کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

اظهارات فتاح درباره املاک بنیاد مستضعفان و واکنش‌های متفاوت

20 مرداد 1399 ساعت 2:08

رئیس ‌بنیاد مستضعفان درباره سرنوشت تعدادی از املاک این بنیاد اظهاراتی بیان کرد که با واکنش‌های متفاوتی روبرو شد.


رئیس ‌بنیاد مستضعفان درباره سرنوشت تعدادی از املاک این بنیاد اظهاراتی بیان کرد که با واکنش‌های متفاوتی روبرو شد.
سید پرویز فتاح با حضور در برنامه «نگاه یک» شبکه سیما گفت: در مسیر شفافیت، بورس و محرومیت‌زدایی، پایداریم و همه اهداف و برنامه‌های 1398 محقق شده است. تحقق برنامه‌های تدوین شده بنیاد مستضعفان در سال 98 حدوداً 11 درصد نسبت به برنامه مصوب بالاتر بوده و 37 درصد نسبت به برنامه‌های سال 97 رشد داشته است.
به گزارش صدا و سیما، وی درخصوص ادعای عدم شفافیت این بنیاد گفت: طبق سنوات گذشته، نتایج تمامی مجمع‌های 169 شرکت زیرمجموعه بنیاد پس از بررسی و پایان کار، چاپ می‌شود و در دسترس همگان قرار می‌گیرد علاوه ‌بر آن تمامی صورت‌های مالی سال گذشته و جاری در سایت بنیاد به نمایش گذاشته می‌شود.
فتاح با ‌اشاره به پرداخت شدن مالیات 670 میلیارد تومان سال 97 بنیاد مستضعفان بیان کرد: یکی از راهبردهای ما کاهش تعداد شرکت‌های زیرمجموعه بنیاد می‌باشد. بنیاد، واگذاری‌هایش را به درستی و دقیق انجام می‌دهد و نمی‌گذارد شرکت‌های واگذاری شده به سرنوشت هفت‌تپه و هپکو دچار شوند.
وی در ادامه با ‌اشاره به تلاش‌هایش برای بازپس‌گیری تعدادی از املاک بنیاد مستضعفان گفت: در روز معارفه بنده در این سمت گفته بودم که برای بازپس‌گیری این املاک و مستغلات اقدام خواهم کرد.
رئیس ‌بنیاد مستضعفان درباره بازپس‌گیری کاخ مرمر گفت:​ این بنا سال‌ها در تملک آقای هاشمی رفسنجانی و سپس در دست تشخیص مصلحت بود و زمانی که دولت قصد بهره‌برداری دیگری از این ملک را داشت با همکاری آقای روحانی کاخ مرمر باز پس گرفته و با همکاری سازمان میراث فرهنگی قرار شد این بنا تبدیل به موزه گردد. بازسازی‌های لازم انجام شد اما هنوز هم آثار دردناکی در این کاخ خود‌نمایی می‌کند زیرا در این کاخ آسانسور نصب کرده‌اند، حمام و جکوزی برقرار کرده‌اند و... حال سؤال اینجاست زمانی که این اتفاق می‌افتاده چرا خبری از میراث فرهنگی نبوده و اقدامی صورت نپذیرفته است؟
رئیس ‌بنیاد مستضعفان به بازپس‌گیری مدرسه حداد عادل ‌اشاره کرد و افزود: ایشان برای احداث مدرسه فرهنگ در خیابان فرشته بنایی را اجاره نمودند و این اجاره چندین نوبت تمدید شد. البته این اجاره‌بها با ملاحظات بوده و مشمول نرخ روز نمی‌شد، در حال حاضر موعد اجاره به سر رسیده است و باید تخلیه شود یا اجاره‌بها به نرخ روز تنظیم گردد که البته با توجه به گرانی آن منطقه احتمالاً تمدید اجاره با نرخ روز برای ایشان به صرفه نخواهد بود.
او با بیان این‌که ارزش ریالی ملک مدرسه فرهنگ در حال حاضر 200 میلیارد تومان برآورد می‌شود، افزود: قطعاً پس از بازپس‌گیری این ملک به فروش می‌رسد و پول حاصله، صرف محرومیت‌زدایی خواهد شد.
رئیس ‌بنیاد مستضعفان ادامه داد: آقای حداد عادل علاوه ‌بر مدرسه فرهنگ، زمین دیگری برای ساخت مدرسه دریافت کرده بود که البته موفق به دریافت مجوز نشد زیرا این زمین به متراژ 8 هزار متر و منطقه هروی و بر روی گسل قرار دارد به همین دلیل آقای حداد عادل این ملک 400 میلیارد تومانی را به ما تحویل داد و بدون شک هزینه این ملک هم پس از فروخته‌شدن، صرف محرومان و محرومیت‌زدایی خواهد شد.
فتاح افزود: ​ساختمان مرکز مطالعات و تحقیقات زنان سالها و با مجوز در اختیار عده‌ای از بانوان از جمله خانم ابتکار، مولاوردی و بقیه بود که پیش از تصدی مسئولیت بنده در بنیاد، آن را تخلیه کردند و مدعی بودند که همچنان باید این ساختمان در اختیار آنها باشد اما از نظر حقوقی، بنیاد مستضعفان توانست آنها را قانع و ساختمان را تخلیه کند. آنها بابت تخلیه با توافق بنیاد در همان زمان، پنج میلیارد تومان می‌گیرند و پس از بررسی‌ها مشخص بود خلاف بود.
فتاح افزود: ملکی هم در اختیار رئیس‌جمهور اسبق برای موسسه باران بوده است که پیش از تصدی مسئولیت بنده در بنیاد، تخلیه شده بود و در ایام کرونا با هماهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، آنجا را به محل قرنطینه بیماران تبدیل کردیم و اکنون هم در اختیار آنهاست اما پس از این مرحله، آنجا را می‌فروشیم.
رئیس ‌بنیاد مستضعفان اضافه کرد: در کشور ما ضابطه‌ای وجود ندارد که رئیس‌جمهورها پس از پایان کار خود، کجا مستقر شوند و باید چاره‌ای برای این منظور اندیشیده شود زیرا اکنون همین مسئله را با احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور سابق داریم و با مجوز در ملک مربوط به بنیاد مستضعفان با مساحت حدود هزار و 800 متر مربع در منطقه ولنجک برای چند سال مستقر است.
وی گفت: البته پیامی داده که آماده است به مرکز شهر منتقل شود اما ملکی را با آن شرایط نداشتیم که تحویل دهیم اما این موضوع هم باید مدت‌دار و محدود به زمان باشد.
فتاح افزود: از روحیه مردمی احمدی‌نژاد انتظار داریم تا این مال بیت‌المال به بنیاد برگردد و آن را بفروشیم که بیش از 200 میلیارد تومان ارزش دارد.
https://cdn.kebnanews.ir/images/docs/files/000424/nf00424199-2.jpg
رئیس‌بنیاد مستضعفان گفت: یکی از ملک‌های بسیار خوب و ارزشمند ما در ضلع جنوبی کاخ نیاوران است که در اختیار مجمع تشخیص مصلحت نظام و زمین آن متعلق به بنیاد بوده است و 12 طبقه در آن ساخته شد و مجمع آن را تخلیه کرد و اکنون مرکز پژوهش‌های مجلس در آنجا مستقر است.
وی افزود: حتما سراغ زاکانی رئیس‌جدید این مرکز می‌رویم و باید اجاره بپردازد. با توجه به شخصیت ارزشی و بسیجی زاکانی انتظار داریم که نخستین کار انقلابی او، تخلیه این مکان باشد تا آنجا را بفروشیم و خرج محرومان و مستضعفان کنیم.
فتاح اضافه کرد​: در کنار آن زمین دیگری متعلق به بنیاد مستضعفان بود که مجمع تشخیص مصلحت نظام، مرکز تحقیقات استراتژیک را در آنجا در 9 طبقه ساخته است. آنجا را تحویل گرفتیم اما ساختمان آن، مجوز، پایان کار و پروانه ساخت از شهرداری ندارد و حتی حریم یک مالک خصوصی هم تصرف و ‌اشغال شده است. آنجا را تحویل گرفتیم و به کسی اجازه نمی‌دهیم آنجا برود و نسبت به آن ادعا داریم و اگر لازم شد مرجع قضایی باید درباره آن حکم صادر کند.
فتاح اضافه کرد: یکی از جاهایی که حریف او نمی‌شویم نیروهای مسلح هستند زیرا قانوناً نمی‌توانیم علیه آنها شکایت کنیم اکنون یک جای خوب بنیاد در کوهک در اختیار نیروی دریای ارتش است و مقام معظم رهبری فرمانده کل قوا هم فرموده است، سرلشکر باقری فرمانده ارتش هم امضا کرده است اما نمی‌روند و پیگیری‌های ما به در بسته خورده است.
رئیس ‌بنیاد مستضعفان با تاکید بر این‌که این مکان‌ها مال مردم است و باید به مستضعفان برگردد، افزود: حتی یکی از املاک خوب ما در منطقه جماران در دست سپاه ولی‌امر است اما آن را به بنیاد پس نمی‌دهند و بنده را در این ملک راه ندادند. ارزش این ملک بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان است و از آن استفاده هم نمی‌شود اما به کجا شکایت ببریم؟
وی با بیان اینکه بنده در بنیاد، حافظ منافع مستضعفان هستم و کوتاه نخواهم آمد، اضافه کرد: برخی‌ها مرا متهم به اقدامات پوپولیستی برای انتخابات ۱۴۰۰ می‌کنند. این‌ها را بگویند اما ملک ما را محترمانه تخلیه کنند و پس بدهند.
رئیس ‌بنیاد مستضعفان افزود: رئیسی رئیس ‌قوه قضائیه، همه ظرفیت‌های این قوه را به‌کار گرفته است و شعبه خاصی برای بنیاد در نظر گرفت و آرای خوبی صادر شده است و محکم‌ترین پشتوانه ما هم رهبر معظم انقلاب است زیرا مطمئن هستم ایشان از پیگیری‌های ما حمایت می‌کنند.
واکنش‌ها به اظهارات فتاح
در همین زمینه، روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام اعلام کرد: تا زمان فوت مرحوم آقای هاشمی رفسنجانی، ساختمان کاخ مرمر به‌عنوان دفتر رئیس ‌فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام مورد بهره‌برداری قرار می‌گرفت، پس از آن براساس تدابیر مقام معظم رهبری مبنی بر تمرکز امور مجمع (سازمانی و ساختمانی) به درخواست دبیر مجمع و موافقت معظم‌له مبنی بر انتقال مجمع به ساختمان قدیم مجلس شورای اسلامی، در مرداد ماه 1397 و در زمان ریاست مرحوم آیت ا... هاشمی شاهرودی بر مجمع، ساختمان کاخ مرمر تحویل ریاست وقت بنیاد مستضعفان، جناب آقای مهندس سعیدی‌کیا گردید. علاوه ‌بر ساختمان کاخ مرمر، دو ساختمان مرکز تحقیقات استراتژیک که توسط جناب آقای دکتر روحانی و سپس جناب آقای دکتر ولایتی مدیریت می‌شد نیز در مردادماه 1397 به ریاست وقت بنیاد، جناب آقای مهندس سعیدی‌کیا تحویل شد.
همچنین شهیندخت مولاوردی در حساب کاربری خود در فضای مجازی با ‌اشاره به موسسه مورد ‌اشاره فتاح نوشت: این موسسه که کاملا غیرانتفاعی است، هیچگونه نفع و مابه‌ازای مالی برای اعضای هیئت امنا و مدیره خود ندارد و ملک طلق کسی هم محسوب نمی‌شود. هیئت امنای آن هم که اخیرا به‌عنوان عضو آن (از ۱۲عضو) انتخاب شده‌اند فقط سالی یکی دو بار جلسه دارد، به عبارتی امروز هست و فردا نیست.
همچنین معصومه ابتکار، معاون رئیس‌جمهور در امور زنان، نیز در صفحه خود در فضای مجازی نوشت: «آقای فتاح خیلی‌ها شما را به دیانت می‌شناختند! صحبت دیشب شما اما ‌اشتباه زیاد داشت و نام بردن از من و خانم مولاوردی باحقیقت ماجرا سازگارنیست که گویا رانت یا نفع شخصی بوده. ساختمان اوایل دهه ۷۰ با نظر امام به موسسه مطالعات زنان داده شد که ما مسئولیتی نداشتیم. رسانه ملی باید فرصت پاسخ دهد.»
آمادگی احمدی‌نژاد برای تخلیه
این واکنش‌ها منحصر به جریان اصلاح‌طلب نبود و دفتر محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور سابق نیز در این باره اطلاعیه‌ای صادر کرد و نوشت: این دفتر و جناب آقای دکتر احمدی‌نژاد هیچگاه درخواستی برای در اختیار گرفتن ساختمان به بنیاد مستضعفان نداده‌اند. این دفتر همچنین هیچ دخالتی در تعیین یا انتخاب محل مورد نظر که ساختمانی متروکه بوده و بعداً بازسازی گردید، نداشته است. محل مذکور در آبان‌ماه ١٣٩٢ با انتخاب و پیشنهاد و دستور رئیس ‌محترم وقت بنیاد مستضعفان و با عقد قرارداد در اختیار این دفتر قرار گرفته است. این دفتر به‌ویژه پس از پیشنهاد سال ١٣٩٦ جناب آقای دکتر احمدی‌نژاد به مقام معظم رهبری دائر بر فروش تمامی اموال بنیاد مستضعفان و توزیع آن بین مردم، خصوصاً محرومین، همواره آماده تخلیه این محل بوده است. طی سال گذشته و با افزایش نجومی قیمت‌ها، این دفتر ابتدائاً و رأساً پیشنهاد تخلیه را به مسئولین بنیاد داده است، لیکن از طرف آنان تا کنون هیچ درخواستی حتی تلویحی برای تخلیه ارائه نشده است. با این حال آمادگی داشته و داریم که ساختمان مذکور را تخلیه‌ نماییم و خواهیم کرد.


کد مطلب: 424199

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/424199/اظهارات-فتاح-درباره-املاک-بنیاد-مستضعفان-واکنش-های-متفاوت

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1