کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا گزارش می‌دهد

بی‌رونقی بازارهای دهدشت و یاسوج در بهار کرونا / لزوم توجه ویژه دولت به بازار و اصناف

17 اسفند 1398 ساعت 10:06

لازم است تا در کنار اقدامات لازم برای کنترل ویروس کرونا، تمهیدات لازم برای آینده تغییرات اقتصادی و اجتماعی را هم مد نظر داشت در پایان باید گفت بیش و پیش از هر چیز در این روزها سلامتی مردم باید در اولویت باشد اما در عین حال برای حمایت از بازاریان و اصناف نیز دولت تدابیر خاص و ویژه اجرا کند تا شرایط استثنایی این روزها قربانی در بازار نداشته باشد.


گروه اجتماعی - امسال مهمان نامیمونی به نام کرونا که تمام واحدهای فرهنگی و اجتماعی کشور تحت تأثیر قرار داد و استان کهگیلویه و بویراحمد نیز با وجود اینکه در آمارها جز پاک‌ترین استان‌ها بوده است از این تأثیر منفی مصون نمانده است.
بازار روز دهدشت این روزها خلوت و بی رمق است و روزهای خود را سپری می‌کند که این خلوتی در آستانه نوروز گریبان بازاریان شده شامل همه اعم از خرده فروش و عمده فروش نیز می‌شود.
گزافه نیست اگر بازاریان را اصلی‌ترین بازنده‌های کرونا دانست، کرونا زمانی پا به کشور گذاشت که بازاریان خود را آماده فروش عیدانه می‌کردند. با این شرایط امید می‌رود دولت، مسئولان و حتی مردم برای جبران این خسارت به بازارهای مختلف بیش از گذشته تلاش و کوشش، همدلی و اگر لازم باشد، که هست، مهربانی انجام دهند.
رویای شب عید و دیوار کرونا
کاسبان ایرانی چند ماه قبل از شروع ماه اسفند با رویای فروش شب عید خود را آماده استقبال از نوروز و مشتریان این ایام می‌کنند زیرا براساس رسمی دیرینه از دیرباز ایرانی‌ها قبل از فرارسیدن فصل بهار وسایل و تجهیزات منزل، پوشاک و سایر ملزومات خود را خریداری و یا نوسازی می‌کنند.
https://cdn.kebnanews.ir/images/docs/files/000418/nf00418572-1.jpg
هر چند که با وجود مشکلات اقتصادی در سالیان اخیر خرید شب عید کمرنگ‌تر از گذشته شده اما هنوز هم این فصل چشم امید بسیاری از بازاریان و کسبه است.
مغازه داران یاسوجی نیز می گویند: اغلب بازاریان جنس‌های جدید نیاورده‌اند یا اگر آورده‌اند روی دست آنها مانده است. خبرنگار ما برای مشاهده بازار در دو روز مختلف سری به بازارها در شهرهای دهدشت و یاسوج زده است.
مردم در خانه هستند
به دلیل شیوع این ویروس مردم ترجیح می‌دهند فقط در خانه باشند به جز در مواردی که اضطراری در کار باشد.
بازار طلافروشان: این روزها بازار طلا و جواهرات کسادتر از قبل شده در کل شرایط متفاوتی را سپری می‌کنیم.
پارچه فروش‌ها می گویند: بعد از این داستان کرونا کلیه جشن‌ها و عروسی‌ها کنسل شده و مردم انگیزه‌ای برای خرید لباس جدید و پارچه ندارند در نتیجه تقریباً ضررش به ما رسیده خدا به دادمون برسه!
راننده تاکسی‌ها می گویند: شهر و خیابون خلوته و اصلاً کسی نیست که حالا ما مسافرداشته باشیم. این تبلیغات منفی علیه حمل نقل عمومی بیشتر به زیان ما شده و مردم ترجیح می‌دهند به جای تاکسی سوار شدن پیاده قدم بزنن!
آرایشگاه‌ها: به جز موارد خیلی معدودی آرایشگاه‌ها تعطیل است، میوه فروشی‌ها نسبت به بقیه وضعیت بهتری دارند.
میوه فروش: به نسبت پارسال فروش مون کمتر شده یعنی مردم خرید خرد و محدود دارند اما خریدهای عمده برای جشن و مهمونی کلاً نیست، میوه اگر زیاد بیاریم رو دست میمونه، دیگه شرایط اینطوره باید تحمل کنیم.
در کل بازار میوه فروشی نسبت به بقیه بهتره است.
قصابی و گوشت فروشی‌ها: ما هم مثل بقیه وضعیت خوبی نداریم و امیدواریم با گرمی هوا یکم وضعیت بهتر بشه وقتی شرایط بد بشه همه بازاری از رونق می افته.
بنگاه‌های معاملات خودرو؛ طی هفته جاری و پس از اعلام رسمی ورود کرونا به ایران، خرید و فروش خودرو افت کرده، چه آنکه مراجعه شهروندان حتی برای تعویض پلاک نیز کاهش  داشته است. از چهارشنبه گذشته که خبر ورود کرونا به ایران اعلام شد، بسیار از شهروندان به توصیه وزارت بهداشت، پیشگیری را در دستور کار قرار داده‌اند تا با رعایت هرچه بیشتر بهداشت فردی، خود را از ابتلا به این ویروس در امان نگه دارند. ازآنجاکه پی‌درپی توصیه می‌شود شهروندان تا حد امکان در منازل خود بمانند و بیرون نیایند، مراجعه به بنگاه‌ها  نیز کاهش یافته و بنابراین تقاضا روند نزولی پیدا کرده است.
https://cdn.kebnanews.ir/images/docs/files/000418/nf00418572-3.jpg
بنگاه‌های املاک؛ بازار مسکن شب عید که در دو سه ماه اخیر از رونق نسبتاً مناسبی برخوردار بود تحت تأثیر شیوع کرونا ویروس با افت معاملات مواجه شد. به طوری که متعاملین سعی می‌کنند حتی المقدور از مواجهه با یکدیگر خودداری کنند و حتی بعضی مشتریان و فروشندگان که تصمیم قطعی خود را برای معامله یک واحد مشخص در هفته گذشته گرفته‌اند از امضا امتناع می‌کنند.
تالارهای عروسی و رستوران‌ها؛ تالارها، رستوران‌ها، کافی‌شاپ‌ها و فروشگاهها تحت شدید شیوع کرونا قرار گرفتند. در حالی که مقامات کشوری به شهروندان توصیه کرده‌اند که از حضور در اماکن عمومی خودداری کنند، صاحبان بسیاری از مشاغل در تلاشند با رعایت نکات بهداشتی و اطمینان خاطر به مشتریان از کسادی بازار در شرایط حاضر جلوگیری کنند اما با ادامه روند بنظر می‌رسد. آنها نیز از بازندگان اصلی تأثیر ورود کرونا باشند.
داستان کرونا همچنان ادامه دارد و تأثیر اجتماعی آن را بر حیات و زندگی روزمره همه گذاشته است، به نطر می‌رسد با ادامه این روند باید راکدترین و بی رمق ترین عید دوران زندگی خود را تجربه کنیم.
باید در نظر داشت که تاثیرات اقتصادی کرونا تنها مربوط به یک یا چند کشور خاص نبوده و دیر یا زود بخش‌های زیادی از جهان را درگیر خواهد کرد. از این‌رو لازم است تا در کنار اقدامات لازم برای کنترل ویروس کرونا، تمهیدات لازم برای آینده تغییرات اقتصادی و اجتماعی را هم مد نظر داشت در پایان باید گفت بیش و پیش از هر چیز در این روزها سلامتی مردم باید در اولویت باشد اما در عین حال برای حمایت از بازاریان و اصناف نیز دولت تدابیر خاص و ویژه اجرا کند تا شرایط استثنایی این روزها قربانی در بازار نداشته باشد.
-----------------------------------
گزارش از صیاد خردمند


کد مطلب: 418572

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/418572/بی-رونقی-بازارهای-دهدشت-یاسوج-بهار-کرونا-لزوم-توجه-ویژه-دولت-بازار-اصناف

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1