کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گچساران:

آتش سوزی جنگل‌های کوه پهن بعد از 4 روز مهار شد

26 مهر 1399 ساعت 14:23

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گچساران گفت: آتش سوزی در ارتفاعات مشرف به شهر دوگنبدان در کوه پهن پس از چهار روز تلاش امدادگران ساعاتی پیش مهار شده است.


رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان گچساران گفت: آتش سوزی در ارتفاعات مشرف به شهر دوگنبدان در کوه پهن پس از چهار روز تلاش امدادگران ساعاتی پیش مهار شده است.
 
مجید نظری اظهار داشت: براساس برآوردهای اولیه در این آتش سوزی ۱۰۰ تا ۱۵۰ هکتار از جنگل‌ها و مراتع گچساران دچار خسارت شده که بیشترین آسیب به مراتع وارد شده است.
 وی بیان کرد: این آتش سوزی که به دلیل انسانی شروع شده بود به علت وزش باد و سخت گذر بودن منطقه چندین بار خاموش شد اما آتش دوباره روشن می‌شد.
 نظری عنوان کرد: هم اکنون سه اکیپ در مناطق مختلف در حال پایش جنگل‌های گچساران هستند تا در صورت شعله ور شدن دوباره آتش آن را خاموش کنند.
 رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گچساران با اشاره به اینکه بیش از ۸۰ نفر برای مهار آتش سوزی ارتفاعات گچساران مشارکت کردند از تلاش نیروهای مردمی، ستاد بحران و منابع طبیعی شهرستان و استان برای مهار شعله‌های آتش در این منطقه قدردانی کرد.
 نظری ابراز داشت: روز گذشته برای مهار آتش سوزی کوه پهن در گچساران از بالگرد شرکت بهره برداری نفت وگاز این شهرستان برای انتقال نیرو و تجهیزات استفاده شد.
 وی اظهار داشت: علت و وسعت دقیق آتش سوزی جنگل‌ها و مراتع گچساران پس از بررسی‌های کارشناسی اعلام می‌شود.
 رئیس اداره منابع طبیعی وآبخیزداری گچساران تاکید کرد: پیش از این ۴۷۹ هکتار از جنگل‌ها و مراتع گچساران در آتش سوزی‌های امسال دچار آسیب جدی شده است.
 وی گفت: این میزان جنگل و مراتع در ۲۸ فقره آتش سوزی طعمه حریق شد.
 نظری تاکید کرد: آتش سوزی‌های امسال در مناطق پلاک انبار شاهی، پشه کان اولیا، نارک، خنگ بنار و کوه گهر، ماهور باشت، آبریگون و کوه پهن رخ داده است.
  https://cdn.kebnanews.ir/images/docs/files/000426/nf00426616-2.jpg
آقای زاکانی و نجات الان کجای کار هستید؟
ادریس کشاورز فعال اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد در مطلبی نوشت: روزهای زیادی از نبودن غلام‌رضا تاجگردون نماینده پرقدرت و پرنفوذ سابق گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی نمی‌گذرد؛ داستان حذف تاجگردون قصه پردرد مردم گچساران و باشت و حتی استان کهگیلویه وبویراحمد است که یقیناً تا سالهای زیادی در ذهن مردم می‌مانند و بعدها هر وقتی امروزی‌ها خواستند برای آیندگان از بی انصافی در حق قوم لر و مردم کهگیلویه وبویراحمد بگویند یکی از مصادیق دم دست، داستان حذف غلام تاجگردون خواهد بود.
 تاجگردون از فیلترهای قانونی شورای نگهبان گذشت و در رقابتی آسان دو رقیب اصولگرای خود را شکست داد اما نتوانست حریف جلسات پشت پرده جامعه اصولگرایان تندروی مجلس و برخی بی مهری‌های نمایندگان هم جغرافیای خود شود و کیفش را برداشت و به دانشگاه برگشت و پس از آن و تا امروز جز گاهی در شبکه‌های اجتماعی فرصت و مجالی برای خدمت ظاهراً نمی‌یابد.
 با حذف تاجگردون سریال حذف نیروها و مدیران وابسته به وی آغاز شد و مجموعه استانداری کهگیلویه و بویراحمد با خط گرفتن از ساختمان بهارستان،  وقتی امثال محمدی تبار که در بحران‌های مثل آتش سوزی و سیل همواره پای کار بود و سیبل انتقادات رسانه‌ها و مردم و کاربران شبکه‌های اجتماعی، تنها دیدند فرصت را غنیمت شمرده و محمدی تبار را عزل کرده تا  هم انتقامی از تاجگردون که در دعوای رسانه‌ای جمالی و محمدی تبار، طرف دوست همفکر هم استانی خود را گرفت، گرفته باشند و هم برای به دست آوردن دل دو نماینده دیگر استان که فرصت تاخت و تاز در میدان بدون تاجگردون را فراخ‌تر دیده تلاش کنند و انتصابات بعد از حذف تاجگردون در کهگیلویه و بویراحمد مبین همین نکته است که تمامی انتصابات در این دو حوزه انتخابیه با نظر مساعد و عموماً نظر مستقیم سید محمد موحد و مهدی روشنفکر صورت می‌گیرد اقدامی که دل زخم دیده هوادران دولت تدبیر و امید خاصا اصلاح طلبان را رنجیده خاطر کرد؛ البته همراهی و همگامی اصلاح طلبان استان با نمایندگان اصولگرا هم داستان بلندی است و هم دلایلی فراوانی دارد که قطعاً در فرصت‌های بعدی به آن‌ها پرداخته خواهد شد.
 تاجگردون با تلفن و پیامکی بالگردی برای اطفای حریق کوه‌ها ردیف و تلاش فراوان می‌کرد، گره‌ای از کاری گشوده شود و سختی به آسانی تبدیل شود و محمدی تباری که در جایگاه مدیریت بحران استان آماج حملات و طعنه‌ها فراوان بود، آنها دیگر نیستند، یعنی ماه‌هاست که نیستند ولی چرا در نبود اینها همچنان آتش در کوه‌های استان کهگیلویه و بویراحمد بیداد می‌کند و کسی دم کسی را نمی‌گیرد پرت کند یک گوشه‌ای؟
 چرا صدای چرخش بالگردی در دل کوه‌های زاگرس به گوش نمی‌رسد؟ آیا فریاد دوست داران محیط زیست در استان را نمی‌شنوید و بوی تند و زجر آور دود سوختن بلوط‌های زاگرس مشامتان را نمی‌آزارد؟
 
آقایان زاکانی و نجابت نمایندگان مجلس شورای اسلامی؛ شما که کمر همت به حذف تاجگردون بستید و پس از آن بالای صندلی خالی نمایندگی مردم گچساران و باشت فاتحانه ایستادید و از موضع قدرت توئیت کردید که ایها الناس ما نمایندگان گچساران و باشت هستیم؛ الان دقیقاً چه کاری برای مردم گچساران و باشت کردید؟ آیا می‌توانید به مانند غلام رضا تاجگردون برای سوختن بلوط‌های زاگرس دل بسوزانید؟ یقیناً نه و اصلاً چنین نخواهد شد چرا که شما نه درد بلوط را می دانید و نه رنج دوست داران بلوط‌های زاگرس را می‌شناسید!
بر صندلی نرم بهارستان با همان پشتوانه رأی حداقلی تا سالهای زیادی احتمالاً راحت بنشینید و راحت باشید و مردم گچساران و باشت هیچ امیدی به شما نداشته و نخواهند داشت.
مجموعه مدیریتی استانداری کهگیلویه و بویر احمد خصوصاً مدیریت بحران چرا در قضیه آتش سوزی‌های اخیر اقدام قابل ذکری انجام نداده و معاونت سیاسی استانداری کهگیلویه وبویر احمد که روزی در ارتفاعات خائیز دنبال کسی بود دم مدیری بگیرد و به گوشه‌ای پرت کند چرا دیگر دم کسی را نمی‌گیرد و به گوشه‌ای پرت کند؟
فرمانداران خسته و بی برنامه شهرستان‌های استان کهگیلویه و بویراحمد که عمده انرژی و هدف خود را دلبری برای دو نماینده اصولگرای استان گذاشته‌اند و اساساً در هیچ تریبون و جایگاهی حداقل از خدمات دولت دفاع نمی‌کنند و بیشتر حرف و حدیثشان سخنانی است که مورد طبع و نظر نمایندگان یا نیروهای باشند که به نماینده نزدیک هستند، برای سوختن و از پای افتادن بلوط‌ها و درختان زاگرس مدیون هستند و این گناهی است نابخشودنی و بهتر است ضمن دلبری برای نمایندگان برای حفظ صندلی و ادامه مسئولیت فکری به حال سوختن کوه‌ها و درختان زاگرس کنند.
بنا بر این گزارش، ۹۰ درصد از آتش سوزی‌های امسال در گچساران عمدی بوده است. بیش از ۴۳۵ هزار هکتار عرصه منابع طبیعی در گچساران وجود دارد که از این میزان ۳۲۰ هزار هکتار مرتع و بیش از ۱۱۵ هزار هکتار جنگل است. درختان بلوط، بادام، بنه و کیکم مهم‌ترین پوشش گیاهی جنگل‌های این شهرستان است. شهرستان ۱۲۶ هزار نفری گچساران در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.


کد مطلب: 426616

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/426616/آتش-سوزی-جنگل-های-کوه-پهن-بعد-4-روز-مهار

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1