کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

بازار گمانه زنی‌ها داغ‌تر شد

همه سناریوهای حضور لاریجانی در انتخابات

25 دی 1399 ساعت 11:32

هرچه علی لاریجانی پس از پایان کار مجلس دهم سعی کرده تا از حاشیه و اخبار دور باشد، اما به خصوص در این روز‌ها اخبار و گمانه‌زنی‌ها درباره او زیاد است. غیر از بازار داغ احتمال نامزدی او در ۱۴۰۰، شائبه حمایت دولت از لاریجانی نیز در این روز‌ها مطرح شده است.


هرچه علی لاریجانی پس از پایان کار مجلس دهم سعی کرده تا از حاشیه و اخبار دور باشد، اما به خصوص در این روز‌ها اخبار و گمانه‌زنی‌ها درباره او زیاد است. غیر از بازار داغ احتمال نامزدی او در ۱۴۰۰، شائبه حمایت دولت از لاریجانی نیز در این روز‌ها مطرح شده است.
به گزارش کبنا، فرارو، گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال حضور لاریجانی به حدی رسیده که به پرسش خبرنگاران از محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهوری بدل شده و از او پرسیدند که آیا دولت از لاریجانی حمایت می‌کند یا خیر؟ واعظی هم گفته «دولت به معنای دولت در انتخابات ریاست‌جمهوری دخالت نمی‌کند. الان هم زود است راجع به این موضوع صحبت کنیم و نمی‌دانیم که چه کسانی می‌آیند یا نمی‌آیند و برای پاسخ به این سوال زود است.»
وی همچنین افزوده است: «باید از خود لاریجانی پرسید که در انتخابات شرکت می‌کند یا خیر؟»
همین چند روز پیش هم، نمایندگان ادوار از حضور لاریجانی در انتخابات ۱۴۰۰ دفاع کردند و حتی از ترکیب لاریجانی-ظریف سخن گفتند.
برخی کانال‌های تلگرامی نیز در آذر ماه مدعی شدند که حسن روحانی بر حمایت از علی لاریجانی اصرار دارد. بسیاری از منتقدان دولت و لاریجانی نیز از حمایت و روابط دوستانه لاریجانی و حسن روحانی می‌نویسند. آن‌ها معتقدند همراهی دولت اعتدال با محوریت حزب اعتدال و توسعه و حزب کارگزاران سازندگی در معرفی نامزد اجتماعی برای انتخابات ۱۴۰۰ نیز تکرار می‌شود و علی لاریجانی در این میان، بیشترین شانس را برای جلب این حمایت مشترک دارد.
این گمانه‌زنی‌ها در حالی است که لاریجانی به صراحت اعلام کرده است برنامه‌ای برای انتخابات ۱۴۰۰ ندارد، اما سکوت این روز‌های او و اظهارات ضد و نقیض اطرافیانش مبنی بر آمدن یا نیامدن او، موجب شده تا این سکوت به تردید‌های او درباره حضور و رصد تحولات اخیر کشور تعبیر شود.
حالا در شرایطی که از یک سو، احتمال ترکیب لاریجانی-ظریف در انتخابات ۱۴۰۰ مطرح شده و بازار اخبار درباره احتمال حضور او داغ است؛ برخی نزدیکان او همچون منصور حقیقت‌پور می‌گویند علی لاریجانی هنوز تصمیمی برای شرکت در انتخابات ندارد، اما برخی، چون علی‌محمد نمازی، احتمال حضور او را با توجه به قرائن و شواهد موجود زیاد می‌دانند.
اما باید دید لاریجانی نامزد مناسبی برای انتخابات ۱۴۰۰ است و با توجه به عوامل اثرگذار بر انتخابات ۱۴۰۰ چه سناریو‌هایی درباره او قابل پیش‌بینی است؟
  
نمازی عضو شورای مرکزی کارگزاران سازندگی با تاکید بر متغیر‌های یک انتخابات مطلوب در‌این‌باره به فرارو گفت: یک انتخابات خوب چند مشخصه دارد. اول، مقررات برگزاری انتخابات است که متاسفانه مقررات کشور ما، مقررات خوبی نیست. دوم، مکانیزم برگزاری انتخابات است که آن هم در ایران، خیلی سنتی و قدیمی است. سوم، عوامل برگزاری انتخابات هستند که در این سال‌ها در ایران مخصوصاً در بررسی صلاحیت‌ها از خط اعتدال خارج شدند. چهارم کاندیدا‌ها و پنجم رای‌دهندگان هستند.
وی افزود: یکی از مشخصه‌های برگزاری یک انتخابات خوب، وجود کاندیدا‌هایی است که دارای ویژگی‌های واقعی برای اداره کشور و مورد نظر رای‌دهندگان باشند. این دوتا ویژگی باید برهم منطبق شود یعنی یک کاندیدا باید شرایط یک دولتمرد کارآمد، دلسوز متعهد و کاربلد را داشته باشد و بتواند مشکلات کشور را بشناسد و برای آن‌ها برنامه داشته باشد. از طرفی هم بتواند رای‌دهندگان را به خود جلب کنند. آقای لاریجانی از این منظر، فرد سیاست‌مداری است. در این‌که مدیریت مورد نیاز کشور و ویژگی‌های مدیریتی را هم داشته باشد با توجه به سابقه اداره مجلس شکی نیست که دارد.
این فعال اصلاح‌طلب اضافه کرد: هرچند در دو دوره هشتم و نهم که آقای لاریجانی رییس مجلس بود؛ مجلس تقریباً یکدست بود و اداره چنین مجلسی زیاد مشکل نیست، ولی آقای حداد عادل در ریاست چنین مجلسی هم موفق نبود. مدیریت آقای لاریجانی از این لحاظ قابل‌قبول است. سوم این‌که به شرایط کشور آشنا است. به‌هرحال، ایشان سال‌ها در پست‌های مختلف در کشور از وزارت ارشاد، ریاست سازمان صدا و سیما، ریاست شورای عالی امنیت ملی و ریاست مجلس کار کرده است. یکی از هنر‌های آقای لاریجانی تصویب برجام در مجلس نهم بود. یعنی برجام با وجود چنین مخالفان جدی با مدیریت خوب آقای لاریجانی، تصویب شد.
او ادامه داد: ولی این‌که راهکار‌ها و برنامه آقای لاریجانی در قبال مشکلات کشور چیست، مشخص نیست. اینکه برنامه‌اش آیا مناسب مشکلات کشور است یا نه؛ خبر نداریم. شاید فردی مشکلات کشور را خوب بشناسد، اما به دلیل محدودیت‌های موجود نتواند برنامه‌های مناسب را ارائه بدهد. معمولا از برنامه همه کاندیدا‌هایی که برای اولین دوره قصد نامزدی در انتخابات را دارند اطلاعی در دست نیست. باید صبر کرد و این موضوع را به آینده سپرد. آقای لاریجانی در چند مورد اول، تقریباً نمره قبولی دارد. در کل،آقای لاریجانی یکی از کاندیدا‌های مناسب این دوره مخصوصاً از جناح اصول‌گرا می‌تواند باشد.
عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی اظهار کرد: من شاهد حملات بسیار تند به آقای لاریجانی در گروه‌ها و کانال‌های تلگرامی بودم مبنی بر این‌که اصولگرا‌ها با کاندیداتوری لاریجانی می‌خواهند کشور را به قهقرا ببرند. معلوم است که افراطیون از نامزدی آقای لاریجانی، عصبانی هستند و این نقطه مثبت آقای لاریجانی است که افراطیون، مواضع محکم و تندی علیه او دارند. این نشان می‌دهد آقای لاریجانی در نقطه مقابل افراط و تفریط یعنی اعتدال قرار دارد. از ویژگی‌های خوب یک مدیر هم، داشتن اعتدال است.
وی درباره این‌که آیا لاریجانی توان ایستادگی در مقابل تندرو‌ها را دارد یا نه؛ بیان کرد: آقای لاریجانی اگر انتخاب شود، چون پشتوانه رای مردم را دارد که توسط مقام رهبری تنفیذ شده است پایگاهش تقویت می‌شود. همچنین او استعداد بالقوه اداره کشور را دارد پس وقتی جایگاهش مستحکم‌تر شود می‌تواند در مقابل اصولگرایان افراطی، مقاومت کند.
نمازی ادامه داد: در شرایط موجود درباره رای‌آوری او، مطمئن نیستم. چون هنوز جبهه‌بندی‌ها کاملاً مشخص نشده است. کاندیدا‌ها و رقبا هنوز به میدان نیامدند تا ببینیم که آقای لاریجانی قرار است با چه کسانی رقابت کند. بنابراین، ارزیابی رای آوری او را باید به زمانی بسپاریم که کاندیدا‌های رقیب مشخص شدند. ولی به نظر می‌رسد که مردم از افراط‌گری خیلی ناراحت هستند، چون خیلی آسیب دیدند؛ لذا افراطیون پایگاه مردمی ندارند و این نقطه مثبت برای آقای لاریجانی است که اگر در مقابل افراطیون قرار بگیرد به دلیل نداشتن پایگاه مردمی افراطیون، احتمال پیروزی او بیشتر می‌شود. در مجموع، به نظر من رقیب جدی آقای لاریجانی عدم مشارکت مردم است.
این فعال سیاسی درباره سناریو‌های موجود برای لاریجانی در انتخابات گفت: سناریوی اول، برگزاری انتخابات رقابتی است. در این صورت، حق انتخاب با کاندیدای اصلاح‌طلب است و شانس موفقیت چنین کاندیدایی بیشتر است و نفر دوم هم آقای لاریجانی است که در صحنه بماند و کنار نکشد. اما اگر رقابتی نباشد و اصلاح‌طلبان هم در میدان نباشند، اما کاندیدایی مثل آقای ناطق‌نوری در انتخابات باشد او شانس بیشتری از آقای لاریجانی خواهد داشت. اما اگر اصلاح‌طلبان نباشند، آقای ناطق نوری هم نیاید و آقای لاریجانی، یک کاندیدای اصلاح‌طلب گمنام و کاندیدای افراطیون در انتخابات حضور داشته باشند؛ در این صورت، احتمال موفقیت آقای لاریجانی بیشتر از کاندیدای غیر گمنام اصلاح‌طلب و کاندیدای افراطیون است. به نظر من بعد از یک کاندیدای شاخص اصلاح‌طلب و آقای ناطق‌نوری البته در صورت آمدنش، احتمال انتخاب آقای لاریجانی از بقیه نامزد‌ها بیشتر است.


کد مطلب: 429692

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/429692/همه-سناریوهای-حضور-لاریجانی-انتخابات

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1