کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کدام برای ایران بهتر است؟

​​​​​​​جو بایدن یا دونالد ترامپ / سورپرایز اکتبر ترامپ چیست؟ / جدیدترین نظرسنجی‌ها در مورد انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا چه می‌گویند؟

2 مهر 1399 ساعت 2:30

رحمن قهرمانپور مطرح کرد: آن چیزی که شاید پیروزی بایدن را برای ما ایرانی‌ها مهم می‌کند بیشتر از همه این است که سیاست آمریکا پیش‌بینی پذیرتر می‌شود وادعایی که آقای بایدن درباره بازگشت به وضعیت عادی دارد گویای این مسئله است. اگر بایدن پیروز شود حداقل می‌دانیم با چه آمریکایی مواجه هستیم، خط قرمز و اصول رفتاری‌اش چیست، اما ترامپ ویژگی که برای خود تعریف کرده است پیش بینی ناپذیر بودن و غیرمنتظره بودن است. پیش بینی پذیرتر شدن بایدن به این معنا نیست که مشکلات ایران و آمریکا حل خواهد شد. اصلا این طوری نیست. اما آنچه در افق چند ماهه، پیروزی بایدن را برای ایران معنادار می‌کند آن است که امکان بازگشت بایدن به برجام بیشتر می‌شود و امکان این که او به سمت روش‌های یک جانبه برود کمتر از ترامپ است. سید جلال ساداتیان دیپلماتیک اسبق کشورمان با تاکید بر اینکه ممکن است ترامپ برای تحت فشار قرار دادن آمریکایی‌ها دست به اقدام احمقانه‌ای نیز بزند، بیان کرد: طی روز‌های اخیر ناو وینسنس نیروی دریایی آمریکا وارد خلیج فارس شده، ترامپ نشان داده یه واقع دیوانه است و برای رسیدن به اهداف خود هر کاری می‌کند، در حال حاضر او اقداماتی زیادی را انجام می‌دهد، اما اگر ببنید که نمی‌تواند از این کار ترفی ببندد، در نهایت ممکن است دست به اقدام نظامی بزند.


سه ماه مانده تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بحثی در فضای رسانه‌ای کشور شکل گرفته با این مضمون که انتخاب بایدن یا ترامپ کدامیک به سود ایران است؟
 
به گزارش کبنا، در حالی که اصولگرایان بر این باور هستند میان ترامپ و بایدن، جمهوریخواه و دموکرات تفاوتی وجود ندارد روزنامه‌های اصلاح‌طلب پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را به سود ایران ارزیابی می‌کنند.
این در حالی است که به نظر می‌رسد حامیان تحریم و بویژه جنگ، ترامپ را به بایدن ترجیح می‌دهند، ولی مخالفان تحریم و جنگ، انتخاب بایدن را به سود ایران می‌دانند.
بایدن خود در سخنانی گفته بود که اگر رئیس جمهور شود به برجام برخواهد گشت و مسئله ایران را حل خواهد کرد. اما شیرین هانتر استاد ایرانی-آمریکایی روابط بین‌الملل می‌گوید امیدی به جو بایدن برای حل مسئله ایران نیست. اما آیا انتخاب جو بایدن تمام مسایل ایران را حل خواهد کرد؟
رحمن قهرمانپور کارشناس روابط بین الملل در این باره گفت: آن چیزی که شاید پیروزی بایدن را برای ما ایرانی‌ها مهم می‌کند بیشتر از همه این است که سیاست آمریکا پیش‌بینی پذیرتر می‌شود وادعایی که آقای بایدن درباره بازگشت به وضعیت عادی دارد گویای این مسئله است. اگر بایدن پیروز شود حداقل می‌دانیم با چه آمریکایی مواجه هستیم، خط قرمز و اصول رفتاری‌اش چیست، اما ترامپ ویژگی که برای خود تعریف کرده است پیش بینی ناپذیر بودن و غیرمنتظره بودن است.
 

وی افزود: پیش بینی پذیرتر شدن بایدن به این معنا نیست که مشکلات ایران و آمریکا حل خواهد شد. اصلا این طوری نیست. اما آنچه در افق چند ماهه، پیروزی بایدن را برای ایران معنادار می‌کند آن است که امکان بازگشت بایدن به برجام بیشتر می‌شود و امکان این که او به سمت روش‌های یک جانبه برود کمتر از ترامپ است. از طرفی هم می‌دانیم که بایدن با در نظر گرفتن مسایل ملی آمریکا سعی خواهد کرد، بخشی از دستاورد‌های ترامپ درباره ایران را حفظ کند. برای مثال دموکرات‌ها از ورود به تروریستی خطاب کردن سپاه پاسدارن اجتناب می‌کردند، اما حالا که ترامپ هزینه این کار را پرداخت کرده است، بایدن بخشی از این فشار را حفظ می‌کند. هدف او از حفظ این فشار این است که ایران را وادار به دادن امتیاز بیشتر کند و در داخل آمریکا هم بتواند گروه‌های داخل آمریکا را قانع و ساکت بکند.
این کارشناس اظهار کرد: اتفاق مهمی در سیاست خارجی آمریکا در حال رخ دادن است که می‌شود گفت فراتر از دو حزب دموکرات و جمهوریخواه است. آمریکا در سال ۲۰۰۳ با وعده پیروزی و دموکراسی وارد عراق شد و خانم کاندولیزا رایس و جرج بوش امیدوار بودند، آمریکا بتواند خاورمیانه را متحول کند و حتی ایده تغییر در خاورمیانه جدید مطرح شد، اما سال ۲۰۰۸ که اوباما سرکار آمد، این سیاست عملا شکست خورده بود و اوباما شروع به خارج کردن تدریجی نیرو‌های آمریکایی از عراق کرد.
او افزود: از سال ۲۰۰۸ به بعد و تحت نتایج جنگ عراق یک جریان فکری قدرتمندی در آمریکا شکل گرفته که معتقد است آمریکا باید حضور خود را در خاورمیانه کاهش بدهد و در جنگ‌های خاورمیانه مشارکت نکند. تا جایی هم که امکان دارد، درگیری در منطقه شروع نکند. این تفکر از سال ۲۰۱۲ با گردش به شرق و حرکت به سوی آسیا در استراتژی ملی دوران اوباما تجلی عینی پیدا کرد. از آن زمان دموکرات‌ها و جمهوریخواه‌ها می‌خواهند حضور آمریکا را در منطقه کم و کم‌تر کنند. اشارت‌هایی وجود دارد که آمریکا دنبال ادامه دادن این سیاست است.
قهرمانپور همچنین تأکید کرد: فارغ از آن، مسایل دیگری نیز وجود دارد. معمولا حقوق بشر برای دموکرات‌ها اولویت مهمتری بوده است، مسئله نفت هم برای جمهوریخواه‌ها اهمیت بیشتری داشته است، اما این خط‌بندی دچار تحول شده است. پیش از این در آمریکا به طور سنتی، یهودی‌ها طرفدار دموکرات‌ها بودند، اما از زمان جرج بوش و با اتحادی که بین مسیحیان انجیلی و یهودی‌ها به وجود آمد، یهودی‌ها بیشتر به جمهوریخواه‌ها تمایل پیدا کردند و آن مرزبندی سنتی که در اذهان ما نسبت به تفاوت بین جمهوریخواه و دموکرات‌ها در منطقه وجود دارد جا به جا شده و این تفاوت‌ها کمتر و کمتر می‌شود.
وی تشریح کرد: دموکرات‌ها در زمان اوباما فشار زیادی به اسرائیلی‌ها وارد کردند تا شهرک سازی اسرائیل را کمتر کنند. اما بخشی از عادی سازی روابط میان کشور‌های عربی با اسرائیل به خاطر ارتباط شخصی کوشنر داماد یهودی ترامپ با اسرائیل و همچنین ارتباط شخصی ترامپ و نتانیاهو است. از طرفی داستان تنش‌های عربستان و امارات با ایران آن‌ها را به سمت عادی سازی روابط با اسرائیل برای دوران پس از کاهش حضور آمریکا در منطقه برده است.
این کارشناس روابط بین‌الملل افزود: از این زاویه به نظر می‌رسد تلاش برای تامین امنیت اسرائیل مورد توافق جمهوریخواه‌ها و دموکرات‌هاست. اگر بایدن برنده شود همچنان مسئله تامین امنیت اسرائیل در دوران پس از کاهش حضور آمریکا اولویت آمریکا خواهد بود، ولی ممکن است آن‌ها مسئله عادی سازی را به شکل دیگری و با سرعت کمتری ادامه بدهند. ضمن اینکه آن‌ها رضایت فلسطینی‌ها و منتقدان عادی سازی را جلب می‌کنند، چون سیاست دموکرات‌ها تشکیل دو دولت یهودی و فلسطینی است و بنابراین این را در مسیر فراختر و با جلب نظر فلسطینی‌ها و گروه‌های دیگر ادامه می‌دهند، اما اینکه عادی سازی روابط را کنار بگذارند دور از ذهن است.

آغاز مناظرات ترامپ و بایدن از ۸ مهر؛ سورپرایز اکتبر ترامپ چیست؟

 در حالیکه تنها چند روز به برگزاری اولین مناظره دونالد ترامپ و جو بایدن نامزد‌های انتخابات  ریاست جمهوری آمریکا در روز ۸ مهرماه باقی مانده، بسیاری منتظر هستند، ببینند، این دوره نیز خبری از سورپرایز اکتبر خواهد بود یا نه؟
سورپرایز اکتبر در زبان حرفه‌ای سیاسی آمریکا یک رخداد خبری با قابلیت تأثیرگذاری بر نتیجه یک انتخابات به خصوص انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است. اشاره به ماه اکتبر بدین دلیل است که اتفاقات رخ داده در آخر اکتبر از قابلیت بیشتری برای تأثیرگذاری بر رای‌دهندگان احتمالی برخوردار است.
این لفظ از انتخابات ریاست جمهوزی سال  ۱۹۷۲، بین ریچارد نیکسون جمهوری‌خواه و رئیس جمهور مستقر و جرج مک گاورن دموکرات زمان که آمریکا در سال چهارم مذاکره بر سر خاتمه جنگ ویتنام بود مرسوم شد. در ۲۶ اکتبر ۱۹۷۲ هنری کیسینجر وزیر امور خارجه دولت نیکسون در کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد؛ صلح در دست ماست و نیکسون که تا آن زمان نتوانسته بود علی‌رغم قولش جنگ را تمام کند از یک انتخاب دوباره به آسانی مطمئن شد.
همچنین در سال ۲۰۱۶ نیز ترامپ این مورد را به خوبی لمس کرد. در ۷ اکتبر ۲۰۱۶ ویکی‌لیکس ایمیل‌ها و اسناد مرتبط با هیلاری کلینتون رقیب ترامپ را منتشر کرد، از جمله سخنرانی‌های کلینتون برای بانک‌های مختلف که از آنچه او در جریان مبارزات انتخاباتی گفته بود متفاوت بود.
آغاز مناظرات ترامپ و بایدن از ۸ مهر، سورپرایز اکتبر ترامپ چیست؟کماکان بایدن فاصله خود با ترامپ را حفظ کرده است
سید جلال ساداتیان کارشناس مسائل آمریکا در گفتگو با فرارو با اشاره به اینکه در ۸ مهر ماه اولین مناظره تلوزیونی بین ترامپ و بایدن برگزار خواهد شد، گفت: این دو نفر سه مناظره برگزار خواهند کرد و مناظره چهارم نیز بین معاونان آن‌ها هریس و پنس است، در حال حاضر بر اساس نظرسنجی‌هایی که صورت گرفته کماکان بایدن فاصله خود با ترامپ را حفظ کرده، اما ترامپ این روز‌ها بسیار تقلا می‌کند که بتواند با انجام دادن اقداماتی شانس پیروزی خود را افزایش دهد.
 وی افزود: در زمینه سیاست خارجی ترامپ با ایجاد صلح و سازش بین دو کشور بحرین و امارات با اسرائیل به دنبال درست کردن دستاورد برای خود است، به نوعی می‌توان گفت، کشوری به مانند امارات در این زمینه تحت فشار آمریکا دست به چنین اقدامی زد، در حال حاضر لابی صهیونیست‌ها در آمریکا موسوم به آیپک به دنبال آن است که هرچه می‌تواند ترامپ را تقویت کند، اما به نظر می‌رسد رئیس جمهور فعلی آمریکا با وضعیت بسیار دشواری روبرو است و باید دید تا چه اندازه او می‌تواند این شرایط را تغییر دهد.
ساداتیان اظهار داشت: از سوی دیگر ترامپ در حال فشار آوردن به لبنان است تا این کشور با رژیم صهیونیستی بر سر مسائل حقوق دریایی مذاکرده کند، یا اینکه به نظر می‌رسد سایر کشور‌های عربی، همچون عربستان، عمان، قطر و کویت نیز با فشار ترامپ مجبور شوند، راه امارات و بحرین را بروند، چهل روز آینده برای بایدن و ترامپ از اهمیت بسزایی برخوردار است و باید دید که کدامیک می‌توانند عملکرد بهتری به خصوص در مناظرات از خود برجای بگذارند تا بتوانند توجه رای دهنگان مردّد آمریکایی را به خود جلب کنند.
این دیپلماتیک اسبق کشورمان با تاکید بر اینکه ممکن است ترامپ برای تحت فشار قرار دادن آمریکایی‌ها دست به اقدام احمقانه‌ای نیز بزند، بیان کرد: طی روز‌های اخیر ناو وینسنس نیروی دریایی آمریکا وارد خلیج فارس شده، ترامپ نشان داده، که یک دیوانه است و برای رسیدن به اهداف خود هر کاری می‌کند، در حال حاضر او اقداماتی زیادی را انجام می‌دهد، اما اگر ببنید که نمی‌تواند از این کار نتیجه‌ای بگیرد، در نهایت ممکن است دست به اقدام نظامی بزند.
ممکن است سورپرایز اکتبر، درگیری نظامی باشد
وی اضافه کرد: این روز‌ها در برخی از محافل صحبت از سورپرایز اکتبر ترامپ برای انتخابات است، در تاریخ سیاسی آمریکا تاکنون در سال‌های ۱۹۷۲، ۱۹۸۰ و ۲۰۱۶، این غافلگیری صورت گرفته و این مسئله باعث تاثیر مستقیم در انتخاب رئیس جمهور آمریکا شده است، امسال نیز هیچ بعید نیست که ترامپ بخواهد دست به چنین اقدامی بزند، زیرا که اگر او یک درگیری نظامی را در بحبوبه انتخابات آمریکا آغاز کند، این کار نوعی تحت فشار قرار دادن آمریکایی‌ها خواهد بود و آن‌ها شاید مجبور شوند، در چنین شرایطی به ترامپ رای بدهند.
ساداتیان با اشاره به اینکه انجام اقدام نظامی توسط ترامپ در چنین شرایطی زیاد نیست، ولی بازهم یک احتمال به شمار می‌رود که مطرح است، ادامه داد: او در حال حاضر در سه حوزه با مشکلات جدی روبرو است، حوزه اول مربوط به مشکلات و مصائبی است که کرونا از لحاظ بهداشتی و اقتصادی برای آمریکایی‌ها ایجاد کرده، بطوریکه روزانه جان هزاران شهروند این کشور را می‌گیرد، حوزه دوم نیز مرتبط با اعتراضات نژادی در آمریکا است که حدود سه ماه از آغاز آن می‌گذرد و هنوز نیز ادامه دارد.
این کارشناس مسائل آمریکا یادآور شد: حوزه سوم نیز شکست‌هایی است که آمریکا در عرصه دیپلماسی بین الملل بر سر ایران خورده، هرچند که ترامپ سعی می‌کند، این اقدامات را نوعی پیروزی برای خود قلمداد کند، اما همه این کار‌ها به طور قطع برای او هزینه زا خواهد بود، حال باید دید در نهایت ترامپ در مناظرات و در برابر بایدن چگونه می‌خواهد پاسخ‌های مرتبط با این بحران‌های سه گانه را بدهد، هرچند که او حتما در این باره مغلطه خواهد کرد و از زیر بار پاسخگویی فرار می‌کند.
 وی با اشاره به اینکه بایدن نیز در مناظرات دستش خالی نیست، گفت: او با انتخاب کامالا هریس به عنوان معاون خود یک اقدام هوشمندانه انجام داد و به دلیل اینکه یکی از مناطرات را هریس برگزار خواهد کرد، این برای بایدن بسیار خوب است، به نظر نمی‌رسد که نامزد دموکرات‌ها شرایط بدی را در مناظرات پیدا کند، چرا که ترامپ آنقدر با مانع روبرو است که این امر باعث می‌شود، بایدن شرایط راحتری را تجربه کند و دیگر تحت فشار نباشد.
جدیدترین نظرسنجی‌ها در مورد انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا چه می‌گویند؟
جدیدترین نظرسنجی‌های ملی مرتبط با انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا، حاکی از برتری "جو بایدن" در رقابت با "دونالد ترامپ" هستند. با این حال، این مساله، پیروزی نامزد دموکرات‌ها را در انتخابات پیش رو تضمین نمی‌کند. "هیلاری کلینتون" نیز در بحبوحه کارزار انتخاباتی سال ۲۰۱۶ در آمریکا، در رقابت با دونالد ترامپ، تقریبا از برتری قابل توجهی در اغلب نظرسنجی‌ها برخوردار بود. با این حال، وی علی رغم کسب نتیجه مردمی، در جلب آرا الکترال از دونالد ترامپ شکست خورد و نتوانست کرسی ریاست جمهوری آمریکا را تصاحب کند.
به گزارش فرارو، با توجه با اینکه نظام انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، جدای از آرای عمومی، به آرای الکترال هر ایالت تکیه دارد و در واقع، این آرای الکترال است که پیروز نهایی انتخابات را در آمریکا معلوم می‌کند، از این رو، تعداد انگشت شماری از ایلات‌های برجسته در آمریکا، نقش مهمی در تعیین پیروز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بازی می‌کنند. این مساله از آن جهت مطرح می‌شود که هر فرد پیروز در یک ایالات، در عمل، آرای الکترال آن ایالت را نیز به خود اختصاص می‌دهد (فارغ از حاشیه پیروزی وی در رقابت با رقبایش). از این رو، شماری از ایالت‌های مهم، همواره در نقطه تاکید کاندیدا‌های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا قرار داشته اند.
گاردین برای بررسی و درک این نکته که چگونه برخی ایالت‌های حساس در آمریکا، پیروز نهایی انتخابات در این کشور را مشخص خواهند کرد، به طور ویژه به بررسی وضعیت انتخاباتی در هشت ایالت مهم در آمریکا پرداخته است. از این هشت ایالت، شش ایالت، همان‌هایی بوده اند که در سال ۲۰۱۲ از باراک اوباما حمایت کرده اند، اما در سال ۲۰۱۶، به سمت دونالد ترامپ متمایل شده اند.
ذکر این نکته لازم است که بدانیم در سال ۲۰۱۶، در جریان برگزاری برخی از نظرسنجی‌های مرتبط با انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، بی‌توجهی قابل ملاحظه‌ای به میزان حمایت‌ها از ترامپ صورت گرفت. امری که سعی شده در نظرسنجی گاردین، مورد توجه باشد. از این رو، گاردین بر آن بوده تا واقع بینانه حمایت از ترامپ را ارزیابی و از اغراق در مورد حمایت عمومی از بایدن نیز خودداری کند (مخصوصا اینکه شاید افراد زیادی بگویند که قصد دارند به بایدن رای بدهند، اما در زمان انتخابات، منصرف شده و به فرد دیگری رای بدهند).
ما جدیدترین یافته‌های نظرسنجی خود را به صورت محتاطانه و با درنظرگرفتن ملاحظات مذکور ارائه می‌کنیم.
میشیگان (دارای ۱۶ رای الکترال) فلوریدا (دارای ۲۹ رای الکترال)
جدیدترین نظرسنجی‌ها در مورد انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا چه می‌گویند؟
جدیدترین نظرسنجی‌ها در مورد انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا چه می‌گویند؟

اوهایو (دارای ۱۸ رای الکترال) کارولینای شمالی (۱۵ رای الکترال)
جدیدترین نظرسنجی‌ها در مورد انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا چه می‌گویند؟
جدیدترین نظرسنجی‌ها در مورد انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا چه می‌گویند؟
آریزونا (۱۱ رای الکترال) ویسکانسین (۱۰ رای الکترال)
جدیدترین نظرسنجی‌ها در مورد انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا چه می‌گویند؟
جدیدترین نظرسنجی‌ها در مورد انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا چه می‌گویند؟
آیووا (۶ رای الکترال) پنسیلوانیا (۲۰ رای الکترال)
جدیدترین نظرسنجی‌ها در مورد انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا چه می‌گویند؟
جدیدترین نظرسنجی‌ها در مورد انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا چه می‌گویند؟
همانطور که در نمودار‌های بالا مشخص است، در شرایط فعلی، جو بایدن نامزد دموکرات‌ها در مقایسه با دونالد ترامپ، از وضعیت بهتری در زمینه حمایت مردمی از خود و به تبع آن، کسب آرای الکترال برخوردار است (از ۸ ایالت، در ۶ ایالت، بایدن وضعیت بهتری دارد).
جدیدترین نظرسنجی‌ها در مورد انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا چه می‌گویند؟
نظرسنجی‌های ملی
در نظرسنجی‌های ملی نیز، بایدن همچنان از موقعیت بهتری در قیاس با ترامپ برخوردار است. شکل زیر، گویای این مساله است. در این راستا، بایدن در مقایسه با ترامپ، بیش از ۷ درصد در آرای مردمی، از محبوبیت بیشتری برخوردار بوده است.


کد مطلب: 425840

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/425840/جو-بایدن-یا-دونالد-ترامپ-سورپرایز-اکتبر-چیست-جدیدترین-نظرسنجی-ها-مورد-انتخابات-ریاست-جمهوری-۲۰۲۰-آمریکا-می-گویند

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1