تاریخ انتشار
جمعه ۲۱ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۷:۱۸
کد مطلب : ۴۲۸۴۳۱
کبنا گزارش می‌دهد

شعر خوانی جنجالی اردوغان از ارس / سفیر ترکیه به وزارت خارجه احضار شد ( فیلم )

۷۰
۳۹
شعرهای جنجالی اردوغان رئیس جمهور ترکیه در باره رود ارس ( فیلم )
کبنا ؛
رئیس جمهور ترکیه که برای شرکت در مراسم رژه نظامی نیرو‌های جمهوری آذربایجان به مناسبت اتمام اشغال منطقه قره‌باغ کوهستانی توسط ارمنستان، به باکو سفر کرده بود بیتی از یک شعر جدایی طلبانه خواند. اردوغان در آن مراسم شعری در رابطه با رود ارس خواند و در آن خطاب به مردم آذربایجان ایران گفت: ما از شما جدا نمی‌شویم، ما را به زور از شما جدا کرده‌اند و بزودی ارس قدرت می‌گیرد.
به گزارش کبنا، سید علی حمیده کیش شاه قاسمی فعال اجتماعی و سیاسی در این باره نوشت: در حالی که در کشور ما دعواهای سیاسی با شدت تمام استمرار دارد و اتاق‌های فکر بی مسئولیت نحله‌های سیاسی فضا را غبارآلود و منطبق بر دستورات جریان متبوعه همدیگر را تخطئه می‌کنند و از طرفی یه دوجین از تشنگان قدرت با شعار خدمت به ملک و ملت نبرد را برای رسیدن به پاستور آغاز کرده‌اند.
در مراسم رژه پیروزی کشور آذربایجان بر ارمنستان، صداهای خطرناکی به گوش می‌رسد، اردوغان این عجوزه دوران که داعیه‌ی امپراتوری عثمانی را در سر دارد، در آن مراسم بصورت غیر رسمی نقشه‌ی بعدی خود را اعلام کرد.
او در آن مراسم شعری در رابطه با رود ارس خواند و در آن خطاب به مردم آذربایجان ایران گفت: ما از شما جدا نمی‌شویم، ما را به زور از شما جدا کرده‌اند و بزودی ارس قدرت می‌گیرد.
اردوغان در باکو آهنگ آزار، آزار را خواند که برای پان ترکیست ها سمبل جدایی دو سوی ارس و رمز تجزیه‌ی ایران است.
این در حالی است که دولت و مجلس ما در جدال با هم،  اهداف جریانی خود را دنبال می‌کنند، نه به فکر مردمند و نه به رفتارهای پیرامون کشور توجه دارند.
بی شک مردم غیور ایران، با رصد و پایش این وضعیت، دست رد به سینه‌ی تشنگان قدرت خواهند زد و جوانان سرزمین بزرگ ایران عزیز نیز تو دهنی محکمی به اردوغان و علی اف می‌کوبند.
واکنش تند ظریف به شعرخوانی اردوغان در باکو
بازخوانی بیتی از یک شعر ترکی خطاب به رود ارس در مرز ایران و جمهوری آذربایجان از سوی اردوغان، با واکنش تند ظریف روبرو شد. رئیس جمهوری ترکیه این شعر را در مراسم "رژه پیروزی" در پایتخت جمهوری آذربایجان خوانده بود.    
  
وزیر خارجه ایران جمعه ۲۱ آذر در یک پیام توئیتری به شعرخوانی رئیس جمهوری ترکیه واکنش نشان داد. رجب طیب اردوغان این شعر را در مراسمی خواند که به مناسبت پیروزی ارتش جمهوری آذربایجان و حامیانش در جنگ قره‌باغ برگزار شد.
اردوغان در باکو بیتی از شعر مشهور "آراز آراز" خطاب به رود ارس در مرز ایران و جمهوری آذربایجان را خواند که مضمون آن گلایه از جدا افتادن شهروندان آذری‌زبان در دو سوی این رودخانه است. خبرگزاری ایسنا این شعر را "یکی از نمادهای جدایی‌طلبی پان ترکیست‌ها" توصیف کرده است.
وزیر خارجه جمهوری اسلامی در توئیتر نوشت: «به اردوغان نگفته بودند شعری که به غلط در باکو خواند مربوط به جدایی قهری مناطق شمالی ارس از سرزمین مادریشان ایران است!»

یادداشت توئیتری ظریف ابتدا به زبان انگلیسی منتشر شد و اندکی بعد ترجمه فارسی آن هم انتشار یافت. شعرخوانی اردوغان و پیام توئیتری ظریف با واکنش‌های موافق و مخالف زیادی در فضای مجازی روبرو شده‌اند.

    

رژه نظامی و مراسم روز گذشته در باکو برای بزرگداشت عملیات بازپس‌گیری بخش‌هایی از منطقه کوهستانی قره‌باغ برگزار شد که از حدود سه دهه پیش در اشغال نظامیان ارمنستان بود.
درگیری‌های نظامی در قره‌باغ از ۲۷ سپتامبر آغاز شد و پس از ۴۴ روز خاتمه یافت. کماندوهای ویژه ارتش ترکیه و پهپادهای این کشور که در پیروزی نیروهای جمهوری آذربایجان نقش مهمی بر عهده داشتند در رژه نظامی مشترک در باکو شرکت داشتند.
مراسم روز پنج‌شنبه با حضور اردوغان و الهام علی‌اف، همتای او از جمهوری آذربایجان و نواخته شدن سرود ملی دو کشور آغاز شد.
واکنش محسن رضایی به شعرخوانی اردوغان در باکو
 محسن رضایی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در واکنش به اظهارات مداخله‌جویانه اردوغان طی توییتی نوشت: اگر آقای اردوغان از خواندن شعر ارس منظورش ایران بزرگ است، درست است. زیرا آذربایجان در قلب ملت ایران و درکنار برادران دیگرش از قوم، لر و کرد و بلوچ و عرب قرار دارد . اگر نظرش تکرار تجربه شکست خورده داعش در سوریه است حرف غلطی است.


     

"دو دولت و یک ملت"
به گزارش خبرگزاری آناتولی، مصطفی شن‌توپ، رئیس مجلس ترکیه در پیامی "نجات وطن" را به دولت و ملت جمهوری آذربایجان تبریک گفت و نوشت: «ما دو دولت و یک ملت هستیم.»
اردوغان در سخنرانی خود در باکو برای چندمین بار در هفته‌های اخیر به نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان به شدت تاخت و ابراز امیدواری کرد مردم ارمنستان از شر رهبرانی که به گفته او به آنها دروغ می‌گویند خلاص شوند.
رجب طیب اردوغان در مراسم رژه نظامی در باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان، ۱۰ دسامبر ۲۰۲۰
توافق بر سر آتش‌بس در منطقه قره‌باغ با دخالت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه حاصل شد. نیروهای روسی نظارت بر آتس‌بس و کنترل بخشی از مناطق آزاد شده را برای یک دوره زمانی پنج ساله بر عهده دارند.
الهام علی‌اف در مراسم جشن پیروزی جنگ قره‌باغ تهدید کرد که اگر نیروهای ارمنستان بار دیگر به مناطق آزاد شده تجاوز کنند "با مشت آهنین آذربایجان" روبرو خواهند شد.
اکثریت ساکنان منطقه قره‌باغ ارمنی هستند و بخشی از آنها با پیش‌روی نیروهای ارتش جمهوری آذربایجان و حامیانش مجبور به ترک سکونت‌گاه‌های خود شدند.
برخی ناظران احتمال می‌دهند با بازگشت شهروندان مسلمان آذربایجان به این مناطق  آتش اختلاف‌های قومی و مذهبی دوباره شعله‌ور شود.
ارمنستان خواستار اداره منطقه قره‌باغ به صورت خودگردان است و رئیس جمهوری آذربایجان با این درخواست به شدت مخالف می‌کند. الهام علی‌اف بارها تاکید کرده که منطقه قره‌باغ جزء جدایی‌ناپذیر جمهوری آذربایجان است.
در جنگ قره‌باغ بیش از ۳۶ هزار ساکن این منطقه آواره شدند. قرار است ۲ هزار سرباز روسی که بر اجرای آتش‌بس نظارت می‌کنند امنیت آوارگان برای بازگشت به سکونت‌گاهشان را تامین کنند.
شعرخوانی جنجالی اردوغان درباره رود ارس
به گزارش کبنا، رجب طیب اردوغان که در این مراسم به همراه الهام علی‌اف رئیس جمهور آذربایجان شرکت کرده بود، بیتی از یک شعر جدایی‌طلبانه درباره رود ارس در مرز ایران و جمهوری آذربایجان را علیه تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران خواند.
   
او گفت: "ارس را جدا کردند و آن را با میله و سنگ پر کردند / من از تو جدا نمی‌شدم به زور جدایمان کردند"
این شعر که به زبان ترکی است یکی از نماد‌های جدایی طلبی پان ترکیست‌ها است.
شعرخوانی اردوغان با واکنش محمدجواد وزیر خارجه ایران همراه شد. ظریف در واکنش به اظهارات مداخله‌جویانه رئیس جمهور ترکیه، در توئیتر نوشت که او درباره جدایی مناطق شمالی ارس از ایران شعر خواند، اما هیچکسی نمی‌تواند درباره آذربایجان عزیز ما صحبت کند.
ظریف در صفحه توئیتر خود نوشت: به اردوغان نگفته بودند شعری که به غلط در باکو خواند مربوط به جدایی قهری مناطق شمالی ارس از سرزمین مادریشان ایران است!
وی ادامه داد: آیا او نفهمید که علیه استقلال جمهوری آذربایجان سخن گفته است؟ هیچکس نمی‌تواند درباره آذربایجان عزیز ما صحبت کند.

سفیر ترکیه به وزارت خارجه احضار شد

سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان، با اشاره به احضار سفیر ترکیه به وزارت خارجه ، در پی اظهارات رجب طیب اردوغان، گفت: ‏به سفیر ترکیه گفته شد بنا کردن سیاست خارجی‌ بر خیالات، خردمندانه نیست.
به گزارش کبنا، سعید خطیب زاده، در صفحه توییتر خود در این زمینه نوشت : «‏به سفیر ترکیه گفته شد بنا کردن سیاست خارجی‌ بر خیالات، خردمندانه نیست. بسیارند در ترکیه‌ که تاریخ را نیک می‌دانند. لازم است پیش از خوانش شعرها، ریشه اصلی سرایش آن را به دولتمردان خود یادآوری کنند. آذربایجان غیور، پاره تن ‎ایران عزیز، همواره دژ مستحکم ‎وطن بوده است.».

https://cdn.kebnanews.ir/images/docs/files/000428/nf00428435-2.jpg

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین از احضار سفیر ترکیه در جمهوری اسلامی ایران در واکنش به اظهارات مداخله جویانه و غیرقابل قبول رئیس جمهور ترکیه در سفر به باکو خبر داد.
 سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشت: امروز جمعه ۲۱ آذر ۱۳۹۹ سفیر ترکیه در تهران از سوی دستیار وزیر و مدیرکل اورآسیا به وزارت امور خارجه احضار و ضمن ابلاغ مراتب اعتراض شدید، به سفیر تاکید شد جمهوری اسلامی ایران خواستار توضیح فوری دولت ترکیه در این خصوص است.
خطیب زاده افزود: در جریان این احضار به سفیر ترکیه ابلاغ شد که دوران ادعا های ارضی و امپراطوری های جنگ افروز و توسعه طلب سال هاست که سپری شده است.
سخنگوی دستگاه سیاست خارجی در ادامه اضافه کرد :به سفیر ترکیه تاکید شد جمهوری اسلامی ایران به هیچ کس اجازه مداخله در مورد تمامیت ارضی خود را نمی دهد و همان طور که تاریخ پرافتخارش گواه است، در خصوص امنیت ملی خود حتی ذره‌ای کوتاه نمی‌آید.
پشت پرده شعرخوانی ضد ایرانی اردوغان چیست؟
فارس : روز گذشته اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه که به عنوان مهمان در مراسم رژه نظامی نیروهای جمهوری آذربایجان شرکت کرده بود ابیاتی از یک شعر جدایی‌طلبانه درباره رود ارس در مرز ایران و جمهوری آذربایجان را علیه تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران خواند و سفیر پیشین ایران در باکو معتقد است که اظهارات اردوغان نه تنها از روی احساسات نبوده، بلکه کاملا هدفمند بوده است.
پشت پرده شعرخوانی ضد ایرانی اردوغان چیست؟

سفیر پیشین ایران در باکو اظهارات مداخله جویانه اخیر اردوغان در جریان سفرش به جمهوری آذربایجان را کاملا هدفمند خواند و گفت که رئیس جمهور ترکیه به دنبال ایجاد اختلال در روابط تهران و باکو است.
در همین زمینه «محسن پاک آیین» سفیر پیشین ایران در باکو، عنوان کرد: صحبت‌های آقای اردوغان در مراسم رژه باکو و مخصوصا شعری که قرائت کرد، نه تنها از روی احساسات نبوده، بلکه کاملا هدفمند بوده است. 
وی افزود: هدف اصلی اردوغان از طرح این مسائل و خواندن شعر ایجاد اختلال در روابط جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان بوده است.
این تحلیلگر مسائل منطقه خاطرنشان کرد: در زمانی که «جیحون بایراموف» وزیر خارجه جمهوری آذربایجان در ایران بود و توافق‌های خوبی در این سفر انجام و در مقطعی که روابط دو کشور به خصوص بعد از فرمایش‌های مقام معظم رهبری و مواضع ایران درباره آزادسازی اراضی اشغالی مسیر بسیار خوبی را طی می‌کند، اردوغان با هدف ایجاد اختلال در روابط دو کشور این موضوع را مطرح می‌کند و این موضوع مهمی است که هم ایران و جمهوری آذربایجان باید به این مسئله توجه کنند.
پاک آیین گفت: اردوغان در اظهارات خود از سهند و سبلان صحبت می‌کند. سهند و سبلان چه ربطی به قره باغ و چه ربطی به جمهوری آذربایجان و حتی ترکیه دارد؟ اردوغان با طرح این صحبت‌ها می‌خواهد ایران را تحریک کند که عکس العملی علیه جمهوری آذربایجان نشان دهد. بعد شعری می‌خواند که این شعر فولکلوریک است که مردم ایران و جمهوری آذربایجان وقتی یک عزیزی را از دست می‌دهند این شعر را می‌خوانند و می‌گویند ما نمی‌خواستیم از تو جدا شویم ما را به زور از تو جدا کردند.
وی ادامه داد: اردوغان این شعر فولکلوریک را به موضوع ارس تبدیل می‌کند و می‌گوید دو کشور نباید از هم جدا می‌شدند و موافقتنامه گلستان و ترکمانچای را یادآوری می‌کند که باعث جداسازی شمال ارس شد و به این شکل جمهوری آذربایجان را تحقیر و استقلال این کشور را زیر سوال می‌برد. این اقدام از سویی در جهت تحریک جمهوری آذربایجان و از سویی در جهت تحریک ایران است. 
به گفته پاک آیین، اردوغان دنبال این است که فضایی ایجاد کند که دلخوری‌های قبلی جمهوری آذربایجان و ایران دوباره زنده و فضای بهتری برای ترکیه جهت حضور بیشتر در جمهوری آذربایجان در آینده ایجاد شود.
وی توئیت ظریف را بسیار به موقع خواند و گفت: به خصوص اینکه ترکیه را هدف قرار داده و پاسخ اردوغان را داد.
سفیر پیشین ایران در باکو با بیان اینکه باید روابط مان را با جمهوری آذربایجان حفظ کنیم، اظهار داشت: ایران و جمهوری آذربایجان باید مراقب دسیسه‌های مختلفی که به دنبال ایجاد اختلال در روابط دو کشور هستند، باشند که برخی از سوی ترکیه انجام می‌شود که از قبل سابقه داشته و برخی هم از سوی ارمنستان و رژیم صهیونیستی. باید پشت صحنه‌های موضوع را بدانیم و اگر عکس العملی انجام می‌دهیم علیه اظهارات اردوغان باشد و سعی کنیم روابط ایران و جمهوری آذربایجان به خاطر اظهارات اردوغان که کاملا هدفمند گفته شد، خدشه‌دار نشود.
رودخانه ارس کجاست؟
اَرَس (ارمنی: Արաքս‎ آراکس؛ در ترکی آذربایجانی: Araz آراز) نام رودی نسبتاً پرآب و خروشان است که از کوه‌های بینگول منطقه آناتولی ترکیه سرچشمه می‌گیرد. رود آرپا در نزدیکی مرز ترکیه و ارمنستان به رود ارس می‌ریزد و سپس مرز مشترک نخجوان را بطول ۱۱ کیلومتر ترسیم کرده و پس از گذر از مرز ایران و نخجوان، از مرز میان ایران و ارمنستان عبور کرده و دوباره مرز مشترک میان ایران، جمهوری آرتساخ و جمهوری آذربایجان را شکل داده و در منتهی‌الیه شمالی استان اردبیل (شهرستان پارس‌آباد) وارد جمهوری آذربایجان شده و به رود کورا می‌ریزد. این رود ۱۰۷۲ کیلومتر طول دارد و از طولانی‌ترین رود داخلی ایران، یعنی کارون طولانی‌تر است.

رود ارس در پی عهدنامه ترکمنچای از اول اسفند ۱۲۰۶ به عنوان مرز ایران و امپراطوری روسیه برگزیده شد و تمامی مناطق شمال این رود از ایران جدا و به خاک روسیه افزوده شد. بعدها ایران و اتحاد شوروی با همکاری همدیگر سدی در ناحیه پلدشت به نام سد ارس بنا کردند. سپس سد خداآفرین به صورت مشترک با جمهوری آذربایجان بر روی رود ارس احداث شد. هم‌اکنون سد قیزقعله‌سی به صورت مشترک با جمهوری آذربایجان بر روی رود ارس احداث می‌شود. بر روی ارس تا کنون پنج پل نیز ساخته شده‌است که عبارتنداز: پل آهن جلفا، پل شوسه جلفا، پل پلدشت، پل خداآفرین و پل نوردوز در مرز ارمنستان.
ریشهٔ واژهٔ فارسی «ارس» و واژه‌های یونانی و ارمنی مربوطه احتمالاً از مادی «اَرَخس» *Araxs است که برگرفته است از نیاایرانی *Raxša- که یعنی «تیزرو»، «آنچه به سرعت جریان دارد».
در سنن ارمنی این رود به نام آراست نوه بزرگ خاندان افسانه‌ای ارمنی هایک گذاشته شده‌است. این نام بعداً یونانی شده و به Araxes دگرگون شد و برای فرهنگ کورا-ارسی استفاده شد. تمدنی پیش از تاریخ که در دره کورا و ارس شکوفا شده بود؛ ولی در بسیاری از زمان‌ها این رود ولگا بوده که به نام Araxes نامیده شده به ویژه در تاریخ هرودوت. همچنین این رود در آخرین فصل آننید هشتم اثر ویرجیل به نام خشم در پل ثبت شده‌است پس از آنکه رومیها با ساختن یک پل بر روی آن توانستند بر دشمن پیروز شوند. برخی بر این باورند که ارس با دو رود پیشون و گیهون که در فصل دوم کتاب مقدس به آن اشاره شده مرتبط است. در قرآن از قومی بنام اصحاب رس یاد شده که طبق کتاب عیون اخبار الرضا و روایتی از علی اصحاب رس قومی بودند که در حاشیه رود ارس زندگی می‌کرده و درخت صنوبر را عبادت می‌نمودند. اصحاب رس جزو اقوامی بودند که بر آنان عذاب نازل شد.
جزیره‌های ارس
در بستر رود ارس ۸۰۵ جزیرهٔ کوچک و بزرگ خالی از سکنه وجود دارد که به زبان محلی به آن «شام» می‌گویند. بر پایهٔ قرارداد مرزی، ۴۲۷ جزیره به ایران و ۳۸۲ جزیره به شوروی (و اکنون به جمهوری آذربایجان) تعلق دارند. این جزیره‌ها تنها برای چرای حیوانات پیرامون رود قابل استفاده‌اند.
تنها معدودی از این جزایر دارای نام می‌باشند و بیشتر این جزیره‌ها با شماره‌گذاری نامیده می‌شوند. اسامی برخی از جزایر عبارتند از: خُرامه، بویدوز، پیرواتلر، قره‌قباح و کثیری. چند جزیرهٔ نام‌برده دارای چراگاه‌های خوبی هستند.
در تعیین مالکیت جزیره‌های ارس میان هیئت‌های مرزبندی ایران و شوروی مقرر شده‌بود تا خط مرزی از میان رود ارس بگذرد و اگر در محلی چند شاخه از رود وجود داشته‌باشد میانهٔ شاخهٔ عمده‌تر خط مرزی شود. در تاریخ ۶ مهرماه ۱۳۳۴ یعنی زمانی که مالکیت جزیرهٔ نزدیک به پاسگاه عباسی تعیین می‌شد بر سر این که شاخهٔ عمدهٔ رود در این محل کدام است میان هیئت شوروی و ایران مشاجره‌ای درگرفت. یکی از افسران ایرانی به نام ستوان یکم نورالله کثیری نقشه‌بردار لشکر تبریز، برای اثبات این که شاخه‌ای که به سود ایران بود عمیق‌تر و بنابرین شاخهٔ عمده‌است با اسب خود بی‌باکانه به آب زد. وی و اسبش در زیر امواج ناپدید شدند ولی یکی از مرزبانان ایرانی به نام صمد مدداقلی توانست افسر ایرانی را نجات دهد. اعضای هیئت روس با دیدن این صحنه، مالکیت ایران بر جزیرهٔ ۱۳۰ در این شاخه از رود را پذیرفتند. جزیرهٔ ۱۳۰ بعداً با تصویب مقامات عالی ایران جزیرهٔ کثیری نام گرفت و به ستوان یکم نورالله کثیری پاداش و نشان افتخار داده‌شد.[۶] در دوران جنگ سرد، برخی از ایرانیان کمونیست از طریق این رود به اتحاد جماهیر شوروی فرار کردند.
نام شما

آدرس ايميل شما

hasansalehi1356@gmail.com
Iran, Islamic Republic of
دولتمردان ما بود. خاک بر سرشان با حمایت از آذربایجان. از اول معلوم بود آذربایجان و اردوغان . . باید ارمنستان را تجهیز کنند باید پوزه آذربایجان را بخاک بمالند. دفاع از ارمنستان برای ایران واجب تر از سوریه و لبنان و یمن است
میلاد
Romania
اولا بهتره ارمنی ها رو خوب بشناسی بعدا نظر بدی ثانیا جمعیت ارمنی ها تو ایران کجا جمعیت آذری ها کجا حداقل اینو باید بدونی که تبریز اردبیل ارومیه ۹۹درصدشون آذری اند.
United Kingdom
ایران از همان ابتدا پشت ارمنستان ایستاد و برای اونها سلاح فرستاد، در آخر که دید جنگ به نفع آذربایجان شده با یک نمایش تبلیغاتی از آذربایجان حمایت کرد.
لطفا با اطلاعات کامل نظر بدید یا وقتی چیزی نمی دونید حرف نزنید.
Iran, Islamic Republic of
صداتو ببر..
ارسلان
Iran, Islamic Republic of
توهم خفه شوجواب ابلهان خاموشیست
یاشار
Iran, Islamic Republic of
ارتش آذربایجان قدرتمند نرین ارتش منطقه است کسی توان مقابله ندارد.
Russian Federation
اردوغان غلط کرد با هم فکرانش در هرجای گیتی که باشند
Iran, Islamic Republic of
برداشت کردند اون فقط یک شعر بومی وحلی که طی چند سال اخیر است سروده شده را گفنت نمی دانم چرا فقط در گفتن یک شعر یاد ترک زبانی های ایران هستند یاشاسن آذربایجان یاشاسن تورک
Iran, Islamic Republic of
خودت غلط کردی.
Iran, Islamic Republic of
من یک آذری هستم ولی بیشتر خودم را ایرانی میدانم چون آدربایجان در کنار کشوربزرگی مثل ایران معنی پیدا میکند ما هم دوست داریم کشور آذربایجان روزی به ایران بزرگ دوباره بپیوندد چون مثل کودکی که از مادرش جدا شده میماند ترکان عثمانی هیچ قرابت وپیوندی با ما آذریها ندارند چون هم نژاد آنها متفاوت است هم مذهبشان .ولی نژاد و مذهب آذریها چه آنطرف ارس باشند و چه اینطرف یکی است و همه از خون آریایی و ایرانی میباشند. زنده باد ایران بزرگ ،زنده باد آذربایجان ، یاشاسین ایران ،یاشاسین آذربایجان ،اوزون قره اولسین اردوغان عثمانی
Iran, Islamic Republic of
فدات همو وطن با غیرت
تورک
Iran, Islamic Republic of
/ملت تورک رو اشتباه به دیگران میشناسانی ..
United Kingdom
ولی من خیر.من هم یک آذری هستم.
United Kingdom
این همه هیاهو بخاطر ترس بی افزون ایران از ترکیه است.
م
Iran, Islamic Republic of
‌مورچه‌چیه‌‌که‌کله‌پاچش‌باشه ‌نژاد‌پرست‌وخائن‌و
منافق‌وضد‌اسلامی‌اردوغانی‌‌که‌مثل‌‌آفتاب‌پرست‌‌هر‌لحظه
رنگ‌عوض‌می‌کند‌یکبار‌با‌صهیونیستها‌دوست‌جون‌جونی
میشود‌وبار‌دیگر‌‌اگر‌کاه‌در‌آخورش‌نریزند‌‌میشود‌دشمن‌خونی
آنها‌یک‌بار‌با‌دیکتاتور‌های‌خلیج‌فارس‌‌میشوند‌پسر‌خاله
وروزبعد‌که‌یونجه‌جلو‌او‌نریزند‌جفتک‌می‌اندازد‌ومی‌شود
دشمن‌خونی‌آنها‌الان‌هم‌چون‌کشورش‌بسیار‌فقیر‌است
از‌لحاظ‌‌منابع‌طبیعی‌وبه‌خاطر‌کرونا‌تنها‌منبع‌درآمدش
که‌توریسم‌است‌وبه‌خاطر‌حسادت‌به‌ایران‌هر‌لحظه‌سعی
می‌کند‌مثل‌گربه‌به‌یکی‌چنگ‌بزند
Iran, Islamic Republic of
ما از ترکیه نمی ترسیم
Iran, Islamic Republic of
..من هم یه تورکم و نمیطونم اینو تحمل کنم
م
Iran, Islamic Republic of
درود‌بر‌هموطن‌غیورم‌که‌اینقدر‌با‌فرهنگ‌وغیور‌است‌ایران‌به
داشتن‌امثال‌شم‌افتخار‌می‌کند‌‌واز‌داشتن‌فرزندانی‌که‌اهل‌نفاق
‌وتفرقه‌هستند‌‌در‌عذاب‌‌‌‌اوزون‌قره‌اولسین‌اردوغان‌عثمانی‌ومنافق‌
که‌حزب‌باد‌است‌گاهی‌با‌دشمنان‌مسلمانان‌‌‌متحد‌می‌شود‌‌وبه
کشور‌‌‌هائی‌به‌نام‌سوریه‌وعراق‌ولیبی‌‌لشگر‌کشی‌می‌کند‌وانان‌
را‌ویران‌ومردمش‌را‌آواره‌می‌کند‌وگاهی‌یکباره‌مسلمان‌میشود
وشعار‌اسلامی‌وحمایت‌از‌مسلمانان‌سر‌می‌دهد‌این‌ما‌هستیم
که‌باید‌به‌هوش‌باشیم‌ومواظب‌منافقین‌‌در‌داخل‌امت‌اسلامی
باشیم‌ومواظب‌ایران‌‌به‌گفته‌هنرمند‌ارجمند‌جناب‌‌فریبرز
عرب‌نیا‌:ایران‌با‌رنگین‌کمانی‌زیبا‌از‌اقوام‌ولهجه‌های‌متنوع.
باشیم‌‌درود‌بر‌هموطن‌آذری.برادر‌شما‌از‌قوم‌بزرگ‌‌لر‌بختیاری.
یاشاسین‌آذر‌بایجان‌ودرود‌بر‌.کُر.و.دُوّرِ‌.بختیاری‌و.گویّل‌ِآذری
‌مُو‌اّتُونُم‌‌تواّمُو‌.‌درور‌د‌بر‌ایران‌عزیز‌‌
یاشار
Iran, Islamic Republic of
من ترکم و ترک تبریزم
تورک اغلان
Iran, Islamic Republic of
یاشاسین اذربایجان
عبدا....
Iran, Islamic Republic of
این بابا (اردوغان )که انگار داره با چرندیات !!!!!
Iran, Islamic Republic of
این بابا اردوغان داره با چرندیات !!!!! .. واس همون ناراحتی
امیر
Iran, Islamic Republic of
کشور ترکیه همانند عربستان دو کشوری هستند که محور شرارت در منطقه هستند.سالهاست اردوغان خبیث و کثیف داعش رو حمایت مالی و تسلیهاتی میکنه و باعث و بانی قتل عام مردم در سوریه و عراق شده.لعنت به اردوغان
Iran, Islamic Republic of
.. قیاس میکنی
Iran, Islamic Republic of
دمت گرم خوب می چسبا نی
Iran, Islamic Republic of
اردغان غلط کرد
Iran, Islamic Republic of
اقای اردوغان..
مجید
Iran, Islamic Republic of
اردوقان غلط زیادی کرده یکی باید به اردوقان بگه خفه شو
Iran, Islamic Republic of
برو گم شو
Iran, Islamic Republic of
نفهمید
Iran, Islamic Republic of
اولا آذری زبان نه بلکه زبان ترکی دوما احتمالا یا تاریخ نخواندی (بعید میدونم)یا تاریخ رو دوست داری خیلی آشکارا تحریف کنی که میگی ساکنین قاراباغ ارمنی بودند اگه حتی تاریخ هم بلد نباشی و یه کم بدون غرض ورزی قلم بزنی و به هر آدم بی سوادی هم بگن همه میدونن که اسم هر منطقه برگرفته از فرهنگ مردم اون سرزمینه و قاراباغ هم کلمه ترکی هستش و ساکنین قراباغ ترکها بودند ولی استالین لعنتی اونها رو از اون منطقه به اجبار کوچاند و ارمنی های اندکی رو هم به اون منطقا آورد.
آقای نویسنده انقدر اطلاعات به خورد مردم نده و صادق باش لطفا.
هاملت
United States
.اینقدر نژاد پرست هستند که فقط خودشان را میبینند .اون موقع که ارامنه داشتند به ایران و منطقه در مورد ترکها هشدار می‌دادند هیچ کس گوش نکرد .این هم نتیجش..اگر یه سرچی در گوگل بکنید میبینید تا کجای ایران را میخواهند.بعد جناب سفیر کشور آذربایجان با ترکیه هیچ فرقی ندارد جفتشون هستند.علی اف خودش میترسه چیزی بگه واسه همین حرف دلش را باباش یعنی اردوغان داره میگه.از ارمنستان که صادقانه با شما دوستی کرد. حمایت نکردید و این هم نتیجش.همیشه میگفتید سرزمین اشغالی قره باغ و حالا هم تحویل بگیرید ،الان چشمشان به ایرانه و بعد گرجستان و سوریه و عراق و ...
Iran, Islamic Republic of
اقا مرسی یاشاسین
علی
Ukraine
حیوان کثیف که جز ساپورت همه جانبه داعش و تروریسم و کشتار مردم بی دفاع کار دیگری بلد نیست
آقای اردوغان دست پیش را گرفته که پس نخوره.
باید سرزمین های کردنشین کشور جعلی ترکیه به مام میهن برگرده
Iran, Islamic Republic of
من هم موافقم درود به شما قبل از ترکها مناطق ارارات تا شمال کردستان ایران کوردهای کورمانج ساکنین اول انجا بودند چرا نسل کشی براه انداختند چرا داعش را بوجود اوردند ایران سوریه نیست رجب ارار درسته ما مردم ایرا ادل خوش نداریم ولی یک وجب خاک به شما نمیدیم پان ترکیسم هم اینو بدونه ما بیداریم.
سازمان میت ترکیه ۴سال پیش مبلغ ۲۰۰ ملیون دلار برای پان ترکیسم وجدایی طلب های ترک پول ارسال کرد تا طبل تجزیه طلبی براه اندازند با یک پروپاگاندای ازپیش تععین شده ولی خوشبختانه هموطنهای اذری ما با همبستگی جمعی توطعه ونقشه انها را برملا ساختند من خودم کورد خوراسانی هستم تاپای جان درکنار هموطنهایم می ایستم
تورک اغلان
Iran, Islamic Republic of
حرف دهنتو بفهم داداش لطفلا بعد از باز کردن دهنه اول تحقیق کنید بعد
Iran, Islamic Republic of
داداش من فارسیمم زیاد خوب نیس ولی فارسی میگم واسه اونایی که زیاد زرت پرت میکنن داداش تورکا غیرت دارند تورک یعنی غیرت بخاطر همین تورک مسل کوه پشت تورک وایمیسه🇦🇿🇹🇷🇦🇿
تورک اغلان
Iran, Islamic Republic of
داداشا من تورکیم زیاد خوب نیس ولی فارسی میگم واسه اونایی که زیاد زرت پرت میکنن در مورد تورکا
تورک غیرت داره تورک یعنی غیرت برو تاریخ بخون نصف فتح ها مال تورکاست تورکا پشت هم وامیسن
یاشاسین اذربایجان یاشاسین تورک میلتی🇦🇿🇹🇷🇦🇿🇹🇷🇦🇿🇹🇷❤
بهنام
Iran, Islamic Republic of
ب زور از چیزی جدات کنن اقای اردوغان
جوادخدایی
United Arab Emirates
نويسندگان بعضیاشون بیسواد هستن و مطالعه هم نداشتن آذری زبان نه ترک زبان داغلخ قره باغ هم کلمه تورکی هست که به معنی باغ بزرگ کوهستانی معنیش میشه بعدشم نترسید اردوغان قصدی نداشته این شعر وجود داره و ایشون هم سروده
نورسته
Iran, Islamic Republic of
دلش برای موشک تنگ شده
ممد تورک یاشاسن آذربایجان
Iran, Islamic Republic of
ترس اردوغان جان افتاده ب جونتون.جونم فدای اردوغان .
Iran, Islamic Republic of
نده باد ایران بزرگ ،زنده باد آذربایجان ، یاشاسین ایران ،یاشاسین آذربایجان ،اوزون قره اولسین اردوغان عثمانی.اتفاقا سرودن این شعر مردم ما را جهت بازپسگیری اذر بایجان شاد کرد.
مسعود
Iran, Islamic Republic of
به نظر من ما ایرانی ها جزئی تمرین بحث ها رو به بزرگترین چالش ها میکشیم ،جناب آقای رجب طیب اردوغان هیچ منضور خاصی نداشتند و چون این شعر در میان مردم کشور آذربایجان محبوب هست آن را خوانده اند.
ترک و فارس
United States
با این ترک و فارس راه انداختن و به باد دادن هویت ایرانی با تصویب قوانینی که توهین به شعور ایرانی هاست بخوایم نخوایم چیزی ازمون باقی نمیمونه .تا همین دیروز ازدواج با بیگانه غیر قانونی بود یعنی نه مجلس نه دولت نه این همه آدم هیچکس حواسش نبود چه قانونی اجرا مبکنه؟حالا یه شبه از ازدواج با بیگانه ها طوری حرف میزنن انگار آرمان انقلاب بوده .چرا پاکو ناپاک میکنید؟
Ghaem.lore😁
Germany
باوو اردوغان ..شما کوتاه نیاین،حاظرم برم تو ترکیه بزنم تو دهنشون و بیام
مردک شتر😡
پ.ن:البته خرج سفرمو بدین😅
علی
Denmark
ضمن محکوم کردن اظهارات اردغان روح آن نظامی با غیرت ایرانی به نام کثیری شاد باد
حسن
Iran, Islamic Republic of
هموطنان عزیزی که میلیارد ها دلار ثروت این مملکت را خود خواسته جهت خرید ملک یا مسائل دیگری به ترکیه می برند و باعث توانمند شدن این کفتار پیر میشوند . بهتر است در کار خود تجدید نظر کنند.
کوهستانی
United Kingdom
هر زمان ایران از نظر داخلی دچار ضعف شده از خارج مورد هجوم واقع شده است.خوب است حاکمان قبل از آن اتفاق غیر قابل جبران نسبت به علل و تغییر روش و اصول خود اقدام کنند.
سعید
Iran, Islamic Republic of
حرف مفت زده وطن برای ما ایرانیها حکم ناموس داره کسی که قصد تعرض به یک وجب از خاک مارو داشته باشه با ما طرفه
Iran, Islamic Republic of
جواد ظریف به تاسی از مديران خود یعنی هاشمی رفسنجانی و حسن روحانی سیاست / خود را در اسفند ۹۷ به نمایندگی از حدود / در برابر چهل میلیون آذربایجانی ایران با دعوت از نیکول پاشينيان به باشگاه ارمنی های اصفهان و برگزاری جشن در سالگرد نشان داد. پس بنابر اين ایشان حق ندارد بگويد آذربایجان عزیز چرا که ایشان نماینده در وزارت امور خارجه ایران است نه وزیر.
مصطفی
Iran, Islamic Republic of
این شعر از بچگی در مناطق ارس ما می خوانیم و فکر کنم آقای محسن رضایی شناختی داشته که منظور آقای اردوغان را تفکیک کرده سالهای سال اجداد ما از هم جدا شدن تازه بعد از جمهوری آذربایجان دارن همدیگر را پیدا می کنن روابط ایجاد شده با اینکه بدلیل نفوذ روسیه فاصله فرهنگی ایجاد گردیده ولی ریشه و اصالت این مسایل را حل می کند
Iran, Islamic Republic of
یاشاسین آذربایجان چو ایران نباشد تن من مباد..من خودم آذری هستم آخه این اردغان خرفت پیش خودش چه فکری کرده بابا باکو مال ایرانه ماچه آذری کرد بلوچ مازنی گیلکی هرقوم عزیزی ایرانی هستیم اردوغ بهتره تاریخ و بخونه که کوروش کبیر چه بلایی بر سرشون آورد البته اون زمان اسم ترکیه سارد بود ترکیه هم اول حمله کرده بود..حتی یک وجب خاک ایران...اردغان غلط کرده
میلاد
Romania
ادم قبل اینکه حرف بزه باید یه ضرب وتقسیمی کنه اما وقتی یه شعر ترکی که از قبل تایید شده وتا بحال به گوش یک فارس زبان نرسیده بهتر اون فارسه/ بله ما ترک هستیم و به ایرانی بودنمون شکر میکنم ولی وقتی یه فردی میاد بین ترک و فارس بحث میندازه وبرتری یکی رو به رخ میکشه اصلا کار درستی نیست .الان هم اقای اردوغان یه شعری از دیار ما رو زنده کرده شما چرا جوش میارین.
هاشمی
Iran, Islamic Republic of
تحلیل فعال رسانه ای درست و تحلیل آقای سفیر پیشین و وزیر امور خارجه محترم اشتباه است...وقتی اردوغان این شعر را در جمع ارتش پیروز آذربایجان می خواند در واقع روی صحبتش با آذری زبانان و پان ترکیست های ایران است است...به نوعی تحریک است...از اردوغان که در لیبی نیرو پیاده می کند یا از گروههای تکفیری در جنگ قره باغ استفاده می کنند هیچ چیز بعید نیست...کلا در دوره سیاست پسا ترامپ هیچ چیز بعید نیست... اردوغان برای آذربایجان ایران نقشه کشیده است....
م ع
Iran, Islamic Republic of
اردوغان هر غلطى كرده ولى نويسنده مقاله با نوشتن وتحريف تاريخ به اردوغان كمك ميكنه اذربايجان با ساكنين جان ايران بوده و خواهد بود
United Kingdom
نویسنده محترم شما که نه ترکی بلدی و نه از احساسات آذری ها چیزی نمی دونی،بهتره ساکت بشینی سر جات.
این متن به این بلندی رو از کی پول گرفتی به هم بافتی؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
سلام به همه ی هم ایرانی ها ی هم وطنم من خودم آذری
هستم اهل تبریز
اولا این آقای اردوغان غلط زیادی کرده اولم شعر رو درست یاد می گرفت بعدا می خوندش
زارع
Iran, Islamic Republic of
حالا این یه غلطی کرده شما هموطنان عزیز باس ببخشید
فیروز میلان
Iran, Islamic Republic of
خردوغان تو اوج خرییتش این حرف ها را میگه چون فکر کرده هرکجا پاش زمین بخوره از ارث آتاتورک بهش رسیده
Iran, Islamic Republic of
عرعردوغان بیش ازحد تو کاره کشورهای همسایه مداخله میکنه
انکار یادش رفت تو کودتای ترکیه ایران بهش پناه داد
م
Iran, Islamic Republic of
درود
Iran, Islamic Republic of
کجای ایران بود خونه خاله آن بود؟
تورک
Iran, Islamic Republic of
نژاد پرستان فارس چه کسانی هستند
Iran, Islamic Republic of
. ترکها غیرت دارند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
با سلام ، اینقد عصبانی نباشید ، من توضیح میدم ، شعر اردوغان اتحاد هموطنان ترک زبان و فارس زبان و بالاخص با جمهوری آذربایجان ازبین نمی رود بلکه باید از این بهتر شود و بخاط این شعر اردوغان، به دولت و مردم ترکیه هم نباید بی احترامی بکنیم ، چون منظور این شعر در هر حالت اینه که « کی » باعث شد چندین سال پیش آذربایجان را با ایران به زور جدا کند (آیا این قرارداد بین ایران و روسیه نبوده ) که روسی ها با حمله وحشیانه ایران را مجبور به این کار کرد ،
حالا این وسط چرا فارس زبان ، ترک زبان ، جمهوری آذربایجان و ترکیه باید بجون هم بیوفتن ، من خودم ترک هستم و آذربایجان و ترکیه را هم دوست دارم ولی ایران کشورم را جوری دوست دارم که حاضرم بخاطر کشورم. سرم را فدا کنم،
Iran, Islamic Republic of
آقای اردوغان پی کشور گشاییه آذربایجان و ارمنستان رو انداخت به جون هم و صد ها هزار نفر رو کشته شد اونم بخاطر اینکه پی فروش اصلحه ها بود من نژاد پرست نیستم به هیچ قومی هم توهین نمیکنم چون اجازه ندارم اما آقای اردوغان لگم جانم فدای یک وجب خاک ایران جانم فدای ایران
Iran, Islamic Republic of
یاشاسین تورک ملتی
فاطمه
Iran, Islamic Republic of
ارس مرز بین حق و باطل بوده و هست که این اردوغان آفتاب پرست، رنگ واقعیش رو توش نشون داد. از همون موقعی که مردم با غیرت تبریز با افتخار پرچم آقا امام حسین و حضرت ابولفضل رو بالا بردن،این عثمانیای معاویه پرست رجز خونیشون شروع شد. درود به شرف مردم تبریز و ادبیل که جوونهایی مثل حسین رضازاده ها و شهیدهای بزرگی تقدیم مذهب بر حق شیعه کردن. دستای پدر و مادر این جوونها رو با افتخار میبوسم
Iran, Islamic Republic of
اردغان غلت کرد
هندبالی‌های کهگیلویه و بویراحمد روی دور افتخار؛ هیئت هندبال استان در جایگاه دوم کشوری قرار گرفت (+ سند)

هندبالی‌های کهگیلویه و بویراحمد روی دور افتخار؛ هیئت هندبال استان در جایگاه دوم کشوری قرار گرفت (+ سند)

فدراسیون هندبال کشور، ارزیابی عملکردهیات‌‌های استانی در سال 1401 را در حالی اعلام کرد ...
خالص‌سازی بیشتر؟

خالص‌سازی بیشتر؟

محمد مهاجری گفت: جبهه پایداری همیشه انتخاب اصلح را مطرح می‌کند، اما این یک اصطلاح بازاری ...
در اهمیت «گفت‌وگو»

در اهمیت «گفت‌وگو»

گفت‌وگو ضرورت حیاتی جامعه امروز ایران است، گفت‌وگو در معنای واقعی آن البته. مثلا همین ...
1