تاریخ انتشار
سه شنبه ۷ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۱۰
کد مطلب : ۴۱۴۲۹۷
پوشش جنیدی در ژاپن چگونه جنجالی شد؟

ماموریت بحث برانگیز و خبرساز «لعیا جنیدی»

۲
۰
ماموریت بحث برانگیز و خبرساز «لعیا جنیدی»
کبنا ؛آبه شینزو نخست وزیر ژاپن روز پنج شنبه تصویری از دیدار با لعیا جنیدی معاون حقوقی رییس جمهور ایران منتشر کرد که بازتاب وسیعی در رسانه‌ها یافت و مورد توجه افکار عمومی قرار گرفت. نکته جالب توجه در این تصویر پوشش متفاوت معاون رییس جمهور در جایگاه نماینده رسمی ایران در این دیدار بود.
ماموریت بحث برانگیز و خبرساز لعیا جنیدی
تصویری که آبه از دیدار با جنیدی منتشر کرد

لعیا جنیدی به نمایندگی از ایران به منظور شرکت در مراسم تاجگذاری و آغاز به کار رسمی امپراطور جدید ژاپن به توکیو سفر کرده بود. او در جریان این سفر با آبه شینزو نخست وزیر و وزیر دادگستری ژاپن نیز ملاقات داشت.
در همین راستا آبه تصویری از دیدار خود با جنیدی را در صفحه اینستاگرامش منتشر کرد. این تصویر به خاطر پوشش جنیدی مورد توجه قرار گرفت. جنیدی برخلاف آنکه در ایران بیشتر با پوشش چادر در مجامع رسمی حضور می‌یابد در سفر ژاپن چادر را کنار گذاشته بود و پوشش مانتو و روسری را دیدار‌های رسمی و دیپلماتیک خود داشت.
این موضوع با واکنش‌ها فراوانی در شبکه‌های اجتماعی روبه رو شد. البته جنیدی پیشتر در برخی سفرهای خارجی خود نیز از همین پوشش استفاده کرده بود از جمله سفر به شیلی حدود دو سال پیش. البته در  آن زمان بحث و جنجال به گستردگی امروز نبود.
برخی کاربران به تمجید از اقدام جنیدی پرداختند. کاربری در این باره نوشته است: «دیدار لعیا جنیدی با نخست وزیر ژاپن یکی از قشنگترین تصویر‌های امروز جامعه زنان ایران که با تمام محدودیت‌ها و سنگ اندازی‌ها به راه خودشون ادامه میدن.»
یا کاربر دیگری نوشته است: «لعیا جنیدی نشان می‌دهد که مفهوم رجل سیاسی، بی‌معنا‌ترین واژه برای تعیین‌صلاحیت رییس‌جمهور است. او درمقام یک دیپلمات قدرتمنددر عرصه سیاست حضوریافته است. امثال لعیا‌جنیدی برای مجلس لازم هستند؛ حتی برای حضور درجایگاه وزارت خارجه یا ریاست‌جمهوری بایدفرصت رقابت بامردان داشته باشند.»
حتی برخی کاربران معتقد بودند که او می‌تواند به مقام‌های بالاتری در دولت برسد.
در این بین عده‌ای نیز معتقدند که پوشش لعیا جنیدی هیچ اهمیتی ندارد و نباید اینگونه مورد توجه قرار گیرد و به عنوان یک "دستاورد" معرفی شود.
برخی کاربران نیز از منظری دیگر می گویند که این کار جنیدی خلاف عرف بوده و او باید با پوشش چادر در این رخداد رسمی حضور می‌یافت.
ماموریت بحث برانگیز و خبرساز لعیا جنیدی
سفر جنیدی به شیلی در سال 96
چند نکته
این اولین بار نیست که پوشش لعیا جنیدی بحث برانگیز شده است. تابستان سال ۹۶ هنگامی که او از سوی حسن روحانی به عنوان معاون حقوقی رییس جمهور منصوب شد، پوشش او حرف و حدیث‌های فراوانی را برانگیخت. او پیش از حضور در کابینه به عنوان اولین زنی معرفی شد که با پوششی غیر از چادر در دولت حاضر می‌شود، اما او در دولت برخلاف پوشش همیشگی اش با چادر حاضر شد. تغییر پوشش جنیدی در شبکه‌های اجتماعی بحث‌برانگیز شد. جنیدی در مصاحبه‌ای گفت که دلیل این تغییر پوشش خواهش حسن روحانی برای رعایت «پروتکل کابینه» بوده است.
به هر حال پوشش لعیا جنیدی در یک ماموریت دیپلماتیک عملی کم‌سابقه در میان مقامات جمهوری اسلامی بوده است. همه دیپلمات‌های زن ایرانی و مقامات دیگر در سفر‌های رسمی خود به پوشش چادر مقید بودند، شاید این ساختار شکنی معاون حقوقی رییس جمهور این روند را تغییر دهد و در آینده این پوشش به پوشش رسمی دیپلمات‌های زن ایرانی تبدیل شود. چیزی شبیه به یقه دیپلمات که علی اکبر ولایتی در اوایل دهه شصت جایگزین کراوات کرد تا در چند دهه دیپلمات‌های ایرانی این پوشش را به عنوان نوعی لباس فرم بپذیرند.
از سوی دیگر حضور لعیا جنیدی در ژاپن و شرکت در یک مراسم رسمی در نوع خود جالبه توجه و کم سابقه بود. از همین منظر شاید بتوان این گمانه را مطرح کرد که حضور او اتفاقی نبوده و ممکن است حسن روحانی برای جنیدی برنامه تازه‌ای داشته باشد. شاید این حضور پیش زمینه یک ماموریت تازه برای او باشد.
ماموریت بحث برانگیز و خبرساز لعیا جنیدیجنیدی در حال حاضر از معدود مقامات محبوب دولت در میان هواداران روحانی است
جنیدی؛ سابقه و چالش هایش در دولت
لعیا جنیدی حقوق‌دان، وکیل دادگستری و استاد دانشگاه متولد ۱۳۴۷ در بابل است. حسن روحانی او را در ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ به سمت معاون حقوقی رئیس‌جمهور منصوب کرد. او جانشین مجید انصاری شد.
جنیدی در سال ۱۳۶۸ مدرک کارشناسی رشتهٔ حقوق را از دانشکدهٔ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران دریافت کرد. پس از آن، او کارشناسی ارشد و دکترایش را در سال‌های ۱۳۷۳ و ۱۳۷۹ در رشتهٔ حقوق خصوصی و اسلامی از همان دانشگاه اخذ کرد. در سال ۱۳۸۲، او برای یک دورهٔ پژوهشی پسادکتری در زمینه‌های حقوق تطبیقی و داوری تجاری بین‌المللی به دانشگاه هاروارد رفت.
جنیدی دانشیار و عضو هیات علمی دانشگاه تهران است و پیشتر مدیر کل اداره لوایح و تدوین و تنقیح قوانین و مقررات وزارت علوم بود.
برخی عقاید او بحث برانگیز و جنجالی است از جمله او معتقد است که «در اسلام، مانعی برای حضور زنان در مقام‌های قضایی وجود ندارد.»
او در دو سال اخیر چالش جدی در دولت روحانی نداشته و تلاش کرده که به ارامی گام‌های مثبتی بردارد. او در ماجرا حضور زنان در ورزشگاه‌ها و تصویب لایحه اعطای تابعیت به فرزندان مادران ایرانی نقش موثری داشته است.
چالش‌های کاری جنیدی در حال حاضر تصویب لوایح مربوط به اف‌ای تی اف و همچنین دفاع از حقوق ایران در مجامع بین المللی در رابطه با تحریم‌های ناعادلانه است.
جنیدی جزو معدود اعضای کابینه دوم روحانی است که از سوی هواداران او مورد تائید و تمجید قرار گرفته است.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
مثل این است که جناب ظریف بدون کت وشلوار با یقه باز برو و سفر خارجی آیا درست است
امید
Iran, Islamic Republic of
بعد از بیکاری و تورم و کاهش ارزش پول ملی مهمترین دستاورد روحانی و کابینش ساختار شکنی توی همه زمینه ها بوده از فرهنگی گرفته تا سیاسی و اقتصادی واقعا جای تبریک داره خسته نباشی
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1