تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۴۸
کد مطلب : ۴۱۹۶۵۰
کبنا گزارش می‌دهد

چوب حراج به گیاهان دارویی کهگیلویه و بویراحمد در چهار راه معروف / کی باید پاسخگو باشد؛ منابع طبیعی یا شهرداری یاسوج؟!

۷
۱
چوب حراج به گیاهان دارویی کهگیلویه و بویراحمد در چهار راه معروف
کبنا ؛استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از استان‌های است که به لحاظ گیاهان دارویی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و این را معمولاً در جلسات رسمی و غیررسمی شنیده‌ایم و بیان می‌شود. متأسفانه در ماه‌های اسفند، فروردین و اردیبهشت بیش از هر زمان دیگری شاهد ریشه کردن گیاهان دارویی و حراج آنها در چهار راهی به نام چهار راه سینما هستیم.
به گزارش کبنا از یاسوج، صبح‌ها اگر به چهار راه معروف به چهار راه سینمای یاسوج که سال‌ها با تدبیر مسئولان کهگیلویه و بویراحمد تخریب و به جای آنها اسکلت ساختمانی را نشانده‌اند، سری بزنی، می‌بینید که مردان و زنان کیسه‌های پلاستیکی پُر از قارچ، کنگر و سایر گیاهان کوهی را به حراج گذاشته اند و کسی هم نیست که از آنها سئوال کنند. شماها با کدام حق و مجوز اینگونه گیاهان کوهی را که می‌تواند به سرمایه‌ی عظیمی برای مردم استان کهگیلویه و بویراحمد تبدیل شود، چوب حراج گذاشته اید.
برخورد با فروشندگان گیاهان دارویی در پیاده‌روهای شهر یاسوج جزء اختیارات و حیطه وظایف شهرداری است.
غلام حسین حکمتیان اصل مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد در گفت‌وگو با کبنا با بیان اینکه عرصه‌های منابع طبیعی و حفظ آن وظیفه همه است و مردم باید مشارکت بالایی در حفاظت از منابع طبیعی داشته باشند، اظهار داشت: مجازات سنگینی در انتظار تخریب گران منابع طبیعی است. و کسانی که به هر نحوی گیاهان دارویی را ریشه کن می‌کنند و یا باعث آسیب رساندن به اراضی ملی و طبیعی می‌شوند، منتظر عواقب سختش هم باشند.
به گزارش کبنا، قارچ اکنون در بازار سیاه گیاهان دارویی کیلوی 100 هزار تومان و کنگر کیلوی 7 هزار تومان به فروش می‌رسد. امید می‌رود شهرداری یاسوج و اداره کل منابع طبیعی برای جمع کردن بساط این افراد همگام و همکلام شوند تا بیش از این شاهد نابودی گیاهان دارویی که سرمایه‌های بی نظیر این استان است، نباشیم.
 امام‌بخش قائدی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد هم در خصوص مصرف قارچ‌های سمی و خودرو گفت: قارچ های سمی به لحاظ ظاهری شباهت زیادی به قارچ‌های خوراکی دارند و تشخیص آنها توسط افراد عادی میسر نبوده و از طریق کاملاً علمی و تخصصی توسط متخصصان امکان پذیر است.
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه بهتر است از جمع آوری و مصرف قارچ های خودرو در طبیعت خودداری شود، افزود: برخی از گونه‌های این قارچ‌ها به دلیل وجود ماده‌ای سمی به نام آماتوکسین، منجر به مسمومیت های شدید شده که عمدتاً آسیب های مخربی بر کبد دارند و حتی منجر به مرگ می‌شوند.
وی یادآور شد: سموم این گونه قارچ‌ها بر اثر حرارت پختن، کباب کردن و یا آب پز کردن از بین رفته و تخریب نمی‌شود.
قائدی در پایان خاطر نشان کرد: بنابراین بهترین راه پیشگیری از این نوع مسمومیت، عدم مصرف هر نوع قارچ یا گیاهی است که توسط فرد کاملا شناخته شده نیست و یا سلامت آن توسط وزارت بهداشت تایید نشده است.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
متاسفانه در جلوی پلیس راه یاوسج شیراز ببن چه خبره همه مسئولین هم می بنینند وکسی توجه نمی کند .
Iran, Islamic Republic of
خوب.بویراحمدو در جریان بزاریدتا بعدا ساماندهیشون کنه
Iran, Islamic Republic of
همه شعا ر میدید / خودشان با انهآ شریکند تو جاده سروک بعد از کارخونه ارد روی پیچ جاده جاده ای بازه برید ببینید بلوطهای صد ساله را چطور با اره برقی بریدند اسب سواری گزاشتنه و تو همون کوچه و نبش ان دو بلوط صد ساله را جلوی مردم بریدند زنگ زدیم گفتند باشه ولی الکی بود این که تو شهره اقای مدیرکل برو کوچه پشت اسب سواری و روی نبشش نگاه کن ببین این بلوط صد ساله را کی بریده فقط حرف حرف
محمد
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه در جامعه ای هستیم که تنها هنر مسولین ..................
علی
Iran, Islamic Republic of
چهار راه سبزی فروشی نه چهار سینما
علی
Iran, Islamic Republic of
دست دهیاران منطقه کاکان درد نکنه در سه راه روستای حاجی خانی ایست بازرسی دارند دقیق کنترل میکنند وبا کسی هم تعارف ندارند خودم دیدم که یکی از بستگان مسولین رده بالای استان بیلهر تو ماشینش بود هر کار کرد از ایشان گرفتند وان را ریختند کف جاده وجلویش پامال کردند
Iran, Islamic Republic of
کجای کارید عزیز جان.
خود مامور منابع طبیعی میره تخریب میکنه منابع طبیعی را شما میگی بقیه مردم
وقتی درکی از منابع طبیعی نباشه دیگه واویلا
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1