تاریخ انتشار
دوشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۲۳:۱۸
کد مطلب : ۴۰۹۷۷۱
ضعف مدیریت بر صادرات کهگیلویه و بویراحمد سایه‌ انداخته است؛ باری که همچنان کج می‌رود

وقتی ریاضی‌دانان بزرگ در سالن استانداری کهگیلویه و بویراحمد گیج می‌شوند / آیا استاندار بر تصمیمش در خصوص «دیودیده» پافشاری می‌کند / احمدی اداره گمرک را تعطیل خواند

۱۳
۱
وقتی ریاضی‌دانان بزرگ در سالن استانداری کهگیلویه و بویراحمد گیج می‌شوند / آیا استاندار بر تصمیمش در خصوص «دیودیده» پافشاری می‌کند / احمدی اداره گمرک را تعطیل خواند
کبنا ؛صادرات غیرنفتی کهگیلویه و بویراحمد حال و روز خوبی ندارد و وضعیت آشفته بازار صادرات در این استان، علی محمد احمدی استاندار کهگیلویه و بویراحمد را وادار کرد تا نگرانی‌های خودش را در این باره علنی کند. احمدی آنقدر از وضعیت صادرات کهگیلویه و بویراحمد در این استان نگران و ناراحت هستند که بارها از دیودیده رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خواسته است که پای کار بیاید، اما با این نحوه مدیریت دستگاه‌های متولی بار کج صادرات استان کهگیلویه و بویراحمد هیچ وقت به مقصد نمی‌رسد. در به وجود آمدن این شرایط نه تنها داریوش دیودیده مقصر است بلکه بهنام احمدی رئیس گمرک استان، جعفر گوهرگانی معاون اقتصادی استاندار، الیاس تاج الدینی رئیس جهاد کشاورزی نیز مقصر هستند.
بنابر این گزارش، نشست کارگروه صادرات غیرنفتی استان کهگیلویه و بویراحمد به ریاست علی محمد احمدی استاندار کهگیلویه و بویراحمد و با حضور اعضای این نشست برگزار شد.
داریوش دیودیده رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد در این نشست که (امروز دوشنبه 30 اردیبهشت ماه 98) در سالن شماره یک استانداری این استان برگزار شد، اظهار کردگفت: برای افزایش صادرات محصولات غیرنفتی استان در سال جاری به 12 میلیون و 470 هزار دلار برنامه‌ریزی لازم صورت گرفته است.
 دیودیده اظهار کرد: صادرات محصولات غیرنفتی استان در سال ۹۷، ۸ میلیون و‌۳۰۰ هزار دلار بود که تمامی محصولات صادراتی در بخش صنعت بوده است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: عمده محصولات صادراتی پودر و عصاره شیرین، لوازم آرایشی و بهداشتی، سیمان و موکت بوده که میزان صادرات از کمرگ استان ۳.۳ میلیون دلار و صادرات سیمان کرینکت ۴/۸ میلیون دلار است و کشورهای افغانستان، عراق، آلمان، امارات و کویت هدف صادراتی استان هستند.
وی با بیان اینکه برای صادرات استان سند تهیه کردیم، افزود: هدف‌گذاری صادرات استان در بخش کشاورزی ۲.۵ میلیون و بخش صنایع دستی  ۸ دهم میلیون دلار بود اما در این دو بخش آماری از صادرات ثبت نشده است.
http://www.ostan-kb.ir/Portal/picture/?304720/%D8%A7%D8%AD%D9%85%D8%AF%DB%8C
این مسوول عنوان کرد: صادرات یا از طریق کمرگ استان کهگیلویه و بویراحمد یا از کمرگ استان‌های همجوار صادر  می‌شود که برنامه‌ریزی سال ۹۸ صادرات ۱۲ میلیون و 470 هزار دلاری است.
دیودیده با بیان اینکه صادرات سال 98 از طریق سند توسعه صادرات استان و از طریق برنامه ششم توسعه هدف‌گذاری شده است، خاطرنشان کرد: 12 میلیون دلاری سال جاری از طریق صادرات سیمان مارگون، محصولات کشاورزی و صنایع دستی قابل تحقق است.
صحبت‌های دیودیده رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد، استاندار را متقاعد نکرد و او به دیودیده تذکر داد، اولاً اینکه شما قرار بود همه حرف‌هایت را مستند و به صورت پاورپوئینت ارائه دهی که دیودیده گفت: همکارانم درگیر ستاد تنظیم بازار بودند که احمدی کوتاه نیامد و به او گفت: «شما همانند ترافیک تهران، همه ایرادات را به گردن تنظیم بازار می‌اندازید و در نهایت ما تنظیمی در این بازار شما نمی‌بینیم.»
در ادامه احمدی استاندار کهگیلویه و بویراحمد که به نظر می‌آمد برایش محرز شده بود که سازمان صنعت، معدن و تجارت توانی برای رفع مشکلات صادرات استان ندارد، خطاب به داریوش دیودیده گفت: حرف‌ها باید مستند باشد و ما حرف مستند می‌خواهیم، شما کاغذی در دست گرفتید و مطالب و آماری به سرعت قرائت می‌کنید و رد می‌شوید، اصلا ما از کجا بدانیم که آنچه می‌خوانید همان چیزی است که نوشته است؟
    بعد از این آمار، استاندار از دیودیده پرسید که شما بر چه اساسی و با کدام مستند این آمارها را اعلام می‌کنید؟ مگر نباید پایه صادرات شما مشخص باشد و بعد با ارائه یک مکانیسم بگویید که می‌خواهید آن را به ۸٫۳ میلیون دلار برسانید.
تیزی حرف‌های استاندار کهگیلویه و بویراحمد هم به تن اداره‌ گمرک استان خورد و گفت: اداره گمرک که تعطیل است و می‌گوید کار من این نیست، پس شما [آقای دیودیده] بر چه معیاری آمار اعلام می‌کنید و بر آن اساس برنامه‌ریزی می‌کنید؟
دیودیده که چاره‌ای نداشت و نتوانست خودش را از دست سئوالات استاندار رها کند، گفت: واقعیت این است که ما آمارمان را از خود ادارات و واحدهای تولیدی می‌گیریم! حالا فرض کنیم واحدهای صادارتی آماری را با کم و زیاد به شما بدهند، شما چشم بسته به عنوان سند توسعه صادارت یک استان اعلام می‌کنید؟ و بر اساس آن برنامه‌ریزی می‌کنید؟ آقای دیودیده واقعا این نشد کار کردن!
در این جلسه آمارهای الیاس تاج‌الدینی رئیس جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد دست کمی از آمارهای دیودیده صنعت و معدن نداشت  که احمدی بعد از شنیدن آمارهای «تاج الدینی» با تعجب گفت: «نمی‌دانم چه بگویم؛ واقعا ریاضی‌دانان بزرگ هم اینجا گیج می‌شوند؛ آقایان فقط با اعداد بازی می‌کنند، آمار و ارقام می‌سازند و هر طور هم می‌خواهند تغییر می‌دهند و انتظار دارند ما هم قبول کنیم.
واقعا برای من جای سؤال است که صادرات کهگیلویه و بویراحمد چقدر است و چقدر می‌تواند باشد اما هیچ کس نمی‌داند؛ نه صنعت و معدن ما که دبیر کارگروه است می‌داند نه گمرک ما که کاملا بی‌خبر است و تعطیل و نه هم دستگاه‌های تخصصی ما چون جهاد کشاورزی و میراث فرهنگی می‌دانند!»
احمدی از آمارهای اعلامی از سوی مدیران عصبانی شد و بیان کرد: «سه لیست در دست سه مدیر ما است که هر کدام یک آمار متفاوتی است؛ من مانده‌ام که این چه وضعی است؛ اصلا جدی نگرفتید! شما مدیران برای چه حقوق می‌گیرید؟ چرا عضو کارگروه صادرات هستید؟»
علی‌محمد احمدی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در ادامه و در جمع بندی حرفاهایش، بیان کرد: مقام معظم رهبری سال 98 را به‌نام رونق تولید نام‌گذاری کردند که تولید به رونق نمی‌رسد مگر اینکه بازار وجود داشته باشد که بخش سودآور بازار، بازارهای صادراتی است.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد با تأکید بر اینکه صادرات محصولات غیرنفتی در دستور کار همه دستگاه‌های اقتصادی استان باشد، گفت: این استان یک استان مرزی یا صنعتی نیست که اذعان کنیم صادرات کار ساده و راحتی است.هر چند در جلسات بر صادرات تأکید می‌کنیم و گاهی از تأکید هم فراتر می‌رویم اما توقعات صادراتی استان را می‌دانیم.
وی بیان کرد: توقع صادرات از این استان به مانند استان‌های مرزی نیست اما در بخش صنعت، صنایع دستی و کشاورزی ظرفیت‌هایی داریم که از مدیران استان انتظار دارم صادرات کنونی محصولاتی از کمرگ استان را تقویت و برای واحدهای صادراتی (مانند سپاهان موکت، سیمان مارگون، شرکت‌های سینره و زردبندو..) مشوق‌های صادراتی تعریف کند.
مقام ارشد اجرایی کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: بخش دوم انتظاراتم از مسوولان اقتصادی این است که برای بخشی از محصولاتی که از کمرگ  استان صادر نمی‌شود تشکل‌های صادراتی و در صورت لزوم پایانه صادراتی ایجاد و به سرعت تقویت شوند.
احمدی عنوان کرد: به دنبال تشکل‌ صادراتی در استان بودیم اما کسی پیدا نشد و به زحمت شرکتی را پیدا کردیم که اتاق بازرگانی با آن به تفاهم نرسید اما مدیران ما نباید وقتی به نتیجه نرسیدند دست روی دست بگذارند و الان در این جلسه به من بگویند به تفاهم نرسیدیم مدیران ما باید به دنبال فرد و شرکت دیگری بودند تا صادرات را تقویت کنند.
البته در این باره استاندار کهگیلویه و بویراحمد نوک پیکان انتقادش را به سمت گوهرگانی و دیودیده برد و حرف‌های نماینده اتاق بازرگانی را هم پذیرفت که گفته بود؛ «صنعت و معدن شرکتی را معرفی کرد که می خواست هم تولیدات استان در اختیار او باشد و هر کاری که دلش می خواست انجام دهد. در واقع یک طرفه بود. و قرار شد که در جلسه بعدی کارگروه صادرات غیرنفتی مورد بحث قرار بگیرد که این جلسه برگزار شد.»  و از گوهرگانی خواست تا با تشکیل یک جلسه و وحدت رویه به این آمارهای غلط و آبکی و بدون پایه و اساس پایان دهد و به بحث صادارت از متولی تا ساز و کار واحد آن یک نظم و چارچوب مشخصی دهد.
احمدی در صحبت‌های پایانی خود به ظرفیت استان در حوزه کشاورزی اشاره کرد و گفت: محصول گل رز تولیدی، عسل، گردو، لیمو، سیب و سایر محصولات استان، ظرفیت صادرات را دارند این محصولات خریداری و به‌نام دیگر استان‌ها صادر می‌شوند اما مدیران ما از این موضوع غافل هستند.
وی بیان کرد: دستگاه‌های استان در صادرات محصولات وسواس به خرج دهند و پای کار باشند ما می‌توانیم با صادر کردن سیمان، آمار محصولات صادراتی استان را به 15 میلیون دلار برسانیم و حتی می‌توانیم صادرات 20 میلیون دلاری داشته باشیم.
وی از تناقض در آمار صادرات دستگاه‌ها انتقاد کرد و یادآور شد: دستگاه‌ها آمار صادرات خود را اصلاح و در نشست دو هفته آینده کارگروه صادرات غیرنفتی ارائه دهند.
احمدی در پایان خاطرنشان کرد: در طرحی پایلوتی که بنیاد مستضعفان در لنده اجرا می‌کند با این بنیاد صحبت کردیم که هلدینگ مواد غذایی تشکیل شود که با تشکل آن تمامی عسل تولید شده به این بنیاد متصل و میزان صادرات آن مشخص می‌شود.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد در ادامه صحبت‌های خود  خواستار ساماندهی آشفته بازار صادرات در استان شد و به موضوع سیمان مارگون گریزی زد و گفت: صادرات کلینکر سیمان مارگون بویراحمد با مجموع صادرات استان برابری می‌کند ولی از طریق گمرک سایر استان‌ها صادر می‌شود.
وی با بیان اینکه با بیان اینکه با وجود پیگیری‌های لازم در یک سال گذشته برای تعیین تکلیف صادرات کلینکر سیمان مارگون ولی هنوز اقدام جدی در این زمینه صورت نگرفته است، عنوان کرد: مدیران و متولیان امر هر روز یک بهانه می‌آورند و مشکلات سد راه این مهم برطرف نمی‌شود.
احمدی با اشاره به اینکه از طرف گمرک کهگیلویه و بویراحمد اراده‌ای برای برطرف کردن مشکلات صادرات کلینکر سیمان مارگون دیده نمی‌شود، افزود: باید بپذیریم این اداره تعطیل است.
نماینده عالی دولت در استان کهگیلویه و بویراحمد صادرات کلینکر سیمان مارگون را 4.8 میلیون دلار اعلام کرد و ادامه داد: این در حالی بوده که کل صادرات استان در سال گذشته 3.3 میلیون دلار بوده است.
احمدی با اشاره به اینکه آماری دال بر صادرات کلینکر سیمان مارگون در گمرک استان ثبت نشده است، تصریح کرد: انتظار می‌رود حوزه معاونت هماهنگی امور اقتصادی برای ساماندهی آشفته بازار صادرات تدبیری کند.
وی خواستار پای کار آمدن مدیران دستگاه‌های اجرایی [دیودیده و همکارانش، الیاس تاج الدینی جهاد کشاورزی و محمود باقری میراث فرهنگی و بهنام احمدی] برای توسعه صادرات غیر نفتی شد و گفت: جهاد کشاورزی آمار صادرات خود را جدی بگیرد و باید وظیفه هر دستگاه در زمینه صادرات مشخص باشد. چندین بار است که این را می‌گویم و می‌خواهم. این شیوه کار کردن را بیش از این نمی‌توانم تحمل کنم.
بعد از سال‌ها فعالیت کارخانه سیمان مارگون و سیمان یاسوج و دیگر واحدهای تولیدی معروف استان کهگیلویه و بویراحمد هنوز این استان مشکل صادرات دارد و جلسات متعدد مسئولان این استان هم هیچگونه نتیجه‌ای در این زمینه نداشته است. امید می‌رود که با افزایش تولید محصولات غیرنفتی، مسئولان هم زیرساخت‌های صادرات را تقویت نمایند. موضوعی که بعد از 40 سال هنوز نسبت به آن غفلت ورزیده می‌شود.
داریوش دیودیده این روزها با حواشی رفتن و یا ماندنش در سازمان صنعت، معدن و تجارت چنان درگیر است و تلاش او برای ماندن در قدرت هم همواره در رسانه‌ها مورد بحث است. اطلاعات ناقص او در این جلسه و انتقادهای احمدی از دیودیده شاید موجب شود تا استاندار کهگیلویه و بویراحمد بر تصمیمش در کنار گذاشتن دیودیده و سپردن این سازمان بزرگ به فرد توانمندتر پافشاری کند.
نام شما

آدرس ايميل شما

United States
احسنت ریاست دیودیده دیگربس است اقای استاندارقاطع باشید
مهدویان
Romania
با تشکر از مدیرییت مسلط استاندار عزیز
واقعا جای تاسف هست که استان ما با این همه پتانسیل صنعتی ومعدنی و تولید با داشتن نمایندگان پر کار و پر تلاش و داشتن استانداری خدوم ، مدیرانی ضعیف و ناسپاس را که حتی توان اماده کردن یک برنامه نرم افزاری ساده جهت اراعه گزارش عملکرد خویش را در یک سازمان دراز و طویل همانند ...ندارند باید به احمدی خسته نباشید بگید
سال رونق تولید
Iran, Islamic Republic of
مدیریت دیودیده توانایی عبور از بحران کلی که بر اثر محدودیت ها بر کشودمان تحمیل شده را ندارد !
بنظر بنده آقای استاندار نباید بیش از این تغییر دیودیده را به تعویق بیاندازد !
دیودیده هنوز متوجه نشده که نمیتواند استانداری را که دکترای اقتصاد دارد د!!!!
مدیرکل بعدی بهتر است از بدنه اداره صنعت و معدن باشد.
عجب!
Iran, Islamic Republic of
جناب استاندار دو نفر از اعضای کارگروه صادرات مستند. در واقع شما با افرادی کار می کنید که نه بالقوه بلکه. واقعا انتظار دارید اینها جز بازی با اعداد کار دیگری انجام دهند!؟
سایت محترم کبنا لطفا مثل همیشه شهامت انتشار داشته باشید.
المیرا
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه به خاطر بالا بردن آمار صادرات غیر نفتی و جمع کردن رزومه، الان هیچ گونه شیر دامی در بازار عرضه نمی شود!!! بابا فلسفه صادرات که یه چیز دیگه است!! عرضه شیر و سایر فراورده ها رو قطع کردین که آمار صادراتتون بره بالا؟؟؟ واقعا مسخره است. شما اول باید نیازهای استان رو تامین کنید بعد به فکر صادرات باشید. خون بقیه استانها از خون مردم ما که رنگی تر نیست!!!!
نا شناس
Iran, Islamic Republic of
آقای دیودیده محکم تر از آن است که به این راحتی جابجا بشه
علی
Iran, Islamic Republic of
جانا سخن از ما میگیویی. این سوال را از خود شما باید پرسید که چرا این مدیران ناکارآمد و بی برنامه را پذیرفتی و خود شما هم با نماینده خاص اینجا آمدی . اگر بنده کاره ای بودم این مسئولین را برای رئیس یک مرکز کوچک هم قبول نمی کردم
حسن
Romania
ترا بخدا ای چیه گذاشتین.اینکه همش حرفای گوهرگانی را پیگیر میشه و از خودش هیج ندارا .اقای استاندار خواهشا تذکر دهید. در امورات این دستگاا دخالت نکنه .خودش این سلزمان را به چالش کشید.مدیر خوب بزارید جهاد و تاج الدینی توان و تیم کاری که داره. .واقعا این اداره داره نابود میشه .ایتا زمین های دولت با گوهرگانی
مردم
Iran, Islamic Republic of
اقای استاندار اومدن خوب سر صدا می کرد حالا چه شد چرا جلو گرانی و ..... نمی گیری فلان مسئول با زیر مجموعه برخورد نمی کنید
خودتان شخصا باهمکاری فرمانده نیروی انتظامی یا فرمانده سپاه پیگیری مسائل مردم باشید این انبار ها پر است اما کسی نیست پیگیری کنند
به عنوان مثال قند در یاسوج 55 هزار تومان در اصفهان 32 هزار تومان
چرا شکر نیست
چرا آرد سهمیه روستا به افراد خاص می دهند
و....... که نباید بگویم تاکی
گوهر
United States
اقای . طرح صوری برادرت بنام. در فرودگاه گچساران را داری.روبروی فرودگاه .تغییر کاربری غیر مجاز .زمینهای .خودت میدونی چه کارهایی کردی .بخدا باید پرونده های درست کنیم برات.همینطور پیش میرود .در باشت چقدر زمین گرفتی .زمین دولت اول جاده .خواهی دید
ع7
Iran, Islamic Republic of
مدیران استان ما هم مشتی نمونه خروار هستند نا کارامد .و خسته و غیر تخصصی سیاست زده و اهل زدو بند .گرانی و تورم آشفتگی بازار بیشتر محصول سیاستهای غلط هست آقای . چه گلی به سر بخش کشاورزی زد که به مرکز ثقل تصمیمات اقتصادی استان منصوب شد ؟و همچنین . که با پل هدایتخواه مدیر شد با دولت احمدی نژاد ماندگار شد از هدایتخواه . به زارعی رسید و با روحانی ماند و این ماندگاری محصول تجربه و موفقیت نیست بلکه محصول ازاین . و برآیند این یعنی تورم گرانی عدم نظارت زدو بند و فقر و فلاکت و بیچارگی مردم
علی
Iran, Islamic Republic of
کدام مدیر!!!!!!!!
اگه اینها توانستند 2+2 را حل کنند مطمین باشید میتونند مشکلات و مسائل استان را حل کنند. یکی از
بابا اینها اصلا مدیریت .فقط حرف خوب میزنند و خوب خود را نشون میدن . البته خوب هم استخدام فامیلی و فله ای ..
بیطرف
Iran, Islamic Republic of
سلام نمیخواهم ضعف مدیران را کتمان کنم اما استاندار سیاست خاصی را پیش گرفته که تا کنون به هدف خود رسیده ایشان در تمام جلسات مدیران را به باد انتقاد همراه با گرفته وخود را در مشکلات وناکامی ها مبرا دانسنه اقای استاندار مدیران منصوب خودتان میباشند اگر این همه ضعف دارند چرا تغییرشان نمیدهی اتفاقا دو نفر از مدیران از محکومان دادگستری هستند پس چرا انها را ارتقا دادی لطفا به نکن چطور مددیران شجاع که به نمایندگان وصل نیستند بدلیل خواست نمایندگان تغییر میدهی کبنا لطفا منتشر کن
دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
1