تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۲۴
کد مطلب : ۴۱۸۶۴۳

درباره فاطمه رهبر

۱
۰
درباره فاطمه رهبر
کبنا ؛فاطمه رهبر یکی از فعالان اصولگرا و نماینده دوره هفتم، هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی و همچنین عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی به شمار می‌رفت. وی توانست در انتخابات دوره یازدهم مجلس پیروز شود اما پیش از آغاز به کار این دوره در ۱۷ اسفند ۱۳۹۸ خورشیدی بر اثر ابتلا به ویروس کرونا درگذشت.
فاطمه رهبر در ۱۳۴۳ خورشیدی در تهران دیده به جهان گشود. فعالیت خود را از بسیج دانشجویی و جامعه زینب شروع کرد. بنا بر گفته خودش در ۱۳۵۷ خورشیدی وقتی دختر نوجوان ۱۴ ساله ای بود با حضور در جنبش های انقلابی و مردمی وارد عرصه سیاست شده است. همچنین وی در خصوص فعالیت هایش در دوره انقلاب می گوید: در انقلاب روزها به راهپیمایی می‌رفتیم و شب ها با بچه های همسایه جمع می شدیم و صابون رنده می کردیم و برادرهایم کوکتل مولوتف درست می کردند. فاطمه رهبر بعد از اخذ دیپلم به صورت جدی فعالیت خود را از بسیج دانشجویی شروع کرد تا اینکه وارد حزب جامعه زینب (س) و در نهایت ۱۳۵۷ خورشیدی وارد حزب موتلفه اسلامی شد.
بعد از دریافت مدرک کارشناسی به عنوان معلم به تدریس همت گماشت ودر واقع باید گفت این سیاستمدار ایرانی فعالیت‌های فرهنگی خود را به صورت جدی از تدریس در آموزش و پرورش آغاز کرد. پس از آن در صدا و سیما به عنوان مدیر تولید شبکه اینترنت و دبیر شورای عالی سیاست گذاری اینترنت سازمان فعالیت داشت. سپس در رشته ارتباط تصویری موفق به کسب مدرک فوق لیسانس شد و دکتری معادل در مدیریت استراتژیک را گرفت.
فاطمه رهبر در دی ۱۳۶۱خورشیدی، وقتی ۱۸ ساله بود، ازدواج کرد که حاصل زندگیشان یک پسر و یک دختر است. همسرش نیز کارش را از آموزش و پرورش شروع کرده بود و با تشکیل جهاد سازندگی جذب آنجا شد و در رشته راه و ساختمان در راه های روستایی، سال ها فعالیت کرد. بعدها با انحلال جهاد در وزارت راه مشغول و از آنجا بازنشسته شد. فاطمه رهبر در خصوص فعالیت و شغل فرزندانش گفته بود: پسرم فوق لیسانس مدیریت خوانده و در سازمان صدا و سیما مشغول است و دخترم فوق لیسانس حقوق دارد و در یک شرکت حقوقی بیمه ای کار می کند.

فاطمه رهبر، نماینده چهار دوره حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس
رهبر برای نخستین بار در ۱۳۷۸ خورشیدی وقتی تنها ۳۵ سال داشت از حزب موتلفه اسلامی در لیست متحده اصولگرایان نامزد مجلس شد اما این لیست رای نیاورد و در انتخابات مجلس ششم شکست خورد. وی برای بار دوم در یکم اسفند ۱۳۸۲ خورشیدی وقتی ۳۹ ساله بود، توانست به عنوان بیست و دومین کاندیدا در لیست اصولگرایان وارد مجلس هفتم شود، این فعال سیاسی در مجلس هشتم هم موفق به کسب ۴۴۳ هزار و ۱۲۸ رای شد و در این دوره هم پیروز شد. سپس در نهمین دوره مجلس شورای اسلامی با کسب ۸۰۸ هزار ۳۱۶ هزار رای  برای چهارمین بار وارد مجلس شد اما در دوره دهم مجلس شورای اسلامی شکست خورد و پس از یک دوره استراحت دوباره با کسب ۷۸۷ هزار و ۴۸۵ هزار رای منتخب مردم در مجلس یازدهم شد.
رهبر در آخرین یادداشت خود در روزنامه ارگانی حزب موتلفه و پس از پیروزی در انتخابات مجلس یازدهم نوشت: با تمام وجود و ظرفیت در راستای احقاق حقوق هموطنان به ویژه در زمینه مبارزه با فساد، تبعیض و ناکارآمدی گام برداشته و همراه با سایر منتخبین گرانقدر در جهت رفع مشکلات معیشتی و اقتصادی جامعه، تعمیق و تقویت عدالت اجتماعی و نیز کمک به تقویت حرکت های ارزشی و اعتقادی و به ویژه تحکیم بنیان خانواده گام بردارم. همچنین مفتخرم و متعهد می شوم به عنوان نماینده این مردم عزیز در این مسیر سخت تمام تلاشم را به کار گیرم تا انشاءالله هیچ گاه مصالح نظام و منافع ملی و مطالبات مردمی خدای ناکرده فدای خواسته های شخصی و یا منافع جناحی و مطامع سیاسی نشود.
این فعال سیاسی در مجلس هفتم و هشتم نایب رییس کمیسیون فرهنگی و در مجلس نهم نایب رییس کمیسیون اصل نود قانون اساسی بود و ریاست فراکسیون زنان و خانواده را بر عهده داشت. وی هم چنین عضو فراکسیون زنان و عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی بوده‌است.
فاطمه رهبر در طول حضور در سه دوره مجلس شورای اسلامی فعالیت‌های مؤثری در حوزه زنان رقم زد که تصویب قانون حمایت خانواده، اصلاح قانون مجازات اسلامی، ارایه تسهیلات شغلی به بانوان و افزایش مرخصی زایمان، بیمه زنان خانه‌دار با اولویت زنان سرپرست خانوار، ارایه طرح برای مرکز فراقوه‌ای زنان، حمایت از مشاغل خانگی و ارزش اقتصادی کار خانگی زنان بخشی از فعالیت‌هایی بود که برای اعتلای خانواده و ارتقای وضعیت زنان با پیگیری ایشان صورت گرفت. این فعال سیاسی در خصوص فعالیت های خود در دوران حضور در فراکسیون زنان می گوید: من در مجلس نهم به عنوان رییس فراکسیون زنان و خانواده حضور داشتم. ما اصلاحات زیادی در قانون آیین دادرسی کیفری انجام دادیم که شامل بسیاری امور و وضعیت زنان، سالخوردگان و کودکان می شد. به طور مثال در خصوص حقوق متهمان زن، افراد نابالغ یا اطفال مواری را مورد تاکید قرار دادیم که به طور مثال بازجویی از آنها باید توسط افراد آموزش دیده صورت بگیرد. از سویی تشکیل شعبه ویژه اطفال در دادسرا و دادگاه ها تحول بزرگی بود. نکته مهم دیگر این بود که اطفال تا ۲ سال تمام نباید از مادر خود جدا می شدند. قانون حمایت از خانواده که شامل هفت فصل می شود در مجلس نهم بسیار مورد توجه قرار گرفت. علی رغم سیاه نمایی هایی که علیه این قانون در برخی رسانه ها و توسط بعضی منتقدین  انجام می گرفت اما من فکر می کنم یکی از مترقی ترین قوانین جمهوری اسلامی است که قطعا منتقدان اطلاعات کافی درباره آن نداشتند. یکی از مواد آن حضور قاضی- مشاور زن در دادگاه های خانواده است که نوآوری خوبی در این رابطه بود. همینطور قوه قضاییه اعلام کرده که بیش ششصد مرکز مشاور با حضور نهصد و سی کارشناس حقوقی و مذهبی مشاوره راه اندازی شده و مشغول به کار هستند. در خصوص نکاح و مهریه هم مشکلات زیادی وجود داشت که طی این قانون اصلاحات زیادی انجام گرفت. در این قانون شرکت های بیمه ملزم به پرداخت دیه برابر زن و مرد شدند. افزایش مرخصی زایمان به ۹ ماه و در نظر گرفن ۲ هفته مرخصی تشویقی و اجباری برای همسران هم در نظر گرفته شد و متاسفانه جای تعجب است که مجلس فعلی با پیشنهاد فراکسیون زنان این زمان به سه روز تقلیل یافت.

سیده فاطمه فخر عضو حزب موتلفه می گوید: فاطمه رهبر حقیقتاً برای جامعه زنان مفید بود و برای مصوب کردن قوانین مربوط به آنها نهایت تلاش خود را داشت و حالا یک دلسوز و خادم جامعه زنان را از دست داده ایم. باید اذعان کرد که این فعال فرهنگی در تمام دوره های حضور خود در مجلس عضو کمیسون فرهنگی بود و در فراکسیون قرآن و عترت و حمایت حقوق معلولان نیز حضور داشته است، او عضو گروه دوستی ایران و استرالیا بوده و در گروه دوستی کشورهای نه چندان مورد توجه توگو و مالی هم حضور داشت.
از دیگر سوابق اجرایی و مسوولیت ها وی می توان به این موارد اشاره کرد: رییس فراکسیون زنان مجلس نهم، عضو و نایب رییس دوم کمیسیون اصل ۹۰ مجلس نهم، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس هشتم.
فعالیت در کمیته امداد
فاطمه رهبر در ۱۳۹۴ خورشیدی بعد حضور پرویز فتاح به عنوان رییس کمیته امداد امام خمینی (ره) به معاونت حمایت و سلامت خانواده این کمیته منصوب شد. در مدت مدیریت وی در کمیته امداد خمینی(ره)، خدمات شایسته‌ای به مددجویان ارایه شد. به‌روز رسانی خدمات جهیزیه در کمیته امداد و رسیدگی به زنان سرپرست خانوار از نمونه تلاش‌های این بانوی پرمهر و تلاشگر بود. بنابراین باید گفت فارغ از موضعگیری سیاسی فاطمه رهبر در امور اجتماعی و فرهنگی می توان تداوم حضور او در امور و مسوولیت ها را ستود و الگویی برای دیگر بانوان ایران ترسیم کرد.
سیده فاطمه فخر عضو حزب موتلفه به شخصیت و عملکرد رهبر اشاره کرد و گفت: خانم رهبر دوست خوب، فعال و ولایتمدار ما بودند. ایشان فردی باشخصیت مثبت، مردم دار، مهربان، کاردان و باتدبیر بودند. ایشان در زمانی که نمایندگی مردم را در مجلس شورای اسلامی عهده دار بودند، خیلی به فکر مستضعفان اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بودند. ایشان تمام تلاش خود را برای بیرون آوردن مردم از این وضعیت می کردند و سعی می کردند، درد و رنج مردم را کاهش دهند. ایشان در زمان مسوولیت در کمیته امداد امام خمینی هم خودشان شخصا به نقاط  دوردست و محروم سفر می کردند و مشکلات مردم را از طریق مجاری قانونی پیگیری و حل می کردند.

پایان زندگی
سرانجام این نماینده مجلس چند روز بعد از پیروزی در انتخابات مجلس یازدهم به خاطر ابتلا به ویروس کرونا در بیمارستان مسیح دانشوری تهران، دیده از جهان فروبست. وحید یامین پور که سی و یکمین منتخب مردم تهران بود، اکنون به دلیل درگذشت فاطمه رهبر به عنوان جایگزین وی انتخاب شده است.
علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی که در ادوار مختلف مجلس همکار فاطمه رهبر بود در توصیف او گفته است: ایشان از بانوان خدوم، با همت و متعهد به انقلاب و نظام اسلامی بودند که همواره در عرصه های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی، حضوری مسوولانه و اقداماتی ارزنده داشتند.
شورای بانوان ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی با صدور اطلاعیه‌ای ضمن تسلیت درگذشت فاطمه رهبر خاطرنشان کرد که فقدان این بانوی مؤمن و متخصص برای جامعه بانوان انقلابی بسیار سنگین خواهد بود. ایشان از بانوان خدوم، انقلابی، ولایت‌مدار و متعهد جمهوری اسلامی بودند که در هر کسوت و مسوولیتی که حضور داشتند، خدمت قابل توجه و گرانقدری ارایه دادند. ایشان در دوران فعالیت سیاسی خود به تلاش، صداقت و تعهد شهرت داشتند و متانت و تواضع از شاخصه‌های بارز ایشان در فعالیت‌های سیاسی و تشکیلاتی به حساب می‌آمد. فقدان این بانوی مؤمن و متخصص برای جامعه بانوان انقلابی بسیار سنگین خواهد بود. (ایرنا)
نام شما

آدرس ايميل شما

شاسینی
Iran, Islamic Republic of
ضمن عرض تسلیت ان شاءاله مورد شفاعت بی بی دو عالم و قرین رحمت الهی باشد
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1