تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۰۷
کد مطلب : ۴۲۵۶۴۰

جولان داروی درمان کرونا در بازار سیاه

۰
جولان داروی درمان کرونا در بازار سیاه
کبنا ؛چندي پيش خبري مبني بر فوت شش نفر بر اثر مصرف داروي تقلبي کرونا منتشر شد؛ خبري که ابتدا روي سايت پليس قرار گرفت و مقامات پليس آن را تاييد کردند، اما اين خبر ساعاتي بعد تکذيب و سايت پليس نيز خبرش را تصحيح کرد. در خبر اوليه آمده شبکه‌اي که اقدام به فروش اين آمپول‌هاي تقلبي مي‌کرد، در شهريار قرار داشته و نيروي انتظامي آنان را دستگير کرده است. اين گروه داروي تقلبي رمدسيوير را مي‌فروختند که نمونه تقلبي‌ آن در بازار آزاد فراوان است. خبر مرگ شش نفر به‌دليل استفاده از داروي تقلبي را سايت پليس از زبان سردار خانچرلي اعلام کرد.
سردار محسن خانچرلي اظهار کرد: در پي مراجعه يکي از شهروندان به کلانتري 16 انديشه و طرح شکايت مبني بر اينکه پدر وي به بيماري کرونا مبتلا بوده و افرادي با فريب اقدام به فروش چهار عدد آمپول تقلبي کرونا با مارک تجاري Remedesivir به مبلغ يک‌ميليارد‌و 360‌ميليون ريال کردند، به‌دليل حساسيت موضوع، شناسايي و دستگيري کلاهبرداران در دستور کار ماموران قرار گرفت. ماموران با انجام اقدامات اطلاعاتي و با هماهنگي قضائي موفق شدند دو نفر از کلاهبرداران را در شهريار شناسايي و در عملياتي ويژه، متهمان را حين فروش دو عدد آمپول تقلبي کرونا دستگير کنند.
سردار خانچرلي در ادامه با بيان اينکه متهمان تاکنون 52 عدد از اين آمپول‌ها را هر کدام به مبلغ 450‌ميليون ريال به شهروندان در مناطق مختلف استان تهران فروخته و مبلغي بالغ بر 23ميليارد و 400‌ميليون ريال به اين بهانه از آنان کلاهبرداري کرده‌اند، افزود: تاکنون شش نفر از مصرف‌کنندگان اين داروهاي تقلبي در استان تهران که به بيماري کرونا مبتلا بودند، جان باخته‌اند.

کمبود داروي رمدسيوير توليد داخل

اما ساعتي بعد خود دکتر خانچرلي با حضور در تلويزيون خبر خود را تکذيب کرد و گفت: ما اطلاعاتي نداريم که آيا اين افراد به علت مصرف اين دارو جان خود را از دست داده‌اند يا نه؟ شايد اين دارو اثربخشي لازم را نداشته که جان خود را از دست دادند. اين موضوع را بايد پزشکي قانوني و مسئولان پزشکي بررسي کنند. فارغ از تکذيب‌شدن مرگ شش نفر در روزهاي اخير به‌دليل استفاده از داروي تقلبي کرونا، سوال اين است که مگر اعلام نشد که نمونه ايراني داروي رمدسيوير توليد شده و در دسترس بيماران قرار گرفته است؟ پس دليل ارجاع خانواده‌ها به بازار آزاد چيست؟ سردار خانچرلي از آن جهت خبر خود را تکذيب کرده که تعيين علت مرگ با سازمان پزشکي قانوني است، اما اين مسأله در اصل ماجرا و اينکه عده‌اي به‌دليل نبودن داروي رمدسيوير اقدام به خريدش از طريق بازار سياه کرد‌ه‌اند تفاوتي ايجاد نمي‌کند. اين دارو مگر در کشور توليد نمي‌شود؟ يک منبع آگاه در سازمان غذا و دارو درباره توليد داروي رمدسيوير در ايران به «آرمان ملي» گفت: «ميزان داروي توليدشده در ايران بسيار محدود است و شايد نتواند به خوبي همه بيماران را پوشش دهد. دليل اين مسأله هم تحريم‌هاست و نبودن مواد اوليه داروها. چون بيشتر مواد اوليه دارويي در خارج از کشور توليد مي‌شود، توليد داروي رمدسيوير هنوز به‌صورت انبوه آغاز نشده و همين مي‌تواند يکي از دلايل روي‌آوردن مردم به بازار سياه دارويي باشد». در همين رابطه دکتر حميد خيري، عضو هيات‌مديره انجمن داروسازان نيز مي‌گويد: اولا داروي رمدسيوير در کشور به حدي توليد نشده که پاسخگوي همه بيماران باشد. نکته دوم اين است که برخي بيماران به جاي آنکه از کانال بيمارستان و داروخانه‌هاي بيمارستاني اقدام به تهيه دارو کنند، خودشان به‌صورت سرخود سراغ دارو در بازار سياه رفته و گرفتار باندهاي توزيع‌کننده رمدسيوير تقلبي مي‌شوند. داروي رمدسيوير در داروخانه‌هاي معمولي توزيع نمي‌شود و تنها فروش آن در داروخانه‌هاي بيمارستاني مجاز است.
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1