کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا گزارش می‌دهد

بی توجهی به اتحادیه‌ها در کهگیلویه؛ اهمال‌کاری به کدام بخش بر می‌گردد؟

22 آبان 1399 ساعت 1:52

می‌طلبد با اقدام صریح و سریع مسئولین ذی نفوذ و صالح، کمیسیون هئیت نظارت شهرستان کهگیلویه و استان کهگیلویه و بویراحمد را متقاعد سازند که سامان و سلامت اصناف و اتحادیه‌ها را قربانی ندانم کاری و بی توجهی به بازار نکنند تا خدای ناکرده در شرایط پیچیده، سخت و سردرگم اقتصادی امروز، آب به آسیاب دشمن نریزیم و با تعامل و دانش امر هر آنچه به صلاح اصناف، اتحادیه‌ها، مردم و اقتصاد شهرستان و کشور است، به بهترین انحائ انجام پذیرد.


پوشیده نیست اصناف و اتحادیه‌های صنفی حلقه ارتباطی میان بخش تولید و مصرف و همینطور عاملان سامان بازار هستند. در نبود اتحادیه‌ها، اصناف سردرگم و مشوش به زیست اقتصادی‌شان ادامه و چرخه تولید و توزیع کالا ناقص خواهد شد. از همین رو توجه به مسائل خاص اصناف، اتحادیه‌ها و رسیدگی به مطالبات و خواسته‌های قانونی فعالان صنفی، ضامن برقراری فضای سالم کسب و کار و حرکت شهرستان‌ها و متعاقب استان کهگیلویه و بویراحمد و کشور به سوی توسعه اقتصادی است؛ خصوصاً برهه کنونی که این بار دشمن اقتصاد و سفره مردم را نشانه گرفته، صنوف و اتحادیه‌های صنفی سربازان جبهه جنگ اقتصادی می‌باشند.
سال ۹۶ مصوبه «ادغام اتحادیه‌های همگن» از سوی هیات عالی نظارت تصویب شد؛ مصوبه‌یی که اگرچه موافقان زیادی داشت اما نحوه اجرا و نظارت بر آن مورد مخالفت تعداد زیادی از اتحادیه‌ها و اصناف قرار گرفت. در این بین عمده هدف مصوبه هیات عالی نظارت، ساماندهی اتحادیه‌های صنفی، افزایش بهره‌وری و افزایش بنیه مالی اتحادیه‌های صنفی جهت رفع موانع کسب و کار و چابک‌سازی تشکل‌های صنفی بود که در عین حال رفته رفته مخالفت‌ها کم و کمتر شد.
با این مقدمه موضوع را به کهگیلویه سرایت و پرده از موضوعی بر خواهیم داشت که ماه‌هاست از معضلات و همچنین مطالبات بر حق اتحادیه مصالح ساختمانی و بنگاه داران که شامل صنوف بنگاه املاک و اتومبیل، مصالح ساختمانی و آهن آلات می‌شود؛ جملگی ادغام شده در یکی از تخصصی‌ترین و کلیدی‌ترین اتحادیه‌های اتاق اصناف شهرستان کهگیلویه که همواره با بطن جامعه و مردم سر و کار دارند.

         https://cdn.kebnanews.ir/images/docs/files/000427/nf00427453-1.jpg

بیش از یک سال و اندی از عدم مدیریت و نظارت این اتحادیه می‌گذرد، در حالی که نبض بازار شهرستان کهگیلویه با توجه به مهم بودن صنوف مذکور دچار تشویش، بی برنامگی، چند نرخی بودن و همینطور گرانی حاکم بر بازار، بد می زند و نتیجتاً مصرف کننده ناراضی، اصناف ناخرسند و بیمار که خرید و فروش‌ها را با مشکلات عمده‌ای مواجه کرده است.
با تمام این نابسامانی مجمع کمیسیون نظارت بر آنچه حاکم بازار است، دیده‌ی خود را بسته و گویا قصد دخالت بر مبنای قانون را ندارد. مجمعی که مرکب از رؤسا یا معاونان ذی‌ربط ادارات و نهادهای ذیل وظایف متعددی در این خصوص دارند:
۱ - صنعت، معدن و تجارت (رئیس کمیسیون)
۲ - امور مالیاتی
۳ - بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
۴ - تعزیرات حکومتی
۵ - نیروی انتظامی
۶ - انجمن حمایت از مصرف کنندگان شهرستان
 ۷ - اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی شهرستان
۸ - اتاق تعاون شهرستان
۹ - بسیج اصناف
۱۰ - رئیس و نائب رئیس اتاق اصناف شهرستان کهگیلویه
۱۱ - نماینده مطلع و تام‌الاختیار فرماندار
۱۲ - رئیس شورای اسلامی شهرستان کهگیلویه
به فضای اتحادیه و شهرستان کهگیلویه باز گردیم و نقصان موجود؛ با توجه به اتمام عمر اتحادیه مذکور در شهریور سال ۱۳۹۸ بنا بر نص قانون، در تبصره‌های ماده ۲۲ قانون نظام صنفی چنین می‌آید:
تبصره ۲- کمیسیون نظارت هر شهرستان موظف است شش ماه قبل از پایان هر دوره هیأت مدیره، مقدمات برگزاری انتخابات را فراهم آورد.
تبصره ۳- انتخابات اتحادیه‌ها در دور اول با حضور حداقل یک سوم اعضاء و در صورت عدم دستیابی به حد نصاب مذکور، در دور دوم با حضور حداقل یک چهارم اعضاء رسمیت می‌یابد.
 نص قانون ایجاب می‌کرد انتخابات مجدد برگزار شود در صورتیکه اتاق اصناف شهرستان کهگیلویه تنها یکبار فراخوان می زند که تعداد به حد نصاب نرسید اما طبق قانون نظام صنفی باید دو بار دیگر نیز برای فراخوان اقدام می‌کردند، در صورتیکه به حد نصاب نرسید در قدم بعد می‌توانستند انتخابات را ملغی کنند.
 علیرغم پیگیری‌های متعدد اعضای اتحادیه در بهمن ماه ۹۸ اعضای کمیسیون نظارت شهرستان در رأس آن جناب آقای حکیم ریاست محترم اداره پیگیری‌هایی انجام داده و مصوب می‌کنند: انتخابات اتحادیه مصالح ساختمانی و بنگاه داران مجدد برگزار شود.
قریب به ۱۰ ماه می‌گذرد و تا به امروز هیچ انتخاباتی برگزار نمی‌شود تا نابسامانی در تشکیل یا عدم تشکیل این اتحادیه مهم جای سؤالات بیشماری را بی پاسخ، خالی بگذارد.
 با پیگیری‌های متعدد بعدی اداره صمت استان کهگیلویه و بویراحمد مصوبه کمیسیون شهرستان کهگیلویه را به دلایل واهی رد می‌کند و تصمیم را بر ادغام با اتحادیه‌های دیگر می‌گذارند. اقدامی که از چاله به چاه افتادن است و اجحافی بزرگی در حق اصناف فوق الذکر چرا که همانگونه که مبرهن است با توجه به پیچیده بودن اتحادیه می‌طلبد تیمی متخصص کنار اتحادیه باشد و به هیچ وجه نمی‌توان با اتحادیه دیگری ادغام شود؛ که اگر به عقب برگردیم از ادله‌های آشفتگی این صنوف طی یکسال اخیر، نبود اتحادیه تخصص محور فوق می‌باشد.

https://cdn.kebnanews.ir/images/docs/files/000427/nf00427453-2.jpg در گفتگوی کبنا نیوز با مجید براتی نائب رئیس سابق اتحادیه بنگاه داران و مصالح ساختمانی کهگیلویه از تبعات نبود اتحادیه در بازار پرسیدیم؛ مهندس مجید براتی از عدم نظارت بر بازار سخن به میان آورد و افزود: همزمان با هرج و مرج و آشفتگی بازار خودرو و املاک در کشور اما این نگرانی‌ها در شهرستان و عدم وجود اتحادیه ناظر بر این بازار دو چندان شد. عدم نظارت کافی بر مصالح ساختمانی و آهن آلات و قیمت‌های افسار گسیخته و غیرکارشناسی، بازار و مردم و همینطور اصناف را با زحمت بسیاری منتج از سردرگمی گرفتار و روبرو کرد.
نائب رئیس سابق اتحادیه بنگاه داران و مصالح ساختمانی کهگیلویه افزود: صدور پروانه‌های غیرکارشناسی که بیش از حد ظرفیت شهرستان کهگیلویه می‌باشند، در طول بیش از یک سال دهها پروانه صادر شد که حتی با تشکیل اتحادیه نیز زمان و دقت زیادی می‌طلبد تا به سامان برسد. مواردی که عرض کردم اعم از نظارت کافی بر بازار و قیمت‌ها، عدم تعادل در بازار، هرج و مرج در بازار خودرو، صدور پروانه‌های دیمی، تنها بخشی از مشکلاتی است که بر موجبات تآلم شهروندان در یک سال اخیر افزوده است.
با تمامی توضیحات می‌طلبد با اقدام صریح و سریع مسئولین ذی نفوذ و صالح، کمیسیون هئیت نظارت شهرستان کهگیلویه و استان کهگیلویه و بویراحمد را متقاعد سازند که سامان و سلامت اصناف و اتحادیه‌ها را قربانی ندانم کاری و بی توجهی به بازار نکنند تا خدای ناکرده در شرایط پیچیده، سخت و سردرگم اقتصادی امروز، آب به آسیاب دشمن نریزیم و با تعامل و دانش امر هر آنچه به صلاح اصناف، اتحادیه‌ها، مردم و اقتصاد شهرستان و کشور است، به بهترین انحائ انجام پذیرد.
-----------------------------------------
گزارش: بیژن کاظمی کیان
 


کد مطلب: 427453

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/427453/بی-توجهی-اتحادیه-ها-کهگیلویه-اهمال-کاری-کدام-بخش-می-گردد

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1