کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کرونا تا کجا پیش می‌رود

مرگ و میرهای ناشی از کرونا در کهگیلویه و بویراحمد 3 رقمی شد / چرا روند کرونا افزایشی است؟ / باید طرحی نو دراندازیم

24 شهريور 1399 ساعت 22:13

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج از تشخیص و ثبت ابتلای هفت هزار نفر به کرونا در استان خبر داد.


 رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج از تشخیص و ثبت ابتلای بیش از هفت هزار نفر به کرونا در استان خبر داد.

به گزارش کبنا، پرویز یزدان‌پناه امروز دوشنبه (24 شهریور ماه 99) افزود: از ابتدای شیوع کرونا در استان تاکنون، 110 نفر جان خود را از دست دادند.
وی ابراز داشت: همچنین از ابتدای شیوع کرونا، بیش از ۷۶ هزار مراجعه با مراکز تشخیص کرونا ثبت شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج می‌گوید: طی ۲۴ ساعت گذشته متاسفانه ۹ هم استانی بر اثر ابتلا به کروناویروس جان خود را از دست داده اند که در مجموع، تعداد جان باختگان کرونا در استان به ۱۱۰ نفر رسید.
یزدانپناه افزود: ۵ بیمار در بیمارستان شهید جلیل، یک بیمار در شهید رجایی گچساران و ۳ بیمار کرونایی(۸۵، ۸۲ و ۹۶ ساله) که ترخیص شده و بهبودی داشتند در خانه فوت شدند.
 وی اظهارکرد: تعداد بهبود یافتگان بیماران کرونایی کهگیلویه و بویراحمد تاکنون ٥٦٦١مورد گزارش شده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج خاطرنشان کرد: هم اکنون ۲۶۸ بیمار مشکوک و مبتلا به کرونا در بیمارستان های استان بستری هستند که از این تعداد ۹۱ نفر مبتلای قطعی و ۱۷ نفر در بخش آی سی یو تحت درمان قرار دارند.
یزدان‌پناه تصریح کرد: امروز نیز جواب ٢٢٥ نمونه از آزمایشگاه سلولی مولکولی یاسوج دریافت شد که درصد موارد مثبت مبتلا به کروناویروس بیش از ٥٠ درصد است و به ترتیب در شهرستان‌های بویراحمد(٣٥ درصد)، کهگیلویه (٢٤ )، گچساران (١٦ )، چرام (١٥)، باشت (٥) و دنا ( ٥ درصد) هستند.
وی ادامه داد: متاسفانه با خیز بیماری کووید ١٩ و افزایش قربانیان، به نظر می رسد استان وارد پیک اول بیماری شده و به مردم هشدار می‌دهیم چنانچه دستورالعمل‌های بهداشتی را نادیده بگیرند آسیب های جبران ناپذیری را تجربه خواهیم کرد.
به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با اشاره به اینکه زنگ خطر کرونا در استان کهگیلویه و بویراحمد به صدا درآمده است، عنوان کرد: رعایت  پروتکل‌های بهداشتی، استفاده از ماسک، رعایت فاصله گذاری فیزیکی، پرهیز از حضور در تجمعات و خارج نشدن از خانه بجز در موارد ضروری لازم است که توسط همه مردم رعایت شود.
گفتنی است که استان کهگیلویه و بویراحمد تا ۱۰ خرداد ماه کمترین مبتلا به کردناویروس را در کشور داشت و تنها ۹ فوت ناشی از کرونا در این استان به ثبت رسیده بود. پس از شیوع کرونا تاکنون این اولین بار است که این تعداد فوت کرونایی در استان کهگیلویه و بویراحمد داشته ایم.
برخی اصناف با ریسک بالای شهرستان بویراحمد بعد از قریب به ۲۰ روز بازگشایی شدند.
مهر نوشت: قریب به ۲۰ روز پیش اصناف پر خطر شهرستان بویراحمد مانند موبایل فروشی‌ها و پیرایشی ها و آرایشگاه‌ها تعطیل شدند.
بررسی میدانی مهر نشان می‌دهد که این اصناف از دیروز فعالیت خود را آغاز کرده‌اند.
در نشست‌های اخیر ستاد مقابله با کرونای استان مقرر شده بود که بر اساس مصوبه‌ای این اصناف با اجرای پروتکل‌های سختگیرانه به فعالیت بپردازند که بررسی‌ها حاکی از اجرای این مصوبه از روز شنبه است.
باید دید واحدها و اصناف هدف چه میزان نسبت به تعهدات ابلاغی در اجرای پروتکل‌های بهداشتی قانون محور پیش خواهند رفت.
این مهم در حالی کلید خورد که شهرستان بویراحمد همچنان در وضعیت قرمز کرونا قرار دارد.
از طرفی تعطیلی کامل یک گروه از اصناف باعث اخلال در روند خدمات دهی به مردم به ویژه همزمان با بازگشایی مدارس شده بود.
امید است نگاه به معیشت و سلامت در جامعه با کلید تعهدات قطع زنجیره کرونا پیوند خورده تا در کنار فعالیت واحدهای صنفی، کاهش شمار مبتلایان نیز شکل بگیرد.

مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد از کمبود مراقب سلامت در مدارس استان خبر داد.
 هادی زارع پور می‌گوید: به ازای ۷۵۰ دانش آموز باید یک مراقب سلامت در استان داشته باشیم که این آمار در حال حاضر و در مجموع ۸۳ مراقب سلامت بوده و با توجه به تعداد دانش آموزان، تعداد مراقبین سلامت پایین‌تر از نرم استاندارد است.
زارع پور با بیان اینکه در بخش نیروی خدماتی نیز نیاز به ۳۴۷ نیروی خدماتی در استان وجود دارد، تصریح کرد: با توجه به پوشش بهداشت مدارس توسط نیروهای خدماتی، مجوز و اعتبار بکارگیری ظرفیت‌های شرکتی یا به روش‌های دیگر یک نیاز است.
وی افزود: همچنین چالش کمبود منابع از دیگر مواردی است که باید پیگیری شود و تأمین مناسب در این محور داشته باشیم.
مدیرکل آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد مجموع دانش آموزان استان را ۱۶۶ هزار و ۸۵۹ نفر دانست و عنوان کرد: همچنین سه هزار و ۴۶ مدرسه به دانش آموزان خدمات آموزشی ارائه می‌کنند.
وی تصریح کرد: ۹۰۰۲ کلاس درس پوشش این ظرفیت را انجام می‌دهند و رفع نیازهای مدارس نیز هدفگذاری شده است.
زارع پور از برنامه ریزی اجرای پویش کمک‌های مومنانه سلامت با محوریت بهبود ظرفیت سلامت محور و رفع نیازها در بخش آموزش و پرورش خبر داد و گفت: نقش بخش‌های مختلف در تحقق هرچه بهتر این برنامه محسوس است.

معلمان بیشتر از دانش‌آموزان رعایت می‌کنند
معاون علوم پزشکی یاسوج گفت: در ادارات استان کهگیلویه و بویراحمد به صورت 92 درصدی رعایت پروتکل‌ها می‌شود اما در دو جا وضعیت خوبی نداریم.
 محمدمهدی بانشی از افت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان کهگیلویه و بویراحمد خبر داد و گفت: از 87.2 درصد به 85.4 درصد رسیده‌ایم که بخشی از آن به دلیل بازگشایی مدارس است.
معاون علوم پزشی یاسوج گفت: در ادارات استان به صورت 92 درصدی رعایت پروتکل‌ها می‌شود که 3 درصد نسبت به قبل رشد داشتیم و در حال حاضر 9 درصد از کشور جلوتریم.
این مسوول گفت: در پلیس به اضافه 10 به عدد 62.5 درصد هستیم که 4 درصد افت داشته‌ایم در دفاتر پیشخوان 77.5 درصد هستیم در اماکن متبرکه 91.5 درصد رعایت می‌شود اما همچنان مشکل ما در ایستگاه‌های مسافربری درون و برون شهری است.
وی گفت: در بانک‌ها 94 درصد رعایت می‌شود که در کشور 77 درصد است و در مطب‌ها هم با رشد 5 درصدی به 86 درصد رسیده‌ایم.
این مسوول گفت: در پاساژها از 54 به 60 درصد رسیده‌ایم و همچنین یک هزار و 430 مورد از فروشگاه‌های مواد غذایی و اماکن را بازرسی کرده‌ایم.
بانشی با بیان این که 219 مورد بازدید از مدارس داشته‌ایم افزود: در گندزدایی 60 درصد و در فاصله‌گذاری رعایت 52 درصدی داشته‌ایم.
وی گفت: رعایت ماسک زدن در بین دانش‌آموزان 82 درصد و در بین معلمان 92 درصد است و همچنین 100 درصد بوفه‌ها غیر فعال هستند اما متاسفانه خوداظهاری معلمان در سامانه 26 درصد بوده است.

تلفات سنگین و احتمالی کرونا به کهگیلویه و بویراحمد
https://cdn.kebnanews.ir/images/docs/files/000425/nf00425502-1.jpg
استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان این که آمارها با ما حرف می‌زنند گفت: اگر رعایت نکنیم کرونا تلفات سنگینی روی دست ما خواهد گذاشت.
 حسین کلانتری اظهار داشت: دانشگاه علوم پزشکی تلاش خود را کرده و نمونه‌گیری هدفمند شده و طبیعی است در این نمونه‌گیری آمار مبتلایان بیشتر ‌شود و از جهت دیگر نگرانی میزان مراجعات و بستری‌هاست هر چند که ما در پیک اول و کشور در پیک سوم است.
وی گفت: همین امر همه را وادار می‌کند که تلاش جدی‌تری شکل بگیرد نقطه قوت ما این است که خوشبختانه نسبت به میانگین کشوری مرگ و میر پایین است که این حاصل تلاش مجموعه دانشگاه علوم پزشکی و کادر بهداشت و درمان استان است.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد افزود: باید تلاش از کنیم ظرفیت بسیج و هلال‌احمر و خود معلمین در روستاها و بخش‌ها استفاده شود و چارچوبی تعریف شود تا در روستاها گرفتار اپیدمی گسترده نشویم چرا که تامین دارو و درمان و تخت بیمارستانی بسیار دشوار خواهد شد.
وی گفت: در جلسه آینده باید گزارش داده شود که هلال‌احمر و سایر دستگاه‌ها در روستاها چه کرده‌ا‌ند همچنین بررسی‌های اداره اطلاعات به ما کمک می‌کند چرا که بررسی دقیق دارند و بخشداران و دهیاران باید بیش از پیش پای کار باشند.
این مسوول گفت: بحث رعایت پروتکل‌های بهداشتی است که استان ما میانگین استان ما 85 و کشوری 77  درصد است و این یک نقطه نقطه قوت است اما زمانی می توانیم امیدوار باشیم که درصد رعایت‌ها به بالای 90 درصد برسد.
کلانتری افزود: هیچ کدام از دستگاه‌های خدمات‌رسان آب و گاز و برق به علت بدهی اشتراک هیچ مدرسه و مرکز آموزشی را نباید قطع کنند و تا زمانی که سرانه و اعتبار از مرکز داده نشود هیچ دستگاهی حق قطع خدمات خود را ندارد.
وی گفت: از پویش‌ها استقبال می‌کنیم اگر چه انتقادی باشد در سطح ادارات و نهادها هم باید پویش داشته باشیم امکاناتی مثل ماسک و غیره کمک کنند و یا از بازار کمک بگیرند و از ادارات هم کمک‌ بگیرند.
کلانتری گفت: همه باید کمک کنند تا مشکلات مدارس کم شوند لذا میزان حمایت دستگاه‌ها را پی‌گیری می‌کنیم که چگونه به مدارس کمک می‌کنند.
وی افزود: خانواده‌ها دغدغه دارند و به حق است و باید به روش معقول و منطقی و موثر این دغدغه‌ها رفع شوند.
کلانتری در خصوص تشویق و تنبیه‌ها با بیان اینکه اصل را بر تشویق می‌گذاریم گفت:  کارهایی که اصناف می‌کنند و اثرگذار است باید مورد تشویق قرار گیرند و با کسانی که عملکرد خوبی ندارند صحبت شود چرا که اصلا به دنبال پلمب کردن نیستیم تنها کسانی که متخلف هستند و رعایت نمی‌کنند پلمب شوند.
استاندار با بیان این که آمارها با ما حرف می‌زنند و اگر رعایت نکنیم تلفات سنگینی روی دست ما خواهد گذاشت افزود: همه باید برای جلوگیری از حوادث خسارت‌بار و پرهزینه جلوگیری کند.
https://cdn.kebnanews.ir/images/docs/files/000425/nf00425502-2.jpg
ذکر چند نکته لازم است؛
اولاً؛ چرا بعد از برگزاری این همه جلسه ستاد کرونا و پخش برنامه تلویزیونی از شبکه دنا، آمار مبتلایان و مرگ‌ومیرهای ناشی از کرونا روز به روز در کهگیلویه و بویراحمد روند افزایشی دارد؟
دوماً؛ آیا نباید ستاد مقابله و پیشگیری از کرونا در استان کهگیلویه و بویراحمد طرحی نو دراندازد، اگر بتوانند.
سوماً؛ دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد فرماندهان توانمند، محبوب و قدر می‌خواهد که رفتار، گفتار و کردارهایشان یادآور سردارانی همچون باکری‌ها باشد که پا به پا سربازان خط مقدم مبارزه می‌کردند، گرما، سرما را می‌دیدند و سختی‌های زیادی را به جان می‌خریدند. مبارزه با کرونا به معنای واقعی روحیه جهادی و تفکر انقلابی و مناسب لازم دارد. شهید باکری به هیچ وجه پاداش یا حقوق بیشتر از سرباز در خط مقدم نمی‌گرفت. رفتار و گفتار شهید باکری‌ها به رزمندگان روحیه بیشتر می‌داد و به هیچ وجه انگیزه را از سربازان خط مقدم نمی‌گرفتند. آنها هیچ گاه حقوق از نیروهای زیردستشان زودتر نمی‌‌گرفتند.
 


کد مطلب: 425502

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/425502/مرگ-میرهای-ناشی-کرونا-کهگیلویه-بویراحمد-3-رقمی-چرا-روند-افزایشی-باید-طرحی-نو-دراندازیم

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1