تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۰۱:۲۵
کد مطلب : ۴۱۵۲۰۰
نشست صمیمانه هنرمندان و معماران با شهردار یاسوج؛

تجلیل هنرمندان از شهردار یاسوج / تصاویر

۰
تجلیل هنرمندان از شهردار یاسوج / تصاویر
کبنا ؛
نشست تعاملی شهردار یاسوج با هنرمندان این شهر در محل هتل پارسیان برگزار شد و هنرمندان دغدغه‌های خود را در حضور مسوول امور شهری مرکز استان بیان کردند.
اسحاق آقایی در این نشست با بیان اینکه در برهه‌ای 30 عکاس را به مرکز استان دعوت کردیم تا مستندی از زیبایی‌های این شهر تهیه کنند افزود: همکاری لازم نشد اما در شهرهای دیگر این کار انجام شد و الان در تبریز ششمین دوره در حال برگزاری است.

وی گفت: در بیرجند هم چنین کاری در حال انجام بود که یک شهردار از استان ما به آن جا رفت و آن برنامه را تعطیل کرد!!.
آقایی با انتقاد از شهری که سینما و گالری و آمفی تئاتر ندارد گفت: شهردار کنونی توقع ما را بالا برده است و توقع این است که معاون فرهنگی شهرداری را راه‌اندازی کند.
رضا شریعتی از ادبیات داستانی هم با بیان اینکه خیلی از شهرهای دنیا به واسطه ادبیات و  داستان در دنیا شناخته می‌شوند گفت: جا دارد که جشنواره ادبیات و داستان در یاسوج راه‌اندازی شود و حداقل ادبیات نمایشی در این شهر برگزار شود.
موسوی که از حوزه موسیقی اظهار نظر می کرد هم در این نشست با انتقاد شدید از وضعیت کنونی شهر یاسوج که یک سالن برگزاری برنامه‌ها را ندارد از وضعیت بد صوت در سالن‌های شهر انتقاد کرد و گفت: بیایند یک سالن خوب و بزرگ در حد هزار و 500 نفر با سیستم صوتی خوب در شهر راه‌اندازی کنند تا بتوان از گروه‌های خوب موسیقی کشوری دعوت کنیم.
سید محمد حسینی عکاس هم در این نشست با اشاره به نقشه اولیه یاسوج که توسط غربی‌ها در سال 53 طراحی شده بود گفت: برای مثال خیابان شهداها را جوری اریب طراحی کرده بودند که در زمستان آفتاب به خانه‌ها بتابد و در تابستان هم خنگ باشد که هویت شهر را به هم زدیم.
وی گفت: این شهر با ساختار خود می‌توانست شهری گردشگرپذیر باشد که الان وضعیت ناجوری دارد و آن چه که اتفاق افتاده داشته‌ها را از دست داده‌ایم.
حسینی گفت: شهر یاسوج بهار و زمستان فوق‌العاده‌ای دارد اما با کاشت درختان نامربوط وضعیت به گونه‌ای شده که این شهر پاییز درجه یک ندارد.
او بحث زباله را هم در این شهر بغرنج دانست و گفت: همچنین در یاسوج کمک به هنرمندان دیده نمی‌شود در حالی که برای مثال در کشوری مثل فرانسه وقتی پایان کار یک خانه داده می‌شود به اندازه اتاق خواب هر خانه باید اثر هنری از هنرمندان خریداری شود.
در ادامه دانشی معمار به برخی از مشکلات شهر یاسوج در بعد معماری اشاره کرد و گفت: شهر زیبا شامل هر چیزی از پارک گرفته تا رفتارهای مردم و رفتار مدیران شهری و سیستم فضای سبز و ... است.
وی گفت: شهر یاسوج شهری در معرض خطر از نظر زیبایی در آینده است چرا که توسعه بی‌رویه پیدا کرده به فاصله 5 کیلومتری از مرکز شهر به اکبرآباد و یا بلهزار و مهریان و مادوان می‌رسیم که از نظر ضوابط در آینده وضعیت خرابتر هم می‌شود.
این معمار با بیان این که نقش مردم در شهر خیلی کم است افزود: همه آزادند هر کاری دلشان خواست در این شهر انجام دهند و در زمینه تخلفات شهرسازی در ایران تک هستیم و نفر دوم با یاسوج فاصله بسیار زیادی دارد و شهری نابهنجار داریم.
دانشی با تاکید بر این که در این جلسه باید شورا هم حضور می‌داشت افزود: در سال‌های اخیر توسعه شهرها کمتر از 30 درصد بوده در حالی که در مدیریت شهری 4 برابر توسعه پیدا کرده‌ایم و تعداد کارمندان شهرداری 4 برابر شده است.
وی ایزوگام پشت بام‌ها را مشکلی برای شهر یاسوج دانست که علاوه بر زشت کردن چهره شهر باعث ایجاد خطر می شوند همچنان که دو مورد آتش‌سوزی در 60 متری و سالم‌آباد تاکنون بوده است.
ساسان حسینی معمار هم گفت: شهرداری کار خوبی در زمینه دیوارنگاری انجام داده اما یک شهر را تنها با یک دیوارنگاری تنها نمی‌توان ساخت.

غفاری جامعه‌شناس شهری هم گفت: در شهر یاسوج همه چیز به غیر از هویت بومی دیده می‌شود یاسوج نیاز به معنا و هویت دارد و متاسفانه بخش خصوصی توانمند هم برای ساختن یاسوج نداریم.
مظفری از ادبیات داستانی هم به 2 معضل اساسی در شهر یاسوج اشاره کرد و گفت: معمولا مدیران با فکر فرهنگی در یاسوج نداشته‌ایم مدیر باید اعتقاد قلبی به فرهنگ داشته باشد و بعد اینکه بعد از سال‌ها هنوز یک چارت سازمانی دقیق برای حوزه فرهنگی و هنری نداریم.
وی گفت: فرهنگ عمومی باید توسط شهرداری‌ها اجرا شد آیا با این چارت و وضعیت می‌توان در یاسوج چنین کاری را انجام داد.
هنرمندی دیگر با بیان این که رشد جمعیتی در شهر یاسوج 100 برابر شده است افزود: با روند رو به افزایش حاشیه‌نشینی در شهر یاسوج هزینه‌های زیادی به این شهر تحمیل شده است.
وی گفت: چرا باید در شهر یاسوج تبلیغ نهضت آسفالت کنیم چرا نباید به جای آن تبلیغ نهضت فضای سبز شود؛ در حالی که اطراف شهر یاسوج را رودخانه‌ها گرفته چه استفاده‌ای از این ظرفیت کرده‌ایم.
رفیعی از تئاتر هم با انتقاد شدید از بروکراسی اداری در شهرداری گفت: شهرداری و نیروهای آن فقط وظیفه نصب و پوستر و آگهی را دارند.
وی از مسوولان حوزه فرهنگی و هنری شهرداری انتقاد کرد که چرا در برنامه‌های فرهنگی و هنری شرکت نمی‌کنند  و مشکل اصلی از خود شهرداری است.
خانم هنرمندی هم با بیان اینکه اشتباه است که هنرمندان از شهرداری مطالبه گری کنند اظهار کرد: این شهرداری و دیگر نهادها و ارگان‌ها هستند که باید از ما مطالبه گری کنند تا به کمک آن‌ها بیاییم.
شهروندسازی وظیفه مهم هنرمندان است
 رئیس حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد گفت: عنصر اصلی هر شهری برای توسعه و آبادانی شهروند است.
شریف اسلامی در دومین نشست هنرمندان و شهردار یاسوج، گفت: دغدغه هنرمندان نسبت به شهر یاسوج به عنوان شهری که  متعلق به همه استان است ما را در این مکان جمع کرد و این دغدغه را همه ما باید نسبت به شهرمان، شهروندان و آینده آن داشته باشیم چرا که آیندگان ما را قضاوت خواهند کرد.

وی تصریح کرد: قطعا آیندگان ما را قضاوت خواهند کرد و خواهند گف  با شهری که همزمان کوه و جنگل  و رودخانه دارد و در زیباترین طبیعت کشور بنا شده، چه کرده ایم.
وی تویعه انسانی را مقدم بر همه توسعه ها دانست و گفت: توسعه و رشد شهری بدون در نظر گرفتن و توجه به عنصر شهروند، عقیم خواهد ماند.
اسلامی تصریح کرد:  تبیین حقوق شهروندی، شهروند مداری و شهروند سازی از جمله وظایف جامعه هنری است و مسئولیت مهم اجتماعی آنها در قبال شهر است.
رئیس حوزه هنری استان خاطرنشان کرد: شهر موجودی زنده است که معماران کالبد آن را می سازند و هنرمندان روح آن و هر دو اینها باید در کنار هم باشد تا شهر بستر رشد و تعالی شهروندانش شود.
اسلامی نمی توانیم، نیست و نمی شود را یک فرهنگ غلط  در استان دانست و اظهار کرد: این افعال منفی جلوی حرکت و رشد را گرفته و به این خاطر شهر و استان ما با داشتن این همه منابع خدادادی هنوز در خم کوچه اول توسعه است.
وی تاکید کرد: برای توسعه و تعالی شهر ابتدا باید توسعه انسانی را محقق کنیم چرا که توسعه جامعه با توسعه انسان شکل می گیرد و اگر شهری با انبوه ساخت و سازها و بلوارها و فضاهای فیزیکی باشد اما فرهنگ شهرنشینی و شهروند مسئول نباشد، آن شهر ماندگار و پایدار نخواهد ماند.
اسلامی نگاه شخصی، سیاسی و طایفه ای به توسعه شهری را یک آسیب دانست و اظهار کرد: تا مادامی که کسانی چنین خط کشی هایی را در شهر و بین شهروندان می کنند، شهر رنگ آبادانی نخواهد دید.
رویس حوزه هنری استان تصریح کرد: شهروندی می تواند برای شهرش موثر و مفید باشد که تکریم و احترام شود و زیبا سازی و طراوت بخشی به شهر، تکریم و احترام به شهروندان و حق طبیعی آنان است چرا که در شهر ناهنجار و نازیبا، ناهنجاریها و زشتی ها رشد خواهد کرد.
وی با اشاره به برگزاری نشست هنرمندان با شهردار، بر توجه به نقش هنر در رشد فرهنگی و اجتماعی و ارتقای جلوه های بصری شهر یاسوج تاکید کرد و گفت: مسئولیت اجتماعی هنرمندان ایجاب می کند که نسبت به آینده شهری که در آن زیست می کنند و فردا باید آن را به نسل بعدی بسپارند، حساس و مسئولیت پذیر باشند.

رئیس حوزه هنری استان دیوار نگاری اجرا شده در شهر یاسوج را یک اقدام موثر و گام اولیه دانست و عنوان کرد: برگزاری این جشنواره در سطح ملی یک حرکت امید بخش و قابل تحسین بود که اثرات روانشناختی، جامعه شناختی و فرهنگی خوبی در شهر داشته است.
وی افزود: تاثیر مثبت این اتفاق می تواند در بخش های  دیگر تکثیر شود و به شهرمان و شهروندانش که به امید، نشاط و طراوت نیاز دارند، روح تازه ای دمیده شود و هنر و هنرمندان هستند که می تواند این بار را به منزل ببرند.
وی تاکید کرد: تمدنها با جلوه های هنری خود را پایدار و ماندگار کرده اند و شهر یاسوج نیز اگر می خواهد ماندگار شود باید بر پایه هویت بومی خویش، با هنر چه در شکل و چه در محتوا پیوند خورد و مامنی برای شهروندانش باشد.

شهر یاسوج ظرفیت پایلوت گردشگری در سطح بین المللی را دارد
 شهردار یاسوج گفت: شهر یاسوج ظرفیت پایلوت گردشگری در سطح بین المللی را دارد.
 نستهن مقدم دوشنبه در نشست با هنرمندان یاسوج، افزود: با مشارکت هنرمندان و مردم، شهر  یاسوج می تواند پایلوت بین المللی در حوزه گردشگری باشد.
مقدم با بیان اینکه اگر بستر را فراهم نکنیم، ظرفیت ها به قهقرا خواهد رفت، عنوان داشت: خواستن توانستن است و باید به این مهم توجه شود.
وی گفت: باید آموزش سرلوحه کار قرار بگیرد و به حوزه شهروندی توجه شود.
شهردار یاسوج با اشاره به مدیریت شهری، عنوان داشت: اسم پایتخت طبیعت در شرایط کنونی زیبنده این شهر نیست. تخریب جنگل و ساخت و سازهایی با روح تخلف و ضعف ها بخشی از مشکلات است.
مقدم با اشاره به اینکه نگاه صرف خدمات محوری به شهرداری یک آسیب است، گفت: شهرداریها باید به نقش اصلی خود در مدیریت همه امور شهر همچون دیگر کشورها بازگردد.
شهردار یاسوج تصریح کرد: انتظار داریم که نخبگان هنری، فرهنگی، علمی و ... پای کار بیایند و شهرداری را در حوزه فرهنگ یاری کنند.
وی گفت: بهره وری در مدیریت شهری یک موضوع مهم است و باید از امکانات درست استفاده کرده و اثر بخشی را ببینیم.
مقدم عنوان داشت: نباید برای شهر برنامه بنویسیم، بلکه باید به شهروند فرصت داد تا به ما برنامه دهد و باید نیاز سنجی ها به شکل اصولی انجام شود.
شهردار یاسوج گفت: آمادگی کامل برای تعامل با هنرمندان وجود دارد و می خواهیم همه پای کار آمده و کار را به اهلش بسپاریم.
مقدم المان سازی اصولی را یک نیاز دانست و افزود: در حوزه میدان هفتم تیر و فلکه ساعت تغییراتی انجام خواهد شد.
مقدم بیان کرد: رشد جمعیت یک فرصت بوده، اما باید برنامه های بالا دستی به شکلی باشد که طرح های تفضیلی مغفول نماند.
مقدم احیای باغات ایرانی را به عنوان ظرفیت مناسب برای جایگزینی با چمن کاری دانست و اظهار کرد: باید در زیبا سازی و منظر شهری هم توجهات و نگاه مناسب اعمال شود.
شهردار یاسوج تجلیل شد
 جشنواره دیوارنگاری در شهر یاسوج چندی پیش به همت شهرداری شهر یاسوج و با حضور تعدادی از هنرمندان کشوری و استانی برگزار شد.
این جشنواره در حالی برگزار شد که مردم و به خصوص اهالی هنر از وضعیت شهر یاسوج و آن چه که آن را نازیبایی در این شهر می دانستند گلایه های فراوانی داشتند.

شهرداری برای نخستین بار پای هنرمندان را به مبلمان شهری یاسوج باز کرد و برخی از دیوارهای شهر یاسوج در محل های پر رفت و آمد شهر یاسوج نقاشی و رنگ آمیزی شدند.
به همین منظور هنرمندان شهر یاسوج به همراه رئیس حوزه هنری استان در نشستی که در محل هتل پارسیان این شهر برگزار شد علاوه بر بیان دیدگاه های خود با اهدای لوحی از این اقدام شهردار یاسوج قدردانی کردند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1