تاریخ انتشار
چهارشنبه ۴ دی ۱۳۹۸ ساعت ۰۱:۲۴
کد مطلب : ۴۱۵۸۳۰
سلسله گفتارهایی در باب انتخابات مجلس یازدهم بویراحمد و دنا:

توهم پیروزی و توصیه‌های انتخاباتی

علی اصغر فضیلت فرد
۲
۰
توهم پیروزی و توصیه‌های انتخاباتی
کبنا ؛گفتار اول:
  در استان کهگیلویه و بویراحمد، معمولاً بلافاصله پس از اتمام هر انتخابات، فعالیت انتخاباتی کاندیداها برای ادوار بعد بصورت غیررسمی شروع می‌شود، این در حالیست که شروع ثبت‌نام مطابق تقویم وزارت کشور فقط چندماه قبل از انتخابات و تبلیغات عمومی هم فقط یک هفته است. بعبارت دیگر هر سال در استان ما، فضا انتخاباتی است و تهدیدات و آسیبهای مترتب بر این فضا نیز وجود دارند.
 افزایش سطح توقعات مردم، دامن زدن به تعصبات قومی‌ومنطقه‌ای، تخلفات انتخاباتی، خرید آرا، سوءاستفاده از امکانات دولتی و .... بخشی از مسائلی است که می‌تواند امنیت جامعه را در ایام انتخابات تهدید نماید.
در این بین، یکی از مهمترین خطرات و تهدیدات امنیتی در انتخابات، توهم پیروزی و بعبارتی توهم قبولی قطعی در انتخابات بوده که به محض اعلام نتایج، برای کاندیدای متوهم، شکست غیرقابل باور و پذیرش می‌باشد. به بیانی دیگر، گاهی داوطلب انتخابات به دلایل مختلف، خود را پیروز رقابت دانسته لیکن چنانچه پس از سوت پایان انتخابات، شخص دیگری پیروز انتخابات باشد، نتیجه را باور نمی‌کند؛ در اینصورت چنانچه داوطلب مزبور، واقع‌نگر باشد و مصالح ملی و امنیت جامعه را مقدم بر خواست خود و گروه متبوعش بداند، مشکلی حادث نمی‌شود. در غیر اینصورت، چنانچه داوطلب یا داوطلبین، نتیجه را نپذیرند و بجای درنظر گرفتن قانون، مصلحت و امنیت، در دام احساسات و توهم و تألمات روحی ناشی از عدم موفقیت بیفتند و نتوانند هواداران خود را کنترل کنند، تهدیدی فزاینده و موج‌ساز برای امنیت اتفاق خواهد افتاد؛ در اینصورت هرگونه حرکت ساختارشکنانه ناشی از خشم هواداران، نشر شبهات و شایعات، دشمن‌تراشی و مقصرتراشی، متهم نمودن نظام به تقلب و مهندسی انتخابات و.... باعث می‌شود که تهدید امنیتی منجر به آسیب امنیتی شود و اینجاست که داوطلب ناراحت از شکست، شاید شروع‌کننده یک اعتراض باشد اما به دلیل خارج شدن اوضاع از کنترل، قطعاً تمام کننده اغتشاشات نخواهد بود؛ مضاف بر این، دشمنان و معاندین از این فضا نهایت استفاده را خواهند برد.
 وقایع سال ۸۸ در سطح ملی و اعتراضات هواداران یکی از کاندیداها در سال ۸۶ در یاسوج و.... از این دست حوادث ناخوشایند، محسوب می‌شوند.
نکته حائز اهمیت این است که گاهی برعکس این ماجرا، توقع هست که یک فرد پیروز در انتخابات شود لیکن به دلایلی این اتفاق نمی‌افتد و کاندیدای طلبکار، می‌تواند با صبر، متانت، دیانت و رعایت قانون، حق خود و حق‌الناس را پیگیری نماید؛ دقیقاً مانند آنچه در سال ۹۴ در حوزه انتخابیه بویراحمد و دنا اتفاق افتاد و دکترستار هدایت خواه، حاضر به اخلال در نظم و ایراد خسارت و لطمه به مردم، ساحت قانون و آرامش استان و کشور نشدند.
 علی‌ایحال، آنچه که نویسنده را ناگزیر به نوشتن این مرقومه نموده است، خطری است که در این خصوص احساس می‌شود؛ مشروحاً اینکه آنچه از بررسی فضای انتخاباتی حوزه انتخابیه حاصل می‌شود، این است که توهم پیروزی همراه با عدم واقع‌نگری یرخی از داوطلبان این حوزه، ممکن است روزهای پس از دوم اسفند را در کام مردم این دو شهرستان تلخ نماید؛ لیدرها و هواداران این داوطلبان به نیت جذب آرای خاکستری (که معمولاً منتظر پیوستن به کاندیدای پیروز هستند) و با انگیزه موج سازی انتخاباتی، هم در محاورات و فضای واقعی و هم در رسانه‌ها و فضای مجازی، اقدام به اعلام پیروزی زودهنگام نموده‌اند.
این در حالی است که دو جریان عمده سیاسی موجود، هنوز کاندیدای خروجی خود را اعلام ننموده‌اند و از طرفی نماینده فعلی با تمام قوا در حال تلاش برای هت‌تریک است؛ فلذا واقعیات موجود در فضای انتخاباتی و خط‌بندیهای فعلی، از عدم موفقیت این داوطلبان حکایت دارد؛ بدیهی است داوطلبی که خود را پیروز بداند، چنانچه موفق به کسب نتیجه مورد توقع نشود، نمی‌تواند احساسات خود و هواداران را کنترل کند.
از طرف دیگر، اعلام پیروزی یعنی تعیین تکلیف برای مردم و فی‌الواقع توهین به شعور مردم محسوب می‌شود.
لذا به تمامی متولیان امنیتی یادآوری می‌شود که با رصد دقیق اخبار و اطلاعات و فضای موجود با هرگونه فضاسازی که متعاقب اعلام اتمام انتخابات، نتایج ناخوشایند و تهدیدات امنیتی در پی داشته باشد برخورد نمایند.

-----------------------------
علی اصغر فضیلت فرد
دکترای حقوق عمومی،
کارشناس مسائل سیاسی و امنیتی
 
نام شما

آدرس ايميل شما

اصالت
Iran, Islamic Republic of
جناب نویسنده انگار توبودی یک ماه پیش پیروزانتخابات را شخص هدایتخواه معرفی کردی واقعا حیفم میاد که خودت را هم کارشناس مسایل امنیتی معرفی میکنی ولی بدان که از امنیت هیچی نمیدونی درصورتی که هنوز ایشان قصدکاندیداتوری نداشتند وعملکر امثال شما باعث شد ازاین شهر برود یه نصیحت برادرانه ازشما دارم لطفا درمسایل سیاسی دخالت نکنید بهتره چون امثال شما فقط وفقط باعث ریزش آرا هستید لطفا سرجای خود بنشینید
ahmad
Iran, Islamic Republic of
شاخ شونه کشیدن با افرادی مثل / که از نعمت بینایی،شنوایی،و گویایی محرومید،آب در هاون کوبیدن است....
مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

«اعتماد» از عناصر لازم‌ و ابتدایی حکومت‌داری است که حکومت‌ها باید در خلق و حفظ آن گام ...
اگر بایدن پیروز شود...

اگر بایدن پیروز شود...

بايدن با مطرح کردن بحث موشک‌ها، قصد توافق دارد و قطعا ايران هم خطوط قرمزي براي مذاکره ...
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
1