تاریخ انتشار
دوشنبه ۵ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۵۰
کد مطلب : ۴۲۶۹۱۹
یادداشتی از محمدعلی وکیلی؛

موقعیت‫‌سنجی اصلاح‌‫طلبان در انتخابات پیش رو

۷
۰
موقعیت‫‌سنجی اصلاح‌‫طلبان در انتخابات پیش رو
کبنا ؛محمدعلی وکیلی در یادداشتی نوشت: چند ماه آینده، کارزار انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم آغاز می‌شود. انتخاباتی که یخ‌ آن هنوز باز نشده است. جامعه نسبت به این انتخابات تاکنون علامت مثبتی نفرستاده است. به علل متعدد بخش بزرگی از ملت از صندوق رای فاصله گرفته‌اند. فاصله‌ای که باید تمهیدی دیده شود تا هرچه سریعتر کمتر شود. این فاصله، امید و نشاط را از جامعه می‌ستاند. اما در این مدت کوتاه مانده به انتخابات ریاست جمهوری، چند سناریو محتمل است.
اگر ترامپ در انتخابات آمریکا پیروز شود بعید است یخ انتخابات و سیاست بشکند و بر حجم ناامیدی موجود افزوده خواهد شد. درواقع با پیروزی ترامپ، اصلاح‫طلبان هیچ شانسی در انتخابات پیش رو نخواهند داشت چراکه یاس مردم دوچندان خواهد شد و میزان مشارکت به کمترین حد ممکن می‌رسد. البته در یک فرض خیلی بعید، اگر نظام فضای سیاسی را باز کند و به طور مثال در انتخابات به خاتمی و احمدی نژاد فرصت رقابت دهد شاید بتوان انتظار انتخابات پرمشارکت را داشت.
اما درصورت پیروزی بایدن (که دور از انتظار نیست) می‌توان به سناریوهای جدی تر و بیشتری فکر کرد. طبیعتاً با آمدن بایدن وضعیت گل و بلبل نمی‌شود ولی می‌توان با بازگشت آمریکا به برجام و برداشته شدن بخشی از فشارِ دست‌کم روانی، گشایش کوتاه مدتی را متصور بود. این واقعیت را باید پذیرفت که کفِ هدف تیم کنونی کاخ سفید براندازی جمهوری اسلامی است؛ لذا امکان توافق با این تیم تقریباً منتفی است. درواقع نه توان تحقق بخشیدن به هوس خود یعنی براندازی جمهوری اسلامی را دارند و نه گمان می‌کنم که سیاستشان را تغییر دهند. راهبرد کنونی ما راهبرد درستی است اما امکان شکوفایی اقتصادی و رهایی از مشکلات معیشتی در آن به جد محل تردید است.
https://www.magiran.com/ppic/2387/3579/yKGtTevRSEal0xGlAW58PQ-001.jpg
از طرف دیگر، در میان همه مشکلات و اعتراضات نباید فراموش کرد که در انتخابات سال۹۶، آن مشارکتِ بی‫نظیر محصولِ امید به بهبود شرایط در پرتو سیاست خارجیِ صلح گرا بود. سیاستی که با سَمپِل و سمبُلِ برجام شناخته می‌شد. هرکسی می‌تواند با برجام مخالف باشد اما این نکته را نمی‌تواند نفی کند که ملت ایران در سال۹۶ راه و سلوک برجامی را انتخاب کردند. راهبردی که با روی کار آمدنِ ترامپ به بن بست خورد. اگر دوباره این راه باز شود می‌توان شکل‌گیری بارقه‌ای از امید در میان مردم را متصور بود. من هم معتقدم با این دولت آمریکا نمی‌شد به توافق رسید؛ نمونه آن کره شمالی است. اما همه می‌دانیم با وضعیت پرتنش فعلی امکانی برای بهبود وضعیت وجود ندارد. این همه نشان می‌دهد ما باید برای تنش‌زدایی فکری کنیم. هرچند اجتناب ناپذیر است اما از تنش فعلی، ما بیش از همه ضرر کرده ایم و می‌کنیم. درهرحال معتقدم اگر افقی از صلح پیدا شود می‌توان بارقه‌ای از امید در جامعه را متصور بود.
بنابراین معتقدم اگر راهبرد آمریکا در نتیجه انتخابات پیش رو تغییر کند، اصلاح طلبان بشرط رعایت شرائط زیر شانس جدی در انتخابات۱۴۰۰ خواهند داشت؛ اول اینکه انتخابات ریاست جمهوری موضوع ملی است پس نیازمند حضور چهره های ملی است. دوم اینکه انتخابات ریاست جمهوری مسئله جمعی است پس نیازمند اجماع جریانی است. اکنون جریان اصلاح طلب بیش و پیش از درگیر شدن در موضوع اسامی و مصادیق نیازمند انسجام است و ‌باید استراتژی خود را انسجام و اجماع جریانی قرار دهد و مکانیزمی همچون شورای عالی اصلاح طلبان را فعال نماید و با محوریت این شورا و شعار اجماع بر فرد واحد زمینه پیروزی را فراهم آورد.
نام شما

آدرس ايميل شما

سعید
United States
شیر اون مادرت دست وردار تو این چهارسال برای مردم چکار کردی حالا حلال مشکلات شدی دوست عزیز سفارش بهت میکنم چند سالی اصلا صحبت نکن بخدا از متنهات حال آدم بهم میخوره بزار مردم نفس بکشند همبن شماها چپ و راست عامل این همه بدبختی و بی مبالتی و بی مدیریتبها هستید چون فقط اطراف خودتون را دیدید و سوادتون بیش از این به هر دو تفکر محتوم به شکست اجازه مانور نداد چهل سال دور خودتون چرخیدید و هیچ من خودمم شریک جرمم، بزارید جامعه با دست توانای نیروهای نخبه باسواد دانشگاهی زجر کشیده و دلسوز به این مردم عزیز و شرافتمند اداره شود دست بر دارید
Iran, Islamic Republic of
مه ایخی رئیس جمهور وابی؟
خدایا د بسههههههه
پادنا
Iran, Islamic Republic of
اصلاح طلب چه چی چه !!! منفعت طلبان بهتر و زیبنده تره براتون اقای وکیلی وکیل دولت...
Iran, Islamic Republic of
جناب وکیلی سیاست به مرگ بگیر تا به تب راضی شوند تمام شد.اتفاقا اصلاطلبان اندیشه گرا هیچ نگرانی از بابت پیروزی ترامپ ندارند.مردم دیگه رمقی ندارنذ که منتظر ناز و غمزه ی جریانات سیاسی که ابدا کاری به مردم ندارند بمانند.
مردم نه کاری به اصولگراها دارند و نه هیچ جریان دیگری.
غضومساوی است باغضنفر
Iran, Islamic Republic of
خدایی توی این جریان چقدزدیوجیب
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
//نميتونن تو خونواده خودشون تصميم بگيرند رو مديريت كنند
الان هم نميخواد ه و پشت تريبون وايسه و فرمايش كنن
Iran, Islamic Republic of
این هاخجالت نمیکشند عجب روی دارند.
سرنوشت ترامپ

سرنوشت ترامپ

حتی اگر ترامپ و میلیون‌ها طرفدار وی در برهه کنونی نخواهند بپذیرند، با این حال باید بدانند ...
( تصاویر) جشن پیروزی هواداران بایدن /  پیام بایدن پس از پیروزی

( تصاویر) جشن پیروزی هواداران بایدن / پیام بایدن پس از پیروزی

نامزد حزب دموکرات که اغلب رسانه‌های آمریکایی پیروزی وی در انتخابات روز سه‌شنبه را اعلام ...
چرا اکثر حاکمان سیاسی دنیا از رفتن ترامپ خوشحال هستند؟

چرا اکثر حاکمان سیاسی دنیا از رفتن ترامپ خوشحال هستند؟

در نظم نوین جهانی سلسله معاهدات قوانینی به شکل دوطرفه، اقلیم جغرافیایی و منطقه‌ای و اجماع ...
1