تاریخ انتشار
شنبه ۲ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۰۱:۴۹
کد مطلب : ۴۳۱۰۳۴
براساس برآوردها سه هزار و ۷۰۰ واحد مسکونی در شهرستان دنا ۶۰ تا ۱۰۰ درصد خسارت دیده است

روزهای سخت «سی‌سخت»

۰
روزهای سخت «سی‌سخت»
کبنا ؛زلزله بلایی است که در چند ثانیه می‌تواند تمام زندگی یک خانواده را متلاشی کند و این روزها بسیاری از اهالی سی‌سخت در حسرت چند هفته گذشته خود هستند. روزهایی که زلزله زندگی را برای آن‌ها نا‌امن نکرده بود و سقف بالای سرشان ترک و ترس نداشت. این منطقه از مناطق سرد کشور است که بارش برف و باران برای زلزله‌زدگانی که در چادر اسکان یافته بودند بلای آسمانی دیگری بود و مردم این منطقه بیش از قبل به کمک احتیاج دارند. زلزله‌ای با بزرگی 5 ریشتر در بسیاری از کشورهای دیگر اصلا خسارتی به بار نمی‌آورد اما این زلزله در این منطقه باعث خسارات زیادی شده است. زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۵.۶ دهم ریشتر، ساعت ۲۲ و ۵ دقیقه و ۳۴ ثانیه؛ چهارشنبه شب شهر سی‌سخت مرکز شهرستان دنا را در استان کهگیلویه و بویراحمد لرزاند. مرکز لرزه نگاری کشور اعلام کرد این زمین لرزه در عمق ۸ کیلومتری زمین اتفاق افتاد. براساس این گزارش، زلزله در فاصله ۱۰ کیلومتری سی‌سخت در کهگیلویه و بویراحمد، ۱۹کیلومتری کمه در استان اصفهان و
۲۴ کیلومتری یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد رخ داده است. سی‌سخت با ۷ هزار نفر جمعیت در ۳۵ کیلومتری غرب یاسوج قرار دارد. بر اساس گزارش‌های اولیه ۷۸ روستای شهرستان دنا در زلزله خسارت جدی دیده‌اند و برخی منازل مسکونی صددرصد تخریب و غیرقابل سکونت شده‌اند.
حجم خسارت زلزله در سی‌سخت بسیار بالاست
استاندار کهگیلویه و بویراحمد با تاکید بر اینکه حجم خسارت‌های زلزله سی سخت بالاست، گفت: « میزان آسیب وارد شده به منازل بین ۱۰ تا ۱۰۰ درصد است.» حسین کلانتری عصر روز پنجشنبه به ایرنا اظهار داشت: « زمین لرزه سی‌سخت تاکنون ۶۳ مصدوم برجای گذاشته است و تاکنون ۲۵ نفر از مصدومان برای درمان به بیمارستان یاسوج منتقل شده و بقیه توسط کادر درمان در سی‌سخت مداوا شدند. به محض وقوع زلزله وارد شهر سی‌سخت شدیم و اردوگاه اسکان اضطراری در این شهر راه‌اندازی شد. ضمن اینکه چادر و اقلام امدادی تحویل مردم شد.» کلانتری با تاکید بر اینکه بارش باران و شرایط جوی امدادرسانی را با مشکل رو به رو کرده است، گفت:
« وضعیت مردم زلزله‌زده را به شکل میدانی رصد کرده و پیگیر نیازهای آن‌ها هستیم.» وی عنوان کرد که هم اکنون اقلام امدادی از جمله چادر، پتو و بسته‌‌های امدادی بین مردم در حال توزیع است‌.
توزیع هزار تخته چادر دیگر در بین زلزله زدگان
دبیرکل جمعیت هلال احمر با اشاره به توزیع هزار و ۸۰۰ تخته چادر در بین زلزله‌زدگان در منطقه سی‌سخت گفت: « با توجه به وضعیت جوی در منطقه مردم درخواست دریافت کانکس دارند.» محمد حسن قوسیان مقدم دبیر کل و سخنگوی جمعیت هلال احمر در گفتگو با ایلنا درباره آخرین جزییات امدادرسانی به زلزله زدگان در منطقه سی‌سخت گفت: « همانطور که می‌دانید از زمان وقوع زلزله عملیات پشتیبانی خوبی داشتیم. در همان شب کمک‌های امدادی از استان‌های فارس، اصفهان و یاسوج به سی‌سخت ارسال شد.» وی با اشاره به بارش باران و برف در منطقه زلزله زده ادامه داد: « تاکنون هزار و ۸۰۰ تخته چادر توزیع شده است. همچنین قرار است هزار دستگاه چادر دیگر نیز بین مردم توزیع شود. در توزیع اقلام نیز از نیروهای محلی در کنار نیروهای نظامی و انتظامی استفاده کرده‌ایم. همچنین تاکنون ۱۰ تن نایلون از دیگر استان‌ها به منطقه ارسال شده است.» سخنگوی جمعیت هلال احمر خاطرنشان کرد: « در این حادثه خداراشکر تلفات انسانی نداشتیم و میزان تخریب‌ها به صورتی است که امکانات مردم از بین نرفته است و مردم می‌توانند از وسایل منازل‌شان استفاده کنند اما به دلیل ترک‌هایی که روی دیوارها ایجاد شده است مردم از نظر روانی آرامشی برای حضور در منازل ندارند و باید این منازل به سرعت بازسازی شود.» قوسیان مقدم تصریح کرد: «ما اسکان اضطراری را برای مردم آماده کرده‌ایم اما برخی درخواست کانکس داشته اند. توزیع کانکس مربوط به اسکان موقت است که در حیطه وظایف هلال احمر نیست و باید سازمان‌های دیگری مانند سازمان مدیریت بحران در این زمینه ورود کنند. البته ما در جلسات درخواست مردم را برای دریافت کانکس مطرح کرده‌ایم و قرار است در این خصوص تصمیم‌گیری شود.» وی درباره اعلام شماره حساب توسط هلال احمر گفت: « ما گفتیم برای اینکه کمک‌ها سریع‌تر به دست مردم برسد شماره حسابی از طرف هلال احمر استان اعلام شود که البته زیر نظر نظارت جمعیت هلال احمر کشور است. مردم می‌توانند کمک‌های نقدی خود را به شماره حساب ۵٢٢٣۵٢٢٣١٩ و شماره کارت ۶١٠۴٣٣٧۴٢٨۵٠٨٠٣٨ واریز کنند.»
تسهیلات ویژه‌ برای بازسازی خانه‌های آسیب دیده
رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: « تسهیلات بلاعوض و وام‌های ارزان قیمت بانکی، طراحی و پروانه ساختمان، نظارت و آواربرداری رایگان از جمله حمایت‌های دولت برای کمک به بازسازی واحدهای مسکونی خسارت دیده از زلزله در شهرستان دناست.» به گزارش ایرنا، علیرضا تابش در نشست بررسی پیامدهای زلزله سی‌سخت در فرمانداری دنا اظهار داشت: « هم اکنون کار ارزیابی میزان خسارت‌های وارد شده به واحدهای مسکونی مناطق شهری و روستایی در حال انجام است و این ارزیابی به منظور اخذ اعتبار از هیئت دولت برای بازسازی خانه‌های خسارت دیده انجام می‌شود. مردم مناطق زلزله‌زده برای بازسازی خانه‌های آسیب دیده خود در زلزله نگرانی نداشته باشند و دولت با تمام امکانات در خدمت آن‌ها خواهد بود. سقف تسهیلات بلاعوض و بانکی برای خانه‌های آسیب دیده زلزله همانند تسهیلات در نظر گرفته شده برای حادثه سیل خوزستان خواهد بود و با افزایش قابل ملاحظه‌ای پرداخت می‌شود. مسئولان دستگاه‌های اجرایی مختلف مانند کمیته امداد، ستاد فرمان اجرایی، بنیاد مستضعفان با کمک به بنیاد مسکن برای بازسازی خانه‌های زلزله‌زدگان در شهر سی‌سخت کهگیلویه و بویراحمد مشارکت می‌کنند.» وی ابراز داشت: « در حادثه کرمانشاه ۱۹۰میلیارد تومان کمک‌های مردمی به بازسازی مناطق آسیب دیده اختصاص یافت و در این زلزله نیز قطعا هلال احمر کمک‌های مردم نوع‌دوست را جمع‌آوری خواهد کرد. بنیاد مستضعفان با اهدای سیمان رایگان و کمیته امداد امام خمینی (ره) نیز با پرداخت تسهیلات بلاعوض به مبلغ ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان برای بازسازی خانه‌های خسارت دیده مشارکت می‌کنند.» تابش ضمن قدردانی از صبر و حوصله مردم شهرستان دنا درباره اسکان موقت ساکنان خانه‌های آسیب دیده گفت: «۲۰ میلیون تومان تسهیلات برای مالکان هر یک از واحدهای مسکونی پیش‌بینی شده تا ساکنان در مدت زمان کم‌تر با استقرار در مکان مناسب برای بازسازی خانه‌های خود آماده شوند. براساس برآوردها سه هزار و ۷۰۰ واحد مسکونی در شهرستان دنا ۶۰ تا ۱۰۰ درصد خسارت دیده است.»
اقلام کافی برای امدادرسانی در زلزله سی‌سخت
دبیرکل جمعیت هلال احمر با بیان اینکه برای توزیع اقلام امدادی در حوزه زمین لرزه ۵.۶ ریشتری مرز بین اصفهان و کهگیلویه و بویراحمد مشکل خاصی نداریم، گفت: « در گذشته هم اعلام کردیم که در خصوص انبارهای امدادی سراسر کشور نیاز به تجهیز و تقویت داریم.» محمد حسن قوسیان مقدم در گفتگو با ایسنا، درباره وضعیت انبارهای امدادی هلال احمر برای امدادرسانی به زلزله زدگان سی‌سخت، اظهار کرد: « برای انجام عملیات امدادی اقلام متفاوتی مورد نیاز است. در این مرحله، اسکان اضطراری چادر و احتمالا توزیع بسته‌های غذایی به عهده جمعیت هلال احمر است که در خصوص توزیع اقلام امدادی در حوزه زمین لرزه ۵.۶ ریشتری مرز بین اصفهان و کهگیلویه و بویراحمد مشکل خاصی نداریم.» دبیرکل جمعیت هلال احمر افزود: « اما ممکن است مردم در مناطقی که دچار بحران شده و قابل سکونت نیست نیاز به کانکس داشته باشند و این از اختیارات هلال احمر نیست و سازمان مدیریت بحران تصمیم‌گیری می‌کند. یا شاید مردم بخواهند که ساختمان‌های آن‌ها تعمیر شود که آن‌ها از عهده حوزه هلال احمر خارج است، اما در حیطه فعالیت خود در مورد زمین لرزه سی‌سخت مشکلی نداریم.» قوسیان در ادامه در خصوص وضعیت انبارهای امدادی جمعیت هلال احمر در سراسر گفت: « در گذشته هم اعلام کرده‌ایم که در خصوص انبارهای امدادی سراسر کشور نیاز به تجهیز و تقویت داریم.»
آسیب بیش از دو هزار واحد مسکونی در زلزله سی‌سخت
رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه ۲ هزار تا ۲۵۰۰ منزل مسکونی در زلزله سی‌سخت دچار تخریب‌های جزئی تا کلی شده‌اند، گفت: « در تلاش هستیم تا هر چه سریع‌تر اقدامات بازسازی در منطقه آغاز شود.» اسماعیل نجار رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در گفتگو با ایلنا درباره آخرین جزییات زمین لرزه ۵.۶ ریشتری در سی‌سخت گفت: « ارزیابان در حال بررسی و ارزیابی دقیق خسارت ناشی از زمین لرزه در منطقه سی‌سخت هستند. بسیاری از خانه‌های شهروندان آسیب‌های کلی و جزیی دیده است و به هر جهت امدادرسانی در حال انجام است. مردم نیز درخواست چادر دارند و باید هماهنگی لازم صورت بگیرد تا چادر بیشتری در اختیار مردم قرار بگیرد. با عنایت به وضعیت سرمای منطقه در حال بررسی هستیم تا ببینیم چه اقدامی باید در این خصوص صورت بگیرد.» رئیس سازمان مدیریت بحران کشور خاطرنشان کرد: « رئیس بنیاد مسکن و رئیس جمعیت هلال احمر نیز در این منطقه حضور دارند و جلسه‌ای برگزار و تصمیم لازم در خصوص امدادرسانی نیز اتخاذ خواهد شد. وزیر کشور نیز تاکید داشته‌اند که امدادرسانی به نحو احسن انجام شود.» نجار با بیان اینکه در بازدیدهایی که داشتیم روند امدادرسانی مطلوب بوده است، تصریح کرد: « براساس برآوردها ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ واحد مسکونی دچار تخریب‌های جزیی تا کلی شده‌اند. اسکان اضطراری نیز برای برخی افراد آماده شده است البته با توجه به شرایط هوا باید چادرها لکه‌گیری شوند، همچنین بسته‌های غذایی ۷۲ ساعته در اختیار آن‌ها قرار گرفته است. البته منازل به صورت کامل تخریب و آوار نشده‌اند. البته بسته غذایی نیز در اختیارشان قرار داده شده است. تاکید همه مسئولان کشور بر این است که از آلام مردم کاسته شود و ما در تلاش هستیم تا به سرعت عملیات بازسازی را آغاز کنیم.» رئیس سازمان مدیریت بحران کشور خاطرنشان کرد: « در مجموع در این حادثه ۶۳ نفر نیز به دلیل فرار ناشی از ترس زلزله دچار مصدومیت شده‌اند که به صورت سرپایی اغلب آن‌ها ترخیص شده‌اند.»
در انتظار برآورد خسارات برای حمایت و کمک
یکی از نیروهای جهادی حاضر در منطقه در این خصوص به آفتاب یزد گفت: «مشکلات زیر ساختی تا حدودی در این منطقه حل شده است و برق، آب و گاز وصل است و از این لحاظ مشکل خاصی وجود ندارد. مجموعه‌های امدادی هم در حال انجام فعالیت‌های خود هستند. امروز وضعیت هوا بسیار بهتر شده است و دیگر بارش برف و باران ادامه پیدا نکرده است. بیشتر مردم این منطقه که خانه‌هایشان تخریب شده است و قابل سکونت نیست در حال جا به جا شدن و رفتن به خانه اقوام خود و سکنه شهرها و روستاهای اطراف هستند. عده‌ای هم همچنان در چادر هستند و انشاالله به شرایط آن‌ها هم رسیدگی خواهد شد. در کل الان به هم ریختگی زیادی وجود ندارد اما مشکلی که هست این است که مسئولین هنوز نتوانسته‌اند از خسارات و شرایط، برآورد خوبی داشته باشند تا مجموعه‌هایی که می‌خواهند حمایت و کمک کنند تکلیف روشنی داشته باشند و در این قضیه ضعف چشمگیری وجود دارد. این مجموعه‌ها نیاز به اعداد دقیق برای حمایت و کمک دارند که متاسفانه مسئولین ارائه این نوع برآوردها را به روزهای دیگر موکول کرده‌اند. گروه‌های جهادی در حال کمک‌رسانی هستند و تقریبا می‌توان گفت فضا، فضای آرامی است اما مشکلات مردم به دلیل بارندگی‌های شدید روزهای قبل هنوز وجود دارد و ان‌شاءالله در روزهای بعد این نوع مشکلات هم حل خواهند شد. مجموعه‌های زیادی به کمک آمده‌اند و اسکان دادن بسیار مشکل بود. اتفاق خوبی که در این منطقه افتاده است این است که بسیاری از خانه‌ها آوار نشده‌اند اما تعدادی از خانه‌ها قابل سکونت نیستند و باید تخریب و بازسازی شوند. درباره خطر کرونا باید بگویم که محل اسکان، جمعی و اردوگاهی نیست که مردم در یک فضای کوچک دورهم باشند و خطر کرونا آن‌ها را تهدید کند و خدا را شکر طبق مشاهدات ما هم مردم و هم امدادرسان‌ها پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند.»
نام شما

آدرس ايميل شما

علی دایی تکلیفش را با صداوسیما روشن کرد

علی دایی تکلیفش را با صداوسیما روشن کرد

بازی یادبودی که دو روز پیش برای زنده‌نگه‌داشتن یاد و خاطره مهرداد میناوند و علی انصاریان ...
خیز اصولگرایان برای صندلی شهردار

خیز اصولگرایان برای صندلی شهردار

شاید کمتر کسی در کشور وجود داشته باشد که در همه حوزه‌ها کار کرده است. اینکه کسی بگوید ...
انتخابات ۱۴۰۰ با قانون فعلی؟!

انتخابات ۱۴۰۰ با قانون فعلی؟!

نمایندگان مجلس که به‌جای بررسی لایحه کارشناسی‌شده دولت ترجیح دادند طرحی سیاسی و در جهت ...
1