کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

اعتراضات و اتهامات پساانتخاباتی در امریکا شدت گرفت

نوامبر داغ / ماراتن دادگاه‌ها / ترامپ رفتنی شد

17 آبان 1399 ساعت 11:36

مسأله دیگر، تلاش هوشمندانه و هدفمند ترامپ و همکاران او طی چهار سال اخیر برای یارگیری و چینش همفکران خود در سطوح مختلف قوه قضائیه امریکا از قضات شهرستان و ایالت گرفته تا دادستان‌های عالی کل کشور است.


رقابت فشرده دو نامزد ریاست جمهوری امریکا که با مشارکت بی‌سابقه ۱۲۰ سال اخیر بیش از 160 میلیون امریکایی رقم خورد، گرچه در ایالت‌های کلیدی بسیار نزدیک دنبال می‌شود اما پیشتازی «جو بایدن» در آرای الکترال بر رقیبش «دونالد ترامپ»، شرایط دو کاندیدا را نیز مانند امریکا به دوقطبی محسوسی بدل کرده است.
به گزارش «فایننشال تایمز»، به نظر می‌رسد در این شرایط پرنوسان و پراسترس که به باور کارشناسان می‌تواند آغازی برای بحرانی پیش‌بینی نشده در امریکا باشد، «جو بایدن» تنها با برد در یکی از ایالات جورجیا، پنسیلوانیا، کارولینای شمالی و نوادا می‌تواند به کاخ سفید راه یابد و راه ساده‌تری نسبت به رقیب پیش‌رو دارد. شاید همین شرایط سبب شده است که او هوادارانش را دعوت به صبر کند: «شک ندارم رئیس جمهوری چهل و ششم امریکا هستم. از همه شما می‌خواهم آرام باشید و اجازه دهید فرآیند انتخابات درست پیش رود. دموکراسی گاهی خدشه‌دار می‌شود و برای بهبود آن کمی صبر لازم است. اما این صبر پس از بیش از 240 سال روزهای خوبی را پیش‌روی‌مان قرار می‌دهد.»
در برابر این آرامش ظاهری آبی‌ها، اما نتایج شمارش آرا چندان به مذاق ترامپ و اطرافیانش خوش نیامده است. نخستین واکنش جنجالی رئیس جمهوری امریکا به پیشتازی رقیب در سخنرانی‌اش پنجشنبه در کاخ سفید نمایان شد؛ جایی که «دونالد ترامپ» بار دیگر بر شایعه تقلب در انتخابات دامن زد و گفت: «اگر آرای قانونی شمرده شود، من پیروز انتخابات هستم. اما اگر آرای دیرهنگام شمرده شود آنها می‌توانند انتخابات را از ما بدزدند.» اما پخش زنده این سخنرانی به دلیل رکورد اتهام زنی‌ها و ادعاهای کذب ترامپ از سوی برخی رسانه‌های تصویری معتبر امریکا مانند «ای‌بی‌سی» و «ان‌بی‌سی» قطع شد و دست آخر نیز ترامپ حاضر به پاسخ دادن به سؤالی درباره سند اظهاراتش نشد. اما به باور کارشناسان این دروغ‌پراکنی‌ها آغازی بر بحران امریکا به دست ترامپ است. چراکه در حالی که به نوشته «الجزیره»، شبکه خبری کاخ سفید نیز ادعای وجود آرای غیرقانونی را رد کرده اما پسران ترامپ در توئیت‌هایی به حمایت پدرشان برآمدند و بر تقلب در انتخابات تأکید و سکوت جمهوریخواهان را محکوم کردند و خود او نیز در سریال توئیت‌هایی اظهارات بی‌اساسش را در سخنرانی کوتاه کاخ سفید تکرار کرد که این واکنش‌ها از سوی توئیتر حذف شد. به نوشته «ای‌بی‌سی نیوز»، پس از این تلاش‌های ناموفق، تیم وکلای ترامپ همان‌طور که او پیش‌تر نیز وعده پیگیری قانونی داده بود، کار خود را آغاز کردند و با ارائه دادخواستی به دادگاه جورجیا و میشیگان با ادعای عدم شفافیت در شمارش آرای این دو ایالت و مداخله دموکرات‌ها در کار ناظران جمهوریخواه خواهان توقف شمارش آرا شدند اما این دادخواست به فوریت از سوی قضات دو ایالت رد شد.
https://cdn.kebnanews.ir/images/docs/files/000427/nf00427288-1.jpg
ناآرامی‌های فضای مجازی و حقیقی
در این روزهای پس از انتخابات سریع‌ترین کمپین مخرب هواداران ترامپ به نام «دزدی را متوقف کنید» در شبکه فیس‌بوک با سرعت عملی بالا در کمتر از 22 ساعت 320 هزار کاربر جذب کرد و عبارات «بایدن آرا را دزدیده است» و «این بی‌عدالتی است» بالای 2 هزار بار دیده شد. این شرایط سبب شد مقامات فیس بوک مجبور به مداخله و بستن این صفحه شوند.
اما این گمانه‌زنی‌های دروغین آرامش شهرهای امریکا را بویژه در ایالات کلیدی برهم زده است، طوری که همزمان با تظاهرات مسالمت‌آمیز در فیلادلفیا برای حمایت از شمارش همه آرا، پلیس منطقه در حال بررسی ابعاد حمله به محل شمارش آرا در مرکز همایش‌های پنسیلوانیا است. این شرایط اما مسئولان برگزاری انتخابات در ایالت‌های باقیمانده را نگران کرده است. «جو گلوریا» رئیس حوزه انتخابی کلارک کانتی نوادا گفت: «حضور معترضان خشمگین پشت درها ما را نگران جانمان کرده است. اما نیروهای امنیتی را افزایش دادیم و همچنان به وظیفه‌مان برای شمردن آرا عمل خواهیم کرد.»
در همین حال شماری از مخالفان و هواداران ترامپ در سیاتل و مینه‌سوتا و پورتلند با بستن مسیرها تظاهرات کردند که با مداخله پلیس بسیاری دستگیر شدند. به گزارش «گاردین»، شمارش آرا در پنسیلوانیا در حالی در دو روز گذشته ادامه داشت که شمار زیادی از هواداران ترامپ با تظاهرات در اطراف محل شمارش آرا با پخش موسیقی و شعارهایی با صدای بلند سعی در ایجاد اختلال در کار حوزه انتخاباتی داشتند. در میان این نا آرامی‌ها، حمایت شماری از جمهوریخواهان مانند سناتور تدکروز و لیندسی گراهام اوضاع را متشنج‌تر کرده و حتی به نوشته «آکسیوس»، در حالی که بسیاری از هم‌حزبی‌هایشان مانند «کریس کریستی» مشاور ترامپ اظهارات رئیس جمهوری درباره تقلب در انتخابات را بی‌اساس خواند اما آنها مدعی شده‌اند اگر ترامپ برنده انتخابات نشود ممکن است نتایج را نپذیرند.
این شرایط سبب شده است که سرویس امنیتی امریکا با اعزام نیروهای ویژه به ایالت دلاور و استقرار در اطراف خانه «جو بایدن» در صورت پیروزی او برای حفظ جانش آماده باشند.
واکنش‌های جهان به رقابت 2020
پس از اعلام پیروزی‌های چندباره دونالد ترامپ یک روز پس از انتخابات، تبریک نخست‌وزیر اسلوونی به رئیس جمهوری امریکا، اتحادیه اروپا را به واکنش واداشت. در حالی که چندین نماینده اقدام دونالد ترامپ را غیردموکراتیک و غیرموجه خواندند، از کشورهای عضو خواستند در زمین او بازی نکنند و به آرا احترام بگذارند. به گزارش «ایرنا»، «جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز گفت: «ما در انتظار اعلام نتایج هستیم. اتحادیه اروپا همچنان آماده است تا به ایجاد یک مشارکت قوی در دو سوی اقیانوس اطلس، بر اساس ارزش‌ها و تاریخ مشترک ادامه دهد.»
به گزارش «یورو نیوز»، «استفن سایبرت»، سخنگوی آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در برابر سؤالی درباره اعلام پیروزی ترامپ گفت: «شهروندان امریکا رأی داده‌اند و هنوز نتیجه را نمی‌دانیم. دولت آلمان نتایج را از نزدیک دنبال می‌کند اما به سنت‌های دموکراتیک و نهادهای قانونی امریکا اعتماد دارد.» «هایکو ماس»، وزیر خارجه آلمان نیز گفت: «امریکا بیش از یک نفر است و شکست خوب برای دموکراسی مهمتر از پیروزی بزرگ است.»
«مارتین سلمیر»، مدیر دفتر پیشین رئیس کمیسیون اروپا و رئیس کنونی نمایندگی اتحادیه در اتریش نیز اعلام کرد: «فارغ از هر نتیجه‌ای باید بدانیم روزهای حساب کردن روی امریکا برای حل و فصل موضوعات اروپا تمام شده است.»
«گرگلی گولیاس»، رئیس دفتر ویکتور اوربان نخست‌وزیر مجارستان که از حامیان جدی «دونالد ترامپ» است به پیروزی دوباره رئیس جمهور امریکا ابزار خوشبینی کرد. به نوشته «الجزیره»، رسانه‌های این کشور تنها شبکه‌های اروپایی هستند که در این روزها اظهارات ترامپ درباره تقلب در انتخابات را پوشش می‌دهند.
«گابریل اتال»، سخنگوی دولت فرانسه نیز در موضعی منفعل گفت: «شمارش آرا ادامه دارد و بدیهی است رئیس جمهوری فرانسه با هر یک از نامزدهای منتخب همکاری می‌کند.» وزیر خارجه بریتانیا نیز با انتشار دو پیام توئیتری نوشت: «باید صبور بود. ما به روند کنترل و توازن سیستم ایالات متحده برای رسیدن به نتیجه اعتماد داریم و روابط بریتانیا با حضور هر یک از نامزدها محکم‌تر ادامه می‌یابد.»
در این میان «منفرد وبر»، رئیس محافظه کار فراکسیون حزب مردم اروپا با هشدار به دوقطبی شدن امریکا گفت: «قطب‌بندی عمیق امریکا هشداری برای اروپا است. ما باید اختلافات را در میان کشورها از بین ببریم وگرنه ناتوانی در سازش دموکراسی را به خطر می‌اندازد.» کرملین نیز اعلام کرد تا اعلام نتایج نهایی انتخابات منتظر می‌ماند.
https://cdn.kebnanews.ir/images/docs/files/000427/nf00427288-2.jpg
آخرین خبر
دیشب پس از اینکه برخی منابع امریکایی همچون «دسیژن دسک» در خبری که تا زمان تهیه این گزارش به تأیید نرسیده بود، از پیروزی «بایدن» خبر دادند، ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ در بیانیه‌ای تأکید کرد، انتخابات ریاست جمهوری هنوز به پایان نرسیده و نتایج نهایی خبر از پیروزی وی خواهد داد. این بیانیه همچنین عنوان کرد که آرای ایالت جورجیا که 16 رأی الکترال دارد، باید بازشماری شود. این بیانیه پیکان حمله را به سمت کمیته انتخابات پنسیلوانیا نیز گرفت و مدعی تخلفات انتخاباتی گسترده در این ایالت شد و خبر از اقامه دعوی در این خصوص و پیروزی در آن داد و افزود، در ایالت آریزونا نیز فاکس نیوز و آسوشیتدپرس مرتکب اشتباه‌های غیر مسئولانه شدند و بایدن را پیروز انتخابات در این ایالت معرفی کردند، در حالی که این طور نیست. در پی انتشار این بیانیه، «اندرو باتس» سخنگوی ستاد انتخاباتی جو بایدن پاسخ این اتهامات را داد و گفت: «ما پیشتر نیز گفته بودیم که در این انتخابات مردم هستند که تصمیم می‌گیرند و ایالات متحده، متجاوزان را تا زمانی که کاخ سفید را ترک کنند، همراهی می‌کند.»

عاقبت ترامپیسم در دوران پساترامپ
مجید تفرشی کارشناس مسائل بین الملل می‌گوید: با وجود جنجال‌های فرسایشی کنونی بر سر شمارش آرا و انتخاب برنده انتخابات ریاست جمهوری امریکا، به نظر می‌رسد که بخت جو بایدن دموکرات برای ورود به کاخ سفید، به مراتب بیشتر از دونالد ترامپ، رئیس جمهوری کنونی است. با این همه به نظر نمی‌رسد که حتی با خروج احتمالی ترامپ از ریاست جمهوری، فرهنگ و آموزه‌های ترامپیسم با سپهر سیاسی و اجتماعی امریکا و جهان وداع کند. در جریان مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری امریکا، سوای روش و منش حامیان داخلی او، شاهد حمایت‌های گروه‌های تندرویی از ترامپ بودیم که در ادعا شاید خود را پایبند موازین و اصول می‌خواندند، ولی در عمل پا به پای ترامپ در اخلاق‌ستیزی به هر وسیله‌ای در جهت حفظ یا کسب قدرت پیش رفتند. در بین گروه‌ها و اقشار ایرانی حامی ترامپ در خارج و داخل کشور، از جناح‌های مختلف بعضاً دشمن، دست‌کم یک فصل مشترک و ویژگی یکسان وجود دارد: عزم رسیدن به هدف، تغییر ساختار کنونی حکومت در ایران و کسب قدرت به  هر بهایی، با کمک هر کسی در هر کجای جهان و بی‌توجه به عواقب و هزینه‌های فاجعه بار ملی و راهبردی این روش. از این رو عجیب نیست که گروه‌های ساختارشکن و ایران‌ستیز ایرانی‌نما در خارج در حمایت بی دریغ از ترامپ با برخی دوستان، هواداران و مشاوران محمود احمدی‌نژاد هم‌رأی و همگام شدند.
نباید خیلی خوشبین بود که با شکست قطعی ترامپ و تثبیت نهایی پیروزی بایدن، ترامپیسم نیز به سرعت و سادگی از سپهر سیاسی امریکا و جهان غایب شود. این واقعیت که با وجود عقب ماندن در این انتخابات، تعداد آرای ترامپ در مجموع بیشتر از دوره قبل بوده، نشانگر دامنه و عمق حضور ترامپیسم است. البته که مشارکت بسیار بالای امریکایی‌ها در این دوره از انتخابات می‌تواند دلیل اصلی این افزایش آرا، برای هر دو سو باشد، ولی این واقعیت، از اهمیت تعداد غیرقابل انکار حامیان ترامپ کم نمی‌کند. ترامپ نه تنها در امریکا، که در اروپا، کانادا، استرالیا و دیگر نقاط جهان همگرایانی دارد که بعضاً و فعلاً به صورت بالقوه، حتی از خود او هم خطرناک‌ترند.
مسأله دیگر، تلاش هوشمندانه و هدفمند ترامپ و همکاران او طی چهار سال اخیر برای یارگیری و چینش همفکران خود در سطوح مختلف قوه قضائیه امریکا از قضات شهرستان و ایالت گرفته تا دادستان‌های عالی کل کشور است. هیچ رئیس جمهوری در یک سده اخیر در امریکا در دور نخست ریاست جمهوری خود؛ اینگونه موازنه قضایی در کشور را به سود خود و آرای خود تغییر نداده است. این چینش تدریجی آنقدر وسیع و عمیق است که دست‌کم یک نسل طول خواهد کشید تا عرصه قضایی امریکا از ترامپ‌گرایی و دیدگاه راست افراطی رهایی یابد. این مسائل البته سوای شهوت سیری‌ناپذیر ترامپ برای حفظ قدرت به هر قیمتی و حتی بازگشت مجدد به قدرت در آینده، حتی در صورت مجبور شدن ترک کاخ سفید در 20 ژانویه 2021 است. در روزهای اخیر حامیان و سخنگویان ترامپ به صراحت عنوان کرده‌اند که به فرض شکست و قبول شکست، او از هم اکنون آماده است تا برای شرکت در مبارزات انتخاباتی 2024 خود را آماده و نامزد کند. مواجهه و مقابله با ترامپیسم، فقط با مقابله سیاسی و مشارکت انتخاباتی به دست نمی‌آید. انحطاط فکری ترامپ و ترامپیسم در میان جوامع مختلف شرقی و غربی وجود دارد و منحصر به امریکا نیست. تلاش برای زوال انحطاط ترامپیسم نیازمند کار فرهنگی، فکری و اجتماعی مستمر و بهره بردن از تاریخ، درس تجربه و سیلی روزگار است. نباید بگذاریم انحطاط ترامپیسم از یاد نسل‌های کنونی و بعدی برود.

سراب پیگیری حقوقی اتهام تقلب
یوسف مولایی کارشناس حقوق بین‌الملل بیان می‌کند: تعریف دموکراسی با حاکمیت قانون در هم تنیده است. این به آن معنا است که همه اختلافات و تعارضات سیاسی و اجتماعی بر پایه مدل‌های رفتاری که قانون تعیین می‌کند، حل و فصل می‌گردد. در فقدان حاکمیت قانون تعارض‌ها و اختلافات بر پایه عنصر خشونت و قدرت حل و فصل می‌شود که این امر به بی‌ثباتی در جامعه دامن می‌زند.
حاکمیت قانون به این معنی است که قانون فصل‌الخطاب است و شهروندان و همه بازیگران اجتماعی به‌تدریج متقاعد می‌شوند که تنها راه‌حل مناسب و کم هزینه برای حضور در زندگی اجتماعی تبعیت از قانون است. آقای ترامپ به لحاظ شخصیتی تمایل دارد که از حداکثر قدرت، توانایی و زور خود برای پیشبرد اهدافش استفاده کند. او قبل از مرحله نهایی انتخابات، در کوران انتخابات درون حزبی خود در صدد القای این ایده بود که اگر پیروز نشود، حتماً تقلب شده است. او از آن زمان این اتهام را پایه رفتار اعتراضی خود برای آینده قرار داده بود. این یعنی قاعده بازی را به هم زدن و نپذیرفتن الزامات دموکراسی که حاکمیت قانون است. اما چون نمی‌تواند به‌طور عریان این ایده را مطرح کند، برای پیشبرد هدف خود به قانون متوسل می‌شود و مدعی می‌شود که طرف مقابل قاعده بازی را به هم زده است و او می‌خواهد با توسل به قانون از دموکراسی حمایت کند. این موضع‌گیری تا جایی که در مدیریت قانون منطبق باشد، با منطق دموکراسی سازگار است. ولی طرح دعوی و مطرح کردن ادعا به این معنی نیست که مدعی صاحب حق است. دعاوی زیادی در محاکم مطرح می‌شود که به دلیل ضعف و یا نبود مستندات قاضی آن را نمی‌پذیرد. ترامپ با انگیزه سیاسی می‌خواهد از قانون برای انجام حرکات ایذایی استفاده کند. او تا اینجا هم چندین دعوی مبنی بر ممانعات ادامه شمارش آرا در برخی از ایالت‌ها و بازشماری آرا در برخی دیگر مطرح کرده است. اما همه آنها رد شده است. این در شرایطی است که او تیم وکلای برجسته‌ای دارد که قطعاً به او تذکر داده‌اند که ادعاهایی از این دست قابل پیشرفت نیست. اما ترامپ نمی‌خواهد شکست را پذیرفته و راه را برای دموکراسی باز نگه دارد. او در صدد است، پرونده انتخاباتی را تا دیوان عالی پیش ببرد. تصور او این است که چون 6 نفر از 9 قاضی دیوان عالی امریکا گرایش‌های جمهوریخواه دارند، این شانس را خواهد داشت که دعاوی حقوقی خود را با استفاده از موقعیت سیاسی‌اش ببرد. اما به نظر می‌رسد، وی به ظرفیت‌های دموکراسی امریکا و جایگاه نهادهای حقوقی امریکا آشنایی کافی ندارد. زیرا برای طرح دعوی در دیوان عالی کشور نخست باید مراحل قضایی و قانونی نهادهای قضایی ایالتی را طی کند. یعنی در مرحله بدوی در محاکم ایالتی اگر به ضرر او رأی صادر شود، به تجدید نظر مراجعه کند و در تجدید نظر هم اگر رأی نگرفت به محاکم بالاتر که همان دیوان عالی است، مراجعه کند. برای طرح دعوا در مرحله بدوی و محاکم بالا او احتیاج به ادله قانع کننده‌ای دارد که اثبات کند، واقعاً قانون انتخابات نقض شده است. تاکنون به رغم ادعاهایی که مطرح کرده، دلایل قانع کننده‌ای ارائه نداده است و بعید است، در محاکم ایالتی بتواند رأیی به نفع خود به دست آورد و به طریق اولی ترامپ دلایل قانع کننده برای مراجعه به دیوان عالی ندارد. زیرا نخست باید در دادگاه بدوی و تجدید نظر به نفع خود رأی کسب کند. سابقه‌ای که در دیوان عالی امریکا در موارد مشابه وجود دارد، بسیار اندک است و مربوط به مواردی است که طرفین رأی مساوی دارند و این نهاد باید بین دو رقیب انتخاب کند. از همین رو به نظر می‌رسد آقای ترامپ شانس زیادی برای تغییر نتیجه انتخابات نداشته باشد.
 
پنسیلوانیا! تو خیابون نرو
https://cdn.kebnanews.ir/images/docs/files/000427/nf00427288-3.jpg
شوخی نوید محمد زاده با انتخابات آمریکا: البته برخی‌ها هم نگاه جدی‌ای به این ماجرا داشتند که آن را هم در قالب طنز بیان کرده‌اند. آن‌ها بر این باورند که فرقی بین بایدن و ترامپ وجود ندارد. هر دو دنباله روی یک سیاست هستند و انتخاب هر کدامشان تاثیری بر وضعیت مردم ایران ندارد. یکی از این افراد نوید محمدزاده بازیگر نام آشنای کشورمان است. این بازیگر دو تصویر شبیه به هم از خود در فیلم سینمایی ابد و یک‌روز را در استوری صفحه اینستاگرامش با این مضمون «وضعیت مردم ایران» منتشر کرده و زیر هر تصویر نوشته است: «بایدن رئیس جمهور بشه، ترامپ رئیس جمهور بشه» در واقع او به این موضوع اشاره دارد که ترامپ یا بایدن اگر رئیس جمهور آمریکا شوند فرقی به حال مردم ایران ندارد.
نگاه طنازان کاربران به انتخابات آمریکا
اما همانطور که گفته شد کاربران شبکه‌های اجتماعی شوخی‌های جالبی که بعضاً حرف‌های مهمی که در درون آن نهفته است با انتخابات آمریکا داشته‌اند که بخشی از آنها در زیر می‌آید.
یکی از کاربران در این مورد نوشته است: «هیچکس الان جای ملانیا نیست که نمیدونه تا چند روز دیگه به عنوان زن رئیس جمهور براش غذا میارن یا خودش باید کتلت درست کنه؛ خدا برای هیچ زنی نیاره این دلشوره را».
کاربر دیگری گفته است: «یه جوری اسم ایالت آمریکا را خوب بلد شدیم انگار نه انگار تا دیروز بجنورد و بیرجند و بروجرد رو با هم قاطی می‌کردیم».
یکی دیگر از کاربران اینطور می‌نویسد: «در حالیکه شما اسم تمام ایالتهای آمریکا و تعداد رأی الکترال‌هاشون رو بلدید، ۱۶ میلیون آمریکایی معتقدن شیرکاکائو رو از گاوهای قهوه‌ای رنگ می‌دوشن».
کاربران دیگر نوشته‌اند: «من جای ترامپ بودم و تقلب دموکرات‌هارو می‌دیدم قفل در کاخ سفید رو عوض می‌کردم و کلیدشو به هیشکی‌نمی‌دادم»، «میگن برای اینکه خبر بدو یهویی به ترامپ ندن زنگ زدن گفتن پنسیلوانیا حالش بده بردنش بیمارستان»، «الان صاحب این ساندویچی‌ها یه قلم و کاغذ دستشون گرفتن و دارن تند تند اسم ایالتهای آمریکا رو با یه پسوند پنیری و مخصوص به منوشون اضافه می‌کنند»، «ترامپ آگه قول یارانه ۱۰ دلاری به مردم می‌داد الان ۸۰ میلیون رأی فقط از ایران داشت»، «الان خود ترامپ بخواد ببینه چند چنده زنگ میزنه از ایرانیا میپرسه»، «اصلاً فکرش رو نمی‌کردم یه روزی استرس رای‌های کارولینای شمالی رو هم داشته باشم»، «امیدوارم ایرانیا این اسم‌های جدیدی که از ایالت‌های آمریکا یاد گرفتن رو در آینده روی بچه هاشون نذارن. فکر کن تو خیابون بشنوی میگن پسرم پنسیلوانیا تو خیابون نرو، ویسکانسین جان دست منو ول نکن، پول ندارم واست اسباب بازی بخرم میشیگان من، شلوغ نکن داکوتا بریم خونه کشتمت»، «من هنوز فرق بیرجند و بجنورد و بروجرد و بروجن و جاجرود و... رو نفهمیدم چی به چیه!؟ اما قشنگ میدونم که میشیگان در شمال ایندیانا و اوهایو واقع شده و فلوریدا در جنوب جورجیا حتی میدونم نبراسکا در جنوب داکوتای شمالی هست»، «من جای بایدن بودم جشن رو واشنگتن می‌گرفتم پاتختی رو تهران»
 
ماراتن دادگاه‌ها
دونالد ترامپ ماه‌ها پافشاری می‌کرد که رأی پستی عاملی برای تقلب است در مقابل دموکرات‌ها تاکید می‌کردند که به دلیل شیوع کرونا رای‌ها باید پستی باشد! این درحالی بود که ترامپ معترض بود چگونه دموکرات‌ها از راه پیمایی و تجمعات اعتراضی به رغم کرونا حمایت می‌کنند اما نوبت به انتخابات که می‌شود حامی رأی پستی به دلیل کرونا می‌شوند؟ با این همه انتخابات حساس برگزار شد و حجم زیادی از رای‌ها نیز به صورت پستی ارسال شد. رای‌هایی که وقتی نوبت به شمارش آنها رسید همچون طوفانی سریع پیروزی‌های ترامپ در ویسکانسین، میشیگان و جورجیا را به باد داد و احتمال چنین بلایی برسر نتیجه پنسیلوانیا نیز رخ می‌دهد. حالا به مدد رای‌های پستی می‌توان با درصد بالایی گفت که ترامپ بیستم ژانویه باید کاخ سفید را ترک کند! کاندیدای جمهوری‌خواهان شاید پیش از همه‌گیری کرونا نیازی به کمپین هم نداشت و آسوده می‌توانست انتخابات را ببرد اما کرونا و تبعات اقتصادی آن و بسیج بی‌سابقه همه رسانه‌های جریان اصلی (mai- stream media) علیه او موفقیت آمیز بود تا شگفتی‌ساز 2016 در 2020 یکی بعداز دیگری و با اختلاف‌هایی اندک ایالت‌ها را از دست بدهد! البته ترامپ می‌گوید تسلیم نشده و در همه ایالت‌های بحث برانگیز اقامه دعوا خواهد کرد و کار را به دادگاه می‌کشاند. امید او به دیوان عالی بالاترین مرجع قضائی در آمریکا است جایی که شش نفر از 9 قاضی دیدگاه‌های نزدیک به جمهوری‌خواهان دارند. فعلاً اما براساس قانون شکایت‌ها باید ابتدا در دادگاه‌های ایالتی و سپس در دادگاه‌های فدرال انجام شود جایی‌که تعداد قضات نزدیک به دموکرات‌ها بیشتر است و طبیعی است می‌شنویم یکی بعد از دیگری در خواست‌های کمپین ترامپ رد می‌شود. از جمله یکی از این موارد در پنسیلوانیا است جایی که گویی دست‌بردار دریافت رای‌های جدید نیست و همین دیروز اداره پست آمریکا گفت 1700 رأی جدید «پیدا کرده است» و برای شمارش به صندوق‌های پنسیلوانیا تحویل داده است! شبکه ان بی‌سی نیوز گزارش داد: کمپین ترامپ پیش از این طی شکایتی مدعی شده بود که به مقامات انتخاباتی جمهوری‌خواه اجازه نظارت بر نحوه آغاز و شمارش آرا در صندوق‌های ایالت پنسیلوانیا داده نشده است. قاضی دادگاه پنسیلوانیا گفت: ناظران (به طور معمول) پای صندوق‌های رأی برای نظارت حضور نداشته‌اند، بنابراین به نظر می‌رسید که هیئت انتخابات در شهر فیلادلفیا از قوانین ایالتی پیروی کرده است. قاضی در ادامه افزود: در صورت رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی کرونا، وی مانع حضور مقامات انتخاباتی برای نزدیک شدن به صندوق‌های شمارش آرا نمی‌شود. اما از سوی دیگر کایلی مک‌انانی سخنگوی کاخ‌سفید اظهارات «رودی جولیانی» وکیل دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا را که ادعا کرده بود «تقلب گسترده‌ای» در این انتخابات رخ داده، منعکس کرد.
مک‌انانی که به عنوان مشاور ارشد کمپین ترامپ نیز خدمت می‌کند، گفت: به طور ویژه، فیلادلفیا سابقه نتایج بسیار عجیب و غریبی دارد. شما در انتخابات ۲۰۱۲ میلادی ۵۹ حوزه مختلف داشتید که میت رامنی در هیچ یک از آن‌ها دقیقاً هیچ رأی نیاورد که بسیار بعید و عجیب بود. شما فرد دموکراتی را داشتید که در سال‌های ۲۰۱۴، ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ میلادی به پر کردن صندوق‌های رأی با آرای جعلی متهم شده بود. وی افزود: مقامات انتخابات ناظران انتخاباتی را مجبور کردند تا چندین متر دورتر بایستند و توانایی آنها را در نظارت بر روند شمارش آرا و تضمین درستی و صحت آنها محدود کردند. مک‌انانی گفت: این شکایت نیز درباره یک نظارت آزاد و شفاف درباره آنچه در فیلادلفیا رخ می‌دهد، تنظیم شده است. به رغم این موضوع، مک‌انانی گفت: تیم ترامپ مطمئن است که رئیس جمهوری با دست‌کم ۴۰ هزار رأی در پنسیلوانیا پیروز خواهد شد. وی افزود: کمپین ترامپ همچنین معتقد است که آنها در آریزونا پیروز خواهند شد. ترامپ به ۵۷.۷ درصد از ۶۰۰ هزار رأی نیاز دارد که مک‌انانی معتقد است وی با حدود ۳۰ هزار رأی در این ایالت پیروز خواهد شد. مک‌انانی در پاسخ به این سؤال که آیا کمپین ترامپ فکر می‌کند که ترامپ می‌تواند بدون آریزونا به ۲۷۰ رأی الکترال لازم دست یابد یا خیر، گفت: صریحاً باید بگویم که هر چیزی ممکن است. وی افزود: ما معتقدیم که راه پیروزی ترامپ در این انتخابات از آریزونا، پنسیلوانیا و جورجیا می‌گذرد.
> حمایت جمهوری‌خواهان از دعوای حقوقی
از سوی دیگر میچ مک‌کانل، رئیس اکثریت سنا اعلام کرد: اگر دوطرف به دیوان عالی برای تعیین فرد پیروز انتخابات مراجعه کنند، متعجب نخواهیم شد. میچ مک‌کانل اظهار کرد:‌ بعد از پایان شمارش آخرین رأی نتیجه انتخابات مشخص خواهد شد. از چهره‌های سرشناس جمهوری‌خواه نیز خبر حمایت از ترامپ در دعواهای حقوقی به گوش می‌رسد. لیندسی گراهام سناتور جمهوریخواه ایالات متحده آمریکا قصد کمک نیم میلیون دلاری به کمپین دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در روند شکایت در شمارش آرای ایالت‌های باقی مانده را دارد. گراهام رئیس کمیته قضائی سنای آمریکا و تد کروز سناتور جمهوریخواه ایالت تگزاس از جمله معدود افرادی هستند که پشت ادعاهای ترامپ در مورد شکل‌گیری تقلب در انتخابات ایستادند. وی ضمن اعلام کمک به کمپین ترامپ برای طرح شکایت به شمارش آرا و انتقاد از انتخابات در فیلادلفیا گفت: امشب اینجا هستم تا کنار ترامپ بایستم. او در کنار من ایستاد، او دلیل اکثریت ما در سنا است. وی به جمهوریخواهان سنا کمک کرد. سناتور جمهوریخواه ایالت کارولینای جنوبی از بی‌اعتمادی خود به انتخابات در شهرهای لیبرال گفت و از تلاش‌های ایالت آریزونا برای شمارش تمام آراءتقدیر کرد. کروز و گراهام هر دو باور دارند که از ورود ناظران انتخاباتی در فیلادلفیا برای دسترسی به صندوق‌های رأی جهت نظارت جلوگیری شده است. در ایالت پنسیلوانیا اکثر درگیری‌ها بر روی شهر فیلادلفیا تمرکز دارد و کمپین ترامپ به این معترض است که ناظرانش اجازه نزدیک شدن به مراکز شمارش آرا برای بررسی امضا، نام رای‌دهندگان و نشانی آنها بر روی پاکت‌های آرای پستی را ندارند.
در همین حال کمپین بایدن نیز فراخوانی برای جذب کمک‌های مالی داده که در روند حقوقی و دادگاه‌ها بتواند مقابل خواسته‌های ترامپ بایستد. ترامپ دیروز نیز در سخنانی در کاخ سفید بار دیگر پیروزی بایدن را غیرقانونی خواند و آن را به چالش کشید؛ سخنانی که باعث شد رسانه‌های آمریکایی پخش زنده سخنرانی ترامپ را قطع کنند. دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مقابل دوربین‌ها در کاخ سفید گفت: اگر فقط آرای قانونی شمرده شوند، ما پیروزیم. ترامپ می‌گوید آرای پستی در حال شمارش «غیرقانونی» است و آرایی است که «دیر» رسیده است!
ترامپ هم‌چنین گفت: پیش‌بینی می‌شد که یک موج آبی (دموکرات‌ها) در انتخابات اتفاق بیافتد اما در واقع یک موج قرمز (جمهوری‌خواهان) رخ داد. پیش‌تر پسر او دونالد ترامپ جونیور از پدرش خواسته بود "وارد جنگی تمام عیار بر سر این انتخابات" شود. رئیس جمهور آمریکا در مورد انتخابات کنگره که آن هم سه‌شنبه انجام شد، گفت: "زنان جمهوری‌خواه بیشتری به کنگره راه یافتند که بیش از هر سال دیگری در گذشته بود." او سپس افزود که جمهوری‌خواهان تبدیل به "حزب کارگران آمریکا شده‌اند". ترامپ همزمان با اشاره به انتخابات سنا و مجلس نمایندگان گفت بر خلاف ادعای دموکرات‌ها که منتظر تسخیر مجلس سنا بودند، «ما توانستیم موفق شویم و علاوه بر حفظ سنا نمایندگان جدیدی به مجلس نمایندگان فرستادیم.» وی هم‌چنین نظرسنجی رسانه‌ها را مداخله در انتخابات خواند و با ادعای تقلب دموکرات‌ها در انتخابات گفت: آن‌ها از مدت‌ها پیش برای این کار
برنامه داشتند.
او که در چندین ایالت علیه شمارش آرا شکایت کرده، آرای پستی را که دموکرات‌ها بیشتر از آن استفاده کردند "زمینه ساز تقلب گسترده به‌نفع جو بایدن" دانست.
ترامپ گفت، در چند ایالت از جمله میشیگان و جورجیا ناظران حزب جمهوری‌خواه اجازه حضور در مکان شمارش آرا را نداشته‌اند یا محدودیت‌های فراوانی برای آنها ایجاد شد. وی ادامه داد: ما ۷۰۰ هزار رأی در پنسیلوانیا پیش بودیم ولی اکنون می‌گویند ما ۹۰ هزار جلو هستیم و همینطور برگه می‌آورند. در جورجیا هم من با اختلاف زیاد پیروز شدم و ۳۰۰ هزار رأی جلو بودم اما ناگهان عقب افتادم. در میشیگان ما خیلی پیش بودیم و در ویسکانسین هم همینطور. در همه موارد آرای ما را کم کردند.
از سوی دیگر جو بایدن درباره این اظهارات ترامپ که گفته رای‌هایی که بعد از روز انتخابات رسیده غیرقانونی است و نباید شمرده شود مخالف کرده و گفت: «تک تک آرا باید شمارش شود.»
> مسیر دعوای حقوقی
اما آیا دعوای حقوقی می‌تواند کارساز باشد؟ در همین زمینه فیلتزمایر کارشناس سیاسی اروپایی می‌گوید ترامپ حق دارد در نتایج انتخابات شک کند. ما یک سیستم مشابه در اتریش داریم. من می‌توانم علیه نتیجه یک انتخابات در دادگاه قانون اساسی اعتراض کنم و این یک چیز خوب است. با این وجود، دو مشکل وجود دارد: شما نمی‌توانید مانند ترامپ بدون ارائه مدرکی مدعی تقلب در انتخابات شوید. به همین ترتیب، نمی‌توانید فقط بگویید: بیایید از جایی که اکنون هستیم، دست از شمارش برداریم، زیرا پیشتاز هستیم. این از نظر دموکراسی و سیاست خطرناک است. این کارشناس سیاسی تاکید می‌کند که برای یک دادرسی صحیح، وکلای ترامپ باید توضیح دهند چرا رأی دهندگان پستی نتیجه را به ضرر وی متمایل می‌کنند. به عنوان مثال، رئیس جمهور می‌تواند استدلال کند که آرای پستی فاقد امضا بوده یا جعلی هستند و یا این که در شمارش اشتباهاتی رخ داده یا اینکه مهلت‌های مشخصی که می‌توان آرا را در نظر گرفت بسیار طولانی شده‌اند. سؤال این است که آیا وی می‌تواند ثابت کند که این مسائل تأثیر تعیین‌کننده‌ای در نتیجه داشته است؟ فیلتزمایر در این رابطه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ در اتریش بین «الکساندر وان در بلن» و «نوربرت هوفر» را مثال می‌زند. در آن زمان، دادگاه قانون اساسی رأی‌گیری دوم را به دلیل کاستی‌های مختلف لغو کرد. در انتخابات آمریکا نیز ترامپ می‌تواند نتیجه مقدماتی را در چند روز آینده به دادگاه تجدید نظر ارجاع دهد. این ممکن است بسته به ایالت متفاوت رخ دهد. فیلتز مایر توضیح می‌دهد: «در سال ۲۰۱۶ نیز مخالفت‌های فردی وجود داشت. ترامپ باید منتظر بماند تا نتایج قابل اطمینان از ایالت‌های مربوطه حاصل شود. پیش از این روند، برای عملی کردن این خواسته که آرای بیشتری شمرده نشوند، فکر می‌کنم از نظر قانونی امیدی وجود ندارد.»
در همین باره مرتضی مکی یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل به «آفتاب یزد» گفت: «از قبل از برگزاری انتخابات نیز قابل حدس بود که در این دوره از انتخابات با شرایط بسیار پیچیده و کم سابقه‌ای مواجه خواهیم شد که هر گونه پیش‌بینی را نسبت به آن دشوار می‌کند. در شرایط فعلی نیز درحالی که بایدن از شانس بسیار بالایی برخوردار است تا رئیس جمهور بعدی باشد حتی شاهد اگر و اما درباره دعواهای حقوقی از سوی دونالد ترامپ هستیم که این ایده از سوی فرزندان او، مشاوران و برخی سناتورهای پرنفوذ جمهوری‌خواه نیز مورد حمایت قرار گرفته است.» او افزود: «ترامپ تلاش می‌کند با استفاده از جنجال‌سازی‌ها و مانور روی دعوای حقوقی ورق را به سمت خود برگرداند و هرچند در زمینه‌ی لزوم توقف شمارش آرا نتوانست دلایلی محکم ارائه دهد و برخی درخواست‌های او در دادگاه‌های ایالتی رد شد اما به نظر می‌رسد امید او به دیوان عالی است که اکثریتی از قضات هم‌فکر با جمهوری‌خواهان در آن حضور دارند.» او افزود: «نکته‌ای که مهم است اینکه ترامپ همچنان به سازوکار انتخابات پایبند است و اقداماتی نیز که تا کنون انجام داده براساس قوانین بوده است هرچند که او به دنبال بهره‌برداری تبلیغاتی نیز بوده است.» این تحلیلگر مسائل بین‌الملل بیان داشت: «مهم‌ترین موضوع در ماجرای دعوای حقوقی این است که ترامپ باید بتواند ادله مستدلی را به دادگاه ارائه دهد در واقع حتی در دیوان عالی نیز اگرچه قضات جمهوری‌خواه اکثریت را دارند اما اگر شواهد و دلایل لازم وجود نداشته باشد آنها نیز نمی‌توانند به نفع ترامپ رأی بدهند.» مکی در ادامه گفت: «با توجه به اینکه ایالت‌های مختلف هرکدام قوانین خاص خود را دارند بنابراین برای ترامپ دشوار است تا اثبات کند که این ایالت‌ها از قانون تخطی کرده‌اند. از سوی دیگر از شواهد به نظر می‌رسد در صورتی که در نهایت دیوان عالی پیروزی بایدن را اعلام کند ترامپ نیز تمکین خواهد کرد اما واقعیتی که وجود دارد این انتخابات هزینه بسیار سنگینی را در ابعاد داخلی و خارجی به آمریکا تحمیل کرد و بی‌اعتباری گسترده‌ای را برای این کشور به وجود آورد.»


دنیای بدون ترامپ!
گزینه دادگاه و دیوان عالی هنوز روی میز است اما چیزی شبیه به معجزه می‌تواند ترامپ را از راهروهای دادگاه به دفتر بیضی در کاخ سفید برساند.
آفتاب یزد: دونالد ترامپ! پدیده‌ای که چهار سال پیش با صندوق رأی شگفتی ساز شد و حالا از طریق صندوق پست به حاشیه قدرت در آمریکا رانده می‌شود! چهارسال ریاست جمهوری او به اندازه چهل سال در جهان حادثه رقم زد. حالا شاید بتوان گفت کار برای این سیاستمدار تاجر پیشه از معجزه هم گذشته است. همه ایالت‌های کلیدی که در شب انتخابات به رنگ قرمز درآمده بود تا او دوباره خود را در کاخ سفید ببیند و کارهای نیمه کاره را تمام کند یکی پس از دیگری آبی شد تا صندوق پست ناجی جو بایدن باشد که آغاز دهه نهم زندگی خودش را در کاخ سفید خواهد بود! جورجیا، پنسیلوانیا، میشیگان، ویسکانسین، نوادا و آریزونا یکی بعد از دیگری به بایدن رسیدند تا جمهوری خواهان آهسته آهسته کاخ سفید را به رقیب واگذار کنند. ترامپ در شب انتخابات در پنسلیوانیا 11 درصد جلو بود اما حالا با یک دهم درصد عقب است. 3,295,327 در برابر 3,289,731! در جورجیا سه درصد پیشتاز بود اما حالا در آنجا نیز با اختلاف اندکی عقب افتاده است 2,448,491 به 2,449,588! هرچند این اعداد هنوز نهایی نیست اما تجربه روزهای اخیر نشان داده هرچه رأی بیشتری شمرده شده ترامپ بیشتر عقب افتاده است. همین دو ایالت برای بایدن کفایت می‌کند که پیروز باشد هرچند که برای مبادا بایدن می‌تواند از پیروزی در آریزونا و نوادا که در هر دو ایالت پیش است نیز استفاده کند. حالا دیگر کم کم می‌توان گفت دنیای بدون ترامپ نزدیک است! رئیس جمهور آمریکا جنگی را آغاز کرد که خودش پایان‌دهنده آن نبود! جنگ با رسانه‌های اصلی آمریکا (Mainstream Media) که قدرت بی‌بدیلی دارند! ترامپ در همه این چهار سال تلاش کرد این رسانه‌ها را به چالش بکشد و با Fake News به جنگ آنها رفت. در این جنگ رسانه‌ها نیز کم نگذاشتند و چهارسال تمام علیه ترامپ هزاران ساعت برنامه ساختند و خط به خط اظهارات او را مورد بررسی قرار می‌دادند تا علیه خودش استفاده کنند. کرونا و تبعات انسانی و اقتصادی آن نیز علیه ترامپ شد تا در این رقابت آسان‌ترین کار را جو بایدن داشته باشد! در واقع رقابت تنها میان بایدن و ترامپ نبود! رقابت میان ترامپ، کرونا، رسانه‌ها و بایدن بود که ترکیب دوم برنده شد. در شرق و غرب جهان بسیاری در این چهار سال متأثر از سیاست‌های ترامپ بودند و دل خوشی از او نداشتند، حتی متحدان اروپایی واشنگتن! حالا شاید خیلی‌ها نفس راحتی بکشند از اینکه در بیستم ژانویه این جو بایدن است که سوگند ریاست جمهوری یاد می‌کند! گزینه دادگاه و دیوان عالی هنوز روی میز است اما چیزی شبیه به معجزه می‌تواند ترامپ را از راهروهای دادگاه به دفتر بیضی در کاخ سفید برساند. جهان بدون ترامپ احتمالاً و با احتمال بسیار قوی به زودی آغاز می‌شود اما شاید زیاد هم طول نکشد چرا که نزدیکان او گفته‌اند ترامپ برای 2024 می‌آید، یعنی زمانی که هنوز سنش از سن امروز بایدن کمتر است! شگفتی‌ها در روابط بین‌الملل کمتر می‌شود و اتفاقات قابل پیش‌بینی‌تر خواهد بود! البته قابل پیش‌بینی بودن الزاماً به معنی مثبت بودن رخدادهای آینده نیست! به قول ترامپ خواهیم دید چه پیش خواهد آمد...

 ترامپ لطمه می‌زند، بعد می‌رود
آرمان ملی: تمام شد. این را دموکرات‌ها و البته آمار بحث‌برانگیز انتخابات آمریکا و رسانه‌ها می‌گویند؛ رسانه‌هایی که حتی پخش زنده سخنرانی ترامپ را قطع کرده‌اند. ترامپ دیروز فقط خودش و هوادارانش را دارد و رسانه‌ها و سیستم آمریکا همراه با دموکرات‌ها و... همگی علیه او هستند. اما درتمام ایالت‌ها رقابت‌ها بسیار بیش از حد تصور نزدیک بود. ایالاتی که ترامپ در آنها پیشتاز بوده و البته ناگهان ورق برگشته با این حال اختلافات در بیشتر ایالات به زیر نیم درصد می‌رسد، این موضوع این حق را به ترامپ می‌دهد که درمورد این ایالات شکایت کند هرچند تا به امروز سیستم قضائی هم وقعی به ترامپ نداده است. همانطور که سی‌ان‌ان و رسانه‌های دیگر با قطع سخنانش او را لاک‌پشت چاق خطاب می‌کنند و توئیتر هم از بستن پست‌های او در آینده نزدیک می‌گوید. با این حال ترامپ بالاترین آرای تاریخ یک انتخابات را به عنوان رقیب نامزد پیروز کسب کرده استّ همانطور که بایدن بالاترین رأی تاریخ یک رئیس‌جمهور را و همانطور که آمریکا بالاترین میزان مشارکت مردمی تمام تاریخ خود را تجربه کرده است. اگرچه انتخابات آمریکا به خط پایان خود نزدیک شده است، اما در مورد فرضیه‌های بعد از این نیز سخنان زیادی بیان می‌شود. عده‌ای از این می‌گویند که شاید ترامپ تا آخر نتیجه انتخابات را نپذیرد و آن وقت کاخ سفید را هم به این راحتی‌ها ترک نکند و کار به مقامات امنیتی برای بیرون کردن او بکشد، عده‌ای هم از شکایات و تعیین سرنوشت نهایی آرا در دیوان عالی می‌گویند. عده‌ای هم اما همه اینها را واکنش‌هایی زودگذر تلقی می‌کنند که در نهایت به حضور بایدن در کاخ سفید ختم خواهد شد. با این حال هنوز هم هستند عده‌ای که منتظر یک اتفاق خاص برای تغییر ماجرا هستند. کندی شمارش آرا در برخی ایالات مانند نوادا همان‌طور که ترامپ گفته بود شائبات در این انتخابات را پررنگ کرد با این حال اما اظهارات وی تاکنون ندید گرفته شده و بایدن جشن پیروزی را گرفته است.

هشدار پلوسی
رئیس مجلس نمایندگان آمریکا گفت: به نظر می‌رسد پیروزی بایدن و هریس در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا قطعی شده است. بسیاری در مورد آسیبی که ترامپ ممکن است در فاصله زمانی باخت در انتخابات و ترک کاخ سفید به کشور وارد کند، نگران هستند. هرچند ما تمام آرا را به دست نیاورده‌ایم اما سرانجام این جنگ را برنده شده‌ایم. رئیس‌جمهور منتخب جو بایدن از حمایت مجلس سنا برخوردار خواهد بود.
بایدن 264 ترامپ 214
شمارش آرای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا وارد مرحله حساسی شده است. جمعه به وقت تهران هم شمارش در ایالت‌های سرنوشت‌ساز ادامه دارد و یک پیروزی دیگر برای دموکرات‌ها در یک ایالت حساس مانند نوادا یا جورجیا می‌تواند جو بایدن را به کاخ سفید برساند. رقابت در این ایالت‌ها با پیشتازی اندک بایدن پیش می‌رود و از شانس دونالد ترامپ کاسته شده است و مسیر کوتاه‌تر و هموارتری مقابل بایدن دیده می‌شود. بر اساس اعلام مقام‌های انتخاباتی آمریکا، بیش از 100 میلیون نفر از مردم آمریکا تا پیش از سوم نوامبر (روز اصلی انتخابات) به صورت پستی یا زودهنگام و در مراکز قرار داده شده، رأی خود را به صندوق انداختند و روز سه‌شنبه نیز میلیون‌ها تن دیگر به پای صندوق‌های رأی رفتند، به طوری که انتخابات امسال در 120 سال اخیر از نظر حضور واجدان شرایط رأی‌دهی، رکورد شکست. روز سه‌شنبه با توجه به تفاوت ساعتی در ایالات مختلف آمریکا از شرق تا غرب و قوانین مختلف انتخاباتی در ایالات مختلف، مراکز رأی‌گیری کم کم بسته شدند و نتایج انتخابات به صورت تدریجی اعلام می‌شود که حاصل حجم بالایی از آرای پستی است. هر نامزد برای پیروزی در انتخابات به 270 رأی الکترال نیاز دارد. هنوز شمارش آرای انتخاباتی در ایالت‌های نوادا، پنسیلوانیا، کارولینای شمالی، جورجیا و آلاسکا به اتمام نرسیده است. به گفته یکی از مقام‌های ایالت جورجیا، حدود 10 هزار رأی هنوز شمارش نشده است و انتظار نمی‌رود به‌زودی نتیجه اعلام شود. نتیجه این ایالت برای بایدن حیاتی است.

وضعیت شمارش آرا در ایالت‌های تاثیرگذار
در همین حال، کمپین انتخاباتی ترامپ و شخص وی با طرح شکایتی در دادگاه و در توییتر خواستار متوقف شدن شمارش آرا شده‌اند. تیم او تاکید دارد که دسترسی برای نظارت از زمان آغاز و حین شمارش آرا فراهم نبوده است. بایدن و تیم او اما می‌گویند تمام آرا باید شمارش شوند. تیم انتخاباتی ترامپ همچنین با طرح ادعاهایی همانند شکایت در ایالت میشیگان، در پنسیلوانیا، ویسکانسین و جورجیا طرح دعوی کرده است تا جلوی شمارش آرای انتخابات را بگیرد.

آرای سرنوشت‌ساز
گرچه تکلیف آرای نوادا هنوز مشخص نیست اما انتظار می‌رود آرای آن به بایدن برسد. آلاسکا هم در ردیف پیروزی‌های ترامپ قرار می‌گیرد. بدین ترتیب تعداد آرای الکترال بایدن مقابل ترامپ، 270 به 217 می‌شود. این به معنای پیروزی برای بایدن است. وضعیت در جورجیا و کارولینای شمالی هنوز روشن نیست. بایدن در جورجیا با 1097 رأی پیشتاز است. سرنوشت 20 رأی الکترال پنسیلوانیا هم که بایدن در آن اندکی پیشتازی دارد، همچنان نامعلوم مانده است.
آلاسکا (3 رأی الکترال)، نوادا (6 رأی الکترال)، جورجیا (16 رأی الکترال)، کارولینای شمالی (15 رأی الکترال) و پنسیلوانیا (20 رأی الکترال).
نامزدهای انتخابات تاکنون به صورت زیر ایالت‌ها را از آن خود کرده‌اند:

ترامپ
کنتاکی (رأی الکترال 8)، اوکلاهاما (7)، تنسی (11)، وست ویرجینیا (5)، آرکانزاس (6)، می‌سی‌سی‌پی (6)، آلاباما (9)، کارولینای جنوبی (9)، ایندیانا (11)، وایومینگ (3)، داکوتای جنوبی (3)، داکوتای شمالی (3)، لوئیزیانا (8)، نبراسکا (4)، کانزاس (6)، میسوری (10)، آیداهو (4)، یوتا (6)، اوهایو (18)، مونتانا (3)، آیووا (6)، فلوریدا (29)، تگزاس (38) و مین (1)

بایدن
ورمونت (3)، مریلند (10)، نیوجرسی (14)، ماساچوست (11)، واشنگتن دی‌سی (3)، دلاور (3)، ویرجینیا (13)، ایلینوی (20)، کنتیکت (7)، رودآیلند (4)، نیویورک (29)، نیومکزیکو (5)، کلورادو (9) نیوهمپشایر (4) ایالت واشنگتن (12)، اورگان (7)، کالیفرنیا (55)، هاوایی (4)، مینه‌سوتا (10)، نبراسکا (1)، مین (3)، آریزونا (11)، ویسکانسین (10) و میشیگان (16).
در شرایطی که بحث و جدل‌های انتخاباتی بالا گرفته است، بایدن به پیروزی امید دارد. در همین حال دونالد ترامپ هم در توییتی دموکرات‌ها را به تلاش برای سرقت آرا متهم کرده است. او در واشنگتن در جمع حامیانش گفت: من با اعلام آرای پستی، دادگاه را پیش‌بینی می‌کردم. ما این انتخابات را بردیم، هدف ما در حال حاضر تضمین این پیروزی است، ما می‌خواهیم قانون اجرا شود، به دیوان عالی می‌رویم و می‌خواهیم رأی گیری پایان یابد. تا آنجا که به من مربوط است ما پیروزیم. بایدن پس از اظهارات ترامپ در تشکیک صحت نتیجه انتخابات در سخنانی گفت: باید تک تک آرا شمرده شود. ما زیر بار زورگویی نمی‌رویم و تسلیم نمی‌شویم و مطمئن هستم پیروز بیرون خواهیم آمد اما این پیروزی من به تنهایی نیست بلکه پیروزی مردم آمریکاست. بایدن همچنین در تازه‌ترین توییت خود نوشته است: شکی ندارم که پیروز انتخابات خواهم شد. مردم آمریکا نظرشان را گفته‌اند و انتخابشان را انجام داده‌اند بنابراین باید همه آرا خوانده شود. شکی نداریم که پیروز انتخابات معرفی خواهیم شد. از همه می‌خواهم صبوری‌شان را حفظ کنند. دموکراسی گاهی به هم ریخته است، لازم است مردم صبور باشند، نتایج وقتی تمام آرا شمرده شود اعلام خواهد شد و این معنی دموکراسی است.

بزرگ‌ترین بازنده انتخابات آمریکا کیست؟
دونالد ترامپ تا اول بهمن در کاخ سفید است هرچند ممکن است بازی دربیاورد، از اختیارات خود استفاده کند و شکایت کند ولی واقعاً مصداق «دیدی آن قهقهه کبک خرامان حافظ ** که ز سرپنجه شاهین قضا غافل بود» حافظ شد که نقد حال ترامپ است و فکر نمی‌کرد به این روز بیفتد. به‌هرحال جامعه آمریکا و البته بیشتر شهرهای بزرگ و صنعتی که در نقشه‌های منتشرشده از سوی خبرگزاری‌ها مشخص است، گرایش بیشتری به جو بایدن داشتند و شهرهای کوچک، روستاها و عمدتاً طبقات محروم که قبلاً به دموکرات‌ها رأی می‌دادند، الان بیشتر به ترامپ رأی دادند. نکته‌ای که نشان می‌دهد واقعاً صدای اعتراض در آمریکا وجود دارد که چنین رقابت تنگاتنگی را رقم می‌زند. وقتی به یکباره بالغ بر 150 میلیون نفر پای صندوق‌های رأی رفتند که صد میلیون نفر قبل از روز انتخابات از طریق پست رأی ریختند، نشان از شکل‌گیری یک اراده جمعی برای رفتن ترامپ است. از آن طرف تعداد طرفداران ترامپ هم کم نیست که نشان می‌دهد انتخاب ترامپ در 2016 هم اتفاقی نبوده است. موضوع بسیار مهمی که باید مورد توجه قرار گیرد و باید منتظر صدای افراد جامعه آمریکا باشیم که 2024 درخواهد آمد. از طرفی شاهد جمهوریخواهانی هستیم که از ترامپ به‌دلیل رفتار غیردموکراتیکی که از خود نشان می‌دهد و مایه آبروریزی است، کناره‌گیری می‌کنند. نسبت آرا در ایالت‌هایی که به‌هم نزدیکند و گاهی به جمهوریخواهان و گاهی به دموکرات‌ها رأی می‌دهند، نشان می‌دهد که کلاً این طرز تفکر و گرایش در آمریکا ریشه دارد و جامعه آمریکا که همیشه دوحزبی بود الان به یک جامعه دوقطبی تبدیل شده و دو جور تفکر و ایده رودرروی هم ایستاده‌اند. هرچند سازوکارهای دموکراتیک داخل آمریکا این اوضاع را مدیریت می‌کند اما واقعیت این است که کرونا باعث شد که تعارض‌های درونی آمریکا بیرون بریزد و مردم رودرروی هم قرار بگیرند. انتخاب خانم هریس به‌عنوان معاون رئیس‌جمهور درست در یکصدمین سال تصویب آزادی زنان اتفاق افتاده و از این جهت فضایی برای جریان‌های فمینیست و جنبش‌های اجتماعی در آمریکا تلقی می‌شود. دونالد ترامپ هم از سال 1789 که اولین دوره انتخابات برگزار شده، شانزدهمین رئیس‌جمهور تک‌دوره‌ای در مجموعه 45 رئیس‌جمهور آمریکا شد و جو بایدن هم دوازدهمین معاون رئیس‌جمهوری است که توانسته به ریاست‌جمهوری ایالات‌متحده آمریکا دست پیدا کند؛ اگرچه وقفه‌ای افتاد و از خانم کلینتون در انتخابات درون‌حزبی دموکرات‌ها شکست خورد که البته تمام اینها بر فرض پیروزی قطعی جو بایدن است، هرچند تقلاهای ترامپ مارموز هم دور از انتظار نیست که از نظر حقوقی دست و پاهای خود را بزند تا جلوی انتقال قدرت را بگیرد. این ویژگی‌ها در انتخابات آمریکا وجود دارد و البته به نظر نمی‌رسد سازوکار حقوقی به‌گونه‌ای باشد که چون جمهوریخوانان اکثریت دیوان عالی را دارا هستند به ترامپ رأی دهند، چون با اینکه از طرف رئیس‌جمهور منصوب می‌شوند اما رئیس‌جمهور نمی‌تواند آنها را برکنار کند و تا آخر عمر یا زمانی که استعفا می‌دهند، قابل برکناری نیستند. بنابراین آن‌ها رأی خود را خواهند داد و آبروی حقوقی خود را فدای ملاحظات حزبی نخواهند کرد. در جمع‌بندی انتخابات این دوره آمریکا باید بگویم که بی‌نظیر بود. دوازده دوره انتخابات آمریکا را از 1980 رصد کرده‌ام و این انتخابات ورای هر یازده انتخابات گذشته هم...
از نظر تعداد شرکت‌کننده، هم از طرف نزدیک بودن آرای دو نامزد چه از جنبه مردمی آرا و چه در جنبه الکترال است. این ویژگی‌ها باعث شده که کسی نتواند برنده انتخابات را پیش‌بینی قطعی کند. فضای انتخابات کاملاً متفاوت از دوره‌های قبل بود و یک شکاف عمیق را به نمایش گذاشت و به نظر می‌رسد بزرگ‌ترین بازنده این انتخابات ترامپ نیست بلکه دموکراسی در آمریکاست. واقعیت این است که ترامپ نماد یک جامعه معترضی است که به وضعیت سیستم سنتی آمریکا اعتراض دارد. سیستمی که 48 ایالتش براساس اکثریت مطلق آرا، کارت الکترال تعیین می‌کند چه کسی رئیس‌جمهور باشد و درک این موضوع برای مردم نسل جدید که به سیاست‌های داخلی آمریکا معترض هستند، سخت و دشوار است که چرا یک نامزد اکثریت آرای عمومی را به دست می‌آورد ولی الکترال تعیین می‌کند یا تفاوت دو نفر که هر کدام بالای یک‌میلیون رأی آورده‌اند اما تنها با 10 هزار رأی بیشتر، کل کارت‌های الکترال را تصاحب می‌کند، درحالی‌که می‌توانند الکترال‌ها را به نسبت آرایی که آوردند، تقسیم کنند اما کل الکترال‌ها نصیب طرفی که بیشتر رأی آورده، می‌شود که کل سیستم را ناکارآمد کرده. تبعیضی که در جامعه آمریکا وجود دارد و 40 میلیون نفری که زیر خط فقر هستند، ترامپ را تبدیل یک سمبل و نماد از مشکلات آمریکا کرده و با رفتنش حل نمی‌شود. اگر معنی ترامپیسم بیانگر این باشد که یک عده به سیستم حاکم فعلی آمریکا اعتراض دارند، این واژه با این تعریف درست استولی اگر تعریف مبتنی بر تفکرات خودشیفتگی ترامپ است باید گفت که خودش در این مقوله تک و حتی پدیده است! ترامپیسم به‌معنای واقعیت‌های تلخی که در جامعه آمریکا نظیر نابرابری‌ها و ناکارآمدی‌های سیستم انتخاباتی و موارد دیگری که نیاز به اصلاح دارد که نسبت به آن اعتراض می‌کنند تا صدایشان شنیده شود، واقعیتی است که با رفتن ترامپ از کاخ سفید از جامعه آمریکا محو نمی‌شود.


کد مطلب: 427288

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/427288/نوامبر-داغ-ماراتن-دادگاه-ها-ترامپ-رفتنی

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1