کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنانیوز از مشکلات و معضلات بافت فرسوده گچساران گزارش می‌دهد

احداث رینگ بافت فرسوده گچساران؛ فرصتی برای نو شدن

20 فروردين 1400 ساعت 16:41

نبود روشنایی و مخروب بودن منطقه، پستی و بلندی و دور بودن از چشم اجتماع، محله‌های قدیمی شهر را تبدیل به جایی برای ایجاد آسیب‌های اجتماعی کرده است. هر چند که طرح «احداث رینگ بافت فرسوده» در این منطقه کمک بزرگی به کاهش آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد و خارج شدن فضای منطقه از تایکی و مخروب بودن می‌کند. ولی در بالای تپه‌های کیامرثی و در میان بوته‌ها و مخروبه‌ها هنوز هم جای کار بسیاری دارد.


کمتر از 80 سال گذشته اولین منازل مسکونی شهر گچساران در مناطق موسوم به پروبالی، محله لبنان، خیابان‌های تپه مانندِ کیامرثی ساخته شد. آن زمان فکر داشتن فضای سبز یا استاندارد بودن خیابان‌ها اهمیتی نداشت، داشتن سرپناه، شهرنشین شدن و نزدیکی به امکانات شهری بهانه‌ای بود تا در تپه‌های این منطقه خانه‌ها کم کم ساخته شوند.
به گزارش کبنانیوز از گچساران، این منطقه با وجود قدمت زیاد، تاکنون بدون هیچ فضای سبز و محل تفریحی بوده است. کوچه های تنگ، مسیر عبور و مرور خطرآفرین با شیب زیاد، پله هایی که در برخی از قسمت هایی که شیب خیلی زیادی دارند ساخته شده و بصورت نامرتب و خطرناکی هستند، منازل فرسوده، نبودن مسیر عبور و مرور خودرو از جمله مشکلات شهرسازی در این منطقه بوده است.
احداث رینگ بافت فرسوده
طرح احیای بافت فرسوده شهر دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد در سال 1393 به یکی از مهم‌ترین پروژه های ملی در کشور تبدیل شد و زیر نظر ستاد بازآفرینی این شهر و در دوره نمایندگی غلامرضا تاجگردون شروع به کار کرده است. در سال 97، احداث رینگ در قسمت فرسوده شهر برای اتصال مناطق پروبالی از منطقه محله سادات تا محله لبنان در قالب «طرح بازآفرینی شهری دوگنبدان» کلید خورد. تاکنون برای اجرای بازگشایی رینگ شهر دوگنبدان ۱۸۵ واحد مسکونی خریداری تخریب و ۱۱ هزار متر مربع آسفالت انجام گرفته شده است. حد فاصل محله لبنان تا منطقه پروبالی به طول 1600 متر آسفالت شده و تبدیل به محلی برای پیاده‌روی‌های روزانه و تفرجگاهی برای مردم منطقه شده است.

علاوه بر زیباسازی شهری، ایجاد روشنایی در این منطقه، خارج شدن منطقه از بن بست یکی از مزایای این طرح است. حالا خودروهای شخصی و تاکسی‌ها به راحتی می‌توانند به این منطقه دسترسی داشته باشند و شرایط رفت و آمد و حمل و نقل منطقه نیز تحت تأثیر قرار خواهد گرفت.
نبود روشنایی و مخروب بودن منطقه، پستی و بلندی و دور بودن از چشم اجتماع، محله‌های قدیمی شهر را تبدیل به جایی برای ایجاد آسیب‌های اجتماعی کرده است. هر چند که طرح «احداث رینگ بافت فرسوده» در این منطقه کمک بزرگی به کاهش آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد و خارج شدن فضای منطقه از تایکی و مخروب بودن می‌کند. ولی در بالای تپه‌های کیامرثی و در میان بوته‌ها و مخروبه‌ها هنوز هم جای کار بسیاری دارد.
بازسازی بافت فرسوده ادامه دارد؟
یکی از شهروندان منطقه در این خصوص می‌گوید: ما منتظر هستیم ببینیم کی دوباره بالای رینگ تخریب می‌شود، دولت کی می‌خواهد این منطقه را از مردم بخرد؟ اینجا واقعا محل درستی برای زندگی نیست ولی مردم هم نمی توانند اینجا را رها کنند، چون چیزی دستگیرمان نمی شود. درسته که بخاطر این رینگ، قیمت خانه هایمان کمی بالاتر رفته ولی باز هم نمی توانیم با این قیمت ها خانه ای در جای دیگری خریداری کنیم؟
بیش از 20 هزارنفر در منطقه فرسوده گچساران سکونت دارند، برخی از مردم منطقه که دست به بازسازی منزل خود زده اند، به خاطر بالا بودن هزینه ها، ساخت و ساز را نیمه کاره رها کرده اند. با وجود وام بلاعوض 21 میلیون تومانی و وام های 5 درصد، ولی هزینه های ساخت و ساز در یک سال اخیر انقدر بالا رفته که بعضی ها نتوانسته اند ساخت و ساز را انجام دهند.

بیشتر بخوانید:

گزارش تصویری؛ جریان زندگی در کوچه های قدیمی گچساران


به گفته راغ پور مسئول ستاد احیای بافت فرسوده دوگنبدان در طرح احیای بافت فرسوده، قرار است بازسازی سه هزار واحد مسکونی در محله مسکونی بافت فرسوده نوسازی شود. برای نوسازی هر واحد مسکونی ۵۰۰ میلیون ریال وام بانکی ارزان قیمت و ۲۱۰ میلیون ریال تسهیلات بلاعوض پرداخت می شود.



هنوز هم اینجا خطرناک است
رینگ بافت فرسوده، که حالا باید نامی هم برای آن انتخاب شود، دو نگهبان دارد. یکی از نگهبانان می پرسد چکاره هستید و چه کاری دارید؟ چرا عکس می گیرید؟ می‌گوید: اینجا من همه را می‌شناسم و از همه می‌پرسم که از کجا می‌آیند و چه کاری دارند؟ بخاطر اینکه در این منطقه اتفاقات زیادی می افتد. هنوز هم اینجا خطرناک است.
او در پاسخ این سوال که «تا به حال اتفاقی هم افتاده؟» می‌گوید: همین چند روز پیش دو نفر داشتند با یک گونی می‌رفتند. از پشت سر صدایشان کردم، هیچ جوابی ندادند. وقتی دوباره پرسیدم، یکی‌شان گونی‌اش را انداخت زمین و هر کدامشان از یک طرف فرار کردند.
شکوهیان نگهبان رینگ بافت فرسوده که شب‌ها در ماشینش کشیک می‌دهد می‌گوید: دو نفر هستیم، تمام 24 ساعت باید این منطقه را دور بزنیم و مراقب باشیم چیزی دزدیده نشود. هنوز شهرداری برایمان جایی را تعبیه نکرده، ولی باید چادری یا کانکسی چیزی برای نگهبانی نصب کنند.
می‌پرسم «اینجا هر چند روز یکبار ممکن است دزدی شود؟» می‌گوید: هر شب. یا هر یک شب درمیان. خیلی باید مراقب باشیم. حتی ممکن است درگیر هم شویم. کابل دزدی می‌شود، حتی نرده‌ها و چراغ‌ها هم در امان نیستند. از منازل هم دزدی می کنند، پمپ کولر و موتور کولر و ... .فقط هم دزدی نیست، معتادها خیلی اینجا هستند. اینجا نابوده!


ظرفیت خوب رینگ بافت فرسوده برای کار و تلاش دولت
منازل مخروبه در بالای رینگ، روی تپه های خیابان کیامرثی، گویای تفاوت ها و مشکلات رفاهی منطقه است.
با وجود آنکه هنوز بسیاری از مناطق بافت فرسوده شهر، فرسوده مانده اند، بسیاری از مردم به دلیل هزینه های بالای ساخت و ساز میلی به بازسازی منازل خود ندارند. در صورتی که کار و تلاش دولت در این منطقه ادامه داشته باشد، احیا و ساخت رینگ در این منطقه ظرفیت خوبی برای زیباسازی منطقه، افزایش برنامه های فرهنگی در این منطقه و کاهش آسیب های اجتماعی دارد.
فقر و مشکلات اقتصادی بزرگترین دلیل آسیب های اجتماعی و جرم های خرد است، قطعا اگر دولت در سالهای آینده طرح های بیشتری برای احیای این منطقه داشته باشد، قدم بزرگی برای گچساران برداشته است، شهری که  یکی از بزرگترین ذخایر نفت و گاز را دارد و در عین ثروتمندبودن فقیر است.
استان کهگیلویه و بویراحمد و شهرستان گچساران بر اساس آخرین آمارها جزو مناطقی هستند که بیشترین آمار بیکاری در کشور را دارد، با وجود دو شهرک صنعتی در شهرستان گچساران، نبود واحدهای تولیدی بزرگ و صنعتی که جوانان بتوانند در آنها مشغول به کار شوند بیکاری و فقر را برای جوانان این شهر رقم زده است و عمدتا واحدهای تولیدی این شهرک ها تعطیل است.



 سیده زهرا حسینی


کد مطلب: 432854

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/432854/احداث-رینگ-بافت-فرسوده-گچساران-فرصتی-نو-شدن

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1