در دفاع از رسالت خبری رسانهها؛
ارگان جوابیه نویسی یا روابط عمومی در علومپزشکی کهگیلویه و بویراحمد
30 شهريور 1399 ساعت 13:53
رسانههای مستقل فارغ از نگاه و برخی تبعیضهای روابط عمومی دانشگاه و عملکرد مدیران این دانشگاه که به جای تمرکز بر بحران کرونا درگیر مسائل دیگری هستند از وظیفه و رسالت اصلی خود دست نخواهند کشید و جوابیهها نه تنها آنان را ناامید نخواهد کرد که با جدیت بیشتر و در کنار مردم و سایر نهادها در این مبارزه سخت و نفس گیر علیه کرونا همواره آماده باش خواهند بود و هم چنین ارجگذار زحمات و تلاشهای کادر خدوم درمان و دست بوس آنان میباشند.
در حالی که مدتهاست جهان و کشور و استان و هر سه شهرستان آن بصورت شدید و بحرانی درگیر ویروس خطرناک کوئید ۱۹ میباشند و کادر زحمتکش درمان و بسیاری دیگر از بخشهای کشور شبانه روز در حال مبارزه با این ویروس هستند اما در دانشگاه علوم پزشکی به عنوان متولی سلامت و درمان مردم برخلاف بخشهای درمانی و بهداشتی آن متاسفانه در حوزههای اداری آن افرادی هستند که گویا اولویتهای دیگر دارند و دنبال مسائل و برنامههای خود هستند.
یکی از این بخشها که اتفاقاً باید فعالترین حوزهها در جبهه مبارزه با کرونا باشد روابط عمومی دانشگاه است که متاسفانه در ۷ ماه گذشته شاهد کمترین فعالیت و یا خلاقیت در تولید محتوا متناسب با این وضعیت بودهایم. از طرف دیگر اما تنها هنر روابط عمومی در علوم پزشکی استان جوابیه نویسی به رسانههای منتقد است؛ اگر کوچکترین نقدی بر فرد یا مدیری در این دانشگاه شده است خیلی زود روابط عمومی دانشگاه شروع به جوابیه نویسی های تکراری و متهم کردن رسانهها به باج خواهی و تهدید آنها به شکایت کرده است. رویهای که متاسفانه از قبل در دانشگاه وجود داشته است و اکنون به اوج خود رسیده است.
ظاهراً روابط عمومی این دانشگاه کار روابط عمومی و تعامل و ارتباطات را با میرزابنویسی در دستگاه بزرگان در قدیم اشتباه گرفته است و در چنین وضعیتی نتیجهای بهتر از شرایط فعلی و بی اعتمادی میان برخی رسانهها و دانشگاه علومپزشکی حاصل نمیشود. در حالیکه بر عکس و بجای برخوردهای قهری و قضایی لازم است برای تبیین و تشریح برنامهها و فعالیتهای دانشگاه و مهمتر از آن خدمات این نهاد اولویت اول روابط عمومی ارتباط فعال و مستمر همراه با سعه صدر با سایر رسانههای دیگر باشد. روابط عمومی همانند سایر بخشهای تخصصی دانشگاه یک حوزه ظریف و تخصصی است که باید به افراد متخصص و کاردان با فهم مقتضیات و رسالت دانشگاه علوم پزشکی سپرده شود نه آن که چشم بسته به دوستان محفلی واگذار شود تا شان و جایگاه آن را در حد و اندازهی حواشی و زد و بندهای شخصی دچار خدشه نمایند.
بنظر میرسد بود و نبود روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی تفاوت چندانی نمیکند و بار اصلی اطلاع رسانی و آگاهی بخشی بر دوش رسانههای مستقلی است که خودجوش در این مسیر گام بر میدارند.
طبیعتاً این حق مسلم دانشگاه هست که احیاناً اگر رسانهای خبر یا مطلب اشتباه و کذبی راجع به مجموعهای انتشار داد جهت تنویر افکار عمومی و یا دفاع از حیثیت مجموعه پاسخ داده شود؛ اما نه اینکه با هر نازکتر از گل گفتنی و کوچکترین نقدی ولو دلسوزانه به مدیران این دانشگاه، روابط عمومی با رویهای ناصواب و به دور از شان که بیشتر شائبه ارادت مندی زیاد برای نردیک شدن به مدیران به ذهن متبادر میشود دست به قلم ببرند و رسانهها را متهم به اشتباه گرفتن کار درمان با خم رنگرزی نماید.
روابط عمومی دانشگاه باید صدای دانشگاه باشد و بدون از تبعیض قائل شدن در میان رسانهها به رسالت اصلی خود بپردازد و خود را محدود به دفاع تکراری از چند فرد و معاون و تهدید به پرونده سازی برای منتقدین ننماید.
رسانههای مستقل فارغ از نگاه و برخی تبعیضهای روابط عمومی دانشگاه و عملکرد مدیران این دانشگاه که به جای تمرکز بر بحران کرونا درگیر مسائل دیگری هستند از وظیفه و رسالت اصلی خود دست نخواهند کشید و جوابیهها نه تنها آنان را ناامید نخواهد کرد که با جدیت بیشتر و در کنار مردم و سایر نهادها در این مبارزه سخت و نفس گیر علیه کرونا همواره آماده باش خواهند بود و هم چنین ارجگذار زحمات و تلاشهای کادر خدوم درمان و دست بوس آنان میباشند.
کد مطلب: 425759