کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

گزارش ارسالی؛

وضعیت این روزهای استان / لزوم نظارت بیشتر بر داروخانه‌ها

23 اسفند 1398 ساعت 2:33

بنظر می‌رسد مسولین استانی در واکنش به ورود کرونا تاکنون به آمار پایین‌تر استان نسبت به سایر استان‌ها دلخوش هستند مدیران علاوه بر مصاحبه‌ها و گزارش عملکردها  دست به فعالیت‌هایی زده‌اند که بیشتر توسط نهادهای مختلف و بصورت جزیره‌ای و ناهماهنگ جلوه می‌نماید.


شیوع ویروس کرونا در ایران و جهان نگران‌کننده شده است این درحالیست که انتشار اخبار در سطح استانی و منطقه‌ای شرایط ویژه‌ای را به وجود آورده است.
بنظر می‌رسد مسولین استانی در واکنش به ورود کرونا تاکنون به آمار پایین‌تر استان نسبت به سایر استان‌ها دلخوش هستند مدیران علاوه بر مصاحبه‌ها و گزارش عملکردها دست به فعالیت‌هایی زده‌اند که بیشتر توسط نهادهای مختلف و بصورت جزیره‌ای و ناهماهنگ جلوه می‌نماید.

نبود  اقلام بهداشتی در برخی داروخانه‌ها
 با وجود همه اخبار ملی و منطقه در مورد داروخانه‌ها در شرایطی که موج اطلاع رسانی و خبرهای نگران کننده در این زمینه در کشور در حال افزایش است و از سوی دیگر، کارشناسان امور پزشکی به دلیل نوپدید بودن این بیماری، هیچ راه قطعی برای درمان و حتی، پیشگیری از آن ارائه نمی‌کنند.
این اقلام بهداشتی در سطح شهرهای مختلف استان و نگرانی مردم بابت تأمین و حفظ سلامتی صدای اعتراض آنان را بلند کرده است؛ آنهم در شرایطی که  گزارش‌های میدانی  از داروخانه‌های مختلف حتی داروخانه‌های بزرگ یک موضوع واحد را نشان می‌دهد؛ نبود اقلام بهداشتی مربوط به پیشگیری از شیوع بیماری کرونا از جمله انواع ماسک، دستکش، مایع و ژل ضد عفونی کننده و حتی، الکل.
در این میان، شهروندانی را نیز می‌توان مشاهده کرد که به گفته خودشان پس از جست وجوی فراوان بالاخره موفق شده‌اند یک بسته دستکش لاتکس یا تعدادی ماسک یکبار مصرف با قیمتی گزاف پیدا کنند.
 مسئولان برخی داروخانه‌ها نیز در توجیه این وضعیت می گویند هر بار هر کدام از ماسک‌ها، دستکش‌ها یا مایع و ژل عفونی به دست داروخانه‌ها می‌رسد، گران‌تر از بار قبلی است.
در همین حال، اغلب متصدیان نسخه پیچی و فروش دارو در داروخانه‌ها، خود ماسک به صورت و دستکش به دست و در حالی که بخور سرد در حال انتشار در فضای داروخانه است، فعالیت می‌کنند.
تعدادی از داروخانه‌ها نیز برای کاهش مراجعات بی ثمر مردم، در همان درب ورودی یا مقابل پیشخوان روی برگه‌ای اعلام کرده‌اند که هیچ نوع ماسک، دستکش یا مواد ضد عفونی کننده ندارند.
 
ایمن نبودن کارگران شهرداری
 کارگران پیمانکاری خدمات شهری شهرداری‌ها در استان که تحت مسئولیت پیمانکاران مختلف در بخش خدمات (جمع‌آوری زباله‌ها) و فضای سبز مشغول به کار هستند، برای نمونه عکس کارگران شهرداری دهدشت بدون دستکش و امکانات پیشگیری از کرونا در فضای مجازی انتشار یافته است.
برخی از کارگران شهرداری‌ها نیز در چهار ماهه اخیر نه تنها دستمزدی دریافت نکرده‌اند به دلیل کمبود امکانات در شرایط پرخطری فعالیت می‌کنند و تحصن روزهای اخیر نیز گویای این امر است.
اکثریت کارگران شهرداری از وضعیت معیشتی مناسبی برخوردار نیستند، کارگران به دلیل گسترش ویروس کرونا به صورت مستقیم با منابع زباله و آلودگی‌های ناشی از آن مواجه هستند، بیشتر از هر قشر دیگری در معرض خطر مبتلا به ویروس کرونا قرار دارند.
اما  با وجود اینکه «تأمین بهداشت و امنیت جانی آنها به عهده کارفرمایان است و نظارت بر این امر، وظیفه دولت است.» چندان حمایتی از آنها صورت نگرفته است.
  
پلاک‌های غیر بومی در شهر
 با وجود حجم گسترده اخبار در رابطه با کنترل ورود و خروج شهرها در مقابل مسافران اما به دلیل شیوع کمتر کرونا در استان بسیاری از مسافران به امید وضعیت مطلوب‌تر به سمت استان کهگیلویه و بویراحمد  روانه شده‌اند. با وجود هشدارها و برخی ممنوعیت‌ها مسافران همچنان وارد استان می‌شوند اعداد و حروف داخل پلاک خودروهای سواری در شهرها نشان می‌دهد به راحتی هر چه تمام‌تر وارد استان شد علاوه بر این مراکز پذیرش مهمان نیز با وجود ممنوعیت‌ها فعالیت دارند و نظارت چندانی صورت نمی‌گیرد
 
نانواها  همچنان ساماندهی نشده‌اند
 نانوایی‌ها به دلیل تجمع افراد از مهم‌ترین مکان‌های خطرساز تلقی می‌شوند، طی روزهای اخیر مشاهدات نشان می‌دهد نانواها حداقل امور بهداشتی را رعایت نمی‌کنند و خطر همچنان در کمین شهروندان قرار دارد. مردم در برابر ویروس کرونا دچار وسواس شده‌اند اما برای تأمین برخی از مایحتاج‌ها ناگزیر از ریسک کردن و رفتن و خرید نان هستند.
برخی مسئولین و مدیران استانی که در موجی از اظهار نظر و مصاحبه کردن با رسانه‌ها افتاده‌اند این روزها بیشتر درگیر گفتار درمانی و مدیریت استرس جامعه شده‌اند اما بنظر می‌رسد گفته‌های آنها چندان با مسائل و اتفاقاتی که در جریان است همخوانی ندارد. و استان از برخی سوء مدیریت‌ها، درک نکردن شرایط موجود و انفعال همچنان رنج می‌برد.
 


کد مطلب: 418761

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/418761/وضعیت-این-روزهای-استان-لزوم-نظارت-بیشتر-داروخانه-ها

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1