کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

تحلیل انتخابات بویراحمد و دنا

25 دی 1393 ساعت 0:50


محمد موسوی*

فضای سیاسی حوزه بویراحمد به سمت رقابت بزرگ انتخابات مجلس دهم در حال شکل‌گیری است، اگر چه این فضا هنوز در حالتی از ابهام قرار دارد و تکلیف دو جریان سیاسی اصولگرا و اصلاح‌طلب در این حوزه مشخص نیست، اما اطلاعات و منابع از تکاپو مدعیان کاندیداتوری این دو طیف سیاسی در حوزه بویراحمد خبر می‌دهند.
۱-boyerahmad
اصولگرایان بویراحمد که هنوز از آمدن و نیامدن ستار هدایت‌خواه مطمئن نیستند، فعلاً انسجامی ندارند و تکلیف این گروه سیاسی برای حضور در انتخابات دهم  مشخص نیست، همین مسئله باعث شده تا از این طیف افرادی همچون خلیفه خلقی‌پور و ایروان مسعودی‌اصل مطرح شوند و از طرفی کسانی همانند حبیب‌اله پیشوا نیز حرکت‌های در این زمینه انجام دهند و نام برخی دیگر نیز در محافل سیاسی بیان می‌شود که شانس خیلی ضعیف در خصوص آنها وجود دارد.
انتخابات دهم برای اصولگرایان روزهای سختی را در پی دارد، استراتژی نشست جبهه اصولگرایان در تهران، پیروزی و تصاحب صندلی‌های سبز مجلس در انتخابات دهم عنوان شد، تصمیم آنها بدون شک بر حوزه بویراحمد تأثیر خواهد گذاشت و ستار هدایت خواه بر اساس تصمیم دوستانش در مرکز وارد صحنه انتخابات بویراحمد می‌شود و آن وقت همه اصولگرایان موتلفه و پایداری و کاندیداهای احتمالی اصولگرا پشت سر او قرار خواهند گرفت. اختلاف اصولگرایان بویراحمد در انتخابات نهم موجب شد تا تماماً ستار هدایت‌خواه را همراهی نکنند و احتمالی که این اختلاف ادامه پیدا کند، وجود دارد.

۲-
اصلاح طلبان بویراحمد؛ همانند سایر اصلاح‌طلبان، فضای سیاسی کشور را به نفع خود می‌دانند و چشم به صندلی مجلس دوخته‌اند، آنها رضایت نسبی از نماینده فعلی بویراحمد و نگرانی‌های هم از سهم مدیریت استان کهگیلویه و بویراحمد دارند و برای حضور در انتخابات دهم بدون دستور کار نیستند.
در بین اصلاح‌طلبان بویراحمد نام علی مندنی‌پور، سید باقر موسوی و خداداد غریب‌پور برای انتخابات آینده مجلس مورد بحث است عبور آنها از فیلتر شورای نگهبان موضوعی است که حتی کاندیداهای اصلاح‌طلب بویراحمد در مورد آن نظر دارند. بر اساس اطلاعات، هنوز اصلاح طلبان بویراحمد به جمع بندی نهایی بر روی یک گزینه نهایی نرسیده‌اند.
همچنین این اطلاعات، از نشست سید باقر موسوی و علی مندنی‌پور در تهران خبر می‌دهند این دو در صورت تأئید یا رد یکی از سوی شورای نگهبان به صحنه خواهند آمد و مورد حمایت همدیگر قرار می‌گیرند و اصلاح‌طلبان بویراحمد با آنها همراه می‌شوند.
اصلاح‌طلبان بویراحمد در صورت رد صلاحیت‌ها گزینه‌های اصلی‌شان از افرادی همچون غلام‌رضا پناه دبیرحزب کارگزاران در کهگیلویه و بویراحمد که این روزها ارتباطی خوب با کارگزاران دارد، حمایت می‌کنند، نام افرادی دیگر در محافل برده می‌شود که آنها این شانس را برای جذب اعتماد مردم ندارند و اصلاح‌طلبان به هیچ‌وجه بر روی آنها هزینه نخواهند کرد.
اما آن چیزی که وجود دارد اصلاح‌طلبان بویراحمد با رهبری سید باقر موسوی پا به صحنه انتخابات می‌گذارند و شانس پیروزی آنها در مقابل اصولگریان بیشتر است.
بر اساس شنیده‌ها، اصلاح‌طلبان نشست‌های پیرامون انتخابات بویراحمد بزودی در یاسوج و تهران برای هماهنگی و اتحاد بیشتر برگزار خواهند کرد.
از طرفی برخی اصلاح‌طلبان مرهون غلام‌محمد زارعی نماینده بویراحمد و دنا هستند، آنها با حمایت زارعی توانستند خود را در بدنه مدیریتی استان کهگیلویه و بویراحمد جای دهند، زارعی با دفاع از نیروهای اصلاح طلب در کابینه روحانی تا حدودی در راستای رضایت اصلاح‌طلبان قدم برداشته است، در صورت رد صلاحیت گزینه‌های اصلاح‌طلب، آنها امکان اینکه یکبار دیگر پشت‌سر نماینده فعلی بویراحمد قرار بگیرند، هست.

از سویی محمد بهرامی رئیس ستاد تبلیغاتی عارف در انتخابات یازدهم ریاست جمهوری، در دوره نهم مجلس تمام قد اصلاح‌طلبان او را همراهی نکردند این روزها ارتباطی مستمری با مردم شهرستان‌های بویراحمد و دنا برقرار کرده بیش از سایر گزینه‌های اصلاح‌طلب تلاش می‌کند.
او بعد از انتخابات نهم ارتباطش را با قشرهای مختلف مردم حفظ کرد. در این بین آیا محمد بهرامی می‌تواند نظر همه سران اصلاح‌طلب بویراحمد را به خود جلب کند و خود را به عنوان کاندیدای بلافصل آنها معرفی نماید؟ و یا اینکه او مثل حاج زارع هم باید با اصلاح‌طلبان و هم با اصولگرایان رقابت کند. در این خصوص منتظر آینده و تصمیمات ویژه اصلاح طلبان هستیم.
۳-
غلام‌محمد زارعی نماینده فعلی بویراحمد که این روزها با انتقاداتی روبرو است در انتخابات نهم با همراهی اصلاح‌طلبان، اصولگرایانی که از هدایت‌خواه بریدند و با تکیه بر ویژگی مردمی‌اش در طول هشت سال توانست از سد هدایت‌خواه گذر کند.
همانطوری که گفته شد، اختلاف اصوگرایان بویراحمد در انتخابات نهم عاملی شد تا چهره‌های همانند محمد رحیم دهراب‌پور، محمد قاسم عنبری، شیرعلی خرامین و جبهه ایستادگی محسن رضایی و سایر اصولگرایان در مقابل اصولگرایان حامی هدایت‌خواه صف‌آرایی کنند و در نتیجه با تصمیم مردم هدایت‌خواه کنار گذاشته شود، رأی نیارودن او در انتخابات نهم نه فقط باورش برای هوادارانش سخت بود بلکه تهران‌نشیان مجلس هم متعجب شدند.

بعدها اظهار کردند هدایت‌خواه چوب عملکرد و رفتار برخی اطرافیان و مدیرانش را خورد، مدیرانی همچون آقای الف که با عملکردش شش هزار رأی دانشجویان را از سبد آن استاد بیرون کشید و استانداری که نگاهش به موضوعات متفاوت بود، موجب شد، تا کام مردم از داشتن استاندار بومی تلخ شود.
نماینده فعلی بویراحمد و دنا در انتخابات دهم کاری بسیار دشوار دارد، تعدادی از نیروهای اصولگرای نزدیک به او همانند شیرعلی خرامین، محمدرحیم دهراب و دیگر اصولگرایانی که با او همراه بودند را ناراضی نگه داشته است، از طرفی نیروهای اصلاح‌طلبان را تاحدودی راضی کرده و در این میان نارضایتی از او در دو جریان اصولگرا و اصلاح‌طلب نیز وجود دارد. البته در انتخابات یازدهم ریاست جمهوری بخت با او یار نبود.
آیا زارعی در همراه کردن اصولگرایان و اصلاح‌طلبان در انتخابات دهم موفق است؟
او پیگیرترین و مردمی‌ترین نماینده بویراحمد و دنا است. وی ارتباطش را با مردم قطع نکرده بلکه مرتب با آنها در مناطق مختلف دیدار دارد و همه خصلت مردمی بودن زارعی را تائید می‌کنند.
زارعی در جذب اعتبارات از محل ماده ۱۸۰ و ملی بر اساس آمارهای رسمی موفق‌ بود، بطوریکه پروژه‌های مهم دو شهرستان بویراحمد و دنا با توجه به شرایط اعتباری کشور فعال هستند، نارضایتی از حاج زارع بیشتر در عدم چینش نیروهای منتسب به او در بدنه مدیریتی است که این موضوع به تغییر فضای سیاسی کشور برمی‌گردد، البته در راضی نگه داشتن نیروهای روزهای تنگ و سختش هم کوتاهی کرده است.
زارعی در صندوق انتخابات نهم از رأی اصولگرایان و اصلاح‌طلبان برخوردار بود؟ آیا این روند ادامه پیدا می‌کند؟ کمی گفتنش مشکل است، او اصلاح‌طلبان را مدیون خود کرده است، اصلاح‌طلبانی که اگر به جای غلام‌محمد زارعی یک اصلاح‌طلب نماینده بویراحمد و دنا بود، نمی‌توانست تأئیدیه آنها را از جاهای مختلف بگیرد، از طرفی برخی اصولگرایان شرایط فضای سیاسی کشور را درک نکردند و از او توقعاتی دارند.
ادامه دارد....


*مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.


کد مطلب: 83778

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/note/83778/تحلیل-انتخابات-بویراحمد-دنا

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1