تاریخ انتشار
جمعه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۷:۵۵
کد مطلب : ۴۳۳۸۸۴
آشفته بازار در تأمین دارو؛

جوابیه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در خصوص گزارش خبری (داروخانه‌های یاسوج؛ جیب‌های مردم و قیمت‌های دلخواه) + پاسخ کبنانیوز

۱۴
۳
جوابیه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در خصوص گزارش خبری (داروخانه‌های یاسوج؛ جیب‌های مردم و قیمت‌های دلخواه) + پاسخ کبنانیوز
کبنا ؛روابط عمومی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در بیانیه‌ای به خبر منتشر شده در سایت کبنا نیوز مبنی بر «داروخانه‌های یاسوج، جیب‌های مردم و قیمت‌های دلخواه» واکنش نشان داد.
به گزارش کبنا به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در متن این بیانیه آمده است:
مدیر محترم خبرگزاری کبنا نیوز
با سلام و احترام؛
با عنایت به خبر منتشر شده درخصوص قیمت دارو در داروخانه‌های شهر یاسوج به استحضار می‌رساند بر اساس بخشنامه‌های سازمان‌های بیمه گر، قیمت دارو به صورت آنلاین در سامانه TTAC موجود می‌باشد و ملاک قیمت گذاری دارو در داروخانه‌ها بر اساس فاکتور و قیمت درج شده در سامانه TTAC می‌باشد.
قیمت درج شده روی جعبه دارو ملاک قیمت گذاری نمی‌باشد و عموم مردم استان می‌توانند جهت آگاهی از قیمت دارو و اقلام دارویی به سامانه یا اپلیکیشن TTAC مراجعه و اطلاعات لازم در خصوص قیمت دارو و همچنین کمبودهای دارویی خود را جستجو نمایند. لذا لازم به ذکر است در خصوص بعضی از اقلام دارویی ممکن است قیمت متفاوتی وجود داشته که به دلیل قیمت متفاوت شرکت‌های تولیدی می‌باشد. از سوی دیگر قیمت داروها بر اساس مصوبه کمیسیون قیمت گذاری واقع در معاونت غذا و داروی کشور به کلیه شرکتهای تولیدی و سازمان‌های بیمه گر ابلاغ می‌گردد.
مغایرت قیمت در سازمانهای بیمه گر ثبت نمی‌شود لذا کلیه همشهری و هم استانی‌های عزیز می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه مغایرت دارو را به معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی گزارش تا موضوع بررسی و اقدام قانونی صورت گیرد.
لازم به توضیح است که درحال حاضر کارشناسان و بازرسان معاونت غذا و دارو به صورت مستمر نظارت و بازرسی در داروخانه‌ها را انجام و در صورت مشاهده هرگونه تخلف برخورد قانونی صورت می‌گیرد.
...............................................................................................................................................................................
پاسخ پایگاه خبری تحلیلی کبنا نیوز به جوابیه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج
ضمن تشکر از معاونت محترم غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و همچنین تشکر از زحمات داروخانه‌های استان کهگیلویه و بویراحمد که در راستای ارائه خدمات به مردم کوشش دارند، درخصوص جوابیه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد به گزارش منتشر شده از سوی این پایگاه خبری نکاتی چند قابل ذکر است؛
1. به نظر می‌رسد که دیگر دوره کم اطلاعی، کم سوادی و تحلیل مردم به سر آمده و مردم به درستی خود می‌توانند بسیاری از مسائل را بررسی کرده و سره را از ناسره تشخیص دهند و همه باید بدانند که امروزه دیگر مردم در مقام شهروندان مطالبه گر از کلیه دستگاه‌ها در راستای انجام وظایف خود مطالبه گری دارند و از این رو کلیه دستگاه‌ها و مقامات مسئول در کم کاری برای نظارت بر بازار دارو را به پاسخگویی فرا می‌خوانند.
2. در جوابیه معاونت دارو با علامت اختصاری (TTAC) به زعم خود سامانه‌ای ذکر شده که اذعان دارند در این سامانه قیمت انواع داروها قید شده است. در این خصوص باید گفت این علائم اختصاری که قید شده نمی‌تواند معرف سامانه باشد و سامانه دارای دامنه بوده و باید به صورت کامل آدرس دامنه و عنوان فارسی سایت قید شود که این طرز اطلاع رسانی درخور نبوده و صرفاً باعث گُم و گیج کردن مخاطب برای متوجه نشدن دلیل تعدد قیمت‌های داور در استان است و با این طرز آدرس دادن، نمی‌توان شفاف سازی در مساله قیمت‌های داروها را دریافت!
3. احتمالاً منظور از علائم اختصاری ذکر شده از سوی معاونت غذا و داروی استان، سایت سازمان غذا و دارو با آدرس http://www.ttac.ir/ و یا سایت معاونت پشتیبانی سازمان غذا و دارو به آدرس اینترنتی http://support.ttac.ir/ باشد که با بازدید از این دو سایت دریافت می‌شود که یکی از این دو را می‌بایست با شناسه کاربری و رمز عبور (که حاکی از دسترسی افراد خاص از جمله مقامات داروی و ... می‌باشد) وارد شد و سایت دیگر نیز به گونه‌ای است که لینک‌های معرفی و اتصال به مراکز و دوایر این سازمان را نشان می‌دهد و صرفاً متخصصان و افراد مربوطه در این حوزه از آن استفاده خواهند کرد!
4. حتی اگر فرض شود آدرس سایت را درست معرفی کرده باشند، نیاز به ارائه راهنمایی برای استفاده از آن است، ضمن اینکه باید دقت داشت که قرار نیست مردم از این سایت‌ها استفاده کنند و قیمت دارو را پیدا کنند و هرچقدر هم بخواهند استفاده کنند باز در خصوص مسائل آن نه تخصص دارند و نه می‌توانند داروخانه‌ها را اقناع کنند که در این سامانه قیمت چیز دیگری است.
5. به نظر می‌رسد این سایت برای مقامات اصطلاحاً دلسوزِ مردم برای نظارت بر آشفته بازار دارو طراحی شده تا از این طریق تخلفات را پیگیری نموده و احیاناً اگر دلشان به حال مردم سوخت، برخوردی نمایند.
6. در بخشی از جوابیه معاونت غذا و دارو آمده است که «در خصوص بعضی از اقلام دارویی ممکن است قیمت متفاوتی وجود داشته که به دلیل قیمت متفاوت شرکت‌های تولیدی می‌باشد.»، این در حالی است که اگر این سازمان به گزارش کبنا نیوز دقت لازم را داشته بود، در می‌یافت که نمونه‌ای ذکر شده که دارو محصول یک شرکت داروئی با تاریخ تولید و انقضاء واحد در دو داروخانه با دو قیمت کاملاً متفاوت و نجومی به فروش رسیده است و لذا باز با این توجیهات که سعی در گیج کردن مردم در خصوص تفاوت احتمالی قیمت‌ها است، نمی‌توان وجدان عمومی را اقناع نمود.
7. در فراز پایانی بیانیه معاونت غذا و دارو آمده است که «مغایرت قیمت در سازمانهای بیمه گر ثبت نمی‌شود»، چنین عبارات نامفهوم، صرفاً اداری و بیانیه‌ای برای دردهای مردم چاره ساز نیست و مغایرت این قیمت‌ها را جیب‌های خالی مردم تشخیص می‌دهند و باید مقامات مسئول در این خصوص برای مردم توضیح صریح، واضح و شفاف بدون استعمال واژگان قلمبه سلمبه و انگلیسی و ادرای و ... ارائه دهند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

دانشجو
Iran, Islamic Republic of
سلام بعنوان تحصیلکرده ی بهداشت و درمان باید بر فرمایشات خبرگزاری کبنا صحه بگذارم و تاسف بخورم بحال بهداشت و درمان استان
United Arab Emirates
ای ول کبنا نیوز حالشونو گرفتی مردم رو..... فرض کردن. فکر کردن دو تا کلمه انگلیسی بنویسن میتونن هر کاری بکنن.
شهروند
Iran, Islamic Republic of
همونجوری که میفرمایید و مردم سره را از ناسره تشخیص میدهند به خوبی غرض ورزانه بودن مطلب نگارش شده کبنا نیوز کاملا مشخص است،البته ما تو این مملکت عادت کردیم به دیدن و شنیدن اظهارنظرهای غیر تخصصی ولی مقاومت شما در مقابل فهمیدن واقعیت و تکرار حرفهای مغرضانه تان خیلی جالب است ، انشاالله یه روز بساط امسال شما خبرنگارنماهایی که تنها هنرتان پاچه خواری و موج سواری است برچیده شود
United Arab Emirates
ماست یا آبدوغ خیار بخور،
Iran, Islamic Republic of
دروووود
بر کبنا و دردهای مردم
احمد
Iran, Islamic Republic of
آنانی که در دارو وغذا نشستن وبیانیه به قول شما با کلمات قلمبه وسلمبه صادر میکنن اکترا داروخانه دارن وسهیمند در آن خالی کردن لذا انتطار نداشته باشید که به پای کار بیان وفوری اطاعت امر کنن هرکی در فکر خیشه شما به فکر...
Iran, Islamic Republic of
کبنا جان واقعا متاسفم از این جوابیه غذا دارو کسی که جوابیه رانوشته سواد رسانه ای نداشته فقط یه چیزی سرهم کرده در صورتی که خبر شما کاملاواضح بود که( یه پماد از یک شرکت وتاریخ مشابه در دو داروخانه) ولی چون مدیران محترم غذا دارو اکثرا داروخانه دارن وذینفع میباشند جواب سربالا میدن ولی به قول شما مردم خوب میفهمند
Iran, Islamic Republic of
بی تدبیری و بی عرضگی امثال . دمار از روزگار مردم درآورده
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه اکثرا داروخانه ها ازان خودشان می باشد وعلاوه بر نسخه اصلی از نسخ دیگر هم برمی دارند ودوباره سوئ استفاده
شهروند
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیز که ttac رو گذاشتین برا قیمت دارو این سایت کد وپسورد میخواد هر کسی نمیتونه وارد اون بشه واز قیمتها سر در بیاره ...همش جنگولک بازیه که سر مردم در میارین...
کسی پاسخ نیست
Iran, Islamic Republic of
من سه سال پیش به معاونت استان زنگ زدم
تعزیرات شکایت کردم اما هنوز که هنوز جوابی ندادن
دارو لیورگل چطو یک داروخانه میده 38 بعد یکی دیگه میده 48
الانم شده 74 این تغییر ظرف یک ماه انحام شده اونم داروخانه شبانه روزی دهدشت
متاسفانه داروخانه های امثال بدجور جیب مردم خالی می‌کنند. /د شکایت بجای نمیرسه
داروخانه سلامت
Iran, Islamic Republic of
منم اصلی هستم پس ویرایش نکنید. یکی را بذارید بکی رو نذارید.
شبانه روزی دهدشت و نام بالا
Iran, Islamic Republic of
صد رحمت به پدر و مادرت که این گزارش تهیه کردی خدا کنه این روند ادامه بدی و درد مردم بیان کنی و محبوب تر بشی
Iran, Islamic Republic of
با تشکر از کبنا
اصلا این سایتی که فرمودید باز نمی شود واگذار همه به خدا ما که نه مسیولی می بینیم پیگیری کند و نه فروشنده با وجدانی
نامه سعید محمد به داوطلبان ریاست‌جمهوری

نامه سعید محمد به داوطلبان ریاست‌جمهوری

. با توجه به نکات عرض‌شده، می‌توان انتخابات پیش‌رو را که در آغازین سال‌های گام دوم انقلاب ...
آژیر قرمز خودکشی

آژیر قرمز خودکشی

14 ماه می‌شود که کرونا در کشور می‌تازد و مردم مجبور به کاهش مراودات، خانه‌نشینی و انزوا ...
این ۵ وسیله در حالت خاموش هم برق مصرف می‌کنند

این ۵ وسیله در حالت خاموش هم برق مصرف می‌کنند

آیا می‌دانستید لوازم خانگی می‌توانند یک زندگی «پنهان» داشته باشند و حتی زمانی که دکمه‌ ...
1