تاریخ انتشار
جمعه ۱۵ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۲۰
کد مطلب : ۴۳۱۶۵۶
 زلزله به ۴۰ فضای آموزشی در شهرستان دنا خسارت وارد کرد

کنکور و زلزله سی‌سخت / شرایط سخت دانش آموزان

۰
کنکور و زلزله سی‌سخت / شرایط سخت دانش آموزان
کبنا ؛بر اساس آخرین بررسی‌ها، افزون بر ۴۰ باب مدرسه با ۱۷۱ کلاس درس و دو هزار و ۳۰۰ دانش آموز در شهر سی‌سخت و روستاهای اطراف آن در شهرستان دنا در زلزله بهمن‌ماه به طور جدی تخریب شده و یا نیازمند تعمیرات است. 
به گزارش کبنا، ایرنا در گزارشی آورده است؛ زمین لرزه‌ای به بزرگی ۵.۶ ریشتر شامگاه ۲۹ بهمن ماه شهر سی سخت را لرزاند و همچنان پس لرزه‌های آن ادامه دارد. عمق خسارات وارده به فضاهای آموزشی در شهر زلزله زده سی سخت بالاست و این زلزله آسیب‌های فراوانی به اماکن آموزشی، منازل فرهنگیان شاغل و بازنشستگان وارد کرده است.
 دو هزار و ۳۰۰ دانش آموزش در فضاهای آموزشی تخریب شده و یا نیازمند تعمیر شهر زلزله زده سی سخت و روستاهای اطراف آن مشغول تحصیل بوده‌اند و فرصت زیادی تا سال تحصیلی ۱۴۰۱ نمانده است.
 با توجه به آغاز واکسیناسیون و واکسینه کردن عموم، احتمال می‌رود سال آینده مدارس حضوری برگزار شوند و با این اوصاف نباید این دانش آموزان از قافله علم آموزی عقب بیفتند.
 چنانچه فکر اساسی برای تعمیر و تجهیز این مدارس اندیشیده نشود این دانش آموزان با بحران جدی برای ادامه تحصیل در سی سخت مواجه خواهند بود.
 زلزله به ۴۰ فضای آموزشی در شهرستان دنا خسارت وارد کرد
هادی زارع‌پور مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد در این زمینه گفت: زلزله ۵.۶ دهم ریشتری سی سخت به ۴۰ فضای آموزشی با ۱۷۱ کلاس خسارت وارد کرده است.
 هادی زارع پور افزود: بلافاصله پس از وقوع زلزله اکیپ‌های تخصصی بررسی و ارزیابی میزان خسارات وارده به مدارس تشکیل شد و پس از آن نیز ۵ اکیپ تخصصی با حضور (معاون محترم سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور) در پی حادثه به استان عزیمت کردند.


  

وی ادامه داد: وزیر آموزش و پرورش با صدور دستور صریح و مستقیم، سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور را ملزم به نوسازی و مقاوم سازی مدارس و فضاهای آموزش و پرورش شهرستان دنا کرده است و مقرر شده اجرای این دستور در اولویت نخست اقدامات سازمان نوسازی قرار گیرد.
 زارع پور تأکید کرد: این میزان تخریب فضاهای آموزشی از سوی اداره کل نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس استان جمع آوری، تنظیم و به سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور ارسال شده است.
 مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: تعداد ۱۳۹ واحد مسکونی خسارت دیده شخصی مربوط فرهنگیان شاغل و منزل ۱۵۴ باز نشسته بازدید و آمار و اطلاعات مربوطه برای کمک به اداره کل امور رفاهی و پشتیبانی وزارت ارسال شده است.
 وی بیان کرد: ۵ باب مدرسه شهرستان دنا در زلزله ۵.۶ ریشتری ۲۹ بهمن ماه ۱۳۹۹ شهر سی سخت تخریب شده و نیازمند بازسازی کامل است.
 زارع پور ابراز داشت: ۷۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان هزینه برآورد شده برای تعمیر و ساخت ۴۰ مدرسه آسیب دیده است. ۱۶۰ فضای آموزشی، پرورشی و ورزشی در شهرستان دنا وجود دارد.
 نیازمند کمک خیران برای تعمیر و تجهیز مدارس خسارت دیده از زلزله هستیم
پیروز کرمی مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کهگیلویه و بویراحمد گفت: حجم خسارت‌های وارده به مدارس شهرستان دنا بر اساس بررسی‌های این سازمان حدود ۸۴ میلیارد تومان است که نیازمند کمک خیران برای تسریع در روند تعمیر و تجهیز این مدارس هستیم.
 کرمی افزود: به طور کامل بررسی فضاهای آموزشی خسارت دیده به پایان رسیده و حدود ۱۴ هزار متر مربع فضای آموزشی دچار خسارت شده است.
 وی ادامه داد: هزینه‌های تعمیرات این مدارس بالاست و استفاده از ظرفیت خیران بسیار مهم است و امید است در بحث تعمیرات این فضاهای آموزشی به کمک ما بشتابند.

  

 کرمی ابراز داشت: چنانچه زلزله‌ای با ریشتر بالاتر در این منطقه به وقوع بپیوندد بدون شک کلاس‌های درس بیشتری دچار خسارت خواهند شد.
 بازسازی و تجهیز مدارس خسارت دیده نیازمند کمک و همدلی است
 معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: زلزله ۵.۶ دهم ریشتری سی سخت خسارت جانی نداشته اما به دلایل مختلف خسارت‌های مالی فراوانی به ویژه در حوزه مسکن وارد کرده است.
 احد جمالی افزود: حجم خسارات جزئی و کلی به اماکن آموزشی اعلام شده به استانداری کهگیلویه و بویراحمد ۵۴ مورد بوده است.
 جمالی ابراز داشت: استفاده از ظرفیت خیرین مدرسه ساز در بازسازی و تعمیر این مدارس بسیار مهم است که علاوه بر استفاده از کمک خیرین استان می‌توانیم از ظرفیت خیرین مدرسه ساز دیگر استان‌ها به ویژه استان فارس بهره ببریم.
 معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: باید کار آغاز تعمیر و تجهیز مدارس آسیب دیده را سرعت ببخشیم و تا پیش از عید نوروز از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم.
 با وجود اینکه چندین روزها از زلزله 5.6 ریشتری سی‌سخت می‌گذرد، اما هنوز آموزش و زیر ساخت‌های آن همچنان مغفول مانده و جزو هیچ کدام از اولویت‌ها نیست. زلزله برای دانش آموزان بویژه در مقطع متوسطه اول و دوم شرایط دشواری ایجاد کرده است.
 با اینکه برخی معلمان مثل سابق کلاسهای درس خود را در فضای مجازی ادامه می‌دهند اما دانش آموزان هنوز آمادگی حضور در کلاسهای مجازی را پیدا نکرده‌اند، دانش آموزان در شرایطی باید در کلاسهای مجازی حضور پیدا کنند که شب‌های سرد را در شرایط سخت در چادر به صبح رسانده‌اند، چادرهایی که حداکثر فضای آنها ۱۲ مترمربع است و تمامی اعضای خانه هم در آن حضور دارند و درس خواندن در چنین شرایطی دشوار و گاهی غیر ممکن است.
 
رقابت زلزله و کنکور
 حالا در این شرایط ۴۰۸ دانش آموز پایه دوازدهم و همین تعداد و بیشتر هم دانش آموز پشت کنکوری باید خود را برای حضور در کنکور سراسری آماده کنند. دانش آموزانی که از سال گذشته شیوع ویروس کرونا کلاسهای درسشان را به فضای مجازی کشانده و به همین دلیل در این زمین لرزه کمتر صدا و نیازهایشان شنیده شده است.
 دانش آموزانی که اگرچه زنده مانده و صحیح و سالم هستند اما خانه ندارند و خانواده‌هایشان این روزها آنچنان دغدغه دارند که تأمین ارامش فکری و ایجاد فضای مناسب برای فرزندانشان جزو هیچ کدام از اولویت‌هایشان نیست. اگرچه خود این دانش آموزان هم توقعی ندارند با این حال باید کمکی به این دسته از آنها کرد تا زمین لرزه باعث دلسردی و نا امیدیشان از تحصیل نشود.
 مدارس بی سقف
 اما خسارت‌هایی که این زمین لرزه به بخش آموزش وارد کرده محدود به پایه دوازدهمی‌ها نیست. در میان ساختمان‌های غیر شخصی؛ مدارس و فضاهای آموزشی بیشترین آسیب و خسارت را دیده‌اند اما از آنجایی که کلاسها مجازی است، هنوز مطالبه ساخت این فضاها اولویت نشده است این در حالی است که دیر یا زود با کرونا خداحافظی می‌کنیم و دوباره دانش آموزان باید به مدارس و خوابگاه‌هایشان برگردند و اگر مسئولان برای ایجاد زیرساخت‌های آموزشی به سرعت دست به کار نشوند در آینده نه چندان دور باید شاهد بحران فضای آموزشی در این شهر و شهرستان باشیم.
 زیرا در زمین لرزه ۵.۶ ریشتری دنا ۶۳ مدرسه خسارت جدی دیده‌اند و ۴۰ مدرسه تخریب شده و یا غیر قابل استفاده هستند. این حجم از خسارت به مدارس به اضافه آسیب‌هایی که به سایر فضاهای آموزشی وارد شده آن هم در شهرستانی که بیش از ۵ هزار دانش آموز در مقطع ابتدایی، یک هزار و ۸۰۶ دانش آموز در مقطع متوسطه اول و یک هزار و ۲۰۰ دانش آموز در مقطع متوسطه دوم دارد به معنای هشدار برای بروز مشکلاتی در آینده است.

   

معلمان در دوراهی مهاجرت و ماندن زیر سقف‌های لرزان
 اما بناها و ساختمان‌ها بخشی از زیرساخت آموزشی محسوب می‌شوند و نقش نیروهای انسانی در آموزش غیر قابل انکار است، در این زمین لرزه منازل سازمانی آسیب بسیار جدی دیده‌اند که بیش از ۲۰۰ واحد این منازل مسکونی مربوط به آموزش و پرورش است که معمولاً معلمان و سرایداران مدارس در آنها ساکن هستند، با اینکه شرایط این دسته از ساکنان شهر سی سخت بسیار دشوار شده است اما نه آموزش و پرورش شرایط کمک به آنها را دارد و نه در زمره صاحب خانه‌ها و مستاجران قرار می‌گیرند در نتیجه از تسهیلات ودیعه مسکن و ساخت خانه محروم هستند.
 در شهری که بسیاری از منازل مسکونی آن تخریب شده و شرایط سکونت را ندارند پس منزل اجاره‌ای هم در آن کم است و این معلمان حالا در شرایط سخت بین ماندن در خانه‌های نا ایمن و رفتن به شهر یاسوج باید دست به انتخاب بزنند که اغلب به دلیل تنگناهای مالی در همان خانه‌های غیر ایمن که جزو خسارت‌ها هم به شمار نیامده اند مستقر هستند، همین شرایط سخت معلمان هم در آینده می‌تواند انگیزه برای خدمت غیر بومیان در این شهر را کاهش دهد.

  

 اما دو هفته پس از وقوع بحران مسائلی مطرح هستند که باید پیش از آنکه خود به بحران تازه‌تری تبدیل شوند برای آنها چاره اندیشی شود.
 این روزها دستگاه‌های تخریب منازل کمی در شهر وجود دارد و طولانی شدن نوبت تخریب خود موضوعی نگران کننده است، از سویی باید به جای ایجاد شهرک کانکسی که خود هزاران تبعات دارد کانکس‌ها را در کنار خانه‌های تخریبی قرار دهند تا آرامش بیشتری بر زندگی کسانی که باید خانه‌های خود را تخریب کنند حاکم شود.
 نکته دیگر آنکه شهر سی سخت کارگاه تولید مصالح ساختمانی و حتی تجهیزات ساختمانی ندارد موارد معدودی هم که وجود داشته است جوابگوی نیاز این شهر نیست. باید از حالا آمادگی شهر برای تأمین مصالح ساختمانی استاندارد را بالا برد که پس از شروع ساخت و سازها کمبود مصالح باعث توقف و کندی کار نشود.
 بنا بر این گزارش، زمین لرزه‌ای به بزرگی ۵.۶ ریشتر شامگاه ۲۹ بهمن ماه شهر سی سخت را لرزاند و تاکنون بزرگترین پس لرزه آن ۴.۵ ریشتر بوده است که ظهر چهارشنبه ۶ اسفندماه شهر سی‌سخت مرکز شهرستان دنا را در استان کهگیلویه و بویراحمد لرزاند.
 در پی وقوع زلزله ۵ و ۶ دهم ریشتری به ۳ هزار و ۷۰۰ واحد از منازل مسکونی خسارت وارد شد.۸۰۰ واحد به علت خسارت ۶۰ تا ۱۰۰ درصد نیاز به بازسازی دارد و از مجموع ۳ هزار و ۷۰۰ واحد نیز ۲ هزار و ۹۰۰ واحد تعمیری هستند.
 از مجموع ۸۰۰ واحد بازسازی ۴۲۰ واحد شهری و ۳۸۰ واحد روستایی و از ۲ هزار و ۹۰۰ واحد تعمیری هزار و ۵۰۰ واحد شهری و هزار و ۴۰۰ واحد روستایی است. میزان خسارت زلزله به واحدهای تعمیری بین ۲۰ تا ۴۰ درصد و بر اثر این زلزله به ۲ هزار و ۳۰۰ واحد مسکونی خسارت معیتشی از جمله تخریب اسباب و وسایل منزل خسارت وارد شده است.۶۴ نفر در این زلزله دچار مصدومیت شدند.  ۱۲ فروردین سال ۹۷ نیز زمین لرزه ۵.۲ ریشتری در شهرهای سی سخت و یاسوج خساراتی به بار آورد. در سال ۶۸ هم زلزله‌ای با بزرگی بیش از ۵.۲ ریشتر سی سخت را لرزاند و به یک هزار واحد مسکونی خسارت وارد کرد.  شهرستان ۴۲ هزار نفری دنا در ۳۵ کیلومتری غرب یاسوج قرار دارد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

(تصاویر) ابرخودروهای خیره کننده پلیس دبی

(تصاویر) ابرخودروهای خیره کننده پلیس دبی

مدیر کل بخش حمل و نقل و نجات پلیس دبی گفته که افزایش سوپراسپرت‌های پرقدرت این بخش به ...
(تصاویر) مسجدی که ۹۹ گنبد دارد

(تصاویر) مسجدی که ۹۹ گنبد دارد

مسجدی با ۹۹ گنبد در شهر ماکاسار مرکز استان سولاوسی جنوبی اندونزی واقع شده است که با طراحی ...
خاطره بد بورس از دخالت

خاطره بد بورس از دخالت

ریزش‌های اخیر بورس باعث شده که طرح تحقیق و تفحص از بازار سرمایه در دستور کار مجلس قرار ...
1