تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۷ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۲۵
کد مطلب : ۴۱۰۸۸۲
تحرکات و فعالیت‌های انتخاباتی در کهگیلویه و بویراحمد (بخش پانزدهم)

اصولگرایان بویراحمد و شورای تکراری حکمیت

۴۲
۷
اصولگرایان بویراحمد و شورای تکراری حکمیت
کبنا ؛گروه سیاسی- بخش پانزدهم: ساختار قدرت در کشور و گفتمان‌های حاکم در شکل گیری این ساختار  یک رابطه سفت و متصلب از اقلیت بالا و اکثریت پایین را سبب شده است.
اینکه علت چیست و راه گریز از چنین ساختاری کدام است در حوصله این نوشتار نیست ولی نگاهی به وضعیت دو جریان سیاسی در ایران نشان می‌دهد چارت و ساختار این دو جریان هیچ تفاوتی با هم ندارد و سازوکار مناسبی برای عرض اندام ابتدای ترین صور دموکراسی نیز در آن در نظر گرفته نشده است. این تداوم و تغیر ناپذیری به خصوصیات قدرت بر می‌گردد.
 برای نمونه در کهگیلویه و بویراحمد و در جریان اصولگرای آن بیش از چند دهه است چند چهره تکراری در رأس حضور دارند. جالب آن که همه نیز معترض این چهره‌ها هستند و همه مدعی پایان عصر آنهاست ولی در عمل همه دنبال همان چهره‌ها هستند و حتی اگر خود این چهره‌ها قصد کناره گیری داشته باشند همان منتقدین آنها را رها نمی‌کنند.
مشابه همین وضعیت در جریان اصلاح طلب شهرستان کهگیلویه و سایر شهرستان‌ها نیز وجود دارد. به همین خاطر است بعد از چهار دهه در هر جریانی تنها چند چهره تکراری در رأس حضور دارند و تعداد معدودی توانسته‌اند به مجلس راه پیدا کنند.
حکایت اصولگرایان بویراحمد را همین حالا نیز می‌توان به عنوان یک ضرب المثل برای بقیه بکار برد.
جریانی که خود را محل رشد و رویش چهره‌های جدید می‌داند خود را متعلق به همه می‌داند ولی هرگز نتوانسته است از چنبره چند چهره تکراری خارج شود.
 در سال 1390 بود که همان ابتدای سال اعلام شد که «ستار هدایتخواه» قصد کاندیداتوری برای انتخابات نهم ندارد و جریان اصولگرا بهتر است به دنبال یک چهره جدید باشد. بعدها نیز گفته شد که هدایتخواه استخاره کرده است و این استخاره هم " بد" آمده است ولی سردرگمی و عدم اجماع بر روی یک گزینه جدید که محصول دو موضوع بود؛ یک مدعی بودن بسیاری از چهره‌های اصولگرا  و دیگر اینکه هیچ کس دیگری را قبول نداشت. هر کس هدفش از تن دادن به قواعد حزبی و شورا اجماع بر روی خود بود. این موضوع سبب شد در نهایت اصولگرایان دست به دامان خود هدایتخواه شوند و وی در حالی که خود را بی میل نشان می‌داد اقدام به ثبت نام در نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی نماید.
در آن دوره استخاره بد هدایتخواه درست تعبیر شد و وی بعد از دو دور حضور مقتدارنه در مجلس از غلام محمد زارعی که اساساً سیاستمدار نبود شکست خورد.
قاعدتاً آن شکست باید پایان انتخاباتی هدایتخواه می‌بود و اصولگرایان سراغ یک چهره جدید برای انتخابات مجلس بعدی می‌رفتند اما سال‌ها از پی هم می‌گذشت و هیچ اتفاقی در اردوگاه این جریان رخ نداد تا اینکه این جریان در نهایت در سال 1394 مجبور شد که فعالیت خود را شدت بخشد و صحبت از تشکیل یک شورا نماید.
شورای اصولگرایان تشکیل شد ولی همه شورا را تنها در یک صورت قبول داشتند که خودشان خروجی آن شورا باشند.
 نام های زیادی از دل آن شورا بیرون آمد ولی هیچ نامی ماندگار نبود و یکی بعد از دیگری کنار می‌رفتند تا در نزدیکترین زمان به اسفند 94 اصولگرایان سراسیمه دست به دامان خود هدایتخواه شوند.
هدایتخواه این بار با قطعیت بیشتری از نیامدن صحبت کرده بود و هیچ نشانه‌ای که دلالت بر آمدنش داشته باشد در دست نبود.
در نهایت ولی هدایتخواه را در آخرین ساعات ثبت نام به فرمانداری بویراحمد در خیابان گلستان 14 آوردند و وی وارد کارزار انتخابات شد.
 شرایط اما این بار از دور قبل برای هدایتخواه سخت‌تر و پیچیده‌تر بود. ظهور یک نامزد جدید به نام مهدی روشنفکر با اشتراکات و هم پوشانی زیاد قومی و جریانی  شرایط سختی را پدید آورده بود و در نهایت هم این شرایط سخت مانع از آن شد که هدایتخواه بتواند به مجلس راه پیدا کند. این اتفاق اما در حافظه جمعی سران اصولگرای بویراحمد ماند و آنها روشنفکر را عامل شکست خود و وی را غیر خودی می‌دانستند.
همین نگاه است که هنوز مانع از آن می‌شود که این جریان بر روی مهدی روشنفکر به عنوان یک گزینه انتخاباتی حساب باز کند و بسیاری از آنها حتی حاضر به مذاکره در این مورد نیستند. هر چند در این جریان  کسانی هم هستند که بر این باورند که می‌توان از ظرفیت روشنفکر استفاده کرد و در صورتی که هدایتخواه نباشد روشنفکر یک گزینه مستعد و بالقوه خوبی برای جریان اصولگرای بویراحمد است.
اینک در آستانه انتخابات یازدهم درب اتاق اصولگرایان بویراحمد کماکان بر همان پاشنه قبلی می‌چرخد.
آن‌ها باز هم شورا تشکیل دادند و شورا هم کاملاً مشخص است یک مسیر عبث و تکراری را آغاز کرده است و به احتمال زیاد به همان نقطه‌ای ختم خواهد شد که در دو دور قبل ختم شد و شاید هم بدتر.
شورا تا اینجا نشان داده است یک قید قبلی دارد و آنهم عدم معرفی مهدی روشنفکر است و این در حالی است که روشنفکر بی میل به گزینه شدن از سوی این شورا نیست اما شورا مدعی است که شروطی دارد که روشنفکر این شروط را قبول نمی‌کند و وقتی هم که کسی شروطشان را نپذیرد قاعدتاً شانسی برای گزینه بودن توسط شورا ندارد.
شورا در اولین نشست ادعایی خود یک گزینه جدید را معرفی کرد. گزینه‌ای که گفته می‌شود بیش از آن که شورا دغدغه رأی اوری را داشته باشد در پی ضربه زدن و مدیریت رأی  روشنفکر است.
 برخی مطلعین ادعا می‌کنند این سناریو توسط پیشوا طراحی و در حال اجراست و برخی چهره‌ها از جمله شیخ صفدر پناهی نیز از این سناریو حمایت می‌کنند.
اما اجرای سناریو نه تنها موفق نبوده است که کاملاً به نظر شکست خورده می‌رسید و اصولگرایان را بر سر یک دوراهی باخت – باخت قرار داده است. چرا که اگر فرخیانی در صحنه بماند شانس بسیار کمی برای بدست آوردن حداقلی از آرا دارد و اگر بخواهند عذر وی را بخواهند نوعی بی برنامگی و  بی احترامی به گزینه‌های غیر هدایتخواه به ذهن متبادر می‌شود و با توجه به وجود هم پوشانی این گزینه با روشنفکر بعداً روشنفکر می‌تواند به عنوان یک برگ برنده انرا رو کند که اساساً شورا دنبال حل مسئله انتخابات نیست و بیشتر درگیر یک جنگ و انتقام گیری است. قرائن بیانگر آن است که فرخیانی تا پایان قادر به ماندن نیست وشورا بار دیگر وارد یک فرآیند تکراری معرفی گزینه‌های جدید خواهد شد.
حالا هم دست اصولگرایان  بویراحمد بسیار خالی است آنها فرصت آزمون و خطا ندارد و فقط به پیروزی می‌اندیشند و حاضر به معرفی یک چهره جدید نیستند که کمی به وی زمان دهند.
روند اگر به همین شکل به پیش رود دیر یا زود اصولگرایان باز هم دست به دامان هدایتخواه خواهند شد و در آن صورت حضور هدایتخواه معادلات انتخاباتی را کاملاً تغیر خواهد داد ولی اگر وی به هر دلیلی نیاید در میان گزینه‌های فعلی رقابت به سمت روشنفکر و زارع خواهد رفت و شرایط ظاهری روشنفکر از چهار سال قبل نیز بهتر خواهد شد.
ولی شرایط این گونه نمی‌ماند و تغییر و تحولات زیادی در پیش است برای تأیید صلاحیت هیچ کس حتی زارع و بقیه ضمانت قبلی وجود ندارد. همین حالا هم فضای بویراحمد کاملاً توسط برخی چهره‌ها انتخاباتی شده است که این خود یک تخلف است و بعدها ممکن است برخی‌ها در هیئت‌های اجرایی و نظارت به این تخلفات احتمالی متوسل شوند.
شرایط عمومی کشور که در حال رفتن به سمت یک شرایط سخت‌تری است نیز در روند کلی انتخابات تأثیر گذار خواهد بود. وضعیت کلی اصولگرایان در کشور نیز انتخابات بویراحمد و کل استان را تحت الشعاع قرار خواهد داد و در آن صورت هدایتخواه و تیم اطرافش این فرصت طلایی را از دست نخواهند داد.
آنچه که تا اینجای کار مشخص است این است که شورای اصولگرایان و سازوکارهای به ظاهر دموکراتیک آن هیچ نشانه‌ای از توجه به خواست و اراده مردم و توجه به جوانان که شعار ادعایی بسیاری از همین چهره‌هاست در آن وجود ندارد و همه چیز بر خواست و اراده همان چهره‌های همیشه در رأس می‌چرخد.
فعالیت سفت و سخت دو جریان جبهه پایداری و طیف نزدیک به قالیباف و همچنین علی لاریجانی نیز در روند انتخابات کشور و حتی استان که سازوکارهای مخصوص  به  خود را دارد مؤثر است  و گرایش و وابستگی استانداران و فرمانداران نیز در روند انتخابات بی تأثیر نیست و می‌توانند اثر گذار باشند.
در ظاهر آمدن هدایتخواه کمی سخت می‌نماید ولی پذیرفتن اینکه وی هم نمی‌آید سخت‌تر است.
----------------------------------------------------------------------
قسمت پنجم [چهره های جدید انتخابات بویراحمد]
قسمت هفتم[ انتخابات استانی]
قسمت نهم [موحد]
قسمت دهم [عدل هاشمی پور]

قسمت یازدهم[محمدعلی وکیلی]
قسمت دوازدهم [اصلاح طلبان کهگیلویه]
قسمت سیزدهم [تاجگردون می آید]
 
نام شما

آدرس ايميل شما

اصلاحات پیروز باد
Iran, Islamic Republic of
ما از خدا میخواهیم که هداتخواه بیاید تا شکست سنگین تر از قبل بهش بزنیم . اما اگر روشنفکر بیاد فرق میکنه و باید چاره ای اندیشید ایشان هم از اصولگرا حمایت میبیند و هم از اصلاح طلب ها . کار سخت میشه واسه زارعی
بی طرف
Iran, Islamic Republic of
آقایی که دم از اصلاحات میزنی اولا زارع اصلاح طلب نیست دوماً اگه قرار باشه مثل دور قبل بشه شک نکن که کاندیدات قبوله اما چه فایده هشت سال علافی هشت سال دیگه هم روش برای شما فرقی نمیکنه
دکتر صدقی
Iran, Islamic Republic of
شورای اول بهترین شرط را دکتر هدایت خواه گذاشت و اونم تعیین کاندید با نظر شورای 23 نفره که ده نفر از طرف روشنفکر و ده نفر استاد و سه نفر بی طرف که روشنفکر نپذیرفت..
Iran, Islamic Republic of
چرا دروغ می گین این نظر روشنفکر بود .متاسفانه عده ای تو جلسه قصد به زمین زدن روشنفکر و داشتن همانطور که دور قبل هدایتخواه رو زمین زدن ،از قبل هم با آقای فرخیان نشست داشتن هدایتخواه هم رو هم با خود همراه کرده بودن .
Iran, Islamic Republic of
در كل آشفته بازاره
از اوضاع و احوال همين اصولگرايان بويراحمد و اصلاح طلبان كهگيلويه و منفعت طلبان گچساران و اعتدال گرايان ديشموك معلومه كه همه گيج و بى برنامه اند
به نظر بنده خود شيخ صفدر پناهى بياد تو صحنه
امید
Iran, Islamic Republic of
اگه خروجی اصولگرایان غیره روشنفکر باشه باخت اصولگرایان حتمی هستش وبرای همیشه اصلاح طلبان پیروز انتخابات هستند وما هم به طرف اصلاح طلبان میرویم نه اصولگرایانی که 4 نفر دارند رای پیروز وقطعی اصولگرایان نابود میکنند
Iran, Islamic Republic of
هدایتخواه دیگه تمام شد
سفلی
Iran, Islamic Republic of
درود بر آقایان کیان دهراب پور و اندرخور و شکراله امامی که شجاعانه جلوی تمامیتخواهی اصولگرایان وایسادند و حرف حق را زدند شیر مادرشان حلالشون
سفلی
Iran, Islamic Republic of
درود بر آقایان کیان دهراب پور و اندرخور و شکراله امامی که شجاعانه جلوی تمامیتخواهی اصولگرایان وایسادند و حرف حق را زدند شیر مادرشان حلالشون
موسوی
Iran, Islamic Republic of
پناهی و پیشوا روی هم ده رای ندارن
Iran, Islamic Republic of
پیشوای
علی
Iran, Islamic Republic of
روشن فکر اصول گرا نیست
Iran, Islamic Republic of
اقا جان دوستان زارع اطراف روشنفکر هستند و اونا هستند که نقشه راه برا روشنفکر مشخص می کنند
Iran, Islamic Republic of
درود بر روشنفکرایشان فردی از دل مردم برخاسته است که محبوب دلهاست تا کور شود هر آنکه نتواند دیدن
تاراز
Romania
مهدی روشنفکر چهره کاریزمایی که علی رغم داشتن زر و زور و تزویر قلب مردم را تسخیر کرده و در هرشرایطی پیروز انتخابات خواهد بود
مهدی روشنفکر رو نباید نادیده گرفت
طرفدار روشنفکر
Romania
1_ بسیار لذت بردم از نکته سنجی نویسنده. بنابراین از نویسنده محترم بخاطر این متن واقعی و متفکرانه تشکر میکنم .

2_ اینکه سناریوی فرخیانی توسط چه کسی یا کسانی طراحی شد خیلی مهم نیست، مهمتر این است که این سناریو از اول شکست خورد و سبب روسیاهی افراد نادانِ به اصطلاح سیاسی شد .

3_ اگر فرض کنیم که طراحی سناریوی فرخیانی توسط پیشوا درست باشد باید به آقای پیشوا گفت:
آقای پیشوا ! داری اشتباه میزنی برادر. اونی که بهت بها نداد روشنفکر نبود، بلکه هدایت خواه و رفقاش بود. اشتباه نزن. تا ابد در حوزه بویراحمد قادر به عرض اندام نخواهی شد.

4_ نکته اساسی اینجاست که هدایت خواه بیاد قطعا شکست خواهد خورد . دو شکست پیاپی بار روانی منفیِ سنگینی دارد که تغییر آن به بار روانی مثبت تقریبا محال است . تفکر هدایت خواه پوسیده و قدیمی است و مردم هوای تازه و تفکر نوین می خواهند .
شما در متن بصورت منطقی ساختار شورا را زیر سوال بردید و اشاره کردید که شورا رابطه ای با مردم ندارد و به خواست مردم توجه نمی کند و تعصب شدیدی روی چهره های تکراری دارد، حال اگر هدایت خواه چهره و گزینه نهایی چنین شورایی باشد چطور همان مردم که مورد بی توجهی و بی مهری همان شورای ناشناخته، متعصب قرار گرفته اند به گزینه آن شورا که هدایت خواه باشد رای خواهند داد ؟

به شکست سوم سلام کنید دوستان ستار هدایت خواه .

روزی رو میبینم که دکتر فرخیانی هم از دکتر روشنفکر حمایت خواهد کرد .

خطاب به شورای غیرمردمی و پرادعا :
سن که بالا بره!!
کاکا
Iran, Islamic Republic of
حضور چهره مانند ح پ به انتقام دور قبل جریان اصول گرا را به ورطه نابودی کشانده. جناب استاد هدایت خواه شما را به خدا لحظه ای به خود بیا. که دو پ دهدشتی با ابروی شما و تشکیلات بازی کرده اند. پشت این معامله چه بوده خودت بهتر می دانی
Iran, Islamic Republic of
قطعا هزینه کردن هدایت خواه بنام استان قدس رضوی خیلی کار میشود کرد
دنای استوار
Romania
اولا نویسنده این متن مشخص نیست
ثانیا روشنفکر با توجه به ریزشهای وحشتناک زیر ۱۵ هزار میاره و برای همیشه به تاریخ می پیوندد
هر چه مقاله بنویسید که روشنفکر را اصولگرایان قبول کنند
فایده ای ندارد
Iran, Islamic Republic of
دور قبل می‌گفتیم ۵هزار رای پیشرفت کردین
بویراحمدسلحشور..
جناب دکترروشنفکر::::::
مثل باران بی ریا وساده ای...
چون دعا مهمان هرسجاده ای..
سبزه میرویی میان باغ ها ...
عطرگل ها را تو می بخشی به ما...
باتهی دستان محبت می کنی ..
مهربانی راتو قسمت می کنی...
ما مردم ملک بویر.ایل حماسه وغزل.سرزمین نازبلوط.فرهنگ شعروشعوربا ردیگربا آرمانهای والای دکترروشنفکربزرگ مرد عرصه سیاست وفرهنگ واصالت وجریان وحدت ندای مردمی بویراحمدسرفرازوپایدارودنای مقاوم وکاکل سفید تجدیدمیثاقی دوباره خواهیم بست وعزت ومقاومت را به سرزمین اساطیری وافسانه ای جان برکفان حریم ولایت وشهادت و دیار آریوبرزن بازخواهیم گرداند....
یامهدی(عج)حاج مههههدددددی.....
Iran, Islamic Republic of
کی گفته فرخیانی رای نداره
Iran, Islamic Republic of
مطمئن باشید روشنفکر برنده انتخابات ۹۸
منتا
Iran, Islamic Republic of
خوری و فیاضبخش دهدشتی نی
مه اتفاقی سیش افتایه
Romania
مشخصه ك افرادي ك برا اصول گراها تصميم ميگرن تصميماتشون از رو غرص هست و كينه
اينا اگه هدفشون برنده شدن هست ميرفتن سراغ روشنفكر ك هم شناخته شده هست و هم رأي داره
Iran, Islamic Republic of
بنام خدا کار را بایدبه کاردان سپرد آن هم دکتر هدایت خواه
کاکا
Iran, Islamic Republic of
فقط هدایت خواه پاک کار بکن از دل مردم زجر کشیده انشالله به امید پیروزی
Netherlands Antilles
گزینه ای بتواندروی ان اجماع شودهدایت خواه میباشد هم وآبروی جریان اصولگرایی باشدهم سخن ورهست وهم قانون میداند وهم درتهران بردداردرآی اوردنش درب بویراحمدودنا باعث خیرخواهدشد برای همه مردم
تامرادی...
Iran, Islamic Republic of
سلام و عرض ادب خدمت همه بزرگان فهیم
برادرانی که دارین تحلیل های نابجا و غلط و گمراه کنده میکنید.
1.دکتر فرخیانی یکی از چهره های سرشناس و توانا و نخبه و قانون مدار استان هست و چه در سطح کشور و یکی از چهرهایی هست که مردم استان بهش نیاز دارن تو مجلس .
2.اصولگرایان هم دنبال کسی هستند که از هرلحاظ قوی و توانا و از نظر علم ودانش و حوضه کاری که تو کار قانون باشه هستند و دکتر فرخیانی هم کسی هست که 30 ساله تو خود قانون و اجرا کننده ان هست و به راحتی میتواند حق مردم استان مارو در مجلس یا از کس دیگه ای بگیرن
3. دکتر فرخیانی از نظر ارا از همه نامزادها شانس بیشتری دارد . ایل تامرادی که ایشون یکی از طوایف بزرگ تامرادی هست که رای محفوظ هست و طوایف دیگر که در استان هستند همه با دکتر توافق کامل کردند و دیگر طوایف که همه اعلام امادگی کردند .
3. دکتر فرخیانی یکی از چهرهای جوان و پر انرژی و نخبه و توانا استان میباشد که امدن ایشون در انتخابات باعث شده که همه بسوی ایشون بیان و حمایت کامل کنند .
Iran, Islamic Republic of
عزیز کاسه داغتر از آش نشو شما قصد تفرقه دارین اینو هر بچه ای میدونه مطمئن باشین برادر فهممان فرخیان برای امثال شما.نمیکنه.متوجه نیرنگتان شده وبرای دل این مردم هم که شده تن به نقشه شما نمیده
Iran, Islamic Republic of
بنام خدا کاررا باید به کار دان سپرد آن هم دکتر هدایت خواه با ایمان قانونمند رزمنده سخنور سرشناس وبانفوذ
ع۷
Russian Federation
مگر شکراله امامی هم اصولگراست ?
ع۷
Russian Federation
اصولگراها اگر بخوان موفق بشن باید گزینه رای آوری مثل روشنفکر داشته باشن. اجماع بر کاندیداتوری روشنفکر شرط موفقیت هست
ایران
Iran, Islamic Republic of
روشنفکر خیلی شرایط بهتری از بقیه اصول گرایان داره
Iran, Islamic Republic of
سلام شما که کامنت میزنید روشنفکر برگ برنده اصول گراست ایا کسی که هیچ گونه قاعده و قانون اصولگرایی قبول نمی کنه چطوری نخبه گان این جریان پشت سر ایشون قرار میگیرنند مطمئن باشید اقای روشنفکر اگر با این رویه پیش برود پیشرفت دور گذشته ندارد
Iran, Islamic Republic of
یا مهدی ✌✌✌
امیریاشاه
Iran, Islamic Republic of
کاشکی وقتی ساز میزند همه حق چوب بازی داشتند، به جای چوب بازی طول چپ نمیزد تابازی جوانمردانه ای به نمایش میگزاشتیم
چوب بازی حرفه ای همیشه به سمت نقاط حساسی چون قوزک وکشک زانو چوب می اندازد وغیرحرفه ای قصدش اصابت چوب است حال به هرجای پا
ونظرم اینبار دیگه چوب به کشک زانوی هدایتخواه اصابت خواهد کرد وبرای همیشه بازی راترک خواهد کرد
انقلابی
Iran, Islamic Republic of
همه خواهند دید که استاد اخلاق و سیاست جناب دکتر خرامین که هم مقبولیت دانشگاهی و جوانان را دارند،هم مقبولیت طایفه ای و استانی را و هم کاریزمای بزرگ سیاست و اخلاق هستند برگ برگ برنده اصولگرایان خواهد بود. کاش اختلاف سلیقه ها کمتر شود
دوستدار ولایت
Iran, Islamic Republic of
فکر نمیکنید که. مصداق ای سخنان امام علی باشن ؟
شما را از منافقان برحذر می دارم، زیرا که آنان مردمانی گمراه و گمراه کننده اند. خود لغزیده اند و دیگران را می لغزانند، به رنگ های گوناگون و حالات مختلف در می آیند، با هر وسیله و از هر طریقی قصد (فریب و گمراهی) شما را دارند و در هر کمینگاهی به کمین شما می نشینند.

دل هایشان بیمار است و ظاهرشان آراسته و تمیز، مخفیانه عمل می کنند و چون خزنده ای زهرناک آهسته می خزند و بی خبر زهر خود را می ریزند، شرح و بیانشان دارو و گفتارشان شفاست، اما کردارشان درد بی درمان است، به رفاه و آسایش مردم حسادت می ورزند و به آتش بلا و گرفتاری دامن می زنند و توصیه می کنند، در هر راهی به خاک هلاکت افکنده ای، و برای نفوذ در هر دلی وسیله ای و برای هر غم و اندوهی اشک های(دروغین) دارند. مدح و ستایش به هم قرض می دهند و از یکدیگر انتظار پاداش دارند اگر چیزی بخواهند پافشاری می کنند و اگر سرزنش کنند پرده دری می نمایند. و اگر حکم کنند زیاده روی می ورزند، در مقابل هر حقی باطلی در چنته دارند و در برابر هر راستی کژی و برای هر زنده ای قاتلی و برای هر دری کلیدی و برای هر شبی چراغی (آماده دارند).

چشم نداشتن و بی نیازی راه دستآویز طمع قرار می دهند تا از این راه بازار خود را داغ کنند و کالاهایشان را رونق بخشند، می گویند و ایجاد شبهه می کنند، وصف می کنند و حقیقت را وارونه جلوه می دهند.

راه (ورود به مسیر باطل) را آسان کنند و تنگه (آن را) کج و دشوار می سازند(تا افراد به راحتی قدم به راه باطل گذارند و در پیچ و خمهای آن سرگردان شوند و بیرون شدن از آن برایشان ناممکن یا دشوار شود).

اینان دار و دسته شیطانند و زبانه های انبوه آتش.
Iran, Islamic Republic of
فقط حاج آقا
کی لهراس
Iran, Islamic Republic of
به نطرشماخوانندگان این متن آقای روشنفکرچقدرتوانایی داردآیابه اندازه.که توس ۸سال مجلس جمعادوساعت نتونست صحبت کندتوانایی داردوالابایدبعدابگیم صدیادی ازغلام محمدیعنی روشنفکرروزارع راسفیدمیکندپس بهتراست اشتباه ۸سال قبل راتکرارنکیم وکسی راانتخاب کنیم که بتواندازحق مردم مظلوم استان دفاع کندانتخاب باخودتان است
Iran, Islamic Republic of
زنده باد روشنفکر مرگ باد انسان حسود وبی منطق
خود سیاسیون روشنفکر و میشناسن.که چند ساله به اسم اینو اون حرف یه من یه غاز میزنی روشنفکر از جنس مردمه و مردم خودشون از نزدیک بیان ایشون رو دیدن و نماینده ای میخوان که درد شونو مطرح کنه .
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1