تاریخ انتشار
جمعه ۱۴ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۲۶
کد مطلب : ۴۲۸۱۹۸
کبنا بررسی کرد

بلبشوی مدیریتی در گچساران / فرماندار بی‌اطلاع و جوابیه‌ای برای فرار رو به جلوی شرکت نفت

۱۳
۰
بلبشوی مدیریتی در گچساران / فرماندار بی‌اطلاع و جوابیه‌ای برای فرار رو به جلوی شرکت نفت
کبنا ؛اطلاعات دقیق از سرقت لوله‌های نفت در دست نیست و وزارت نفت رسماً در این باره اظهار نظر نکرده است، تحقیقات سازمان بازرسی استان کهگیلویه و بویراحمد نشان می‌دهد که بیش از 5 کیلومتر از لوله‌های نفت شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران در سایه غفلت و سهل انگاری مسوولان به سرقت رفته و این شرکت به جای پاسخگویی و عذرخواهی از مردم می‌گوید؛ لوله‌ها فرسوده و قدیمی بوده و می‌خواستیم، آن‌ها را جمع آوری کنیم. علی خوان پایه فرماندار گچساران در کمال بی اطلاعی از شرح وظایف شرکت بهره برداری نفت و گاز این شهرستان می‌گوید: سرقت لوله‌ها از جهت پهنه جغرافیای سیاسی و تقسیمات کشوری و هم از جهت حوزه انتظامی و قضائی در شهرستان گچساران صورت نگرفته است. این در حالی است که بعضی رسانه‌های نزدیک به فرماندار گچساران و غلامرضا تاجگردون نماینده سابق گچساران و باشت، اظهارات احد جمالی معاون سیاسی و امنیتی استاندار را در باره سرقت لوله‌های نفت و بیان اینکه آیا موضوع از این مهمتر بوده که فرماندار گچساران گزارش نداده، را به مسائل سیاسی و اختلافات او با تاجگردون ربط می‌دهند. مقابله با فساد و بیان واقعیت‌ها رسالت رسانه است.
به گزارش کبنا، خبر سرقت بیش از 5 کیلومتر لوله‌های نفت (خط لوله بی بی حکیمه 1 به سمت گوره) به سرعت در رسانه‌های کشور منتشر شد و مورد توجه افکار عمومی قرار گرفت، تاجایی که بنا به گفته منابع مطلع، سازمان بازرسی استان کهگیلویه و بویراحمد به این موضوع ورود کرده و تشکیل پرونده با عنوان «بررسی سرقت لوله‌های نفتی در شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران»، سهل انگاری حراست خطوط لوله این شرکت محرز شده است. با انجام تحقیقات توسط گروه بازرسی مستقر در شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران مشخص شد مقدار ۵۴۰۰ متر لوله انتقال نفت سبک به همراه تکیه گاه‌ها در ناحیه صنعتی این شرکت با برآورد قیمتی بیش از ۱۷۶ میلیارد ریال به سرقت رفته است.
مأموران سازمان بازرسی استان کهگیلویه و بویراحمد، با اخذ توضیح از ۲۶ نفر نیروی کارکنان اداره حراست، عملیات و بازرسی خطوط لوله این شرکت و بررسی مستندات و تجزیه تحلیل نقشه‌های توپوگرافی، هوایی و نقشه‌های ترسیمی اداره کل حراست مصوبه وزارت نفت، اینگونه بیان کردند که عوامل حراستی و بازرسی این خط لوله مرتکب سهل انگاری شده‌اند.

       سرقت 176 میلیاردی از لوله‌های نفت گچساران ( + جزئیات کامل )

بعد از این جنجال، شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران با انتشار جوابیه‌ای در باره سرقت این لوله‌ها توضیح می‌دهد. این شرکت در ابتدا خسارت 50 میلیاردی سرقت خط لوله نفت را تکذیب می‌کند و در چهار بند می‌نویسد: 1- «خط لوله 8 اینچ مذکور که در اوایل دهه 1350 شمسی اجرا شده است، نفت واحد بهره برداری بی‌بی‌حکیمه 1 را به تلمبه خانه گوره منتقل می‌نموده لیکن با توجه به قدمت بالا و فرسودگی شدید، خط جایگزین آن پس از انقلاب به بهره‌برداری رسید و خط لوله قدیمی در دستور کار جمع‌آوری قرار گرفت.» سارقان برای احداث خط انتقال نفت، لوله‌ها را به سرقت نبرده، بلکه برای بهره برداری و استفاده دیگری قطعاً آنها را غارت کرده‌اند، چگونه سارقان می‌توانند، این بهره را از لوله‌ها ببرند، اما شرکت بهره برداری نفت و گاز که تخصص استفاده و کاربرد این لوله‌ها را بهتر می‌داند، نمی‌توانست از آنها بهره برداری جدیدی کند و لوله‌ها را رها کرده تا مورد دستبرد سارقین قرار بگیرد. قطعاً کاربرد داشته که سارقین برای سرقت آنها متحمل این ریسک بزرگ و خطرناک شده‌اند. اگر جمع آوری لوله در دستور کار بوده، چرا سریعتر انجام نگرفت، شرکت نفت و گاز گچساران، واحد نگهداری و حراست دارد که حفاظت و نگهداری از این لوله‌ها وظیفه آنها بوده است. سهل انگاری شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران قابل توجیه نیست.

بیشتر بخوانید:

سرقت 176 میلیاردی از لوله‌های نفت گچساران ( + جزئیات کامل )

توضیحات شرکت نفت و گاز گچساران در خصوص سرقت‌ لوله‌های نفتی

شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران در بند دوم جوابیه خود می‌نویسد: «این خط لوله در سال 1399 پنج نوبت مورد بازرسی دوره‌ای قرار گرفته که در بازرسی مورخ 20 / 7 / 99 موردی مبنی بر سرقت مشاهده نشده است. لیکن در بازرسی آبان ماه سال جاری شواهد سرقت توسط گروه بازرسی خطوط لوله مشاهده شد و در نتیجه انجام سرقت در بازه‌ی دوساله و نیز عدم انجام بازرسی‌های دوره‌ای روی خط لوله مذکور قویاً تکذیب می‌گردد.» در حالی که رسانه‌ها نوشته بودند که این سرقت در طول دو سال انجام گرفته، اما شرکت نفت و گاز گچساران مدعی است که تا تاریخ 20 مهرماه بازرسی‌های دوره‌ای انجام و هیچ گونه سرقتی مشاهده نشده است، شک و شبه‌ی زیادی در این باره وجود دارد، چگونه 5 کیلومتر لوله در مدت زمان 40 روز به سرقت می‌رود؟ سارقین از کجا می‌دانستند که این لوله‌ها خالی از نفت و بدون کاربرد هستند؟
مأموران بازرسی استان کهگیلویه و بویراحمد میزان خسارت را 176 میلیارد تومان عنوان می‌کنند، و رسانه‌های کشوری آن را 50 میلیارد تومان، در صورتی که شرکت نفت و گاز گچساران در بند سوم جوابیه خود نوشته؛ «باتوجه به قدمت و فرسودگی خط لوله مذکور و با محاسبه‌ای تقریبی، میزان خسارت وارده حدود 1 میلیارد تومان برآورد می‌شود که در نتیجه ادعای خسارت بالای پنجاه میلیارد تومان قطعاً با خطای فاحش همراه است و قویاً تکذیب می‌شود.» آیا یک میلیارد تومان از نظر مسوولان این شرکت مبلغ کمی است؟
مسوولان کهگیلویه و بویراحمد واکنش‌های متعددی به سرقت لوله‌های نفت نشان دادند، در حالی که شرکت نفت و گاز گچساران این لوله‌ها را متعلق به خود می‌داند و در جوابیه این شرکت به صراحت پیرامون آن صحبت شده، علی خوان پایه فرماندار گچساران در اینستاگرام برای فرار از عدم پاسخگویی در این خصوص، می‌گوید: «سرقت لوله‌های مزبور در حوزه استحفاظی استان کهگیلویه و بویراحمد شهرستان گچساران هم از جهت پهنه جغرافیای سیاسی و تقسیمات کشوری و هم از جهت حوزه انتظامی و قضائی اتفاق نیفتاده است. بلکه در حوزه استحفاظی استان بوشهر اتفاق افتاده، پرونده قضائی آن در محاکم قضائی استان بوشهر تشکیل و تحت پیگیری می‌باشد.» این توضیحات فرماندار نشان می‌دهد که او اطلاع کافی از شرح وظایف شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران ندارد، چرا که بر اساس تقسیمات کشوری و قوانین وزارت نفت حوزه جغرافیای شهرستان گچساران با حوزه فعالیت شرکت نفت این شهرستان فرق دارد، نفت یک مسئله ملی است، حوزه فعالیت شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران از شمال: کوه خامی، جنوب: خلیج فارس، شرق: از چاه‌های منصور آباد در حوزه استحفاظی بهبان تا چاه‌های بهره برداری رگ سفید 2 در استان خوزستان حوزه شهرستان سردشت، و غرب: چاه‌های بهره برداری نرگسی در شهرستان وحدتیه برازجان است. در نتیجه شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران در چهار استان کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، بوشهر و استان فارس فعالیت دارد. مدیرعامل این شرکت نفت باید با فرمانداران و شورای تأمین گچساران، بهبهان، سردشت، دیلم، گناه، برازجان و نورآباد ممسنی هماهنگ باشد. به نظر می‌رسد، خوان پایه از این موضوع اطلاع کافی نداشته است. و برای اینکه پای خود را از این مسئله بیرون بکشد، گفته که این سرقت در حوزه استحفاظی گچساران نبوده است.

      https://cdn.kebnanews.ir/images/docs/files/000428/nf00428198-2.jpg

  احد جمالی معاون سیاسی استانداری کهگیلویه و بویراحمد به درستی این موضوع را طرح کرده و از فرماندار گچساران گزارش خواسته است. [کلیک کنید] این بی اطلاع خوان پایه فرماندار گچساران را می‌توان در اختلاف او با صیدالی مدیرعامل شرکت نفت و گاز گچساران جستجو کرد.
موسوی فرمانده انتظامی شهرستان گچساران گفته که سرقت لوله‌های نفت در حوزه استحفاظی انتظامی این شهرستان نبوده، اگر تصادفی در منطقه سیامکان و گوره صورت بگیرد، به پلیس گچساران ربطی ندارد. اما لوله‌های نفت در حوزه استحفاظی شرکت نفت و گاز گچساران به سرقت رفته است، هوشنگ صیدالی و سایر مسوولان نفت باید در این باره پاسخگو باشند.

بیشتر بخوانید:

واکنش جمالی به سرقت لوله‌های نفت گچساران؛ متأسفم که فرماندار گزارش به این مهمی را ارائه نداده است

توضیحات فرمانده انتظامی گچساران پیرامون سرقت لوله‌های شرکت نفت

نهایتاً، بر اساس گزارش سازمان بازرسی استان کهگیلویه و بویراحمد، این بحران به دلیل سهل انگاری عوامل حراستی و بازرسی در حوزه فعالیت شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران اتفاق اقتاده و هوشنگ صیدالی مدیرعامل شرکت باید این موضوع را با فرماندار گچساران طرح و گزارشی هم برای مقامات سیاسی، امنیتی و ارشد استان ارسال می‌کردند. افکار عمومی منتظر برخورد دستگاه قضا با سهل انگاران، متخلفان و سارقان اموال عمومی و بیت المال هستند. همچنین مبارزه با فساد و برخورد با سهل انگاران و متخلفان را نباید با درست کردن جنجال‌های سیاسی سرکوب کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
خودتو خسته نکن اگر روزی خبر دزدی تو این مملکت نشنویم شب خواب نداریم ملت گرسنه اند در عجبم که مساله دزدی و غارت از ماشین های عبوری که خودت رسانه ای کردی و دستگیر هم شدن خیلی زود به این استان سرایت کرد البته ناگفته نمونه که / باید منتظر دزدی های بیشتر بعلت گرسنگی و بیکاری برخی از ساکنان آن باشد
شاعری گفته بود انسان دوباره به غار پناه خواهد برد
سعید
Iran, Islamic Republic of
//تو این کار دست داشتن ودارن
سعید
Iran, Islamic Republic of
مگه میشه ای بیست عدد حراستی خواب باشن ولوله هارو بدزدن بابا مگه مردم شاخ دارن نفهمن شما داریت میبریت نوش جان نزاریت کسی نفهمه اخه همه میدونن..
گچساران
Iran, Islamic Republic of

جنابعالی این میز تشکیلات هم تمام میشه ولی از خودت اسم ماندگار بزار .
قصه های مادربزرگ
سعید
Iran, Islamic Republic of
فرداهم او حراستیای بدبخت اخراج میشن شما هم براخودتون ویلا شمال بگیریت و لواسن خونه بسازید و مردم هم نفهمند اره
Iran, Islamic Republic of
جمالی میگه .فرماندارگفته درحوزه ما نبوده جزاستان بوشهر ودیلم وگناوه هست .
مارکو لیشتر
Iran, Islamic Republic of
بی شک مدیران ضعیف تاجگردون برای دستورگرفتن وامضای بی قیدوشرط گماشته شدند واگر تخصص داشتن که قبول نمی‌کردند فرمانبر نماینده باشند.پس اگر دچار سردرگمی و رفع تکلیف هرمصاحبه ای میکنند تا خود را مبرا از اشتباه قلمداد کنند وحرفهایی بزنند که مرغ پخته کیلویی چهل تومانی خنده اش بگیره.باتوجه به کارحراستی اینجانب،یقین دارم که سر دسته سارقان در شرکت نفت نشسته است که گرای خطوط لوله را داده وای بسا بقیه عوامل هم شرکای این سرقت بزرگ باشند.پول حاصل از سرقت اینقدر بزرگ هست که مردم عادی وفقیر دهان خوردن آن رو نداشته باشند بی شک این پول کلفت را کسانی که عادت دارند به خوردن این پولها به جیب زده اند.صیدالی و خوان پایه و فرماندهی انتظامی همه اهمال کردند و صیدالی مقصر اصلی این اتفاق زشت می‌باشد.
کارمند نفت
Iran, Islamic Republic of
نگارنده پاسخ را خودش داده گفته شرکت نفت باید هماهنگی لازم را با فرمانداران هر شهرستان انجام بده حال حرف بنده خدا فرماندار گچساران هم همینه میگه سرقت در حوزه شهرستان گچساران نبوده پس باید در همان استان و شهرستان پیگیری شود.این هم خبر جناب جمالی حالا میخوای چکار کنی میخوای سارقا را دستگیر بفرما
علی رضا،ر
United States
با سلام ،لوله ها چی میشه،سارقان را پیدا کنید ،حالا کی مقصوره بزارین برای بعد الآن آقا دزده پاشو انداخته روی پاس داره به ریش من وتو می‌خنده ،من میگم تو خواب بودی اون میگه نه اون خواب بود
Iran, Islamic Republic of
.سارقان شریک است
علی
Iran, Islamic Republic of
بنظر من جز سیاسی‌کاری که مربوط به اختلاف مسئولان و عدم مسئولیت پذیری آنها می‌باشد که همه نشأت گرفته از بازیهای سیاسی نماینده این شهرستان بوده و هست.
محسن
Iran, Islamic Republic of
اخی مسولین اشتباه می کنن مگه چندسال پیش دکل را ندادن فکر نمی کنن این نفت یا گاز را بندگان خدا چه جور انتقال بدن یا باید بشکه ان را بدن یا لوله ان را تحریم بشکه بودیم بشکه ها زنگ زده سوراخ بودن به درد شون نمی خورد بندگان خدا امدن به هزینه خودشان لوله دست دوم بردن ممنونشون هستیم که دبه نکردن که لوله نو می خواهیم از طرفی گازاییل گرون شد ه کامیون هم نبود که بشکه ها را ببره انصافا آدم با انصافی بوده
Iran, Islamic Republic of
خدا بگم چکارت نکنه محسن 😂 خداییش با این استعداد باید کمدین میشدی ، متن جالبی بود.
امامزاده دموکراسی شفا نمی‌دهد؟!

امامزاده دموکراسی شفا نمی‌دهد؟!

ینکه برای مردم این ادراک ساخته شود که از صندوق رای نمی‌توانند سرنوشت‌شان را عوض کنند....
اصولگرایانی که نمی‌خواهند در آستانه انتخابات اصولگرا باشند!

اصولگرایانی که نمی‌خواهند در آستانه انتخابات اصولگرا باشند!

ضرغامی: «اصلا من اصولگرا نیستم. اشکال بزرگ ما این است که یک پوست خربزه از ابتدا زیر پای ...
پایان وهم آقای پوپولیست

پایان وهم آقای پوپولیست

 پس از 6 هفته تلاش بی وقفه و نافرجام «دونالد ترامپ» برای بی اعتبار کردن پیروزی رقیب دموکراتش،...
فایل های مرتبط
1