کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا از مرگ دانش‌آموز دختر دبیرستان قلعه‌رئیسی گزارش می‌دهد

اما و اگرهای «مشاور زن» در مدرسه دخترانه قلعه‌رئیسی / مرگ تلخ یک دانش‌آموز دختر

26 دی 1397 ساعت 12:30

با این وجود مدرسه های همانند دبیرستان قلعه رئیسی که مشاور زن به طور دائمی در مدرسه حاضر نیست و از طرفی مدیر مدرسه و بعضی معلمان هم مرد هستند، کار را برای دانش آموزان سخت می کنند و ساعت های حضور مشاور در مدرسه نیز دانش آموزان که نمی توانند در یک روز و یا هفته مشاور خود را از نزدیک ببیند و بدون هیچ مزاحمتی حرف هایشان را بزنند. این مشکلی هست که باید آموزش و پرورش در باره آن تصمیم بهتری بگیرد.


گاهی شنیدن و انتشار اخبار مربوط به حوادث تلخ برای هر فردی سخت است، اما در نهایت همین سختی باید مشکلات با زوایای مختلف به آن پرداخته شود تا از تکرار آنها در حد امکان جلوگیری شود. دانش آموز دختر مدرسه امامزاده محمود(ع) قلعه رئیسی فوت کرد، اگر چه هنوز دستگاه‌ها و ادارات رسمی علت مرگ او را بیان نکرده اند، اما حواشی زیادی پیرامون فوت اینن دانش آموز وجود دارد.
آهسته مدیر مدرسه امامزاده محمود (ع) قلعه رئیسی با اعلام این خبر می‌گوید: هنوز علت مرگ این دانش آموز مشخص نیست و شایعاتی هم در این باره می‌کنند، مثلاً می‌گویند که این دانش آموز خودکشی کرده است اما در واقع هنوز مسوولان مربوطه هیچ چیزی به ما اعلام نکرده اند و مشخص نیست که این خودکشی باشد یا خیر.
وی در پاسخ به سووالی که آیا نبود معلم زن در مدرسه دخترانه مشکلاتی را هم در پی دارد؟ و اینکه دانش آموز دختر نمی تواند مشکلات خود را با معلم مرد مطرح کنند از علت و عوامل این گونه حوادث هست، افزود: اینکه همچنین چیزی را مطرح می کنند، درست نیست بالاخره خیلی از خودکشی در سطح جامعه دانش آموز نیست و ربطی به معلم ندارد. ضمن اینکه ما در مدرسه مان مشاور زن داریم.
مدیر مدرسه امامزاده محمود(ع) قلعه رئیسی تصریح کرد: مدرسه مشاور زن دارد و میزان ساعت و حضور مشاور در مدرسه طبق قانون و بخشنامه ها به آمار دانش آموزان ربط دارد.
به گزارش کبنا، با این وجود مدرسه های همانند دبیرستان قلعه رئیسی که مشاور زن به طور دائمی در مدرسه حاضر نیست و از طرفی مدیر مدرسه و بعضی معلمان هم مرد هستند، کار را برای دانش آموزان سخت می کنند و ساعت های حضور مشاور در مدرسه نیز دانش آموزان که نمی توانند در یک روز و یا هفته مشاور خود را از نزدیک ببیند و بدون هیچ مزاحمتی حرف هایشان را بزنند. این مشکلی هست که باید آموزش و پرورش در باره آن تصمیم بهتری بگیرد.
وقتی این اتفاقات نگران کننده است که علت این اتفاقات به علت اختلافاتی از جنس خانوادگی یا مشکلات منطقه باشد که با کمترین برخورد و مشکل به علت عدم آگاهی افراد و خانواده‌ها این اتفاقات ناگوار رخ می‌دهد. اما! شاید کمتر از یک ماه اتفاق ناگوار خودکشی زن باردار دیشموکی می‌گذرد که دومین حادثه ناگوارتر در قلعه رئیسی رخ داد و این بار خودکشی از جنس دانش آموز که دل هر انسانی را به درد آورده است.
ف. دستواره دانش آموز دوم دبیرستان امامزاده سید محمود (ع) قلعه رئیسی از دانش آموزان برتر این مدرسه بود که روز شنبه صبح از هم کلاس‌های خود خداحافظی و حلالیت می‌طلبد و به خانه می‌آید و بعد از ظهر آن خانواده مشاهده می‌کند که فرزندشان از حال رفته و با آژانس مسافربری آن را به مرکز بهداشتی قلعه رئیسی می‌رسانند که متاسفانه فاطمه از هیچ گونه علائم حیاتی برخوردار نبود.
مثل همیشه که اتفاقی رخ می‌دهد و شایعات بالا می‌گیرد شایعه اینکه فاطمه از قبل مریض بود افزایش می‌یابد و خانواده و مردم از کالبد شکافی فاطمه ممانعت می‌کنند اما مسوولان مربوطه بر این موضوع تاکید می‌کنند و فاطمه را به استان جهت کالبدشکافی اعزام می‌کنند و بعد از نتایج که به دست می‌آید متوجه می‌شوند که تنها خودزنی و خودکشی سبب این اتفاق ناگوار است و مریض بودن یک بهانه است.
«اشرف خلاش» دانش آموز و هم کلاسی «ف. دستواره» دبیرستان امامزاده سیدمحمود (ع) چاروسا در گفتگو با خبرنگار در این خصوص در حالی که نگران و گریه می‌کرد گفت: فاطمه از مدت‌ها قبل همیشه نگران و از رفتن حرف می‌زد و ما آن را دل داری می‌دادیم ولی هر روز که می‌گذشت نگران‌تر حرف می‌زد تا اینکه ظهر آن روز که به ما گفت مطمن هستم روی امتحان تاریخ من را نمی‌بینید.
این دانش آموز دختر عنوان کرد: فاطمه حتی مدتی بود که مشکلاتی داشت همیشه مشکلات فاطمه را به معلمان خود می‌گفتیم ولی متاسفانه هیچ کس درد فاطمه را درک نکرد تا اینکه فاطمه از بین ما رفت.
وی تاکید کرد: فاطمه دختر توانمندی بود که همیشه از مشکلات خود می‌نالید اما سریال زندگی او این شد که از بین ما و خانواده‌اش برود.
خلاش از نبود معلم زن در مدرسه ابراز نگرانی و تاکید کرد: نمی‌خواهیم بگویم همه این اتفاقات به نبود معلم زن در مدرسه بر می‌گردد اما مطمئن هستم بی اثر نیست. چرا که فاطمه مشکلاتی داشت و چند مورد به خودم می‌گفت اگر مدیر مدرسمان خانم بود می‌رفتیم مشکلاتمان را می‌گفتیم ولی چرا معلم زن نداریم که برویم مشکلاتمان را بگویم.
وی بیان کرد: تنها یک مشاور زن داریم که هر سه چهار هفته یک بار به مدرسه ما می‌آید چند ساعتی می‌ماند می‌رود و باید قبول کرد که یک دختر می‌تواند درد خود را به هم جنس خود بگوید ولی مگر ما می‌توانستیم مشکلاتمان را به معلم مرد بگویم.
خلاش یادآور شد: کلاس ما بیش از 17 دانش آموز بود آیا این 17 دانش آموز دختر حق یک معلم زن ندارند. چرا که اگر ما یک مدیر زن داشتیم فاطمه می‌توانست مشکلات خود را بیان کند و نگذارد این مشکلات به وجود آید و همیشه به فاطمه می‌گفتیم که چرا به معلمان مراجعه نمی‌کنید و مشکلات خود را بگوید که حتی از آنها هم نگران بود که شاید علت آن این باشد که برای ما که دختر هستیم معلم مرد گذاشتند تا نتوانیم به راحتی با آنها درد دل کنیم.
 قبول داریم که زمان مرگ که بیاید هیچ کس نمی‌تواند آن را دفع کند اما باید قبول داشت که در یک روستای که از بسیاری امکانات اولیه عقب افتاده محروم است و تنها مدرسه است که باید به آن امید داشت فرزندان و دانش آموزان در آنها راحت باشند اما اگر شرایط به نحوی باشد که نتوانست درد خود را گفت این اتفاقات رخ می‌دهد.
امروز از مدرسه حرف زدیم که در سال‌های گذشته در هر سال بیش از ده دانش آموز زیر 100 کنکور داشته اما متاسفانه شاهدیم که از کمترین امکانات از جمله حق معلم زن برخوردار نیستند.
خلاصه! فاطمه رفت اما نگذاریم فاطمه‌ها روی زمین بمانند و درد چنین مشکلاتی در آینده به این اتفاقات ناگوار دچار شوند.
اگر به مرحله قانونی آن ورود کنیم باید به مصاحبه وزیر آموزش و پرورش کشور در روز 20 خرداد 97 با خبرنگار صداوسیما در تهران اشاره کنیم.
سید محمد بطحایی در حاشیه جلسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما از ممنوعیت تدریس معلمان مرد در دبیرستان‌های دخترانه خبر داد و گفت: درصورت مشاهده این مورد با مدیر متخلف برخورد قانونی خواهد شد.
وزیر آموزش و پرورش افزود: در حالی که ما معلمان زن بسیار توانمند و مسلطی را در آموزش و پرورش داریم به‌کارگیری معلمان مرد در دبیرستان‌های دخترانه هیچ توجیهی ندارد.

----------------------------------
گزارش: سید حسن آرمند
 


کد مطلب: 406467

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/406467/اما-اگرهای-مشاور-زن-مدرسه-دخترانه-قلعه-رئیسی-مرگ-تلخ-یک-دانش-آموز-دختر

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1