تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۷:۱۲
کد مطلب : ۴۲۷۱۷۳
آخرین خبر‌ها و تحولات انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا؛ بروزرسانی می‌شود

دوئل بر سر کاخ سفید و کنگره / آخرین اخبار و نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا / بایدن پیروز انتخابات شد ( + فیلم و تصاویر )

۱
دوئل بر سر کاخ سفید و کنگره /  آخرین اخبار و نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا / بایدن پیروز انتخابات شد  ( + فیلم و تصاویر )
کبنا ؛هم‌زمان با شمارش آرا دونالد ترامپ مدعی پیروزی خود و تقلب در انتخابات شده و جو بایدن گفته است که در مسیر پیروزی است. آراء چند ایالت کلیدی می‌تواند سرنوشت این انتخابات را مشخص کند. اعلام نتایج این ایالات ممکن است چند روز به طول بکشد. آمریکایی‌ها روز (سه‌شنبه 13 آبان ماه 99 ) تکلیف ریاست جمهوری را مشخص می‌کنند و باقیمانده رای‌دهندگان در پای صندوق‌ها تصمیم می‌گیرند که آیا کلید کاخ سفید را به جو بایدن دموکرات بدهند، یا فرصت چهار ساله دیگری را در اختیار دونالد ترامپ جمهوری‌خواه بگذارند.
به گزارش کبنا، جو بایدن، نامزد حزب دموکرات 290 رای الکترال را به دست آورده است. در مقابل دونالد ترامپ، رئیس جمهوری کنونی ایالات متحده ۲۱۴ رای الکترال کسب کرده است. جو بایدن پس از پایان شمارش آرای میشیگان و ویسکانسین توانست در این دو ایالت غرب میانه پیروز شود. او اکنون در صورت پیروزی در یکی از ایالت‌های نوادا یا پنسیلوانیا چهل و ششمین رئیس جمهوری آمریکا خواهد شد.
این در حالی است که هنوز نتیجه آرای الکترال ایالت های کارولینای شمالی و جورجیا نیز مشخص نشده است.
شمارش آرا با پیشتازی جوبایدن در هر چهار ایالت باقیمانده ادامه دارد. این در حالیست که فاصله بایدن با ترامپ در ایالت مهم پنسیلوانیا بیشتر شده و قرار است آرا در جورجیا بدلیل اختلاف کم بازشماری شوند. جو بایدن از شهرش ویلمینگتون با هوادارانش صحبت کرد. وی تصریح کرد که برنده این رقابت خواهد بود. جو بایدن با اشاره به روند شمارش آرا در ایالت‌های باقیمانده و بیشتر شدن فاصله‌اش با دونالد ترامپ ابراز اطمینان کرد که نتیجه در نهایت به نفع او رقم خواهد خود.
وی مردان و زنان آمریکایی را قلب دموکراسی ایالات متحده توصیف کرد و وظیفه خود را حمایت از همه آمریکایی‌ها فارغ از جهت‌گیری سیاسی آن‌ها دانست. او گفت باید بر ناراحتی و خشم خود چیره شویم. فقط نباید فراموش کنیم چه کسی هستیم. دموکراسی اثربخش است. اختلاف نظر در دموکراسی طبیعی است. ممکن است مخالف هم باشیم، ولی دشمن هم که نیستیم. همه ما آمریکایی هستیم.»
همزمان با آماده شدن بایدن برای اعلام پیروزی نهایی اختلاف او با ترامپ در پنسیلوانیا به بیش از ۲۷ هزار نفر رسیده و در جورجیا هم بایدن با یک برتری ۴ هزار رایی پیشتاز است. وضعیت مشابهی در آریزونا و نوادا نیز حاکم است جایی که فاصله نامزد دموکرات‌ها با رقیب جمهوریخواه به‌ترتیب حدود ۳۰ هزار و ۲۲ هزار رای شده است.
با این حال دونالد ترامپ با ابراز خوشبینی نسبت به روند حقوقی که تیمش آغاز کرده جو بایدن را از اعلام پیروزی در این شرایط برحذر داشته و بر مواضع قبلی خود مبنی بر «تقلب و تخلف» دموکرات‌ها در این انتخابات تاکید کرده است.
در همین حال هواداران هر دو نامزد با تجمع در برابر مراکز شمارش آرا در برخی ایالت‌ها نسبت به مواضع پیشین نامزد‌های خود تاکید دارند. برخی با حمل پلاکارد و سر دادن شعار، برخی هم با فریاد کشیدن و ایجاد درگیری.

آنچه در سه روز گذشته در جریان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا افتاد را می‌توانید در ادامه بخوانید.

https://fararu.com/files/fa/news/1399/8/13/790468_638.jpg

 جو بایدن با کسب ۲۹۰ رای الکترال در برابر تنها ۲۱۴ رای دونالد ترامپ، به عنوان چهل و ششمین رئیس جمهوری آمریکا انتخاب شد و خانم کامالا هریس نیز به عنوان اولین زن رنگین پوست، به عنوان معاون رئیس جمهوری این کشور برگزیده شد.
به گزارش کبنا و به نقل از گاردین، شبکه خبری سی ان ان، فاکس نیوز و خبرگزاری آسوشیتدپرس که اخبار انتخابات آمریکا را لحظه به لحظه دنبال می‌کنند، لحظاتی پیش اعلام کردند بایدن پیروز این دوره از انتخابات شد.
شبکه فاکس نیوز هم لحظاتی پیش تعداد آرای الکترال بایدن را ۲۹۰ رای تا این لحظه اعلام کرد. هر نامزدی که موفق به کسب دست کم ۲۷۰ رای شود، پیروز انتخابات خواهد بود.
https://cdn.kebnanews.ir/images/docs/files/000427/nf00427313-1.jpg   جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا با غلبه بر دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور امریکا انتخاب شد. بایدن با 75 میلیون و 768 هزار و 517 رأی مردمی و 290 رأی الکترال به این پیروزی رسید.


این نامزد حزب دموکرات در سومین دور نامزدی خود در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، در انتخاباتی نفس‌گیر ابتدا با هم‌حزبی‌های خود به رقابت برخاست و سرانجام در ماه اوت به عنوان نامزد رسمی این حزب برای رقابت با دونالد ترامپ رئیس جمهوری چهل و پنجم و نامزد حزب جمهوریخواه برگزیده شد.
وی توانست با ایجاد اتحادی از گرایش‌های مختلف در حزب دموکرات و همچنین بهره‌مندی از حمایت برخی از چهره‌های مشهور جمهوریخواه همچون کالین پاول وزیر دفاع جورج دبلیو بوش پسر ،استفاده از سناتور کامالا هریس سیاهپوست برای جذب آرای رنگین‌پوستان آمریکا و استفاده علنی از محبوبیت باراک اوباما رئیس جمهوری سابق این کشور، کفه ترازو در مبارزات انتخاباتی را به نفع خود سنگین سازد.
بایدن با سرمایه‌گذاری بر ایالت‌هایی که در ۲۰۱۶ با اختلاف اندکی نتایج را به ترامپ واگذار کرده بودند، استراتژی خود را بر این ایالت‌های رقابتی، هدف‌گذاری کرد و حتی با پیشرانی افرادی همچون بتو اورورک که در ۲۰۱۸ رقابت تنگاتنگی را با سناتور جمهوریخواه تد کروز در ایالت تگزاس داشت، کار را در این ایالت هم برای ترامپ سخت کرد.

https://cdn.kebnanews.ir/images/docs/files/000427/nf00427315-2.jpg

فشار بایدن برای کسب آرای فلوریدا هم باعث شد تا توان عملیاتی ترامپ بر این دو ایالت قرمز متمرکز شود تا خود بتواند در ایالت‌هایی همچون مینه‌سوتا، میشیگان، ویسکانسین، نوادا و پنسیلوانیا فضای بیشتری را در اختیار بگیرد.
کارزار انتخاباتی بایدن حتی در کارولینای شمالی و جورجیا هم برای ترامپ مزاحمت ایجاد کردند و با وجود تبلیغات همه جانبه ترامپ در پنسیلوانیای نفت‌خیز علیه مخالفت بایدن با فرکینگ(نوعی استخراج نفت)، از تلاش دست برنداشت و توانست با دست یافتن به  حداقل ۲۷۰ رای الکترال، از سد ترامپ بگذرد؛ هرچند که تیم حقوقی ترامپ برای بازشماری آرا یا ابطال آن اقدام کرده است.

به گزارش کبنا، نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ با 74 میلیون، 847 هزار و 834 رأی مردمی و 290 رأی الکترال در انتخابات پیروز و به عنوان رئیس منتخب مردم مشخص شد.


جو بایدن پیروز انتخابات آمریکا شد
▪️ارزیابی سی ان ان، بی بی سی و آسوشیتد پرس نشان می دهد که بایدن پیروز انتخابات امریکا شده است. این رسانه ها او را به عنوان رییس جمهور منتخب معرفی کردند. این اتفاقا پس از شمارش آرای پنسیلوانیا رخ داده است. این ایالت 20 رای الکترال دارد. به این ترتیب آرای الکترال بایدن به 273 رسیده است.
ترامپ: با اختلاف زیاد در این انتخابات پیروز شدم!

دونالد ترامپ در پیامی توئیتری اعلام کرد: من در این انتخابات پیروز شدم،‌ با اختلاف زیاد!
همچنین ستاد ترامپ در بیانیه‌ای اعلام کرد ادعای پیروزی بایدن مبتنی بر نتایج آرای چهار ایالتی است که شمارش آرا در آنها به پایان نرسیده است و بنابراین ادعایی نادرست است.
از نوادا چه خبر؟
در نوادا بعد از شمارش ۹۱ درصد آرا جو بایدن با بیش از ۲۲ هزار و پانصد رای پیش است. این ایالت با شش رای الکترال از جمله ایالت‌‎هایی است که هنوز برآوردی از برنده آن نشده و رقابت نزدیکی در آن در جریان است.
در حالی که بسیاری از ساکنان مناطق روستایی به دونالد ترامپ رای داده‌اند، جو بایدن آرای شهرهای بزرگ‌تر را برده و فاصله‌اش با ادامه شمارش آرا در حال بیشتر شدن است.
در کلارک کانتی که شهر لاس وگاس در آن واقع شده و منطقه‌ای است با گرایش دموکرات، هنوز خیلی از آرا شمرده نشده است.
پنج‌شنبه و جمعه هواداران دونالد ترامپ اطراف مرکز انتخاباتی کلارک کانتی جمع شدند و اعتراض‌هایی را با شعار "دزدی (رای) را پایان دهید" سر دادند. هر چند که هنوز شواهدی از تخلف یا تقلب ارائه نشده است.
امروز آرای بیشتری در نوادا شمرده می‌شود و انتظار می‌رود تا روز یکشنبه نتیجه در این ایالت معلوم شود.
کندی شمارش آرا در نوادا که خیلی‌ها را هم کلافه کرده، موضوع شوخی‌های زیادی در شبکه‌های اجتماعی شده و کاربران ایرانی هم نقش پررنگی در این ماجرا داشته‌اند.
مایک پنس کجاست؟
مایک پنس، معاون دونالد ترامپ و همراه انتخاباتی او سه روز است که در انظار عمومی ظاهر نشده. او روز پنج‌شنبه در نطق‌ آقای ترامپ کنار رئیس جمهور آمریکا نبود.
به گزارش ان‌بی‌سی در سه روز گذشته برنامه‌ای از حضور علنی در تقویمش نبوده و تا کنون برای شنبه و یکشنبه هم برنامه‌ای اعلام نکرده است.
مایک پنس روز جمعه بیانیه‌ای در حمایت از ترامپ و ادعاهایش نداد و پستی هم در شبکه‌های اجتماعی نگذاشت.
به گزارش رسانه‌ها‌ دفتر آقای پنس در پاسخ به این سوال که او کجاست سکوت کرده است. او که رئیس کارگروه ویژه مقابله با کرونا در آمریکا است در جلسات اخیر شرکت نکرده در حالی که آمار بیماری و مرگ به شدت افزایش یافته است.
با وجود این یک "منبع آگاه" به ان‌بی‌سی گفته که آقای پنس در کاخ سفید فعال است و هم‌زمان از طرف کارزار انتخاباتی آقای ترامپ در حال مذاکره با حامیان مالی برای تامین هزینه شکایات حقوقی اوست.


لحظه به لحظه با انتخابات ریاست جمهوری آمریکا (۱۷)
 
آخرین نتایج آراء الکترال:
جو بایدن و کامالا هریس: ۲۶۴ الکترال؛ فقط ۶ رای نیاز دارند. دونالد ترامپ و مایک پنس: ۲۱۴ الکترال؛ فقط ۵۶ رای نیاز دارند.
هر نامزد ۲۷۰ الکترال را از آن خود کند، پیروز انتخابات است.  
 
آخرین نتایج آراء مردمی:
بایدن، تا کنون ۷۴ میلیون و ۷۰۸ هزار و ۶۲۱ رأی مردمی به دست آورده که معادل ۵۰.۶ درصد آراء است
ترامپ،  تا کنون ۷۰ میلیون و ۴۹۰ هزار و ۵۹۰ رأی مردمی به دست آورده که معادل ۴۷.۷ درصد آراء است.
 
آخرین آمار شمارش آرا در چهار ایالت کلیدی:
ایالت جورجیا: ۹۹ درصد آرا شمارش شده‌اند. بایدن با ۴۱۲۴ رای بیشتر، پیشتاز است. 
لحظه به لحظه با انتخابات ریاست جمهوری آمریکا (۱۷)
 
ایالت نوادا: ۸۷ درصد آرا شمارش شده‌اند. بایدن در این ایالت با ۶ رای الکترال با ۲۲۶۵۷ رای بیشتر، پیش است.
لحظه به لحظه با انتخابات ریاست جمهوری آمریکا (۱۷)
 
ایالت پنسیلوانیا: ۹۸ درصد آرا شمارش شده‌اند. بایدن در این ایالت با ۲۰ رای الکترال با ۱۶۸۲۵ رای، جلو افتاده است.
لحظه به لحظه با انتخابات ریاست جمهوری آمریکا (۱۷)
 
ايالت کارولینای شمالی: ۹۹ درصد آرا شمارش شده‌اند. ترامپ با ۷۶۵۸۷ رای بیشتر، پیشتاز است.
لحظه به لحظه با انتخابات ریاست جمهوری آمریکا (۱۷) 

نخستین تبریک پیروزی به بایدن، از وسط اقیانوسیه
نخست‌وزیر فیجی، کشوری در قاره اقیانوسیه، در توییترش و البته پیش‌از قطعی‌شدن نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، به جو بایدن نامزد دموکرات‌ها، تبریک گفت و از او خواست که آمریکا را به پیمان جهانی تغییرات اقلیمی بازگرداند.
در دوران ترامپ، آمریکا از معاهده پاریس یا همان معاهده جهانی برای مقابله با تغییرات اقلیمی بیرون آمد
فیجی کشوری در اقیانوس آرام، از جمله جزیره‌هایی است که با تغییرات اقلیمی و بالا آمدن، سطح آب‌های جهان، با خطر جدی غرق شدن و از میان رفتن روبه‌رو است.
فاصله بایدن با ترامپ در جورجیا و پنسیلوانیا بیشتر شد
جو بایدن همچنان پیشتاز است و برای رسیدن به ۲۷۰ رای الکترال فقط به ۱۷ رای دیگر نیاز دارد.
جو بایدن در سخنرانی خود اعلام پیروزی نکرد، اما تاکید کرد این مسیری که پیش می‌رود او را به پیروزی می‌رساند. با این حال او شکاف پیش آمده در جامعه آمریکا را تایید کرد و گفت که "ما ممکن است مخالف هم باشیم، ولی دشمن نیستیم" و خواهان کنار گذاشتن اختلاف‌ها شد.
بایدن در ایالت‌های کلیدی باقی‌مانده از ترامپ جلو است و نسبت به چند ساعت پیش بر فاصله او با رقیب در جورجیا افزوده شده است.
پنسیلوانیا؛ بایدن ۲۸،۸۳۳ رای از ترامپ جلو است. این ایالت با ۲۰ رای الکترال مهم‌ترین ایالت باقی‌مانده است و به تنهایی می‌تواند بایدن را به ۲۷۰ رای لازم برای ورود به کاخ سفید برساند.
آریزونا؛ در این ایالت هم بایدن با ۲۹،۸۶۱ رای از ترامپ جلو است.
نوادا؛ فاصله دو رقیب در این ایالت ۲۲،۶۵۷ رای به نفع بایدن است. البته شمارش آرا همچنان در جریان است.
جورجیا؛ در این ایالت تقریبا ۹۹ درصد آرا شمرده شده بود، اما به دلیل اختلاف بسیار اندک دو نامزد مقام‌ها بر اساس قوانین ایالتی اعلام کردند که آرا بازشماری خواهد شد. بایدن ۷،۲۴۸ رای از ترامپ جلو است.
شش هزار رای ترامپ در ميشيگان به اسم بایدن ثبت شده است
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما از نيويورک، در ايالت میشیگان، مسئولان شمارش آراء انتخابات رياست جمهوری پذیرفته اند یکی از نرم افزار‌ها مشکل داشته و شش هزار رای به نام دونالد ترامپ نوشته شده، اما به اسم جو بایدن ثبت شده است.
تجمع در برابر کاخ سفید
شبکه تلویزیونی المیادین گزارش داد: همزمان با ادامه شمارش آراء در آمریکا، تجمعاتی نیز در برابر کاخ سفید شکل گرفت.


دستور قاضی دادگاه عالی برای جدا کردن برخی آراء
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما از نیویورک؛ ساموئل آلیتو، قاضی دادگاه عالی آمریکا، به شورا‌های ایالتی در پنسیلوانیا دستور داد، آرایی را که پس از روز انتخابات دریافت کردند از آرای دیگر جدا کنند.
اين قاضی دادگاه عالی آمریکا، همچنين دستور داد، از آرای پستی که پس از ساعت هشت غروب روز رای گیری رسید محافظت شود.
مقام مسئول در ایالت جورجیا: همه آرای قانونی شمارش می‌شوند
به گزارش شبکه تلویزیونی سی ان ان، مسئول دستگاه دیپلماسی ایالت جورجیا در سخنانی در جمع خبرنگاران گفت: فعالان برگزاری انتخابات در سراسر این ایالت، با صداقت کار می‌کنند تا اطمینان حاصل کنند همه آرای قانونی شمارش شوند و هیچ رای غیرقانونی شمارش نشود.
توئیت ترامپ: شاید با اقدامات حقوقی دوباره پیشتازی‌های ما بازگردد
دونالد ترامپ در صفحه خود در توئیتر نوشت: من در تمام این ایالت‌ها تا اواخر شب انتخابات بسیار پیشتاز بودم. چند روز که گذشت، فقط شاهد این هستیم که این پیشتازی‌ها به شکل معجزه آسایی محو می‌شوند. شاید این پیشتازی‌ها زمانی که اقدامات حقوقی ما به پیش برود، دوباره بازخواهد گشت.
لحظه به لحظه با انتخابات ریاست جمهوری آمریکا (۱۷)
 
ترامپ: بایدن اعلام پیروزی نکند، چون ممکن است من هم اعلام پیروزی کنم
شبکه تلویزیونی الجزیره به نقل از دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و نامزد جمهوریخواهان در انتخابات اعلام کرد، جو بایدن اشتباه نکند و خود را پیروز انتخابات نخواند، زیرا در چنین شرایطی ممکن است من هم اعلام پیروزی کنم، تدابیر حقوقی و قانونی ما آغاز شده است.
برخی از کارکنان کاخ سفید سر کار نرفتند
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما از نیویورک، رسانه‌های امریکا می‌گویند فضای داخل کاخ سفید بسیار سرد بوده و برخی از کارمندان بر سرکار خود حاضر نشده بودند.
جشن و پایکوبی هواداران بایدن در فیلادلفیا
شبکه تلویزیونی الجزیره به نقل از خبرنکار خود اعلام کرد، هواداران جو بایدن نامزد دموکرات با تداوم سبقت او در کسب میزان آراء ایالت پنسیلوانیا و افزایش فاصله اش با دونالد ترامپ، جشن و پایکوبی بزرگی را آغاز کرده اند.

 پلیس فیلادلفیا، دو مرد مسلح را بازداشت کرد
به گزارش پایگاه اینترنتی‌ ای بی سی نیوز، پلیس فیلادلفيا، دو مرد مسلح را قبل از ورود به مرکز شمارش آرا بازداشت کرد. مقامات می‌گویند پلیس فدرال امریکا گزارشی درباره این دو فرد مسلح دریافت کرده بود. این دو فرد مسلح در روز پنجشنبه به یک مرکز شمارش آرا نزدیک شدند که پلیس، آن‌ها را بازداشت کرد.
دانیله اوتلا کمیسر پلیس فیلادلفیا در روز جمعه در کنفرانس خبری گفت این دو فرد که یکی ۶۱ ساله و دیگری ۴۲ ساله بود از ویرجینیا به فیلادلفیا آمده بودند.
پلیس اعلام کرد این افراد مجوز حمل سلاح نداشتند و به زودی برای محاکمه به دادگاه فرستاده خواهند شد.
تظاهرات در فیلادلفیا
شبکه تلویزیونی المیادین از آغاز تظاهرات در شهر فیلادلفیا در ایالت پنسیلوانیا خبر داد. در ایالت پنسیلوانیا که شمارش آراء ادامه دارد، جو بایدن با اختلاف اندکی از دونالد ترامپ پیش است.
مخالفان ترامپ نزدیک کاخ سفید تجمع کردند
شماری از آمریکایی‌ها در خیابان‌های نزدیک کاخ سفید تجمع کردند. آن‌ها در محکومیت مواضع ترامپ که سلامت انتخابات آمریکا را زیر سوال برده است، می‌گفتند که باید به دموکراسی احترام گذاشته شود.

 
آخرین نتایج آراء الکترال :

جو بایدن و کامالا هریس: ۲۶۴ الکترال؛ فقط ۶ رای نیاز دارند.
دونالد ترامپ و مایک پنس: ۲۱۴ الکترال؛ فقط ۵۶ رای نیاز دارند.
هر نامزد ۲۷۰ الکترال را از آن خود کند، پیروز است.  
 
آخرین نتایج آراء مردم :

 بایدن تا کنون ۷۳ میلیون و ۴۸۸ هزار و ۱۴۸ رأی مردمی به دست آورده که معادل ۵۰.۵ درصد آراء است
و ترامپ، ۶۹ میلیون و ۶۲۲ هزار و ۴۰۷ رأی مردمی به دست آورده که معادل ۴۷.۹درصد آراء است.
 
 
آخرین نتایج آراء کنگره :

مجلس نمایندگان؛ دموکرات ۲۰۸ رای؛ جمهوری خواه ۱۹۳ رای
مجلس سنا؛ دموکرات ۴۸ رای؛ جمهوری خواه ۴۸ رای

سرنوشت سنا در ژانویه مشخص می‌شود
اکنون قطعی شده که سرنوشت مجلس سنا تا ماه ژانویه مشخص نخواهد شد.
در انتخابات برای دو کرسی سنای این مجلس، هیچ یک از کاندیداها نتوانستند بیش از نیمی از آرا را به خود اختصاص دهند و به همین جهت انتخابات به دور بعدی کشیده شده است.
پنجم ژانویه برای انتخاب دو سناتور این ایالت، انتخابات برگزار خواهد شد.
دو حزب دموکرات و جمهوریخواه روی هم یکصد میلیون دلار برای این دو کرسی تا کنون هزینه کرده‌اند.
اگر دموکرات‌ها این دو کرسی را در اختیار بگیرند، هر دو حزب پنجاه سناتور در مجلس خواهند داشت و در صورت ریاست جمهوری بایدن، کامالا هریس رای تعیین کننده را خواهد داشت.

جمهوری‌خواهان پنسیلوانیا به دیوان عالی آمریکا متوسل می‌شوند
جمهوری‌خواهان پنسیلوانیا به دیوان عالی ایالات متحده متوسل می‌شوند تا تقاضای تفکیک آرای پستی که پس از روز انتخابات می‌رسند ارائه کنند.
مقام‌های ارشد برگزاری انتخابات در این ایالت پیش از این دستور داده بودند که این آرا جدا نگه داشته شوند.
این درخواست فوری در حالی روز جمعه اعلام شد که جو بایدن نامزد دموکرات‌ها از دونالد ترامپ در پنسیلوانیا پیش افتاد. این ایالت ۲۰ رای الکترال دارد و می‌تواند در نتیجه انتخابات تعیین کننده باشد.
تقاضای جمهوری‌خواهان بخشی از تلاش آن‌ها در دیوان عالی کشور برای جلوگیری از شمارش آرای دریافتی از طریق پست بعد از روز انتخابات است. دادگاه عالی ایالتی پیش از این دریافت آرای پستی تا سه روز پس از انتخابات را بدون مشکل عنوان کرده بود. کارزار انتخاباتی ترامپ معتقد است که این موضوع خلاف قانون اساسی آمریکا است.

آخرین آمار شمارش آرا در سه ایالت کلیدی
ایالت جورجیا: ۹۹ درصد آرا شمارش شده‌اند.
بایدن با ۱۵۴۴ رای بیشتر پیشتاز است. مسئولان این ایالت اعلام کردند به خاطر نزدیکی آرا بازشماری برگه‌های رای انجام می‌شود.
ایالت نوادا: ۸۷ درصد آرا شمارش شده‌اند. بایدن با ۲۰ هزار و ۱۳۷ رای بیشتر پیش است.
رای‌های شهروندان ساکن ایالت نوادا بر اساس قوانین این ایالت در صورت رعایت شدن موازین اعلام شده تا ۹ روز پس از انتخابات قابل شمارش خواهد بود.
ایالت پنسیلوانیا: ۹۸ درصد آرا شمارش شده‌اند. بایدن در این ایالت با ۲۰ رای الکترال با ۱۴ هزار و ۷۲۲ رای پیش افتاده است.
علاوه بر این ایالت‌ها کار شمارش آرا در ایالت‌های آریزونا، کارولینای شمالی و آلاسکا نیز به پایان نرسیده است. اما آسوشیتدپرس در برآورد
خود بایدن را پیروز در ایالت آریزونا اعلام کرده است بنابراین ۱۱ رای الکترال این ایالت در سبد نامزد دموکرات‌ها قرار گرفته است.
 تشکر برنی سندرز از گروه‌های مترقی مردمی برای کمک به پیروزی بایدن

برنی سندرز، سناتور چپگرا و از رهبران جریان سوسیالیسم دموکراتیک در آمریکا، از "سازمان‌های مترقی محلی و مردمی" برای حمایتشان از جو بایدن تشکر کرده است.
سندرز گفته "پیروزی جو بایدن" با رای طبقه کارگر، رنگین پوستان و جوانان ممکن شده است.
او گفته نسل جوان آمریکا برای "عدالت اقتصادی، اجتماعی، نژادی و زیست محیطی" مبارزه می‌کند.
سندرز دو بار تا آستانه کسب نامزدی حزب دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری پیش رفت اما در این امر ناکام ماند.
با این حال او چهره‌ای کلیدی در میان نسل جدیدی از سیاستمداران و کنشگران آمریکایی است و توانسته جنبش‌های اجتماعی را با سیاست انتخاباتی پیوند بزند.
برخی از کارکنان کاخ سفید امروز سرکار نیامدند
شبکه خبری سی‌بی‌اس آمریکا که با بی‌بی‌سی در آمریکا همکاری می‌کند می‌گوید از مقام‌های داخل کاخ‌سفید شنیده که فضای امروز در داخل کاخ سفید «بسیار سنگین» بوده و برخی از کارکنان دفتر ریاست جمهوری سرکار حاضر نشده‌اند.
تارا مک کلوی، گزارشگر کاخ‌سفید بی‌بی‌سی هم که روز جمعه مطابق معمول به کاخ سفید رفته می‌گوید شاهد همین فضا بوده است.
او می گوید: «بسیاری از میزهای کاری خالی است و فضای کاخ‌سفید التهاب‌آور است. بسیاری از کارکنان در خارج از کاخ‌سفید با موبایل مشغول مکالمات خصوصی هستند و دائم در اطراف قدم می‌زنند.»
ترامپ دست کم برای چند ساعت در دفتر اصلی کار خود -اوال افیس - حضور یافت چرا که تفنگدار دریایی گارد ويژه پشت پنجره اتاق او کشیک می‌داد.
او در حالی که با توییت های متعدد همچنان مدعی است که پیروز انتخابات شده و نتیجه انتخابات را در دادگاه به چالش خواهد کشید، دستیاران او می‌گویند ممکن است امشب دوباره جلوی دوربین‌ها سخن بگوید.
احتمال می‌رود او بعد از سخنان جو بایدن که گفته شده اوایل جمعه شب خواهد بود، مقابل دوربین‌ها بیاید.
رهبر جمهوری‌خواهان سنا "زیبایی" نظام رای الکترال را ستود
میچ مک‌کانل، رهبر جمهوری‌خواهان در سنا، گفته است که این دوره از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا "زیبایی نظام رای الکترال را برجسته می‌کند."
مک‌کانل گفت این "زیبایی" ناشی از آن است که نتیجه انتخابات در نهایی شدن پنجاه رای‌گیری جداگانه مشخص می‌شود.
به نوشته نیویورک‌پست، او همچنین از موضع دونالد ترامپ دفاع کرد و اینکه برای اختلاف به دادگاه بروند "روش آمریکایی" است.
بیانیه ترامپ: از مبارزه برای شما و ملتمان دست نمی‌کشم
دونالد ترامپ با انتشار بیانیه‌ای گفته به دنبال "شمرده شدن تمام آرای قانونی اخذشده و نشمردن آرای قانونی اخذنشده" است.
او گفته این تنها برای نتیجه این انتخابات نیست، بلکه در دفاع از کل نهاد انتخابات و روند قانونی آن است.
ترامپ همچنان از اینکه شواهد مشخصی برای ادعای تقلب در انتخابات ارائه کند خودداری کرده است.


او گفته دعاوی حقوقی علیه نتایج اعلام شده را ادامه می‌دهد تا اعتماد مردم آمریکا به دولتشان را تضمین کند. آقای ترامپ افزوده: "من هرگز از مبارزه برای شما و برای ملتمان دست نمی‌کشم."
بایدن سخنرانی تلویزیونی می‌کند
گزارش‌ها حاکی از آن است که جو بایدن، نامزد پیشتاز انتخابات، قرار است امشب سخنرانی کند.
گفته شده سخنرانی او حدود ساعت یازده جمعه شب به وقت لندن (دو و نیم بامداد شنبه به وقت تهران) خواهد بود و زمان دقیق آن بستگی به روند شمارش و اعلام آرا دارد.
هم حزبی ترامپ هم از او انتقاد و هم دفاع کرد
میت رامنی، سناتور هم حزبی با دونالد ترامپ، در توییتی گفت که اظهارات رئیس جمهور درباره «دزدیده شدن انتخابات» به آرمان آزادی در اینجا [آمریکا]و سراسر جهان آسیب وارد می‌کند. وی با این حال از حق دونالد ترامپ برای درخواست بازشماری آرا یا درخواست تحقیق درباره ادعای رای‌های غیرقانونی دفاع کرد.
تئوری‌ توطئه در انتخابات آمریکا؛ ماژیک شارپی چیست و چرا متهم به ابطال آرا شد؟
در حالی که شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ایالت‌های باقی مانده حساس‌تر می‌شود همزمان انتشار اطلاعات نادرست و تئوری‌های توطئه، فضایی برای دامن زدن به شایعات در شبکه‌های اجتماعی پیدا کرده است.

برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی ادعا کردند که در ایالت آریزونا مقام‌های برگزاری انتخابات «ماژیک‌های شارپی» را در اختیار رای دهندگان گذاشته‌اند که طبق ادعای آن‌ها دستگاه‌های شمارش آرا قادر به پردازش رای‌هایی که با این قلم‌ها نوشته شده‌اند نیست. آن‌ها با هشتگ «شارپی‌گیت» در شبکه‌های اجتماعی به این تئوری توطئه دامن زدند. این موضوع بیشتر از سوی حامیان ترامپ مطرح شده است. (بیشتر بخوانید)
آخرین وضعیت شمارش آرا در چهار ایالت
جورجیا (شمارش ۹۹ درصد آرا) بایدن با هزار و ۹۸ رای بیشتر پیش افتاد
پنسیلوانیا (شمارش ۹۵ درصد آرا) بایدن با شش هزار و ۸۱۷ رای بیشتر پیش افتاد
نوادا (شمارش ۸۹ درصد آرا) بایدن با ۱۱ هزار و ۴۳۸ رای پیشتاز است
آریزونا (شمارش ۹۰ درصد آرا) بایدن با ۴۷ هزار و ۵۲ رای پیشتاز است
نانسی پلوسی می‌گوید که بایدن به زودی رئیس جمهور منتخب خواهد شد
نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا گفت: «واضح است که بلیت بایدن/هریس در انتخابات پیروز خواهد شد.»
وی این روز را برای ایالات متحده آمریکا، «یک روز بسیار خوشحال‌کننده» توصیف کرد و گفت که بایدن رئیس جمهور منتخب ایالات متحده خواهد بود.
شمارش آرا در چند ایالت کلیدی آمریکا همچنان ادامه دارد و در جورجیا قرار است به دلیل نزدیک بودن آرا بازشماری برگه‌های رای انجام شد.
پلوسی افزود که مجلس نمایندگان در حال آماده شدن برای «دولت جدید بایدن» است.

جان بولتون: نامزدها نباید دروغ بگویند
بولتون در توییتش نوشته "ما جمهوری‌خواهان با آزمون سنجش شخصیت مواجه هستیم. همه نامزدها اگر شواهدی دارند که ادعاهایشان را تایید می‌کند، حق دارند که دنبال راه حل قانونی مناسب برای شکایاتشان باشند. اما آنها قطعا نباید دروغ بگویند. دلیل داشت که اولین رئیس‌جمهور جمهوری‌خواه آمریکا 'ایب درستکار' خوانده می‌شد."
اشاره او به آبراهام لینکن، رئیس‌جمهور آمریکا است.
آرای جدید در آریزونا و کاهش اندک پیشتازی بایدن
نتایج جدید در آریزونا اعلام شده است که بنا به آنها فاصله میان آرای دونالد ترامپ با جو بایدن اندکی کمتر شده است. برخی رسانه‌ها، از جمله خبرگزاری آسوشیتدپرس، برآورد کرده‌اند که بایدن در آریزونا پیروز است، اما بی‌بی‌سی و برخی رسانه‌های دیگر هنوز برنده‌ای برای این ایالت اعلام نکرده‌اند.

بازشماری آرا در ایالت سرنوشت‌ساز جورجیا
مقام‌های محلی در ایالت سرنوشت‌ساز جورجیا می‌گویند به دلیل اختلاف ناچیز بین آرای دونالد ترامپ و جو بایدن آرا بازشماری می‌شود.
برد رافنسبرجر، وزیر ایالتی، ضمن اعلام بازشماری گفت: "ما نشانه‌ای از تقلب گسترده ندیدیم."
او گفت حدود چهار هزار رای باقی مانده که باید شمرده شود و همچنین هشت هزار رای غیابی نیروهای نظای هست که اگر تا آخر امروز برسند شمرده خواهند شد.
رافنسبرجر گفت می‌داند که خارج از ایالت جورجیا هم بسیاری نتیجه انتخابات آن را دنبال می‌کنند.
این مقام ایالتی جمهوری‌خواه و از حزب آقای ترامپ است.

دختر ترامپ: همه آرای قانونی را باید شمرد، آرای غیرقانونی را نباید


آخرین نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا؛ ترامپ یا بایدن؟
ایوانکا ترامپ، دختر رئیس جمهور آمریکا و مشاور او، در توییتی که گفته "جانبدارانه" نیست، گفته است: "همه آرایی که قانونی اخذ شدند باید شمرده شوند. همه آرایی که غیرقانونی اخذ شدند نباید شمرده شوند. این نباید محل بحث باشد."
ستاد دونالد ترامپ بدون ارائه شواهد و مدارک می‌گوید در برخی ایالت‌ها آرایی به طور غیرقانونی اخذ شده‌اند.
ترامپ از قبل از انتخابات علیه آرای پستی سخن می‌گفت. رای‌دهندگان دموکرات بیشتر از جمهوری‌خواهان از آرای پستی استفاده می‌کنند.
بیانیه ستاد ترامپ: این انتخابات تمام نشده است
مت مورگان، مشاور رقابت‌های انتخاباتی ترامپ در سال ۲۰۲۰ با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد "این انتخابات تمام نشده است".
او گفته "پیش‌بینی نادرست جو بایدن به عنوان برنده انتخابات بر اساس نتایج چهار ایالت است که هنوز خیلی تا اعلام نتیجه نهایی در آنها مانده. در جورجیا وضعیت به سمت بازشماری آرا پیش خواهد رفت، جایی که ما اطمینان داریم برگه‌های ‌رای به صورت نامناسبی جمع‌آوری شده است و در نهایت رئیس جمهور ترامپ در آنجا پیروز خواهد شد".
او گفت "در پنسیلوانیا نیز کارهای غیرقانونی رخ داده است از جمله اینکه مقامات انتخاباتی به شکل معناداری برای نظارت ناظران قانونی ما در مراکز شمارش آرا مانع ایجاد کردند. ما در دادگاه به نتیجه دلخواهمان رسیدیم، اما زمان را از دست دادیم و نتوانستیم آن شفافیتی را که مطابق قانون ایالتی حقمان بود اعمال کنیم".
به گفته مشاور انتخاباتی ترامپ، سرانجام با وجود اعلام "غیر مسئولانه و نادرست" آسوشیتدپرس و فاکس نیوز مبنی بر پیروزی بایدن، ترامپ در آریزونا نیز در حال پیروزی است.
او گفت ادعاهای بایدن مبنی بر پیروزی متکی بر نتایج این انتخابات است اما پس از نهایی شدن نتایج، دونالد ترامپ دوباره به ریاست جمهوری انتخاب می‌شود.
حمله ترامپ به برگزارکنندگان انتخابات در فیلادلفیا
همزمان با عقب افتادن دونالد ترامپ در ایالت پنسیلوانیا، او به برگزارکنندگان انتخابات در فیلادلفیا، بزرگترین شهر پنسیلوانیا حمله کرده است.
ترامپ نقل قولی را از فاکس نیوز همرسانی کرده که می‌گوید: "فیلادلفیا تاریخ گندیده‌ای در سلامت انتخابات دارد."
رئیس جمهور کنونی آمریکا شواهد و مدارکی برای ادعای تقلب ارائه نداده است.


مسوول شمارش آرای نوادا گفت، اعلام نتایج نهایی تا ۱۲ نوامبر طول می کشد! 
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما از نیویورک ،جو گلوریا مسوول انتخاباتی نوادا گفت ؛اعلام نتایج نهایی تا ۱۲ نوامبر طول می کشد!
 
شمارش آراء ایالت پنسیلوانیا تا پایان تمام برگه های رای ادامه خواهد داشت
شبکه تلویزیونی الجزیره مباشر در خبری فوری به نقل از ستاد انتخابات ایالت پنسیلوانیا، اعلام کرد، رئیس جمهور ما را به فساد متهم می کند اما ما به کارمان ادامه می دهیم و در انتقال آرام قدرت سهیم خواهیم بود. شمارش آراء تا پایان تمام برگه های رای ادامه خواهد داشت.
مسئول انتخاباتی در آمریکا از بازشماری آرای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ایالت جورجیا خبر داد.
به گزارش شبکه تلویزیونی سی بی اس ان، یکی از مسئولان نظارت بر برگزاری انتخابات در ایالت جورجیا در نشستی خبری در جمع خبرنگاران در شهر آتلانتا مرکز این ایالت، گفت: فاصله آراء در ایالت جورجیا بسیار کم است و باتوجه به این فاصله بسیار اندک، آرای انتخاباتی در (ایالت) جورجیا بازشماری خواهد شد. توجه به انتخابات، بی تردید فراتر از مرزهای ایالت جورجیا است. در مقطع کنونی، نتیجه نهایی شمارش آراء در جورجیا، پیامدهای عظیمی برای کل کشور به همراه خواهد داشت. این مسئله بسیار حائز اهمیت است. فضای احساسی هم در همه طرفها بسیار داغ است.
 جو بایدن امشب برای مردم آمریکا سخنرانی می کند
به گزارش خبرگزاری رویترز، طبق اعلام منابع نزدیک به کمپین انتخاباتی جو بایدن، وی امشب برای مردم آمریکا سخنرانی می کند.
 
۲۱ هزار فرد مرده از جمله رای دهندگان در پنسیلوانیا هستند
رودی جولیانی وکیل ترامپ در صفحه خود در توئیتر نوشت: ۲۱ هزار فرد مرده از جمله رای دهندگان در پنسیلوانیا هستند.
وی نوشت: ۹۲۱۲ نفر از رای دهندگان دست کم پنج سال پیش، ۱۹۹۰ نفر دست کم ده سال پیش و ۱۹۷ نفر از رای دهندگان دست کم بیست سال پیش فوت شدند.
ترامپ اهمیت این ریاست جمهوری را مهمتر از همیشه توصیف کرد
ترامپ در صفحه خود در توئیتر نوشت: با حمله دموکرات های چپ افراطی به سنای جمهوری خواه، این ریاست جمهوری مهمتر از همیشه شده است.


پیشتازی بایدن در ایالت نوادا
به گزارش خبرگزاری رویترز، با شمارش ۹۱ درصد آرای ایالت نوادا، آرای دونالد ترامپ ۴۸.۱ درصد و آرای جو بایدن ۴۹.۸ درصد گزارش شده است.
پیشتازی بایدن در ایالت پنسیلوانیا
شبکه تلویزیونی الجزیره مباشر در خبری فوری اعلام کرد، با شمارش ۹۶ درصد آراء در ایالت پنسیلوانیا، بایدن پیشتاز است و فاصله خود با ترامپ ار به بیش از ۹ هزار رای رساند.
 هواداران جو بایدن و دونالد ترامپ در برابر مرکز شمارش آراء در شهر فیلادلفیا
شبکه تلویزیونی الجزیره مباشر در خبری فوری اعلام کرد، هواداران جو بایدن و دونالد ترامپ در کنار تدابیر امنیتی شدید و استقرار گسترده نیروهای امنیتی، در برابر مرکز شمارش آراء در شهر فیلادلفیا در ایالت پنسیلوانیا تجمع کردند.

اختلاف آرای بایدن و ترامپ در ایالت پنسیلوانیا به ۹۰۲۷ رای رسید
به گزارش خبرگزاری رویترز، در ادامه شمارش آرای باقی مانده ایالت پنسیلوانیا، اختلاف آرای جو بایدن و دونالد ترامپ به ۹۰۲۷ رای رسید.
 تجمع هواداران ترامپ مقابل مرکز شمارش آراء در دیترویت
تجمع هواداران دونالد ترامپ مقابل مرکز شمارش آراء در دیترویت در ايالت ميشيگان در اعتراض به نتایج رأی گیری

  
 
پویش انتخاباتی بایدن: ترامپ را از طریق محافظان از کاخ سفید بیرون خواهیم کرد
به گزارش صفحه توئیتر اینديپندنت، پویش انتخاباتی بایدن تهدید کرد ترامپ را از طریق محافظان به خارج از کاخ سفید هدایت خواهد کرد.
 
 پیشتازی بایدن در ایالت آریزونا پس از شمارش ۹۲ درصد آرا
به گزارش خبرگزاری رویترز، با شمارش ۹۲ درصد آرای ایالت آریزونا، آرای دونالد ترامپ ۴۸.۶ درصد و آرای جو بایدن ۵۰ درصد گزارش شده است.

 

 توئیت جمهوری خواهان مجلس نمایندگان: باید فرایندی شفاف داشته باشیم
جمهوری خواهان مجلس نمایندگان آمريکا: ما باید همه آراء قانونی را بشماریم؛ یک فرایند شفاف داشته باشیم و صحت و سلامت نظام انتخاباتی مان را تضمین کنیم.
 نانسی پلوسی: دوشنبه یا سه شنبه نتیجه نهایی اعلام خواهد شد
به گزارش پایگاه اینترنتی ایندیپندنت، در حالی که شمارش آرا همچنان ادامه دارد، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا (دموکرات) اعلام کرد مشخص است که بایدن در این ریاست جمهوری پیروز شده است.
نانسی پلوسی اعلام کرد در همه میادین پیروز نبودیم، اما در نهایت توانستیم جنگ را به سود خود به پایان ببریم. آنچه تا الان آشکار شد این است که جو بایدن و کامالا هریس پیروز انتخابات خواهند بود. بایدن رئیس جمهوری است که آمریکا را متحد خواهد کرد.
رئیس مجلس نمایندگان آمریکا گفت خیلی از آمریکایی‌ها نگران خساراتی هستند که دونالد ترامپ از زمان اعلام نتیجه نهایی انتخابات تا زمان آغاز به کار رئیس جمهور منتخب بر کشور وارد خواهد کرد. او تلاش می‌کند صداقت انتخابات و دموکراسی ما را زیر سئوال ببرد.
پلوسی در ادامه از مردم خواست تا روز دوشنبه یا سه شنبه که نتیجه نهایی انتخابات اعلام خواهد شد، خویشتنداری کنند.
 رئیس اکثریت جمهورخواهان سنا: تا الان در جورجیا اکثریت با ما نبود
شبکه تلویزیونی الجزیره مباشر به نقل از میچ مک کانل رئیس اکثریت جمهوریخواه در مجلس سنای آمریکا اعلام کرد، تا الان نتوانستیم اکثریت را در ایالت جورجیا کسب کنیم.
 باز شماری آراء در ایالت جورجیا
خبرگزاری فرانسه گزارش داد: بنابر اعلام یک مسئول، ایالت جورجیا، آراء مربوط به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در این منطقه را باز شماری می‌کند.
شبکه تلویزیونی الجزیره مباشر نيز گزارش داد: در آمار ارائه شده از کمیسیون انتخابات جورجیا اختلاف دو نامزد در این ایالت ۱۰۹۸ رای به سود بایدن است.

 
کمیسیون انتخابات ایالت جورجیا: از شفافیت انتخابات دفاع می‌کنیم
شبکه تلویزیونی الجزیره مباشر به نقل از کمیسیون انتخابات ایالت جورجیا، اعلام کرد، از شفافیت انتخابات دفاع می‌کنیم، شکایاتی داشتیم که چرا به برخی از ناظران انتخابات اجازه نظارت داده نشد.
طرفداران ترامپ هشتگ «دزدی آرا متوقف کنید» ایجاد کردند

به گزارش خبرگزاری فرانسه از نیویورک، به دنبال پیروزی تقریباً قطعی نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، طرفداران دونالد ترامپ، رئیس جمهور کنونی و نامزد حزب جمهوری خواه این کشور، هشتگ «دزدی آرا را متوقف کنید» را در فیسبوک کلید زدند.
در این هشتگ از ساکنان ایالت‌های جورجیا، پنسیلوانیا و نوادا، که کار شمارش آرا در آن‌ها هنوز خاتمه نیافته است، خواسته شده بود که تظاهرات کنند.
 
 بایدن با کسب ۴۹/۴ درصد آرا در ایالت پنسیلوانیا، پیشتاز است
خبرگزاری رویترز گزارش داد: موسسه تحقیقاتی ادیسون اعلام کرد در حالی که تاکنون ۹۵ درصد آرای ریاست جمهوری آمریکا در ایالت پنسیلوانیا شمارش شده است، جو بایدن نامزد دموکرات‌ها ۴۹ و چهار دهم درصد آرای این ایالت را به دست آورده است و آرای رقیب وی دونالد ترامپ نیز ۴۹ و سه دهم درصد است.

تصاویر تربیون محل سخنرانی جو بایدن
تصاویری از آماده سازی تربیون محل اعلام پیروزی جو بایدن در شهر ویلمینگتون ایالت دلاور
گزینه‌های احتمالی کابینه جو بایدن
 
کارشناس: ترامپ تقاص بی احترامی به سیاه پوستان را می‌دهد
کارشناس سیاه پوست شبکه «سی ان ان» در برنامه پوشش انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، با تاکید بر پیشی گرفتن جو بایدن از دونالد ترامپ، اعلام کرد ترامپ تقاص بی احترامی به سیاه پوستان آمریکا را می‌پردازد.
 
لحظه به لحظه با انتخابات ریاست جمهوری آمریکا (۱۴)
 
ایوانکا ترامپ: آراء غیرقانونی نباید شمرده شود
ایوانکا ترامپ دختر دونالد ترامپ در پیامی در صفحه توئیتر خود نوشت: «همه آراء قانونی باید شمرده شوند و هر یک از آراء غیرقانونی نباید شمارش شود. انتخابات آزاد و منصفانه اساس دموکراسی ما است.»
 
لحظه به لحظه با انتخابات ریاست جمهوری آمریکا (۱۴)
 
پیشتازی بایدن در پنسیلوانیا و جورجیا، کار ترامپ را تمام کرد
در حالی که رسانه‌های آمریکا می‌گویند با جلو افتادن جو بایدن در شمارش آرای دو ایالت پنسیلوانیا و جورجیا، کار دونالد ترامپ تمام است، ستاد تبلیغاتی ترامپ اعلام کرد با وجود نتیجه شمارش آرا در ایالت پنسیلوانیا، انتخابات هنوز تمام نشده است.
 
لحظه به لحظه با انتخابات ریاست جمهوری آمریکا (۱۴)
 
ستاد بایدن: امشب اسامی تیم انتقال قدرت را اعلام می‌کنیم
شبکه تلویزیونی الجزیره گزارش داد: ستاد تبلیغاتی جو بایدن اعلام کرد بلافاصله پس از اعلام پیروزی او در انتخابات ریاست جمهوری، امشب اسامی تیم انتقال قدرت را اعلام خواهد کرد.
 
لحظه به لحظه با انتخابات ریاست جمهوری آمریکا (۱۴)
 
موسسه تحقیقاتی ادیسون : جو بایدن در ایالت ویسکانسین پیروز انتخابات خواهد بود
موسسه تحقیقاتی ادیسون پیش بینی کرد جو بایدن، نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ایالت ویسکانسین برنده انتخابات خواهد بود.
 
انتخابات ۲۰۲۰ سبب نمایان شدن اختلافات خطرناک در آمریکا
پایگاه اینترنتی ایندیپندنت در گزارشی نوشت، انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا، اختلافات خطرناک در این کشور را نمایان کرد.
فاکس‌نیوز: ترامپ قصد ندارد به شکست اعتراف کند
شبکه فاکس نیوز به نقل از منابع مطلع فاش کرد، دونالد ترامپ پس از توصیه‌های مشاوران خود، قصد ندارد به شکست در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اعتراف کند.
 
لحظه به لحظه با انتخابات ریاست جمهوری آمریکا (۱۴)
  
ترامپ: با آرای قانونی پیروز انتخابات من هستم!
دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا با انتشار توئیتی اعلام کرد با آرای قانونی پیروز انتخابات من هستم.
 
 
لحظه به لحظه با انتخابات ریاست جمهوری آمریکا (۱۴)
 
اداره حفاظت ریاست جمهوری آمریکا، تدابیر امنیتی برای حفاظت از بایدن را تقویت کرد
روزنامه واشنگتن پست فاش کرد، اداره حفاظت ریاست جمهوری آمریکا تصمیم گرفت تدابیر امنیتی برای حفاظت از جو بایدن را تقویت کند.
 
لحظه به لحظه با انتخابات ریاست جمهوری آمریکا (۱۴)
 

بعد از جورجیا اخلاف ترامپ با بایدن در پنسیلوانیا هم رو به کاهش است
پنسیلوانیا ۲۰ رای الکترال دارد و ترامپ اگر نتواند آرای این ایالت را به دست بیاورد روی کاغذ هم شانسی برای ماندن در کاخ سفید نخواهد داشت.
آخرین نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا؛ ترامپ یا بایدن؟
افزایش فاصله آرای نامزد‌ها در جورجیا به نفع بایدن
بایدن در جورجیا فاصله خود را با رقیبش بیشتر کرد. بر اساس اطلاعات سیستم نتایج آرا در بی‌بی‌سی آقای بایدن با افزایش رای بسیار جزئی اختلاف خود را از ۹۱۷ رای به ۱۰۹۶ رسانده است در حالی که کم‌تر از یک درصد آرا برای شمارش باقی مانده است.
همه چشم‌ها فعلا به جورجیا دوخته شده که در صورت پیروزی بایدن در این ایالت، او فقط یک رای الکترال برای رسیدن به کاخ سفید کم خواهد داشت.
جورجیا در انتخابات قبلی با ۵.۲ درصد اختلاف به دونالد ترامپ رای داد.
 
 
رسانه‌های آمریکا برای اعلام پیروزی بایدن آماده می‌شوند
شبکه تلویزیونی المیادین گزارش داد: رسانه‌های آمریکا برای اعلام پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری این کشور آماده می‌شوند و احتمالا بایدن در ایالت پنسیلوانیا هم از دونالد ترامپ پیش خواهد افتاد.
 
لحظه به لحظه با انتخابات ریاست جمهوری آمریکا (۱۴)
 
جو بایدن در ایالت جورجیا، با ۱۰۹۷ رای از ترامپ پیش است
خبرگزاری رویترز روز جمعه از آمریکا گزارش داد موسسه ادیسون ریسرچ اعلام کرد در حالی که شمارش آرای ریاست جمهوری در ایالت جورجیا همچنان ادامه دارد، جو بایدن با یک هزار و ۹۷ رای از رقیب خود دونالد ترامپ پیش افتاده است.
 
ادیسون ریسرچ: ترامپ در پنسیلوانیا، سه دهم درصد جلوتر است
خبرگزاری رویترز روز جمعه از آمریکا گزارش داد، موسسه ادیسون ریسرچ اعلام کرد در ایالت پنسیلوانیا، ۹۵ درصد آرای ریاست جمهوری شمارش شده است که از این میان آرای ترامپ ۴۹ و نیم درصد و آرای بایدن ۴۹ و دو دهم درصد اعلام شده است.
 
پسر ترامپ بار دیگر ادعای تقلب در انتخابات را مطرح کرد
دونالد ترامپ جونیور در پیامی در صفحه توئیتر خود مدعی شد: «مسلما شواهد بیشتری در مورد تقلب در رای گیری نسبت به اتهام "تبانی با روسیه" وجود دارد، اما به طور عجیبی رسانه‌ها نمی‌خواهند آن را بررسی کنند.»
 
لحظه به لحظه با انتخابات ریاست جمهوری آمریکا (۱۴)
 
انتخابات ۲۰۲۰، سقوط اخلاقی برای آمریکاست
شبکه المیادین گزارش داد: انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ در آمریکا، سقوط اخلاقی برای این کشور در صحنه بین المللی است.
شکایت ستاد ترامپ در فیلادلفیا هم رد شد
شبکه تلویزیونی الجزیره گزارش داد: شبکه فاکس نیوز اعلام کرد قاضی فدرال، شکایت فوری ستاد تبلیغاتی دونالد ترامپ برای توقف شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری در فیلادلفیا را رد کرد.
 
ترامپ بازنده به اندازه ترامپ برنده مشکل زاست
القدس العربی نوشت، روحیه وحشی‌گری ترامپ که انتقاد برخی از سفیدپوستان متعصب را بر انگیخته است، در صورت بازنده شدن او در انتخابات، آینده دموکراسی را در آمریکا تهدید می‌کند.

اختلاف در صفوف جمهوری خواهان بر سر ادعای دروغ ترامپ
روزنامه واشنگتن پست در گزارشی از بروز اختلاف نظر در میان صفوف حزب جمهوری خواه بر سر ادعا‌های دروغین دونالدترامپ در مورد تقلب در انتخابات خبر داد.
کنایه انتخاباتی جالب مجری الجزیره به ترامپ
مجری شبکه تلویزیونی الجزیره مقاومت ترامپ در برابر پذیرفتن نتیجه انتخابات را به تمسخر گرفت.
مجری الجزیره در استودیوی واشنگتن، با کنایه زدن به دونالد ترامپ که حاضر نیست شکست در انتخابات و آماده شدن برای واگذاری قدرت را بپذیرد، گفت: من این صندلی را به همکارم محمد العلمی تحویل خواهم داد؛ جابجایی صندلی بین مجری‌ها به راحتی و بدون هیچ شکایت قضایی صورت می‌گیرد.
میهمان شبکه الجزیره نیز گفت: به نظر می‌رسد حکمت در رسانه‌ها بیشتر از میدان سیاست است.
ادامه اعتراضات در سراسر آمریکا حین شمارش آراء
شبکه تی آر تی گزارش داد، اعتراضات در سراسر آمریکا همزمان با شمارش آراء، همچنان ادامه دارد.
بر اساس این گزارش، البته این تنها اعتراضات در شهر‌های آمریکا درباره نتیجه انتخابات نیست، اعتراضات در حمایت از جو بایدن نامزد دموکرات‌ها که به پیروزی در انتخابات بسیار نزدیک شده است و اعتراضات برای درخواست شمارش کامل آراء در شهر‌های مختلف آمریکا نیز صورت گرفته است.
بایدن در جورجیا از ترامپ پیش افتاد
خبرگزاری رویترز گزارش داد، موسسه ادیسون ریسرچ EDISON RESEARCH اعلام کرد در ایالت جورجیا، بایدن با اختلاف ۹۱۷ رای از ترامپ پیش افتاد و شمارش آرا در این ایالت همچنان ادامه دارد.
 
ادعای تقلب در پنسیلوانیا و نوادا از سوی ستاد انتخاباتی ترامپ
طرفداران جو بایدن و دونالد ترامپ در ایالت‌های مهم و تاثیرگذار معتقدند دموکراسی مورد حمله قرار گرفته است.
آمادگی دولت برای اعتراضات بیشتر مرتبط با انتخابات
شبکه خبری فاکس نیوز گزارش داد، دولت آمریکا خود را برای اعتراضات بیشتر مرتبط با انتخابات آماده می‌کند. در ساعت‌های گذشته در چندین شهر شاهد چنین اعتراضاتی بودیم. دیوید لی میلر خبرنگار ما از نیویورک بیشتر توضیح می‌دهد.
خبرنگار فاکس نیوز اعلام کرد، روز پنج شنبه در فیلادلفیا طرفداران ترامپ و بایدن در مقابل محل شمارش آراء تجمع کردند. پلیس بین این دو گروه با استفاده از موانعی فاصله ایجاد کرد تا این تجمع‌ها و اعتراضات مسالمت آمیز بماند.
پنج شنبه شب در فینیکس صد‌ها نفر از حامیان ترامپ در مقابل مرکز انتخابات گردهم آمدند. حامیان ترامپ به اقدام فاکس نیوز برای اعلام کردن نتیجه انتخابات این ایالت به نفع جو بایدن رقیب دموکرات ترامپ اعتراض داشتند. معترضان معتقد بودند رئیس جمهور همچنان شانس پیروزی در این ایالت را دارد و شمارش منصفانه آراء را خواستار شدند.
یکی از معترضان با استفاده از بلندگو خطاب به کسانی که در این اعتراضات حضور داشتند گفت " ما هر روز اینجا می‌آییم تا همه آراء تطبیق داده شوند. "
حامیان ترامپ همچنین در مقابل محل شمارش آراء در دیترویت اعتراض کردند. معترضان خشمگین به شیشه‌های در‌های بسته این ساختمان می‌زدند و می‌خواستند به آن‌ها اجازه داده شود به داخل وارد شوند و بر روند شمارش آراء نظارت داشته باشند.
در شهر نیویورک تظاهرات طرفداران بایدن به خشونت کشیده شد. بیش از ۵۰ نفر بازداشت شدند.
در پورتلند در ایالت اورگان، اعتراضات به خشونت کشیده شد. در مینیاپلیس صد‌ها معترض که به شکل مسالمت آمیز اعتراض کرده بودند یکی از بزرگ راه‌های اصلی این شهر را مسدود کردند. آن‌ها برای نشان دادن مخالفت خود با دونالد ترامپ و نیز نابرابری و نژادپرستی اعتراض کرده بودند.
در اینجا در نیویورک همانند دیگر شهر‌های کشور پلیس برای اعتراضات بیشتر که ممکن است به خشونت کشیده شود، آماده می‌شود. فرمانداران دست کم ۱۰ ایالت گارد ملی را فعال کرده اند تا در صورت لزوم به مجریان قانون محلی کمک کنند.
ترامپ: دیوان عالی باید درباره انتخابات تصمیم بگیرد
 
دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا، در توییتی نوشت در صورتی که فقط رای‌هایی که آنها را «قانونی» توصیف کرد، خوانده شوند، او «به راحتی» برنده انتخابات می‌شود.
ترامپ روز جمعه در حساب توییتر خود ادامه داد: «به ناظران به هیچ روش، شکل یا فرمی اجازه انجام کارشان را ندادند و بنابراین رای‌هایی که در این مدت پذیرفته شده باید رای غیرقانونی تلقی شود.»
رییس جمهوری آمریکا همچنین بار دیگر بر بررسی موضوع روند شمارش آرا و اتخاذ تصمیم درباره انتخابات در دیوان عالی این کشور تاکید کرد.
توییتر بر روی این توییت ترامپ برچسب هشدار زده است.
 
چرا جورجیا اینقدر مهم است؟
بایدن با ۹۰۰ رای در جورجیا از ترامپ جلو افتاده و فقط چند هزار رای نشمرده شده باقی مانده است.
اگر او ۱۶ رای الکترال جورجیا را بگیرد فقط یک رای الکترال کم دارد که به ریاست جمهوری برسد. همچنین پیروزی برای دونالد ترامپ بسیار سخت می‌شود. حتی اگر او تمام ایالت‌های باقی‌مانده را از آن خود کند که بسیار بعید است، باز آرای او ۲۶۹ می‌شود که هر دو نامزد را به آرای مساوی می‌رساند.
از سوی دیگر به دست آوردن آرای جورجیا برای حزب دموکرات چرخشی ناگهانی محسوب می‌شود. از سال ۱۹۶۴ این ایالت فقط چهار بار به نامزد دموکرات رای داده است که آخرین آن بیل کلینتون در سال ۱۹۹۲ بوده است. جورجیا ایالتی آبی خواهد شد که در محاصره ایالت‌های قرمز جمهوری‌خواه در جنوب شرقی آمریکا است.
بسیاری امتیاز این تغییر را به استیسی آبرامز می‌دهند. دموکراتی که سال ۲۰۱۸ برای فرمانداری نامزد شد و باخت. اما در دو سال گذشته از تبلیغ و مصاحبه برای حزبش دست برنداشت.
 
بایدن با اختلاف ۹۱۷ رای در جورجیا پیش افتاد
جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها با اختلاف ۹۱۷ رای از دونالد ترامپ در ایالت جورجیا پیش افتاد.
 
ترامپ با ۱۸ هزار رای بیشتر در پنسیلوانیا پیشتاز است
 
آخرین نتیجه رای‌گیری در ایالت پنسیلوانیا نشان می‌دهد که دونالد ترامپ سه میلیون و ۲۸۵ هزار و ۹۶۵ را به دست آورده است. در مقابل جو بایدن سه میلیون و ۲۶۷ هزار و ۹۲۳ رای کسب کرده است. به این ترتیب دونالد ترامپ همچنان با حدود ۱۸ هزار رای همچنان در این ایالت پیشتاز است. جو بایدن در صورت پیروزی در پنسیلوانیا چهل و ششمین رئیس‌جمهوری آمریکا خواهد شد.
 
فاصله آرای بایدن و ترامپ در جورجیا به ۴۶۳ رای رسید
آخرین نتیجه شمارش آراء در ایالت جورجیا نشان می‌دهد که دونالد ترامپ دو میلیون و ۴۴۸ هزار و ۲۳۲ رای به دست آورده است. در مقابل جو بایدن دو میلیون و ۴۴۷ هزار و ۷۶۹ رای کسب کرده است. به این ترتیب فاصله دو نامزد در این ایالت کلیدی به تنها ۴۶۳ رای رسیده است. جو بایدن در صورت پیروزی در ایالت جورجیا و کسب ۱۶ رای الکترال این ایالت رئیس‌جهوری بعدی آمریکا خواهد بود.
 
وضعیت کلی اختلاف آرا جو بایدن و دونالد ترامپ در چند ایالت باقی‌مانده
 
آخرین نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا؛ ترامپ یا بایدن؟
در آخرین نتایج شمارش آرا در نوادا جو بایدن با ۱۱ هزار ۴۳۸ رای از دونالد ترامپ پیش افتاده است. در جورجیا ترامپ تنها با اختلاف هزار ۷۷۵ رای پیش است. در کارولینای شمالی اختلاف بیشتر است و در آنجا ترامپ با ۷۶ هزار و ۷۰۱ رای از جو بایدن پیش افتاده است. در پنسلوانیا که طرفدارن بایدن به آن خوشبین هستند اختلاف به کمترین میزان رسیده است. در این ایالت هنوز شمار زیادی از آرای پستی مانده است و ترامپ با اختلاف ۱۸ هزار و ۴۲ رای پیش است. در ایالت جمهوری خواه آلاسکا، که طرفدارن بایدن روی آن حساب ویژه‌ای باز نکرده اند، ترامپ با ۵۴ هزار ۶۱۰ رای از جو بایدن پیش افتاده است.
 
نقشه حمله به مرکز شمارش آرا در فیلادلفیا
 
پلیس فیلادلفیا درباره نقشه حمله به مرکز شمارش آرا در پنسیلوانیا تحقیق می‌کند.
شبکه خبری ای‌بی‌سی در آمریکا گفته گروهی که احتمال می‌رود اعضای یک خانواده باشند، نقشه داشتند که با یک ماشین شاسی‌بلند هامر به مرکز شمارش آرا هجوم ببرند.
پلیس این ماشین را متوقف و یک مرد را هم در این ارتباط دستگیر کرده است.
ترامپ در این ایالت پیشتاز است اما فاصله او با رقیب دموکرات به تدریج کم و کم‌تر می‌شود. کارزار ترامپ به شدت خواهان توقف شمارش آرا است. با این وجود هواداران بایدن در این ایالت بسیار به نتیجه امیدوار هستند و حتی عده‌ای بیرون مرکز رای‌دهی مهمانی گرفته‌اند.
 
توییتر حساب کاربری استیو بنن، مشاور سابق ترامپ را معلق کرد

 
آخرین نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا؛ ترامپ یا بایدن؟
بنن در ویدئویی که در توییتر، فیسبوک و حساب یوتیوب خود گذاشته، گفته که دکتر آنتونی فاوچی، متخصص ارشد بیماری‌های عفونی، و کریستوفر ری رئیس اف‌بی‌آی باید در دولت بعدی ترامپ اعدام شوند و "سرشان به نیزه" زده شود.
یوتیوب و فیسبوک این ویدئو را حذف کردند. یکی از سخنگویان توییتر گفته که حساب آقای بنن به دلیل نقض مقررات این شبکه مخصوصا در زمینه ترویج خشونت، معلق شده است.
پیش‌تر توییتر برای بسیاری از توییت‌های اخیر آقای ترامپ درباره تقلب در انتخابات برچسب "گمراه‌کننده" زده بود و به خوانندگان این توییت‌ها هشدار داده بود که محتوای آنها قابل بحث و تردید است.
 
شکایت رسمی ترامپ از شمارش آرا در نوادا
 
کارزار انتخاباتی ترامپ در ایالت نوادا هم شکایت رسمی خود را به دادگاه برد. این کارزار در چند ایالت دیگر هم شکایت خود را به دادگاه برده که پذیرفته نشده است.
در شکایت کارزار انتخاباتی بدون رائه شواهد گفته شده است: "موارد غیرقانونی در منطقه کلارک وجود داشته از جمله تعلل در تایید درستی برگه‌های رای و سه هزار رای که غیرقانونی بوده است."
در این ایالات آرای بایدن جلو است و هواداران ترامپ می‌خواهند شمارش آرا ادامه پیدا کند چون اعتقاد دارند که آرای جدید به حساب ترامپ افزوده خواهد شد.

افزایش تدابیر امنیتی سرویس مخفی آمریکا برای جو بایدن
 
آخرین نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا؛ ترامپ یا بایدن؟
واشنگتن پست، روزنامه چاپ واشنگتن گزارش داده که تدابیر امنیتی برای جو بایدن افزایش یافته چون پیش‌بینی می‌شود که او روز جمعه اعلام پیروزی کند.
بر اساس این گزارش ماموران امنیتی بیشتری در محل استقرار کارزار انتخاباتی او مستقر شده‌اند. کاترین میلهون، سخنگوی سرویس مخفی ایالات متحده آمریکا حاضر نشده درباره این موضوع صحبت کند و گفته مسائل امنیتی را نمی‌تواند فاش کند. دستیاران بایدن هم در اینباره اظهار نظر نکرده‌اند.
اعضای ستاد انتخاباتی بایدن در ویلمینگتون ایالت دلاور مستقر هستند.

تازه‌ترین به‌روز رسانی: 1:50 جمعه
 بر اساس اعلام مقام‌های انتخاباتی آمریکا، بیش از ۱۰۰ میلیون نفر از مردم آمریکا تا پیش از سوم نوامبر (روز اصلی انتخابات) به صورت پستی یا زودهنگام و در مراکز قرار داده شده، رای خود را به صندوق انداختند و روز سه‌شنبه نیز میلیون‌ها تن دیگر به پای صندوق‌های رای رفتند، به طوری که انتخابات امسال در ۱۲۰ سال اخیر از نظر حضور واجدان شرایط رای‌دهی، رکورد شکست.
روز سه‌شنبه با توجه به تفاوت ساعتی در ایالات مختلف آمریکا از شرق تا غرب و قوانین مختلف انتخاباتی در ایالات مختلف، مراکز رای‌گیری کم کم بسته شدند و نتایج انتخابات به صورت تدریجی اعلام می‌شود که حاصل حجم بالایی از آرای پستی است. هر نامزد برای پیروزی در انتخابات به ۲۷۰ رای الکترال نیاز دارد.
هنوز شمارش آرای انتخاباتی در ایالت‌های نوادا، پنسیلوانیا، کارولینای شمالی، جورجیا و آلاسکا به اتمام نرسیده است.
وضعیت شمارش آرا در ایالت‌های تاثیرگذار باقیمانده:

در همین حال، کمپین انتخاباتی ترامپ و شخص وی با طرح شکایتی در دادگاه و در توییتر خواستار متوقف شدن شمارش آرا شده‌اند. تیم او تاکید دارد که دسترسی برای نظارت از زمان آغاز و حین شمارش آرا فراهم نبوده است. بایدن و تیم او اما می‌گویند تمام آرا باید شمارش شوند.
تیم انتخاباتی ترامپ همچنین با طرح ادعاهایی همانند شکایت در ایالت میشیگان، در پنسیلوانیا، ویسکانسین و جورجیا طرح دعوی کرده است تا جلوی شمارش آرای انتخابات را بگیرد.
آرای سرنوشت‌ساز
گرچه تکلیف آرای نوادا هنوز مشخص نیست اما انتظار می‌رود آرای آن به بایدن برسد. آلاسکا هم در ردیف پیروزی‌های ترامپ قرار می‌گیرد. بدین ترتیب تعداد آرای الکترال بایدن مقابل ترامپ، ۲۷۰ به ۲۱۷ می‌شود. این به معنای پیروزی برای بایدن است. وضعیت در جورجیا و کارولینای شمالی هنوز روشن نیست. ترامپ در این دو ایالت با اختلاف جزئی پیشتاز است. سرنوشت ۲۰ رای الکترال پنسیلوانیا هم نامعلوم مانده است.
آلاسکا (با ۳ رأی الکترال) -- نوادا (با ۶ رأی الکترال) -- جورجیا (۱۶ رأی الکترال) -- کارولینای شمالی (۱۵ رأی الکترال) -- پنسیلوانیا (۲۰ رأی الکترال)
نقشه زیر هم تازه‌ترین تحولات از شمارش آرای انتخابات را به تصویر می‌کشد.

نامزدهای انتخابات تاکنون به صورت زیر ایالت‌ها را از آن خود کرده‌اند:
ترامپ: کنتاکی (رای الکترال ۸)، اوکلاهاما (۷)، تنسی (۱۱)، وست ویرجینیا (۵)، آرکانزاس (۶)، می‌سی‌سی‌پی (۶)، آلاباما (۹)، کارولینای جنوبی (۹)، ایندیانا (۱۱)، وایومینگ (۳)، داکوتای جنوبی (۳)، داکوتای شمالی (۳)، لوئیزیانا (۸)، نبراسکا (۴)، کانزاس(۶)، میسوری (۱۰)، آیداهو (۴)، یوتا(۶)، اوهایو (۱۸)، مونتانا (۳)، آیووا (۶)، فلوریدا (۲۹)، تگزاس(۳۸)، مین (۱)
بایدن: ورمونت (۳)، مریلند (۱۰)، نیوجرسی (۱۴)، ماساچوست (۱۱)، واشنگتن دی‌سی (۳)، دلاور (۳)، ویرجینیا (۱۳)، ایلینوی (۲۰)، کنتیکت (۷)، رودآیلند (۴)، نیویورک (۲۹)، نیومکزیکو (۵)، کلورادو (۹) نیوهمپشایر (۴) ایالت واشنگتن (۱۲)، اورگان (۷)، کالیفرنیا (۵۵)، هاوایی (۴)، مینه‌سوتا(۱۰)، نبراسکا (۱)، مین (۳)، آریزونا (۱۱)، ویسکانسین (۱۰) ، میشیگان (۱۶)
*از پنج رای الکترال ایالت نبراسکا، ۴ رای به ترامپ و یک رای به بایدن رسید؛
*ایالت آریزونا که در انتخابات ۲۰۱۶ به ترامپ رسیده بود، این بار به دست بایدن افتاد؛
*ترامپ تنها یکی از چهار رای الکترال ایالت مین را گرفت؛
*ایالت ویسکانسین در انتخابات ۲۰۱۶ به ترامپ رسید و این بار در کنترل بایدن قرار گرفت؛
*میشیگان هم در ۲۰۱۶ در کنترل ترامپ بود که این بار به بایدن رسید؛
 گرچه نظرسنجی‌های پیش از انتخابات، پیروزی آسانی را برای جو بایدن متصور می‌شدند، اما رقابت بسیار نزدیک پیش می‌رود.
با توجه به اینکه شمارش در ایالت‌های پنسیلوانیا، کارولینای شمالی، جورجیا، نوادا و آلاسکا هنوز تکمیل نشده است و ترامپ هنوز هم فرصت پیروزی در انتخابات را دارد، بعید نیست نتیجه انتخابات ۲۰۱۶ که با پیروزی ترامپ همراه شد هم تکرار شود.
در انتخابات ۲۰۱۶ ترامپ ۳۰۶ رای الکترال و رقیب دموکراتش هیلاری کلینتون ۲۳۲ رای را به دست آورده بود. چهار سال پیش نظرسنجی‌های پیش از انتخابات بر پیروزی کلینتون دلالت داشتند اما این ترامپ بود که با وجود رای مردمی کمتر، رای الکترال بیشتری را از آن خود کرد و در انتخابات پیروز شد همانند آنچه در سال ۲۰۰۰ افتاد و جورج بوش توانست با کسب ۵۳۷ رای بیشتر در ایالت فلوریدا از ال گور، کاندیدای دموکرات، با رای دیوان عالی و به دست آوردن آرای الکترال بیشتر، رییس جمهور آمریکا شود. 
در ایالات متحده، نامزد ریاست جمهوری با اکثریت آرایی که در روز انتخابات به دست می‌آورد، پیروز نمی‌شود بلکه این آرای الکترال هستند که رییس جمهور را تعیین می‌کنند و هر نامزدی که دست‌کم ۲۷۰ الکترال کالج از مجموع ۵۳۸ رای الکترال را به دست آورد، رییس جمهور خواهد بود.
هر ایالت بر اساس جمعیتش دارای تعداد مشخصی رای الکترال است که هر یک از دو نامزد می‌توانند با پیروزی نسبی در هر ایالتی، تمام آرای الکترال آن ایالت را از آن خود کنند. البته نسبت جمعیت هر ایالت با تعداد آرای الکترال آن متناسب نیست، به این معنی که ایالت کالیفرنیا با جمعیت حدود ۴۰ میلیون نفر (در سال ۲۰۲۰) دارای ۵۵ رای الکترال است (حدودا به ازای هر ۷۳۰ هزار نفر یک رای الکترال) اما ایالتی همچون وایومینگ با جمعیت تقریبی ۵۸۰ هزار نفر سه رای الکترال دارد (حدودا به ازای هر ۱۹۳ هزار نفر یک رای الکترال).
این دو موضوع یعنی اینکه یک نامزد با پیروزی فرضی ۵۱ درصد آرای مردمی در مقابل ۴۹ درصد آرای رقیبش، تمام آرای الکترال آن ایالت را از آن خود می‌کند و نیز رعایت نشدن تناسب جمعیتی در اختصاص آرای الکترال به ایالت‌ها باعث شده تا رای‌گیری الکترال دارای یک عیب بزرگ باشد و آن این است که به دست آوردن رای اکثریت در انتخابات الزاما به معنی پیروزی نهایی نیست و این جمعیت اقلیت (الکترال کالج هر ایالت) هستند که تصمیم نهایی را برای اکثریت می‌گیرند؛ امری که موجب می‌شود تا به سختی گفت کاخ سفید نماینده اراده مردم آمریکاست. پنج مرتبه در سال‌های ۱۸۲۴، ۱۸۷۶، ۱۸۸۸، ۲۰۰۰ و ۲۰۱۶ برنده بیشترین آرای مردمی با پیروز نهایی انتخابات متفاوت بوده‌ است.
در زیر تقسیم جغرافیایی ایالتهای دموکرات (آبی) و جمهوری‌خواه (قرمز) پس از انتخابات سال ۲۰۱۶ نمایش داده شده است:

در شرایطی که بحث و جدل‌های انتخاباتی بالا گرفته است، بایدن به پیروزی امید دارد. در همین حال دونالد ترامپ هم در توییتی دموکرات‌ها را به تلاش برای سرقت آرا متهم کرده است. او در واشنگتن در جمع حامیانش گفت: من با اعلام آرای پستی، دادگاه را پیش بینی‌ می‌کردم. ما این انتخابات را بردیم، هدف ما در حال حاضر تضمین این پیروزی است، ما می‌خواهیم قانون اجرا شود، به دیوان عالی می‌رویم و می‌خواهیم رای گیری پایان یابد. تا آنجا که به من مربوط است ما پیروزیم.
بایدن پس از اظهارات ترامپ در تشکیک صحت نتیجه انتخابات در سخنانی گفت: باید تک تک آرا شمرده شود. ما زیر بار زورگویی نمی‌رویم و تسلیم نمی‌شویم و مطمئن هستم پیروز بیرون خواهیم آمد اما این پیروزی من به تنهایی نیست بلکه پیروزی مردم آمریکاست.
بایدن هم‌چنین در تازه‌ترین توییت خود نوشته است: شکی ندارم که پیروز انتخابات خواهم شد. مردم آمریکا نظرشان را گفته‌اند و انتخابشان را انجام داده‌اند بنابراین باید همه آرا خوانده شود. شکی نداریم که پیروز انتخابات معرفی خواهیم شد. از همه می‌خواهم صبوری‌شان را حفظ کنند. دموکراسی گاهی به هم ریخته است، لازم است مردم صبور باشند، نتایج وقتی تمام آرا شمرده شود اعلام خواهد شد و این معنی دموکراسی است.

وضعیت رقابت بایدن و ترامپ در چهار ایالت
جو بایدن برای رسیدن به کاخ سفید تنها به ۶ رأی الکترال دارد نیاز دارد و ترامپ برای پیروزی باید ایالت‌های جورجیا، کارولینای شمالی و پنسیلوانیا را ببرد.
آخرین وضعیت شمارش آرا در این ایالت‌ها به شرح زیر است:
  • در ایالت جورجیا، ۹۹ درصد آرا شمارش شده. دونالد ترامپ با ۰.۲ درصد اختلاف برتری کاملاً شکننده‌ای دارد.
    در کارولینای شمالی، ۹۴ درصد آرا شمرده شده. ترامپ برنده ۵۰.۱ درصد آرا و بایدن برنده ۴۸.۷ درصد آرا شده است.
    در ایالت پنسیلوانیا ۸۸ درصد آرا شمارش شده و ترامپ با ۵۰.۱ درصد در برابر ۴۸.۷ درصد از بایدن جلو است. با توجه به آنکه با شمارش آرا حاشیه برتری ترامپ کاهش می‌یابد احتمال عقب افتادن ترامپ در این ایالت وجود دارد.
    در ایالت نوادا که آمارهای آن فعلاً به‌روزرسانی نمی‌شود ۷۶ درصد آرا شمارش شده. بایدن برنده ۴۹.۴ درصد و ترامپ برنده ۴۸.۵ درصد آرا شده است.
جو بایدن: شک نداریم ما برنده می‌شویم
نامزد حزب دموکرات در نشست خبری:
  • در حال حاضر همه آرا دارند شمرده می‌شوند و من و کاملا هریس نظر خوبی درباره وضعیت فعلی داریم.
    از نظر ما وضعیت خوب است، شک نداریم برنده اعلام خواهیم شد.
    از همه می‌ خواهم آرامش خود را حفظ کنند. شمارش آرا در حال انجام است.
    در آمریکا، رأی قداست دارد و هیچ چیز و هیچ‌کس غیر از اراده رأی‌دهندگان نمی‌تواند رئیس‌جمهور ایالات متحده را انتخاب کند.

بایدن در یک قدمی ترامپ در پنسیلوانیا
شمارش آرای ایالت مهم پنسیلوانیا به حساس‌ترین مرحله خود رسیده و فاصله ترامپ و بایدن در این ایالت به حدود صد هزار رای رسیده است. ترامپ همچنان با کسب 50.2 درصد آرا در مقابل بایدن با 48.6 درصد آرا جلو است. اما با شیبی که افزایش آرای بایدن دارد، شانس برد او بسیار زیاد است. پنسیلوانیا 20 رای الکترال دارد.
بایدن: از جایگاهی که قرار داریم احساس خوبی داریم
نامزد دموکرات ها در پیامی در توئیتر نوشت: «صبور باشید. رأی ها در حال شمارش هستند و ما از جایگاهی که قرار داریم احساس خوبی داریم.» در همین رابطه رییس ستاد انتخابایت بایدن تاکید کرده که پیروزی نزدیک است.  
 
حذف صفحه فیس بوک یک گروه طرفدار ترامپ
خبرگزاری رویترز گزارش داد: شرکت فیس بوک روز پنج شنبه فیس بوک صفحه یک گروه طرفدار ترامپ را که اعضای آن به سرعت در حال گسترش بود و اطلاعات نادرست درباره انتخابات، لفاظی های خشونت آمیز و اعتراضات سازمان دهی شده علیه ادعای سرقت انتخابات توسط دمکرات ها در آن ارسال می شد حذف کرد.
این گروه در عرض یک روز 365 هزار عضو جذب کرده بود. سخنگوی فیس بوک در بیانیه ای گفت این گروه حول مشروعیت زدایی از انتخابات آمریکا تشکیل شده بود و برخی اعضای آن خواستار دست زدن به خشونت شده بودند.
این گروه با عنوان «سرقت را متوقف کنید» خواستار حضور نظامی برای حفاظت از پیوستگی آرا شده بود.
این گروه همچنین برای اقدام احتمالی فیس بوک در حذف صفحه مربوطه آماده و اعضای خود را به یک صفحه عضویت ایمیلی راهنمایی کرده بود.
 
درگیری پلیس آمریکا با تظاهرکنندگان، همزمان با شمارش آراء
شبکه تلویزیونی راشا تودی گزارش داد:همزمان با ادامه شمارش آراء در برخی از ایالت های آمریکا شاهد درگیری پلیس آمریکا با تظاهرکنندگان در برخی از ایالت های این کشور هستیم.
این اعتراضات بیشتر در شهرهای نیویورک,مینه سوتا در ایالت مینیاپولیس,پورتلند در اورگون,دنور در کلرادو ,سیاتل در ایالت واشنگتن روی دادند.
بایدن منتظر نتیجه شمارش آرای ایالت پنسیلوانیا
به گزارش شبکه تلویزیونی العربیه به نقل از رسانه های آمریکایی، جو بایدن برای اعلام پیروزی نهایی در انتخابات منتظر نتیجه شمارش آرای ایالت پنسیلوانیا است.
 
راه اندازی وبسایت دوره انتقالی دولت بایدن
نشریه دیلی میل در حساب توئتیری خود نوشت : درحالی که شمارش آراء هنوز ادامه دارد، بایدن وبسایت دوره انتقالی دولتش را راه اندازی کرده است.
 
تعویق در ا اعلام نتایج نهایی انتخابات در ایالت نوادا 
به گزارش شبکه تلویزیونی العربیه, یک مقام مسئول در ایالت نوادا اعلام کرد احتمالا اعلام نتایج نهایی انتخابات در این ایالت تا روز شنبه به تعویق می افتد.
 
جو بایدن به عنوان رئیس جمهور آمریکا، کشور را اداره می کند
جو بایدن در حساب توئیتری خود نوشت: اجازه دهید شفاف بگویم: من به عنوان یک دموکرات سرافراز رقابت کردم اما به عنوان یک رئیس جمهور آمریکا (کشور) را اداره می کنم.
 
تجمع حامیان ترامپ در دیترویت
شبکه اسکای نیوز با اعلام این خبر که حامیان ترامپ با حضور در دیترویت خواستار بازشماری آرا هستند از احتمال تشدید تنش ها پس از انتخابات خبر داد.
 
ترامپ به سوءاستفاده آشکار از قدرت متهم شد
به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره به نقل از خبرگزاری فرانسه، ناظران سازمان امنیت و همکاری اروپا دونالد ترامپ را به سوءاستفاده آشکار از قدرت و درخواست متوقف کردن روند شمارش آرا متهم کردند.
 
ازسرگیر شمارش آرا در شهر فیلادلفیا 
به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره مباشر، روند شمارش آرا در شهر فیلادلفیا در ایالت پنسیلوانیا پس از صدور مجوز ورود نمایندگان ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ برای پیگیری و نظارت بر روند شمارش آرا در داخل کمیته های رأی گیری از سر گرفته شد.

حامیان مسلح ترامپ، مرکز رای گیری در آریزونا را به تعطیلی کشاندند
نشریه دیلی میل در حساب توئیتری خود نوشت: بدنبال محاصره یک مرکز رای گیری در آریزونا توسط حامیان مسلح ترامپ، این مرکز مجبور به تعطیلی شد.
شمارش آرای پستی در فیلادلفیا موقتا متوقف شد
خبرگزاری رویترز گزارش داد: شمارش آرای پستی در فیلادلفیا موقتا متوقف شد.
 
پیروزی بزرگ قانونی در پنسیلوانیا
دونالد ترامپ در حساب توئیتری خود نوشت: پیروزی بزرگ قانونی در پنسیلوانیا

روشن شدن وضعیت ایالت آریزونا تا جمعه طول می‌کشد.
خبرگزاری رویترز گزارش داد: مدیر ستاد انتخاباتی بایدن گفت روشن شدن وضعیت ایالت آریزونا دست کم تا روز جمعه طول می‌کشد.
 
حزب دمکرات خواهان ابطال رای دادگاه پایین دستی
خبرگزاری رویترز گزارش داد: حزب دمکرات آمریکا قصد دارد از دادگاه عالی پنسیلوانیا بخواهد رای دادگاه پایین دستی را درباره ناظران آرا باطل کند.
دادگاه عالی ایالت پنسیلوانیا، رأی قاضی این ایالت را لغو کرد
دادگاه عالی ایالت پنسیلوانیا رأی یک قاضی این ایالت را که به شمار بیشتری از اعضای ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ اجازه می داد بر روند شمارش آرا نظارت داشته باشند لغو کرد.

احتمال پایان شمارش آرا در ایالت آریزونا
به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، ستاد انتخاباتی جو بایدن اعلام کرد روند شمارش آرا در ایالت آریزونا ممکن است امشب یا صبح فردا (به وقت محلی) پایان یابد، ولی در پنسلوانیا به زمان بیشتری نیاز است.

ادعای رئیس ستاد انتخاباتی بایدن مبنی بر پیروزی در ایالت آریزونا 
به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، رئیس ستاد انتخاباتی جو بایدن اعلام کرد: با اختلاف ده‌ها هزار رأی در ایالت آریزونا پیروز خواهیم شد.

وضعیت رای غیابی خود در جورجیا را بررسی کنید
هیلاری کلینتون در حساب توئیتری خود نوشت: لطفا این مطلب را با دوستان و خانواده خود در جورجیا به اشتراک بگذارید: اگر به صورت غیابی در جورجیا رای داده اید همین الان وضعیت رای خود را بررسی کنید. اگر رای غیابی شما رد شده، تا ساعت ۵ عصر روز جمعه ۶ نوامبر فرصت دارید تا آن را اصلاح کرده و اطمینان یابید که رای شما شمرده می‌شود.

هنوز حدود ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار رأی در پنسیلوانیا شمارش نشده است
به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، رئیس ستاد انتخاباتی جو بایدن اعلام کرد هنوز حدود ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار رأی در پنسیلوانیا شمارش نشده است.
 
ادعای پیروزی بایدن در ایالت‌هایی که هنوز نتایج آن‌ها قطعی نشده است
به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، رئیس ستاد انتخاباتی جو بایدن اعلام کرد از پیروزی در همه ایالت‌هایی که هنوز نتایج آن‌ها قطعی نشده است مطمئن هستیم.
 
 
توئیتر پیام توئیتری دونالد ترامپ را از دسترسی عموم خارج کرد
توئیتر بار دیگر پیام توئیتری دونالد ترامپ را درباره آرا انتخابات ریاست جمهوری این کشور نشان دار و از دسترسی عموم خارج کرد.
توئیتر قبلا اعلام کرده بود پیام‌های توئیتری که حاوی اطلاعات گمراه کننده درباره انتخابات باشد نشان دار می‌کند. این برای چندمین بار از زمان برگزاری انتخابات آمریکاست که پیام‌های توئیتری ترامپ نشان دار شده اند.

جو بایدن رئیس جمهور آینده آمریکا است
به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، رئیس ستاد انتخاباتی جو بایدن گفت: طبق گزارش‌هایی که به دست ما رسیده جو بایدن رئیس جمهور آینده آمریکا است.

اتفاقات ایالت نوادا بر همه مردم آمریکا تأثیر می‌گذارد.
به گزارش شبکه تلویزیونی الحدث، ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ اعلام کرد آنچه در ایالت نوادا اتفاق افتاده است بر همه مردم آمریکا تأثیر می‌گذارد.
 
ترامپ نمی‌تواند دموکراسی را متوقف کند
جو کندی نماینده ماساچوست در مجلس نمایندگان آمریکا در واکنش به توئیت ترامپ که گفته بود"شمارش آراء را متوقف کنید" نوشت: شما نمی‌توانید دموکراسی را متوقف کنید.

شمارش آرا در بخش آلگینی ایالت پنسیلوانیا متوقف شد
خبرگزاری رویترز گزارش داد: شمارش آرا در بخش آلگینی در ایالت پنسیلوانیا تا روز جمعه متوقف شد.


شکایت ستاد انتخاباتی ترامپ در ایالت جورجیا رد شد
حساب توئیتری بخش تصویری اسوشیتدپرس اعلام کرد: قاضی ایالت جورجیا شکایت ستاد انتخاباتی ترامپ را رد کرد.
شکایت ستاد دونالد ترامپ مبنی بر تقلب در ایالت جورجیا به علت نداشتن مستندات رد شد.
 
در ایالت جورجیا، اختلاف بایدن با ترامپ به دو دهم درصد کاهش یافته است
بررسی نقشه انتخاباتی ایالت جورجیا در پایگاه اینترنتی فاکس نیوز نشان می‌دهد جو بایدن فاصله خود را با دونالد ترامپ کمتر کرده است. هم اکنون اختلاف بایدن با ترامپ به دو دهم درصد کاهش یافته و حساسیت این رقابت را بیشتر کرده است. دونالد ترامپ ۴۹.۵ دهم درصد و جو بایدن ۴۹.۳ دهم درصد آراء را در اختیار دارند.

دونالد ترامپ در حساب توئیتری خود نوشت: این تقلب را تمام کنید
مجری برنامه کمدی دیلی شو اقدام ستاد ترامپ به شکایت درباره تقلب در انتخابات آمریکا را به شوخی گرفت و در خبری "فوری" نوشت: ستاد انتخاباتی ترامپ ۷۱، ۱۸۵، ۸۲۱ پرونده حقوقی علیه هر شخصی که به جو بایدن رأی داده است تشکیل می‌دهد.
دونالد ترامپ در حساب توئیتری خود نوشت: این تقلب را تمام کنید.

شمارش آرا در شهر فیلادلفیا متوقف شد
به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، شمارش آرا در شهر فیلادلفیا پس از رأی دادگاه ایالت پنسیلوانیا مبنی بر حضور ناظران ستاد دونالد ترامپ در روند شمارش آرا، به صورت موقت متوقف شد.

برتری بایدن به ترامپ در ایالت نوادا به ۱۲۰۴۲ رای رسید.
خبرگزاری رویترز گزارش داد: آخرین آمار رسمی نشان می‌دهد بایدن در ایالت نوادا اندک اندک در حال پیشی گرفتن از ترامپ است.جو بایدن در ایالت نوادا با اختلاف ۱۲ هزار رأی از دونالد ترامپ پیش افتاده است. برتری بایدن به ترامپ در ایالت نوادا به ۱۲۰۴۲ رای رسید.

تجمع هواداران ترامپ و بایدن در مقابل یک مرکز شمارش آراء در فیلادلفیا
به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره مباشر، پس از متوقف شدن روند شمارش آرا در شهر فیلادلفیا بر اساس حکم دادگاه ایالت پنسیلوانیا، شماری از هواداران دونالد ترامپ و جو بایدن در مقابل یک مرکز شمارش آراء در این شهر تجمع کردند.
   
اسامی دو شخص در رأی گیری ایالت نوادا دو بار اخذ شده است
به گزارش شبکه تلویزیونی الحدث، ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ در نشستی خبری اظهارات دو شخص را به صورت مستقیم پخش کرد که مدعی شدند اسامی آن‌ها دو بار در رأی گیری ایالت نوادا اخذ شده است.

وکلای انتخاباتی ترامپ مدعی شدند: در ایالت نوادا حدود ده هزار رای مشکل دارند
در ایالت نوادا - وکلای کمپین انتخاباتی ترامپ در مقابل دوربین رسانه‌ها گفتند: حدود ده هزار رای مشکل دارند و مطمئن هستند رای‌ها از اشخاصی ثبت شده که فوت کرده اند و یا به لحاظ همه گیری کرونا به ایالتی دیگر رفته اند.
یکی از کارشناسان فاکس نیوز گفت: " البته نمی‌دانیم کمپین ترامپ عدد ۱۰ هزار را از کجا آورده است ". به هر حال وکلا این بحث را قرار است به دادگاه ببرند. نوادا ۶ الکترال رای دارد و این همان ۶ تا است که مجموع امتیاز بایدن را به ۲۷۰ می‌رساند. ترامپ سعی دارد که نوادا پرونده اش بسته نشود و روال اعلام نتیجه به تعویق بیافتد.
امیدواری ستاد انتخاباتی جو بایدن به پیروزی در ایالت جورجیا
به گزارش پایگاه اینترنتی سی بی اس نیوز؛ با نزدیک شدن به پایان شمارش آراء انتخاباتی در ایالت جورجیا، ستاد انتخاباتی جو بایدن امیدوار است رکورد ثبت شده در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ در این ایالت را بشکند و به عنوان نامزد دمکرات برنده این ایالت شود.
در سال ۲۰۱۶ دونالد ترامپ توانسته بود با کسب دو میلیون و ۸۹ هزار و ۱۰۴ رای در برابر هیلاری کلینتون با یک میلیون و ۸۷۷ هزار و ۹۶۳ رای به پیروزی برسد و ۱۶ رای الکترال این ایالت را از آن خود کند.

ادامه شمارش آرا در ایالت نوادا
فاصله آرا بین بایدن و ترامپ از 8 هزار به 12 هزار عدد افزایش یافت. این ایالت 6 رای الکترال دارد.
ترامپ: پیروزی‌های بایدن را به چالش می‌کشیم
ترامپ در توییت دیگری نوشت: تمام ایالت‌هایی که ادعا شده بایدن در آنها به پیروزی رسیده توسط ما بخاطر تقلب مورد چالش حقوقی قرار خواهند گرفت. دلایل زیادی داریم، فقط رسانه‌ها را چک کنید. ما می‌بریم. اول آمریکا.
ترامپ مدعی پیروزی در پنسیلوانیا شد
دونالد ترامپ در توییتی مدعی شد که «پیروزی قانونی بزرگی را در ایالت پنسیلوانیا» کسب کرده است.
شمارش آرای پنسیلوانیا هنوز ادامه دارد و تاکنون با شمارش ۸۷ درصد آرا، ترامپ ۵۰.۵ درصد آرای این ایالت را از آن خود کرده است و سهم جو بایدن ۴۸.۴ درصد آرا است.
در همین حال جاش شاپیرو، دادستان پنسیلوانیا در گفت‌وگو با یکی از شبکه‌های تلویزیونی آمریکا گفت: «من اجازه نمی‌دهم کسی روند شمارش آرا را متوقف کند. این آرا قانونی است و شمارش می‌شوند.»
وی افزود: «لفاظی‌ها باید از بین بروند. این کارزار تمام شده است.»
ترامپ: شمارش را متوقف کنید
رئیس جمهور آمریکا در پیامی در توئیتر خواستار توقف شمارش آرا شد.
دقایقی پس از توئیت ترامپ درباره توقف شمارش آرا، «کاملا هریس» معاون بایدن در پیامی در توئیتر تاکید کرد که تک تک آرا باید شمرده شوند.
ترامپ در پیامی دیگری توئیتر نوشت که هر رایی پس از روز انتخابات آمده باشد مورد شمارش قرار نمی‌گیرد!
توییتر بلافاصله این توییت را از دید مخفی کرد و به آن برچسب گمراه کننده زد. این پنجمین توییت ترامپ است که توییتر در چند روز گذشته آن را مخفی کرده است.
خبرنگار سی بی اس: رئیس جمهور نمی‌تواند شمارش آرا را متوقف کند
خبرنگار سی بی اس در واکنش به پیام توئیتری ترامپ و درخواست توقف شمارش آرا در توئیت خود نوشت، رئیس جمهور نمی‌تواند شمارش آرا را متوقف کند. شمارش آرا ادامه می‌یابد.
 
لحظه به لحظه با انتخابات ریاست جمهوری آمریکا (۱۰)
 
بایدن فاصله‌اش را با ترامپ در پنسیلوانیا و جورجیا کاهش داد
پایگاه خبری روزنامه آمریکایی نیویوزک تایمز گزارش داد، با ادامه شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، جو بایدن نامزد دموکرات‌ها در این انتخابات، فاصله خودش با ترامپ را در دو ایالت پنسیلوانیا و جورجیا به شدت کاهش داد.
 
ستاد انتخاباتی ترامپ در فیلادلفیا کنفرانس خبری برگزار می‌کند
خبرگزاری رویترز گزارش داد، ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در فیلادلفیا امروز ساعت ۱۰:۱۵ دقیقه به وقت شرق آمریکا (۱۵:۱۵ به وقت گرینویج) کنفرانس خبری برگزار می‌کند.
 
بایدن به دستیابی به ۲۷۰ رای لازم بسیار نزدیک شده است
شبکه فاکس نیوز اعلام کرد، جو بایدن به دستیابی به ۲۷۰ رای الکترال لازم برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بسیار نزدیک شده است.
 
دیلی میل: برتری بایدن در برابر ترامپ در آریزونا کاهش یافت
دیلی میل گزارش داد،بدنبال ادامه شمارش آراء غیرحضوری ایالت آریزونا، برتری بایدن نسبت به ترامپ در این ایالت به ۶۸ هزار رای کاهش یافت.
 
شمارش حدود ۵۰ هزار رای در جورجیا باقی مانده است
بلومبرگ گزارش داد، شمارش حدود ۵۰ هزار رای در جورجیا باقی مانده است.
 
لحظه به لحظه با انتخابات ریاست جمهوری آمریکا (۱۰)
 
 
ستاد انتخاباتی ترامپ : شمارش آراء در میشیگان متوقف شود
گاردین در پیامی توئیتری نوشت ستاد تبلیغاتی ترامپ دادخواستی را به دادگاه به منظور توقف شمارش آراء در میشیگان داده است.
لحظه به لحظه با انتخابات ریاست جمهوری آمریکا (۱۰)
 
اعتراض هواداران ترامپ به نحوه شمارش آرا در فونیکس_آریزونا
خبرگزاری صدا و سیما از نیویورک گزارش داد، هواداران ترامپ به نحوه شمارش آرا در فونیکس_آریزونا تجمع اعتراضی برگزار کردند.
ترامپ خواستار توقف شمارش آرا شد. روند اعلام شمارش آرا در نوادا هنوز شروع نشده است. ستاد انتخاباتی ترامپ قرار است بیانیه‌ای مهم منتشر کنند.
لحظه به لحظه با انتخابات ریاست جمهوری آمریکا (۱۰)
 
دموکرات‌ها خواهان مسدود شدن حساب کاربری ترامپ شدند
ایندیپندنت در پیامی توئیتری نوشت، دموکرات‌های ارشد آمریکا می‌گویند حساب کاربری ترامپ در توئیتر باید به علت انتشار اطلاعات گمراه کننده مسدود شود.
لحظه به لحظه با انتخابات ریاست جمهوری آمریکا (۱۰)
 
۹۹ درصد آراء در ایالت جورجیا شمارش شده است
پایگاه اینترنتی روزنامه انگلیسی گاردین اعلام کرد ۹۹ درصد آراء انتخابات ریاست جمهوری در ایالت جورجیا در آمریکا شمارش شده است.
بر اساس این گزارش، دونالد ترامپ نامزد جمهوری خواهان تاکنون ۴۹.۶ درصد از آرای مردمی تاکنون شمارش شده را از آن خود کرده و این در حالی است که جو بایدن نامزد دموکرات‌ها هم ۴۹.۲ درصد از آراء را در این ایالت به دست آورده است.
این ایالت ۱۶ رأی الکترال دارد.
 
لحظه به لحظه با انتخابات ریاست جمهوری آمریکا (۱۰)
 
ادعای یک زن در میشیکان درباره تقلب دموکرات‌ها
تصویر ویدئویی در فضای مجازی امروز منتشر شد که در آن یکی از حاضران در حوزه شمارش آرا دیترویت در ایالت میشیگان می‌گوید: در حال بستن حوزه انتخاباتی بودیم و آراء شمارش شده بود که دست کم ۱۳۰ هزار برگ رأی آوردند که همگی به نام بایدن بود.
 
دست کم ۱۰ هزار نفر در نوادا رای داده اند که در این ایالت زندگی نمی‌کنند
فاکس نیوز در پیامی توئیتری نوشت، ستاد تبلیغاتی ترامپ با ادعای تقلب در انتخابات قصد دارد درخصوص آراء نوادا شکایت کند؛این ستاد مدعی است دست کم ۱۰ هزار نفر در این ایالت رای داده اند که در نوادا زندگی نمی‌کنند.
 
لحظه به لحظه با انتخابات ریاست جمهوری آمریکا (۱۰)
 
آخرین وضعیت شمارش آراء در ایالت‌های باقیمانده
پایگاه اینترنتی فاکس نیوز گزارش داد،آخرین وضعیت شمارش آراء در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا - در ایالت‌هایی که هنوز تعیین تکلیف نشده اند - بدین شرح است:
۱- ایالت جرجیا - شمارش ۹۸ درصد آراء (پیشتازی ترامپ)
۲- ایالت کارولینای شمالی - شمارش ۹۴ درصد آراء (پیشتازی ترامپ)
۳-ایالت پنسیلوانیا - شمارش ۸۹ درصد آراء (پیشتازی ترامپ)
۴- ایالت نوادا - شمارش ۷۵ درصد آراء (پیشتازی بایدن)
۵- ایالت آلاسکا - شمارش ۵۰ درصد آراء (پیشتازی ترامپ)
*یاد آور می‌شود شبکه سی ان ان اعلام کرده است هنوز نتایج شش ایالت مشخص نشده است.
 
هیچ یک از ادعا‌های ترامپ درباره انتخابات حقیقت نداشته است
شبکه خبری سی ان ان اعلام کرد، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در طول سال بار‌ها موضوع عدم امانت را به صورت هماهنگ مطرح کرده بود، موضوعی که در ساعات نخستین پس از روز انتخابات نیز به آن پرداخت.
ابتدا چند ماه پیش ترامپ به این موضوع نادرست پرداخت که رای گیری پستی موجب تقلب می‌شود.
ترامپ سپس به غلط مدعی شد که فرمانداران دموکرات که وی را دوست ندارند، مسئول شمارش آرا هستند.
سوم اینکه ترامپ به غلط گفت که اقدامی شرورانه و حتی شاید غیرقانونی در خصوص روند عادی شمارش آرا پس از روز انتخابات در حال اجرا است.
همه این موارد بی معناست و ده‌ها دروغ مطرح شده درباره رای گیری برای کم ارزش کردن آن بوده است. ترامپ سعی داشته است که در این انتخابات نزدیک، از تردیدی که خود به طور سیستماتیک در ذهن حامیانش ایجاد کرده بود، برای نپذیرفتن شکست احتمالی استفاده کند.
دونالد ترامپ اجرای این طرح را ساعات اولیه صبح روز چهارشنبه آغاز کرد.
 
ترامپ خواستار توقف شمارش آرا شد
خبرگزاری صدا و سیما از نیویورک گزارش داد، ترامپ خواستار توقف شمارش آرا شد و روند اعلام شمارش آرا در نوادا هنوز شروع نشده است؛ ستاد انتخاباتی ترامپ قرار است بیانیه‌ای مهم منتشر کنند.
 
لحظه به لحظه با انتخابات ریاست جمهوری آمریکا (۱۰)
 
شکایت ستاد ترامپ در نوادا درباره تقلب در انتخابات
شبکه فاکس نیوز گزارش داد، ستاد تبلیغاتی دونالد ترامپ در ایالت نوادا شکایت قضایی درباره اتهام تقلب در رای گیری انتخابات ریاست جمهوری مطرح خواهد کرد.
 
لحظه به لحظه با انتخابات ریاست جمهوری آمریکا (۱۰)
 
هنوز نتیجه ۶ ایالت مشخص نشده است
شبکه خبری سی ان ان گزارش داد، پنجشنبه است و نتیجه انتخابات هنوز مشخص نیست، هنوز نتیجه ۶ ایالت مشخص نشده است:
آریزونا؛ جورجیا؛ نوادا؛ پنسیلوانیا؛ آلاسکا؛ کارولینای شمالی
 
لحظه به لحظه با انتخابات ریاست جمهوری آمریکا (۱۰)
  

وضعیت نامشخص ۶ رای الکترال نوادا
جو بایدن هم اکنون با کسب ۵۸۸ هزار و ۲۵۲ رای در ایالت نوادا از دونالد ترامپ پیش افتاده است. نامزد جمهوریخواهان تاکنون ۵۸۰ هزار و ۶۰۵ رای در این ایالت به دست آورده است. به این ترتیب فاصله آرای دو نامزد به ۷ هزار و ۶۴۷ رای کاهش یافته است. این در حالی است که تاکنون ۸۶ درصد کل آرای نوادا شمارش شده است. به نظر می‌رسد که با شمارش ۱۴ درصد باقی‌مانده هر دو نامزد امکان پیروزی در نوادا را دارند. تعداد آرای الکترال جو بایدن در صورت پیروزی در نوادا به ۲۷۰ خواهد رسید و به این ترتیب او رئیس جمهوری آینده خواهد بود.
 
متن و حاشیه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا؛ روز داوری میان ترامپ و بایدن

کاهش اختلاف ترامپ و بایدن در آریزونا به نفع ترامپ
در حالیکه رسانه های آمریکایی پیشتر اعلام کرده بودند که بایدن در ایالت آریزونا پیروز شده حالا براساس اعلام نتایج جدید فاصله ترامپ و بایدن به سود ترامپ کاهش یافته است. درحال حاضر بایدن با فاصله 69 هزار رای جلوتر است اما گمانه زنی ها از این حکایت می کند اگر رشد آرای ترامپ به همین نسبت ادامه داشته باشد ممکن است در این ایالت پیروز شود.

متن و حاشیه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا؛ روز داوری میان ترامپ و بایدن
آغاز شکایت‌های ستاد انتخاباتی ترامپ 
ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ، در چندین ایالت با ادعای "بی‌نظمی و تخلف" در رای گیری و بدون ارائه مدارکی دعاوی حقوقی را آغاز کرده است.
این ستاد همچنین شمارش آرا را در ایالت‌های مهم ویسکانسین، جورجیا، پنسیلوانیا و میشیگان به چالش کشیده است.
همزمان در چندین شهر آمریکا اعتراضاتی اکثرا مسالمت‌آمیز برپا شده، اما در شماری از شهرها از جمله در نیویورک، پورتلند و دنور این اعتراضات به درگیری‌هایی با پلیس منجر شده و دهها نفر هم بازداشت شده‌اند.
حامیان ترامپ در پنسیلوانیا از ایالت‌های کلیدی که در حال حاضر با پیشتازی او همراه است با فریادهایی خواستار متوقف شدن شمارش آرا شده‌اند.
تام وولف، فرماندار پنسیلوانیا به رغم درخواست ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ برای توقف شمارش آرای صندوق‌ها، گفته که شمارش آرا در این ایالت "ادامه" خواهد یافت.این ستاد ادعای "سرقت" انتخابات پنسیلوانیا از سوی دموکرات‌ها را مطرح کرده. این ادعاها در حالی مطرح می شود که هیچ گزارشی از تقلب یا بی‌نظمی گزارش نشده است.
در ایالت آریزونا که جو بایدن پیشتاز است، حامیان ترامپ خواستار ادامه شمارش آرا شده اند. ناظران بین‌المللی گفته‌اند که شواهدی از وقوع تقلب در انتخابات وجود ندارد.
در همین حال بلندپایه ترین مقام امنیت سایبری در سازمان امنیت ملی آمریکا گفته دولت شواهدی از مداخله خارجی در شمارش آرای انتخابات در دست ندارد.
کریستوفر کربز در بیانیه‌ای گفت که "شواهدی وجود ندارد که یک کشور متخاصم امکان جلوگیری از رای دادن یا تغییر شمارش آرا را پیدا کرده باشد."
سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا نتیجه گیری کردند که در سال ۲۰۱۶ روسیه در پشت تلاش‌ها برای کمک انتخاباتی به دونالد ترامپ و شکست هیلاری کلینتون قرار داشت. روسیه این اتهام را رد کرد.
کاهش فاصله بایدن و ترامپ در جورجیا
آمار غیررسمی نشان می‌دهد که با شمارش ۹۸ درصد آراء مأخوذه در ایالت جورجیا، فاصله بایدن و ترامپ به حدود ۲۳ هزار رأی یعنی ۰.۴ درصد کاهش یافته است.در این ایالت فعلا دونالد ترامپ پیش است. جورجیا 16 رای الکترال دارد و اگر بایدن در این ایالت پیروز شود، انتخابات را برده است. 
درخواست ستاد ترامپ برای توقف شمارش آراء در جورجیا
در حالیکه بیش از ۹۰ هزار رأی در ایالت «جورجیا» هنوز شمارش نشده است، ستاد انتخاباتی ترامپ خواستار توقف شمارش آرا در ایالت جورجیا شد.۹۹ درصد آراء در ایالت جورجیا با ۱۶ رأی الکترال شمارش شده است و «دونالد ترامپ» توانسته ۴۹.۶ درصد آراء را به خود اختصاص دهد و «جو بایدن» نامزد دموکرات ۴۹.۱ درصد آراء را به دست آورده است.
واکنش روسیه به نتایج انتخابات آمریکا
سخنگوی کرملین درباره تحولات انتخابات امریکا گفت:  جمع‌بندی نتایج انتخابات و اوضاع کنونی به شیوه‌ای است که نمی‌توان اظهارنظری در این خصوص کرد. در این شرایط، قطعاً ترجیح می‌دهیم صبر کنیم و منتظر بمانیم تا اوضاع تاحدودی مشخص شود و شفافیت‌های بیشتری صورت بگیرد.
روسیه همیشه از حامیان دونالد ترامپ بوده است. 
 
انتخابات و اعتراضات
تجمع هواداران ترامپ مقابل حوزه‌های رای گیری
طرفداران دونالد ترامپ در جلوی برخی از حوزه‌های رای گیری و متهم کردن حوزه‌ها به تقلب در شمارش آراء تجمع اعتراضی برگزار کردند.
درخواست ستاد ترامپ برای توقف شمارش آراء در برخی ایالت‌ها
برنامه تبلیغاتی دونالد ترامپ نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اقدامات قانونی را برای توقف شمارش آراء در برخی ایالت‌های این کشور شروع کرد.
 
آخرین وضعیت آراء ریاست جمهوری ، سنا و مجلس نمایندگان
جو بایدن توانسته با بیش از ۷۲ میلیون رأی مردمی بیشترین تعداد آراء در تاریخ انتخابات‌های ریاست‌جمهوری آمریکا را تا به این لحظه کسب کند.
 
لحظه به لحظه با انتخابات ریاست جمهوری آمریکا (۹)
 
 
هشدار مقام‌های آمریکایی درباره عواقب تاخیر در شمارش آرا
مقام‌های آمریکایی هشدار دادند که بلاتکلیفی درمورد سرنوشت برنده انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰، تاخیر در شمارش آرا و ادعادی پیروزی زودهنگام از سوی دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا ممکن است باب انتشار اطلاعات کذب و دروغ‌پراکنی را باز کند و عواقبی به دنبال داشته باشد.
به گزارش نشریه هیل، در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز نگرانی درمورد تکرار انتشار اطلاعات نادرست پس از رقابت انتخاباتی ۲۰۱۶ آمریکا از جمله طرح اتهام علیه روسیه مبنی بر دخالت در آن انتخابات، افزایش یافته است.
بایدن پشت دروازه‌ کاخ سفید، ترامپ در اندیشه آشوب
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا و نامزد جمهوریخواهان در انتخابات ۲۰۲۰ که حالا طبق تازه‌ترین نتایج شمارش آرا در آستانه باخت قرار گرفته، با مطرح کردن بهانه‌های حقوقی و شکایت درخصوص نتایج شمارش آرا در ۵ ایالت شامل  میشیگان، جورجیا و پنسیلوانیا ، آریزونا و نوادا، به نظر می‌رسد درحال زمینه سازی برای به چالش کشیدن نتیجه انتخابات و اجرای سناریوی آشوب است؛ همان چیزی که تحلیل گران و رسانه های آمریکا از روزهای پیش از برگزاری انتخابات نسبت به آن هشدار داده بودند.
در شهرهای نیویورک، واشنگتن و بسیاری از شهرهای دیگر آمریکا، صاحبان فروشگاه و مدیران بانک ها از بیم آشوب و درگیری های خیابانی بعد از اعلام نتیجه انتخابات، اقدام به حصارکشی مقابل مغازه ها و بانک ها کرده اند.
جوبایدن نامزد دموکراتها تا این لحظه ۲۶۴ رای الکترال را از آن خود کرده و در صورت پیروزی در ایالت نوادا و کسب ۶ رای الکترال این ایالت، جمع آرای الکترال او به ۲۷۰ خواهد رسید و پیروز نهایی انتخابات خواهد شد. تا این لحظه ۷۵ درصد از آرا در ایالت نوادا شمرده شده که بایدن با کسب ۴۹.۳ درصد در مقابل ترامپ با ۴۸.۷ درصد ، در این ایالت سرنوشت ساز ، پیش است.
سی.ان.ان: پیشتازی بایدن در انتخابات ۲۰۲۰ 
شبکه تلویزیونی سی.ان.ان ساعت یک و ۴۰ دقیقه بامداد روز پنجشنبه در گزارشی اعلام کرد: بایدن با کسب ۲۵۳ رای الکترال در آستانه پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا قرار دارد. ترامپ که تا بعدازظهر چهارشنبه شانس بسیاری برای ماندن در کاخ سفید داشت با از دست دادن آراء میشیگان و ویسکانسین، امیدهایش کاهش یافت. 
از سوی دیگر، برخی کارشناسان دو روز تا حتی یک هفته را برای اعلام نتیجه نهایی پیش بینی کرده و علت آن را طولانی شدن شمارش آرای پستی دانسته اند که این بار به دلیل شیوع کرونا در مقایسه با دوره های قبلی انتخابات آمریکا بسیار گسترده بوده است.
ناظران معتقدند که بیشتر آرای پستی از آن دموکرات ها و طرفداران بایدن است.

برخی کارشناسان با توجه به رفتار نامتعارف و اظهارات تند و خشن نامزدهای انتخابات آمریکا ، احتمال درگیری ها در شهرهای مختلف آمریکا بعداز اعلام نتایج را داده اند.
ترامپ تا این لحظه مدعی « پیروزی بزرگ شده» اما گفته که دموکرات ها در صدد « دزدیدن نتایج انتخابات» هستند و در مقابل بایدن هم به طرفدارانش گفته است که در خصوص پیروزی احساس خوبی دارد و بهتر است تا شمارش آخرین ارا صبر کنند.
 
انتخابات و اعتراضات
پسر ترامپ: در پنسیلوانیا تقلب شده است
پسر دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا گفت: در شمارش آراء انتخابات ریاست جمهوری در پنسیلوانیا تقلب شده است.
  
بی‌اعتمادی شهروندان آمریکایی به روند شمارش آراء
شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در حالی ادامه دارد که شماری از معترضان با تجمع در بیرون ساختمان محل شمارش آرا، تاکید می‌کنند به محاسبه آرای خود اطمینان ندارند.
تجمع هواداران ترامپ مقابل حوزه‌های رای گیری
طرفداران دونالد ترامپ در جلوی برخی از حوزه‌های رای گیری و متهم کردن حوزه‌ها به تقلب در شمارش آراء تجمع اعتراضی برگزار کردند.
   
 
در پنسیلوانیا هنوز ۷۶۵ هزار رأی شمارش نشده است
شبکه تلویزیونی سی ان ان گزارش داد بر اساس نتایج اولیه شمارش آراء انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ایالت پنسیلوانیا همچنان ۷۶۵ هزار رأی مردمی شمارش نشده است.
بر اساس این گزارش، جو بایدن نامزد جمهوری خواهان برای آن که بتواند در این ایالت به پیروزی برسد باید بتواند بین ۵۹ تا ۶۱ درصد از این ۷۶۵ هزار رأی مردمی شمارش نشده را از آن خود کند.
این در حالی است که دونالد ترامپ نامزد جمهوری خواهان نیز برای حفظ پیشتازی اش در این ایالت باید بتواند ۳۹ تا ۴۱ درصد از این ۷۶۵ هزار رأی مردمی شمارش نشده را از آن خود نماید.
تاکنون در پنسیلوانیا، دونالد ترامپ با کسب ۵۰.۷ درصد از آرای مردمی تاکنون شمارش شده پیشتاز است.
جو بایدن نامزد دموکرات‌ها نیز تاکنون توانسته ایت ۴۸.۱ درصد از آرای تاکنون شمارش شده را به دست آورد.
این ایالت ۲۰ رأی الکترال کالج (مجمع گزینندگان) دارد.
  
دموکرات‌ها در انتخابات مجلس نمایندگان پیشتاز هستند
به گزارش پایگاه اینترنتی شبکه تلویزیونی فاکس‌نیوز، نتایج انتخابات مجلس نمایندگان آمریکا تا این لحظه نشان می‌دهد که دموکرات‌ها ۲۰۴ کرسی و جمهوری‌خواهان ۱۹۰ کرسی را بدست آورده‌اند.
با توجه به نتایج انتخابات سنا نیز هر کدام از این دو حزب تاکنون ۴۸ کرسی را در اختیار دارند.
 
لحظه به لحظه با انتخابات ریاست جمهوری آمریکا (۹)
 
در نوادا، بایدن با کمی اختلاف پیشتاز است
شبکه تلویزیونی سی ان ان گزارش داد بر اساس نتایج اولیه شمارش آراء انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ایالت نوادا، جو بایدن نامزد دموکرات‌ها در این انتخابات با کسب ۴۹.۳ درصد از آراء تاکنون شمارش شده پیشتاز است.
بر اساس این گزارش، دونالد ترامپ نامزد جمهوری خواهان در انتخابات هم تاکنون ۴۸.۷ درصد از آراء را از آن خود کرده است. این ایالت شش رأی الکترال کالج (مجمع گزینندگان) دارد.
  
در جورجیا ترامپ با کمی اختلاف پیشتاز است
شبکه تلویزیونی سی ان ان گزارش داد بر اساس نتایج اولیه شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ایالت جورجیا، دونالد ترامپ نامزد جمهوری خواهان در این انتخابات با کسب ۴۹.۷ درصد از آراء تاکنون شمارش شده پیشتاز است.
بر اساس این گزارش، این در حالی است که جو بایدن نامزد دموکرات‌ها در انتخابات در این ایالت توانسته است ۴۹ درصد از آراء را تاکنون از آن خود کند. رقابت در این ایالت تنگاتنگ است. جورجیا ۱۶ رأی الکترال کالج (مجمع گزینندگان) دارد.
  

روحانی: دولت بعدی آمریکا تسلیم می‌شود
حسن روحانی، رییس جمهور ایران در واکنش به تحولات انتخابات آمریکا گفت: "نتیجه انتخابات امشب و یا تا فردا مشخص می‌شود برای ما مهم نیست که چه فردی رییس جمهوری آمریکا می‌شود، اما بی‌تردید دولت بعدی این کشور در برابر ملت ایران تسلیم می شود. آمریکایی‌ها راهی ندارند جز اینکه در برابر قانون، مقررات و فشار افکار عمومی و صبر و مقاومت این ملت بزرگ تسلیم شوند"
کمپین ترامپ دمکرات‌ها را به دسیسه در پنسیلوانیا متهم کرد
کمپین دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا می‌گوید برای متوقف کردن شمارش آرا در پنسیلوانیا شکایتی را طرح کرده است چون "دمکرات ها برای سلب رای و تضعیف آرای جمهوری خواهان درحال دسیسه هستند."
این کمپین همچنین از وزیر امور ایالتی پنسیلوانیا که مسئول برگزاری انتخابات است انتقاد کرد که پیش‌تر گفته بود رای گیری در این ایالت روان و راحت انجام شده است.
کارزار ترامپ در بیانیه‌ای گفت که مقام‌های دمکرات این ایالت ناظران انتخابات را واداشته‌اند ۸ متر از محل شمارش آرا فاصله بگیرند که به گفته این کمپین "فضایی برای ناظران باقی نمی‌گذارد تا به وظایف خود عمل کنند."
متیو ویل، مدیر "مرکز تحقیقات فراجناحی پروژه انتخابات" به بی بی سی گفت که او نگران مناقشه در پنسیلوانیاست چون اعضای دیوان عالی پیشتر در مورد شکایتی که حزب جمهوری خواه پنسیلوانیا درباره ضرب الاجل شمردن آرای پستی مطرح کرده بود، به بن بست خوردند.
این پیش از پیوستن قاضی محافظه کار ایمی کنی برت به دیوان عالی بود. ترامپ او را برای پر کردن یک کرسی خالی دیوان بعد از مرگ قاضی لیبرال، روت بیدر گینزبرگ، نامزد کرده بود.
ویل گفت: "فکر می‌کنم این خطر وجود دارد که برخی از این برگه‌های (پستی) رای که روز انتخابات پست شده و تا جمعه نخواهد رسید، کنار گذاشته شود."
کمپین ترامپ همچنین در پنسیلوانیا اعلام پیروزی کرد در حالی که شمارش آرا در این ایالت هنوز کامل نشده و پیروزی هیچ یک از دو نامزد در آن پیش بینی نشده است.
کم‌رنگ‌ شدن امید دموکرات‌ها به اکثریت یافتن در سنا
با پیروزی سوزان کالینز سناتور جمهوری خواه در ایالت مین، امید دموکرات ها به پس گرفتن کنترل مجلس سنای کنگره کمرنگ‌تر شده است.
سوزان کالینز موفق شد در یک رقابت فشرده سارا گیدیون از حزب دموکرات را شکست دهد و کرسی خود را در سنا حفظ کند.
دموکرات ها خیلی امیدوار بودند که با گرفتن چهار کرسی از جمهوری خواهان کنترل این مجلس را به دست گیرند.


تجمع‌های انتخاباتی در آمریکا
پس از نزدیک شدن جو بایدن به پیروزی طرفداران ترامپ برای توقف شمارش آرای پُستی، در برابر مرکز شمارش آراء در آریزونا و میشیگان تجمع کردند و طبق برخی گزارش‌ها، تلاش کردند به زور وارد این مراکز شوند اما پلیس مانع آنها شد.
اداره انتخابات آریزونا اما اعلام کرد کار نیروهای این اداره برای شمارش آراء همچنان ادامه دارد و آنها تا زمان پایان شمارش به کارشان ادامه خواهند داد.
از سوی دیگر درخواست ترامپ برای توقف شمارش آرا و ادعای تقلب از طرف او شماری از مردم آمریکا چهارشنبه شب (بامداد پنجشنبه به وقت تهران) در شهرهای پورتلند، فیلادلفیا، شیکاگو و نیویورک به خیابان‌ها آمدند. معترضان خواستار شمارش تمام آراء انتخابات شدند و علیه نژادپرستی در آمریکا شعار دادند.
آخرین آمار از وضعیت انتخابات کنگره آمریکا
 در انتخابات مجلس سنای آمریکا تا این لحظه ۴۸ دموکرات و ۴۸ جمهوری‌خواه به این نهاد راه پیدا کرده‌اند.
در انتخابات مجلس نمایندگان آمریکا اما دموکرات‌ها با ۲۰۴ نماینده در مقایسه با ۱۹۰ نماینده جمهوری‌خواه، پیشتاز هستند.
آخرین وضعیت آراء مردمی
شمارش آراء انتخابات ریاست‌جمهوری سوم نوامبر ۲۰۲۰ آمریکا (۱۳ آبان ماه) نشان می‌دهد که «جو بایدن» تا این لحظه ۷۲ میلیون و ۴۹ هزار و ۳۴۱ رأی مردمی به دست آورده که معادل ۵۰.۴ درصد آراء است و «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا نیز تاکنون ۶۸ میلیون و ۵۸۶ هزار و ۱۵۰ رأی مردمی به دست آورده است که معادل ۴۸ درصد آراء می‌باشد.
وضعیت آراء در ایالات باقیمانده
نوادا با ۶ رأی الکترال شمارش ۷۵ درصد آراء - ترامپ ۴۸.۷ و بایدن ۴۹.۳
 پنسیلوانیا با ۲۰ رأی الکترال با شمارش ۸۹ درصد آراء - ترامپ ۵۰.۷ و بایدن ۴۸.۱
جورجیا با ۱۶ رأی الکترال با شمارش ۹۸ درصد آراء - ترامپ ۴۹.۷ و بایدن ۴۹.1
آلاسکا با ۳ رأی الکترال با شمارش ۵۰ درصد آراء - ترامپ ۶۲.۱ و بایدن ۳۳.۵
کارولینای شمالی با ۱۵ رأی الکترال با شمارش ۹۴ درصد آراء- ترامپ ۵۰.۱ و بایدن ۴۸.۷

وکیل ترامپ: فکر می‌کنید ما احمقیم؟
رودی جولیانی از وقوع تقلب گسترده در شمارش آرای پستی خبر داد و خطاب به بایدن گفت: شما فکر می کنید ما احمقیم؟ شما فکر می کنید ما کودنیم؟ در آرای پستی تقلب شده است. در نوادا، ویسکانسین و میشیگان تخلفاتی در رای گیری و شمارش آرا رخ داده است. فیلادلفیا قبلا هم سابقه تقلب انتخاباتی داشته است. در واقع فیلادلفیا به تقلب‌های انتخاباتی مشهور است
متن و حاشیه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا؛ روز داوری میان ترامپ و بایدن
تعداد رای‌های الکترال بایدن به عدد ۲۶۴ رسید

او فقط با پیروزی در ایالت نوادا پیروز انتخابات خواهد بود
 
تجمع طرفداران بایدن در خیابان‌های نیویورک
شبکه تلویزیونی بی بی سی عربی از تجمع گسترده طرفداران جو بایدن در خیابان‌های نیویورک خبر داد که در حمایت از موضع بایدن خواهان شمارش همه آراء انتخابات هستند.
 
بایدن: اطمینان دارم پیروز خواهیم شد
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما از نیویورک، جو بایدن نامزد حزب دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا اعلام کرد: من اطمینان دارم که پیروز خواهیم شد.

افزایش شمار نیرو‌های پلیس در شهر دیترویت در ایالت میشیگان
شبکه تلویزیونی المیادین گزارش داد: خبرنگار این شبکه از استقرار شمار بیشتری از نیرو‌های پلیس در اطراف مراکز شمارش آرا در مرکز شهر دیترویت در ایالت میشیگان خبر داد. اعزام نیرو‌های پلیس به شهر دیترویت پس از اعلام پیروزی جو بایدن در این ایالت صورت می‌گیرد.
 
تاکید دوباره بایدن بر شمارش همه آراء
جو بایدن، نامزد دموکرات ها انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در توئیتر نوشت: ریاست‌جمهوری نهادی جناحی نیست. تنها مسئولیتی در کشور است که نماینده همه مردم است و وظیفه مراقبت از همه آمریکایی‌ها را برعهده دارد. این دقیقا کاری است که انجام خواهم داد. تک‌تک آراء باید شمرده شود. هیچ کس نمی‌تواند دموکراسی‌مان را بگیرد، نه اکنون و نه هرگز.
لحظه به لحظه با انتخابات ریاست جمهوری آمریکا (۸)
 
ترامپ همچنان در توئیتر مشغول اعلام پیروزی است
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما از نیویورک، ترامپ همچنان در توئیتر مشغول اعلام پیروزی است و توئیتر مشغول زدن برچسب گمراه کننده به توئیت‌های رئیس جمهور آمریکاست.
ترامپ در صفحه خود در توئیتر نوشت: ما درباره آرای الکترال پنسیلوانیا (که اجازه حضور ناظران قانونی را نخواهند داد)، ایالت جورجیا و ایالت کارولینای شمالی مدعی هستیم که در هر کدام از آن‌ها پیشتازی ترامپ زیاد بود. علاوه بر این، ما به این وسیله درباره ایالت میشیگان مدعی هستیم که گزارش شده است در حقیقت تعداد زیادی از صندوق‌های آراء به صورت مخفیانه دور انداخته شد.
لحظه به لحظه با انتخابات ریاست جمهوری آمریکا (۸)
 
پسر ترامپ: آنچه دارد رخ می‌دهد یک کلاهبرداری است!
رودی جولیانی وکیل ترامپ نیز مدعی تقلب در انتخابات آمریکا شد و گفت باید بررسی شود در پنسیلوانیا، چند نفر از مردگان رای داده اند. آن‌ها سابقه تقلب دارند.
پسر ترامپ هم گفت: آنچه دارد رخ می‌دهد یک کلاهبرداری است!
 
توئیتر، توئیت ترامپ را برچسب حاوی اطلاعات گمراه کننده زد
شبکه تلویزیونی الجزیره گزارش داد: توئیتر، توئیت ترامپ را که در آن پیروزی خود را در ایالت میشیگان اعلام کرده است، برچسب حاوی اطلاعاتی که ممکن است گمراه کننده باشد، زده است.
 
بایدن تنها ۶ رای الکترال نیاز دارد تا وارد کاخ سفید شود
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما از نیویورک، جو بایدن تنها ۶ رای الکترال نیاز دارد تا وارد کاخ سفید شود.

شبکه «سی‌ان‌ان» بایدن را پیروز ایالت میشیگان اعلام کرد

این ایالت، ۱۶ رأی الکترال دارد.

متن و حاشیه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا؛ روز داوری میان ترامپ و بایدن
جو بایدن: ما در مسیر آشکار برنده شدن هستیم
جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها می‌گوید بنا ندارد ادعای پیروزی کند و منتظر شمارش آرا خواهد ماند، اما آنچه از نتایج شمارش آرا بر می‌آید او پیروز خواهد شد.
«ما باور داریم که وقتی شمارش آرا تمام شود، پیروز خواهیم بود.»

متن و حاشیه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا؛ روز داوری میان ترامپ و بایدن
بایدن می‌گوید اگر چه با افتخار به عنوان یک دموکرات در انتخابات شرکت کرده، اما در صورت پیروزی به دنبال خدمت به کسانی هم خواهد بود که به او رای ندادند:
"وقتی ما پیروز شویم دیگر ایالت آبی و قرمز وجود نخواهد داشت. فقط ایالات متحده آمریکا خواهد بود. "
جو بایدن مدعی پیروزی در آریزونا شد
بایدن که به طور زنده از مرکز انتخاباتی خود در ایالت دلاوار سخن می‌گوید گفت که او و کاملا هریس موفق شده اند که بیشترین میزان مشارکت جذب آرا در تاریخ مدرن آمریکا را کسب کنند.
او تاکنون توانسته بیش از ۷۰ میلیون رای را به خود اختصاص دهد هر چند جمع آرای کسب شده تضمینی برای پیروزی در انتخابات آمریکا نیست.
او مدعی شد که در ایالت آریزونا پیروز خواهد شد. این در حالی است که به رغم پیشتازی او در آریزونا هنوز نتایج نهایی این ایالت اعلام نشده است.
وکیل ترامپ: تقلب بزرگ رخ داده است
رودی جولیانی وکیل ترامپ در توییتی نوشت: با یک تیم حقوقی در راه فیلادلفیا هستم. تقلبی بزرگ.


متن و حاشیه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا؛ روز داوری میان ترامپ و بایدن
ترامپ اعلام کرد در میشیگان، جورجیا، پنسیلوانیا و کارولینای شمالی پیروز شده است
شبکه تلویزیونی الجزیره گزارش داد: دونالد ترامپ نامزد جمهوری خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در توئیتر اعلام کرد در ایالت‌های میشیگان، جورجیا، پنسیلوانیا و کارولینای شمالی به پیروزی رسیده است.
 
رویترز به نقل از فاکس نیوز: آرای الکترال بایدن به ۲۶۴ رای رسید
خبرگزاری رویترز به نقل از فاکس نیوز گزارش داد، شمار آرای الکترال جو بایدن نامزد دموکرات ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تا ساعت ۲۱ و ۴۰ دقیقه به وقت گرینویچ به ۲۶۴ رای رسید در مقابل ۲۱۴ رای الکترال برای دونالد ترامپ نامزد جمهوريخواهان.
 
سی ان ان: دادگاه عالی، درخواست توقف شمارش آراء را در پنسیلوانیا رد کرد
دادستان پنسیلوانیا اعلام کرد دادگاه عالی آمریکا، هر دو درخواست توقف شمارش آراء را بی پایه و اساس دانست.
 
وکیل ترامپ: موارد تخلف در شمارش آراء در ویسکانسین، نوادا و میشیگان وجود دارد
به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره؛ رودی جولیانی، وکیل دونالد ترامپ گفت آنچه در ایالت پنسیلوانیا رخ می‌دهد، شمارش غیرقانونی آراء است. 
وکیل ترامپ افزود شهر فیلادلفیا در ایالت پنسیلوانیا، شهرتی تاریخی در تقلب در انتخابات دارد. موارد تخلف در شمارش آراء در ویسکانسین، نوادا و میشیگان وجود دارد. تقلب در نتایج انتخابات، چیزی است که در حال حاضر رخ می‌دهد، اما ما اجازه آن را نخواهیم داد. آرایی که از طریق پست ارسال شده است، به راحتی قابل تغییر و تقلب است.
 
سی ان ان: بایدن ۱۶ رای الکترال دیگر از ایالت میشیگان برنده شد
شبکه تلویزیونی سی ان ان از برنده شدن نامزد دموکرات ها در ایالت میشیگان خبر داد و اعلام کرد جو بایدن ۱۶ رای الکترال این ایالت را از آن خود کرده است.
   
تلاش طرفداران ترامپ در میشیگان برای ورود به مرکز شمارش آراء
خبرنگار ان‌بی‌سی نیوز در توئیتر نوشت: معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ایالت میشگان با حضور در یک مرکز شمارش آراء در شهر دیترویت و تلاش برای ورود به آن خواستند مانع از ادامه شمارش آراء شوند. نیرو‌های امنیتی مانع از ورود این افراد شدند.
رويترز و الحدث به نقل از سی ان ان: پیروزی بایدن در ایالت میشیگان
شبکه تلویزیونی الحدث به نقل از سی ان ان از پیروزی جو بایدن نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ایالت میشیگان خبر داد. با پیروزی بایدن در ایالت میشیگان، شمار آرای الکترال او به ۲۶۴ در مقابل ۲۱۴ رأی الکترال ترامپ افزایش یافت.
خبرگزاری رویترز نیز گزارش داد: سی ان ان پیش بینی می‌کند جو بایدن در ایالت مهم میشیگان که ۱۶ رای الکترال دارد، پیروز شده است.
 
بایدن: با پایان روند شمارش آرا، فکر می‌کنم ما پیروز خواهیم بود
به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره؛ جو بایدن نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت با پایان روند شمارش آراء، فکر می‌کنم ما پیروز خواهیم بود. ما اکثریت آراء را به دست آورده ایم و بیش از سه میلیون رای در تعداد آرای مردمی اختلاف داریم.
 
هشدار توئیتر درباره محتوای پیام سخنگوی کاخ سفید
شبکه اجتماعی توئیتر در زیر پیام سخنگوی کاخ سفید که در آن مدعی پیروزی ترامپ در ایالت پنسیلوانیا شده بود، علامت هشدار قرار داد و نوشت: ممکن است در لحظه انتشار این توئیت، مراجع رسمی، برنده رقابت را اعلام نکرده باشند.
 
وزارت امنیت داخلی آمریکا: هیچ نیروی خارجی نمی‌تواند مانع رای گیری یا تغییر آراء شود
خبرگزاری رویترز گزارش داد: یک مسئول در وزارت امنیت داخلی آمریکا گفت هیچ مدرکی درباره اینکه نیروی خارجی می‌تواند مانع از رای گیری یا تغییر در آراء شود، وجود ندارد.
 
ستاد ترامپ: تا پایان هفته، آرای کافی را برای پیروزی به دست می‌آوریم
شبکه تلویزیونی الحدث گزارش داد: ستاد انتخاباتی ترامپ اعلام کرد تا پایان هفته، آرای کافی را برای پیروزی به دست خواهیم آورد. به پیروزی در کارولینای شمالی، جورجیا و آریزونا اطمینان داریم.

انتقاد سازمان امنیت و همکاری اروپا از ادعا‌های ترامپ درباره انتخابات
خبرگزاری فرانسه از واشنگتن گزارش داد: ناظران سازمان امنيت و همکاری اروپا به سختی از ادعا‌های بی پایه و اساس ترامپ درباره انتخابات انتقاد کرد.
 
ستاد انتخاباتی ترامپ حذف پیروزی بایدن را در آریزونا خواستار شد
شبکه تلویزیونی الجزیره گزارش داد: مشاور ارشد ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ گفت از شبکه فاکس نیوز و آسوشیتدپرس می‌خواهیم پیش بینی پیروزی بایدن را در آریزونا فورا حذف کنند.
 
فاکس نیوز: هنوز صد هزار رای پستی در میشیگان شمارش نشده است
شبکه تلویزیونی فاکس نیوز به نقل از معاون فرماندار میشیگان گزارش داد: صد هزار آرای پستی هنوز در این ایالت شمارش نشده است.
لحظه به لحظه با انتخابات ریاست جمهوری آمریکا (۸)
دونالد ترامپ، ۲۱۳ الکترال کسب کرده است و فقط ۵۷ الکترال نياز دارد
 
جو بایدن، ۲۳۸ الکترال کسب کرده است و فقط ۳۲ الکترال نياز دارد
 
لحظه به لحظه با انتخابات ریاست جمهوری آمریکا (۸)
تناقض‌های توییتر
خبرگزاری صدا و سیما از نیویورک نوشت، در ایالت ویسکانسین تعداد آراء شمرده شده بیشتر از کسانی است که ثبت نام کرده بودند. حالا توییتر، هر کسی از این موضوع بنویسد را یا برچسب گمراه کننده می‌زند یا توییت را حذف می‌کند.

الحدث: ستاد ترامپ یک تیم حقوقی برای جلوگیری از تقلب به پنسیلوانیا اعزام کرد
به گزارش شبکه تلویزیونی الحدث، ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ اعلام کرد یک تیم حقوقی را برای جلوگیری از تقلب به ایالت پنسیلوانیا اعزام کرده است.
 
درخواست بایدن برای تشکیل کمیته صیانت از آراء
 جو بایدن در واکنش به ادعای مکرر ترامپ در مورد پیروزی و تقلب در انتخابات از مردم خواست به کمپین او برای تشکیل کمیته‌ صیانت از آراء کمک کنند.
 
سی ان ان: بایدن، ۱۰ رای الکترال ویسکانسین را برنده شد
شبکه تلویزیونی سی ان ان از برنده شدن جو بايدن نامزد حزب دموکرات در ایالت ویسکانسین خبر داد و اعلام کرد بایدن ۱۰ رای الکترال این ایالت آوردگاه را از آن خود کرد.
 
ترامپ: داریم در پنسیلوانیا پیروز می‌شویم
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در توئیتر نوشت: «داریم با اختلاف در پنسیلوانیا پیروز می‌شویم، اما معاون فرماندار پنسیلوانیا همین الان گفت هنوز میلیون‌ها رای شمارش نشده است.»
لحظه به لحظه با انتخابات ریاست جمهوری آمریکا (۸)
 
بایدن: همه آرا باید شمارش شود
به گزارش شبکه تلویزیونی العربیه، جو بایدن نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت همه آرای انتخاباتی باید شمارش شود.
 
ستاد ترامپ نشست خبری در فیلادلفیا برگزار می‌کند
خبرگزاری رویترز به نقل از بیانیه ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد این ستاد در ساعت ۳:۳۰ بعدازظهر به وقت شرق این کشور (۲۰۳۰ به وقت گرینویچ یا ۱۲ شب به وقت تهران) نشست خبری در فیلادلفیا برگزار خواهد کرد.
 
رویترز به نقل از سی ان ان: بایدن در ایالت ویسکانسین پیروز شده است 
خبرگزاری رویترز گزارش داد شبکه تلویزیونی سی ان ان پیش بینی می‌کند جو بایدن در ایالت مهم ویسکانسین که ۱۰ رای الکترال دارد، پیروز شده است.
شبکه تلویزیونی الحدث نیز به نقل از خبرگزاری فرانسه از پیروزی بایدن در ایالت ویسکانسین خبر داد.
 
ستاد بایدن: درخواست ترامپ برای بازشماری آرای ویسکانسین تلاش برای سرپوش گذاشتن بر شکست است
به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، ستاد انتخاباتی جو بایدن نامزد حزب دموکرات اعلام کرد: درخواست ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ برای بازشماری آرای ایالت ویسکانسین، تلاش برای سرپوش گذاشتن بر شکست در انتخابات است.
ستاد انتخاباتی جو بایدن افزود: بر اساس نتایج اولیه، پیروز انتخابات خواهیم بود.
 
درخواست ستاد ترامپ برای توقف شمارش آرا در میشیگان
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما از نیویورک، ستاد ترامپ خواهان توقف شمارش آراء در ايالت میشیگان شد.

ستاد ترامپ خواهان بازشماری آرای ویسکانسین است
به گزارش خبرگزاری رویترز از واشنگتن، ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد فورا خواستار بازشماری آراء در ایالت مهم ویسکانسین خواهد شد. این در حالی است که نتایج انتخابات ریاست جمهوری در این ایالت هنوز نهایی نشده است. بیل استپین، مدیر ستاد انتخاباتی ترامپ، در بیانیه‌ای اعلام کرد: "گزارش‌هایی درباره وقوع تخلفات در چندین منطقه ویسکانسین منتشر شده است که این مسئله، شک و تردید‌های جدی درباره اعتبار نتایج به وجود می‌آورد. رئیس جمهور در حد آستانه درخواست بازشماری است و ما فورا این کار را انجام خواهیم داد".
این سخنان در شرایطی بیان می‌شود که موسسه "ادیسون ریسرچ" اعلام کرد اختلاف بین ترامپ جمهوریخواه و جو بایدن رقیب دموکرات وی در ویسکانسین کمتر از یک درصد است که این مسئله به هر یک از نامزد‌ها امکان می‌دهد خواستار بازشماری آراء شوند. این موسسه اعلام کرد با شمارش ۹۹ درصد آرا، نامزد دموکرات‌ها در این ایالت اندکی از رقیب جمهوریخواه خود پیش است به طوری که بایدن ۴۹.۴ درصد آرا و ترامپ ۴۸.۸ درصد آراء را به دست آورده اند.
 
معاون فرماندار نوادا: سرنوشت شش رای الکترال نوادا تا صبح پنج شنبه اعلام نمی‌شود
به گزارش شبکه‌ تلویزیونی سی ان ان، ایالت نوادا در مجموع شش رای الکترال دارد و معاون فرماندار به صراحت گفت، تا ۲۴ ساعت آینده، هیچ آمار و ارقام تازه‌ای از نتایج شمارش آراء منتشر نخواهد کرد. معاون فرماندار گفت تا ساعت ۹ صبح روز پنج شنبه منتظر هیچ آمار تازه‌ای از نتایج شمارش آراء نباشید.
سی ان ان افزود: رقابت بسیار نزدیکی بین نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری در نوادا وجود دارد. بایدن تاکنون با بیش از ۵۸۸ هزار رای در برابر ترامپ با بیش از ۵۸۰ هزار رای پیشتاز است. اما تمرکزی بسیار جدی بر آراء پستی وجود دارد. برای نخستین بار در تاریخ برگزاری انتخابات در ایالت نوادا، برگه‌های رای به علت همه گیری ویروس کرونا و بیماری کووید-۱۹ برای تک تک افراد واجد شرایط رای دادن فرستاده شده است. از این برگه‌ها نزدیک به ۶۰۰ هزار رای بازگشته، اما شماری از مردم هم خودشان برای رای دادن آمدند.
سی ان ان همچنین در خبری فوری از پیش افتادن دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوریخواه در ایالت‌های پنسیلوانیا و جورجیا خبر داد و افزود: شمارش آراء در پنسیلوانیا ادامه دارد. جو بایدن نامزد حزب دموکرات هم تاکنون بیش از دو میلیون و پانصد و هشتاد و چهار هزار رای در پنسیلوانیا به دست آورده است. ترامپ با ۴۷۲ هزار و ۶۲۳ رای پیشتاز است. در جورجیا هم ترامپ بیش از ۸۷ هزار رای بیشتر از جو بایدن دارد.
 
هشدار توییتر درباره پیام تبریک زودهنگام نخست وزیر اسلوونی به ترامپ
به گزارش خبرگزاری صداوسیما از وین؛ شبکه اجتماعي توییتر درباره پیام تبریک زودهنگام یانش یانزا نخست وزیر اسلوونی به دونالد ترامپ هشدار داد. توییتر با هشدار درخصوص پیام تبریک نخست وزیر اسلوونی نوشت: زمانی که این توییت منتشر شده است، منابع رسمی هنوز برنده این انتخابات را معرفی نکرده اند.

الحدث: تصمیم مقامات انتخاباتی برای بازشماری آراء در پنسیلوانیا و ویسکانسین
شبکه تلویزیونی الحدث به نقل از خبرنگار خود از تصمیم مقامات انتخاباتی دو ایالت پنسیلوانیا و ویسکانسین برای بازشماری آرای این دو ایالت خبر داد.
 
معاون فرماندار آریزونا: صد‌ها هزار رای هنوز شمارش نشده است
شبکه تلویزیونی الجزیره گزارش داد: معاون فرماندار ایالت آریزونا گفت صد‌ها هزار رای در این ایالت هنوز شمارش نشده است و ما درباره برگزاری هرگونه جشن پیروزی هشدار می‌دهیم.
 
ارتباط زنده خبر ۲۱ با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما در نیویورک درباره تازه‌ترین تحولات مربوط به انتخابات آمریکا
ادامه برچسب گمراه کننده بر برخی توئیت‌های ترامپ
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما از نیویورک، توئیتر، کماکان توئیت‌های دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا و نامزد جمهوريخواهان را مبنی بر تقلب و دستکاری در انتخابات، آراء برچسب گمراه کننده می‌زند.
اما در وقایع پس از انتخابات ۸۸ در ايران، هیلاری کلینتون وزير خارجه دولت اوباما به توئیتر دستور داد حتی تعمیرات و تغییراتشان را به تاخیر بیاندازند تا مخالفان ایرانی دچار مشکل نشوند.
 
رویترز: اختلاف بین بایدن و ترامپ در ویسکانسین کمتر از یک درصد است
خبرگزاری رویترز گزارش داد: اختلاف آراء جو بایدن و دونالد ترامپ در ایالت ویسکانسین کمتر از یک درصد است که این مسئله به هر یک از نامزد‌ها اجازه می‌دهد، خواستار بازشماری شوند.
 
ژرار آرو: ترامپ به شکست اعتراف نخواهد کرد
ژرار آرو، نماينده سابق فرانسه در سازمان ملل و آمریکا در پیامی توئیتری نوشت: «به نظر‌می‌رسد بایدن در نهایت باید پیروز شود. اما ترامپ به شکست اعتراف نخواهد کرد. وکلا پول خوبی به جیب خواهند زد.»
 
مقام ایالت ویسکانسین: اگر اختلاف آرا کمتر از یک درصد باشد، درخواست بازشماری قابل طرح است
به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره مباشر، کمیسر انتخاباتی ایالت ویسکانسین درباره روند شمارش آراء در این ایالت گفت: اگر اختلاف آرای دو نامزد از یک درصد کمتر باشد، نامزدی که احساس می‌کند به او ظلم شده است، می‌تواند درخواست بازشماری آرا را مطرح کند. همه چیز به صورت علنی انجام می‌شود و هر شخصی می‌تواند بر روند شمارش آراء نظارت داشته باشد.
۹۹ درصد آرای ایالت ویسکانسین تاکنون شمارش شده است
خبرگزاری رویترز به نقل از موسسه "ادیسون ریسرچ" EDISON RESEARCH اعلام کرد در ایالت ویسکانسین با شمارش ۹۹ درصد آرا، جو بایدن به ۴۹.۴ درصد آراء و دونالد ترامپ به ۴۸.۸ درصد آرای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دست یافته اند.

سی ان ان: ستاد انتخاباتی بایدن بسیار به پیروزی خوش بین است
جسیکا دین خبرنگار شبکه تلویزیونی سی ان ان، در گزارشی گفت: حدود کمتر از یک ساعت پیش، مدیر ستاد انتخاباتی بایدن گفته است آن‌ها معتقدند مسیر روشنی برای پیروزی دارند و بسیار به پیروزی خوش بین هستند. یک مشاور ارشد بایدن به سی ان ان گفته است او معتقد است امروز بایدن پیروز خواهد شد. آن‌ها معتقدند ویسکانسین و میشیگان را پیروز خواهند شد. آن‌ها همچنین بسیار به تعداد رای پستی خوش بین هستند. آن‌ها معتقدند پنسیلوانیا را برنده خواهند شد.
خبرنگار سی ان ان افزود: آن‌ها خواستار صبر و شکیبایی شدند، اما بسیار خوش بین هستند و معتقدند در صورتی که همه آراء شمارش شود، جو بایدن رئیس جمهور بعدی آمریکا خواهد بود. قرار است جو بایدن امروز برای مردم سخنرانی کند. ما هنوز منتظر هستیم تا ببینیم پیام وی چه خواهد بود.
جسیکا دین گفت: باب باوئر از مشاوران ارشد و وکیل بایدن در کنفرانس خبری گفته است رئیس جمهور ترامپ تهدید کرده است وکلای خود را به دادگاه عالی می‌فرستد، اما این هنوز اتفاق نیافتاده است و اگر این اتفاق بیافتد او (ترامپ) با شکست بزرگی در دادگاه روبرو خواهد شد. پویش انتخاباتی بایدن واقعا معتقدند قانون با آن‌ها خواهد بود و آن‌ها پیروز خواهند شد.
مقام ایالت ویسکانسین: شمارش کل آراء به زمان نیاز دارد
به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره مباشر، کمسیر انتخاباتی ایالت ویسکانسین درباره روند شمارش آراء در این ایالت گفت: روند شمارش کل آرا به زمان نیاز دارد و همه طرف‌ها حق دارند این روند را پیگیری کنند. زمینه برای جعل هیچ برگه رأیی فراهم نیست.
ستاد ترامپ خواهان بازشماری آرای ویسکانسین خواهد شد
خبرگزاری رویترز به نقل از ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد این ستاد فورا خواستار بازشماری آرا در ایالت ویسکانسین خواهد شد.
پیشتازی ترامپ در حوزه دوم انتخابیه در ایالت مین
به گزارش خبرگزاری رویترز؛ در حوزه دوم انتخابیه در ایالت مِین، با شمارش ۵۳.۷ درصد آراء کل این حوزه، دونالد ترامپ توانست ۵۱.۴ درصد آراء را از آن خود کند، در حالی که جو بایدن ۴۵.۱ درصد آراء را به دست آورده است.
براساس قانون ایالتی در مِین، برنده آراء کل مردمی در این ایالت، دو رای الکترال را به صورت خودکار دریافت می‌کند، اما کسب دو رای الکترال دیگر در این ایالت منوط به پیروزی نامزد مورد نظر در هر یک از حوزه‌های انتخابیه کنگره در این ایالت است.
هنوز سرنوشت حوزه دوم انتخابیه در ایالت مین قطعی نشده است، اما دونالد ترامپ پیشتاز است. دونالد ترامپ در صورت پیروزی می‌تواند از این ایالت، یک رای الکترال به سبد خود اضافه کند. ایالت مین، چهار رای الکترال دارد.
نتیجه قطعی آراء ایالت‌های میشیگان، پنسیلوانیا و جورجیا احتمالا ظهر جمعه مشخص می‌شود
به گزارش شبکه تلویزیونی العالم، مقامات انتخاباتی سه ایالت میشیگان، پنسیلوانیا و جورجیا تأکید کردند: پیش از پایان شمارش همه آرا نتیجه قطعی را اعلام نخواهیم کرد و پیش بینی می‌شود، ظهر جمعه (به وقت محلی) نتایج قعطی مشخص شود.
توئیتر دوباره توئیت ترامپ را گمراه‌کننده دانست
شبکه اجتماعی توئیتر بار دیگر بر تازه‌ترین توئیت ترامپ، برچسب گمراه کننده زد. دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا در این پیام توئیتری مدعی شده بود در ایالت پنسیلوانیا تلاش می‌کنند پانصد هزار رای او را از بین ببرند.
لحظه به لحظه با انتخابات ریاست جمهوری آمریکا (۸)
ترامپ: رو کردن ناگهانی برگه‌های رأی، نتایج برخی ایالت‌ها را تغییر داد
به گزارش شبکه تلویزیونی العربیه، دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: امشب، رو کردن ناگهانی برگه‌های انتخاباتی، نتایج برخی ایالت‌ها را تغییر داد.
 
آمار غیررسمی ایالت میشیگان تا پایان روز اعلام می‌شود
به گزارش خبرگزاری رویترز از دیترویت، يک مقام ایالتی میشیگان، در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد میشیگان، یک ایالت مهم که به تعیین فرد پیروز در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا کمک خواهد کرد، همچنان در حال شمارش "ده‌ها هزار" رای است و پیش بینی می‌شود آمار غیررسمی تا پایان روز منتشر شود. بنسون اعلام کرد: "ما می‌دانیم که ده‌ها هزار رای همچنان بلاتکلیف است و باید جمع بندی شود".
سرنوشت رای الکترال حوزه دوم انتخابیه ايالت مین نهایی نشد
به گزارش خبرگزاری رویترز؛ مرکز تحقیقاتی ادیسون ریسرچ اعلام کرد سرنوشت انتخابات و شمارش آراء در حوزه دوم ایالت مین مشخص نشده است. به همین علت، تک رای الکترال باقیمانده در این ایالت هنوز تعیین سرنوشت نشده است.
توئیتر، ادعای حزب دموکرات را درباره پیروزی بایدن در ویسکانسین به چالش کشید
رئیس حزب دموکرات آمریکا در ایالت ویسکانسین در پیامی توئیتری اعلام کرد جو بایدن، نامزد این حزب در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ در این ایالت برنده شده است، اما توئیتر، پیام او را نشان دار کرد و اعلام کرد از آنجا که هنوز شمارش آراء به پایان نرسیده، این پیام شاید گمراه کننده و مناقشه برانگیز باشد.
به گزارش راشاتودی، رئیس حزب دموکرات در ایالت ویسکانسین، بن ویکلر در پیامی توئیتری نوشت: «بایدن در ویسکانسین پیروز شد؛ نتایج گرین بی و کنوشا همین اکنون اعلام شد. بایدن، نزدیک به بیست هزار و ۶۰۰ رای بیشتر (از دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوریخواه) دارد. شاید این رقم کمی تغییر کند، اما غیرواقع بینانه است اگر ترامپ بتواند (در ویسکانسین) از بایدن پیش بيافتد.»
توئیتر، برچسب «مناقشه برانگیز» به نخستین پیام توئیتری ویکلر افزود و هشدار داد «شمارش آراء هنوز ادامه دارد.»
بایدن، برنده تک رای الکترال حوزه انتخابیه اول در ایالت مین
به گزارش موسسه تحقیقاتی ادیسون؛ جو بایدن که با پیروزی در آراء مردمی در ایالت مین، دو رای الکترال این ایالت را به صورت خودکار به دست آورده بود، توانست در حوزه انتخابیه اول این ایالت به پیروزی برسد و تک رای الکترال مربوط به این حوزه را از آن خود کند.
ترامپ: برای پنهان کردن ۵۰۰ هزار رأی ما در میشيگان و پنسیلوانیا تلاش می‌کنند
به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره دونالد ترامپ در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: آن‌ها در ایالت‌های پنسيلوانیا، ویسکانسین و میشیگان، رأی بایدن را پیدا می‌کنند. این برای کشور ما خیلی بد است. آن‌ها برای پنهان کردن ۵۰۰ هزار رأی ما در ایالت‌های پنسیلوانیا، میشیگان و غیر آن تلاش می‌کنند.
سناتور مک کانل: نتیجه قطعی تا شمارش آخرین رأی مشخص نیست
به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره مباشر، میچ مک کانل رئیس اکثریت جمهوری خواه مجلس سنای آمریکا در سخنانی در ایالت کنتاکی گفت: پایان شمارش آرا در هر ۵۰ ایالت آمریکا به زمان نیاز دارد. چیز عجیبی نیست که یک اردوگاه انتخاباتی مدعی پیروزی شود، ولی ما منتظر نتایج خواهیم ماند. هنوز نمی‌دانیم چه کسی پیروز انتخابات است و ممکن است، پایان امروز مطلع شویم چه کسی اکثریت را کسب خواهد کرد.
وی افزود: سخن رئیس جمهور درباره کمک گرفتن از یک تیم حقوقی نباید مورد انتقاد قرار گیرد. این یک اقدام قانونی در زمانی است که نتایج خیلی نزدیک باشد. ما منتظر مشخص شدن قطعی نتایج در ایالات‌های جورجیا، کارولینای شمالی و میشیگان هستیم. نتیجه قطعی انتخابات تا پایان شمارش آخرین رأی مشخص نمی‌شود.
 
واشنگتن پست: ادعای ترامپ مبنی بر پیروزی و تقلب نادرست است
روزنامه واشنگن پست گزارش داد: در حالی که هنوز میلیون‌ها رأی شمارش نشده است، دونالد ترامپ به دروغ، ادعای تقلب در انتخابات را مطرح کرد و قول داد نتایج رسمی را به چالش خواهد کشید. ترامپ همچنین ادعای پیروزی زودهنگام در رقابتی سخت را مطرح کرد که نتیجه آن ممکن است روز‌ها به طول انجامد.
ترامپ در سخنان خود در اوایل روز چهارشنبه در کاخ سفید ادعا کرد، برنده چندین ایالت شده است؛ آن هم ایالت‌هایی که هنوز آراء آن‌ها شمارش نشده است از جمله جورجیا، کارولینای شمالی و پنسیلوانیا.
جو بایدن، رقیب دموکرات وی، پیش از این تأکید کرده بود: "ما معتقدیم در مسیر پیروزی در این انتخابات قرار داریم". وی با استناد به نتایج اولیه در پنسیلوانیا، ویسکانسین و میشیگان که هنوز آراء زیادی در آن‌ها شمارش نشده خواستار صبر و شکیبایی (هواداران خود) شد. بایدن گفت: "این رقابت تا زمان شمارش همه آراء، تمام نخواهد شد."
 
ان بی سی: بایدن در ویسکانسین برنده شد
به گزارش منابع خبری در توئیتر، کمیسیون انتخاباتی ویسکانسین به شبکه تلویزیونی ان بی سی اعلام کرد: همه آراء در این ایالت شمارش شده اند و جو بایدن با ۲۰۶۹۷ رای بیشتر، برنده شده است.
در همين حال؛ پایگاه اینترنتی مدیسون دات کام اعلام کرد نتایج غیررسمی نشان می‌دهد جو بایدن در ایالت ویسکانسین به پیروزی دست یافت. گفتنی است، ایالت ویسکانسین، ۱۰ رای الکترال دارد. جو بایدن با کسب این ۱۰ رای الکترال، تعداد آرا الکترال خود را به ۲۴۸ رای رساند.
 
الحدث: اعلام نتایج در میشیگان، پنسیلوانیا و جورجیا به تعویق می‌افتد
به گزارش شبکه تلویزیونی الحدث، پیش بینی می‌شود اعلام نتایج انتخابات در سه ایالت میشیگان، پنسیلوانیا و جورجیا به تعویق بیافتد.
 
اعلام آمادگی ستاد بایدن برای ورود به منازعات قانونی در هر دادگاه آمریکایی
به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، ستاد انتخاباتی جو بایدن برای ورود به هرگونه منازعه قانونی در مورد انتخابات در هر دادگاه آمریکا اعلام آمادگی کرد.
خبرگزاری فرانسه نيز از واشنگتن به نقل از ستاد انتخاباتی بایدن اعلام کرد ترامپ با خطر شکستی سخت در دیوان عالی روبروست.

آدام شیف: بر خلاف نظر ترامپ، انتخابات تا شمارش آخرین رأی ادامه دارد
به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، آدام شیف رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا گفت: بر خلاف خواسته دونالد ترامپ، روند انتخابات پیش از شمارش آخرین رأی پایان نمی‌یابد.
 
بایدن امروز با مردم آمریکا سخن می‌گوید
به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، ستاد انتخاباتی جو بایدن اعلام کرد: بایدن امروز (به وقت محلی) با مردم آمریکا سخن خواهد گفت.
 
یک میلیون رأی در پنسلوانیا هنوز شمارش نشده است
به گزارش شبکه تلویزیونی الحدث، مسئولان انتخاباتی در ایالت پنسیلوانیا اعلام کردند هنوز یک میلیون رأی در این ایالت شمارش نشده است.
شبکه تلویزیونی الجزیره نيز به نقل از یک مقام مسئول ایالت پنسیلوانیا اعلام کرد: شمار آراء پستی در این ایالت در مقایسه با انتخابات گذشته ۱۰ برابر افزایش یافته است.
اين مقام پنسیلوانیا افزود: آرای نظامیان خارج از کشور هنوز دریافت نشده است و ما منتظر دریافت آن برای شمارش هستیم. ما با هر تلاشی برای کارشکنی در مسیر شمارش آرا در پنسیلوانیا مقابله می‌کنیم. تلاش‌های شبانه روزی ما قابل قبول است و این انتخابات شاهد تخلفات کمتری بوده است. شمارش همه آرا به صورت شفاف و عادلانه انجام خواهد گرفت.
 
نشان دار شدن توئیت ترامپ در مورد روند شمارش آرا
به گزارش خبرگزاری فرانسه، شبکه اجتماعی توئیتر، توئیت ترامپ را که در آن در مورد روند شمارش آرا شبهه افکنی کرده بود، برچسب "گمراه کننده" زد.
به گزارش شبکه تلویزیونی الحدث، دونالد ترامپ در توئیتی نوشت: غیرمنطقی است که آرای پستی اینگونه بر نتایج انتخابات تأثیر بگذارد.
 
ستاد بایدن: نتایج، نشان از پیروزی دارد
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما از نیویورک، ستاد انتخاباتی جو بایدن نامزد دموکرات ها اعلام کرد: نتایج نشان از «مسیر شفاف پیروزی» دارد.
لحظه به لحظه با انتخابات ریاست جمهوری آمریکا (۸)
به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، جو بایدن قول داد برای شمرده شدن همه آرا بی وقفه مبارزه کند.
 
فریاد تقلب ترامپ در انتخابات آمریکا
رئیس جمهور آمریکا در توئیتی نوشت: دیشب جلو بودم، یکی پس از دیگری پیش بودنم ناپدید شدو
 
نماینده دموکرات دومین حوزه انتخاباتی ویرجینیا در مجلس نمایندگان ماندگار شد
به گزارش‌ آسوشيتدپرس، الن لوریا، نماینده دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا، از دومین حوزه انتخاباتی ویرجینیا موفق شد رقیب جمهوریخواه خود را شکست داد و بار دیگر به مجلس نمایندگان راه یابد.
 
کمپین انتخاباتی ترامپ: در صورتی که همه آراء قانونی را بشماریم ما پیروز می‌شویم
به گزارش خبرگزاری رویترز، مدیر کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد در صورتی که همه آراء قانونی را بشماریم ما پیروز می‌شویم.
 
سناتور مارکو روبیو: شمارش آرای قانونی در طول چند روز تقلب نیست
به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، مارکو روبیو، سناتور جمهوری خواه در واکنش به اظهارات دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا گفت: شمارش آرای قانونی در طول چند روز، تقلب نیست.
 
بایدن یک رأی الکترال در ايالت نبراسکا دارد
با وجود پیروزی دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا و نامزد حزب جمهوريخواه در ایالت نبراسکا، جو بایدن نامزد حزب دموکرات هم یک رای الکترال در این ایالت کسب کرد.
به گزارش فاکس نیوز، نقشه انتخاباتی آمریکا نشان می‌دهد با شمارش بیش از ۹۷ درصد آراء انتخاباتِ ایالت نبراسکا، دونالد ترامپ با کسب ۵۳۶ هزار و ۲۲۹ رای مردمی نسبت به ۳۵۹۷۵۷ رای جو بایدن، در این ایالت به پیروزی رسید. نکته‌ای که وجود دارد این است که دونالد ترامپ به صرف پیروزی در این ایالت، همه آراء الکترال نبراسکا را از آن خود نکرد و این مسئله به قانون ایالت نبراسکا مربوط می‌شود.
لحظه به لحظه با انتخابات ریاست جمهوری آمریکا (۸)از ۵۰ ایالت آمریکا، ۴۸ ایالت کلیه آراء الکترال را به نامزدی می‌دهند که برنده رای مردمی در آن ایالت شود. تنها دو ایالت «نبراسکا» و «مِین» هستند که در این میان آراء الکترال را به نسبت تعداد حوزه‌های انتخابیه مجلس نمایندگان بین نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری تقسیم می‌کنند. ایالت نبراسکا پنج رای الکترال دارد، اما با توجه به قانون خاص ایالتی خود برنده رای مردمی نمی‌تواند به صورت خودکار همه پنج رای الکترال را از آن خود کند.
ترامپ در این ایالت فقط دو رای الکترال را (به ازای دو سناتور این ایالت) به صورت خودکار از آن خود کرد، اما برای کسب سه رای الکترال باقیمانده در این ایالت باید در سه حوزه انتخابیه مجلس نمایندگان به پیروزی می‌رسید. از سه حوزه انتخابیه کنگره در ایالت نبراسکا دونالد ترامپ در دو حوزه به پیروزی رسید و دو رای الکترال دیگر کسب کرد و مجموع آراء الکترال ترامپ در این ایالت به عدد چهار رسید. جو بایدن هم به علت پیروزی در یکی از حوزه‌های انتخابیه کنگره در ایالت نبراسکا، توانست یک رای الکترال از این ایالت کسب کند.
همانگونه که در عکس مشاهده می‌شود به جز ایالت نبراسکا، در ایالت‌های همجوار، جو بایدن یا دونالد ترامپ رای الکترال را به صورت کامل از آن خود کردند. نقشه این ایالت هم با ترکیبی از رنگ‌های قرمز و آبی دیده می‌شود.

فرماندار پنسیلوانیا: نتایج شمارش آرا احتمالا امروز مشخص نمی‌شود
تام وولف، فرماندار دموکرات ایالت پنسیلوانیا گفته که نتایج این ایالت احتمالا امروز مشخص نمی‌شود. او در کنفرانسی خبری گفت: "ممکن است که امروز نتایج را ندانیم. اما نکته بسیار مهم این است که نتایج دقیقی خواهیم داشت، حتی اگر شمارش آرا کمی طولانی تر از معمول باشد."
وولف افزود: "دموکراسی ما در این انتخابات در حال آزمایش است. این آزمونی مهم از آرمان‌هایی است که این کشور بر پایه آن بنیاد نهاده شده و قانون بنیادین هر نفر، یک رای، هنوز ادامه دارد و باید در این جا هم ادامه داشته باشد."
به گفته فرماندار پنسیلوانیا، این ایالت، انتخاباتی عادلانه خواهد داشت و این انتخابات عاری از هر گونه نفوذ خارجی خواهد بود.
واکنش ترامپ به چرخش آرا به نفع بایدن
رییس جمهور آمریکا در توئیتی نوشت:  آنها همه جا در پنسیلوانیا، ویسکانسین و میشیگان آراء بایدن را پیدا می کنند. این برای کشورمان خیلی بد است.

متن و حاشیه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا؛ روز داوری میان ترامپ و بایدن
بایدن در ایالت کلیدی ویسکانسین پیروز شد
رئیس کمیسیون انتخاباتی ویسکانسین در مصاحبه با شبکه خبری ان‌بی‌سی گفت همه آرا در این ایالت شمارش شده‌اند و جو بایدن با اختلاف ۲۰۶۹۷ رأی پیروز شده است. این ایالت 10 رای الکترال دارد. 
نامزد دموکرات‌ها در ایالت میشیگان هم از ترامپ پیشی گرفته است. به این ترتیب با این تحولات ماراتن انتخابات آمریکا پیچیده‌تر هم شده است. 
ترامپ: پیروزی‌هایم گم شدند؛ عجب!
واکنش توئیتری ترامپ به برگشتن ورق انتخابات: دیشب در ایالت‌های زیر کنترل دموکرات‌ها پیش افتاده بودم و حالا به طرز معجزه‌آسایی تک تک آنها ناپدید شدند.توییتر، این توییت ترامپ را به دلیل «انتشار اطلاعات غیردقیق» علامت‌گذاری کرد.
متن و حاشیه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا؛ روز داوری میان ترامپ و بایدن



نتیجه شمارش آرای انتخابات آمریکا تاکنون
لحظه به لحظه با انتخابات ریاست جمهوری آمریکا (۶)
 
ترامپ ۲۱۳ الکترال فقط ۵۷ رای نياز دارد

بایدن ۲۳۸ الکترال فقط ۳۲ رای نياز دارد
 
لحظه به لحظه با انتخابات ریاست جمهوری آمریکا (۶)
 
نتایج آرای الکترال؛ بایدن یا ترامپ
در حالی که انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا روز سه شنبه، ۱۳ آبان، به ایستگاه پایانی خود رسید، روند نهایی شمارش آرای انتخابات از ساعتی پیش آغاز شده است.


شمار آرای مردمی «جو بایدن» ۶۹ میلیون و ۰۷۲ هزار و ۳۰۲ رای است در حالی که آرای مردمی «دونالد ترامپ» تا این لحظه ۶۶ میلیون و ۷۹۵ هزار و ۳۵۷ رای است.
براساس شمارش مجموع آرای مردمی، جو بایدن تا این لحظه ۵۰ درصد رای مردم آمریکا را کسب کرده در حالی که دونالد ترامپ ۴۸.۴ درصد آراء مردم آمریکا را بدست آورده است.
نتایج آراء الکترال؛ پیشتازی بایدن از ترامپ
 
نتیجه شمارش آراء مردمی در انتخابات آمریکا تا ساعت ۱۴:۲۰
شمار آرای مردمی «جو بایدن» ۶۸ میلیون و ۶۲۲ هزار و ۳۲ رای است در حالی که آرای مردمی «دونالد ترامپ» تا این لحظه ۶۶ میلیون و ۴۷۷ هزار و ۲۱۶ رای است.
براساس شمارش مجموع آرای مردمی، جو بایدن تا این لحظه ۵۰ درصد رای مردم آمریکا را کسب کرده در حالی که دونالد ترامپ ۴۸.۴ درصد آراء مردم آمریکا را بدست آورده است.
نتایج آراء الکترال؛ پیشتازی بایدن از ترامپ
 
 
 
رقابت تنگاتنگ جمهوری خواهان و دموکرات‌ها در سنای و مجلس نمایندگان آمریکا تا ساعت ۱۴:۳۰
 
 آخرین وضعیت آرای انتخابات کنگره آمریکا
مجلس سنا 
۴۷ کرسی جمهوری خواهان
۴۷ کرسی دموکرات‌ها

مجلس نمایندگان 
۱۸۱ کرسی جمهوری خواهان
۱۸۱ کرسی دموکرات‌ها
نتایج آراء الکترال؛ پیشتازی بایدن از ترامپ
 
 
بیشتر زنان به بایدن و بیشتر مردان به ترامپ رای داده اند
شبکه تی آر تی عربی با انتشار این ویدئوگراف در صفحه خود در توئیتر نوشت: بیشتر زنان به بایدن و بیشتر مردان به ترامپ رای داده اند.
طبق این ویدئوگراف، از مجموع شرکت کنندگان، ۵۸ درصد زنان به بایدن و ۳۵ درصد به ترامپ و ۵۰ درصد مردان به ترامپ و ۴۳ درصد به بایدن رای داده اند.
 
نتایج آراء الکترال؛ پیشتازی بایدن از ترامپ
 
نتیجه شمارش آراء الکترال در انتخابات آمریکا 
 
دونالد ترامپ و مایک پنس: ۲۱۳ الکترال؛ فقط ۵۷ رای نیاز دارند.
جو بایدن و کامالا هریس: ۲۳۸ الکترال؛ فقط ۳۲ رای نیاز دارند.
 
هر نامزد ۲۷۰ الکترال را از آن خود کند، پیروز است. 
 
نتیجه شمارش آرای انتخابات آمریکا تا ساعت ۰۹:۵۷
ترامپ (۴۸.۵%) در صد آراء - ۲۱۳ الکترال
بایدن  (۴۹.۹%) درصد آراء - ۲۳۸ الکترال
 
نتایج آرای الکترال؛ بایدن یا ترامپ
 
نتیجه شمارش آرای انتخابات آمریکا تا ساعت ۰۹:۳۱
ترامپ (۴۸.۶%) در صد آراء - ۲۱۳ الکترال
بایدن  (۴۹.۷%) درصد آراء - ۲۳۷ الکترال
 
نتایج آرای الکترال؛ بایدن یا ترامپ
 
نتیجه شمارش آرای انتخابات آمریکا تا ساعت ۰۹:۳۰
ترامپ (۴۸.۶%) در صد آراء - ۲۱۰ الکترال
بایدن  (۴۹.۷%) درصد آراء - ۲۳۷ الکترال
 
نتایج آرای الکترال؛ بایدن یا ترامپ
 
نتیجه شمارش آرای انتخابات آمریکا تا ساعت ۰۸:۵۰
ترامپ (۴۸.۷%) در صد آراء - ۲۱۰ الکترال
بایدن (۴۹.۷%) درصد آراء - ۲۲۷ الکترال
 
نتایج آرای الکترال؛ بایدن یا ترامپ
 
نتیجه شمارش آرای انتخابات آمریکا تا ساعت ۰۸:۳۵
ترامپ (۴۸.۶%) در صد آراء - ۲۰۴ الکترال
بایدن  (۴۹.۸%) درصد آراء - ۲۲۷ الکترال
 
نتایج آرای الکترال؛ بایدن یا ترامپ
 
نتیجه شمارش آرای انتخابات آمریکا تا ساعت ۰۸:۳۰
ترامپ ۵۰.۴ درصد آراء - ۲۰۴ الکترال
بایدن ۴۸ درصد آراء - ۲۲۳ الکترال
 
نتایج آرای الکترال؛ بایدن یا ترامپ
https://www.iribnews.ir/files/fa/news/1399/8/14/5549286_532.jpg
 
برنده قطعی هنوز مشخص نیست
لس آنجلس تایمز در پیامی توئیتری نوشت درحالی که رقابت بین ترامپ و بایدن در ایالت‌های کلیدی همچنان باقی است، هیچیک از آن‌ها هنوز برنده قطعی نیست. بایدن از حامیانش خواسته صبر پیشه کنند و ترامپ کل انتخابات را زیرسئوال برده است.
لحظه به لحظه با انتخابات ریاست جمهوری آمریکا (۷)
 
۴۹.۴ درصد آراء ترامپ و ۴۸.۹ درصد آراء بایدن در میشیگان
به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از مرکز تحقیقاتی ادیسون، براساس ۸۶ درصد آراء شمارش شده انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ایالت میشیگان، دونالد ترامپ ۴۹.۴ درصد آراء و جو بایدن ۴۸.۹ درصد آراء را کسب کرده اند.
 
ان پی ار در پیامی توئیتری نوشت: نتیجه شمارش ۸۷ درصد از آراء در ایالت میشیگان:
ترامپ ۵۰ درصد
بایدن ۴۹ درصد
لحظه به لحظه با انتخابات ریاست جمهوری آمریکا (۷)
 
برتری بایدن در برابر ترامپ در نوادا کاهش یافت
بلومبرگ در پیامی توئیتری نوشت برتری بایدن در برابر ترامپ در ایالت نوادا به کمتر از ۸۰۰۰ رای یا ۰.۶۴ درصد رسید.
لحظه به لحظه با انتخابات ریاست جمهوری آمریکا (۷)
 
دیلی میل: در میشیگان ترامپ برتری دارد
دیلی میل در پیامی توئیتری نوشت نتیجه انتخابات در میشیگان امروز اعلام می‌شود، یک میلیون رای هنوز شمارش نشده است تا الان ترامپ برتری ۱.۴ درصدی دارد.
لحظه به لحظه با انتخابات ریاست جمهوری آمریکا (۷)
 

جو بایدن در میشیگان پیش افتاد
تا این لحظه نامزد دموکرات ها در ایالت کلیدی میشیگان با کسب 49.74درصد آرا در مقابل 48.97درصد آرای ترامپ با فاصله بسیار کمی پیش افتاده است. ترامپ از صبح امروز در میشیگان دست بالا را داشت. حالا امید به کمپین دموکرات‌ها برگشته است. در ویسکانسین هم بایدن همچنان با فاصله اندکی وضعیت بهتری دارد. 
بولتون: ترامپ صحت کل انتخابات را زیر سوال برد؛‌ این «رسوایی»‌ است
مشاور امنیت ملی پیشین کاخ سفید: اظهارات رئیس‌جمهور که گفت پیروز انتخابات است و چگونه قرار است آن را از وی بدزدند، یکی از غیرمسئولانه‌ترین حرف‌هایی بود که یک رئیس‌جمهور گفته است.ما نمی‌دانیم نتیجه (انتخابات) چه خواهد بود.کاملاً محتمل است ترامپ بتواند پیروز شود اما او صحت تمام روند انتخابات را به‌خاطر منافع شخصی خود، زیر سوال برد. این فضاحت است.
رقابت شدید در ویسکانسین و میشیگان 
با شمارش ۹۹ درصد آرادر ایالت ویسکانسین، جو بایدن اندکی (حدود ۲۰ هزار رای) از دونالد ترامپ، جلوتر است. ترامپ در سال ۲۰۱۶ با کمتر از ۳۰ هزار رای هیلاری کلینتون، رقیبش از حزب دموکرات را در ویسکانسین شکست داد.
در ایالت میشیگان نیز با 49.28 درصد آرا در مقابل 49.15درصد آرای بایدن پیش است. نتیجه این دو ایالت می‌تواند بسیار تعیین کننده باشد. میشیگان 16رای و ویسکانسین 10 رای الکترال دارد.
نامزد فوت شده در انتخابات مجلس نمایندگان آمریکا پیروز شد
دیویدآندال، نامزد جمهوریخواهان، پیروز مجلس نمایندگان از داکوتای شمالی اعلام شد. اما از بخت بد، آقای آندال، چند روز پیش از انتخابات سوم نوامبر در گذشته بود. وی در آخرین هفته ماه اکتبر جانش را بدلیل ابتلا به بیماری کووید-۱۹ از دست داده بود.
متن و حاشیه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا؛ روز داوری میان ترامپ و بایدن
 
کم‌شدن فاصله ترامپ و بایدن در میشیگان
با شمارش ۸۷ درصد از آرای ایالت کلیدی میشیگان، ترامپ ۴۹.۹ و بایدن ۴۸.۵ درصد آراء را به خود اختصاص داده‌اند. پیشتر و با شمارش ۸۰ درصد آراء، اختلاف ترامپ و بایدن ۵ درصد بود.
نخست‌وزیر اسلوونی به ترامپ تبریک گفت!
«یانز یانشا»، نخست‌وزیر اسلوونی (کشور همسر رئیس‌جمهور آمریکا)، ترامپ را به عنوان برنده انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به رسمیت شناخت و به او تبریک گفت!
او در توئیتی نوشت: این کاملا واضح است که آمریکایی ها دونالد ترامپ را انتخاب کرده‌اند. این اظهارات در حالی مطرح شد که شمارش انتخابات آمریکا هنوز پایان نیافته است.
رقابت فشرده همچنان ادامه دارد
براساس آخرین گزارش ها تاکنون جو بایدن 238 و ترامپ 213 رای الکترال را کسب کرده‌اند. در ایالت ویسکانسین بایدن بتا فاصله بسیار کمی پیش افتاده است. که خبری خوب برای کمپین او ارزیابی می شود. 
وزیر دفاع آلمان: اوضاع در آمریکا در حال انفجار است
به دنبال اظهارات ترامپ در خصوص تقلب در انتخابات و احتمال ارجاع پرونده انتخابات به دیوان عالی، «آنه‌گرت کرامپ-کارن‌باوئر» وزیر دفاع آلمان گفت: اوضاع در ایالات متحده در حالت انفجاری است و ممکن است این اوضاع به بحران قانون اساسی منتهی شود.
واکنش ستاد انتخاباتی بایدن به اظهارات ترامپ
ستاد انتخاباتی «جو بایدن» نیز به اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا واکنش نشان داد و ترامپ را به تلاش برای سلب حق رأی آزاد آمریکایی‌های متهم کرد.
ستاد انتخاباتی بایدن در این خصوص گفت: «ترامپ سعی دارد حق مردم آمریکا برای رأی آزاد را سلب کند. ترامپ نتیجه انتخابات را تعیین نمی‌کند و روند دموکراتیک همچنان ادامه دارد».
ستاد انتخاباتی بایدن با ابراز اطمینان درباره پیروزی نامزد حزب دموکرات در انتخابات تصریح کرد: «اطمینان داریم که پس از اتمام روند شمارش آراء، بایدن رئیس‌جمهور می‌شود».
مدیر ستاد انتخاباتی بایدن، اظهارات ترامپ را «شنیع، بی‌سابقه و نادرست» خواند و گفت اگر ترامپ به تهدید خود برای بردن پرونده به دیوان عالی و جلوگیری از طی‌کردن روند طبیعی شمارش آرا عمل کند، تیم‌های حقوقی دموکرات‌ها با این اقدام مقابله خواهند کرد».
بایدن در ویسکانسین پیش افتاد
براساس آخرین شمارش آرا جو بایدن با فاصله اندک در ایالت مهم ویسکانسین جلو افتاده است. یسکانسین با شمارش ۹۵ درصد آراء-ترامپ: ۴۹.۱ / بایدن:۴۹:۴ این ایالت ده رای الکترال دارد. 
انتقاد شدید از اعلام پیروزی ترامپ 
ادعای دونالد ترامپ درباره پیروزی او در انتخابات واکنش شدید سیاستمداران حزب دموکرات را به دنبال داشت. الکساندریا اوکازیو کورتز، عضو مجلس نمایندگان -که برآورد شده در نیویورک دوباره انتخاب می‌شود- این اظهارات ترامپ را "نامشروع، خطرناک و مستبدانه" خوانده و محکوم کرده است. او توییت کرد: "آرا را بشمارید. به نتایج احترام بگذارید".
در همین حال شماری از جمهوریخواهان و تحلیلگران محافظه کار از این ادعای بی اساس ترامپ ابراز نگرانی کرده اند.
کریس کریستی، مشاور سابق ترامپ و فرماندار سابق نیوجرسی، اقدام رئیس‌جمهوری آمریکا را هم از لحاظ استراتژیکی و هم از نظر این که او رئیس جمهور آمریکا است، اشتباه خواند.
ریک سنتوروم، سناتور سابق حزب جمهوریخواه از پنسیلوانیا گفت از این اقدام ترامپ "بسیار پریشان شده است."


تازه‌ترین نتایج انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا/۲۳۸ رأی الکترال برای بایدن و ۲۱۳ رأی برای ترامپ

 بنابر تازه ترین آمار نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا و تا این لحظه، جو بایدن با ۲۳۸ رأی الکترال در برابر ۲۱۳ رأی الکترال دونالد ترامپ پیش است و این در حالی است که براساس نتایج اولیه شمارش آرا در ایالت‌های حساس مانند جورجیا، پنسیلوانیا، کارولینای شمالی و میشیگان ترامپ پیشتاز است.
 در همین حال شبکه خبری فاکس نیوز که بطور آنلاین در حال مخابره آخرین نتایج آمار پنجاه و نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است، از پیشتازی ترامپ در مجموع آرای شمارش شده در هر یک از ایالت‌های حساس کارولینای شمالی، پنسیلوانیا، جورجیا، میشیگان و ویسکانسین خبر داده است.
 گفته می‌شود هنوز میزان زیادی از آرای پستی در این ایالت‌های حساس شمارش نشده است.
 نتایج شمارش آرا در این ایالت‌ها به همراه ایالت‌های نوادا و آلاسکا که هنوز آرای انها شمارش نشده است، در نتیجه نهایی انتخابات تأثیر زیادی دارند.
در همین حال تام وولف فرماندار ایالت پنسیلوانیا دقایقی پیش در توئیتی اعلام کرد که حدود 1 میلیون رأی پستی شمرده نشده در این ایالت وجود دارد.
وی به شهروندان این ایالت وعده داد که تمامی آرای پستی شمرده خواهند شد.

 فرماندار ایالت آریزونا نیز اعلام کرده که هنوز شمارش آرای پستی در این ایالت آغاز نشده است.
به گفته وی اختلاف آرای بایدن و ترامپ در حال کاهش است.
برخی کارشناسان دو روز تا حتی یک هفته را برای اعلام نتیجه نهایی پیش بینی کرده و علت آن را طولانی شدن شمارش آرای پستی دانسته‌اند که این بار به دلیل شیوع کرونا در مقایسه با دوره‌های قبلی انتخابات آمریکا بسیار گسترده بوده است.
 ناظران معتقدند که بیشتر آرای پستی از آن دموکرات‌ها و طرفداران بایدن است.
 برخی کارشناسان با توجه به رفتار نامتعارف و اظهارات تند و خشن نامزدهای انتخابات آمریکا، احتمال درگیری‌ها در شهرهای مختلف آمریکا بعداز اعلام نتایج را داده‌اند.
ترامپ تا این لحظه مدعی «پیروزی بزرگ شده» اما گفته که دموکرات‌ها در صدد «دزدیدن نتایج انتخابات» هستند و در مقابل بایدن هم به طرفدارانش گفته است که در خصوص پیروزی احساس خوبی دارد و بهتر است تا شمارش آخرین ارا صبر کنند.

 مقامات جمهوری اسلامی ایران بارها تاکید کرده‌اند که انتخاب بایدن یا ترامپ فرقی برای ایران ندارد.
  بنابر این گزارش، آخرین آرای مردمی بایدن تا لحظه مخابره این خبر بیش از ۵۹ میلیون و ۱۴۲ هزار نفر بوده و آرای مردمی ترامپ نیز بیش از ۵۷ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر است.به گزارش فاکس نیوز بایدن تاکنون ۴۹.۷ درصد آرای مردمی و ترامپ نیز ۴۸.۶ درصد آرای مردمی را کسب کرده‌اند.
 اگر چه هنوز آمار مشخصی از مشارکت‌کنندگان در انتخابات منتشر نشده است اما پیش بینی می‌شود که نسبت به رقابت‌های گذشته از درصد بالاتر برخوردار شود.

ترامپ: به دیوان عالی می‌رویم
در حالی که میلیون‌ها رأی قانونی هنوز شمارش نشده، دونالد ترامپ شخصا اعلام پیروزی کرده. او ادعا کرد: "صادقانه بگویم که ما در این انتخابات پیروز شدیم. " ترامپ بدون ارائه مدرک گفت در انتخابات "تقلب" شده است. او با بیان اینکه قصد دارد برای مبارزه با نتایج انتخابات به دیوان عالی مراجعه کند، گفت: "این برای کشور ما خجالت آور است. "
میلیون‌ها رای انتخابات سال هنوز شمرده نشده و آقای ترامپ هیچ صلاحیتی برای ادعای پیروزی ندارد.
ترامپ: ما برنده انتخابات شدیم
ترامپ در کاخ سفید گفت: «ممنونم از حمایت میلیونی مردم. یک عده خوشحال نیستند از این رای‌ها؛ ما مقابل‌شان می‌ایستیم. ما داشتیم آماده یک جشن بزرگ می‌شدیم که متوقف‌مان کردند.»
دونالد ترامپ می‌گوید، ما داشتیم آماده می‌شدیم که انتخابات را ببریم، ولی ناگهان گفتند باید به دادگاه برویم.
ما هم ماجرا را به دیوان عالی آمریکا می‌بریم، ولی تا جایی که به من مربوط می‌شود، ما انتخابات را بردیم.» ترامپ اعلام کرد در همه ایالت‌های مهمی که پیش افتاده، در واقع برنده شده است.
نبراسکا، هم برای ترامپ هم برای بایدن
برآورد می‌شود بیشتر آرا کالج الکتورال این ایالت در اختیار ترامپ قرار گیرد. از پنج رای، ۴ رای به ترامپ و یک رای به بایدن تعلق می‌گیرد. در انتخابات پیش همه ۵ رای به ترامپ رسید.
مینه سوتا برای بایدن
پیش بینی می‌شود آرای مینه سوتا در این انتخابات نصیب جو بایدن شود.
این ایالت به طور سنتی به رنگ آبی - دموکرات‌ها - تمایل دارد. این ایالت در ۶۰ سال گذشته به جز ۱۹۷۲ که ریچارد نیکسون در آن برنده شد به دموکرات‌ها رای داده است.
رود آیلند برای بایدن

برآورد شده چهار رای کالج الکتورال رود آیلند به جو بایدن تعلق بگیرد. کوچک ترین ایالت آمریکا از سال ۱۹۸۸ به این سو به دموکرات ها رای داده است

رود آیلند برای بایدن

برآورد شده چهار رای کالج الکتورال رود آیلند به جو بایدن تعلق بگیرد. کوچک ترین ایالت آمریکا از سال ۱۹۸۸ به این سو به دموکرات ها رای داده است
تگزاس برای ترامپ
برآورد شده ۳۸ رای کالج انتخاباتی تگزاس در اختیار ترامپ قرار گیرد. در ده انتخابات گذشته جمهوریخواهان در این ایالت به پیروزی رسیده اند و در دور پیش ترامپ خیلی راحت این ایالت را برد. تگزاس بعد از کالیفرنیا - ۵۵ رای - بیشترین امتیاز در سیستم کالج انتخاباتی را دارد.
مونتانا برای ترامپ
برآورد شده سه رای کالج انتخاباتی مونتانا به ترامپ تعلق گیرد.
این ایالت از ۱۹۶۸ به جمهوریخواهان رای داده و تنها یکبار در سال ۱۹۹۲ به بیل کلینتون دموکرات رای داد.
هواداران ترامپ امیدوارانه منتظر پیروزی نامزد خود هستند ترامپ گفته است: ما جلو هستیم اما آنها (بایدن) تلاش می‌کنند انتخابات را سرقت کنند. ما هرگز این اجازه را نخواهیم داد.
هواداران بایدن مقابل کاخ سفید

۲۳۷ به ۲۱۲ به سود بایدن
ترامپ با پیروزی در آیووا، تگزاس، اوهایو، فلوریدا، آیداهو، یوتا، کارولینای جنوبی، کانزاس، نبراسکا، ویومینگ، داکوتای جنوبی و شمالی، لوییزیانا، آرکانزاس، ایندیانا، تنسی، اوکلاهما، می‌سی‌سی‌پی، میزوری،‌ آلاباما، ویرجینیای غربی و کنتاکی، ۲۱۲ رای الکترال دارد.
بایدن با پیروزی در ورمونت، ویرجینیا، کنتیکت، دیلاور، منطقه کلمبیا، ایلینوی، مریلند، ماساچوست، نیوجرسی، رودآیلند، کلرادو، نیویورک، کالیفرنیا،اورگن، آریزونا، واشنگتن، هاوایی، نیومکزیکو، نیوهمپشایر، مینه‌سوتا، ۲۳۷رای الکترال به‌دست آورده.
آیووا برای ترامپ
برآورد می‌شود ۶ رای کالج انتخاباتی آیووا به ترامپ تعلق بگیرد. این ایالت مهم از ۱۹۸۸ به دموکرات‌ها رای داده اما ۴ سال پیش ترامپ رای آن را از آن خود کرد.
اختلاف در باره آرای آریزونا

شبکه خبری فاکس می‌گوید برآوردش این است که آرا کالج انتخاباتی آریزونا به جو بایدن تعلق می‌گیرد اما فرماندار جمهوریخواه این ایالت می‌گوید هنوز شمارش آرا تمام نشده و نباید چنین چیزی اعلام می‌شد.
فلوریدا به ترامپ تعلق گرفت
ایالت بزرگ و چرخشی فلوریدا با ۲۹ رای در کاج انتخاباتی به دونالد ترامپ رای داده است.
این ایالت در انتخابات های قبلی هم سرنوشت ساز بوده است. آقای ترامپ با اختلاف بیش از سه درصد در آنجا برنده شده است.
اوهایو و آیداهو برای ترامپ
برآورد شده آرای کالج الکتورال اوهایو و آیداهو به ترامپ تعلق بگیرد.
اوهایو با ۱۸ رای کالج الکتورال یکی از مهم‌ترین و حساس ترین ایالت ها در این انتخابات بوده و و در دویست سال گذشته همواره به کاندیدای پیروز رای داده است.
آیداهو چهار رای کالج الکتورال دارد.این نتیجه غیرمنتظره نیست. این ایالت در ۱۳ انتخابات اخیر به جمهوری خواهان رای داده است.
ویرجینیا برای بایدن

پیش بینی می شود ۱۳ رای کالج انتخاباتی ویرجینیا به جو بایدن برسد. این ایالت قبلاً در انتخابات ریاست جمهوری به جمهوری خواهان رأی می داد، اما رأی دهندگان در طی سه انتخابات گذشته به دموکرات ها رای داده‌اند.
آخرین جمع بندی درباره نتایج انتخابات آمریکا
درحالی که رای گیری در بخش اعظم آمریکا به سر آمده دو نامزد هرکدام بیش از ۱۰۰ امتیاز در سیستم کالج الکتورال یا انتخاباتی جمع کرده اند. جو بایدن ۱۹۲ و دونالد ترامپ ۱۱۴. عدد طلایی ۲۷۰ است.
نتیجه در بسیاری از ایالت‌های حساس درست روی لبه تیغ است و نزدیک‌تر از آن است که قابل پیش بینی باشد.
اکنون توجه به ایالت‌های غرب میانه معطوف شده است. وضعیت نامزد‌ها تا اینجا: پیش بینی می‌شود جو بایدن در ۱۴ ایالت به علاوه واشنگتن دی سی برنده شود. این‌ها ورمانت، دلوور، مریلند، ماساچوست، نیوجرسی، نیویورک، کانتیکات، کلورادو، نیومکزیکو، نیوهمپشر، ایلینوی، کالیفرنیا، اورگان، ایالت واشنگتن، و واشنگتن دی سی (پایتخت) هستند.
در مقابل انتظار می‌رود دونالد ترامپ در ۱۷ ایالت به پیروزی برسد. این‌ها ایندیانا، کنتاکی، اکلاهما، تنسی، ویرجینیای غربی، آرکانزاس، داکوتای جنوبی، داکوتای شمالی، آلاباما، کارولینای جنوبی، لوئیزیانا، نبراسکا و ناحیه سوم نبراسکا، یوتا، میزوری، کانزاس، وایومینگ و میسیسیپی هستند.
ترامپ: "آن‌ها می‌خواهند انتخابات را به سرقت ببرند"

ترامپ در توییت خود مدعی شده آن‌ها می‌خواهند انتخابات را به سرقت ببرند و ما به آن‌ها اجازه نخواهیم داد. او نوشته است "پس از بسته شدن رای گیری نمی‌توان رأی داد"
توئیت ترامپ: امشب بیانیه خواهم داد. یک پیروزی بزرگ!
متن و حاشیه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا؛ روز داوری میان ترامپ و بایدن

بایدن: در راه پیروزی هستیم
جو بایدن در یک سخنرانی کوتاه در شهر دلاور در میان طرفدارانش گفت که "صبوری شما قابل تحسین است. ممکن است تا فردا و پس فردا شمارش آرا طول بکشد".
آقای بایدن گفت که "من معتقدم که در راه پیروزی در انتخابات هستم".
"ما میدونیم بخاطر آرا پستی بی سابقه شمارش آرا طول خواهد کشید و تا تمام آرا شمارش نشود این داستان تمام نخواهد شد".
به گفته وی "اما حس ما حس خوبی است و ما مطمئن هستیم که آریزونا را بردیم و از مینوسوتا هم تماس خوبی داشتیم و مطمئن هستم که جورجیا را هم خواهیم بود".
وی در پایان از فرماندار دلاور و همه طرفدارانش تشکر کرد و گفت که "ما برنده خواهیم شد".
آیا آرای پستی می‌تواند باعث تاخیر در اعلام نتیجه انتخابات شود؟
امسال سر و صدای زیادی در باره آرا پستی شد.
ارسال برگه رای با پست چیز جدیدی در انتخابات آمریکا نیست. در سال ۲۰۱۶ تقریباً یک چهارم کل آرا با پست ارسال شد، اما امسال مقدار آن بسیار بیشتر بود.
برخی ایالات با رسیدن این آرا شروع به شمردن آن کردند و برخی برای شمارش آن مهلت تعیین کردند.
در پنسیلوانیا و ویسکانسین، دو ایالت مهم در روز انتخابات شمارش این آرا شروع شده است. مقام‌های میشیگان گفته اند شمارش این آرا ممکن است تا روز جمعه طول بکشد.
ترامپ امشب برای مردم آمریکا سخنرانی می‌کند
یک مقام بلندپایه کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ به شبکه سی‌بی‌اس آمریکا گفته که آقای ترامپ قصد دارد امشب از خود اقتدار نشان دهد و روایت انتخابات را رقم بزند.
این مقام گفت: "بله، رییس جمهور امشب سخنرانی خواهد کرد. حتی اگر نطق پیروزی نباشد، روایت انتخابات را رقم خواهد زد. ’’
او افزود که ترامپ از اتاق شرق در کاخ سفید سخنرانی خواهد کرد.
بعضی از مشاوران ارشد می‌گویند که روایت و تفسیر دموکرات‌ها از شمارش آرا و اشاره آن‌ها به ‘’سراب سرخ’’ باعث خشم جمهوری خواهان شده است.
منظور دموکرات‌ها از ‘’سراب سرخ’’ این است که پیشبینی‌های اولیه‌ای که حاکی از پیروزی دونالد ترامپ در بعضی ایالتهاست، گمراه کننده است، چرا که شامل رای‌های پستی نیست.
تصور می‌شود که تعداد دموکرات‌هایی که از طریق پست رای داده‌اند، از جمهوری خواهان بیشتر باشد.
مقام کارزار انتخاباتی ترامپ تاکید کرد که حس می‌شود رییس جمهور نباید اجازه دهد روایت انتخابات را دیگران بیان کنند.

کرانه غربی به حساب بایدن واریز شد
همان طور که پیش بینی می‌شد با پایان رسیدن زمان رای گیری در کالیفرنیا، واشنگتن و اورگن، آرای این ایالت‌ها به جو بایدن تعلق گرفته است.
حالا جو بایدن با ۱۹۲ رای الکتورال در برابر ۱۱۴ رای دونالد ترامپ ایستاده است.
متن و حاشیه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا؛ روز داوری میان ترامپ و بایدن
اما این به هیچ وجه به معنای فاصله گرفتن جو بایدن به سوی پیروزی نیست. چرا که اکنون جو بایدن برای رساندن عدد ۱۹۲ به ۲۷۰، باید چندین ایالت دیگر را به خود اختصاص دهد.
بنابر این این رقابت هنوز با معلوم شدن نتیجه فاصله بسیار دارد.

نتایج آرای مجمع گزینندگان آمریکا تا این لحظه ترامپ ۱۰۸-بایدن ۱۳۱

نتیجه آرا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا؛ وضعیت آرا جو بایدن و دونالد ترامپ در ایالت‌های کلیدی
فاصله بسیار نزدیک میان بایدن و ترامپ
با نزدیک شدن به پایان زمان رای گیری در ایالت‌های غربی امریکا، فاصله میان آرای الکتورال دونالد ترامپ و جو بایدن کمتر شده است.
این نتیجه فعلی پیش بینی شده است؛ جو بایدن ۹۸ و دونالد ترامپ ۸۹ رای الکتورال کسب کرده اند.
متن و حاشیه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا؛ روز داوری میان ترامپ و بایدن
فلوریدا، کارولینای شمالی و اوهایو به ترامپ چشمک می‌زنند و آریزونا بایدن را امیدوار کرده است.
هنوز تا اعلام نتیجه نهایی خیلی مانده، اما آنچه مسلم است آن طور که بعضی از جمهوری خواهان و یا دموکرات‌ها انتظار داشتند، خبری از پیروزی قاطع نیست. دست کم امشب.
بسیاری از آرای پستی که امسال به طرز بی سابقه‌ای افزایش داشته اند هنوز وارد محاسبات نهایی نشده اند.
سه ایالت به حساب ترامپ، یکی برای بایدن
پیش بینی می شود سه ایالت لوئیزنیانا، نبراسکا و یوتا به دونالد ترامپ رای دهند. پیروزی او در همه این ایالت ها انتظار می رفت، ایالاتی که در سال ۲۰۱۶ هم برده بود.
در مقابل انتظار می رود آرای انتخاباتی نیوهمپشایر به حساب جو بایدن ریخته شود. این ایالت در سال ۲۰۰۰ به جورج بوش پسر رای داد اما از آن زمان به دموکرات ها گرایش یافته است.
برتری ترامپ در ایالت‌های سرنوشت ساز
باوجود اینکه جو بایدن در حال حاضر بیشترین آرای الکرال را کسب کرده اما اوضاع برای او بسیار شکننده است چرا که در ایالت های کلیدی دونالد ترامپ وضعیت خوبی دارد. او تقریبا برنده رقابت در ایالت فلوریدا است و فعلا در ایالت های جرجیا، ویسکانسین، اوهایو، پنسیلوانیا و میشیگان هم از بایدن پیش افتاده است.
با شمارش ۲۶ درصد آرا در پنسیلوانیابا ۲۰رای الکترال، ترامپ ۴۹.۲درصد و بایدن با۴۷.۱ درصد کسب کرده اند. در ویسکانسین هم با شمارش ۳۸درصد آرا، ترامپ با ۵۱درصد آرا از بایدن با ۴۷درصد آرا پیش افتاده،  در کارولینای شمالی هم ترامپ با شمارش ۹۰درصد آرا با فاصله میلی‌متری هفت‌دهم درصدی پیش افتاده: ۴۹.۷ به ۴۹ درصد.
در این شرایط احتمال پیروزی برای هر دو نامزد پنجاه درصد ارزیابی می‌شود. 
تاکنون برآورد رای الکتورال ۱۷ ایالت مشخص شده و بایدن با کسب ۸۹ رای الکتورال در مقابل ۶۳ رای الکتورال ترامپ جلوتر است.
متن و حاشیه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا؛ روز داوری میان ترامپ و بایدن
 
پایان رای گیری در چند ایالت دیگر
در ساعت ۲۱:۰۰ به وقت شرق آمریکا (۰۲:۰۰ گرینویچ) رای گیری در آریزونا، کلورادو، کانزاس، لوئیزیانا، میشیگان، نبراسکا، نیومکزیکو، نیویورک، داکوتای شمالی، داکوتای جنوبی، تگزاس، ویسکانسین و وایومینگ به پایان رسید.
نظرسنجی ها حاکیست آریزونا ممکن است نصب بایدن شود. اما دموکرات ها به جایزه بزرگتری چشم دوخته اند. اگر تگزاس با ۳۸ رای در کالج انتخاباتی به بایدن رای دهد، مسیر پیروزی برای ترامپ بسیار سخت خواهد شد.
برآوردهای آسوشیتدپرس از نتایج انتخابات در چند ایالت
گزارش های آسوشیتدپرس نشان می دهد که بایدن در ایالت های ماساچوست، مریلند، ایلینوی، دلاور، نیوجرسی و کانکتیکت و رودآیلند به پیروزی رسیده است. 
ترامپ هم در ایالت های ویرجینیای غربی، کارولینای جنوبی، کنتاکی، تنسی، آلاباما، میسیسیپی و اوکلاهاما برتری دارد.
پایان رای گیری در ۱۶ ایالت دیگر
۱۶ ایالت دیگر به رای گیری پایان داده اند؛ ایالاتی که مجموع آرای آنها در کالج انتخاباتی به ۲۳۸ می رسد.
ایالات آلاباما، کانتیکات، دلوور، فلوریدا، ایلینوی، مین، مریلند، ماساچوست، میسیسیپی، میزوری، نیو همپشر، نیوجرسی، اکلاهما، پنسیلوانیا، رود آیلند و تنسی از جمله مناطقی هستند که رای گیری در آنها پایان یافته است.
در این میان پنسیلوانیا با ۲۰ رای در کالج الکتورال حساس ترین خواهد بود و در سال ۲۰۱۶ به ترامپ تعلق گرفت.
ترامپ برنده ایندیانا و بایدن برنده ورمونت
براساس آخرین شمارش آرا ترامپ توانسته پیروز انتخابات در ایالت ایندیانا شود. ایندیانا ایالت مایک پنس معاون ترامپ است و یازده رای الکترال دارد. 
براساس تخمین ها بایدن هم سه رای الکترال ایالت ورمونت را به دست آورده است.
آخرین اخبار از شمارش آرا تا این لحظه 
بایدن در فلوریدا پیشتاز شد: در ایالت کلیدی فلوریدا ۵۲ درصد از آرا شمارش شده و جو بایدن با ۵۱.۵ درصد از آرا در برابر ۴۷.۸ درصد از ترامپ پیش افتاده است. اگر ترامپ فلوریدا را ببازد شانس پیروزی‌اش در انتخابات به شدت کاهش می‌یابد.
بایدن برنده ایالت ورمونت؛ بر اساس تخمین آسوشیتدپرس بایدن برنده ایالت ورمونت شده است. این ایالت ۳ رأی الکترال دارد.
نتایج اولیه در کنتاکی و ایندیانا؛ بر اساس تخمین آسوشیتدپرس، ترامپ در کنتاکی برنده شده و سی‌ان‌ان نیز تخمین زده که وی در ایندیانا پیروز شده است. هر دو نتیجه از قبل توسط تمامی نظرسنجی‌ها پیش‌بینی شده بود.
پیشتازی ترامپ در ویرجینیا و فلوریدا؛ با شمارش یک درصد آرا ترامپ در ویرجینیا پیش افتاده است.
نیایش اهالی روستایی در هند برای موفقیت کامالا هریس
اکنان روستای تولاسندراپورام در تامیل نادو در شمال هند صبح سه شنبه در معبدی جمع شدند تا برای موفقیت کامالا هریس نامزد معاونت ریاست جمهوری آمریکا دعا کنند.
اهالی این روستا با پنج هزار نفر جمعیت برای دو ماه تحولات مربوط به انتخابات آمریکا را دنبال کرده است. دلیل آن: نیاکان خانم هریس در این روستا زندگی می کردند و او زمانی که پنج سال داشت با خانواده اش از این معبد بازدید کرد.
در ورودی معبد تابلویی با یک پیام "موفق باشید" نصبت شده است. حدود ۵۰ نفر در مراسم نیایش صبح سه شنبه در معبد دارماساستا شرکت کردند. این معبد محل عبادت اجداد خانم هریس بود.
متن و حاشیه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا؛ روز داوری میان ترامپ و بایدن
پیشتازی ترامپ در ایالت‌های ایندیانا، نیوهمپشایر و کنتاکی
شبکه خبری فاکس‌نیوز گزارش داده بعد از شمارش یک درصد آرا در ایالت ایندیانا ترامپ با ۷۳.۴ درصد آرا از بایدن که ۲۵ درصد آرا را کسب کرده جلو افتاده است.
در نیوهمشایر نیز ترامپ با ۶۱.۵ درصد آرا در برابر ۳۸.۵ درصد آرا از بایدن پیش افتاده است.
در ایالت کنتاکی نیز ترامپ با شمارش کمتر از یک درصد آرا با ۸۱.۸ درصد در برابر ۱۷.۴ درصد از بایدن پیش افتاده است.
رای‌گیری در دو ایالت پایان یافت
رای گیری در ایندیانا و کنتاکی به پایان رسید. پس از آن هم باید منتظر پایان رای‌گیری در جورجیا و کارولینای شمالی بود که این دو در شمارش و اعلام نتایج سریع عمل می‌کنند.

توییت جدید بایدن درباره ترامپ / بساطت را جمع کن!

جو بایدن نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری امریکا روز سه‌شنبه در پیام‌های توئیتری خطاب به دونالد ترامپ رقیب جمهوریخواه خود به صراحت اعلام کرد کرد: وقت آن است که بساطت را جمع کنی و به خانه ات بروی.
 
بایدن در حساب کاربری توئیتر خود نوشت: اگر چهار سال دیگر به دونالد ترامپ در کاخ سفید فرصت دهیم، سیاره ما هرگز بهبود نخواهد یافت.
وی افزود: همه می‌دانند که دونالد ترامپ کیست. بیایید به آنها نشان دهیم ما که هستیم. ما امید را به جای ترس، وحدت را به جای تفرقه، علم را به جای وهم و حقیقت را به جای دروغ انتخاب می‌کنیم.

انتخابات ریاست جمهوری امریکا بطور سنتی از دهکده دیکسویل ناچ Dixville Notch واقع در ایالت نیوهمپشایر آغاز می‌شود و در این دوره نیز اهالی این دهکده در نخستین ساعات بامداد سه‌شنبه به وقت محلی پای صندوق رای حاضر شدند و تمامی آرای به صندوق ریخته شده در این دهکده، به نفع جو بایدن نامزد دموکراتها بود.
در این دهکده کم جمعیت که تنها ۱۲ نفر در آن زندگی می‌کنند، ۵ نفر رای دادند و همه آنها بایدن را برای ریاست جمهوری کشورشان برگزیدند.
در انتخابات سال ۲۰۱۶ در این دهکده دو نفر به ترامپ و چهار نفر هم به هیلاری کلینتون رای داده بودند.
پیروزی بایدن در گام نخست شمارش آرا در حالی است که تازه‌ترین نظرسنجی‌ها همچنان از پیشتازی بایدن نسبت دونالد ترامپ در این دوره از رقابت‌ها حکایت دارد.
انتخابات امسال امریکا در سایه شیوع گسترده بیماری کرونا و دوقطبی شدن جامعه، شکل دیگری به خود گرفت و شهروندان واجد شرایط امریکا به صورت حضوری و پستی رای خود را به صندوق‌ها ریختند که بنابر آمار منتشر شده، تاکنون ۹۸ میلیون و ۸۰۲ هزار و ۵۸۰ نفر محاسبه شده است.
این رقم، بیش از دو-سوم کل آرای ماخوذه در انتخابات چهار سال پیش است. با این وجود، حتی روز گذشته هم در برخی ایالت‌ها رای‌گیری پیش از موعد ادامه داشت.

ایندیپندنت: بایدن ۶۶ درصد آرای زودهنگام و ترامپ ۶۹ درصد آرای روز سه‌شنبه را به دست آورده‌اند
در حالی که انتخابات هنوز در ایالتهای آمریکا در جریان است، نتایج نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد ۶۶ درصد آنهایی که به صورت زودهنگام رای داده‌اند، بایدن را انتخاب کرده‌اند.
ایندیپندنت نوشت، این میزان آرا از بیش از ۱۰۰ میلیون تنی که در انتخابات زودهنگام شرکت کرده‌اند به دست آمده است.
این آمار در حالی اعلام شده که هنوز هیچ نتیجه‌ رسمی اعلام نشده است.
هم‌چنین بنا بر اعلام ایندیپندنت، ۶۹ درصد آنهایی که روز سه‌شنبه به صورت حضوری رای خود را در صندوق‌ها انداختند، طرفدار ترامپ بوده‌اند.
اگر این آمار دست باشد، میزان آرای بایدن تاکنون با کل میزان آرای هیلاری کلینتون در انتخابات ۲۰۱۶ برابر شده است.
ایندیپندنت هم‌چنین نوشته است در چهار ایالت تاثیر گذار که بایدن پیشرو بوده، نتیجه به سود ترامپ تغییر کرده است.
 
پنج ایالت تماشایی در شب انتخابات آمریکا
در شرایطی که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند دونالد ترامپ برای برد در برخی از ایالت‌های تعیین‌کننده‌ای که نقش مهمی در پیروزی انتخاباتی او در سال ۲۰۱۶ داشتند، دست و پا می‌زند، جو بایدن دموکرات اما چندین مسیر برای کسب ۲۷۰ رای الکترال کالج دارد.
ایسنا، به نقل از پایگاه خبری هیل نوشت،‌ جو بایدن با اختلاف زیاد در ویسکانسین و میشیگان پیشتاز است و این نامزد دموکرات‌های آمریکا در پنسیلوانیا هم جلوتر است اما با فاصله کمتر. چنانچه بایدن بتواند رای «دیوار آبی» (۱۸ ایالت آمریکا به علاوه واشنگتن‌ دی.سی) را بگیرد، پیروزی در رقابت کاخ سفید محتمل می‌شود.
اما بایدن همچنین در شماری از دیگر ایالت‌هایی که ترامپ هم باید برای تضمین دور دوم ریاست جمهوری خودش به دست آورد، در وضعیت رقابتی به سر می‌برد. این‌ها شامل جورجیا، آریزونا، اوهایو، فلوریدا، تگزاس، آیوا و کارولینای شمالی می‌شوند.
بعید است تمام ایالت‌های آمریکا بتوانند تا شامگاه سه‌شنبه به وقت آمریکا کار شمارش آراء را تمام کنند و احتمالا چند روز بلاتکلیفی در پیش است.
حدود ۱۰۰ میلیون آمریکایی تاکنون رای‌ داده‌اند و برخی ایالت‌ها مانند پنسیلوانیا، وضعیت آرای حضوری را پیش از شمارش آرای غیابی دریافتی اعلام می‌کند. در کارولینای شمالی و پنسیلوانیا، آن دسته از آرای پستی که بعد از روز انتخابات برسند هم شمارش می‌شوند. حتی اگر چند روز بعد باشد.
در ادامه به نکاتی اشاره می‌شود که می‌توان در ایالت‌های سرنوشت‌ساز در شب انتخابات دنبال کرد:

پنسیلوانیا
پنسیلوانیا کلید استراتژی‌های انتخابات، هم برای بایدن و هم ترامپ است.
چنانچه ترامپ پیروزی‌هایش را در ویسکانسین و میشیگان تکرار نکند، باید در پنسیلوانیا پیروز شده و رای دیگر ایالت‌هایی که در سال ۲۰۱۶ به دست آورده بود، کسب کند.
ممکن است بایدن در پنسیلوانیا شکست بخورد و باز هم پیروز انتخابات شود اما این بدان معناست که او در ایالت‌هایی نظیر اوهایو، جورجیا، فلوریدا، کارولینای شمالی و حتی تگزاس بهتر عمل کرده است.
اگر بایدن پنسیلوانیا را از دست بدهد، این ایالتی که سابقا سکونتگاه او بود و او پیشتازی ثابتی در آنجا داشت، احتمال دارد در نقاط دیگری هم شکست بخورد.
نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که این رقابت تنگاتنگ است. بایدن طبق میانگین سایت "۵۳۸" (FiveThirtyEight) با ۴.۸ درصد پیشتاز است که از ۷.۳ درصد چند هفته قبل پایین‌تر آمده است.
بایدن و ترامپ در روزهای پایانی کمپین انتخاباتی، بارها در پنسیلوانیا توقف کرده و امید داشته‌اند که شاید حتی یک رای بیشتر در آنجا به دست آورند. ترامپ جمعیت بزرگی را در این ایالت به کمپین‌های خودش می‌کشاند و همین دموکرات‌ها را درباره تغییر الگوی انتخاباتی نگران می‌کرد.
مقام‌های انتخابات می‌گویند، بعید است نتایج در سریعترین زمان تا روز جمعه مشخص شود و این آخرین روزی است که آرای پستی ممکن است برسند.
صدها هزار رای غیابی تاکنون پست شده‌اند اما قانون انتخابات در پنسیلوانیا اجازه نمی‌دهد که بعد از هفت صبح روز انتخابات، رای پستی برسد. بنابراین مقام‌ها از صبح سه‌شنبه بررسی آراء را شروع می‌کنند.
 شعب اخذ رای ساعت هشت شب به وقت شرق آمریکا بسته می‌شوند و برخی بخش‌ها در ابتدا آرای حضوری را شمارش و گزارش می‌کنند. بخش‌های بسیاری ممکن است تا روز چهارشنبه آرای پستی را اصلا شمارش نکنند.
این احتمال وجود دارد که ترامپ در پنسیلوانیا پیشتازی اولیه داشته باشد و علت آن این است که آرای حضوری اول شمارش می‌شوند. آن مخاطبانی که تحولات این ایالت را دنبال می‌کنند، نباید فرض را بر پیروزی ترامپ بگذارند و باید منتظر شمارش آرای پستی شوند که قبلا رسیده است.

فلوریدا
نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که فلوریدا بازی شیر یا خط است اما برخی تحلیلگران انتخاباتی باور دارند که این ایالت بار دیگر با اختلاف اندک به ترامپ می‌رسد، خصوصا اینکه اگر بایدن به سطح حمایت هیلاری کلینتون در میان رای‌دهندگان لاتین‌تبار نرسد.
فلوریدا ایالتی است که ترامپ قطعا باید در آن برنده شود تا امیدی به پیروزی در انتخابات داشته باشد.
این ایالت «کمربند آفتاب» در دو انتخابات ریاست جمهوری گذشته با یک درصد یا کمتر تعیین‌کننده شده بود. بایدن در میانگین‌های نظرسنجی، یک یا دو درصد جلو است اما اگر ترامپ در روز انتخابات با اختلاف اندکی در آنجا پیروز شود، جای تعجب ندارد.
برخلاف دیگر ایالت‌ها، فلوریدا در شمارش آرای غیابی پستی مهارت دارد. مسوولان انتخاباتی چند هفته است که فرایند شمارش آرای پستی را شروع کرده‌اند و نتایج کامل در شب انتخابات مشخص می‌شود. این ایالت، آن دسته از آرایی که بعد از سوم نوامبر برسند، شمارش نمی‌کند.
در ابتدا، آرای پستی و رای پیش از موعد گزارش می‌شوند و احتمالا از پیشتازی اولیه بایدن حکایت داشته باشند. این نتایج ساعاتی پس از بسته شدن شعبه‌های اخذ رای در ساعت هشت شب به وقت شرق آمریکا تکمیل می‌شوند. با این حال چالش‌های حقوقی و شمارش کُند در برخی بخش‌ها ممکن است روی سرعت اعلام نتایج تاثیر بگذارد.

جورجیا
در تحولی جالب‌ توجه، برخی تحلیلگران انتخاباتی باور دارند که احتمال پیروزی بایدن در جورجیا بیش از احتمال پیروزی او در فلوریداست.
پیروزی بایدن در این ایالت قطعا راهیابی دوباره ترامپ به کاخ سفید را ناممکن می‌کند. ترامپ و بایدن عملا در میانگین‌های نظرسنجی برابر هستند، بنابراین این ایالت همچنان شیر یا خط باقی می‌ماند.
مسوولان انتخاباتی از طریق راستی‌آزمایی امضاها، چندین هفته است که فرایند بررسی آرای پستی را آغاز کرده‌اند اما شمارش اصلی تا روز انتخابات شروع نخواهد شد.
با توجه به حجم بالای آرای پستی، این ممکن است زمان‌بر باشد اما یکی از مسوولان جورجیا گفته است انتظار دارد این رقابت‌ها تا شامگاه سه‌شنبه یا اوایل روز چهارشنبه تعیین تکلیف شوند. شعب اخذ رای ساعت هفت شب به وقت شرق آمریکا بسته می‌شوند.
آریزونا
این رقابت در آریزونا بسیار تنگاتنگ است؛ ایالتی که همیشه در تمامی انتخابات ریاست جمهوری به جزء انتخابات سال ۱۹۷۲ میلادی به نامزد جمهوری‌خواهان رای داده است.
در این لحظه، به نظر می‌رسد بایدن با توجه به قدرتی که در میان رای‌دهندگان در حومه‌های فینیکس، مرکز ایالت آریزونا دارد، عقب کشیده است اما ترامپ در آریزونا بسیار فعال و سرزنده است و در میانگین سایت خبری سیاسی "ریل کلیر پولیتیکس" (RealClearPolitics) تنها با یک درصد از بایدن عقب است. این اختلاف نسبت به پیشتازی ۵.۷ درصدی بایدن از ترامپ در اوایل سپتامبر به طور قابل توجهی کاهش یافته است.
میانگین سایت تحلیل نظرسنجی "۵۳۸" (FiveThirtyEight) به بایدن تنها اندکی شانس بهتر می‌دهد، به طوری که پیشتازی وی از ۴.۴ درصد در اوایل اکتبر به ۲.۹ درصد کاهش یافته است.
بایدن اساسا در تمامی نظرسنجی‌های اخیر ایالت آریزونا بجز سه مورد یعنی نظرسنجی‌هایی که توسط "گروه ترافلگار"، "ساسکوئه‌هانا" و "راسموسن ریپورتز" انجام شده بودند،  پیشتاز بوده است. این سه پایگاه نظرسنجی در مقایسه با دیگر پایگاه‌ها به طور معمول نتایج بهتری را برای ترامپ اعلام کرده‌اند.
آریزونا تاکنون دو هفته‌ای هست که مشغول ارزیابی و شمارش آرای پیش از موعد و آرای غیابی بوده است.
پایگاه‌های رای‌گیری این ایالت امشب ساعت ۲۱ به وقت شرق آمریکا بسته می‌شوند و ما باید یک ساعت پس از آن نتایج آرای پیش از موعد و غیابی را به دست آوریم که احتمالا به بایدن یک پیشتازی اولیه خواهد داد. انتظار می‌رود نتایج آرای افرادی که امروز به صورت حضوری رای خود را به صندوق‌ها انداخته‌اند که باید کفه ترازو را به نفع جمهوری‌خواهان سنگین کند، اواخر امروز منتشر شود.
آرای پستی باید تا روز انتخابات برای شمارش دریافت می‌شدند اگرچه احتمالا ایالت آریزونا به یک یا دو روز بیشتر برای شمارش کل آرای غیابی که دقیقه ۹۰ آنها را دریافت می‌کند، نیاز خواهد داشت. در هر صورت، باید ایده خوبی در مورد شمارش آرا در آریزونا تا پایان شب داشته باشیم. شکست ترامپ در ایالت آریزونا به طور خودکار به معنای پایان کار برای او نخواهد بود اما چنین چیزی کار را برای او شدیدا دشوار می‌سازد.

کارولینای شمالی
دیدن راه بازگشت به کاخ سفید برای ترامپ بدون به دست آوردن رای ایالت کارولینای شمالی بسیار دشوار است؛ ایالتی که ترامپ در سال ۲۰۱۶ میلادی با کمتر از چهار درصد در آن پیروز شد.
نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که ایالت کارولینای شمالی کاملا شبیه یک بازی شیر یا خط است، به طوری که بایدن در میانگین سایت خبری سیاسی "ریل کلیر پولیتیکس" با کمتر از دو درصد پیشتاز است و ترامپ در میانگین همین سایت با نیم درصد پیشتاز است.
مسوولان انتخاباتی می‌گویند، انتظار دارند ۸۰ درصد از کل آرا در رای‌گیری پیش از موعد خواه به صورت پستی و خواه به صورت حضوری، اخذ شده باشند و تاکنون چند هفته‌ای هست که مشغول شمارش این آرا هستند. نخستین نتایج گزارش شده باید کمی پس از بسته شدن پایگاه‌های رای‌گیری در ساعت ۱۹:۳۰ امروز به وقت شرق آمریکا منتشر شوند.
پیش از انتشار نتایج آرای حضوری، بایدن از یک پیشتازی اولیه برخوردار می‌شود. با این حال، آرای پستی که تا روز انتخابات اخذ شده‌اند، باید تا ۱۲ نوامبر برسند. اگر این رقابت به اندازه‌ای که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند تنگاتنگ باشد، یک هفته یا بیشتر تا مشخص شدن نتیجه نهایی انتخابات طول خواهد کشید.

ترامپ: بروید بیرون و رای بدهید
ترامپ: بروید بیرون و رای بدهید! اقتصاد ما در دولت من با سریعترین سرعت ممکن 33.1 درصد رشد داشت. سال آینده بزرگترین سال اقتصادی در تاریخ آمریکا خواهد بود. مراکز رای گیری را از آدرس زیر پیدا کنید و رای دهید.
متن و حاشیه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا؛ روز داوری میان ترامپ و بایدن

بایدن روی دیوار خانه کودکی اش چه چیزی نوشت؟
جو بایدن نامزد دموکرات‌ها امروز سری به خانه کودکی اش در شهر صنعتی سکرانتون زد تا پیامی روی یکی از دیوار‌های خانه بنویسد به این امید که برایش خوش شانسی بیاورد. «از این خانه، به کاخ سفید، به لطف خدا».

متن و حاشیه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا؛ روز داوری میان ترامپ و بایدن
او این پیام را با خودکاری مشکی روی دیوار سالن نشیمن خانه شان نوشت و پای آن را با تاریخ روز امضا کرد. پیش‌تر تصویری از او در حال نوشتن پیامی دیگر روی دیوار اتاق خوابش منتشر شده بود که وعده سازندگی داده بود؛ آن تصویر مربوط به سال ۲۰۰۸ است که برای خودش و حذبش حسابی خوش یمن بود.
متن و حاشیه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا؛ روز داوری میان ترامپ و بایدن
دو چهره سرشناسی که به ترامپ رای نمی‌دهند
در ماه‌های اخیر چندین چهره سرشناس از جمهوری خواهان نه تنها نسبت به توانایی‌های ترامپ برای دور دوم ریاست جمهوری اش تردید نشان داده اند بلکه بعضا با حالت خصمانه‌ای نسبت به آن واکنش نشان داده اند.
اگرچه چهره‌های زیادی در بین جمهوری خواهان گفته اند برای بار دوم حاضر نیستند به دونالد ترامپ رای دهند، ولی مشخصا دوچهره از بقیه متمایزتر هستند؛ اولی جرج دبلیو بوش رئیس جمهور سابق امریکا است و دیگری هم سناتور جمهوری خواه، میت رامنی.
این دو گفته اند به ترامپ رای نمی‌دهند، ولی مشخص نکرده اند در انتخابات قرار است به چه کسی رای دهند.
اعلام نتایج انتخابات در کارولینای شمالی با تاخیر آغاز خواهد شد
در کارولینای شمالی که یکی از ایالت‌های حساس انتخابات امسال است، قرار شده چهار مرکز رای‌گیری (به دلیل مشکلات فنی در اوایل امروز) مدت بیشتری باز نگه داشته شوند و به همین علت نتایج انتخابات در این ایالت دست‌کم با ۴۵ دقیقه تاخیر اعلام خواهد شد.
تمامی این مراکز با مشکل فنی روبرو بودند، اما یکی از آن‌ها برای آغاز به کار به ۴۵ دقیقه زمان اضافی نیاز پیدا کرد. قرار بود نتایج این ایالت ساعت هفت و نیم بعد از ظهر به وقت محلی (دوازده و نیم شب به وقت گرینویچ) اعلام شود، اما حالا قبل از اعلام هر نتیجه‌ای باید منتظر شوند تا تمامی حوزه‌های رای گیری بسته شوند.
اولین نتایج انتخابات آمریکا چه زمانی اعلام می‌شود؟
اولین دفاتر رای گیری انتخابات آمریکا که بسته می‌شود مربوط به ایندیانا و کنتاکی خواهند بود؛ رای گیری در این مناطق حوالی ساعت ۲.۳۰ بامداد به وقت تهران به اتمام می‌رسد. چهارسال پیش این مناطق نخستین مکان‌هایی بودند که حوالی ساعت ۳.۳۰ دقیقه بامداد به وقت تهران، اولین نتایج انتخاباتی را اعلام کردند.
دفاتر رای گیری در مناطق شرقی، پیش از ساعت ۷.۳۰ صبح به وقت تهران بسته نخواهند شد.
داستان عجیب تماس‌های خودکار بدون هویت در حاشیه انتخابات آمریکا
اف بی آی در حال بررسی تماس‌های‌ست که با افراد رای دهنده گرفته شده و از آن‌ها خواسته شده روز انتخابات در خانه بمانند. این موضوعی است که یکی از اعضای امنیت ملی آن را به رویترز گفته است.
واشنگتن پست هم گزارش داده که در هفته‌های اخیر ۱۰ میلیون تماس خودکار برقرار شده و از آمریکایی‌ها خواسته شده «با حفظ امنیت، در خانه بمانید». موسسه روبو کیلر، موسسه‌ای که علیه تماس‌های خودکار فعالیت می‌کند به رویترز درباره رد این تماس‌ها گفته که صدای مصنوعی زنی پشت خط به آمریکایی‌ها پیام زیر را انتقال داده است: «سلام. این یک تماس آزمایشی است. وقت آن رسیده که در خانه بمانید. با حفظ امنیت در خانه بمانید».
ترامپ: شکست خوردن هرگز راحت نیست
دونالد ترامپ در مواجه با سوال خبرنگاران درباره نتایج انتخابات و احتمال باخت او، پاسخ متفاوتی داد. او گفت: «شکست خوردن هرگز راحت نیست». ترامپ در واکنش به اینکه فکر می‌کند نتیجه انتخابات چه خواهد شد گفت ترجیح می‌دهد پیش بینی‌ای نداشته باشد. «نمی خواهم درباره این مورد حرف بزنم، ولی یک چیز را می‌توانم برایتان توضیح دهم که نه متن سخنرانی‌ای برای شکست در انتخابات تدارک دیده ام و نه متن سخنرانی‌ای برای پیروزی در این رقابت». او همچنین گفت: «این حق همه است که رییس جمهور آمریکا را سوم نوامبر بشناسند».
جنجال ملانیا
ملانیا ترامپ در شرایطی رای اش را به صندوق انداخته که جنجال زیادی در فضای مجازی شکل گرفته است؛ او بدون ماسک و بدون رعایت کردن قوانین سلامتی و پزشکی در محل حاضر شد.
متن و حاشیه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا؛ روز داوری میان ترامپ و بایدن
بانوی اول در حالی رای‌اش را به صندوق انداخت که تنها فرد حاضر در مکان بود که ماسک بر صورت نداشت. او فقط به گفتن این جمله که «امروز روز انتخابات است و من به این محل آمدم تا رای دهم اکتفا کرد». با وجود اینکه زمان زیادی از این اتفاق نگذشته، کاربران فضای مجازی نسبت به این رفتار نقد‌هایی داشته اند.

هشدار پلیس آمریکا
«درموت شی» (Dermot Shea) کمیسر پلیس نیویورک از «تحمل صفر» نیروهای پلیس این شهر در مقابل شورش واغتشاش های احتمالی پس از پایان روند رأی گیری و اعلام نتایج اولیه هشدار داد.
 ایرنا به نقل از خبرگزاری افه اسپانیا نوشت، با گذشت چند ساعت از آغاز برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، «درموت شی» (Dermot Shea) کمیسر پلیس نیویورک از «تحمل صفر» نیروهای پلیس این شهر در مقابل شورش واغتشاش های احتمالی پس از پایان روند رأی گیری و اعلام نتایج اولیه هشدار داد.
 این مقام ارشد امنیتی ضمن اعلام استقرار تعداد زیادی از نیروهای پلیس در سطح شهر نیویورک و در همه حوزه‌های رأی گیری از ساعت ۶ بامداد تاکید کرد: نمی‌توانم واضح‌تر از این بگویم؛ تحمل صفر.
 همزمان با آغاز رسمی انتخابات آمریکا، گردانندگان بسیاری از بانک‌ها و مراکز خرید، در هراس از آشوب‌های احتمالی پس از اعلام نتایج انتخابات، به اقدامات پیشگیرانه و حفاظ‌بندی فروشگاه‌ها و بانک‌های این کشور روی آوردند.
 تشکیک ترامپ در نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری و اظهارات او درباره خودداری از تحویل مسالمت‌آمیز قدرت، تشویق گروه‌های افراطی با تئوری توطئه و بروز خشونت در جامعه دو قطبی آمریکا پس از برگزاری انتخابات یکی از اصلیترین نگرانی‌های حاکم بر احوال این روزهای آمریکا است. ترامپ، رأی‌گیری‌های پستی را «متقلبانه‌ترین» روش برای برگزاری انتخابات توصیف کرده و جای شبهه‌ای باقی نگذاشته که در صورت باخت در انتخابات به راحتی از قدرت کنار نخواهد رفت و حتی حاضر است به قیمت به راه انداختن جنگ داخلی، ماندنش در کاخ سفید را ماندگار کند.

پیش‌بینی سی‌ان‌ان درباره رقابت بایدن و ترامپ
شبکه خبری سی‌ان‌ان نمودار و نقشه‌ای تهیه کرده که بر اساس آن بایدن به صورت پیش‌فرض و بالقوه دارای ۲۰۳ رای و ترامپ دارای ۱۲۵ رای الکترال است و رقابت این دو بر سر ۲۱۰ رای الکترال باقیمانده در ایالت‌های سرنوشت‌ساز خواهد بود.

متن و حاشیه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا؛ روز داوری میان ترامپ و بایدن
لایحه‌های انتخاباتی: از مصرف هروئین و ماری‌جوانا تا احیای گرگ خاکستری
در حالی که رقابت برای ریاست‌جمهوری و کنگره برقرار است، رای‌دهنده‌ها در برخی ایالت‌ها در مورد بیش از ۱۰۰ لایحه انتخاباتی هم تصمیم می‌گیرند. لایحه‌های انتخاباتی، قوانین یا طرح‌های پیشنهادی هستند که به صورت محلی یا در سطح ایالت به رای گذاشته می‌شوند. نگاهی می‌اندازیم به شش مورد جالب از آن‌ها:
رای‌دهنده‌های اورگان در مورد قانونی شدن حمل مواد مخدر خطرناک مانند هروئین و کوکائین برای مصرف شخصی تصمیم می‌گیرند.
در تعدادی از ایالت‌ها مردم برای قانونی شدن استفاده تفریحی و پزشکی از ماری‌جوانا تصمیم می‌گیرند.
در کلرادو رای‌دهنده‌ها در مورد ممنوع شدن سقط جنین پس از هفته ۲۲ حاملگی (به استثنای مواردی که برای نجات جان زن باردار ضروری است) تصمیم می‌گیرند.
رای‌دهنده‌های کلرادو همچنین باید در مورد احیای گرگ‌های خاکستری پس از ۸۰ سال غیبت تصمیم بگیرند.
رای‌دهنده‌ها در یوتا در مورد حذف عنوان جنسیتی در مدارک دولتی رای خواهند داد. این تغییر همچنین شامل جایگزینی واژه "یک شخص" بجای ضمیر مذکر خواهد بود.
در کالیفرنیا مردم به حذف وثیقه نقدی و جایگزینی‌اش با یک سیستم ارزیابی خطر که در آن امنیت جامعه و احتمال فرار کردن متهم سنجیده می‌شود، رای خواهند داد.
جو بایدن برای تبلیغات انتخاباتی به زادگاهش رفت
جو بایدن که در روز رای‌گیری هم مشفول تبلیغات انتخاباتی است به شهر زادگاهش، اسکرنتون ایالت پنسیلوانیا رفت. آقای بایدن ماسک به صورت و بلندگو در دست به گروهی از هوادارنش گفت که از بازگشت به زادگاهش خوشحال است و با این که در سنین کودکی از آنجا رفته هر تابستان به این شهر برمی‌گردد و اولین مراسم ازدواجش هم همان جا برگزار شده است.
متن و حاشیه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا؛ روز داوری میان ترامپ و بایدن
او گفت: "ما باید بنیان اصلی این کشور را بازسازی کنیم... این کشور را طبقه متوسط ساخت نه وال استریت. " آقای بایدن گفت که دیدن صحنه‌های اعتراضات راست افراطی او را به نامزدی در انتخابات ترغیب کرده است. پنسیلوانیا یکی از ایالت‌های تعیین‌کننده است و آقای بایدن در نظرسنجی‌های این ایالت وضع بهتری دارد. در انتخابات ۲۰۱۶ دونالد ترامپ با اختلافی بسیار اندک این ایالت رو برد.
ترامپ: قصد ندارم خیلی زودهنگام اعلام پیروزی کنم
همزمان با آغاز روز رای‌گیری انتخابات ریاست جمهوری، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا گفت که احساس خوبی درباره پیروزی در روز رای‌گیری داشته و پیش‌بینی کرد که پیروزی بزرگی در ایالت‌های کلیدی نظیر فلوریدا و آریزونا بدست آورد.
وی که تلفنی با «فاکس‌نیوز» مصاحبه می‌کرد، با صدایی گرفته گفت: «ما احساس خیلی خوبی داریم.»
رئیس جمهور آمریکا گفت که انتظار دارد در تمامی ایالت‌های کلیدی که نتیجه انتخابات را مشخص خواهد کرد پیروز ‌شود اما وی قصد ندارد خیلی زودهنگام اعلام پیروزی کند.
وی گفت: «ما فکر می‌کنیم در حال پیروزی بزرگی در تگزاس هستیم. ما فکر می‌کنیم در فلوریدا نیز بسیار بزرگ پیروز می‌شویم. ما فکر می‌کنیم که در حال پیروزی بزرگی در آریزونا هستیم.»
ترامپ در ادامه گفت: «من فکر می‌کنم که ما در کارولینای شمالی بسیار خوب عمل می‌کنیم. من فکر می‌کنم ما در پنسیلوانیا خوب عمل می‌کنیم. ما فکر می‌کنیم که ما در همه جا خوب عمل می‌کنیم.»
رئیس جمهور آمریکا با حمله به «جو بایدن» رقیب دموکرات خود،‌ آرای پستی که هنوز پس از روز چهارشنبه شمارش نشده باشند را وحشتناک و خطرناک توصیف کرد.
ترامپ در این مصاحبه برخی گمانه‌زنی‌ها که وی قصد دارد عصر روز سه‌شنبه و در حالی که آرا به اندازه کافی شمارش نشده‌اند اعلام پیروزی زودهنگام کند را رد کرد.
وی گفت: «من فکر می‌کنم که ما پیروزی خواهیم داشت اما فقط زمانی که پیروزی وجود داشته باشد. هیچ دلیلی برای بازی در آوردن وجود ندارد.»
   
آخرین فیلم تبلیغاتی جو بایدن که دقایقی پیش منتشر شد.

شرط ۵ میلیون دلاری برای انتخاب شدن ترامپ!
در شرایطی که انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به مراحل نهایی اش رسیده بازار شرط بندی‌ها هم وارد فاز جدیدی شده است؛ سایت روزنامه سان انگلیس در همین راستا خبر داده که فردی برای انتخاب مجدد دونالدو ترامپ شرطی ۵ میلیون دلاری بسته است؛ به زعم این رسانه انگلیسی، انتخابات جاری مهمترین انتخابات تاریخ آمریکا قلمداد شده است.
فردی که این شرط سنگین را بسته در جزایر کیمن است و در صورتی که دونالد ترامپ مجددا به عنوان رییس جمهور آمریکا انتخاب شود او ۱۵ میلیون یورو سود خواهد کرد. گفتنی است جزایر کیمن بخشی از مستعمرات فرادریایی بریتانیا است که در دریای کارائیب قرار دارد.
ترامپ و بایدن کجا منتظر اعلام رای می‌شوند؟
طبق گزارش رسانه‌های آمریکایی ترامپ و بایدن دو مکان مختلف را برای انتظار کشیدن انتخاب کرده اند. آن طور که نیویورک تایمز نوشته جو بایدن قرار است در کلسیای کاتولیک سنت ژوزف منتظر اعلام رای نهایی باشد. او به همراه همسرش در این کلیسا مستقر شده است. بایدن قبل از حضور در کلسیا سری هم به قبرستان زده و به محل دفن همسر اولش در آن محل سرک کشیده است. این دو قرار است در سفر به پنسیلوانیا در جمع ستاد انتخاباتی شان حاضر باشند.
طبق گزارشی که سی ان ان منتشر کرده دونالد ترامپ هم قرار است روند انتخابات را به همراه ۴۰۰ میهمانی که به کاخ سفید فراخوانده در همین محل دنبال کند.
ترامپ و بایدن برای انتخابات چقدر هزینه کرده‌اند؟
ستاد انتخاباتی دونالدو ترامپ و جو بایدن رکورد هزینه کردن برای انتخابات را شکستند.
در گزارشی که به تازگی فیگارو منتشر عنوان شده هزینه‌هایی که دونالدو ترامپ و جو بایدن برای ستاد انتخاباتی شان داشته اند رکورد را شکسته است. طبق این گزارش، این دو ۶.۶ میلیارد دلار هزینه کرده اند که ۲.۴ میلیارد دلار بیش از رقابت انتخاباتی کلینتون – ترامپ است. همچنین عنوان شده که ستاد انتخاباتی جو بایدن برای هزینه‌های تبلیغاتی کاندیدای مدنظرش بیشترین هزینه را داشته است. گفتنی است مجموع هزینه‌هایی که برای انتخابات ریاست جمهوری و کنگره آمریکا صورت گرفته تا به الان رقم قابل توجه ۱۴ میلیارد دلار است که این مورد هم رکورد جدید دیگری است.

هفت رسانه مجاز برای اعلام برنده انتخابات آمریکا
شبکه اجتماعی توییتر اعلام کرد فقط ۷ پلتفرم رسانه‌ای ABC News، AP، CNN، Fox News، CBS News، Decision Desk HQ و NBC News می‌توانند به‌طور رسمی نام برنده انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را اعلام کنند. کاربران دیگر فقط می‌توانند رسانه‌های اعلام شده را بازتوییت یا نقل‌قول کنند در غیر این صورت توییت‌های آن‌ها حذف و یا محدود می‌شود.
  
هندوهای ملی گرا و افراطی برای پیروزی ترامپ دعا خواندند.

شارلیز ترون این‌گونه مردم را به رای دادن دعوت کرد
شارلیز ترون در چند روز اخیر تمرکزش را بر انتخابات گذاشته است و هوادارانش را به شرکت در انتخابات دعوت می‌کند.
او که از هواداران جو بایدن و کمالا هریس است، در تازه‌ترین پست توییترش از روث بیدر گینزبرگ یاد کرد و از مردم خواست به احترام او در انتخابات شرکت کنند.
او در توییت دیگری نوشت: «دموکراسی ما بر پایه رای دادن و باور به اینکه تک تک آرا تاثیر دارند، بنا شده است.»
متن و حاشیه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا؛ روز داوری میان ترامپ و بایدن
آماده‌باش رسانه‌های آمریکا برای اعلام پیروزیِ زودهنگام ترامپ
گزارش‌ها حاکی از آن است که ترامپ برنامه دارد پیش از اعلام رسمی نتایج انتخابات و شمارش آراء ایالت‌های حیاتی خود را برنده انتخابات اعلام کند؛ از همین‌رو رسانه‌های آمریکایی مشغول آماده شدن برای شبی احتمالاً پرتنش هستند.
کانال‌های تلویزیونی خبری از این رو تحت فشار هستند که چنین اقدامی «خبر» محسوب می‌شود، اما از سوی دیگر پخش چنین رویدادی می‌تواند اشاعه اطلاعات غلط را افزایش دهد.
خبرنگار ارشد سی‌ان‌ان در واشنگتن، می‌گوید هر گونه ادعای زودهنگامِ پیروزی از نظر انتخاباتی بی‌معنی است؛ معادل آن است که مربی فوتبال در نیمه دوم اعلام پیروزی کند.
  
صف‌های طولانی رای گیری در نیویورک
 
با اعلام اینکه ترامپ می‌خواهد پیروزی زودهنگام اعلام کند، شب انتخابات احتمالاً شب پر چالشی برای شبکه‌های اجتماعی است، که تلاش می‌کنند با چرخه اطلاعات غلط درباره انتخابات ریاست‌جمهوری مقابله کنند.

ترامپ: باختن در انتخابات کار آسانی نیست
 
رییس جمهوری آمریکا ساعتی گذشته در ویرجینیا شمالی گفت: باختن در انتخابات برای وی کار آسانی نیست.
 
 شبکه ان بی سی نیوز، دونالد ترامپ در جمع کارکنان ستاد انتخاباتی در ویرجینیا شمالی ابراز اطمینان کرد که در میدان جنگ خوب عمل می‌کند و اظهار داشت که شکست در انتخابات برای او آسان نخواهد بود.
 ترامپ افزود: من می‌شنوم که در فلوریدا خیلی خوب عمل می‌کنیم، در آریزونا هم خیلی خوب هستیم، در تگزاس هم فوق العاده خوب هستیم.
 رییس جمهوری آمریکا تاکید کرد که حضور مردم در صفوف رأی گیری شگفت انگیز بوده است و من فکر می‌کنم ما یک شب عالی خواهیم داشت.
 وی گفت: امیدوارم که ما فقط یکی از این دو را انجام دهیم و می دانید که برنده شدن آسان است و باختن هرگز آسان نیست - برای من اینطور نیست.
 ترامپ در ادامه از تصمیم دیوان عالی که به ایالت پنسیلوانیا اجازه می‌دهد برگه‌های رأی گیری پستی را چند روز پس از روز انتخابات بشمرد انتقاد کرد.
 وی تصریح کرد که فکر می‌کنم باید بدانیم شب چه اتفاقی می افتد. بگذارید مردم زودتر برگه‌های رأی خود را در صندوق‌ها بیاندازند.
 ترامپ با انتقاد از به تأخیر انداختن نتایج انتخابات گفت: شما باید نتایج را اعلام کنید، نمی‌توانید این کارها را به روزها و شاید هفته‌ها به تأخیر بیاندازید، نمی‌توانید این کار را انجام دهید. همه دنیا منتظرند. این کشور منتظر است، همه دنیا منتظرند.
 پنجاه و نهمین دور انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از ساعاتی پیش آغاز شده و طبق گزارش‌های منتشر شده هیچ یک از مراکز انتخاباتی آمریکا برای جلوگیری از حمله هکرها به اینترنت متصل نیستند.
 براساس اعلام پروژه انتخابات آمریکا، بیش از ۹۶ میلیون نفر در رأی گیری زودهنگام شرکت کرده‌اند، رقمی که تقریباً ۷۰ درصد از مجموع آرا سال ۲۰۱۶ را تشکیل می‌دهد.
 تقریباً ۶۰ میلیون رأی اولیه از طریق پستی ارسال شده که حدود دو برابر مجموع آرایی است که چهار سال پیش از طریق پست فرستاده شد.
 بایدن نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در چند ایالت حساس جلو است، اما ترامپ رقیب جمهوریخواه وی تنها در چند روز گذشته، اختلاف خود با بایدن را در نظرسنجی‌ها کاهش داده است.

کارشناسان سیاسی - اقتصادی ایران در مورد انتخابات آمریکا چه می گویند؟
«جواد حق‌گو» استاد دانشگاه تهران و تحلیلگر مسائل بین‌الملل با بیان اینکه در صورت پیروزی دموکرات‌ها فشار حداکثری و تقابل دموکراتیک با ایران ادامه خواهد یافت، تاکید کرد: در ظاهر امر تقابل نظامی و مناقشه خشن در قیاس با دولت ترامپ کاهش می‌یابد اما راهبرد آمریکا درباره ایران تغییری نخواهد داشت.
 «رحیم بایزیدی» مدیر گروه روابط بین‌الملل پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص با بیان اینکه آرای ملی به نفع بایدن و ساختار سیاسی به سود ترامپ است، گفت: در صورت بروز اختلاف در مورد نتیجه انتخابات، احتمال انتخاب ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور بیش از بایدن است.
 «سیدکمیل طیبی» کارشناس اقتصاد بین‌الملل معتقد است: اگر بایدن پیروز انتخابات باشد می‌توان برجام را احیا کرد اما در صورت ادامه حضور ترامپ، در شرایط محدودیت‌های جدید، اقتصاد تهاتری ایران هم ادامه پیدا می‌کند.
 «مصطفی خوش چشم» تحلیلگر مسائل بین‌الملل با اشاره به نظرسنجی‌ها در مورد نتیجه انتخابات آمریکا گفت: بر اساس الگوهای شبیه‌سازی شده، ما یا با پیروزی قاطع بایدن با بیش از ۳۳۰ رأی الکترال مواجه خواهیم شد یا با پیروزی خفیف ترامپ که احتمالاً حدود ۲۸۰ رأی الکترال به دست خواهد آورد.
 «محمد مرندی» استاد دانشگاه تهران و کارشناس امور بین‌الملل با اشاره به انتخابات پیش‌روی آمریکا گفت: پیش‌شرط کاهش تنش‌ها بین ایران و آمریکا و آغاز مذاکرات در چارچوب برجام، بازگشت دولت آمریکا به تعهدات و جبران خسارت‌های وارده به ایران است.
 «مهدی مطهرنیا» کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه آمریکا فکر می‌کند برای شکل دادن به نظم آینده جهانی باید ابتدا پرونده‌های گشوده‌اش را تعیین تکلیف کند؛ اظهار کرد: این پرونده‌ها؛ وعده‌ها و رویکردهای آمریکا در قبال برخی کشورها از جمله ایران است. آنچه مسلم است برای رسیدن به این هدف، راهبردهای ایران در مواجهه با واشنگتن و با وجود شرایط تازه است که اهمیت پیدا می‌کند.
 «فریدون مجلسی» کارشناس روابط بین‌الملل درباره انتخابات آمریکا اظهار داشت: با پیگیری روند رقابت‌های این کشور و با توجه به ناکامی‌های ترامپ و بی‌لیاقتی او برای رهبری کشوری چون آمریکا، بایدن را برنده انتخابات ریاست‌جمهوری می‌دانم و فکر می‌کنم ۴ تا ۵ کرسی بیشتر هم در سنا نصیب دموکرات‌ها شود. وی همچنین از لوازم تنش‌زدایی میان ایران و آمریکا در دولت بعدی این کشور سخن گفت.
 «حنیف غفاری» کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به وضعیت آرای سرنوشت‌ساز انتخابات ۲۰۲۰ اظهارداشت: ترامپ به نسبت بایدن شانس بسیار اندکی برای به دست آوردن آرای مردمی دارد که هنوز نامزد مورد نظر خود را انتخاب نکرده‌اند. وی همچنین تصریح کرد که ایران باید رویکرد ثابت خود را در قبال دولت بعدی آمریکا ادامه دهد.
 «مهدی ذاکریان» استاد روابط بین‌الملل با اشاره به اینکه آمریکا پدیده‌ای ثابت در نظام بین‌الملل با منافع دائمی، اهداف بلندمدت و خیز برای قدرتمندی همیشگی است، کنشگری دولت بعدی آمریکا را هم در راستای منافع ملی این کشور دانست و گفت: جمهوری اسلامی ایران هم باید فارغ از پیروزی بایدن یا ترامپ، در راستای منافع ملی خود سیاست‌ورزی کند.
 «حسن بهشتی پور» کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با ایرنا بیان داشت صرف‌نظر از اینکه چه کسی رئیس‌جمهور آینده آمریکا شود ایران باید تدابیری را برای عبور از تنگناهای تحریمی به کار ببندد که یکی از این تدابیر اصلاح نظام بانکداری و الحاق به FATF است.
 «داریوش قنبری» عضو شورای مرکزی حزب «مردم سالاری» با بیان اینکه رویکرد اصلی ایران مقابل آمریکا ضرورت بازگشت به برجام است اظهار داشت: تهران خطوط قرمزی برای مذاکره تعیین کرده است. در صورت بازگشت آمریکا به برجام باید مذاکرات تکمیلی صورت پذیرد. هرچند در صورت مذاکره، توافق دور از دسترس نیست اما نباید به شعارهای انتخاباتی آمریکا دل خوش کرد.
 «حسین کنعانی‌مقدم» دبیرکل حزب سبز ایران معتقد که پیروزی ترامپ در انتخابات به نفع ایران خواهد بود چرا که وی هرچه سیاست‌های فشار و انقباضی که در اختیار داشت، مورد استفاده قرار داد و اکنون ابزار جدیدی برای تحمیل فشار بر ایران در دست ندارد. اما جو بایدن هنوز می‌تواند سیاست‌های جدیدی را علیه ایران به کار گرفته و پشت میز مذاکره امتیاز بیشتری از ایران بگیرد.
 «غلامرضا انصاری» نماینده پیشین مجلس بر این باور است: این که کدام یک از نامزدهای انتخاباتی پیروز میدان باشند تفاوت چندانی برای ما نخواهد داشت. با پیروزی ترامپ سیاست‌های انقباضی این کشور علیه ایران ادامه خواهد یافت و انتخاب بایدن به عنوان رئیس جمهوری آینده این کشور نیز می‌تواند به دلیل تعامل بین المللی که با شرکای اقتصادی و هم پیمانان سیاسی خود دارد، همگرایی بین المللی را علیه ایران بالا برده و برای آینده روزهای سختی را برای کشور ما رقم بزند.
 «دیاکو حسینی» تحلیلگر ارشد مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری تاکید دارد که بازگشت بایدن به برجام به سادگی صورت نمی‌پذیرد چرا که حتماً آمریکا از فشار حداکثری که ترامپ در زمینه برجام ایجاد کرده است، نهایت بهره را خواهد برد. آمریکا این استفاده را خواهد کرد تا مطمئن شود، ایران حاضر خواهد بود درباره موضوعاتی که نقص برجام قلمداد شده و امروزه بسیاری از آمریکایی‌ها روی برطرف کردن آن توافق دارند، تن دهد. موضوعات مربوط به منطقه و مذاکرات موشکی از جمله این مسائل است. تا زمانی که چنین اطمینانی به دست نیاید، تصور نمی‌شود که بایدن عجله‌ای برای پیش قدم شدن در زمینه اجرای مجدد برجام داشته باشد.
 «فؤاد ایزدی» استادیار دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران بر این باور است: اگر تمایل ایران برای مذاکره به موضوعی برجسته تبدیل شود، به نفع منافع ملی نخواهد بود. به این دلیل که برجام اهرم فشاری در دست طرف مقابل است و نباید به گونه‌ای رفتار شود که آمریکایی‌ها احساس کنند، جمهوری اسلامی نسبت به آن ضعف دارد.
 «امیرعلی ابوالفتح» افزون بر اهمیت کنگره بر ضرورت آمادگی ایران برای مذاکره تاکید کرد و گفت: حرف بایدن با اظهارنظرهای ترامپ تفاوت چندانی ندارد. ترامپ می‌گفت با ایران مذاکره کنیم تا در برجام بمانیم، بایدن می‌گوید مذاکره کنیم تا به برجام بازگردیم. مشکل فقط در واشنگتن نیست که جابجاکردن افراد بتواند گره گشا باشد. پنجاه درصد حل موضوع از تصمیمات مسئولان ایران نشات می‌گیرد. باید دید ایران آمادگی لازم را برای مذاکره دارد یا خیر.
 «اسماعیل گرامی‌مقدم» متخصص علم اقتصاد اظهار کرد: در بین مردم و حاکمیت این مسئله مطرح شده که انتخابات آمریکا تاثیری بر مسائل ایران ندارد که به عقیده من این باور چندان درست به نظر نمی‌رسد. این رویکرد یعنی نادیده انگاشتن تاثیرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، به نوعی فرار از تبعات احتمالی و انکار «شب در شب و یا روز در روز» است.
 «مهدی جوکار» تحلیلگر مسائل خاورمیانه بر این باور است که حضور بایدن در کاخ سفید از جهات مختلف به نفع ایران خواهد بود. موضع گیری بایدن در مقابل فلسطینی‌ها، که حل مساله فلسطین را منوط به مشارکت فلسطینی‌ها در هرگونه مذاکره صلح دانسته است و همچنین انتقاد از سیاست‌های عربستان در قبال یمن، محدودیت بر سر راه فروش تسلیحات به این کشور و موارد دیگر از جمله سیاست‌های مطرح شده توسط بایدن است که نتایج آن بیش از هر چیز به نفع ایران خواهد بود.
 «عظیم ثابت» مدیرعامل کارگزاری بانک سپه معتقد است: انتخاب ترامپ و افزایش نرخ ارز بر بازار سرمایه تأثیر مثبت خواهد داشت. با پیروزی بایدن از لحاظ روانی و به صورت کوتاه مدت، ریزش دلار را شاهد خواهیم بود که به تبع آن بورس نیز تأثیر خواهد پذیرفت. از آنجایی که موضوع برگشت برجام یکی از مهمترین موضوعات مطرح شده از سوی بایدن است به نظر می‌رسد در بلندمدت بیش از پیش به نفع بورس تمام شود.
 «علی محمودی» کارشناس بازار سرمایه بر این باور است: اگر ترامپ مجدداً انتخاب شود از آنجا که دلار افزایش خواهد یافت، رشد آن موجب افزایش قیمت‌ها در بازار سهام می‌شود. با پیروزی جو بایدن، در صورت توافق با ایران راه‌های صادراتی ایران و ورود پول به کشور تسهیل خواهد شد. بنابراین صادرات شرکت‌ها و به تبع آن سودسازی آن‌ها روند افزایشی در پیش خواهد گرفت که این امر باعث می‌شود زیان‌های حاصله جبران شود. بنابراین تأثیر انتخابات آمریکا بر بورس ایران مثبت ارزیابی می‌شود و به طور حتم بازار به کما نخواهد رفت.
 
در شب آخر انتخابات آمریکا چه می‌گذرد؟ آخرین نظرسنجی‌ها چه می‌گویند؟ چه کسی برنده بازی تاج و تخت خواهد بود؟

به گزارش کبنا، پیش از سوم نوامبر، میلیون‌ها تن از مردم آمریکا، دل‌ نگران از ابتلا به کووید-۱۹، از طریق پستی و حضور پیش از موعد در پای صندوق‌ها در انتخابات شرکت کرده‌اند. به اعتقاد کارشناسان انتخاباتی، این احتمالا بدین معناست که نتایج ممکن است در شب انتخابات مشخص نشده و چند روز یا شاید چند هفته زمان ببرد.
بیشتر شعب اخذ رای از ساعت شش صبح به وقت محلی (۱۴:۳۰ به وقت تهران) کارشان را آغاز کرده و رای‌گیری تا ۹ شب به وقت شرق آمریکا ادامه دارد. در "ورمونت" اما رای‌دهندگان سحرخیز از ساعت پنج صبح به وقت محلی (۱۳:۳۰ به وقت تهران) اولین رای دهندگان آمریکایی هستند که در روز انتخابات به پای صندوق‌های رای رفته‌اند.

https://cdn.kebnanews.ir/images/docs/files/000427/nf00427173-1.jpg
زمان آغاز به کار و پایان کار حوزه‌های اخذ رای در هر ایالت و در برخی موارد در هر شهر یا بخش متفاوت است. برخی از ایالت‌ها به مردم اجازه می‌دهند تا بعد از بسته شدن حوزه‌ها هم در صف‌ها منتظر بمانند و رای بدهند، برخی ایالت‌ها هم چنین اجازه‌ای نمی‌دهند.
شمارش رسمی آراء از بعد از پایان زمان رای‌گیری آغاز می‌شود. برخی شبکه‌های خبری و تحلیلگران نظرسنجی، نتایجی را در شامگاه سوم نوامبر پیش‌بینی می‌کنند، با این حال نتایج مذکور تا زمانی که آرای پستی شمارش شوند، موقتی هستند.
رئیس‌جمهوری آمریکا از طریق یک سیستم دو مرحله‌ای انتخاب می‌شود. آمریکایی‌ها به افرادی که در ایالتشان "انتخاب‌کننده" نامیده می‌شوند و حامی نامزدی هستند که آنها می‌خواهند رئیس‌جمهور شود، رای می‌دهند. نام این فرایند الکترال کالج است.
هر چه تعداد افراد ساکن در یک ایالت بیشتر باشد، انتخاب‌کنندگان بیشتری هم در آن ایالت وجود دارند. به عنوان نمونه، ایالت کالیفرنیا با ۳۸.۸ میلیون نفر جمعیت ۵۵ رای الکترال دارد، در حالی که ایالت دلاور با جمعیت ۹۳۶ هزار تن تنها سه حق رای دارد.
در حال حاضر ۵۳۸ انتخاب‌کننده وجود دارند که به تعداد ۴۳۵ عضو مجلس نمایندگان آمریکا و ۱۰۰ عضو سنا به علاوه سه انتخاب‌کننده دیگر از شهر واشنگتن دی‌سی (پایتخت) است. نامزدهایی با بیشترین انتخاب‌کننده، تمام آرای الکترال آن ایالت را برای خودشان می‌کنند و هر نامزدی که بتواند اول به ۲۷۰ رای الکترال برسد، راهی کاخ سفید می‌شود.
در حالی که قانون اساسی آمریکا انتخاب‌کنندگان را به پیروی از آرای مردمی ملزم نمی‌کند، بسیاری از ایالت‌های آمریکا از آنها می‌خواهند تا پایبند باشند. ماه ژوئیه هم دیوان عالی آمریکا طی حکمی از انتخاب‌کنندگان خواست تا پیرو آرای مردمی عمل کنند.
رئیس‌جمهوری و معاون رئیس‌جمهوری منتخب در ۲۰ ژانویه ۲۰۲۱ آغاز به کار می‌کنند. پیروزی در ایالت‌های سرنوشت‌ساز برای هر دو نامزد حیاتی است. آنها کلید پیروزی در انتخابات هستند. امسال کارولینای شمالی، فلوریدا، میشیگان، ویسکانسین و آریزونا همگی برای تعیین نتیجه انتخابات تعیین‌کننده هستند.
 
https://cdn.kebnanews.ir/images/docs/files/000427/nf00427173-2.jpg
نبرد در راه کنگره
امروز سوم نوامبر، علاوه بر آنکه روز سرنوشت‌سازی در تعیین رهبر بعدی کاخ سفید است، روز انتخاب قانونگذاران در مجلس نمایندگان و سنای آمریکا هم به شمار می‌رود. این دو مجلس، کنگره آمریکا را تشکیل می‌دهند. جبهه دیگری که دموکرات‌ها برای تصاحب آن خیز برداشته‌اند، کنگره است.
در حال حاضر کنترل مجلس نمایندگان آمریکا با ۴۷ نماینده بیشتر در اختیار دموکرات‌هاست و سنا هم با ۵۳ نماینده در چنگ جمهوری‌خواهان قرار دارد. امروز تمام ۴۳۵ کرسی مجلس نمایندگان آمریکا و ۳۵ کرسی از سنا به رای گذاشته می‌شوند.  
از مجموع ۳۵ کرسی سنا که به رای گذاشته شده است، ۲۳ کرسی متعلق به جمهوری‌خواهان و ۱۲ کرسی متعلق به دموکرات‌هاست. دموکرات‌ها به سه یا چهار کرسی دیگر برای کسب اکثریت سنا نیاز دارند.
تعداد دقیق این کرسی‌ها به این مساله بستگی دارد که چه کسی پیروز انتخابات ریاست جمهوری شود. چنانچه بایدن پیروز انتخابات ریاست جمهوری شود، معاون او خانم کامالا هریس، رئیس سنا می‌شود و می‌تواند در صورت تساوی قانونگذاران، رای را بشکند. پس اگر معاون رئیس‌جمهوری جدید دموکرات باشد، سه کرسی برای کسب اکثریت کفایت می‌کند، در غیر اینصورت به چهار کرسی نیاز است.
در مقابل، جمهوری‌خواهان هم برای تصاحب مجلس نمایندگان آمریکا به ۲۱ کرسی دیگر نیاز دارند. در حال حاضر، مجلس نمایندگان آمریکا با اکثریت ۲۳۲ مقابل ۱۹۷ نماینده در اختیار دموکرات‌ها قرار دارد. اکثریت در این مجلس با ۲۱۸ کرسی به دست می‌آید.  
برای دموکرات‌ها حیاتی است که در کنار ریاست جمهوری، کنترل سنا را هم دوباره به دست بگیرند، چرا که در غیر اینصورت کار بایدن برای پیشبرد اموری از جمله اصلاح قوانین مهاجرتی و بهداشت و درمان سخت‌ می‌شود.

پسر دونالد ترامپ: یک بار دیگر گریه لیبرال‌ها را درآورید
دیروز دونالد جونیور، بزرگ‌ترین فرزند رئیس‌جمهوری آمریکا به کارزار انتخاباتی پدرش در کنوشای ویسکانسین ملحق شد. او خطاب به هواداران پدرش گفت: "می‌خواهیم که شما فردا برای انتخابات از خانه بیرون بروید و دوستانتان را نیز با خود همراه کنید. ما فقط نمی‌خواهیم که دوباره عظمت را به آمریکا برگردانیم، بلکه می‌خواهیم دوباره گریه لیبرال‌ها را درآوریم."
یک گروه آسیایی-آمریکایی جمهوری‌خواه از بایدن حمایت کرد
یک گروه آسیایی-آمریکایی جمهوری‌خواه با اعلام حمایت از جو بایدن از هزاران هوادارش خواست که به نامزد دموکرات‌ها رای بدهند. سال ۲۰۱۶ گروه "کمیته ملی آسیایی-آمریکایی جمهوری‌خواهان" از دونالد ترامپ حمایت کرده بود.
این گروه گفت این دوره دیگر از ترامپ حمایت نخواهد کرد: "مشکلی نبود که سال ۲۰۱۶ مانند بیشتر محافظه‌کاران به ترامپ رای دادید. ما می‌خواستیم فردی خارج از سیستم را به قدرت برسانیم. اما او کل ساختمان را ویران کرد."
نزدیک ۱۰۰ میلیون رای زودهنگام انتخابات آمریکا
در دوران کرونا بیش از ۹۹ میلیون آمریکایی تا کنون چه به صورت حضوری و چه به صورت پستی زودتر از روز انتخابات رای دادند. میزان رای‌های زودهنگام بسیار بیشتر از تعداد آن‌ها در زمان مشابه در انتخابات قبلی است.
متن و حاشیه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا؛ روز داوری میان ترامپ و بایدن
در انتخابات سال ۲۰۱۶ آمریکا در مجموع ۱۳۸ میلیون رای زودهنگام داده شد. کارشناسان انتظار دارند که به دلیل هراس رای‌دهندگان از ابتلا به کرونا در محل‌های رای‌گیری این دوره بیشترین رای غیر حضوری داده شود.
امسال بیشترین رای زودهنگام در ایالت‌های کالیفرنیا (۱۲ میلیون)، تگزاس (۹/۷ میلیون) و فلوریدا (۸/۹ میلیون) است. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که دموکرات‌ها بیش از جمهوری‌خواهان علاقه‌مند به رای‌ پستی هستند.
رای کدام ایالت‌ها را دنبال کنیم؟
ایالت‌های تعیین‌کننده یا swing states ایالت‌هایی هستند که به طور سنتی به نامزد یکی از دو حزب مطرح رای نمی‌دهند و در دوره‌های مختلف رای آنها بین دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان دست به دست می‌شود.
متن و حاشیه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا؛ روز داوری میان ترامپ و بایدن
به همین دلیل آرای الکترال یا امتیاز انتخاباتی این ایالت‌ها نقش تعیین کننده‌ای در انتخاب برنده دارد. آخرین نظرسنجی‌ها حاکی از پیشتازی جو بایدن در بیشتر این ایالت‌ها است هر چند که این اختلاف در مواردی بسیار اندک است. ضمن این که در انتخابات ۲۰۱۶ هم هیلاری کلینتون در نظرسنجی‌ها وضع بهتری از دونالد ترامپ داشت و در این انتخابات نظرسنجی‌ها با احتیاط بیشتری در نظر گرفته می‌شود.
در این انتخابات ایالت‌های فلوریدا، پنسیلوانیا، کارولینای شمالی، آریزونا، و همین طور ویسکانسین و میشیگان از جمله ایالت‌هایی هستند که رای آنها تعیین‌کننده خواهد بود. در این میان فلوریدا به دلیل آرای بالای الکترال و نزدیکی بیش از حد دو نامزد در نظرسنجی‌ها یکی از حساس‌ترین ایالت‌ها است.
اولین مرکز رای‌گیری در ورمونت آمریکا آغاز به کار کرد
اولین محل رای‌گیری در ایالت ورمونت در شمال شرق آمریکا گشوده شد. این ایالت از سال ۱۹۹۲ همواره به دموکرات‌ها رای داده است. این حزب همچنین همواره در تمامی بخش‌های این ایالت برنده شده، هرچند که دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۶ یکی از آن‌ها را برد.
ورمونت در ضمن یکی از ۱۳ ایالتی است که هم‌زمان فرماندارش را نیز انتخاب می‌کند. فیل اسکات، فرماندار کنونی، جمهوری‌خواهی میانه‌رو به شمار می‌رود و از محبوب‌ترین فرمانداران آمریکا است. میزان محبوبیت او در دوران همه‌گیری کرونا ۷۵ درصد است. آقای اسکات از منتقدان دونالد ترامپ است و گفته به او رای نخواهد داد.

تجهیز فروشگاه‌های آمریکا به حفاظ در برابر آشوب احتمالی بعد از انتخابات
 
تجهیز فروشگاه‌های آمریکا به حفاظ در برابر آشوب احتمالی بعد از انتخابات
آماده شدن برای آشوب‌های احتمالی بعد از انتخابات در واشنگتن

در حالی که هنوز چند ساعتی از شروع انتخابات رسمی آمریکا نگذشته، گردانندگان بسیاری از بانک‌ها و مراکز خرید، در هراس از آشوب‌های احتمالی پس از اعلام نتایج انتخابات، به اقدامات پیشگیرانه و حفاظ‌بندی فروشگاه‌ها و بانک‌های این کشور روی آورده‌اند.
یورونیوز و رسانه های آمریکا، با فرارسیدن موعد انتخابات، بسیاری در آمریکا نگران ناآرامی های گسترده اجتماعی به دنبال اعلام نتایج آراء هستند. این نگرانی‌ها به ویژه با توجه به سخنان تحریک آمیز دونالد ترامپ در کارزارهای انتخاباتی خود، از سوی طرفداران پروپاقرص مستاجر کاخ سفید بیشتر انتظار می‌رود.
ترامپ بارها در میتینگ‌های انتخاباتی اش با تاکید بر پیروزی حتمی خود مدعی شده بود در صورت پیروزی بایدن، حتما در انتخابات تقلب صورت گرفته است.


بدین ترتیب در انتخابات کشوری که به اذعان مقام اول آن، متقلبانه ترین انتخابات آمریکاست، مردم در هراس و احساس ناامنی از شورش های متعاقب آن برای حفظ جان و اموال خود به حالت آماده باش درآمده اند.
پلیس واشنگتن اعلام کرده: اگرچه خطر جدی احساس نکرده اما با رسیدن موعد انتخابات بسیاری از مردم انتظار اعتراض های خیابانی را دارند.
در حالی که بخاطر اعتراض های نژادپرستی، هنوز برخی شهرها و ایالت های آمریکا مانند فیلادلفیا صحنه تخریب و غارت اموال عمومی است، ساکنان ایالت ها، بیم آن دارند که اگر ترامپ پیروز نشود شاهد شورش های خیابانی هواداران دوآتشه ترامپ باشند.


در فیلادفیا پس از اوج‌گیری جنبش «جان سیاهان مهم است»، هنوز تخریب و دزدی‌های کوچک جریان دارد و معترضان هنوز شبها جلوی پاسگاه پلیس جمع می‌شوند. پورتلند نیز که در ماه های گذشته شاهد اعتراض های خیابانی بود.
این در حالی است که آمریکا با گذشتن از مرز ۲۳۷ هزار نفر مرگ و میر بر اثر ویروس کرونا و بیش از نه و نیم میلیون مورد ثبت شده مبتلایان به کرونا، در اضطراب از شیوع گسترده همه گیری کووید ۱۹، برای خشونت های بعد از انتخابات خود را آماده می کند.
 

آماده‌باش رسانه‌های آمریکا برای اعلام پیروزیِ زودهنگام ترامپ
https://cdn.kebnanews.ir/images/docs/files/000427/nf00427173-3.png
گزارش‌ها حاکی از آن است که دونالد ترامپ برنامه دارد پیش از اعلام رسمی نتایج انتخابات و شمارش آراء ایالت‌های حیاتی خود را برنده انتخابات اعلام کند؛ از همین‌رو رسانه‌های آمریکایی مشغول آماده شدن برای شبی احتمالاً پرتنش هستند.
گزارش‌هایی که می‌گویند رئیس‌جمهور آمریکا قصد دارد پیش از شمارش آراءِ صندوق‌های پستی و به صورت زوهنگام – و احتمالاً غلط – سخنرانی پیروزی ارائه دهد، باعث درگرفتن بحث‌هایی بین روزنامه‌نگاران شده است.
فرارو نوشت: کانال‌های تلویزیونی خبری از این رو تحت فشار هستند که چنین اقدامی بالقوه «خبر» محسوب می‌شود، اما آن‌ها همچنین آگاهند که پخش چنین رویدادی می‌تواند اشاعه اطلاعات غلط را افزایش داده و باعث شعله‌ور شدنِ آتش خشم در سراسر کشور شده و روند‌های دموکراتیک را تضعیف کند. این تضاد مسئولیتی می‌تواند روابط تیره و تار ترامپ با رسانه‌ها را که طی ۴ سال گذشته همواره وجود داشته به نقطه اوج برساند.
آماده‌باش رسانه‌های آمریکا برای اعلام پیروزیِ زودهنگام ترامپ
بدون شک سردادن آوای «پیروزی» زودهنگام توسط ترامپ با طنین شک‌وتردید‌هایی که او ماه‌هاست نسبت به انتخابات ایجاد کرده و بار‌ها به غلط ادعا کرده که رأی‌های پستی فاقد اعتبار هستند، در هم آمیخته خواهد شد.
از اظهارنظر‌های او پیداست که می‌خواهد این توهم را ایجاد کند که انتخابات را در ایالت‌هایی مانند پنسیلوانیا از او ربوده‌اند. در ایالت‌هایی مثل پنسیلوانیا می‌توان «سراب قرمز» را پیش‌بینی کرد که به این معنی است که احتمال دارد نتایج آرائی که افراد در صندوق ریخته‌اند در شمارش اولیه به نفع ترامپ باشد، اما شمارش آراء پستی که بعد از سه‌شنبه اتفاق می‌افتد می‌تواند نتیجه را به نفع جو بایدن تغییر دهد.
جیکر تپر، خبرنگار ارشد سی‌ان‌ان در واشنگتن، می‌گوید هر گونه ادعای زودهنگامِ پیروزی از نظر انتخاباتی بی‌معنی است؛ معادل آن است که مربی فوتبال در نیمه دوم اعلام پیروزی کند. تپر در توئیتی توشته: «این رسمش نیست و به او بستگی ندارد.»
اما همچنان این معمای کلاسیک در مورد ترامپ برای رسانه‌ها وجود دارد. چطور باید سخنرانیِ پوشالیِ «پیروزی» یک رئیس‌جمهور را پوشش داد، وقتی احتمال دارد که این سخنرانی منجر به خشم عمومی شود؟
 ویویان شیلر، رئیس سابق رادیوی عمومی ملی که همچنین رئیس بخش دیجیتال ان‌بی‌سی بوده است می‌گوید سازمان‌های خبری هیچ بهانه‌ای برای عدم آمادگی برای چنین اتفاقی ندارند.

او به گاردین گفت: عناوینی مثل «ترامپ اعلام پیروزی کرد»، به‌خصوص در رسانه‌های اجتماعی می‌تواند «افکار عمومی را شکل دهد و به سلاحی علیه حقیقت و اعتماد در روند‌های دموکراتیک تبدیل شود.»
شیلر، که در سمت فعلی خود به عنوان مدیر اجرایی آسپن دیجیتال در تهیه یک طرح ۱۰-نکته‌ای برای اتاق‌های خبر مشارکت داشته تا به واسطه این نکته‌ها آن‌ها بدانند در انتخابات سمی تاریخی چطور عمل کنند، می‌گوید که کانال‌های تلویزیونی باید فعالانه با قمار ترامپ مقابله کنند.
یک تکنیک آن است که یک بنر ثابت روی صفحه نمایش وجود داشته باشد که به بینندگان نشان می‌دهد رأی‌ها هنوز دارند شمرده می‌شوند و هنوز هیچ فردی به عنوان برنده اعلام نشده است.
او می‌گوید: «اگر ترامپ بیشتر از ۱ یا ۲ دقیقه به غلط‌گویی ادامه داد، باید تصویر او را از روی آنتن زنده قطع کنید و به خبرنگار خود بگویید توضیح دهد که نتایج انتخابات توسط رقیبان اعلام نمی‌شود؛ و اینکه توضیح دهد چرا چنین اعلام زودهنگامی می‌تواند هم غلط و هم خطرناک باشد.»
جِی راسن، استاد رشته روزنامه‌نگاری از دانشگاه نیویورک، در توئیتر خود نوشته: «این لحظه مهمترین لحظه‌ایست که بیش از هر زمانی عبارتِ «هر چه رئیس‌جمهور بگوید خبر است» در حال محو شدن است. زمانی این [اینکه هر چه رئیس‌جمهور بگوید خبر است]غالب بود؛ اما آنقدر از آن [ایده]سوء‌استفاده شد [توسط ترامپ]که دچار زنگ‌زدگی شده و قابل تعمیر هم نیست. البته که همچنان می‌تواند آسیب بزند.»
با اعلام اینکه ترامپ می‌خواهد پیروزی زودهنگام اعلام کند، شب انتخابات احتمالاً شب پر چالشی برای شبکه‌های اجتماعی است، که تلاش می‌کنند با چرخه اطلاعات غلط درباره انتخابات ریاست‌جمهوری مقابله کنند.
فیس‌بوک گفته که بعد از بسته شدن زمان رأی‌گیری آگهی‌های سیاسی را از پلتفرم خود برمی‌دارد و به با این کار به حفظ یکپارچگی صندوق رأی کمک خواهد کرد. توئیتر هم گفته بود که به هیچ‌کدام از نامزد‌ها اجازه نمی‌دهد که خودشان را برنده اعلام کنند، مگر آنکه نتایج از منابع رسمی اعلام شود یا حداقل دو منبع رسمی خبری گزارش مستقل خود را ارائه دهند.

مریخی در ایران یا آمریکا؟
صادق زیبا کلام در یادداشتی نوشت: اگر مشاهده‌گری از یکی از کرات نام‌آشنا، سال‌ها پیش ‌هنگام انتخابات آمریکا به ایران می‌آمد، در گزارشش می‌نوشت ایرانیان هیچ کنجکاوی‌ای نسبت به انتخابات آمریکا نشان نمی‌دهند و بیشتر که پیگیری می‌کرد، با تعجب درمی‌یافت که در کسر درخور توجهی از ایرانیان، اعم از تحصیل‌کرده یا کم‌سواد، مرفه یا فقیر، باور عمیقی وجود دارد که فرقی نمی‌کند رئیس‌جمهور آمریکا چه کسی باشد؛ چون قدرت واقعی در دست صاحبان ثروت است.‌اگر همان مریخی امروز به‌ ایران بیاید، باورش نمی‌شود این همان ایران است. به هر کجا که می‌رود، حتی قبل از کرونا و دلار، ایرانیان با حرارت و کنجکاوی درباره انتخابات آمریکا مشغول صحبت هستند؛ درحالی‌که قبلا نامزدها را حتی نمی‌شناختند، این‌روزها شجره‌نامه خاندان بایدن و ترامپ در میان ایرانیان دست‌به‌دست می‌شود. آن‌قدر ایرانیان نسبت به اینکه ترامپ انتخاب شود یا بایدن اشتیاق و هیجان دارند که مریخی ما برای لحظه‌ای دچار تردید می‌شود که نکند سفینه‌اش اشتباهی او را به‌جای ایران به آمریکا برده است؛ چون اشتیاق ایرانیان به اینکه ترامپ انتخاب شود یا بایدن، اگر از خود آمریکایی‌ها بیشتر نباشد، یقینا کمتر هم نیست.‌علی‌القاعده مشاهده‌گر مریخی اشاره‌شده به فکر فرو‌می‌رود که در این سال‌ها چه اتفاقی در این مملکت افتاده؟ مردمانی که سال‌ها پیش انتخابات آمریکا برایشان علی‌السویه بود، حالا چه شده این‌قدر انتخابات آن ‌کشور برایشان اهمیت پیدا کرده است؟ اگر مشاهده‌گر چرخی در میان ایرانیان بزند، متوجه می‌شود هر دو باور ایرانی‌ها، چه آن که آن سال‌ها پیش بود و چه این که امروز است، در حقیقت منعکس‌کننده شرایط اجتماعی‌ای است که کشور در آن به ‌سر می‌برد. آنان آن سال‌ها از شرایط اجتماعی‌شان راضی بودند، بنابراین خیلی برایشان اهمیتی نداشت چه کسی در آمریکا روی کار خواهد آمد؛ اما امروز که با انواع مسائل ریز و درشت سیاسی، اقتصادی و اجتماعی دست به گریبان هستند، انتخابات آمریکا برایشان اهمیت زیادی پیدا کرده است.برای میلیون‌ها ایرانی، انتخاب ترامپ یا بایدن دست‌کم روزنه‌ای را به وجود آورده‌؛ به غلط یا به درست، تصور می‌کنند شاید دری به تخته‌ بخورد و فرجی شود. آنها می‌گویند در نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری خودمان، با وجود 24 میلیون رأی به حسن روحانی که هیچ آبی گرم نشد، کسی چه می‌داند، شاید در انتخابات آمریکا اتفاق مثبتی بیفتد.
نام شما

آدرس ايميل شما

جنجال 3 کلمه‌‌ای ...

جنجال 3 کلمه‌‌ای ...

شکست استقلال برابر فولاد در هفته دوم رقابت‌های لیگ برتر حواشی زیادی به‌ همراه داشته است....
دعوای بی‌وقت

دعوای بی‌وقت

استعفای ملک‌زاده از وزارت بهداشت آن‌هم با نامه‌ای سرگشاده و چکشی هرچند در این شرایط کرونایی ...
‌تأثیرات کرونا‌ ‌بر انتخابات ۱۴۰۰

‌تأثیرات کرونا‌ ‌بر انتخابات ۱۴۰۰

انتخابات ۱۴۰۰ از چنان اهمیتی برخوردار است که امکان به‌تعویق‌انداختن آن بسیار کم خواهد ...
1