تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۰۱:۴۶
کد مطلب : ۴۰۵۵۳۰
بررسی شب یلدا و شرایط اقتصادی:

سفره شب یلدا کوچکتر پهن می‌شود

۰
سفره شب یلدا کوچکتر پهن می‌شود
کبنا ؛شرایط اقتصادی موجب شده تا یلدا و آخرین شب  پاییز با تمام خاطرات و دورهمی هایش چندان هم مثل گذشته دور خاطره انگیز نباشد.
ایرنا در این باره می‌نویسد: کمتر از چهار شب دیگر به اولین شب زمستان و طولانی‌ترین شب سال باقی است اما گرانی دلار و تغییر برخی سیاست‌ها در عرصه تجارت خارجی چنان بر بازار تاثیر گذاشته که یلدای افسانه‌ای هم نجومی شده است.
گرانی بر طبل بی عدالتی می‌کوبد و شیرینی شب یلدا را به کام مردم تلخ می‌کند.
افزایش چند برابری قیمت آجیل بر بازار سایه افکنده آنچنان که سفره‌های بسیاری امسال در بلندترین شب سال بدون آجیل پهن می‌شوند.
افزایش قیمت انواع آجیل و خشکبار، بازار را در سال جاری نسبت به سال گذشته کسادتر کرده به طوری که تنها بخش کمی از مردم که از شرایط و وضعیت اقتصادی بهتری برخوردارند، سراغ خرید آجیل می‌روند تا سفره‌های خود را با چیدن این تنقلات گران قیمت در شب یلدا تزیین و از مهمانان خود پذیرایی کنند.
امسال برخلاف سال‌های گذشته از عکس‌های دسته جمعی یادگاری شب یلدا و بارگذاری آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی خبری نخواهد بود زیرا گرانی آنقدر رخنه کرده که افراد از دورهمی ها و هزینه‌های آن ترس دارند.
کودکان با دلی سرشار از امید به فردا به این امید دل بسته‌اند که چهار شب دیگر دست در دست والدینشان به سمت بازار روانه شوند و مایحتاج شب یلدا را خریداری کنند اما نمی‌دانند که امسال خبری از سفره‌های پر رنگ و لعاب نیست و باید با سفره کوچک شده یلدا را به سر برند.
با گشت و گزاری در بازار آجیل و خشکبار می‌توان از نزدیک افزایش قیمت‌های چند برابری نرخ‌ها را نسبت به سال گذشته مشاهده کرد که همین امر سبب شده اقشار متوسط و ضعیف جامعه که درآمد کمتر و بنیه مالی ضعیف‌تری دارند، امکان خرید انواع آجیل را که اصلی‌ترین تنقلات سفره‌های عید یلداست را نداشته باشند.
آجیل شب یلدا شامل پسته، بادام، گردو، فندق و در برخی مناطق کشور میوه‌های خشک، به عنوان سالم‌ترین تنقلات شناخته شده و دارای فیبر بالا، انواع ویتامین‌های گروه E و B، روی، کلسیم، فسفر و پتاسیم، منیزیوم، ویتامین A و پروتئین است.
رئیس اتاق اصناف یاسوج می‌گوید قیمت‌های سرسام آور انواع آجیل و خشکبار در بازارهای استان سبب نارضایتی مردم شده است.
علی ارشدی می‌افزاید که با توجه به افزایش قیمت اقلام آجیل و خشکبار و کاهش تقاضا نمی‌توان بازار خوبی را برای شب یلدا متصور بود.
وی از تمامی شهروندان کهگیلویه و بویراحمدی خواست که امسال برخلاف سال‌های گذشته از خریداری آجیل و خشکبار شب یلدا خودداری کرده و یلدای تلخی را تجربه کنند.
وی بر این باور است که اقشار متوسط و ضعیف جامعه از پرداختن هزینه‌های گزاف چنین اقلامی با قیمت‌های نجومی ناتوان هستند و جای آجیل بر سر سفره‌های یلدایشان خالی می‌ماند.
وی توصیه می‌کند شهروندان از سایر تنقلات و موارد مشابه برای شب یلدا استفاده کرده تا جلو جهش قیمت‌ها در شب یلدا گرفته شود و اندکی بازار به ثبات خودش دست یابد.
در چند ماه اخیر قیمت آجیل و خشکبار در موارد گوناگون از 250 تا 400 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.
وی با اشاره به افزایش سرسام آور قیمت برخی از اقلام آجیل و خشکبار نسبت به سال گذشته می افزایدکه سال گذشته پسته درجه یک رفسنجان با قیمت 570 هزار ریال توسط مغازه داران خریداری و 650 و 680 هزار ریال در بازار کهگیلویه و بویراحمد به فروش می‌رسید اما هم اینک همان پسته درجه یک با قیمت یک میلیون و 850 هزار ریال خریداری و 2 میلیون و 100 هزار ریال در استان به فروش می‌رسد.
بادام هندی با قیمت 650 تا 670 هزار ریال توسط مغازه داران خریداری اما هم اینک همان بادام هندی با قیمت یک میلیون و 650 هزار ریال خریداری می‌شود.
بادام درختی با قیمت 480 تا 520 هزار ریال خریداری اما هم اینک همان بادام هندی با قیمت 950 هزار ریال خریداری می‌شود.
ارشدی گفت جالب است بدانید که با توجه به کاهش نرخ ارز در روزهای اخیر، قیمت آجیل و خشکبار تحت تاثیر این موضوع حداقل 10 درصد در بازار کاهش یافته است.
وی یکی از دلایل عمده گرانی آجیل و سایر اقلام به ویژه خوراکی‌ها را باز شدن مرز و هجوم عراقی‌ها و دیگر اقشار به ایران می‌داند که با خرید از بازارهای ایران این اقلام در بازار کم شده و مردم ایران مجبور هستند با قیمت‌های به نسبت بالایی کالای مورد نیاز خود را تامین کنند.
در میان میوه‌های مورد تقاضا برای شب یلدا بیشترین تقاضا برای هندوانه و انار است که در میوه فروشی‌های بازار یاسوج میوه انار با قیمت 80 هزار ریال تا 100 هزار ریال و هندوانه با قیمت کیلویی 35 هزار ریال تا 40 هزار ریال وجود دارد.
رئیس اتحادیه میوه و تره بار نیز می‌گوید: قیمت میوه انار و هندوانه به همین صورت در شب یلدا خواهد ماند و افزایش قیمتی در این موارد وجود نخواهد داشت.
یکی از مصرف کنندگان آجیل و خشکبار شب یلدا می‌گوید تفاوت قیمت‌ها زیاد و فروشگاه با فروشگاه در کهگیلویه و بویراحمد متفاوت است.
با نوسان قیمت کالاها، مردم سرگردان شده و نمی‌توانند تصمیم درستی برای زندگی خود بگیرند این امر به لحاظ روانی بر جامعه تاثیر منفی گذاشته و آنها را افسرده و عصبی کرده است.
وی می‌گوید من خودم خرید چهار کیلو گرم گوشت قرمز را بر خرید پسته بیش از 2 میلیون ریالی ترجیح می‌دهم و نیازی به این گونه پول پاشی نمی‌بینم.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد نیز با اشاره طرح بازرسی ویژه از بازار استان می‌گوید: به مناسبت شب یلدا طرح بازرسی ویژه از بازار این استان از پنجشنبه 22 آذر ماه آغاز شد و تا 30 آذر 1397 نیز با جدیت ادامه دارد.
داریوش دیودیده می‌افزاید: هدف از اجرای این طرح تشدید کنترل قیمت و کیفیت کالاها در راستای جلب رضایت هر چه بیشتر مردم کهگیلویه و بویراحمد است.
وی تاکید می‌کند: بر اساس این طرح جرائم سنگینی در انتظار فروشندگان متخلف کهگیلویه و بویراحمد خواهد بود.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه این طرح با همکاری اداره کل تعزیرات حکومتی استان اجرا می‌شود، یادآوری می‌کند در این طرح بر قیمت و کیفیت آجیل، خشکبار و نیازهای ضروری خانواده‌ها از جمله اقلام عرضه شده در سوپرمارکت‌ها نظارت جدی خواهد شد.
دیودیده اضافه می‌کند در این طرح تمامی فروشندگان کهگیلویه و بویراحمد مکلف به ارائه فاکتور به خریداران و درج قیمت بر روی کالاها هستند.
وی می‌گوید: قیمت‌های درج شده بر روی کالاها در کهگیلویه و بویراحمد باید بر اساس فاکتورهای رسمی باشد.
کهگیلویه و بویراحمد افزون بر 27 هزار واحد صنفی تولیدی، توزیعی و خدماتی دارد.
طبق مشاهدات صورت گرفته قیمت هر کیلوگرم پسته از یک میلیون و 700 هزار تا 2 میلیون و 400 هزار ریال و قیمت بادام درختی یک میلیون و 100 هزار ریال و بالاتر در بازار موجود است.
انتظار می‌رود دولت با تعیین نرخ مصوب و تشدید نظارت‌ها در ایام خاص به ویژه شب یلدا و ایام نوروز که مصرف خشکبار در کشور افزایش می‌یابد از هرج و مرج این بازار جلوگیری کند.
 
برچسب ها :
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1