کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا بررسی می‌کند

واکاوی اتاق بازرگانی یاسوج؛ از اُمسکِ روسیه تا سفیر اتریش/ اتاقی بی حاصل/ شماره (1)

10 شهريور 1399 ساعت 5:06

تدارک سفر سفیر اتریش به استان کهگیلویه و بویراحمد نیز احتمالاً بدون برآیند خاصی خواهد بود و نمی‌توان چندان امید بست که در آینده مثلاً برخی از محصولات کشاورزی استان به اتریش صادر شود و یا بالعکس و یا از صنایع کشور اتریش کپی برداری ناقصی برای توسعه استان برآید و...


چند سالی است که اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یاسوج ظاهراً سر به فعالیت گذاشته و عامه مردم با عنوان این اتاق و طمطراق فعالیت‌های آن که گاهگاهی در رسانه‌ها و جلسات دولتی انعکاس می‌یابد، آشنا شده‌اند.
از آنجایی که این اتاق اجمالاً حلقه پیوند اقتصاد دولتی و بخش خصوصی دانسته می‌شود و مقرر است برای بهبود اوضاع اقتصادی نیز سهی داشته باشد و از محل این امتیاز و ارتباطی که با دولت دارد (که در شماره‌های آینده به آن پرداخته خواهد شد)، می‌بایست بر اقتصاد عمومی و اختصاصی استان کهگیلویه و بویراحمد و کشور اثرگذاری مثبتی نیز داشته باشد و صرفاً مکانی برای نشیمن گاه اربابان اقتصادی عضو این مجمع اقتصادی نباشد و صرفاً نبایست محملی برای ارتقاء و بهبود مالی هر چه بیشتر اعضای آن از طریق این جایگاه باشد.
پرونده این اتاق محل بحث فراوان می‌باشد و نیازمند واکاوی جدی در خصوص برآیند آن برای کهگیلویه و بویراحمد و بررسی آسیب‌های آن برای اقتصاد و توسعه استان کهگیلویه و بویراحمد است که باید به صورت گسترده و دقیق تشریح شود و با آسیب شناسی، مانع از بهره برداری احتمالی برخی از اعضای آن از محل رانت‌های قانونیِ دولتی شده و سعی در هدایت آن در مسیر صحیح برای بهبود اقتصاد عمومی و اختصاصی استان شود تا به محلی برای رونق اقتصادی و اشتغال زایی و پیشرفت حداقلی استان باشد.
در سال‌های اخیر حرکت‌های نمایشی و تزئینی زیادی از این اتاق دیده می‌شود که نهایتاً خروجی خاصی برای توسعه حوزه‌های متفاوت (بازرگانی، توسعه معادن و صنایع و کشاورزی) استان کهگیلویه و بویراحمد نداشته و صرفاً جلسات و سفرهای دورهمی و خوش و بش هایی بوده که در عینیت این حوزه‌ها، در استان تحول و تغییری صورت نگرفته است.
چند سال پیش هیاتی از کهگیلویه و بویراحمد به استان اُمسک روسیه (که تقریباً اسم گمنامی هم در منظر عمومی دارد) سفر داشت که در این هیأت استاندار وقت کهگیلویه و بویراحمد و برخی دیگر از مدیران اقتصادی استان نیز حضور داشتند و قطعاً این سفر هزینه‌های زیادی در بر داشته و در این آمد و شد، مردم استان تعامل خاصی در حوزه‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مشاهده نکردند. به عنوان مثال هیچ آورده‌ای (دانشی و یا عملیاتی) از این حوزه‌ها برای استان عاید نشد. قطعاً آن استان گمنام روسیه ظرفیت‌هایی در حوزه‌های گوناگون داشته و دارد که می‌توانست برای مراودات و کسب تجارت در حوزه‌های بازرگانی، صنعت، معدن و کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد مفید باشد، ولی در این تعاملی و سفر هیأت استانی اتاق بازرگانی و مدیران استان به کشور روسیه هیچگونه دستاوردی عاید استان نشد و گویی صرفاً سفری تفریحی و تبلیغاتی بود و همه چیز تمام شد و رفت.
در ادامه کارهای تبلیغاتی و نمایشی اتاق بازرگانی استان کهگیلویه و بویراحمد، این روزها سفیر اتریش نیز به استان دعوت شد و از نقاط دیدنی و تفریحی استان بازدیدهایی داشت و یحتمل که کارگاه‌ها و کارخانه‌های تعطیل و ظرفیت‌های آنها برای این سفر چندان محلی از اعراب نبوده است. تدارک سفر سفیر اتریش به استان کهگیلویه و بویراحمد نیز احتمالاً بدون برآیند خاصی خواهد بود و نمی‌توان چندان امید بست که در آینده مثلاً برخی از محصولات کشاورزی استان به اتریش صادر شود و یا بالعکس و یا از صنایع کشور اتریش کپی برداری ناقصی برای توسعه استان برآید و...
https://cdn.kebnanews.ir/images/docs/files/000424/nf00424973-2.jpg
به نظر می‌رسد این سفرها و این دیدارها صرفاً شوهای تبلیغاتی برای اعضای عضو این اتاق باشد و دستاوردی برای استان نداشته باشد و این اتاق نتوانسته و نتواند برای توسعه اقتصادی استان کهگیلویه و بویراحمد راهگشا باشد و صرفاً برای اعضای عضو آن محلی برای رشد، استفاده‌ها و پیشرفت‌های اقتصادی باشد؛ چراکه این نهاد اقتصادی، مجمعی برای هماهنگی و انسجام برخی از فعالان اقتصادی است که باعث می‌شود قدرت چانه‌زنی با نهادهای حکومتی برای تأمین منافع‌شان بیشتر شود.
تیم تحلیلی اقتصادی و حقوقی کبنانیوز بنا دارد این موضوع را به تحلیل و بررسی بگذارد و در شماره‌های متعدد آسیب شناسی این مساله را سنجیده و تلاش نماید که حرکت و اقدامات این اتاق در مسیر صحیح قرار گیرد. از سوی دیگر برای شناخت افکار عمومی نسبت به این اتاق پویا بوده و به سمت شکوفایی بیشتر آن و بالا بردن امکان اثرگذاری مفید این اتاق بر حوزه‌های گوناگون بازرگانی (صادرات و واردات)، صنایع، معادن، کشاورزی جد و جهد نماید و افقی هر چند کوچک بر توسعه زمینه‌های اشتغال زایی استان کهگیلویه و بویراحمد داشته باشد. از این رو از دانش آموختگان اقتصاد، کشاورزی، صنعت، معدن و ... و تحلیلگران، صاحبنظران و آشنایان حوزه‌های فعالیت اتاق بازرگانی خواستار آسیب شناسی مسأله و ارائه راهکار و پیشنهاد است و بنا بر رسالت رسانه‌ای خود از تحلیل‌ها و نقدهای این متخصصان و مطلعان استقبال کرده و به پوشش خبری آن خواهد پرداخت.
 


کد مطلب: 424973

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/424973/واکاوی-اتاق-بازرگانی-یاسوج-ا-مسک-روسیه-سفیر-اتریش-اتاقی-بی-حاصل-شماره-1

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1