تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۴۹
کد مطلب : ۴۲۴۰۰۰
بلاتکلیفی در مکان برگزاری کنکور سراسری همچنان ادامه دارد

احتمال برگزاری کنکور د‌‌‌ر استاد‌‌‌یوم‌ها

۰
احتمال برگزاری کنکور د‌‌‌ر استاد‌‌‌یوم‌ها
کبنا ؛در شرایطی که ظرفیت بیمارستان‌ها به گفته مسئولان وزارت بهداشت پر شده و کادر درمان فرسوده‌تر از همیشه است، دولت از تصمیمش برای برگزاری آزمون‌های ورودی دانشگاه یا کنکور دفاع کرد و می‌گوید: «بیش از یک‌میلیون نفر در سراسر کشور با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در این آزمون شرکت خواهند کرد».پس از کش و قوس‌های فراوان، بالاخره روز گذشته در جلسه‌ای با حضور وزرای بهداشت و علوم، روسای کمیسیون‌های بهداشت و آموزش مجلس و جمعی از نمایندگان مجلس در محل ستاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار شد با تصمیم وزارت بهداشت، کنکور سراسری با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در تاریخ مقرر (۳۱ مردادماه) برگزار خواهد شد. این خبر را سعید نمکی وزیر بهداشت نیز تایید کرد و گفت: «علاوه بر عدم تعویق زمان برگزاری کنکور سراسری که در دستور کار داشتیم، در هر حوزه تنها ۲۰‌درصد از ظرفیت پذیرای داوطلبین خواهد بود». برگزاری این آزمون سراسری با ۹۱۲ هزار داوطلب وی با توجه به روند صعودی شیب کرونا در ۲۶ استان کشور، موضوع چالش‌برانگیز دو وزارت‌خانه بهداشت و علوم بود، و در این بین کمیسیون بهداشت و رئیس مجلس خواهان لغو کنکور بودند. تاکید و احساس خطر مجلس بر لغو کنکور ۹۹، بی‌دلیل نبود و که در ۹ مرداد آزمون دکتری ۹۹ برگزار گردید که سازمان سنجش قول داده بود که هواکش‌های مخصوص، سقف بلند برای محل برگزاری آزمون‌ها و از تجمع مردم جلوگیری کند، اما زمانی‌که عکس‌های برگزاری این آزمون در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، در بسیاری از حوزه‌های برگزاری کنکور، به‌جای هواکش یک پنکه گذاشته بودند و فاصله فیزیکی در مراکزی با سقف‌های کوتاه و بدون پنجره، این نگرانی را در میان مسئولان به‌وجود آورد که برگزاری کنکورهای دیگر با جمعیت بیشتر می‌تواند خطر ابتلا به کرونا را افزایش دهد.
در آزمون دکتري امسال از ميان 179‌هزار و 704 ثبت نام کننده، 18‌هزار و 241 نفر غيبت داشتند که بعيد نيست تعداد زيادي از اين آمار به کرونا مبتلا شده بودند يا از ترس ابتلا به اين ويروس عطاي دانشگاه را به لقايش بخشيدند و در اين آزمون شرکت نکردند. طبق اعلام مرکز سلامت محيط و کار وزارت بهداشت با استقرار تب سنج مشخص شد که 50 نفر از داوطلبين آزمون دکتري، کرونايشان مثبت بود. حالا بايد ديد که برگزاري کنکور در تاريخ 31 مرداد امسال با چه تمهيداتي برگزار خواهد شد.
کنکور در برزخ
در اين ميان مجلس سخن از طرحي دو‌فوريتي به ميان آورده بود که درصورت تاييد آن بايد جلوي برگزاري تمام کنکورها را گرفته مي‌شد. اين خبري بود که حسينعلي شهرياري رئيس کميسيون بهداشت مجلس در برنامه تلويزيوني پرسشگر اعلام کرد. تصميم بر برگزاري کنکور سراسري امسال در تاريخ 31 مرداد در شرايطي گرفته شد که در دو روز گذشته (يکشنبه و دوشنبه) ميزبان دو وزير بود. محمد باقر قاليباف، رئيس‌مجلس با انتقاد از عدم رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي در کنکور دکترا اعلام کرد: اين کوتاهي‌ها، نگراني مردم در خصوص برگزاري کنکور سراسري را بيشتر کرده است و بسياري از نمايندگان شنونده نگراني‌هاي والدين در خصوص سلامت فرزندان خود بوده‌ا‌ند و منصور غلامي، وزير علوم در ديدار با نمايندگان کميسيون آموزش گفت: نمايندگان مجلس خواستار تعويق زمان برگزاري آزمون سراسري دانشگاه‌ها هستند.
تعويق کنکور کار درستي نيست
روز گذشته نيز وزير بهداشت به مجلس رفت، تا توضيحاتي را درباره برگزاري کنکور 99 به کميسيون بهداشت مجلس بدهد، ظاهرا صحبت‌هاي او نمايندگان مجلس را متقاعد کرد که در تاريخ مذکور راي به برگزاري کنکور بدهند. سعيد نمکي در جلسه روز گذشته گفته بود: «زماني که مرگ و مير روزانه ناشي ويروس کرونا در ايران در حدود 30 نفر بود به رهبر انقلاب نامه‌اي نوشته و سه رقمي شدن آمار مرگ و مير را همزمان با بازگشايي مشاغل پيش‌بيني کرده بود». او همچنين درباره برگزاري کنکور گفت است که با توجه به شيوع همزمان آنفلوآنزا و کرونا در فصل پاييز کنکور يا بايد لغو شود يا به تعويق انداختن آن کار درستي نيست. بلاتکليفي، داوطلبان کنکور سراسري را دچار اضطراب مي‌کند و طولاني شدن اضطراب، ضعف سيستم ايمني بدن و گرفتار شدن به کرونا را در پي خواهد داشت و بايد زودتر تصميمي در مورد برگزاري کنکور سراسري بگيريم. وزير بهداشت همچنين خاطر نشان کرد: تقاضاي ما اين است که کنکور کارشناسي ارشد به‌دليل نياز نظام سلامت به رزيدنت و نيروهاي بهداشتي و درماني جوان حتما برگزار شود و اگر رزيدنت پذيرش نشود، در بخش‌هاي آموزش عالي، تحقيقاتي، شرکت‌هاي دانش بنيان، دچار مشکل مي‌شويم.
اختلاف دو وزارتخانه
با توجه به اينکه به‌نظر مي‌رسد دو وزارتخانه خواهان برگزاري کنکور 99 هستند، که وزير بهداشت گفته است که نمي‌توانيم تضمين کنيم که در برگزاري کنکور پروتکل‌ها، کاملا رعايت شود، فقط مي‌توانيم حداکثر نظارت را داشته باشيم ولي اين بدان معني نيست که کوچک‌ترين عارضه‌اي اتفاق نيفتد. اين درحالي است که منصور غلامي وزير علوم تاکيد دارد که هيچ‌مشکلي براي برگزاري کنکور سراسري و کارشناسي ارشد وجود ندارد.
وضعيت قرمز در 14 استان
کنکور 99در شرايطي قرار است حداقل در 60 شهر کشور برگزار شود که طبق آخرين اعلام وزارت بهداشت و درمان استان‌هاي مازندران، تهران، گلستان، خراسان شمالي، اردبيل، اصفهان، البرز، خراسان رضوي، کرمان، سمنان، آذربايجان شرقي، مرکزي، يزد و گيلان در وضعيت قرمز قرار دارند. همچنين از يکشنبه (12 مرداد) تا دوشنبه (13 مرداد) دو‌هزار و 598 بيمار جديد مبتلا به کوويد19 در کشور شناسايي شدند و 215 بيمار کوويد19 جان خود را از دست دادند.
احتمال برگزاري کنکور در استاديوم‌
با توجه به هشدارهاي کارشناسان بهداشتي مبني بر تجمع حداکثري داوطلبان در محيط‌هاي بسته و امکان انتشار سريع ويروس کوويد 19، يکي از پيشنهادهاي موثر در اين رابطه را مينو محرز، عضو کميته علمي ستاد مقابله با کرونا ارائه داد، او معتقد است که برگزاري کنکور در استاديوم‌ها از جمله استاديوم آزادي و فضاي باز مي‌تواند باعث کاهش آمار مبتلايان شود و از خطر شيوع کرونا تا حد زيادي جلوگيري نمايد. در اين بين روز يکشنبه، مسعود سلطاني‌فر، وزير ورزش و جوانان که در جلسه کميسيون بهداشت مجلس شرکت کرده بود، پيشنهاد اين موضوع را رائه داد: «هشت هزار ورزشگاه و سالن ورزشي در کشور را در اختيار ستاد کرونا براي برگزاري کنکور قرار مي‌دهد».حال با اين شرايط بايد منتظر روزهاي آينده ماند که نحوه برگزاري کنکور چگونه خواهد بود. ( آرمان ملی )
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1