کارمند صداوسیما بودم، بنابراین با ضرغامی آشنایی کامل دارم، وی نگاهی تخصصی و باتجربه در حوزه رسانه دارد و می‌تواند توانمندی را در ایجاد هماهنگی در دستگاه‌های حاکمیتی پیرامون مأموریت‌های این وزارتخانه ایجاد کند.
نماینده مردم هرسین و کنگاور در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: پاک دستی و سلامتی مالی در طول سنوات خدمت، توانمندی‌های مدیریتی، آشنایی با مبانی نظری و قرآنی برای کمک به مأموریت‌های این وزارتخانه، شجاعت در تصمیم گیری خصوصاً در موضوع فتنه، تعامل سازنده با مجلس در ادوار مختلف، سابقه موفق در صنایع دفاعی و حوزه تولید خصوصاً صنعت موشکی، تجربه موفق در ارتباط مستقیم با حوزه صف تا پایین‌ترین سطوح برای پیشبرد تصمیمات و روحیه جوان گرایی و اعتماد به شایستگی جوانان در مدیریت کشور از برنامه‌های وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی است.
وی تاکید کرد: همچنین قدرت تعامل با بخش خصوصی، رویکرد فراجناحی در استفاده از ظرفیت نخبگان و کارشناسان، تسلط بر فضای مجازی و آشنایی با کاربردهای آن در توسعه کسب و کارهای نوین، اعتقاد و توانمندی مقابله با بروکراسی زیانبار و بازدارنده، سابقه حضور متوالی در سه کابینه گذشته و توان انتقال تجربیات ملی به دولت جدید نیز از مهمترین محورهای برنامه‌های آقای ضرغامی برای وزارت میراث فرهنگی است.
رضایی با بیان اینکه امیدواریم ضرغامی با کسب رأی اعتماد از نمایندگان مجلس به چند مورد مهم توجه ویژه داشته باشد، تصریح کرد: تسهیل روادید گردشگری و سرمایه گذاری در حوزه هتلینگ و ساخت و توسعه هتل‌های ارزان قیمت و معرفی جذابیت‌ها و ظرفیت‌های گردشگری ایران در رسانه‌های بین المللی باید مدنظر وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی در آینده قرار گیرد.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: گردشگری بنا به ماهیت خود اثرات مثبت و منفی متعددی بر محیط فرهنگی، اجتماعی، طبیعی و اقتصادی ایران می‌گذارد. به لحاظ اقتصادی، سهم گردشگری در تولید ناخالص داخلی کشور 3.4 درصد و در اشتغالزایی در حدود 541 هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم و در صادرات غیرنفتی در حدود 14 درصد برآورد شده است. این وضعیت بیانگر ضعف عمومی این بخش از نظر مدیریت، تبلیغات، ساختار حقوقی و نیز ارتباط ضعیف آن با ساختار صنایع کشور است.
نماینده مردم هرسین و کنگاور در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: استفاده صحیح از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های گردشگری ایران می‌تواند سودی معادل دو برابر ذخایر نفتی را به کشور سرازیر کند. آمارها نشان می‌دهد که بین 400 تا 600 میلیارد دلار از درآمد کشورها از صنعت گردشگری تأمین می‌شود که متاسفانه علی رغم جایگاه تاریخی و ویژگی‌های طبیعی ایران، کشورمان در این کسب درآمد جایگاهی ندارد. اگر با توجه به مزایای صنعت گردشگری و تأثیر اقتصادی توسعه این صنعت در درآمدزایی و اشتغالزایی بتوانیم به ظرفیت کامل صنعیت گردشگری دست پیدا کنیم، می‌توانیم سالانه سودی دوبرابر ذخایر نفتی را به کشور وارد کنیم.
وی ادامه داد: نگاه اقتصادی به صنعت گردشگری می‌تواند تمامی جوانب فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و... را در برگیرد، زیرا لازمه توسعه این صنعت و چرخه اقتصادی آن در درجه اول مهیا کردن بسترها در ابعاد دیگر آن است. قرار دادن گردشگری در اولویت‌های اقتصادی کشور، تمامی ابعاد علمی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی را پوشش می‌دهد.
رضایی با اشاره به نقش صنعت گردشگری بر متغییرهای اقتصادی نیز گفت: امروزه توجه سیاستگذاران و برنامه ریزان کشورها به صنعت گردشگری به عنوان یک استراتژی، توسعه اقتصادی، فرهنگی، امنیتی و سیاسی بیش از پیش معطوف این موضوع شده و آثار مثبت اقتصادی و فرهنگی آن مورد توجه جدی دولت‌ها و ملل گواگون قرار گرفته است. بسیاری از کشورها با بهره گیری از این صنعت به نقطه اوج اهداف مورد نظر دست یافته، به نحوی که بیشترین درآمد خود را از طریق آن تأمین می‌کنند و در زمره کشورهای توسعه یافته جهان مطرح شده‌اند.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: صنعت گردشگری نوعی سرمایه گذاری غیرمستقیم خارجی در داخل کشور است و اثر انبساطی آن در کلیه بخش‌های اقتصادی، اثرهای توسعه‌ای دارد. اصلی‌ترین کارکرد این صنعت، کسب درآمدهای ارزی، توزیع مجدد درآمدها، ایجاد زمینه اشتغال، فروش کالاها و خدمات مورد نیاز گردشگران و به ویژه صنایع دستی و توسعه حمل و نقل و رونق اقتصادی است.
نماینده مردم هرسین و کنگاور در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ضرغامی فردی باتجربه، متخصص، ایده پرداز و دارای تفکر بوده و برای مدیریت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بسیار مناسب و مؤثر است. با عنایت به سوابق ضرغامی در صداوسیما، معاونت پارلمانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وی گزینه بسیار خوبی برای رفع دغدغه‌های ملی درخصوص میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بوده و با توجه به برنامه‌های ارائه شده می‌تواند گام‌های موثری در این حوزه بردارد.
وی تاکید کرد: برنامه‌ها و رویکردهای ضرغامی برای حفاظت از میراث فرهنگی، توسعه گردشگری و تولید و ترویج صنایع دستی و هنرهای سنتی، در کمیسیو های تخصی مجلس مورد تأیید واقع شده و اعتماد اکثریت نمایندگان را به خود جلب کرده است. برنامه‌هایی از جمله گردشگری سلامت، طبیعت گردی، بوم گردی، کشاورزی- گردشگری، گردشگری دریایی و گردشگری زیارتی و توسعه گردشگری داخلی مورد تاکید و توجه خاص وی است. همچنین در برنامه‌های ضرغامی درخصوص صنایع دستی هم شاخصه تحول و توسعه کاملاً محسوس است.
رضایی تصریح کرد: برای مقابله با کرونا و جبران خسارت آن در صنعت گردشگری و حوزه صنایع دستی که دچار آسیب‌های اقتصادی زیادی شده است و برای حمایت و جبران خسارت‌ها، نیاز به برنامه ریزی مناسب است که وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی برای این موضوع راهکارهایی را به عنوان برنامه حمایتی آماده کرده است.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: ضرغامی توانایی کاهش و برداشتن موانع و چالش‌های پیش روی وزارتخانه نوپای میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را دارد تا با مدیریت شایسته و با تعامل و همکاری دیگر دستگاه‌ها شاهد رشد و توسعه گردشگری و صنایع دستی کشور و حفظ و صیانت هر چه بیشتر از مواریث فرهنگی و معنوی ایران اسلامی باشیم.

پاسخ‌های کلیشه‌ای از آسیب‌های مدیریتی کشور است
      
وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: پاسخ‌های کلیشه‌ای به جدی‌ترین مسائل کشور از آسیب‌های مدیریتی امروز کشور است.

  سید عزت‌الله ضرغامی در نشست علنی نوبت صبح امروز چهارشنبه، ۳ شهریور ماه مجلس شورای اسلامی در دفاع از برنامه‌های خود گفت: از بیش از ۲۰۰ نماینده‌ای که در موافقت با وی ثبت نام کرده‌اند، تشکر کرد و گفت: ابتدا مطایبه کوچکی برای تغییر ذائقه همکارانم می‌کنم که مبنای عرایض بنده نیز هست، می‌گویند یک بنده خدایی برای گزینش رفت که امتحان دهد آن پرسشگر برای آنکه سؤالات سختی از او بپرسد به او گفت یک شعر عرفانی بخون که در آن کلمه «میگو» وجود داشته باشد، او هر چه فکر کرد شعری پیدا نکرد، کسی آمد به او گفت یک پولی به من بده، من به تو شعر می‌گویم، گفت «بخوان حدیث از مطرب و می‌گو و راز دهر کمتر جو/ که کس نگشود و نگشاید به حکمت این معما را» گفت این «میگو» که آن «میگو» نیست، گفت بله می‌دانم، اما کار را راه می‌اندازد. حکایت آسیب‌های مدیریتی ما در حوزه مدیریتی امروز کشور ما آن است که به دنبال پاسخ‌های ساختاری و کلیشه‌ای به جدی‌ترین مشکلات و مسائل جاری کشور می‌رویم.
    
 وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در دولت سیزدهم ادامه داد: این نگاه ممکن است کار ما را راه بیندازد، اما چون به این روش عادت کرده‌ایم مردم دیگر از ما نمی‌پذیرند، لذا کارهای تحولی و بزرگ بر هم زدن ساختارهای پوسیده و ناکارآمد که مثل بختک بر سر این مردم آمده و به کیمیا تبدیل شده، دیگر با این تفکر که به همه ما مربوط می‌شود و نظام مدیریتی ما را دچار اشکال کرده‌ایم، تبدیل به کارهای محدود و نقطه‌ای شده است در حالی که باید سکه رایج در نظام جمهوری اسلامی باشد.
وی افزود: امیدواریم امروز با مجلس انقلابی و متخصص که در طول دوره‌های گذشته جایگاه خوبی داشته است و به همراه دولت مردمی و ضد فساد و تحول گرایی که با رأی مردم بالا آمده، همچنین قوه قضائیه هوشمند و آگاهی که تجربه بسیار ارزشمندی در این حوزه‌ها دارد، از این فرصت استثنایی بهره ببریم و بتوانیم کارهای بزرگ، تحولی و اساسی آن گونه‌ای که رهبر معظم انقلاب از ما توقع دارند، انجام دهیم.
ضرغامی اضافه کرد: وزارتخانه جدیدالتأسیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یک وزارتخانه بسیار مهمی است، هر کدام از بخش‌های زیرمجموعه آن ظرفیت یک نهاد یا وزارتخانه مستقل را دارد، اما به جهت هم‌پوشانی و هم افزایی با یکدیگر قانونگذار محترم آن‌ها را در دل یک وزارتخانه آورده که مأموریت‌های مهم تعریف شده برای آن همچون فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی را پوشش دهد و از این ظرفیت استفاده شود، اما آیا واقعاً به همین ظرفیت‌ها ختم خواهد شد. بنده با توضیحاتی که خدمت شما خواهم داد به خصوص در بخش گردشگری، متوجه خواهیم شد بسیاری از حوزه‌های مهم و اساسی مرتبط با این وزارتخانه است.
وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دولت سیزدهم اظهار کرد: شاید یکی از دلایلی که من این مسئولیت را پذیرفتم به غیر از تجربیات مدیریتی فرهنگی که در این خصوص دارم به ارتباط این مجموعه‌ها با وزارت ارشاد منتهی می‌شود چرا که مستحضر هستید بسیاری از این مجموعه‌ها زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد بودند.
وی بیان کرد: میراث فرهنگی و معاونت زیارتی و سیاحتی که اکنون به عنوان گردشگری بخش مهمی از این وزارتخانه است در گذشته زیرمجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد بود و بنده هم در معاونت امور رسانه‌ها و امور مجلس که این بخش‌ها را به یکدیگر وصل می‌کرد با این حوزه‌ها آشنایی دارم، اما فقط مربوط به این بخش‌ها نیست لذا بسیاری از نهادهای مختلف کشور باید همراهی داشته باشند و امیدوارم این تجربه بنده به کار بیاید و یک نگاه ملی و فرابخشی به این مجموعه داشته باشیم.
ضرغامی توضیح داد: این وزارتخانه به دلیل فقدان یک نگاه نظری و ایدئولوژیک که باید همه نیروهای فکری جامعه را همراه و همگرا کند دچار عقب‌ماندگی شده و محجور و مغفول است در حالی که با کمی تلاش می‌تواند به عنوان مهمترین بستر برای صدور انقلاب، صدور ارزش‌های انقلابی و اسلامی برای کشور شود البته در کنار بسیاری از دستاوردهای اقتصادی که برای کشور خواهد داشت. نگاه من به اضلاع این مثلث مساوی، ترازمند و متعادل است و هیچ کدام بر دیگری ارجحیت ندارند و این سه قسمت مکمل به هم بوده و با هم هم افزایی دارند.
وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دولت سیزدهم ادامه داد: بنده برنامه‌های خود را در ۳۰ صفحه کپی و در اختیار نمایندگان قرار داده‌ام. سعی کرده‌ام متن روانی باشد و در آن علاوه بر تشریح وضعیت موجود به تفکیک نقاط قوت و ضعف، تهدید و فرصت، احصاء شده‌ام. این برنامه‌ها بعد از جلسات متعدد با جدی‌ترین کارشناسان، نخبگان و اساتید دانشگاه و افراد باتجربه در حوزه فعالیت این وزارتخانه و در جبهه انقلاب که خوشبختانه در سال‌های اخیر تجربه بسیار خوبی داشته‌اند، تهیه شده است. هر چند فایل برنامه‌های من در رسانه‌ها منتشر شد و در همین رسانه‌ها و کلاب هاوس‌ها مورد تحلیل قرار گرفت که بسیاری از صاحبنظران این برنامه را قابل دانستند و من از همه آن‌ها تشکر می‌کنم.
    
ضرغامی افزود:، چون نمایندگان نکات بسیار خوبی را به لحاظ ملی، استانی، بخشی مطرح کردند ۶۴ محور مهم را استدلال و ۲۸ پیشنهاد جدید و ارزشمند را استخراج کرد، که امروز در اختیار کمیسیون‌ها قرار می‌گیرد.
وی ادامه داد: مردم بدانند که بسیاری از درس‌های جدی کارشناسی در حوزه‌های تخصصی انجام شده و در صحن علنی با توجه به وقت محدود به ارجاعات، تعلیقات و هماهنگی‌ها می‌پردازند بنابراین بحث‌هایی که نمایندگان مطرح می‌کنند ممکن است برای مردم اجمال و سربسته باشد.
وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در مورد میراث فرهنگی گفت: این حوزه تمدن و هویت ماست آن هم در دوره‌ای که بی هویتی توسط رسانه‌های پر نفوذ نوین تبلیغ و ترویج می‌شود؛ جوان و نوجوان ما باید با این پیشینه تمدنی آشنا شوند.
ضرغامی یادآور شد: میراث فرهنگی چه ملموس و چه ناملموس هردو فوق العاده ارزشمند هستند و در حوزه ملموس ۳۲ هزار اثر تاریخی و فرهنگی و در حوزه ملموس هزار و ۹۰۰ ثبت شده داریم؛ میراث فرهنگی ناملموس به رفتارها، آداب، گویش‌ها و فرهنگ برمی گردد و ایرانی‌ها صاحب بهترین فرهنگ ناملموس در سطح جهان هستند و علت آنکه آن طور که شایسته است نتوانستیم در این حوزه توفیقی کسب کنیم این است که وظایفمان را به درستی انجام ندادیم.
وی افزود: آیات قرآنی به ما مسیر میراث فرهنگی را نشان می‌دهد و در سوره مبارکه حجر که در مورد قوم لوط است وقتی عذاب الهی آمد و این قوم را نابود کرد ما خرابه‌های قوم لوط را بر سر راه قرار دادیم تا کاروانیان ببینند و مایه عبرت شود بنابراین میراث فرهنگی باید سر راه و در دسترس باشد، اما نیست همچنین باید به درستی معرفی شوند، اما این بخش مهم کار رسانه‌ای جدی آن هم توسط رسانه‌های نوین می‌خواهد و باید پیام آن‌ها را منتقل کنیم.
وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: این میراث چندین هزار ساله ما در قبل و بعد از اسلام دارای پیام هستند و اگر کاخ شاهان را مشاهده کنیم هم عبرت دارد و هم به تعبیر رهبر معظم انقلاب وقتی به تخت جمشید می‌رویم اقتدار ایرانیان را مشاهده می‌کنیم، اما در کشور ما در طول این سال‌ها این عامل مهم همبستگی و اتحاد ملی تبدیل به جریان دو قطبی شده در حالی که شهید مطهری در کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران به خوبی هم افزایی این بخش را مطرح می‌کنند و رهبر معظم انقلاب هم بهترین و دقیق‌ترین تعبیرها را دارند.
 نگاه سیاسی به حوزه گردشگری یک آفت بزرگ است/ گردشگری جدی‌ترین حوزه برای همبستگی ملی است

 ضرغامی در ادامه به برنامه‌های خود برای ایجاد جاذبه‌های تکمیلی و گردشگری خانواده محور اشاره کرد و گفت: بخش خصوصی را تقویت خواهیم کرد و به آن مسئولیت می‌دهیم تا با نظارت مناسب این بخش را ساماندهی کند.
وی به توضیح برنامه‌های خود در حوزه صنایع دستی پرداخت و اظهار کرد: از ۴۶۰ صنعت دستی هنری در سطح جهان ۳۷۰ صنایع دستی هنری را در ایران داریم و علی رغم این ارزش بالا، به دلیل مشکلات بازاریابی، معرفی و فروش این بخش مغفول مانده است. همچنین در رقابت با کشورهای دیگر به لحاظ قیمت تمام شده و دلالی‌های صورت گرفته و همچنین فقدان برندسازی مشکل جدی در این حوزه داریم.
      
وزیر پیشنهادی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزود: عدم کاربردی بودن بخشی از صنایع دستی سبب شده تا بخشی از آن‌ها جنبه تزئینی پیدا کند و با توجه به مشکلات از سبد خرید مردم حذف شود. ما همچنین در حوزه مشاغل خانگی که در این بخش تأثیر بسیاری دارد، مشکلاتی داریم که بخشی از آن مربوط به قانون است، لذا با توجه به قانون فعلی و مکمل این بخش، اصلاحاتی صورت خواهیم داد.
وی ادامه داد: با تأمین منابع اولیه ارزان و در دسترس و تسهیل عرضه و تقویت تقاضا، مشکلات این حوزه را برای تقویت و توسعه صنایع دستی در برنامه خود پیش بینی کردیم. صنعت گردشگری، صنعت پیشران با خدمات متنوع و گسترده است و درآمد بسیاری از کشورها از این حوزه تأمین می‌شود. براساس آمار ۱۰.۴ درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی مربوط به حوزه گردشگری است و ۱۰ درصد کل اشتغال جهانی در این بخش است. در واقع از هر ۵ شغل ایجاد شده یکی مربوط به حوزه گردشگری است و میانگین رشد ناخالص جهانی ۳ درصد است و در حوزه گردشگری ۴.۶ درصد، که متاسفانه این آمار در ایران بسیار متفاوت و با فاصله از آمار جهانی است.

ضرغامی یادآور شد: صادرات نامرئی صفت خوبی برای این حوزه است و ارتباطی با تحریم ندارد، لذا با تقویت این بخش می‌توان اشتغالزایی و ارزآوری را سرعت بخشید. با بررسی مزیت رقابتی بین کشورهای همسایه به این نتیجه می‌رسیم که با وجود افزایش بهای دلار در کشور ما گردشگری توسعه نیافته، هر چند در کشورهایی، چون امارات، بحرین، قطر، عربستان، رژیم صهیونیستی و اردن درآمدهای بالایی از گردشگری کسب می‌کنند، اما ما به کشورهایی، چون لبنان، کویت و یمن قابل مقایسه هستیم.
این وزیر پیشنهادی دولت سیزدهم با تاکید بر اینکه حوزه گردشگری بیش از سایر بخش‌ها می‌تواند به افزایش سرمایه گذاری در کشور کمک کند، بیان کرد: حوزه‌های مختلف گردشگری از جمله گردشگری فرهنگی، طبیعت گردی، روستایی، سلامت، کشاورزی، کسب و کار، خوراک، آموزش، ورزشی، کوهستانی، حلال و مذهبی، ماجراجویانه، شهری و دریایی، امکان تقویت و توسعه در کشور ما را دارد.
وی با اشاره به جلسه‌ای که اخیراً با نمایندگان استان هرمزگان داشت، گفت: این استان ۱۱۰۰ کیلومتر ساحل دارد، اما گردشگری دریایی ما در این بخش صفر است و بیکاری در این استان به ۳۰ درصد رسیده است. این در حالی است که بخش خصوصی امکانات فراوانی برای توسعه گردشگری در حوزه ساحل برون و درون مرزی دارد.
     
ضرغامی با بیان اینکه گردشگری حلال و مذهبی یکی از مزیت‌های نسبی کشور ماست، افزود: هرچند برخی می‌پندارند که به خاطر محدودیت‌ها ما مشکلات جذب توریست داریم، اما بسیاری از مردم دنبال گردشگری حلال و مذهبی هستند و این بخش می‌تواند برای ما درآمدزا باشد.
وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دولت سیزدهم تصریح کرد: این حوزه جدی‌ترین حوزه برای همبستگی ملی، وحدت و انسجام ملی است. ما می‌توانیم با اقصی نقاط کشور ارتباط برقرار کنیم و بخش زیادی از این مزیت در مناطق محروم وجود دارد، اما نگاه به این حوزه باید غیرسیاسی باشد، لذا با نگاه فرهنگی، اقتصادی و ملی با کمک آحاد مردم می‌توانیم وزارتخانه‌ای همگرا، تشکیل دهیم. هر نوع نگاه سیاسی و قبیله‌ای به این بخش آفتی برای گردشگری است.
نام شما

آدرس ايميل شما

جلسه دومین روز بررسی صلاحیت کابینه پیشنهادی دولت سیزدهم

جلسه دومین روز بررسی صلاحیت کابینه پیشنهادی دولت سیزدهم

جلسه دومین روز بررسی صلاحیت کابینه پیشنهادی دولت سیزدهم، بعدازظهر یکشنبه ۳۱ مرداد با ...
‌ یک بام‌ و دو هوای مجلس انقلابی

‌ یک بام‌ و دو هوای مجلس انقلابی

شرایط امروز انقلاب بسیار حساس و دارای فرصت‌های عظیم و در معرض تهدیدهای جدی است. جریان ...
ابر تورم در راه اقتصاد ایران؟!

ابر تورم در راه اقتصاد ایران؟!

تورم مخرب‌ترین آثار را بر پیکره اقتصاد برجا می‌گذارد و اگر به این مسئله توجه نشود بدون ...
1